HEBATNYA GUAN ENG! SEKARANG MASJID DI PULAU PINANG TIDAK ADA LAGI AZAN SUBUH?


TAHNIAH SEKALI LAGI KEPADA MELAYU PULAU PINANG! Bukan la niat aku nak membakar perasaan korang semua. Bukan juga niat aku nak menghasut cuma aku nak share dokumen yang sedang beredar melalui whatsapp sejak dari tadi lagi.

Korang nampak tak apa yang tertulis dalam surat tu? Reti baca ke tidak ni? Kalau reti baca maknanya sekarang ni Azan Subuh hanya berkumandang dalam masjid dan bukan lagi menggunakan pembesar suara. Ini orang masjid sendiri dok mengadu beb.

Kepada Salleh Man laknatullah, kau tu ada jawatan yang dipertua majlis agama Islam Pulau Pinang brader. Itu tanggungjawab besar der. Kalau kau takleh pikul baik kau letak jawatan dan berambus. Apa guna makan gaji pemberian DAP tetapi agama sendiri kau jual kan?

Kepada Malek Itik yang juga excoa agama, aku tak tau la kalau-kalau kau tau apa itu ISLAM, tetapi selama ini negara kita AZAN dialungkan tanpa rasa takut kepada bangsa asing. Dek kerna cinta korang kepada DAP maka korang sanggup agam pun dijual. Aku tak tau nak kata apa dah!

Sedih aku tengok ni, baru satu negeri mereka perintah dah jadi macam ni. Bayangkan kalau satu negara mereka dapat. Apa yang bakal mereka buat? Kepada melayu belacan yang beragama ISLAM diluar sana. Sedarlah diri dan jangan la bergaduh sesama sendiri. Kita dok kalut bergaduh tanpa kita sedar agama kita makin menghilang.

Sedarlah sebelum terlambat!

16 Responses to "HEBATNYA GUAN ENG! SEKARANG MASJID DI PULAU PINANG TIDAK ADA LAGI AZAN SUBUH?"

  1. Klau betul, YDPA mesti guna kuasa dia... Kalau diam membatu jugak, aku tak reti nk ckp apa.... X kn sampai kena bawak ke court jugak ker... Kalau terpaksa, lawan tetap lawan sampai ke court. X pun saman kerajaan negeri (MAIP) kerana menghalang org islam melaksanakan urusan agama mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anda butuh angka ghoib 2d 3d 4d singapura/hongkong yang di jamin tembus selama 5 kalli putaran silahkan hubungi eyang woro manggolo di 0823-9177-2208 atau anda bisa karna saya sudah menbuktikannya,terima kasih. الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

      Delete
  2. Berita ni boleh jd betul atau tak betul... Betul bila memang dikeluarkan oleh yg berkuasa,,, boleh jd tak betul kemudiannya,,, bila org dah bising dah mengamuk, takut jd isu,,,,, sekarang dah byk isu fuckatan,,,, mcm biasa kena godam, fitnah bla bla bla atau memang ada yg buat fitnah.... So cari sape yg buat...jd kita tau titik mulanya.....

    ReplyDelete
  3. TAK PERLU KITA BISING DAN RIUH RENDAH TAPI APA PUN TAK DAK....ORANG PUKUL GENDANG DAN YANG MENARI HANYA ORANG MELAYU/ISLAM SAJA....LAGI SATU...PERARAKAN MAULIDUL RASUL TAK BOLEH DAN EXCO AGAMA ISLAM SETUJU TAPI....TAHNIAH KEPADATIMB.KETUA MENTERI-P.RAMASAMY....DIA SUSUN CANTIK UNTUK PERARAKAN THAIPUSAM DI PENANG....BEBERAPA JALAN AKAN DITUTUP.....NAMPAK TAK MEREKA DIAM TETAPI MENJAGA BANGSA DAN AGAMA DIA SENDIRI...KITA...MENGATA SESAMA SENDIRI.....BANGSA LAIN KELUARKAN ISU...MELAYU/ISLAM DOK BERHUJAH SESAMA SENDIRI...JATUH MENJATUHKAN.....?????APA SUDAH JADI....?????

    ReplyDelete
  4. Untuk makluman hampa semua , kami orang Melayu beragama Islam di Penang , sentiasa setuju dengan apa yang dibuat oleh Lim Guan Eng kepada orang Melayu beragama Islam di Penang , kami sokong dia , pemimpin kami yang ada pun sokong dia , malah ramai Melayu beragama Islam di Penang sokong dia , hampa tak tau benda ni.Dia kata roboh kedai Melayu beragama Islam di Penang , pemimpin kami ikut ,,dia kata tak boleh azan kuat , pemimpin kami ikut dan mai ke masjid-masjid beri arahan,,??/ itulah kami Melayu beragama Islam di Penang akan sentiasa ikut Lim Guan Eng ,,apa yang dia buat semuanya baguihhhhh...........

    ReplyDelete
  5. Klu tk betul,mai le sanggah wahai penduduk p.pinang oii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa macam sedap makan Fitnah ke.,..ni ahli kariah dah nafikan..,manis ek makan daging manusia sekali gan darah sekali..ingat smua orang melayu bodoh ke bang!
      http://www.sinarharian.com.my/mobile/edisi/utara/masjid-dituduh-perlahankan-azan-1.353262

      Delete
  6. Melayu Tanjung layak makan taik itik saja.

    Dok bangga sangat Anak Mami konon, gelang sampai ke ketiak. Jalan tongek-tongek macam itik pulang petang. Jantan Tanjung dapat taik. Mat Sabu juga jadi hero. Sokong lagi KLETUM dia kan keturunan Mamak Malbari. Habis Melayu kena klentong dengan dia.

    Bravo Brother Anwar

    ReplyDelete
  7. Klu majoriti penganut Islam dh x peduli utk jaga agama sdr maka tgu la bala mnimpa. Lg satu dh akhir zaman mmg ularmak jd pkhianat...

    ReplyDelete
  8. ingat semua orang melayu bodoh cam korang semua ke..kalu nak undi pun xde care lain ke selain nak wat fitanh ek!! sedap ke korang makan daging manusia sekali gan darah22 pekat tu woi..ni Masjid dan ahli kariah dah nafikan..korang x leh nak menang setakat pandai wat fitnah..korang nak menang undi pandai la jaga ekonomi...ni ekonomi pun out ..ringgit duk jatuh ja memanajang..hidup melayu kut mana?
    ELUGOR - Dua masjid di sini menjadi mangsa fitnah gara-gara ada yang menuduh pihak kariah memperlahankan pembesar suara ketika berkumandangnya azan.

    Salah sebuah masjid yang turut terkena tempias termasuk Masjid Jamek Sungai Gelugor.

    Timbalan Pengerusi Kariahnya, Mohd Ali Mohd Yusof berkata, beliau didatangi seorang lelaki yang ingin memaklumkan hal berkenaan kepadanya.

    Menurutnya, beliau terkejut setelah mendengar dakwaan dan khabar angin yang kononnya masjid terpaksa memperlahankan pembesar suara pada waktu azan Subuh gara-gara ditegur segelintir pihak.

    “Kata lelaki yang sama, ada yang berjumpa imam dan mendakwa beliau mengiakan perkara tersebut, namun itu semua fitnah semata-mata, kami tidak tahu siapa sebenarnya yang cuba membawa mulut.

    “Pada saya ini adalah satu perbuatan jahat dan sengaja ingin merosakkan nama baik masjid,” katanya ketika ditemui Sinar Harian.
    .http://www.sinarharian.com.my/mobile/edisi/utara/masjid-dituduh-perlahankan-azan-1.353262

    ReplyDelete
  9. Org melayu marah klu ada pmimpin melayu jd kaya jer. Tp klu pemimpin cina kaya xper der...melayu dpt mkn cukup la...

    ReplyDelete
  10. Bro..Geng-geng PAJIM ni selalu solat berjemaah ke bro? Depa nie selalu berebut ke masjid ke lepas dengar azan? Aku tengok saf subuh macam tu ja...

    Jangan Kokok berderai-derai, ekor bergelumang tahi...

    biarlah kita tunjuk contoh yang baik dimana bukan islam tak boleh cakap apa-apa pun yang negatif pasal islam!

    ReplyDelete
  11. Orang penang bodoh. Itu saja yg boleh dikatakan. Marah BN undi PKR. Last2 jadi begini. Marah nyamuk kelambu dibakar. Itupun masih nak sokong puak kafir.

    ReplyDelete
  12. Melayu suka gaduh..bangsa lain gelak sma..kita padan muka melayu...yg perdana menteri tu duk selasa..semua nk bgi 1 malaysia katanya..dia lupa mngkin..dlu ni tanah melayu..sekarang..kita tgok sendiri..tdurlah bangsaku..

    ReplyDelete
  13. Untuk pengetahuan saudara Parpukari yang dilarang ialah melaungkan dengan pembesar suara lur mesjid bacaan selain dari Azan dan Iqamah. Rujuk http://www.bernama.com/bernama/state_news/bm/news.php?id=608274&cat=ut
    Bahawa melaungkan bacaan selain dari azan keluar masjid dengan kuat adalah kebiasaan yang tidak bijaksana sepatutnya disedari oleh masayrakat Islam sendiri. Kita sepatutnya lebih prihatin. Kini bila ditimbulkan oleh masyarakat bukan Islam, ia memalukan kita semua.
    Mufti Pulau Pinang Datuk Seri Hassan Ahmad dalam kenyataan di dilaman Bernama http://www.bernama.com/bernama/state_news/bm/news.php?id=608274&cat=ut berkata “larangan terhadap masjid atau surau di negeri itu menggunakan pembesar suara untuk bacaan Al-Quran sebelum subuh adalah berlandaskan hukum syarak dengan nas-nas yang sahih. "Hal ini bukan isu politik tetapi ia arahan Nabi Muhammad SAW dan juga menjaga Islam yang harmoni," "Saya kesal atas kenyataan yang tidak profesional dan tidak berhemah daripada beberapa pihak termasuk menuduh kononnya Jawatankuasa Fatwa Negeri membuat keputusan secara melulu.”
    Saya menyokong pendapat beliau. Pertimbangan utama tentulah konsep tidak mengganggu orang sebelahan yang diperintahkan Allah didalam AlQuran melalui Al-Israk ayat 110 قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَٰنَ ۖأَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚوَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا
    Katakanlah: "Serulah Allah atau serulah Ar-Rahman. Dengan nama yang mana saja kamu seru, Dia mempunyai al asmaaul husna dan janganlah kamu mengeraskan suaramu dalam shalatmu dan janganlah pula merendahkannya dan carilah jalan tengah di antara kedua itu".
    Walaupun ditujukan kepada mereka yang bersembahyang namun eloklahlah dipakai dalam semua keadaan
    Menggunakan pembesar suara bagi melaungkan Azan adalah patut, tetapi menggunakannya untuk tujuan selebihnya memberi lebih keburukan dari kebaikan.
    Laungan azan bertujuan mengajak orang ramai bersembahyang. Wajar dilaungkan ke luar mesjid. Iqamah pula untuk memberitahu makmum sembahyang akan dimulakan. Pembesar suara dalaman sudah mencukupi. Tidak guna pun tak apa. Khutbah pula disampaikan kepada jemaah yang hadir. Sistem bunyi (high fidelity) didalam mesjid yang membolehkan orang mendengar saranan khatib dengan jelas diperlukan. Tiada keperluan untuk melaungkannya dengan kuat keluar mesjid. Jika dikaji secara saintifik, selepas jarak 100 meter walaupun bunyinya masih kuat tetapi sebutan ayat sukar difahami. Begitu juga dengan ceramah/tazkirah, sukar diamati walaupun dirumah disebelah masjid apatah lagi bagi mereka yang lalu lalang. Faedahnya sekadar penduduk sekitar 500 meter tahu ada tazkirah diketika itu. Tidak menggangu jiran adalah sebahagian dari adab kita. Semua dalam kalangan kita bertimbangrasa dengan tidak memasang TV, Radio, Hi-Fi, di rumah hingga menggangu jiran sebelah dan merendahkan nada dering telefon ditempat awam. Tunjukkan kita orang Islam tahu mengguna teknologi secara bijaksana serta kita menghayati hadariah Islamiah.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!