SIALAN PUNYA PEMBANGKANG AIRCOND PUN DEPA NAK KASI BIKIN ISU KA?

Beberapa hari lepas, terdapat sebuah artikel yang ditulis oleh seorang blogger pro pembangkang yang kononnya ingin menjelaskan pengiraan GST. Sayangnya, artikel tersebut memberi contoh kiraan yang salah dan terpesong. Dalam artikel tersebut, penulis berkata bahawa GST yang bakal dibayar oleh rakyat terlalu tinggi dan akan berganda. Penulis memberikan contoh rangkaian penjualan ‘aircond’ dengan cara pengiraan GST yang benar-benar salah.

Penulis berkata beliau menulis setelah berjaya menghadiri dan memahami kursus GST yang disampaikan oleh Kastam. Maknanya, penulis masih gagal memahami kursus tersebut secara mendalam kerana masih lagi tidak mampu untuk mengira GST dengan betul.

Penulis mengatakan GST adalah cukai yang berganda (cascading tax) yang akan meningkatkan kos barangan secara mendadak dan akhirnya rakyat terpaksa membayar sehingga 30% GST. Tanpa penulis sedari, dia sebenarnya memberikan contoh sistem SST yang ada pada ketika ini yang akan digantikan dengan GST. ‘Kelemahan’ GST yang ditulis sebenarnya adalah kelemahan SST yang ada sekarang yang menyebabkan rakyat terpaksa membayar cukai berganda tanpa sedar. Inilah antara sebab utama, kerajaan memansuhkan SST dan menggantikan dengan GST.

Dengan menggunakan formula yang sama (harga dan keuntungan) yang penulis jadikan sebagai contoh, saya mengira semula harga ‘aircond’ tersebut kepada pengguna dalam sistem sebenar GST. Berikut adalah kiraan dan situasi sebenar:

1. Sebuah kilang menjual ‘aircond’ pada pemborong dengan harga RM700 + 6% GST menjadikan kos ‘aircond’ tersebut kepada pemborong adalah RM742. Walaupun semasa pembuatan, pengilang terpaksa membeli material dengan 6% GST, pengilang tersebut boleh menuntut semula GST yang telah dibayar kepada kastam.

Sistem ini dipanggil ‘input tax claim’ atau ‘tuntutan semula’ yang akan memastikan tiada cukai berganda dan kos tambahan kepada barangan tersebut. Jadinya, tidak timbul soal cukai berganda sehingga 12% yang disebut penulis.

2. Pemborong yang membeli ‘aircond’ tersebut daripada pengilang pada harga RM700 + RM42 GST = RM742, boleh menuntut semula RM42 GST yang dibayar daripada kastam. Menjadikan kos tersebut kembali pada kadar RM700.

Kemudian, pemborong itu pula menjual ‘aircond’ tersebut kepada peruncit dengan keuntungan RM50, menjadikan harga ‘aircond’ tersebut RM700 + RM50 + 6% = RM795. (GST RM45)

Jumlah GST yang dikutip dalam transaksi ini cuma RM3 sahaja, selepas RM45 ditolak dengan RM42.

3. Peruncit yang membeli ‘aircond’ tersebut pada harga RM750 + RM45 GST= RM795. boleh membuat tuntutan semula RM45 kepada kastam atas GST yang dibayar, sekali lagi menjadikan harga kos peruncit kembali kekal pada RM750.

Peruncit menjual ‘aircond’ tersebut kepada pemasang dengan keuntungan RM50, menjadikkan harga ‘aircond’ tersebut RM750 + RM50 + 6% = RM848. (GST RM48)

Jumlah GST yang dikutip dalam transaksi ini cuma RM3 sahaja, selepas RM48 ditolak dengan RM45.

4. Pemasang membeli ‘aircond’ tadi dengan harga RM800 + RM48 GST = RM848. Pemasang boleh membuat tuntutan semula RM48 kepada kastam dan menjadikan kos pemasang kembali pada RM800.

Pemasang menjual ‘aircond’ tersebut pula dengan keuntungan dan caj pemasangan RM250. Jadi harga akhir kepada pembeli adalah RM800 + RM250 + 6% GST = (RM1050 + RM63 GST) menjadikan harga ‘aircond’ siap pasang sebanyak RM1113.00

HARGA AKHIR = RM1113.00

Jadi, dalam artikel tersebut jelas nampaknya dia masih keliru dengan konsep GST. Sebab itu harga akhir pada pelanggan yang dia kira adalah RM1369.60.

GST-SST-BMPenulis pula berkata bahawa tanpa GST, harga akhir ‘aircond’ tersebut siap pasang cuma RM987 sahaja. Saya terfikir adakah penulis sengaja mahu mengelirukan pembaca dengan mengeluarkan kenyataan sedemikian.

Kalau ikut formula kiraannya sendiri tanpa apa-apa cukai, RM700 (harga kos) + RM50(untung pemborong) + RM50 (untung peruncit) + RM250 (kos pemasangan) adalah RM1050. Jadi bagaimana penulis boleh dapat RM987?

Walaupun nampaknya masih lebih murah tanpa GST, jangan kita lupa bahawa selama ini terdapat banyak barangan yang dikenakan cukai jualan sebanyak 10%. Harga asal kos ‘aircond’ RM700 yang penulis berikan dan saya mengambilnya sebagai contoh kiraan itu mungkin termasuk cukai jualan 10%.

Apabila GST dilaksanakan kelak, cukai jualan 10% itu akan dimansuhkan dan diganti dengan 6% sahaja. Hasilnya, harga ‘aircond’ akan lebih murah dari RM1050 (harga tanpa GST).

Sistem tuntutan semula GST oleh pengilang, pemborong, peruncit yang dilaksanakan oleh kerajaan bukanlah untuk melindungi kepentingan peniaga. Ianya untuk memastikan bahawa cukai tersebut tidak berganda dan memberi kesan pada harga akhir barangan kepada pengguna. Tanpa sistem tuntutan semula, peniaga akan memasukkan kos GST yang telah dibayar dalam harga barangan dan kemudian menambah lagi 6% GST yang perlu dicaj. Inilah yang dimaksudkan dengan ‘cukai berganda’.

Sumber: Blog GST Info


11 Responses to "SIALAN PUNYA PEMBANGKANG AIRCOND PUN DEPA NAK KASI BIKIN ISU KA?"

  1. Saya tak setuju kalau orang kata penyokong Anwar bodoh . Sebenarnya penyokong Anwar bijak dan cerdik . Penyokong Anwar lebih bijak dari kucing dan kuda . Kalau tak percaya cuba tanya kucing dan kuda , apakah nama gunung paling tinggi di Malaysia . Mesti kucing dan kuda tak boleh jawab . Tapi kalau tanya dengan penyokong Anwar , pasti dia orang boleh jawab . Itu bermakna penyokong Anwar lebih bijak dan cerdik dari kuda dan kucing .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















      Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

      Delete
  2. Berkenaan GST ni betul..mmg anda tepat nemberikan pandangan.
    Tapi GST ni sebenarnya amat mengelirukan terutama jika sesebuah syarikat itu memperolehi kontrak sebelum GST. Jadi di sini jika syarikat tersebut memenangi kkntrak tersebut jika dia memasukkan GST sebagai element cukai, adakah syarikat tersebut akan menang?

    Jadi di sini..tak mungkin mana mana syarikat yg memasuki apa apa tender sebelum GST..akan memasukkan cost GST itu.

    satu lagi..kenapa perlu bayar GST dan claim..lepas tu bayar claim? Bukankah di situ terdapat cost? Cost paper work..manpower..etc..sepatutnya lebih baik GST ni di kenakan kepada end user terus..kan straight foward..

    Banyak lagi isu..pengeluaran duit drp ATM, jika kita nak buat loan rumah atau kereta..kena GST..apa lagi..

    So konsep GST ini sebenarnya amat mengelirukan

    ReplyDelete
  3. setuju yop, bayar dan claim. kalu peniaga tak mau claim dan letak semua atas kapla pengguna, tak mahal barang tu. kemungkinan itu berlaku ada juga pasal peniaga tak mau pendapatan sebenar mereka diketahui untuk elak bayar cukai lebih tinggi daripada dulu. cakap-cakap air liur nampak cantik, praktikal macam mana tak tahu lagi. banyak atas kertas dan powerpoint cantik dan terpegun. tapi tang praktikal banyak yang hancus. jumpa banyak peniaga yang dok kata harga barang akan naik lepas gst ni. tapi tak kisah la tu pasal barang tu beli setahun sekali dan mungkin lama-lama sekali.

    ReplyDelete
  4. Gst ni utk mengelakkan syarikat ada 2 akaun .income 4 juta tulis 3 juta.1 juta lagi masik akaun lain.ada paham adik manis.
    semua taukeh kna fikir cara lain nk menipu.
    siapa taukeh kt m'sia ni.ada akai pakai.
    siapa yg melenting sekarang ni.ada akai pakai.

    ReplyDelete
  5. Dey parpu! Apa! Sepol buntut GST juga Ka? 1 mesia, India pore dah ini maca kalu! Tarak pore kalu, Kunyit buntut sapie kasi korek la kasi brim!

    ReplyDelete
  6. Bontot Negara serta parpukari mana pandai kira GST! Mereka hanya tahu cerita main bontot dan liwat-meliwat! Kah! Kah! Kah! Punah negara sebab asyik dengan cerita bontot! Kah! Kah! Kah! Gila bontot!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha penyokong anuar bontot sudah menyalak ... itu DAP suda bayar lu punya upah kaaa... jangan lupa bayar GST lu punya upah... lagi satu lu penah dengar peribahasa SPERTI ANJING MENYALAK BUKIT.. kalau tak penah lu pegi tengok dalm cermin gelenti nampak.. Ha ha ha

      Delete
    2. Bontot Negara jual bontot
      Saifool tonnggeng pakai KY
      Jaga jaga BN sontot
      Liwat meliwat yg selalu dipakai

      Delete
    3. yup ...sepol tonggeng nuor tutuh..
      takkan nak lepaskan peluang..
      maklumlah PELIWAT TERSOHOR seantero dunia..
      MAHARAJA LIWAT sedang berehat di Resort Bamboo River..

      Delete
  7. Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















    Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!