CILI KASI TARUK! ANALISIS RINGAN TENTANG PRN SARAWAK DAN SOKONGAN KAUM CINA YANG SEMAKIN BERUBAH!?

Aku cukup tertarik dengan analisis Dr Novandri tentang psot mortem Sarawak ni. Jadi aku nak share dengan korang sikit sedutan dari blog blogger Doktor sahabat baik aku ni. Dia kalau bab analisis ni memang aku respek abis la, kit abaca dulu nanti aku ulas ok.

Sekarang kita mendengar pelbagai alasan puak Pembangkang, terutamanya DAP, untuk menutup malu kekalahan di pilihanraya negeri Sarawak.


Seperti biasa, pelbagai dakwaan dan fitnah ditaburkan terhadap Suruhanjaya Pilihanraya dan parti lawan. DAP juga salahkan PKR dan PKR pun salahkan DAP, wayang murahan Pembangkang yang amat memualkan.

BN menang 72 kerusi daripada 82 kerusi yang dipertandingkan.

Pecahan kerusi BN yang menang.

PBB: 40 daripada 40 kerusi yang dipertandingkan (100%)
SUPP: 7 daripada 13 (54%)
SPDP: 3 daripada 5 (60%)
PRS: 11 daripada 11 (100%)
BN Terus: 11 daripada 13 (85%)

PRN Sarawak ini sebenarnya menuntut BN seluruh negara supaya bekerja lebih keras lagi untuk menghadapi PRU-14 tidak lama lagi. Dalam masa yang sama, kita tentu berminat untuk tahu prestasi parti chauvinis DAP di PRN Sarawak memandangkan parti itu adalah taiko atau 'big brother' di dalam Pakatan Pembangkang. PKR dan Amanah, parti serpihan PAS tidak boleh diharapkan kerana sudah hilang maruah dan hanya sekadar orang suruhan DAP sahaja.

Pecahan kerusi Pembangkang yang menang.

DAP: 7 daripada 31 kerusi yang dipertandingkan (23%)
PKR: 3 daripada 41 (7%)
PAS: 0 daripada 11 (0%)
PAN: 0 daripada 13 (0%)
PBDSB: 0 daripada 5 (0%)
STAR: 0 daripada 11 (0%)
BEBAS: 0 daripada 36 (0%)

PRN Sarawak telah menyerlahkan betapa teruknya kerjasama di antara DAP dan PKR sehinggakan mereka bertembung di 6 kerusi DUN. Mereka kalah di kesemua kerusi tersebut :


N13 BATU KITANG

Lo Khere Chiang SUPP (BN) 6466
Abdul Aziz Isa Marindo DAP 4626
Voon Shiak Ni PKR 883
(DAP + PKR = 5509)
Sulaiman Kadir BEBAS 61
Datuk Seri Othman Bojeng BEBAS 54
Jumlah Pengundi (17494) / Jumlah Undi (12090)
Undi Rosak (135)
Peratus Mengundi (69.88%)
Majoriti Lo Khere Chiang SUPP (BN) 1840

N19 MAMBONG

Datuk Dr Jerip Susil SUPP (BN) 6161
Sanjan Daik DAP 2828
Willie Mongin PKR 2645
(DAP + PKR = 5473)
Jumlah Pengundi (17467) / Jumlah Undi (11634)
Undi Rosak (200)
Peratus Mengundi (67.75%)
Majoriti Datuk Dr Jerip Susil SUPP (BN) 3333

N32 SIMANGGANG

Datuk Francis Harden Hollis SUPP (BN) 4094
Datuk Ngu Piew Seng BEBAS 2706
Leon Jimat Donald DAP 695
Norina Umoi Utot PKR 580
(DAP + PKR = 1275)
Jumlah Pengundi (11472) / Jumlah Undi (8075)
Undi Rosak (83)
Peratus Mengundi (71.11%)
Majoriti Datuk Francis Harden Hollis SUPP (BN) 1388

N049: NGEMAH

Alexander ak Vincent PRS (BN) 2,888
Joseph Jawa ak Kendawang (Bebas) 2,734
Richard ak Lias (DAP) 243
Thomas Laja ak Besi (PKR) 396
(DAP + PKR = 639)
Jumlah pengundi 8,899/ Jumlah Undi (6,396)
Peratus Mengundi 71.9%
Undi rosak 114
Majoriti Alexander ak Vincent PRS (BN) 154

N66 MURUM

Chukpai Ugon PRS (BN) 3265
Abun Sui Anyit PKR 1065
Mathew Silek DAP 687
(DAP + PKR = 1752)
Stanley Ajang Batok BEBAS 1029
Jumlah Pengundi (8242) / Jumlah Undi (6046)
Undi Rosak (153)
Peratus Mengundi (75.21%)
Majoriti Chukpai Ugon PRS (BN) 2200

N78 MULU

Datuk Gerawat Gala BN 3198
Pauls Baya PKR 1490
Paul Anyie Raja DAP 309
(DAP + PKR = 1799)
Dr Roland Dom Mattu BEBAS 239
Jumlah Pengundi (8600) / Jumlah Undi (5236)
Undi Rosak (111)
Peratus Mengundi (62.17%)
Majoriti Datuk Gerawat Gala BN 1708.

Jika kita campur undi calon DAP dan PKR, kita akan dapati mereka tidak akan menang di 6 kerusi ini. Kerana itu kita lebih memikirkan bahawa pertindanan kerusi di antara DAP dan PKR ini hanya sekadar mainan politik murahan mereka. Untuk artikel  penuh sila baca blog Dr Novandri..

PK: Ini calon favorite aku Dr Sim yang pernah kalah masa PRN dulu, kali ini dia menang dengan bergaya, beliau adalah seorang proffesional dan aku sendiri pernah ke rumah beliau dahulu. Orangnya sangat baik dan memang dah patut jadi ahli DUN Sarawak dari dulu lagi, tapi better late than never kan? Aku harap dia akan jaga kawasan Batu Kawah dengan baik lepas ni.

Ok kalau tengok trend pengundi Cina di Sarawak dah nampak macam mereka dah kembali ke pangkuan BN, bukan sepenuhnya tetapi the numbers is good. Dulu pun, Cina dari belah Sarawak yang akangkat kaki dan sokong DAP dulu dan penyakit itu berjangkit ke Semenanjung. Apakah perkara sama akan berlaku di Semenanjung?

Kita akan ada dua PRK dia dua Parlimen, satu di Sg Besar Selangor dan satu lagi Kuala Kangsar Perak. Kita pun nak tengok macamana mood pengundi di semenanjung ni. Memang kita tidak boleh nafikan faktor Adnan Satem merupakan satu faktor kemenangan besar BN di Sarawak, tapi jangan la kita nafikan contribution PM disana, sebab beliau berkampung disana dan telah berjumpa dengan sebanyak mungkin pengundi Sarawak.

Benda betul kena cakap betul la, bukan niat dihati aku nak bodek PM, tidak tapi hakikatnya memang Pm banyak luangkan masa disana. Banyak juga janji ditabur disana dan ada juga projek yang sudha mula dilancarkan seperti Pan Borneo dimana boleh dikatakan hampir 98 peratus kontraktornya adalah Bumiputera Sarawak. Ini satu benda yang bagus dan kita harap Adenan akan tunaikan semua janji-janji dia.

Berbalik pada faktor DAP, kita juga kena terima kasih kepada Tun Dr M yang telah membuatkan pakatan pembangkang semakin lemah dan berpecah belah, sejak Kit Siang dan anaknya yang sedang mencari nyawa agar tidak masuk kedalam penjara ni, nampaknya masayarakat cina sudah terpecah, mereka rasa tertipu dengan segala macam kisah dongengan Kit Siang dan Guan Eng. Manakan tidak? Selama ini mereka diberitahu bahawa Dr Mahathir adalah manusia paling korup kini mereka jadikan dia sebagai ketua untuk Deklarasi Rakyat.

Suka atau tidak sebab itu aku tak pernah nak kutuk atau maki Tun M, sebab apa saja dia buat setakat ini tidak merugikan PM pun malah amat menguntungkan sebab pakatan pembangkangs emakin lemah dan berpecah dan kalau kita tengok keputusan PRN Sarawak ni, kita nampak formula ini sudah mula berjaya. Parti cina yang begitu kuat satu masa dulu kini mula kelihatan lemah dan longgar. Thanks to Tun DR M. Aku melihat setiap perkara dari sudut berbeza, aku bukan jenis yang suka menyokong secara membabi buta.

Aku berdoa kepada Allah, agar semua masalah besar yang dihadapi oleh kita akan selesai tidak lama lagi, mungkin ada hikmahnya disebalik semua kejadian yang berlaku. Aku juga nak tengok sejauh mana masyarakat Cina kembali sokong mereka kepada BN. Dua PRK akan buktikan kedudukan sebenar, samada apa yang kau cakap ni benar atau salah. Tapi bergantung jugak pada calon tau, silap pilih calon kalu. menangis la kita bersama-sama ok.

Cukuplah buat masa ni, nanti aku ulas lagi. tolong bagitau anak keling yang aku boleh tulis dan pandangan aku lebih logik dan baik dari mereka yang membodek secara membabi buta dan merosakkan lagi nama baik PM. Ingat yang kita nampak menyokong ni tak semestinya dia menyokong tetapi mungkin mereka ada agenda tersembunyi dan membunuh secara halus dari dalam.

Apa khabar Dato Akmar Hisham Mokhles? 

4 Responses to "CILI KASI TARUK! ANALISIS RINGAN TENTANG PRN SARAWAK DAN SOKONGAN KAUM CINA YANG SEMAKIN BERUBAH!?"

  1. Asia Pacific for Safehotels Alliance, memetik WorldAtlas.com yang menyenaraikan
    empat bandar di negara ini sebagai berbahaya di Asia.

    Ia menyenaraikan Kuala Lumpur di tempat kedua paling berbahaya,
    diikuti Petaling Jaya (ketiga), Klang (kelima), dan Johor Baru (ke-10).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul jugak, apa kata kau try bermalam kat hotel kat Kabul ke? kat kandahar ke? kat syria ke? kat iraq ke? adakah lebih selamat daripada Kuala Lumpur?
      Analisis sampah jugak ko masukan dalam ni ye jing?

      Delete
    2. Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL

      Delete
  2. Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




    (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







    Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!