PANAS BERAPI! BILAKAH AKAN BERAKHIR BALA MERAH BERNAMA BAUKSIT NI!?

 
 

Masalah BAUKSIT terus menghantui penduduk Kuantan hingga ke hari ini. Aku kesian tengok penduduk yang terlibat dengan bala merah ni. Sampaikan ada penduduk yang tak tahan dengan pencemaran ini dan mula mengambil langkah dengan membakar lori BAUKSIT sendiri.

Aku pelik, pembangkang dan ahlul Parlimen pembangkang yang kuat bising pasal isu Lynas dulu, sekarang menyepi dan macam tak kisah dengan isu ini. Aku cuba dapatkan cerita sebenar tetapi apa yang aku dengar membuatkan aku lebih confuse.

Menurut dari sumber yang aku tak boleh nak sebut nama, kes BAUKSIT ni sangat complicated, sebab tanah yang diberi kebenaran untuk membuat pelombongan BAUKSIT adalah milik melayu kampung disana, mereka telah memajakkan tanah-tanah tersebut kepada tauke-tauke Cina. Lepas tu tauke-tauke jilake ni membuat sesuka hati mereka untuk tujuan perlombongan tersebut.

Bila ditanya kenapa dibiar lori-lori yang bawak BAUKSIT ni keluar masuk sesuka hati dan tidak mematuhi faktor keselamatan bagai. Jawapan yang aku terima SPAD hanya menyaman mereka sebanyak RM300 sahaja dan lori mereka tidak disita. Bagi tauke cina pulak setakat nak bayar saman 300 ni senang je. Takde masalah pun

So kalau SPAD mainkan peranan dan sita lori-lori ni semua, mesti tauke cina akan takut punya. Tapi inilah masalahnya bila kita nak highlight nanti dan kata ada dah mamam rasuah kang dikata kita buat fitnah. Aku tak nak tuduh tapi pihak berkuasa kena siasat perkara ini dengan lebih mendalam lagi dan kena hentikan bala free ni.

Kesian penduduk Kuantun terpaksa telan asap merah beracun ni, Bila tengok keadaan kat sana tu kadang-kadang aku rasa negara macam takde undang-undang pun ada. Tah la, rasa je, tolong jangan saman atau repot polis pasal artikel ini. Aku takut tau. Aku nak berblog balik ni dan kali ini aku nak utarakan isu rakyat dan benda yang aku rasa betul.

Apa pendapat korang tentang isu BAUKSIT ni? Care to Share?

6 Responses to "PANAS BERAPI! BILAKAH AKAN BERAKHIR BALA MERAH BERNAMA BAUKSIT NI!?"

  1. Wahai parpukari lahanat! Kenapa ko bodo mcm mat selan? Ada sesetengah penguasa dah diberi wang derma tu psal mereka boleh buat sesuka hati! Sama mcm kau yg terima wang bodek setiap bulan! Betul tk lahanat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello kalau u tak suka blog ni takyahlah nak maki hamun bagai kan senang kau tak perlu komen apa2 lagi bagus setannnnnn....

      Delete
  2. Sesedap puki ko je nak memaki org dlm blog ni. Setakat nak dapatkan publisiti murahan dgn makian ko tu mmg tak laku la wei. Ingat sikit zaman sekarang ni maki2 ni tarak jalan.

    ReplyDelete
  3. Pihak berkuasa kena lakukan sesuatu jgn bg cina jilaka kaya rayabtldan rakyat kuantan tersiksa dgn bala merah nie...sampai bila nk bertahan dgn keadaan mcm nie

    ReplyDelete
  4. Kenapa blh jadi mcm ni kaau bukan org melayu kuta sendiri yg bagi muka, sekarang terimalah padahnya.....

    ReplyDelete
  5. With that kind of MB, Pahang is doomed..

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!