PANAS! WAHAI MENTERI UMNO KALAU BODOH TOLONG JANGAN BUKAK MULUT YA! MOHON TERASA

YB BANDUAN
(zul4kulim.blogspot.com)

Salam 2 all.

Saya agak pelik kenapa beberapa pemimpin Kerajaan kelihatan terlalu apologetik dan melatah dengan begitu cepat apabila ada suara sumbang mendesak Anwar dibenarkan hadir sidang Parlimen yang dijadualkan bermula pada 09 Mac ini.

Pelbagai kenyataan dikeluarkan daripada termasuk daripada Timbalan Menteri KDN yang berjanji 'akan mempertimbangkan sebarang permohonan' sehingga kepada Menteri KDN sendiri dengan kenyataan 'akan merujuk kepada Peguam Negara'.

Jelas jawapan yang tidak seragam ini membuktikan tahap melatah yang kronik.

Pada saya desakan sumbang ini wajib ditong-sampahkan sahaja! Tanpa perlu dipertimbangkan langsung!

Adakah wajar seorang banduan dibenarkan menghadiri sidang Dewan Rakyat?

Habis lepas ini CEO syarikat akan minta hadir mesyuarat Lembaga Pengarah, pengerusi PIBG akan minta hadir mesyuarat PIBG, presiden kelab bola akan minta hadir final bolasepak kelabnya...dan lagi...dan lagi...dan lagi!!!

Jadi bahan lawak senario lah kita! Mr Bean pun mungkin menangis tengok sarkis ini!

HILANG KELAYAKAN & HAK HADIR SIDANG DUA PERKARA BERBEZA!

Desakan sumbang ini dibuat atas dasar konon proses rayuan pengampunan keatas Anwar yang disabit dengan kesalahan meliwat dan dihukum 5 tahun penjara sudah bermula dengan penyerahan petisyen oleh isteri & anak-anak Anwar kepada wakil Istana Negara liwat petang Isnin 24 Feb.

Sejurus selepas media pro pembangkang memainkan isu ini, kenyataan dikeluarkan oleh pejabat Tan Sri Speaker Dewan Rakyat memaklumkan kedudukan kerusi Permatang Pauh kekal sehingga keputusan petisyen pengampunan itu diputuskan.

Atas dasar itu, timbul suara-suara sumbang dikalangan pembangkang mendesak Anwar dibenarkan hadir sidang Dewan Rakyat konon kerana statusnya sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh dan Ketua Pembangkang masih kekal.

Untuk menjawab desakan bodoh ini, saya berikan satu perumpamaan.

Katalah seorang Presiden sebuah syarikat konglomerat disabit dengan kesalahan merogol setiausahanya dan dihukum 5 tahun penjara. Dan Mahkamah Persekutuan telah mengesahkan sabitan dan hukuman Mahkamah Sesyen itu. Lalu dia memfailkan petisyen rayuan pengampunan.

Namun sementara itu, mungkin kerana kehebatannya, pihak syarikat konglomerat itu masih mengekalkan beliau sebagai Presiden dan beliau dianggap masih sebagai Presiden syarikat!

Adakah pihak syarikat boleh memohon kepada pihak penjara supaya membenarkan dia keluar daripada tahanan dan menghantar dia bekerja dan menghadiri mesyuarat Lembaga Pengarah atas alasan proses rayuan pengampunan sedang berjalan; jadi sebagai Presiden syarikat dia berhak terus pergi ke pejabat tiap hari dan hadir mesyuarat Lembaga Pengarah sehingga proses pengampunan itu selesai?

Budak Tadika pun tahu jawapannya tidak boleh!

STATUS BANDUAN KEKAL

Kenapa? Kerana statusnya sebagai BANDUAN tetap kekal walaupun sedang menanti proses rayuan pengampunan.

Proses pendakwaan, perundangan dan kehakiman telah selesai dan muktamad apabila Mahkamah Persekutuan pada 10 Feb 2015 MENSABITKAN Anwar dengan kesalahan meliwat pembantunya Saiful dibawah Seksyen 377B Kanun Kesiksaan dan dijatuhkan HUKUMAN penjara 5 tahun berkuatkuasa serta merta.

Berkuatkuasa mulai 10.02.2015, status Anwar ialah seorang BANDUAN yang telah DISABIT dengan kesalahan jenayah dan DIHUKUM dengan penjara 5 tahun. Tempat dia menjalani hukuman mulai 10.02.2015 ialah di Penjara Sg. Buloh!

Walaupun proses pengampunan dikatakan sudah bermula pada 24.02.2015 lalu, ini tidak membatalkan statusnya sebagai BANDUAN. Dan memandangkan dia belum hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen kerana proses pengampunan itu, dia adalah YB BANDUAN!!!

PERKARA 48 HANYA MENYENTUH SOAL HILANG KELAYAKAN AHLI PARLIMEN

Perkara 48 (1) (e) bercakap tentang keadaan dimana seseorang Ahli Parlimen boleh hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen - bukan tentang hak kehadiran sidang Dewan sebagai Ahli Parlimen!

Antaranya, Perkara 48 (1) (e) memperuntukkan seseorang itu hilang kelayakan sebagai seorang Ahli Parlimen jika dia telah

a. "disabit" dengan suatu kesalahan oleh sesuatu Mahkamah; dan

b. "dihukum" penjara selama tempoh tidak kurang daripada setahun atau denda tidak kurang RM2,000-00; dan

c. ia tidak mendapat ampun.

Dalam kes Anwar, dia telah:

a. Disabit dengan suatu kesalahan meliwat pembantunya Saiful Bukhari dibawah Seksyen 377B Kanun Kesiksaan; dan

b. Dihukum penjara 5 tahun.

Jadi Anwar memenuhi 2 syarat untuk hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen. Namun isterinya Wan Azizah dikatakan telah memfailkan petisyen untuk pengampunan. Oleh itu syarat ketiga belum dipenuhi.

Apa maksudnya? Maksudnya Anwar kekal dengan status sebagai Ahli Parlimen! Kerusi P-044 Permatang Pauh tidak boleh diisytiharkan kosong! SPR tidak boleh mengadakan suatu Pilihanraya Kecil untuk kerusi Permatang Pauh!

Itu sahaja kesan pemfailan petisyen bagi pengampunan dibawah Perkara 48 (1) (c)!

KEAMPUNAN HANYA PADA HUKUMAN BUKAN SABITAN KESALAHAN

Jadi kita pergi ke syarat ketiga, "ia tidak mendapat ampun".

Apa maksud "mendapat ampun"?

Untuk mengetahuinya, kita kena baca Perkara 42 Perlembagaan.

Dibawah Perkara 42, "YDP Agong adalah berkuasa mengampun dan menangguhkan segala HUKUMAN mengenai segala kesalahan yang dilakukan...".

Ini bermakna kuasa dan bidangkuasa Tuanku YDP Agong untuk "memberi ampun" hanyalah berkaitan HUKUMAN bukan SABITAN KESALAHAN!

Ini kerana kuasa dan bidangkuasa mensabitkan seseorang dengan sesuatu kesalahan jenayah adalah dibawah MAHKAMAH yang disebut di Bahagian 9 Perlembagaan Persekutuan.

Maknanya, apa juga status rayuan pengampunan Anwar, kedudukan beliau sebagai seorang yang telah DISABITKAN DENGAN SUATU KESALAHAN JENAYAH MELIWAT kekal, dan ini tiada kena mengena dengan proses rayuan.

Bermakna dalam apa keadaan pun, Anwar kekal SEORANG BANDUAN YANG TELAH DISABIT DENGAN SUATU KESALAHAN MELIWAT!

HAK BANDUAN ADALAH DIBAWAH UNDANG-UNDANG PEMENJARAAN

Dan sebagai Banduan, undang-undang yang tertakluk keatas Anwar ialah Akta Penjara dan segala peraturan yang dibuat dibawahnya.

Dan dibawah undang-undang penjara, seseorang Banduan hendaklah terus dikekalkan didalam tahanan penjara menjalani hukumannya melainkan dalam keadaan terhad dia boleh dibawa keluar dengan kawalan ketat dan tanpa dibebaskan, antaranya:

1. Jika dia perlu dibawa ke Hospital untuk menjalani rawatan yang tidak boleh disediakan oleh Penjara;

2. Menghadiri perbicaraan Mahkamah setelah Mahkamah yang berbidangkuasa mengeluarkan sapina kehadiran;

3. Lain-lain keadaan yang dibenarkan dibawah undang-undang Penjara.

Tapi ini tidak termasuk menghadiri sidang Dewan Rakyat, menghadiri perkahwinan anak walaupun sebagai wali, menghadiri mesyuarat Lembaga Pengarah syarikat, apa lagi kalau sekadar nak keluar untuk menonton Final Piala Malaysia walaupun dia mungkin Presiden Kelab Bola Banduan!

HAK BANDUAN TIDAK TERMASUK MENGHADIRI SIDANG

Oleh itu, persoalan samada Anwar berhak hadir atau tidak dalam sidang Dewan Rakyat tidak sepatutnya timbul dan pihak Kementerian Dalam Negeri mahupun Parlimen sepatutnya tidak melayan pun desakan bodoh ini.

Apa yang terhak kepada Anwar selagi proses pengampunannya berjalan hanyalah hak menerima elaun wakil rakyat, dan hak kerusinya kekal dan tiada Piliharaya Kecil boleh diadakan.

Itu sahaja!

Saya berharap penjelasan ini memberi gambaran jelas kedudukan isu sebenar.

Hakikatnya walaupun Tuanku YDP Agong mempunyai kuasa dan bidangkuasa memberi pengampunan kepada Anwar, ia hanyalah berkaitan soal HUKUMAN penjara 5 tahun itu sahaja. Itupun hanya kuasa meremit, mengurang atau menggantung HUKUMAN!

Namun Tuanku YDP Agong tiada kuasa dan bidangkuasa membatalkan SABITAN KESALAHAN MELIWAT dibawah Seksyen 377B Kanun Kesiksaan yang dijatuhkan oleh Mahkamah Persekutuan!

Bermakna Anwar kekal sebagai seorang BANDUAN yang telah DISABIT DENGAN SUATU KESALAHAN JENAYAH meliwat pembantunya Saiful Bukhari di bawah Seksyen 377B Kanun Kesiksaan!

Dan sebagai seorang BANDUAN yang telah DISABIT DENGAN SUATU KESALAHAN JENAYAH, Anwar wajib kekal menjalani hukuman penjara sehinggalah keputusan rayuannya diputuskan oleh Tuanku YDP Agong, dan dia hendaklah tetap dilayan sebagai seorang BANDUAN yang tertakluk kepada undang-undang penja
ra!

Wallahua'lam & wassalam.

Adios amigos, grasias senor!

Zulkifli Bin Noordin

PK: Ini aku petik dari blog Zul Noordin. Baca dan fahamkan apa dia tulis tu sebab inilah hakikatnya. Kepada menteri atau timbalan menteri yang kurang cerdik dan suka sangat nak layan kelaurga Anwar ni ada baiknya korang belajar dulu undang-undang. Kalau tak reti just shut the fuck up!

Pukimak apa lagi nak layan si peliwat tu? Bodoh ke apa korang ni?

33 Responses to "PANAS! WAHAI MENTERI UMNO KALAU BODOH TOLONG JANGAN BUKAK MULUT YA! MOHON TERASA"

  1. Tolong laa jangan ganggu Anwar . Dia sekarang tengah bahagia di penjara .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















      Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

      Delete
    2. Ibu Hayati yang dikasihi...boleh tolong urut2 kan badan saya ini? Rasa lengoh2 dan kurang enak..please ya Ibu Hayati..please

      Delete
    3. kalau anak gadis ibu yg ngurut, paling enak dong..

      Delete
    4. Hahahaha...apa ibu ayam ni menyebok kat,sini...haha

      Delete
    5. Bpe rupiah ibu hayati dpt buat keje goblok spt ini loh

      Delete
  2. Zul kulim? RM 3, boley jalan dah...........politikus bankrup! Loyar pengangkat file menulis....kah kah kah......hindu je cuim muka dia! Kah kah kah, kari kasi taruk ah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. adooiii..sakit bontot..
      ooopss..al juburit kat dalam, camne bleh sakit bontot nih..
      ahhh..yang pastinya cai PR semuanya kaki bontots..

      Delete
    2. Rancak seeeey..Elaun Zul Punggok baru masuk..

      Delete
  3. Mana punya law dah? Serupa tarzan dah, law of the jungle......budak budak je yg percaya zul kencing ni.

    ReplyDelete
  4. Woii lembu 2 ekor bodoh kt atas.... baca betul2 apa ZulKulim tu cerita.
    Korang lembu bace tajuk tak baca isi.. jenis ni yg Pak Ketum Nuar suka bodohkan...
    Mmg betul puak2 pro Anwar sedang menipu belit Menteri KDN pun melatah.

    Kenapa nk tunduk dgn desakan beri NUar Ketul Lahanat tu hadir sidang Parlimen?
    Mmg banduan tiada hak untuk hadir sidang lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi .... lembu mana bole baca . Kalau lembu bole baca maka bole laa contact TV3 . Pasti TV3 berminat nak tengok lembu yang bole membaca .

      Delete
    2. ni bukan lembu lagi daaa..
      dah nak jadi spesis babeeee...

      Delete
  5. Kalau dah banduan tu buatlah cara banduan. Jangan nak perasan laa.... Duduk saja la bersidang dalam jel tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO dan lubang jubor tak boleh dipisahkan...

      Delete
    2. aku perhati je komen korang teruknya. Betullah apa yang zul cakap tapi kalau dia tak cakap pun hakikatnya banduan tetap banduan jangan salahkan umno anwar dah diberi banyak peluang bela diri tapi anwar tak nak. Luar mahkamah suara berdentum kuatnya tapi dalam mahkamah senyap macam tikus. Kini nak dibawa ke parlimen? Boleh agak tak apa yang akan diucapkan jadi biarkan saja dalam lokap situlah tempatnya

      Delete
  6. Kesian semua noh....anwar masih disebut2 dan dipuja oleh semua walaupun dah ke dalam...kawan tu kat dlm mungkin x ingat apa dah yg kat luaq ninplaka dok huhahuha..x abis2... hihi .susah2sgt korang semua g dok dlm skali lah senang sikit hahaha

    ReplyDelete
  7. Saya setuju peliwat jijik lagi terkutok Nuar Jubor hadir di parlimen dgn bersyarat,
    harus pake baju banduan, digari dan mengenakan cawat besi jika ingin menghadiri parlimen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni bagus..cadangan yang baik..
      mau hadir kalu, ikut peraturan penjara...
      badnduan tetap banduan...

      Delete
  8. jangan kacau bang non dia nak rehat rehat kat sana ok!jgan gangu plz hehehe

    ReplyDelete
  9. Masalah Menteri yang tak cukup ilmu.

    ReplyDelete
  10. Mmg dah sampai tahap bengap + pukimak la menteri2 sekarang ni.. Tgk cara diorang semua tu berfikir menyebabkan aku tertanya dari mana dan bagaimana pukimak2 semua tu boleh dilantik sebagai menteri utk mentadbir malaysia??? Patutlah sejak tahun2 kebelakangan ni UMNO semakin menuju ke arah kehancuran. Ini semua hasil menteri2 yg hanya tau mengaut tanpa membuat kerja utk rakyat. Isu pasal anwar ni senang j kalau kita tau undang2 .. Tapi disebabkan sibuk sangat nak menjilat puki utk dapatkan duit inilah jadinya sampaikan perkara yg patut tahu jadi bodoh bingai... Nasib baik la rakyat malaysia ni ramai yg cerdik pandai. Kalau la semua otak mcm babi sperti menteri kat atas tu dah lama kita ni pupus ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu sama2 SAKAU bagai nak rak dengan Nuar ....member..mesti lah nak tolong..he he he

      Delete
  11. Menteri2 dibawah Najib kebanyakanya otak udang sama lembab cam Najib.

    ReplyDelete
  12. Tak cahaya ikut cakap Tun M dulu...isytihar harta masing2? Boleh lari malam woo

    ReplyDelete
  13. Laa cerita main bontot lagi! Cibai! Rakyat dah naik meluat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. rakyat PR tak meluat pun, sbb mmg kaki bontot..
      dari ketum sampailah ke pencacai

      Delete
  14. Itu la menteri pro anuwar yg dh tmakn bnyk budi anuwar...so musti la tergadai body n tbarai kbenaran.

    ReplyDelete
  15. Bila la crite anuwar ni nk tamat...letih dah. Duk dlm penjara pun rakyat masih kena badi dia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok gak la..dr bc cerita nenek jijah masak sepat asam manis....skurang2 nak tengok kebongokan penyokong anwar nie respon.... ada gak la nanti dua tiga kerat sedar diri mungkin...
      jgn kuat menyuntik kalogen sgt Kak Bedah oiii

      Delete
    2. main montot manyak silidap ohh. cuba main montot kerbau lulu malu tau woooo.

      Delete
  16. Kuda Dari Laut CaspiaMarch 1, 2015 at 12:01 PM

    Menteri Umno yang bagi muka buat kenyataan nak jaga hati anwar dan pkr ialah menteri paling celaka dalam Umno. Menteri2 ni menang jawatan kerana undi dari org umno bukan dari pkr lakhanat! Ingat tu! Bertindak ikut apa yg org umno nak! Bukan jadi pak turut pkr!

    ReplyDelete
  17. lucu..pro umno...lu ingat c najib tu akan bela org2 mcm kamu ne???penjilat umno...kalau barisan nasional dibubarkan rasanya umno masih berkuasa kerrrrr???kamu asyik dengan kes pasal anuar...tp kamu x sedar kesusahan yg bakal dihadapi malaysia dibawa pemimpin yg kamu agung2kan skrg ne....hahahahahhaa...lucuuuu...jilat depan laaa..belakang sama jg tebuk jubur kutuk pemimpin sendiri bila harga minyak naik..gst..tol bagai...so skrg siapa yg penebuk lubang jubor???siapa yg patut sedar dulu???ko jgn nak fikir pasal diri sendiri..x kesian ka generasi akan dtg??dibebani masalah kehidupan???

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!