PANAS BERAPI! APAKAH MALAYSIA LEBIH TERUK RASUAH DARI PERU?

Ini indeks persepsi rasuah peru dan malaysia 2014. Mereka 35 tangga lbh teruk drp kita. So apa kita nak malu dgn mereka?

Soal dituduh rasuah oleh negara luar ni perkara biasa. Sejak puluhan tahun yang lepas lagi orang asing macam dok kata kat malaysia. Rasuah...demokrasi mati la. Macam-macam la depa tuduh kita.

Aku bukan apa kalau bab orang asing masuk campur dalam hal negara kita aku tak suka. Aku belajar benda ni dari Tun Dr Mahathir. Walau kelahi macamana kita ni pun bila orang luar nak burukkan negara kita maka wajib kita pertahan.

Nak lawan semua ni kita kena bersatu. Kalau kita pula yg tambah garam...tambah cili...lagi hancurlah.

Ayuh rakyat Malaysia kita pertahankan kedaulatan negara kita. Apa saja masalah sesama kita wajib kita atasi bersama tanpa campur tangan tangan asing.

Aku sayangkan negara aku yang aman damai ini. Korang pun patut kena macam tu jugak. Kepada mamat dari Peru, tolong belikan dia cermin dan suruh dia tengok statistik kat atas tu ok.

16 Responses to "PANAS BERAPI! APAKAH MALAYSIA LEBIH TERUK RASUAH DARI PERU?"

  1. Tak perlulah nak cakap samada Peru lebih korup atau tidak dari Malaysia, yang penting, dalam forum antarabangsa ini persoalan2 yang ditimbulkan [erlu dijawab secara telus dan berkesan untuk memulihkan imej Malaysia di mata dunia. Bukan sikit2 wakil2 Negara di dunia yang hadir. Mereka juga boleh dapat sumber maklumat daripada luar tentang 1mdb dan 2m 2.6 billion yang masuk dalam akaun peribadi Najib dan samada betul atau tidak duit derma dari orang arab atau dari 1mdb. The money trail boleh disiasat.

    ReplyDelete
  2. Apalah hang parpu, apasal nak compare dengan Peru pulak ? Cuba hang cerita sat ada tak mana mana President atau Perdana Menteri dalam sejarah dunia yang ambil "seketul" (sekali gus) USD700 juta dalam masa depa memerintah ? Ada tak parpu ? yenna dei !

    ReplyDelete
  3. Parpu parpu...
    sudah-sudahlah tu...........Jgn tegakkan benang basah. Batil tetap batil............Ajib tidak akan bertahan lama............

    ReplyDelete
  4. Assalammualaikum wmt,
    Tepat sekali apa yg PK tanyakan.
    Oleh kerana negaranya sendiri lebih teruk dari negara kita, maka tak bolehlah dia bersuara mengenai rasuah di negara kita. Lebih-lebih lagi yg menyentuh kedudukan PM Najib yg agung.
    Justeru, oleh kerana PM Najib sendiri terlibat dgn isu rasuah maka tak wajarlah beliau merasmikan persidangan mengenai rasuah di Putrajaya itu.
    Gitulah agaknya yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..
      Agaknya gitu lah orang yg nak pertahankan benda2 yg salah... :(
      Kecil (sikit) atau besar (banyak), tetap jugak rasuah..
      Perlu siasat...
      Salah tetap salah...
      Wallahu'alam

      Delete
  5. Tak usah lah bela orang rasuah tu

    ReplyDelete
  6. Jose Ugaz bukanlah Presiden atau menteri di Peru, dia adalah Presiden Transparency International.

    Tindakan blogger belaan Najib hanya untuk memujuk diri sendiri sedangkan bukan setakat Jose Ugaz sahaja yang mempertikaikan cara Najib memanipulasi siasatan kes melibatkan 'derma' USD 700 juta yang pada mulanya derma kepada UMNO kemudian derma kepada kerajaan, mula-mula derma kepada kerajaan kerana mengamalkan ahli sunnah wal jamaah dan untuk melawan IS, lepas bertukar menjadi derma kepada kerajaan kerana untuk melawan Yahudi dan DAP pula. Tapi yang tak berubah adalah wang itu masuk dalam akaun Najib dan Najib menggunakan wang itu sesuka hatinya.

    Sedarlah bahawa pandangan masyarakat antarabangsa sekarang ini terhadap Malaysia sangat teruk, sangat rendah disebabkan skandal jenayah dan rasuah Najib ini. Bukan setakat Jose Ugaz sahaja, malahan pengasas Transparency Internatioal Michael Hershman juga melihat Malaysia sebagai sebuah negara yang gagal untuk mencegah rasuah apabila pimpinan atasan Malaysia sendiri tidak telus dan menyalahgunakan kuasa untuk melindungi jenayah peribadinya.

    Malahan wakil parlimen Eropah, wakil dari Afrika Selatan, malahan wakil dari Norway pun turut berpandangan yang sama.

    Ini bukan soal yang kecil, ini soal melibatkan hubungan antarabangsa Malaysia. Malaysia berhadapan dipulaukan dari segi ekonomi oleh masyarat antarabangsa yang melihat gejala rasuah yagn makin berleluasa dan dimanipulasi oleh pemimpin atasan yang menggunakan parti, menggunakan kerajaan, malahan menggunakan agensi kerajaan untuk menyorokkan kegiatan jenayah mereka.

    Sedarlah semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam...
      Point yg tepat...
      Depa asyik tukaq tiang gol, pastu tuduh org lain...
      Spatutnya dpt dileraikan segala tersipul dlm persidangan IACC, tapi...spt N2H plk jadinya..
      Agaknya "layar dah dikembangkan, sauh dah dilabuhkan", pastu Kepten suruh belayar jgk, maka berpusing2lah anak2 kapal, penin takleh nak berpikir..(tu sbb ramai yg nyokong kuat menyepin...hehehe)

      Delete
  7. buto la ko,sembang kemas,cam anak haram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aik marah lak.....otak melayu pendikau bunyi nya! Inilah pundekau melayu terulung

      Delete
    2. Najis bakal meninggalkan legasi KEMALUAN BESAR tak terhingga dalam sejarah. Budak 6:07 PM adalah kesan legasi Najis yg menjaja Kemaluannya ke sana sini untuk mengisi perut.

      Delete
  8. Rasuah di Malaysia boleh dikatakan yang paling teruk dalam sejarah. Dengan semua bukti yang lengkap, si perasuah sendiri sudah mengaku dia dengan rela hati menerima wang derma dengan jumlah yang sangat besar di mana mengikut akta SPRM sendiri adalah rasuah. Tapi, segala jentera anti rasuah dan polis masih mempertahankan perasuah ini. Perasuah ini juga boleh memecat orang yang sepatutnya menggantikan tempatnya, orang yang patut mengadilinya. Dengan berani dia mencabar, ex-bossnya. Dan dengan berani mencabar semua rakyat Malaysia yang cuba membangkitkan isu rasuahnya.

    ReplyDelete
  9. Kita perlu duduk lebih bwh dari Peru br kita nak mengaku ianya rasuah? Macam tu ka mamu? Ada hadnya dan memaksa semua org percaya kpd najib ibarat meminta org percaya bumir mengelilingi bulan. Ada juga yg akan percaya cuma yg tak percaya adalah jenis yg belajar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu...
      lagipun, tu data tahun 2014..blom ada 2.6 lagi tuh..

      Delete
  10. Bandingkan dgn zimbabwe lagi bagus beb........mabuk agaknya mat Parpu ni!

    ReplyDelete
  11. Aku rasa nak tegelak membaca komen2 dari tukang Komen Upahan DAP diatas, apa nak buat cari makan walaupun terpaksa memburuk2kan Negara sendiri dan menjatuhkan Maruah Pemimpin sendiri.......Takpa itu bukan Rasuah!!!, cuma cari makan tapi secara hina!!!.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!