TERKINI! 1MDB MENJELASKAN APA ASET YANG MEREKA ADA!

Jumlah keseluruhan aset 1Malaysia Development Bhd (1MDB) yang telah diaudit untuk tahun kewangan berakhir 31 Mac 2014 sebanyak RM51.4 bilion, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Ia merangkumi aset semasa bernilai RM19.5 bilion dan aset bukan semasa RM31.9 bilion, demikian menurut jawapan bertulis kepada soalan Wong Chen (PKR-Kelana Jaya) yang meminta Menteri Kewangan menjelaskan mengenai perkara itu.

Jawapan itu menyebut 1MDB mempunyai kedudukan aset-aset yang kukuh, antaranya tanah untuk pembangunan Tun Razak Exchange dan Bandar Malaysia di Kuala Lumpur.

Aset lain ialah tanah di Pulau Pinang seluas 94.69 hektar (234 ekar) serta 13 loji jana kuasa dan penyahgaraman di lima negara.

BERNAMA.

PK: Sudah jangan gaduh lagi dan jangan jadi BATU API. Pi sambung buat kerja. 

24 Responses to "TERKINI! 1MDB MENJELASKAN APA ASET YANG MEREKA ADA!"

  1. Aset macam di tanah di TRX dan di Sungai Besi tu, beli dengan harga murah, lepas tu kata ada aset yang bernilai tinggi, kalau macam tu beruk mat yeh di hutan Pekan pun boleh buat macam yang 1MDB buat sekarang ini.

    Beli tanah yang berharga berbilion ringgit dengan harga lebih kurang RM 200 juta, memanglah nampak banyak, sebab menggunakan kaedah pembohong.

    Lepas tu 'unit' jadah apa entah yang kononnya disimpan di BSI Singapore Limited, berapa nilainya? Terangkan kalau dipihak yang benar.

    Rakyat meluat dan menyampah dengan institusi negara yang kini lebih teruk dari sarkas. Macam di parlimen, dah terang-terangan Najib membuat penipuan, Speaker Parlimen hingga kini masih buat bodoh, kerana dah dapat perabot baharu, dapat tandas baharu, dapat buat ubah suai pejabat mengikut kehendak hati, maka Speaker Parlimen pun dah jadi badut suruhan Najib. Sampai sekarang Najib tak diheret ke Lembaga Disiplin Parlimen kerana memberikan keterangan menipu di dalam sidang parlimen.

    Malahan Ketua Polis Negara, dah ada laporan polis pasal penipuan yang dibuat oleh Najib itu, patutnya dah boleh siasat dan tangkap Najib kerana dah disyaki bersalah mengikut seksyen 128 kanun keseksaan, tapi apa yang Ketua Polis Negara buat? Dia lebih sibuk dengan penyebar video ucapan TPM yang menghentam 1MDB itu. Video itu menceritakan kebenaran, yang sibuk sangat dengan video itu apahal?

    Sekarang ni patutnya Ketua Polis Negara tunggu di KLIA, bawa gari dan tangkap Najib, masukkan ke lokap dan soal siasat dia kerana Najib sekarang ini adalah suspek jenayah berdasarkan seksyen 128 kanun keseksaan kerana memberikan keterangan palsu dalam parlimen yang mana keterangan palsu itu adalah disyaki untuk menipu parlimen, menipu kerajaan Malaysia dan menipu rakyat Malaysia dan keterangan palsu itu adalah boleh memudaratkan ekonomi Malaysia, memberi ancaman ekonomi kepada Malaysia, tetapi Ketua Polis Negara masih membiarkan suspek jenayah ke hulu ke hilir sesuka hatinya.

    Malahan Ketua Polis Negara dan Speaker Parlimen akan mencium tangan suspek jenayah itu, bukannya nak tangkap dan gari serta sumbat dalam lokap berdasarkan kes jenayah yang disyaki terhadapnya itu.

    Inilah keadaan negara kita sekarang ini, orang ramai hanya mentertawakan pihak berkuasa yang dilihat lebih low class berbanding badut sarkas, kerana badut sarkas buat lawak untuk menggembirakan orang, tetapi Ketua Polis Negara dan Speaker Parlimen menjadi pecacai kepada suspek jenayah. Sungguh memalukan, hanya orang yang tak ada perasaan malu sahaja masih syok dengan keadaan itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Tanah-tanah yang disonglap dengan yang amat tidak munasabah dari kerajaan dikira sebagai Asset 1MDB selepas dinilai semula. Kalau macam tu, suruh kerajaan tak payah susah-susah, buat bisness jual tanah saja. Kerajaan tidak dibenarkan menjual tanah, oleh itu mereka menggunakan 1MDB sebagai "cina buta" jual tanah. Kalau inilah kerja yang PM rasa macam hebat, berhenti jadi PM. Baik jadi broker tanah saja. Bodoh dan nak perbodohkan rakyat Malaysia.

      Delete
    2. Betul macam tanah hutan untuk balak jual pada Ngeh dan Nga kat Kelantan

      Delete
  2. Aset-aset itu adalah termasuk menyalahgunakan dana awam seperti Tabung Haji, KWSP, serta KWAP dan entah apalah lagi yang kita tak tahu untuk menipu rakyat Malaysia.

    Najib dan kuncu-kuncunya jangan ingat rakyat ni bodoh untuk diperkotak katikkan. Rakyat dah ada macam-macam maklumat, jadi kau tipulah macam mana pun, rakyat tahu juga.

    Lagi satu macam tanah di TRX, kata nak buat pusat komersil untuk bumiputera, tapi akhirnya semuanya hanyut ke laut, dari pusat komersil bumiputera, dah jadi pusat komersil entah apa-apa, sampaikan pihak asing pun dah miliki tanah di situ.

    Terusan putar, putar lagi, putar sampai bankrap negara ini, lepas tu dengan wang 1MDB yang dah dirompak, larikan diri ke luar negara, yang jadi mangsanya adalah rakyat negara ini jugalah, sedangkan penyamun seronok berjoli apa yang dah dirompak sebelum ini.

    Sekarangan ni para penyamun termasuk ketua penyamun di 1MDB sedang buat itu dan ini untuk menjayakan agenda mereka, macam-macam sedang dibuat, entah berapa banyak lagi GLC, dana awam yang akan dan yang dah dipelingkupkan untuk mengatakan bahawa mereka berjaya, kononnyalah.

    Sebab itulah ada yang kata dapat surat lambatlah, semuanya dah diancang, buat surat awal, tapi hantar lambat supaya boleh buat isu supaya tak hadir ke sesi penjelasan kepada PAC, memang bijak mereka ini, bijak menipu dan melingkup.

    ReplyDelete
  3. Panglima Bugis Kepala Bana..!!!!!


    ChaiiiTTT...!!!!!

    ReplyDelete
  4. Mamak Kutty dah tak larat nak goreng utk burukan 1MDB,kini fokus pada isu personel PM najib pulak.Eloklah beri borang PKR pada Mamak Kutty tu.senang citer.Mana-mana ahli Umno yg sokong dia elok juga ambil borang yg sama,pi join PKR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pencacai Najib yang bengap. Kalau Najib tu bagus sangat kenapa perlu kutip GST sampai rakyat terpaksa bayar lebih 20 Billion setahun. Asset tanah TRX dan Bandar Malaysia adalah hasil memperbodohkan hak tanah kepunyaan kerajaan. Cubalah senaraikan semua asset tanpa menilai semula tanah-tanah yang dicuri dari kerajaan. Ini cara baru menipu hak rakyat. Kalau nak buat bisness pun buatlah macam Petronas hanya bermodalkan 10Million, sekarang dah jadi syarikat multinasional gergasi. Kalau ada PM yang berfikiran macam Najib, boleh buat kah?

      Delete
    2. Kalau hang nak PM yang ada "isu personel" hang dok undi dia ler...kami tak mau pi undi pun...sebab UMNO bukan Najib punya, bukan hang punya...

      Delete
    3. Bodoh punya olang...lu memang layak jilat bontot najib

      Delete
  5. Cubalah kira asset yang 1MDB ada tanpa menilai semula tanah TRX dan Sungai Besi Airport. Tanah tersebut adalah tanah hak milik kerajaan dan adalah menjadi tugas kerajaan menjaga tanah tersebut bukan dengan menjual untuk mengambil keuntungan. Keuntungan yang diambil untuk menutup kehilangan wang yang banyak dalam 1MDB akibat terlalu banyak pembaziran dan salah laku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat bisness dengan hutang, kutip GST minta rakyat suruh bayarkan.

      Delete
  6. Apakata kita tengok libility 1mdb pulak, ha ha ha ....nak kencing kera dan beruk kat pekan boleh la! Lanun bugis takut nak jawab rupanya......" Siapa arah bunuh warga monggol"
    a) kera Pekan
    b) beruk bik
    c) Lanun Bugis
    d) Baginda

    ReplyDelete
  7. Pukimak parpukari, ko ingat rkyat bodo ke? Dasar pemalas, bodek je keja ko wahai parpukari lahanat!! Bewak pasir pn tk bodo mcm ko!!

    ReplyDelete
  8. Kalau orang muda boleh uruskan dengan baik, orang tua tentu tidak kisah dan tidak akan ambil tahu.

    ReplyDelete
  9. 1.lembam ka apa!!!mat det tanya sapa arah sirul bunuh altantunya!!
    2.soalan mudah pun bodoh nak jawab!!!
    3.dongoi macam kalimutu!!
    4.aset sekupang kata sejuta!!!!

    ReplyDelete
  10. 1MDB ni macam korang je... setiap bulan dapat gaji, asset pun ada, pinjaman pun ada..nilai asset seperti rumah lagi tinggi dari nilai pinjaman... kalau dijual memang la dapat duit banyak... tapi tiap tiap bulan nak makan pun susah sebab duit tunai takde... sama mcm 1MDB ni, asset byk, tinggi nilai, pnjaman pun ok, kalau cairkan asset boleh la bayar hutang tu, tapi nak byr interest setiap bulan sakit, sebab duit tak cukup.. tak sama ke tu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asset yang dikatakan banyak tu dengan menipu kerajaan untuk menjual tanah jauh dibawah nilai pasaran. Lepas dah dapat, dinilai pula mengikut harga pasaran. Jadi, nampaklah asset dan liabiliti nampak macam seimbang. Cuma nak tanya, mana hilang duit yang dihutang tapi tidak sudah hilang tidak menjadi assets. Kalau nak kata belanja pengurusan tak kan sampai asset yang dibeli berbillion tu tidak menjana hasil. Sampai nak bayar installment pun tak mampu. Bisness apa tu. Tak kan debt-ratio sampai 100%, bodoh apa berniaga macam tu. Nasib baik tak jadi IPO lagi, kalau tidak nak menipu rakyat lagi. Tawaran IPO melalui Miti, pelabur tak dapat propectus pun, konon bagi kat bumiputera. Dia ingat bumiputera ni bodoh senang ditipu, semua IPO depa akan beli, Last-last masa listing semua bungkus.

      Delete
    2. Aku pun nak buat bisness macam 1MDB juga. Suruh kerajaan jual tanah murah-murah kat aku, lepas tu aku pi jual kat orang dengan harga pasaran. Senangnya company aku boleh buat untung billion-billion. Cuma aku kena lantik PM jadi pengerusi baru boleh. Ini cara baru rasuah yang dihalalkan kot.

      Delete
  11. Awat la blogger2 prepaid ni buat2 tak paham bila dok kluar statement defend Najib? Yang kita tanya..pasaipa beli asset guna 15 beliyon tp hutang 42 beliyon? Jawab la tu dulu...
    Dan pasai kapaiterbang baru...asik2 dok kata SPB YDP Agong pakai padahal baginda diberi pakai utk terbang dari Aloq Staq ke Langkawi ja...Najib ngan bini yg dok pakai selalu!

    ReplyDelete
  12. ...

    Muhyiddin Mahu Hantar 200 Surat Ke UMNO BHG Tolak Najib?

    https://youtu.be/zEJma8Ld5fM
    https://youtu.be/KtM1vqPEBOc
    https://youtu.be/mgssNnX_sZA

    Sumber Berita


    >>>Klik Di Sini<<<



    Singkir Najib, Naikkan Mukhriz - Tun M Busuk Hingga Ke Usus!

    Sumber Berita


    >>>Klik Di Sini<<<



    MAKIN Tolol - Puteri UMNO Menyalak Lagi Dari Caw ke bhg ke PAU 2015!!

    Sumber Berita


    >>>Klik Di Sini<<<

    ReplyDelete
  13. Sudah lah parpu kanda kalimuthu.......india pore lagi baik la! Chit pongge!

    ReplyDelete
  14. sedara, kalau nak ampu pun agak agak lah bro..

    ReplyDelete
  15. Nobody ever said that 1MDB is suffering a P&L loss of RM42 billion. People were asking, if the assets bought was RM15 billion at cost, while the loans taken was RM42 billion, then where is the balance of RM27 billion?

    It does not matter if 1MDB has assets worth RM52 billion. The truth is in the pudding. If 1MDB is having a really strong balance sheet, then why the need to borrow from MOF, nearly RM1 billion in standby credit last March and RM2 billion from a billionaire last February just to pay off its loan interests?

    What happened to the often repeated mantra – ‘there is nothing wrong with 1MDB, they have billions of cash and a lot of assets’?

    ReplyDelete
  16. kena siasat juga ananda dan owner-owner asal yang setuju jual IPPnya dengan harga mahal kepada 1MDB. Mesti ada skandal untuk lupuskan kompeni yang lesen IPP hampir tamat. Tapi tau pulak beli tanah-tanah dengan harga murah dari kerajaan.
    Selidik siapa dapat komissyen dari transaksi yang mengharukan macam ni. Cara songlap duit kerajaan di alafbaru tanpa rasa takut pada pencipta dan segan pada orang ramai.....



    kata orang tua-tua, orang yang selalu buat kerja menipu, kerja dapat duit senang, memang tak tau apa itu perkataan 'malu'.

    Ko orang sebut la beribu kali sekali pun, orang yg dah biasa buat kerja yang sama akan buat derk saja.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!