CILI KASI TARUK! KENAPA PKR SERANG PAS PULAK? APA SUDAH JADI NI?


Ate, marah bebeno DAP dan PKR ke PAS ya? Apa keheinya ni yeop? Meh kita baca apa yang dikatakan oleh Saifuddin Jerawat batu Nasution.

Pemimpin PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail membidas kenyataan Datuk Mustafa Ali hari ini yang mengatakan hubungan dalam Pakatan Rakyat (PR) kukuh sekiranya Datuk Seri Anwar Ibrahim dipenjarakan.

Bekas setiausaha agung PKR itu mengingatkan PAS tidak harus berada dalam sindrom penafian kerana enggan mengakui peranan ketua umum PKR itu.

"Isu Anwar bebas atau tidak tetap akan beri impak kepada Pakatan dan rakyat keseluruhannya, impak itu tetap relevan," kata bekas ahli Parlimen Machang itu kepada The Malaysian Insider.

"Pada 2004, kita sudah lihat bagaimana hubungan antara parti dengan parti tidak memadai dan buktinya Barisan Alternatif (BA) tidak mampu diselamatkan dan isu negara Islam akhirnya menyebabkan perpecahan," kata Saifuddin yang juga pengarah pilihan raya PKR.

Saifuddin juga membangkitkan prestasi parti pembangkang ketika itu yang menyaksikan Barisan Nasional (BN) berjaya menang besar di bawah pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Saifuddin berkata, PAS tidak harus menafikan perkara tersebut dan membuat perbandingan dengan keputusan diperoleh PR pada 2008 dan 2013 selepas Anwar dibebaskan.

"Kita tidak perlu dalam sindrom penafian, kita harus jujur.

"Semasa pilihan raya 2008 dan 2013, pilihan raya ketika itu berlangsung ketika Anwar yang bebas dan hasilnya Pakatan berjaya menafikan majoriti dua pertiga BN. Malah menang undi popular.”

Saifuddin berkata, keputusan mahkamah pada Februari depan penting kepada masa depan PR dan juga harapan rakyat yang mahu melihat sistem 2 parti berjaya.

"Anwar adalah simbol perjuangan reformasi dan harapan untuk alternatif rakyat, maka keputusan mahkamah nanti tetap sangat penting.

"Anwar adalah seorang personaliti yang kuat, beliau (Mustafa) tidak boleh keluarkan kenyataan simplistik sedemikian," katanya.

Selaku pemimpin kanan, Saifuddin juga membidas Mustafa yang dilihat mengeluarkan kenyataan yang tidak bijaksana.

"Sebagai pemimpin senior, beliau (Mustafa) perlu keluar kenyataan yang lebih bijaksana," katanya.

Jika PAS enggan mengiktiraf peranan ketua umum PKR itu, Saifuddin berkata, biarlah rakyat sendiri yang menilai dan mengiktiraf signifikan Anwar dalam arena politik negara.

"Kalau benar PAS tidak iktiraf atau mengakui signifikan Anwar dalam politik dan negara, biarlah rakyat terbanyak dan pendokong reformasi di Malaysia terus berdoa demi pembebasan Anwar.”

Mustafa hari ini pada satu sidang media berkata hubungan PR akan tetap menjadi lebih kukuh walaupun tanpa Anwar jika dihukum penjara.

PK: PKR dan PAS pun sudah mula bercakaran?

3 Responses to "CILI KASI TARUK! KENAPA PKR SERANG PAS PULAK? APA SUDAH JADI NI?"

  1. Wakakakka ... PAS dah mula buat u turn dlm PR. Dah mula buka mata. Bagusss. Lari lah dari bayang2 Anwar tu. PAS mmg boleh hidup tanpa PR. Tgk berapa lama PAS memerintah di Kelantan, Kedah dan Terengganu. Lps join PR, Kedah dan Terengganu terlepas. Nampak mcm PAS kukuhkan cengkaman tapi itu hanya gambaran yg PR bagi. Sebenarnya penyokong PAS meluat dgn pemimpin PAS yg hipokrit, yg takde keyakinan diri utk berdiri sendiri. Nak harap Anwar dan DAPigs sampai membelakangi perjuangan parti

    ReplyDelete
  2. Anwar mesti menangis baca statement ni dari PAS. Sampai hati keluarkan kata2 sebegini. Nak tau abg non nak masuk dah ni, jagalah hati sikit. Ish ish ish. sampai ati mu

    ReplyDelete
  3. PASS DIALU ALUKAM KELUAR DARI PR. BERGABUNGLAH DGN UMNO DEMI ORG MELAYU DEMI ISLAM SEBELUM TERLAMBAT. SEMOGA ALLAH BERIKAN PETUNJUK KEPADA PASS SEBELUM TERLAMBAT.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!