CILI KASI TARUK! SAMPAI BILA MELAYU MAHU MENJADI PENGAMPU PUAK CHAUVINIST DAP NI?


Assalaamu'alaikum wbt

Kepada Saudara SeIslam Sekalian
Sedikit ilmu utk saya kongsikan bersama agar kita dijauhkan dr bermusuhan sesama Islam.

Saya pada mulanya agak malas nak masuk campur dlm comment2 & kata2 yg agak cenderung kpd negatif. Walau bagaimanapun utk menyelamatkn akidah kita sesama Islam saya kongsikan sedikit ilmu yg saya ada mengenai GST. Jika ada silap atau tersinggung saya mohon maaf terlebih dahulu. Yang baik dr Allah dan yg tidak dr saya sendiri.

Baiklah, ramai tak faham GST.. silapnya kerajaan sendiri gagal menerangkan kebaikan GST kepada rakyat kerana rata2 parti pembangkang yg berada dlm kerajaan cuba menidakkan kebaikan tersebut dan memutarbelitkan fakta.

Salah satu punca penerangan yg rakyat tak paham kerana mereka menggunakan istilah "bahasa sastera" atau intonasi bahasa yg terlalu berlapik sehingga org tertentu je paham maksud yg cuba disampaikan.

K.. jgn tuduh2 sebarangan tanpa ilmu.. buat dosa je, mari belajar.. sistem SST ditukar ke sistem GST bermula 1 April 2015.

Before 1 April 2015 :
-----------------------------------
Price + Gov. Tax - SST (10%) + Service Charge by Company (5% or 6%) = 15% or 16% paid by Rakyat.

Starting 1 April 2015:
----------------------------------
Price + Gov. Tax - GST (6%) + Service Tax by Company (5% or 6%) = 11% or 12% paid by Rakyat.

Sepatutnya government tax dibayar oleh Peniaga bukannya ditanggung oleh Pembeli, tapi yg berlaku sebaliknya. Yang menjadi isu kenaikan harga juga ialah kerana Peniaga yg tamak. Mereka masih mengekalkan peratusan yg dikenakan Kerajaan (SST) dan menambahkan lagi dgn peratusan baru iaitu GST. Sekali lagi diberitahu disini, cukai ini dikenakan ke atas Peniaga, bukan rakyat tapi peniaga serapkan dlm harga mereka. Siapakah yg kaut duit rakyat? Kerajaan atau Peniaga? Bila menuduh org apakah hukumnya? Dosakan? Kita patut berilmu dan jgn mengikut membuta tuli apatah lagi menuduh dgn perkara2 negatif.

Sepatutnya kerajaan tidak perlu memperkenalkan sistem GST. Sebab majoriti rakyat yg malas berfikir dan asyik tahu merungut tanpa mencari kebenaran dan tidak akan ambil peduli. 

Pada hemat saya, mungkin kerajaan patut diamkan sahaja tanpa perlu war-warkan kepada rakyat kerana rakyat 'malas' berfikir dan asyik tau kondem kerajaan je. Sepatutnya kerajaan just bgtau SST dikurangkan kepada 6% dr 10% dan tak perlu nak "rename" ke nama GST. Diingatkan lagi cukai ditujukn kpd Peniaga.

Adakah rakyat faham kenapa kerajaan war-warkan GST juga? Ini adalah supaya rakyat sedar segelintir peniaga yg tamak menipu duit rakyat.

Ini adalah kerana kebanyakan peniaga tidak mendaftar dan tidak membayar cukai kerajaan (government tax) tapi peniaga tersebut mengenakan cukai tersebut kpd rakyat. Maka, siapa yg tipu rakyat? Kerajaan atau Peniaga yg tidak bertggjwb? 

Kerajaan memperkenalkan GST utk rakyat "aware" agar tidak ditipu Peniaga. Itu sbb kerajaan berikan listing perniagaan yg berdaftar, bagi listing barang2 yg dikenakan cukai. Transaksi perniagaan hendaklah berinvois / beresit. Jadi, kita sendiri boleh tahu peniaga mana yg penipu & tamak. Tapi kerajaan juga disalahkan.

Walau bagaimanapun, apa yg berlaku dek kerana taksub anti-kerajaan, mereka2 yg tidak bertggjwb menaikkan harga dan mengaburi mata rakyat atas alasan GST tidak bagus. Mengapa peniaga buat begitu? Kerana, sekarang apa2 transaksi perniagaan, mereka kena ada invois, kena ada resit, dan tidak boleh sewenang2 men'charge' rakyat sesukahati & tidak lari cukai kerajaan. (Rakyat/pembeli boleh tgk dkt invois atau resit mereka..  even mamak restoran.. kedai runcit pon kena ada resit bila perlaksanaan GST k..). 

Kenapa mesti dikenakan cukai kerajaan? Cukai dikenakan bg membiayai pembangunan negara, segala subsidi yg diberikan kpd rakyat, penggajian (yg pasti 'pelbagai parti' yg bekerja di dlm sektor kerajaan), dsbgnya. Maka, di manakah sumber utk ini semua, jika bukan dr cukai. Pemimpin Pembangkang pandai cakap, gaji mereka juga dr sumber ini. Malah majoriti yg bekerja dlm kerajaan adalah org yg paling kuat menentang kerajaan.

Apabila pilihanraya parti pembangkang akan kejarkan kawasan yg sudah membangun, terutama kawasan bandar. Knp tidak kawasan yg masih mundur? Hmm.. apabila pembangkang menang kwsn maju, maka akan nampak kerajaan tak buat keje ea? Kerana menang kawasan mundur?

Itulah terjadi baru2 ini.. Lee Kuan Yew yg dpt nama baik krn membangunkan Singapura? Tahukah anda bahawa ketika Malaysia berpisah dgn Singapura, Malaysia telah membangunkan Singapura terlebih dahulu dgn mengadakan infra yg baik seperti Universiti Malaya, Port Singapore.. tapi siapa yg dapat nama? Tahukah anda Sejarah Singapura sudah diubah dgn kononnya founder Singapura adalah Lee Kuan Yew? Jgn sampai Malaysia pon jadi sebegitu sejarahnya. 

Berbalik kpd GST... Tak baik.. kita ni sesama Islam patut jauhi perasaan hasad.. walaupun tak suka org tu macam mana pun, benda yg baik kita patut sokong... k.. jangan jadi umat Islam yg tak reti bersyukur.. yg pandai cakap tapi perbuatan sebaliknya.

Jika sekali lagi saya mohon tersilap mohon maaf.
Wassalam.

PK: Aku dapat dari whatsapp benda ni dan aku share kat blog aku supaya korang faham ok.

GST ni untuk peniaga yang menipu dan tak bayar cukai selama ini bukan untuk kita rakyat dikenakan kerajaan. Sebabnya  sejak dari semalam MYDIN GROUP dah bagitua mereka akan absorb GST. Ini baru betul, sepatutnya peniaga yang absorb bukan kenakan pengguna.

Berapa banyak untung lagi peniaga nak sebat? Kebanyakan perniagaan dikuasai oleh kaum DAP maka menjadi tanggingjawab kita untuk beli dari peniaga yang tidak kenakan kita GST. Susah? Ala susah sikit apa salahnya asyik nak kena suap ke mulut je sesekali kita usaha la sikit mencari kedai yang murah tanpa mengenakan kita GST!

12 Responses to "CILI KASI TARUK! SAMPAI BILA MELAYU MAHU MENJADI PENGAMPU PUAK CHAUVINIST DAP NI?"

  1. Contoh sorang warga yg rajin bfikir dan otak x karat dgn persepsi pembangkang. Org melayu kena tipu hidup2 dgn pniaga dap yg nk kekalkn untung yg sama ketika tipu / lari cukai SST dulu. Peniaga dap pukul gendang persepsi tipu, trus org melayu yg malas bfikir sambut dgn tarian lupa diri, bngsa n agama. Insaf la melayu...cukup2 la kena tipu n masuk perangkap dap. Ingat peringatan dr Tuhan..
    bfikir sejenak jauh lbh baik dpd solat tahajud mlm hari...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betui Anon tapi aku heran la kenapa orang melayu suka sangat kena tipu ngan cina DAP ni? Memang best ya?

      Delete
    2. Nko simpan je la ilmu kangkong nko tu.......he he he......ilmu nko dah kena GST mat monggol dah......xda menafaat pon pada rakyat.....simpan je la....Kih Kih Kih! Orang islam bukan umporno xpakai ilmu nko tu........org tamil macam parpu je yg kira ilmu nko macam kitab ramayana....kah kah kah...ptuih....tuih tuih! Panas berapi, Sireh kasi taruk la!

      Delete
  2. Terima kasih parpu gambar kat atas, " duduk kat sini X kena gst" aaa. A aku sudah tahu,, aku sudah tahu ,aku tahu aa aaa A akusudah tahu terima kasih parpu terima kasih nuaq,lebai tak tahu lebahai tak tahu peduli apa aku peduli apa aku duk penjara la kau.

    ReplyDelete
  3. http://malaysianreview.com/114439/pasaraya-mydin-didakwa-kenakan-gst-juga/

    apa cita ni parpu.......mydin ada caj gst...saja dia pandai cover bill dia....org bodoh ingat mydin serap gst

    ReplyDelete
  4. GST=Gua Suka Toron=Gay Sampai Tua.Liwat Tetap Liwat!!!!

    ReplyDelete
  5. benda baik disokong yang diperintah oleh Allah lagi la kena sokong
    tapi banyak pulak gelentong
    apa he ni

    ReplyDelete

  6. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete
  7. Eloklah tu parpu.Dulu katanya cina pembayar cukai paling besar dan melayu sebab ada keistimewaan kerajaan beri guna duit cukai cina tu utk buat mesjid scholership byr gaji gomen servent...skrang melayu bayar cukai melalui gst kerana melayu kan penguna yang besar..Semua barang beli pada cina..so adil la tu..cukai gst guna sama rata sama rasa..

    ReplyDelete
  8. Orang melayu dh biasa dtipu cina. Klu cina tipu pun mcm x tipu....melayu ok jer...
    klu barang harga asal 20 sen tp peniaga dap jual rm2, org melayu ok jer.
    Tp klu kerajaan kenakn cukai 6 sen, 60 sen..mcm nk kiamat dunia melayu melatah

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!