PANAS BERAPI! KALAU NAK HARAMKAN VAPE, SILA HARAMKAN ROKOK SEKALI - PK SOKONG KJ!

Kini sedang kecoh dengan isu vape. Sana sini sibuk bincang isu vape ini. Ada yang suka dan ada yang tak suka.

Apatah lagi kerajaan kini sibuk mengkaji industri vape. Dan ada juga yang memberi pandangan supaya vape diharamkan.

Bagi Menteri Belia Dan Sukan, Khairy Jamaluddin (KJ), sekiranya vape diharamkan, maka rokok juga perlu serta merta diharamkan.

Ini komennya: (sumber:Twitter KJ)

“Saya menyokong peraturan yang kukuh bagi kedua-duanya. Tetapi jika hendak mengharamkan satu, haramkan kedua-duanya. Kita menghabiskan terlalu banyak masa untuk ini,”

Ini komen KJ:

Beberapa hari yang lalu, industri vape kembali panas apabila Kementerian Kesihatan telah menyerbu dan merampas flavor di kedai vape tanpa sebarang notis atau amaran.

KJ juga meminta menghentikan segala serbuan ke atas kedai vape ini dan meminta membuat peraturan dahulu.Ini komennya: (sumber:FreeMalaysiaToday)

We need to remember that most of these businesses did not have any rules before. They have made huge investments and suddenly all their stock is confiscated. Its very bad for their businesses,

We understand that this is a matter of health, thats why we asked for regulations. But the Ministry of Health has to have a clearer stand.

As far as I know, until the Ministry of Health has proper rules and regulations, they cannot stop businesses from operating. That is the Cabinets decision and it should be respected.

PK: Aku nampak dalam ramai-ramai kenyataan Khairy ni paling bijak. Yang lain semua aku tengok macam dah kena bayar especially dari kalangan Kementerian Kesihatan, dari Menteri sampai la kepada pegawai-peagawainya, bukan nak menuduh cuma rasa syak tu terlampau kuat bilamana alasan yang diberi mereka macam budak tak habis SRP je adanya.

Wahai Kementerian Kesihatan, hentikanlah mengeluarkan kenyataan standard darjah 1, jadilah professional dan jangan ambil duit dari sayrikat rokok, kalau dah nak sangat kenakan cukai takpe, kenakan saja tapi tolong la jangan bagi alasan karut yang tak masuk akal. Tolong jangan malukan kementerian ok.

Kita nak tau jugak berapa agaknya syarikat rokok bayar kat depa ek?Aku sokong kenyataan KJ, kalau nak haramkan Vape, haramkan rokok sekali. Dua-dua kasi haram. Ada faham?

18 Responses to "PANAS BERAPI! KALAU NAK HARAMKAN VAPE, SILA HARAMKAN ROKOK SEKALI - PK SOKONG KJ!"

  1. Rokok dan vape sama2 telah difatwakan haram. Orang bukan islam beli tak kisahla. Tapi sekarang semua mengaku bijak pandai agama. Mana mau dengar cakap mufti. Nanti dia cakap mufti politik la. Pak turutla. Haram tetap haram. Larangan sepatutnya dikuatkuasakan bagi kedua - duanya. Aspirasi anak muda? Roko dan vape pun dianggap aspirasi ke???????????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kementerian Kesihatan flip flop. Sama sama menteri pun bercanggah pendirian. Susah sisah sangat bagi je rakyat isap dadah.

      Delete
  2. Saya juga berpandangan sama mengapa perlu ada double standard dalam perlaksanaan undang undang.
    Minta jasa baik tuan pautkan link blog saya yang kerdil ini
    http://zulcomz.blogspot.my/
    tq2

    ReplyDelete
  3. KJ sempoi arrrr. KaK Mah Qhellah suke arrr ngan KJ ni. Kenyataan cerdik. Menteri lain bacul. Tak berani nak buat stand. Mengampu pun ada.

    ReplyDelete
  4. Bab ni aku memang sokong KJ 100%. Walaupun kenyataan yg dia keluarkan ni seperti menyalahkan seseorang tetapi dia memang seorang yg berani mengeluarkan kenyataan yg mewakili seluruh belia di malaysia

    ReplyDelete
  5. Betul lah apa yg kj ckp ni...dr dulu lg aku dah kata tak fair lah klu rokok halal vape haram....tak logik sgt2

    ReplyDelete
  6. Ala kerajaan takut rokok tak laku lah tu...sbb tu drg nk haramkan vape

    ReplyDelete
  7. Alaa....kalau haramkan rokok, nnti hilang le hasil kutipan cukai rokok dan tembakau berjumlah hampir RM 3.5 billion setahun. Data tu aku ambil dari laman web kementerian kewangan - "Anggaran Hasil Kerajaan Persekutuan 2015". Tpi....aku terfikir balik, kalau dh hisap rokok, silap2 haribulan kena penyakit2 berkaitan paru2 disbbkn merokok. Aku check pulak kos yg dibelanjakan Kementerian Kesihatan/Kerajaan utk rawatan dihospital kerajaan berkaitan penyakit berkaitan rokok. So kerajaan belanjakan dlm RM 3 billion pula utk rawatan. (Data dari laporan dlm Utusan 5/8/2015). Jadi...sebenarnya....ni betul2 tabiat sia2. Belanja duit.....buat asap...bakar duit....cari penyakit plak. Kerajaan pulak kutip cukai rokok utk rawat semula penyakit berkaitan rokok. Ni btl2 kerja sia2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau isunya ialah kesan terhadap kesihatan yang ada kait mengait dengan amalan individu, kenapa memberikan satu contoh saja. Macam mana dengan bahan tiruan, gajet, garam, bahan pengawet, pewarna, perasa, bla, bla.

      Ambil GULA sebagai contoh. Masakan tidak ada kaitan antara GULA dan kesihatan. Oh ya tidak penting kerana masalah tidak ketara dan tak ramai terkesan dan tambahan pula ongkos untuk rawatan kecil aje kot, makanya 'gajah depan mata' tak nampak?

      Ramai tidak pernah sentuh vape, tetapi mereka ini tidak akan pongpang-pongpang benda yang mereka tidak pernah sentuh kerana itu akan membuatkan mereka terlepas pandang apa jua yang tersembunyi pada benda yang mereka sentuh.

      Delete
  8. Masalah dgn Vape pula, tiada apa2 kawalan boleh dibuat buat masa kini berkaitan kandungan cecair vape. Yg sebhg menteri plak....buat kenyataan x bertanggungjwb.....katanya..kalau haramkan vape....habis le peniaga2 vape yg majoriti terdiri dari org bumiputra. Peduli ape peniaga2 tu, fikir kesan vape sbnrnye lgi buruk dari rokok. Jgn disbbkn ramai peniaga vape org melayu..then kite sokong. Mcm le xde perniagaan lain kt dunia ni. Ohhh....nk kaya cepat kot. Tu le pasal. Ade artis Sharnaz bagitau baru2 ni ade peniaga vape pakai lomborghini. Yg jdi masalah vape ni.....sesiapa je leh campur bahan ape die nk kt dlm cecair vape. Kalau nk masuk dadah ke...ganja ke...syabu ke.....mmg senang sgt. Cmne nk kawal?....Jawab...jawabb.... Semua ni melingkup msykt. Remaja hisap vape skrg ni dgn bangganye. Dan....perempuan cantik2 pakai tudung berbangga isap vape plak. Msykt dh totally jdi bengong. Dh tu plak....disokong oleh kerajaan yg kurang bertanggungjwb......haa...elok le. Resipi paling baik utk kerajaan skrg melingkup utk PRU14.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku mmg meluat tgk bebudak skrg dok hisap vape tu dah mcm tabiat utk semua ... dahlah tak kira tempat asyik utk bervape lps tu mcm2 bau asap yg dikeluarkan ikt perasanya. Busuk doh aku mmg tak suka kekadang baju kita pun blh bau asap vape tu... btl apa yg kj katakan tu kalau nak haramkan biar dua2 sekali barulah fair

      Delete
  9. hobi suka jaga tepi kain individu lain pada satu sudut nampak ada kebaikannya tetapi pada sudut lain tanpa disedari mengganggu privasi dan menjelekkan.

    berbeza dengan Cina, India dll, meskipun suka memberikan pendapat dalam isu lebih berat seperti samsu dan alkohol tetapi tidaklah sampai menyinggung perasaan peminum samsu dan todi itu sendiri.

    ReplyDelete
  10. Suka jaga tepi kain individu lain kebanyakannya adalah mereka yang tidak sedar kelemahan sendiri. contohnya si A tak sukakan si B kerana badannya berbau asap walhal A tidak sedar badangnya sendiri berbau longkang.

    ReplyDelete
  11. Bila memberikan nasihat haruslah jujur demi kebaikan dan bukan kerana tersimpan perasaan tidak suka, benci dsbnya.

    Contohnya, bila menasihati anak jiran agar jangan memandu motosikal laju-lau di depan rumah, nasihat berkenaan haruslah jujur dan ikhlas kerana kelajuan itu sememangnya boleh mencederakan tetapi bukan kerana sengaja hendak melepaskan perasaan geram/irihati/benci.

    ReplyDelete
  12. Kita selalu dengar nasihat ini: "jangan makan nyok, banyak cacing". Ia baik kalau itulah kebenarannya. Tetapi kalau tujuan sebenarnya ialah nyok berkenaan nak dibuat santan ia mendedahkan ketidakjujuran. Kalau betul jujur nasihat akan jadi begini: "jangan makan nyok, nanti santan tak cukup". Justeru jangan hairan kalau banyak nasihat tak jalan kerana kebanyakannya tidak jujur hingga akhirnya tidak lagi dipercayai atau dianggap sebagai helah semata-mata.

    ReplyDelete
  13. Servis Pak Sanggup. Saya sanggup buat apa2 untuk perempuan.

    Sila panggil Shaz anytime 019-2325683. Laki2 jangan cal saya Ok.

    ReplyDelete
  14. Pukimak parpukari!! Kj ni saja cari populariti, nk naikkn imej dimata rakyat, konon prihatin, puih!!! Jgn terpedaya lakonan mamat ini!!! Ko masih nk bodek malaon ni ke parpukari sial?

    ReplyDelete
  15. Hoi MamakPukari!pandai lu kata, pijak semut pun tak mati.lu ingat Dr.M camtu ka......ingat la lu sama satu kapal...satu keturunan,satu Agama.
    dosa sesama manusia tak berampun, bertaubat la mintak Ampum kat MAMAK TUN....belum terlambat, kena saman cam Papa Gomo nanti baru tau
    !......minta maaf la, Wua maki hamun lu, tempo hari.... marah betul Wua pasal rokok dan vape nak diharamkan
    Ulamak Umno jam ni, mudah aja jatuh talak halal haram bukan kuasa mareka.....berbincang la ngan Majlis Raja Raja.
    kan meraka yang punya Negeri Perkesutuan Tanah Melayu. jangan lah pandai pandai hukum kan yang harus...
    lu sendiri tengukla, judi,rumah pelancuran,taman reaksi VIP...HALAL PULAK TAKDA TINDAKAN PUN......
    Wua tak mahu kata apaapa lagi,lu kasi buang aja ini makaklah.....Okey MamakPukari.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!