TAHNIAH MB JOHOR KERANA BERANI MEMPERTAHANKAN HAK MELAYU!

Keluasan tanah rezab Melayu di negeri ini telah meningkat daripada hanya seluas 87,563.6 hektar pada 1957 kepada 432,157.64 hektar setakat September tahun ini. Ia sekali gus menunjukkan peningkatan sebanyak 279,744 hektar atau 18.2 peratus sejak negara kita mengecapi kemerdekaan.
 
Jika mengambilkira kawasan Iskandar Malaysia yang merangkumi daerah Johor Bahru dan sebahagian Kulaijaya, keluasan tanah rizab Melayu sebelum merdeka adalah seluas 1,921.44 hektar tetapi selepas tahun 1957 sehingga September 2014, luas tanah rizab Melayu bagi kedua-dua daerah tersebut adalah 23,517.37 hektar. Ini jelas menunjukkan bahawa keluasan tanah rizab Melayu di kawasan Iskandar Malaysia pada hari ini sebenarnya bukan semakin berkurangan tetapi telah meningkat sebanyak 12 kali ganda berbanding sebelum merdeka.

Bagi daerah-daerah lain di negeri Johor juga, ia turut mencatatkan peningkatan sebanyak 2 hingga 21 kali ganda.

Tanah Rizab Melayu adalah tertakluk di bawah Enakmen Rezab Melayu 1936 dan Perlembagaan Persekutuan. Mana-mana tanah yang berstatus demikian apabila hendak dibatalkan atas alasan pembangunan atau permohonan pemiliknya sendiri perlulah mematuhi keperluan sebagaimana yang disyaratkan di dalam Enakmen Rizab Melayu 1936 dan juga Perlembagaan Persekutuan iaitu perlu ada tanah gantian yang berkeluasan sama atau lebih dan nilaian tanah mestilah sama atau lebih

Semoga apa yang kita rancang akan mendapat keredhaan daripada Allah SWT. Insya-Allah.

MB Johor , Mohamed Khaled Nordin

29 Responses to "TAHNIAH MB JOHOR KERANA BERANI MEMPERTAHANKAN HAK MELAYU!"

  1. Tahniah kpd MB johor. Mcm ni lah kita nak. Pemimpin yg melaksanakan tugas dan amanah seiring dgn tuntutan parti UMNO dan pada masa yg sama mempertahankan keistimewaan melayu. Bkn setakat melaung "hidup Melayu" tapi habuk pun tarak. Yg depa tau buat kecoh psl hak2 Melayu tapi tiada tindakan utk mempertahankan ketuanan Melayu. Tahniah kpd MB johor kerana berfikiran jauh dan teruskan usaha menjaga keistimewaan Melayu

    ReplyDelete
    Replies
    1. bodek kuat nampakkk!!.....agak2laa bro....jgn jadi melayu yg angguk aje...itu melayu bengap namanya..bodoh selama2nya....kaji dulu apa yg nordin cakap....mgkin cakap2 tu sbb dah dekat PAU....x kan x tau UMNOK punya stail......cakap x serupa bikin baik dr Ketuanya yg bengap hingga la macai2/kroni2 yg pak turut bebalnya!!!.....SORIII.......

      Delete
    2. Bongok punya org... Bagi peluang dibuktikan dulu...

      Delete
    3. Buat apa nak sori mori sbb sama je dgn stail pkr. Hai manusia belum dapat janji seribu janji dah dapat baru pecah tembelang yg kentut semua busok. Yg tukang bau rakyat baik bn atau pembangkang. Bkn gitu 11.35am:-S

      Delete
    4. Rasanyer lbh besar impak mb mningkatk ketuanan tanah milik melayu dpd mb korek longkang besar guna cangkul.. Namun bgitu rakyat nk lbh dpd itu, contohnya milikan rumah mewah milik melayu dgn % plg tggi, bukan majoriti milik rumah @ flat kos rendah

      Delete
    5. Tak bodek pun. MB Johor dah prove dia bkn takat sembang aje. Kerja pun jln. Nk judge pemimpin, tgk yg dia sumbangkan

      Delete
  2. Peningkatan keluasan hanya pada kawasan yang tak bernilai.Stu lagi dia cakap dari semenjak merdeka,time dia banyak mana yang hilang pulak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg penting naik sbb x penah plak pmbangkng perintah johor sblm nie. Slow2 la bro.... apa plak pencapaian kpi pbangkang? Cer cite....

      Delete
    2. Pembangkang ni menipu rakyat. Macai bangang ikut je. Kat Pulau Pinang mana janji2 PRU dulu. Melayu kena tindas, Melayu kena tipu, apa Melayu pembangkang buat? Takde apa pun.

      Tunjuk satu projek kat Pulau Pinang yg ada bagi kuota Bumiputra. Takde. Jadi lu jgn cakap macam pantat. Komen sebijik macam Red Babi Army. Ptuuihh.

      Delete
  3. Cakap macam bagus tetapi hakikatny sebaliknya. Akan dtg bukan setakat rakyat singapura membanjiri johor , bahkan rakyat cina dari tanah besar China akan membanjiri johor pula. Projek2 mewah kat johor sekarang dimajukan oleh pemaju dari China dan jual hartanah utk rakyat china juga. Harga aparment mewah lebih dari RM1 juta setiap unit. Berapa ramai melayu yg mampu? Spt kata madey kutty melayu mana yg mampu beli?

    Sekarang tanah rezab sungai, pantai, laut, hutan simpan sugai pulai pun habis dijual kpd pemaju cina & pemaju antarabangsa terutama singapura & china. Apakah johor akan jadi macam palestin kita akan saksikan nanti.......................

    ReplyDelete
  4. Sabar semua.PRU akan datang adalah titik perubahan yang besar dalam negara kita.Cakap-cakap konon membela Melayu bila tiba PAU atau piilihanraya kita dah tak makan dah.Sebab kita tau disebalik tabir mereka akan menyamun dengan rakusnya.Sabarlah UMNO...legasi mu akan lenyap untuk selamanya....

    Kuasa Rakyat Adalah Muktamad!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Well said RBA.. jangan mimpi kami Melayu Johor akan mengundi Pakatan Haram. yang diketuai KETUM.

      Delete
    2. Saya pon rakyat jgn ckp kpd semua rakyat berfikiran serupa ye. Tk.

      Delete
    3. Chai jangan lupa peristiwa pada 2008.Jangan mudah lupa dan berasa selesa.Ini kali kalau mereka tak mengundi PR pun mereka akan boikot tak keluar mengundi.Rakyat Johor ni kesian aku tengok bangga dengan slogan LUASKAN KUASAMU tapi tak sedar diri wilayah jajahan dan makin menyempit bukan meluas.Melayu Johor tukang tengok n tukang sorak jer la.Pemimpin pukimak jual dan rompak dengan rakusnya.Apa aset yang korang ada?Cuma slogan LUASKAN KUASAMU!

      PtuiiiiHHHH....!!!

      Delete
    4. Tunggu dan lihat le PRU 14. Yg pasti rakyat dah boring dgn lakonan baik PR. Ape cer ni?

      Banteras Rasuah Dan Penyelewengan: SENARAI BAYARAN PAMPASAN DITERIMA KAKITANGAN KHALID IBRAHIM - http://rasuahsanasini.blogspot.com/2014/11/senarai-bayaran-pampasan-diterima.html

      Taklah bersih sgt pun PR ni . Komen sikit

      Delete
    5. Yang jelas pendatang telah bersatu tapi Melayu masih berpecah.

      Melayu akan musnah di bumi sendiri.

      Delete
  5. Salam semua,
    Wak nk tanya ni, takde ke usaha usaha nak gantikan Tambak Johor dengan jambatan lain?
    Dolu, time Goh Chok Tong ia kata nostalgic, tapi le ni BG Lee pula alasan apa? Ke menyusahkan kereta kebal nk seberang dari Keranji ke Johor!
    Air laut kat dua dua belah Tambak dah jadi warna hitam dan segala mak nenek sampah sarap terapung. Bau jangan cakap le..
    Teguran Bukit Serene dah tak boleh pakai ke? Wak terlupe nk bilang kt Tun Madey supaya jangan berenti dulu sehingga jambatan bengkok siap. Untuk hilang stress, nasib baik ade Stadium Larkin...ape hal lu bilang?, luas kan kuasa mu?, biar betik gang!
    Tosrin Jarvanthi

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah. Johor selalu ke hadapan dalam pemikiran dalam semua aspek sama ada politik, ekonomi, kebudayaan. Kini menambah tanah rezab Melayu. Tiada peraturan atau peruntukkan yang dilanggar berhubung penambahan tanah Rezab Melayu. Ianya sebagai usaha murni selaras dengan semangat Perlembagaan yang mengiktiraf Melayu sebagai tuan negara ini (merujuk kepada kenyataan Tunku Abdul Rahman, Bapa Kemerdekaan). Inisiatif kerajaan Johor ini juga sebagai reaksi kepada "kekalahan tiap-tiap hari orang Melayu" dalam perebutan untuk membeli hartanah seperti kedai-kedai di tepi-tepi jalan seluruh daerah sejak negara mencapai kemerdekaan dahulu lagi. Tahniah Johor. Bangga sangat walaupun ia negeri keduaku.

    ReplyDelete
  7. http://rasuahsanasini.blogspot.com/2014/11/senarai-bayaran-pampasan-diterima.html

    FAEKAH HUSIN PENERIMA BAYARAN TERTINGGI

    ReplyDelete
  8. Bagi sejengkal amik sehasta.... Bila pula nak buat ISKANDAR 2?. Bukan kah tanggungjawab dia mempertahankan rezab Melayu?

    ReplyDelete
  9. Hmm..susah nak cakap..kalau tanah tu digantikan dgn kawasan hutan dan gunung..boleh jadi...apapun org melayu jgn takut dan segan nak teroka tanah rizab melayu..

    ReplyDelete
  10. Apa pemimpin Negeri-Negeri PAKATAN HARAM buat utk Bangsa Melayu ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi Cina juga ,kesian Melayu? BN dan Pakatan masing-masing berlumba hendak ambil hati orang Cina, kalau boleh seluar dalam pun nak bagi.

      Delete
  11. Bangsa,melayu seronok inginkan sama rata walhal sendiri jauh kebelakang. Nak compete dgn mereka dgn hanya 24% business kepunyaan org melayu dgn mereka yg sudah maju sampai 70%. Yg naik tu pon sbb dari bantuan bn baik yg melayunya dan yg bangsa lain. Klau tidak takkan boleh kayaraya d bumi malaysia. Bangun la jika betul nak compete jangan nak tambah p_-i sj.

    ReplyDelete
  12. Taktik dapigs mberi ic warganegara kt pati cina yg sepatah habuk x tau ckp melayu. Spesies Cina2 ni la yg dputar belit oleh dapigs sbg 40k bangla yg diimport bn. Serentak dgn itu dapigs jge mfitnah tun m krn mberi ic kpd pendatang filipina ke sabah itu pun pdtg yg telah mengasimilasi bhs, budaya n agama dgn pduduk asal. Itu la game dapigs yg dljayakn dgn jayanya oleh keldai pas n pkr....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi-lagi cerita babi halal. dapigs tak halal untuk orang pukimamakthir umno faham. Otak rasuah sampai tak boleh fungis lagi. pigs halal ialah makluk umnopigs. Saya sudah jelaskan berapa kali yang dapigs bukan babi halal kerana ia bukan rasuahpigs yang halal untuk orang umno.

      Delete
  13. YAAAA TEPUK JANGAN TAK TEPUKKKK...SATU LAGI DARIPADA BERBILION PROJEK UMNO UNTUK MENIPUUUUUU RAKYAT.....YAAAA ITU DIAAAA....KERAJAAN JOHOR HEBATKAH BAWAH KHALED NORDIN? AHEMMM...SILA KE PEJABAT ISKANDAR DAN PERHATIKAN BETAPA KACAU, PORAK PERANDANYA MANAJEMEN DI SANA....TERIMA KASIHHHH UMNO.....BNNN.......

    DAP Petaling Jaya Utara MP Tony Pua today challenged Deputy Finance Minister Datuk Ahmad Maslan to repeat his remarks in Parliament if he feels the opposition lawmaker’s statements on 1Malaysia Development Bhd (1MDB) subsidiaries were misleading.
    "I hope Ahmad Maslan makes the statement that I misled the House inside the Dewan Rakyat so that I will have the chance to refer him to the Rights and Privileges committee once more," Pua said at the parliament lobby.
    Pua repeatedly accused subsidiaries of the state sovereign fund of not filing their financial statements to the Companies Commission of Malaysia (CCM), as required under the law.
    After escaping censure from parliament’s disciplinary panel on the charge of misleading the House on his flip-flop answers on the contentious letter of support for 1MDB, Ahmad yesterday wanted Pua to apologise for accusing 1MDB subsidiaries of not submitting their financial statements to CCM.
    "All the statements have been submitted!" he tweeted.
    Today Pua said he checked with CCM again on 1MDB's two subsidiaries – 1MDB Real Estate Sdn Bhd and 1MDB Energy (Langat) Sdn Bhd – and found the two companies last filed their financial statements two years ago.
    This despite an assurance from the Prime Minister Datuk Seri Najib Razak that the accounts would be filed at the end of last month.
    As such, Pua said he will raise this issue with the Ministry of Domestic Trade and Consumer Affairs on the failure of the two firms to submit accounts on a timely basis.
    He also called on CCM to act against these companies and its directors for contravening the Companies Act when their financial statements were not filed.
    After delays, 1MDB finally filed its financial statement for the financial year ended March 31, 2014 on November 5.
    It had previously submitted the March 2013 statements in April this year, after a seven-month delay and a change of auditors from Ernst & Young to Deloitte Malaysia.
    Critics have questioned the fund's heavy debts, its use of money and its opaque operations.
    Among its staunchest critics is former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad who had called on Putrajaya to explain how the fund had benefited Malaysians, especially since it incurred a RM38 billion debt in just five years of its operations.
    Dr Mahathir had said there was no need for 1MDB as it only served to add on to the country's debt.
    "1MDB is said to be a sovereign wealth fund, but it is not. It is money that we have borrowed. When we borrow, we have to pay back. This is not wealth.
    "In my opinion, even if there is no 1MDB it would be fine,” Dr Mahathir was quoted as saying in news reports when he was asked whether the fund should be shut down.
    However, 1MDB chairman Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin said today its assets stood at RM51.4 billion, about RM2.5 billion more than its liabilities of RM48.9 billion as of March 31, 2014.
    He also denied that its acquisition of energy assets was overpriced, adding that its real estate investments, including the 70-hectare financial hub Tun Razak Exchange (TRX) and Bandar Malaysia, would be profitable in four years. – November 19, 2014.

    ReplyDelete
  14. Pemimpin melayu hanya ada teloq masa nak dekat persidangan agung UMNO sahaja........BN sebenarnya adalah Malayan Union yang merugikan Bangsa Melayu.PAS dan PKR dah lama jadi kafir......bertuhankan DAP.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!