PANAS BERAPI! MARI BACA LUAHAN HATI RAPERA!

Datuk Seri Jahaberdeen Mohamed Yunoos ketika ini sedang membawa satu misi untuk menukar minda rakyat Malaysia ke dalam Rapera, atau 'Warganegara Penyelamat'. Inikerana beliau percaya bahawa sebuah negara boleh diselamatkan oleh rakyat sendiri dan bukannya ahli politik.

Peguam dan pengasas Rakyat Penyelamat Negara ini mencetuskan sebuah pergerakan yang menggalakkan daya pemikirandan warganegara yang punyai rasa belas kasihan.

Sebagai anak jati Pulau Pinang, Datuk SeriJahaberdeen Mohamed Yunoos tidak pernah menganggap kepelbagaian kaum dan budaya sebagai sesuatu yang sukar kerana ia asam garam kehidupan.

Ini ialah konsep hidup yang beliau amalkan iaitu untuk bernafas dan mungkin mengambil kesempatan dalam beberapa perkara. Konsep ini dipengaruhi oleh The Republic Plato dan sebab itu memperdebatkan tentang etnik, moral dan agama adalah kebiasaan bagi beliau.

"Orang Pulau Pinang dengan mudah menerima perbezaan, terutamanya agama. Saya telah menghadiri kelas-kelas kitab Injil di gereja - ia bukan satu isu. Apabila ada satu isu, ia bererti bahawa ia sesuatu yang luar biasa dalam fikiran kita. Debat antara kaum biasa. Tiada siapa menjadi agresif.Ia hanya satu keadaan semula jadi untuk kami. Kami tidakperlu propaganda menerima satu sama lain," dia mengangkat bahu.

Namun semua itu berubah apabila dia menghadiri universiti di Bangi. Di situlah dia mula mempersoalkan jati diri bangsanya.

Selepas meninggalkan pulau untuk belajar di Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM), dia mula sedar bagaimana Pulau Pinang kosmopolitan. Dia mengambil satu kejadian ketika beliau di tahun pertama pengajian dimana ada seorang pelajar berjumpa dengannya ketika diadalam perjalanan ke masjid untuk solat Jumaat dan beliau ditanya mengenaikepercayaannya.



"Saya dalam baju Melayu dan songkok apabila seorang anak Kelantanmenghentikan perjalanan saya untuk bertanya ‘penukaran’ saya kepada Islam. Ia agak mengejutkan, namun saya terus menyatakan dengannya bahawa saya adalah penganut Islam generasi ketujuh dalam keluarga. Hanya dengan itu, maka saya mula bertanya diri saya jika saya ialah Melayu, orang India atau India Muslim. Keluarga saya berasal dari rakyat Turki Saljuk, tetapi bukankah kami semua anak cucu Adam?"

Mempercepatkan kepada zaman mutakhir di Malaysia. Kertas ujian Pendidikan Moraluntuk murid-murid tahun satu di sebuah sekolah di Petaling Jaya tersebar, dan ia amat mengejutkan banyak apabila terdapat satu soalan yang mempunyai unsur-unsur stereotaip perkauman dan keagamaan.

Murid diminta untuk menandingi empat nama - Devi, Hock Lee, Kamal dan Steve - bagi empat tempat penyembahan, iaitu sebuah gereja, sebuah kuil Hindu, satu tokong Cina dan sebuah masjid.

Jahaberdeen mengeluh bagaimana orang cenderung untuk membuat tanggapan umat Islam bukan Melayu sebagaimualaf. Beliau berkata, ia sesuatu yang mengejutkan, kerana di negeri-negeri seperti Melaka ,terdapat generasi keluarga-keluarga Cina Islam.

Sudah berkahwin kepada seorang Cina, Jahaberdeen berkongsi cerita bagaimana anak lelakinya pada satu hari telah balik dari sekolah dan membawa balik satu borang untuk diisi.

"Dia masih di tahun satu pada masa itu dan dia menunjukkan satu bahagian untuk ditanda jika dia Melayu, Cina, orang Turki India atauMyanmar. Bagaimana untuk dia isi borang itu kerana semua bahagian yang perlu ditanda adalah keturunan kami. Perkara itu membuatkan saya rasa terpukul sebagai orang dewasa, selama ini anak-anak diajar untuk mengelaskan orang. Disebabkan itu saya merasakan kita perlu menghapuskan bahagian seperti itu dalam borang-borang yang perlu diisi."

Pada 14 Mac, Jahaberdeen adalah salah satu dari enam orang ahli pasukan petugas yang diarahkan oleh Jabatan Perdana Menteri untuk menjalankan siasatan awal terhadap kerugian-kerugian pertukaran asing berjumlah berbilion-bilion ringgit yang dialami Bank Negara sekitar 1990-an.

Ditubuhkan oleh Kabinet, pasukan petugasitu dijangka akan menyelesaikan penyiasatannya dalam tiga bulan dimana mereka perlu mengenal pasti jumlah sebenar kerugian dan puncanya serta untuk melihat sama ada terdapat sebarang salahlaku.

Penulis blog dan pengarang Islam: Antara Isi dan Kulit, telah mengaku terkejut keranadilantik dalam pasukan itu tetapi beliau berbangga kerana dapat untuk berkhidmat untuk negara.

Bercakap mengenai Islam, kesederhanaan dan undang-undang, beliau disoal mengenai pendirian sendiri terhadap atau RUU355.

Dari segi undang-undang, tiada isu mengenai penggubalan RUU355 kerana secara demokrasi ia dibenarkan. Sama ada iaakan diluluskan, bergantung kepada Parlimen. Tetapi oleh kerana ia berkaitan Islam maka saya mahu melihat lebih ramai Ulama’ bercakapmengenai perkara ini dan memberi satu pandangan Islam.

Rang Undang-Undang bercakap tentang 30, 80, 100 sebatan, tetapi ia tidak memasukkan unsur kemaafan. Untuk tiap-tiap kesalahan disebut dalam Al-Quran , ada juga satu unsur kemaafan.

Sebagai seorang Islam, saya mempersoalkan perkara ini. Rang Undang-Undang tidak membenarkan untuk penyesalanwalaupun telah disabitkan dalam Kanun Jenayah. Di bawah Kanun Jenayah, seorang hakim mempunyai budi bicara mengagihkan dengan menjatuhkan hukuman tetapi ini tidak disediakan dalam RUU355. Ia seolah-olah Kanun Jenayah konsisten dengan prinsip-prinsip Al-Quran manakala tidak ada unsur-unsur ini dalam RUU355.

Jadi, daripada mengatakan bahawa undang-undang sivil ialah tidak Islamikberbanding undang-undang Syariah sedia ada sebagai islamik, maka adalah lebih kita melampaui batas label dan melihat sama ada undang-undang yang digunapakai sekarang konsisten dengan Al-Quran dan prinsip Hadis yang paling tulen dan tidak.

Bagi saya, sekurang-kurangnya 90% daripada perlembagaan yang termaktub di Negara kita ini berlandaskan Islam. Kebanyakan daripada undang-undang sivil meluluskan di Parlimen Islam. Walaupun Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tidak berlandaskan prinsip Islam namun ia telah dibubarkan.

Semakin hari, ketua-ketua agama dan penyokong mereka sedang mengubah Malaysia ke dalam satu 'Negara Islam'. Adakah anda menganggap perkara ini membimbangkan?

Artikel 11 (1) daripada Perlembagaan membenarkan kebebasanberagama. Percaya kepada Tuhan seperti sedang dilamun cinta - anda tidak boleh memaksanya.

Tetapi sebagai seorang Islam, saya cintakan Al-Quran kerana ia mengajar saya menyayangi dan menghormati semua orang. Dalam Surah Al-Isra, Allah mengajar kita mempersoalkan, melakukan penyelidikan , dan jangan menerima sesuatu sekiranya kita tidak boleh mengesahkan. Saya bimbang kerana terdapat terlalu banyak gerakan dan fahaman politik tentang Islam.

Adalah sesuatu yang kejam apabila pemimpin menipu rakyat dengan menggunakan tuhan untuk menakutkan umat Islam yang akan menyokong sesuatu dengan label ‘Islam’. Untuk berkhidmat kepadaAllah, umat Islam perlu dibebaskan dari manusia yang berlagak seperti tuhan di Bumi.

Masalah yang berlaku pada sebuah Negara yang mengamalkan teokrasi adalah ia menindaskepercayaan. Sesetengah orang Islammenganggap kemajmukan serta pelbagai budaya dan etnik sebagau suatu penentangan terhadap Islam. Dan ia merupakan sesuatu yang tidak benar. Masih ada jalan yang lebih baik, mereka perlu mendalami Al Quran.

Bekas Ketua Hakim Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim baru-baru ini diserang kerana menyatakan bahawa mana-mana undang-undang yang bertentangan dengan kitab-kitab Islam maka ia tidak sah , dan apa-apa sahaja undang-undang yang tidak sempadan dengan Al-Quran dan Sunnah adalah bertentangan dengan Perlembagaan. Apa pendapat anda?

Saya sering mempunyai masalah dengan hakim mahkamah sivil yang membuat kenyataan umum mengenai Islam tanpa melihat cabangkata-kata mereka kerana iaboleh menyebabkan kekeliruan. Saya bersetuju dengan kenyataan Ahmad Fairuz yang memperkatakan mengenai agama Islam yang menuntut kita menyayangi sesama umat.Namun, beliau tidak menjelaskan dengan lebih tepat terhadap tafsiran Islam yang dimaksudnya.

Sebagai seorang Islam, seseorang itu akanmerasakan kekurangan dalam hidupnya jika mengamalkan kehidupan tidak berlandaskan Al Quran namun saya tidak bersetuju sekiranya mana-mana undang-undang yang bertentangan dengan Islam dan hadis maka ia bertentangan dengan Perlembagaan. Kepercayaan ialah satu hak peribadi.

Hukuman untuk benarkan hakim-hakim menggunakan budi bicara mereka dalam menjatuhkan hukuman pesalah daripada mengenakan hukuman mati mandatori dibawah Akta Dadah Berbahaya akan dikaji semula . Adakah ia satu kemenangan kepada keadilan?

Memberi budi bicara kepada hakim-hakim lebih baik daripada mempunyai satu hukuman mandatori kerana mereka yang menjadi pengerusi yang akan menilai bukti dan keadaan sesuatu kes. Satu hukuman mandatori mengehadkan tugas seorang hakim melaksanakan keadilan.

Selain itu bagi kes yang sedang menunggu perlaksanaan hukuman mati iaseharusnya ditangguhkan, kita tidak perlu terburu-buru untuk menamatkan nyawaseseorang. Ini kerana apabila hukuman matidijatuhkan maka ia tidak dapat ditarik semula.Hakim juga boleh mengkaji atau menimbangsemula sama ada undang-undang yangdipinda itu memberi kesan dan impak atau tidak.

Kerajaan dan polis berhabis-habisan menentang keganasan. Tetapi adakah ia cukup untuk mengawal faham pelampau agama?

Sebarang bentuk keganasan dari segi keagamaan atau sebaliknya, perlu dibanteras demi menjaga kebajikan rakyat. Jika anda mahu melawan keganasan, maka aspek kesejahteraan orang ramai perlu dipertingkatkan. Keganasan selaluinya dilakukan oleh orang-orang yang kecewa.

Anda telah menegaskan keperluan untuk mewujudkan satu falsafah kebangsaan yang boleh menyatukan dan membimbing rakyat. Bukankah Rukunegara sudah mencukupi?

Apa sahaja falsafah yang digunakan pakai, sama ada Rukunegara atau tidak, semua sekolah dan institusi di negara mestilah bersama-sama bergerak dengan ikhlas sebagai rakyat Malaysia dan bukannya hanya diberitahu bahawa kita adalah rakyat di Negara ini.

Negara perlu ada polisi yang konsisten untuk mencapai kesepakatan ini. Mainan politik telah menyebabkan perpecahan dikalangan rakyat. Saya percaya rakyat Malaysia tidak membenci antara satu sama lain.

Kita perlukan sebuah jawatankuasa atau satu kementerian untuk membuang dasar-dasar yang mengingatkan tentang perbezaan sesama kita kerana perkara ini akan menghalang kita menjadi rakyat Malaysia yang cintakan negara. Salah satu prinsip-prinsip bimbingan paling penting ialah keseimbangan. Jika semuanya dibuat secara sederhana, maka rakyat boleh hidup bersama secara aman.

Kesederhanaan atau wasatiyyah sepatutnya menjadi falsafah kebangsaan kami di mana semua orang boleh tinggal bersama samasebagai manusia. Mana-mana falsafahberdasarkan nasionalisme etnik merupakan permulaan kepada perselisihan yang akanmembawa kepada permusuhan. Ini kerana andamerasakan kepentingan individu lain.

Anda mengagumi allahyarham Tun Abdul Razak dan Tan Sri Adenan Satem , dan Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir. Mengapa?

Almarhum Tun Razak meletakkan isu sosio-ekonomi negara mengikut perspektif dengan Dasar Ekonomi Baru (DEB).Dia berfikiran ke hadapan. Dia tahu bahawa kemiskinan perlu dibasmikan tanpamengira bangsa dan aktiviti ekonomi. Dia yang mula proses transformasiMalaysia. Malangnya, dia tidak kekal cukup panjang untuk melihatnya.

Allahyarham Adenan bercakap dari hati dan dia memegang prinsip kepelbagaian budaya,sepertimana yang saya percaya.

Saya mengenali Dr Zambry. Beliau seorang yang sangat merendah diri. Saya suka pemimpin yang bukan berkhidmat untuk diri mereka sendiri. Banyak perkara yang berubah perlahan-lahan namun sejak 10 hingga 15 tahun lepas, pemimpin politik di negara ini dilayan seperti raja dan tidak mempunyai kekebebasan untuk mereka bercakap, berjalan,ketawa dan duduk. Ia sangat feudal.

Dr Zambry tidak mempunyai mana-mana daripada sifat-sifat ini. Saya pernah berada di rumahnya sekali dan dia menjamu saya kopiyang dibancuhnya sendiri. Bagi saya, itu apayang pemimpin perlu jadi.

Pemimpin politik sedar bahawa perkataan YB itu bererti 'Yang Bekerja'. Pelan Transformasi Malaysia 2050 sepatutnya mentakrifkan semula gelaranpemimpin-pemimpin bagi menukarkan perpsektif minda rakyat.

Pemimpin dilantik oleh orang ramai. Dan pemimpin juga tidak seharusnya merosakkankepercayaan rakyat. Ciri paling penting yang perlu ada pada mana-mana pemimpin adalah mereka haruslah merasai denyutnadi rakyat. Parti politik perlu melahirkan generasi pemimpin pelapis berikutnya dengan mendidik mereka untuk turun bersama-sama rakyat.

Apabila Gandhi dibebaskan, setiap parti politik di India sedang mencuba untuk membuat dia menyertai mereka tetapi katanya: 'Saya tidak boleh jadi pemimpin India tanpa mengetahui India'.

Jadi, dia mengembara di seluruh India, hidup dengan orang biasa. Anda perlu tahu harapan, aspirasi, mimpi dan kesakitanrakyat atau anda hanya akan membuat polisi-polisi dari bilik berhawa dingin mewahanda, dimanjakan oleh gelaran.

Bagaimanakah tercetusnya Rapera?

Rapera, atau Rakyat Penyelamat Negara, ialah suatu istilah yang saya cipta dengan seorang sarjana Indonesia semasa saya belajar dengan Mahaguru saya dalam subjek ‘Comparative Laws’ di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Kebanyakan rakyat hanya mementingkan hak peribadi mereka semata-mata. Tetapi hakikat sebenar, sebagai rakyat kita perlu menjadi proaktifdalam menentukan nasib dan bentuk negara ini. Kita perlu belajar untuk melihat persamaan dan berkongsi sebagai individu yang tidak dibahagikan dengan perbezaan tiruan keetnikan, budaya dan sebagainya.

Kita mesti berevolusi menjadi Rapera dan seorang warganegara yang sedar akantanggungjawab masing-masing serta mempunyai empati untuk rakan sewarganegara. Individu yang mengamalkan Rapera perlu berfikir dan mementingkan belas kasihan bagi membolehkan hati dan minda anda bekerja serentak dan sekaligus mampu mengetuai rakyat dengan lebih sederhana.


Semasa saya masih muda, saya ingatkan semua orang terpelajar adalah baik dan munasabah. Namun apabila saya meningkat tua, saya sedar bahawa kekejaman utama yang berlaku seperti kerosakan alam sekitar, memanipulasi dasar dan menyebabkan rakyat keliru dalam dunia Islam dengan keangkuhan diri, dogmaticadalah disebabkan oleh golongan yang berpendidikan tinggi.

Jadi pada akhirnya, saya merakan minda yang bijak sahaya tidak mencukupi. Tanpa belas kasihan dan empati, dunia tidak akanmenjadi sebuah tempat yang lebih baik sekalipun ada 100% orang cerdik.

Adakah anda berfikir tentang menyertai politik?

Semasa saya dalam pada tahun keempat, saya melawat Bangunan Parlimen. Saya pernah terfikir: 'Wah, ini ialah tempat semua pemimpinyang tidak mementingkan diri kami'. Saya sungguh dengan kagum dan hormat kepada mereka. Saya memberitahu diri saya itu adalahapa saya mahu jadi apabila saya membesar.

Apabila saya masih menuntut di UKM, saya terlibat dalam politik kampus. Saya benar-benar berfikir bahawa politik merupakan satu cara berkhidmat kepada rakyat. Kemudian saya sedar bahawa penglibatan politik sangat terlalu tinggi nilainya.

Pada usia 30, apabila saya mula belajar Al-Quran dengan serius, saya membuat keputusan untuk tidak memasuki politik. Cara untuk mengubah masyarakat adalah untuk mengubah diri terlebih dulu ini kerana anda akan menggunakan nilai-nilai yang ada pada diri anda untuk dilihat oleh masyarakat.

1 Response to "PANAS BERAPI! MARI BACA LUAHAN HATI RAPERA!"

  1. Di mana nak baca original article ni? Terima Kasih

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!