NASIHAT FREE TUN MAHATHIR KPD PERWAKILAN DAN PEMBAHAS PAU

1.
Perutusan ini ditulis kerana saya tidak dapat hadir di Mesyuarat Agong UMNO kerana berada di luar negara. Tetapi kerana saya kurang sihat untik keluar negara, saya mungkin hadir Insya’allah! Walaubagaimanapun saya ingin membuat kenyataan ini juga.

2. Sebagai orang tua, dan orang tua UMNO pula, izinkanlah saya memberi sedikit pandangan.

3. Semua tahu UMNO sekarang tidak popular seperti UMNO dahulu. Ada yang berkata UMNO tidak lagi relevan.

4. Sedikit sebanyak pandangan ini berasas. Jika UMNO dikalahkan dan hilang dari muka bumi, kepimpinan dan ahli UMNO tidak boleh nafi sumbangan mereka kepada kejatuhan parti yang begitu berjasa kepada Melayu dan negara Malaysia.

5. Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh pemimpin dan ahli UMNO?

6. Pada pandangan saya, yang pertama ialah kerana menganggap UMNO sebagai batu loncatan untuk perkaya diri sendiri.

7. UMNO hanya menerima ahli baru yang tidak mengancam kedudukan pemimpin yang sedia ada di semua peringkat.

8. Cawangan tidak terima sesiapa yang berkebolehan mencabar Ketua Cawangan. Ini adalah oleh kerana ada habuan bagi Ketua Cawangan.

9. Oleh itu yang dapat masuk UMNO hanyalah orang Melayu yang kurang berbakat daripada Ketua Cawangan. Apabila Ketua Cawangan meninggal, penggantinya ialah orang yang lebih lemah daripadanya.

10. Pengganti pun demikian. Hanya yang tidak punyai kebolehan yang lebih daripadanya sahaja yang diterima. Apabila dia kembali ke rahmatullah, yang mengganti lebih lagi lemah.

11. Dan seterusnya. Kepimpinan di peringkat cawangan dan bahagian semakin lama semakin lemah dan tidak berupaya memimpin. Sebab itulah apabila ditanya siapa yang akan jadi Menteri Besar Selangor jika Barisan Nasional menang, tidak ada jawapan. Walhal Selangor penuh sesak dengan Melayu yang terpelajar, berbakat, sudah kaya dan tidak perlu memperalatkan UMNO untuk perkaya diri sendiri. Mereka ini tidak boleh masuk UMNO. Yang sedikit yang dapat masuk akan disekat kenaikan sebagai pemimpin.

12. Budaya war lord (kepala perang) sudah meresap kedalam UMNO. “UMNO saya punya.” “ Bahagian ini saya punya.”

13. Kerana kecewa ada yang berbakat dan berjiwa UMNO menyertai parti lain. Maka akan merosotlah UMNO dan akan hilanglah parti keramat ini.

14. Yang kedua ingin saya tekan akan pentingnya menegur pemimpin. Tunku, Tun Razak, Tun Hussein bukan sahaja ditegur bahkan dicabar. Saya diserang dan hampir kalah dalam pertandingan.

15. Tanpa teguran pemimpin akan percaya segala yang dilakukan olehnya betul belaka. Tetapi sebenarnya ada yang dilakukan olehnya salah dan tidak baik.

16. Saya dinasihat supaya tidak membuat teguran terbuka. Sebenarnya sudah saya tegur secara tertutup berkali-kali, terutama berkenaan masalah Bumiputra dan UMNO. Tetapi tidak berkesan. Teguran secara terbuka terpaksalah dibuat.

17. Harapan orang Melayu ialah wakil-wakil ke Perhimpunan UMNO akan buat teguran terhadap beberapa perkara yang hangat dibincang ramai sekarang.

18. Pemimpin pula perlu dengar teguran ini dan ambil berat pandangan wakil. Janganlah selalu mendengar orang tertentu yang dikeliling kita sahaja. Yang mengeliling orang yang berkuasa tidak baik bagi mereka.

19. Orang Melayu mungkin tidak pandai seperti pakar-pakar rujuk, tetapi saya percaya orang Melayu tidak bodoh. Mereka yang membangunkan negara dari sebuah negara miskin kepada negara yang memberi banyak nikmat kepada semua.

Dr Mahathir Bin Mohamed

47 Responses to "NASIHAT FREE TUN MAHATHIR KPD PERWAKILAN DAN PEMBAHAS PAU"

  1. MMG BETUL NASIHAT TUN. KALAU NAK UMNO BERKUBUR TERUSKAN LAH PERBUATAN ORG UMNO NI. BILA DAH BERKUBUR KAU ORG TAULAH NASIB. JADI MCM MELAYU SPORE. NAK HIDUP PUNYALAH SUSAH. AKIBAT PERBUATAN TAMAK HALOBA KAU AKAN MERANAPKAN MASA DEPAN ANAK CUCU. AKIBAT KAU YG TAK BAGI PELUANG PADA PEMUDA PEMUDI CENDIKIAWAN AKAN MENYEBABKAN UMNO TERUS REBAH DAN ANAK CUCU MENDERITA TERMASUK KAU ORG YG TAMAK. SILAP HARIBULAN ADA PULAK YG DISABITLAN KESALAHAN. ALMAKLUM TAMAK SGT BANYAK LAH BUAT SALAH. JADI SBLM KALAH IKUTLAH NASIHAT TUN. T.Q TUN

    ReplyDelete
  2. 1.dok di masjid atau disuraulah nooo!!
    2.atau beli cermin besaq!!!cermin diri dulu boleh!!!
    3.minta maaf banyak-banyak pada rakyat malaysia dan paling penting pada Rasullullah!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beliau sebagai ex pm boleh lagi memberi pandangan begitu juga anda.
      Pak nuar kau elok buat taubat nasuha kucarkacirkan org islam msia. Tiada kereja,lain round satu donia burukkan negara sendiri. Seperti mana dia sudah burukkan keluarga sendiri dgn menjadi,SEEKOR munafiq. Minta maaf kpd rakyat msia kerana byk berbohong dan minta maaf kpd ALLAH. Jgn bersikap berpura2 ALLAH tahu.

      Delete
    2. Duduk dlm masjid bagus..beribadah.. tapi memaki menghina menghasut memfitnah??????? Org kafir pun boleh ceramah dlm masjid/surau??????woww

      Ambik cermin tengok kaki kita..ada tak kerak..lutut tu berkerak tak...sental dulu

      Delete
    3. MINTA MACAI PEMBANGKANG TGK TPM BERUCAP DIPERSIDANGAN UMNO. SARAT DGN FAKTA. APA PASS DAPP PKRR BLH CAKAP MCM NI. MELALUT BOLIH LAH. DAH MCM2 BN BUAT DAN RAKYAT SUDAH BANYAK YG SENANG TAPI MALANGNYA ADA YG BUSUK HATI MAHU MENJATUHKAN UMNO. SEUMPAMA ANJING YG MENGIGIT TANGAN YG MEMBERI MAKAN.
      DARI NEGARA MISKIN BN MENJADIKAN MSIA NEGARA INDUSTRY TIBA2 SEKARANG DAPP CUBA NAK AMBIK ALIH PULAK DGN PERTOLONGAN PASS PKDRR. TGKLAH HOII MELAYU BODO. FIKIRLAH SIKIT. BELAJARLAH BERTERIMA KASIH DGN KERAJAAN.

      Delete
    4. rasanya apa yg anon November 25, 2014 at 3:42 PM nie ckp tu kena kat diri sndiri blk kot..cubalah ko tgk blk diri ko tu dulu macai oii sblum ko nak kata kat org lain..nuar berahi ko tu dh cukup baik sgt ke??

      Delete
  3. Datuk Mukhriz Mahathir mendakwa kontrak atau perniagaan yang dimiliki oleh adik beradiknya adalah hasil titik peluh mereka sendiri, bukan diperolehi dengan jalan mudah.

    Sambil mengakui beliau dan abang-abangnya, Mirzan dan Datuk Mokhzani turut memperolehi beberapa kontrak dari kerajaan, Mukhriz menegaskan kontrak-kontrak berkenaan diberi berdasarkan merit, bukan kerana kronisme atau nepotisme.

    Buktinya kata beliau, selepas 22 tahun bapanya Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri, adik beradiknya bukanlah "multi-billionaires".

    Mukhriz berkata demikian bagi menjawab dakwaan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam yang mendakwa anak-anak Dr Mahathir mendapat kontrak yang jauh lebih besar daripada syarikat anaknya, Scomi Berhad.

    "Kami boleh menjadi multi-billionaire jika kami mengikut jejak mereka di Indonesia. Saya bangunkan perniagaan saya sendiri, kami terpaksa berkerja keras.

    "Saya berusaha untuk memenangi kontrak fiber optik itu. Kilang fiber optik saya adalah yang terbesar di negara ini, kami mempunyai rekod yang baik dalam mengeluarkan dan membekalkan kabel kepada Telekom Malaysia," jelasnya ketika dihubungi malaysiakini hari ini.

    Kontrak membekal fiber optik yang diberikan kepada syarikat Mukhriz, Opcom Sdn Bhd oleh Telekom Malaysia menjadi kontroversi baru-baru ini apabila beberapa lamanweb pro-Abdullah mempertikaikan pemberiannya secara rundingan terus.

    Petronas ambilalih MISC

    Kontrak bernilai RM230 juta itu untuk tempoh tiga tahun diberikan kepada Opcom pada hujung tahun 2003, ketika Dr Mahathir masih memerintah negara.

    Selain itu dua abangnya, Mirza dan Mokhzani turut memperolehi kontrak dari kerajaan ketika bapa mereka menjadi Perdana Menteri.

    Pada hujung tahuhn 1990-an, syarikat perkapalan milik Mirzan, MISC diambilalih oleh Petronas dalam urusniaga bernilai lebih RM1 bilion.

    Mokhzani pula menerusi syarikatnya, Tongkah Holdings mendapat kontrak bernilai ratusan juta ringgit dalam penswataan perkhidmatan sokongan hospital.

    Menurut Mukhriz lagi, beliau percaya apa yang dimaksudkan oleh bapanya ketika mengkritik pemberian kontrak kepada Scomi ialah cara kontrak tersebut diberikan.

    "Ada perbezaan dalam pemberian kontrak Scomi dengan kontrak-kotrak yang saya perolehi. Ayah saya tidak akan bercakap jika dia tidak mempunyai bukti yang cukup," ujarnya.

    Menyentuh tentang dakwaan Perdana Menteri bahawa Dr Mahathir membuat kritikan berbisa, Mukhriz menafikannya kerana apa yang disebut oleh bapanya bukan perkara baru, ia adalah perkara atau isu-isu yang pernah dibangkitkannya sebelum ini.

    "Ayah saya telah mengulanginya sejak 8 bulan lalu tetapi PM tidak menjawabnya dengan terperinci. Nampaknya ia telah bertukar menjadi sesuatu yang peribadi sedangkan bapa saya hanya membangkitkan isu-isu berkaitan kepentingan nasional. Soalan beliau tidak dijawab, sebaliknya dia diserang secara peribadi. Isu-isu ini tidak ditangani dengan baik," jelasnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr menantu sampai ke ayah mertua tak abis abis ada yg tersumbat dlm hati. Bab Harta tu juga dijadi ukuran dan perbandingan dgn anak Tun.. Tak puas agaknya Harta menantu dia ada setimbun tu.. Tak perlu kerja keras Harta dtg bergolek berguling guling..

      Ingat tu menantu dia belum dpt tender projek besorrrrrrrr...jd jika menantu dia dpt habuan besorrrrrr.. Tak salah????? Yg salah ahli umno bawah????? Gitulah GAMAKNYA

      Delete
    2. Pak lah ni...
      dah la masa dia PM bodoh
      Dah pencen pun lg bodoh
      Ayat mcm budak2..
      mentaliti x cukup suku

      Pas ni dia kata..
      "anak menantu aku makan taik
      tp anak org pun makan taik"

      Nasib baik la DBKL x boh nama baru kt jalan dgn nama xPM..

      dtg nama Tun Dolah...
      abih semua jem
      kena sumpahan kot...
      abih semua drebar bodoh piang

      Melayu Penang woiii
      pegang jawatan sikit
      x boh juboq org...
      ckp merapu dan tidoq saja !
      Apa standard !!

      Melayu Selangor pun sama jer

      Delete
  4. kesilapan tun m yg besar ialah mempercayai peliwat dan mengangkatnya jadi tpm. kesilapan kedua ialah melantik tun dol perosak orang melayu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peliwat dan perosak..
      Both dr Penang
      Tmpt Melayu dah x ada apa
      Hrp teloq saja bergayut
      Itu pun klu ada teloq lah
      Rmi yg dah gadai teloq kt cina

      Delete
    2. Betul betul... Sekarang ini anak didik Tun kuat tiduri terlebih pandai Pm malaysia. Detik kejatuhan bermula dari kerajaan 3beranak....

      Delete
  5. Mahathir pernah mengecam hukum hudud dengan menyifatkan hukum potong tangan akan menyebabkan orang Islam dipandang hina oleh agama lain kerana hukum itu mengakibatkan ramai yang kudung tangannya.

    Beliau juga pernah menganggap amalan menyimpan janggut bukan sebahagian Sunnah Rasulullah dan menyifatkan ianya menjadi amalan ketika dahulu hanyalah kerana ketika itu belum dicipta alat pencukur atau Gilette.

    Mahathir juga pernah menyindir amalan pemakaian jubah dengan mengatakan ia sebenarnya bertujuan untuk mengekang nafsu syahwat bangsa Arab yang dianggapnya mempunyai nafsu seks yang besar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin juga nafsu pak arab mcm v;@i juga nafsu jantan2 d msia nih. Patut gantongkan kunci berantai d benda anuuuu tu. Sic.

      Delete
    2. orang penang kata naik syeikh

      Delete
  6. GOMBAK: Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mempertahankan kenyataan yang dibuat intelektual kontroversi, Dr Kassim Ahmad yang dianggap anti hadis.

    Dr Mahathir berkata Kassim sering dilabel anti hadis kerana pihak yang menuduhnya gagal berhujah dengannya mengenai isu agama.

    "Dia dilabelkan sebagai anti hadis sebab orang tidak boleh jawab apa yang kata.Kita lihat di sini label digunakan sebagai alat untuk mematahkan pendapat orang lain." katanya selepas Majlis Pelancaran Kursi Keamanan Global Tun Mahathir di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia di sini hari ini.

    Katanya, sama seperti Kassim beliau juga sering dilabel dengan berbagai gelaran selepas hujahnya tidak diterima pihak tertentu.


    Read more at: http://www.astroawani.com/news/show/dr-mahathir-pertahan-kassim-ahmad-sindir-pihak-buat-laporan-polis-30370?cp

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kassim Ahmad Bersembahyang sepertimana orang islam yang lain ... rukun sembahyang nya sama ...Dalam Al quran tidak mengajar cara2 @ perbuatan sembahyang hanya terdapat dalam hadis.... SO macamana Beliau dianggap anti Hadis.....

      Delete
    2. Byk hadis tipu. Itu yg beliau srh berwaspada dan berjaga2 kpd hadith tidak sahih.

      Delete
    3. Hadis betul ada & Hadis tipu ada dicipta kafir. Ikut Dr. Zakir Naik, main reference Quran, Hadith yg tak selari dgn Quran mesti ditolak. Hadith yg selari dgn Quran & Sains itu benar.

      Contoh makan henti sebelum kenyang- Perok manusia (bukan perot babi) hanya akan menerima isyarat kenyang selepas 20 minit. Jika 100% kenyang Nilai sebenar ialah 120%.

      keadaan hampir kenyang ialah 80% menurut ulama. Sains 2014 membuktikan ia betul.

      Manakala hadis sahih yg kata minum kencing Unta jadi bijak masih belum ada tanda kebenaran. Mungkin juga sirah yg mengata Nabi kawin gadis 7 tahun itu tipu.

      Kalu Islam tipu, 1400 tahun dulu arab tak maju. & membunuh anak perempuan. Mungkin sekarang ini tampa Islam, Arab akan bunuh anak lelaki (sekiranya comel) kerana khuatir diLIWAT oleh al jobori.

      Delete
  7. Golongan liberal tidak ada tempat di dalam hati umat Islam di Malaysia. Umat masih kuat berpegang kepada al-Quran dan Hadis. Mereka akan melakukan apa yang diperintahkan oleh wahyu dan meninggalkan apa yang ditegah oleh wahyu. Nampaknya Marina mula menyedari hakikat ini lalu mengambil pendekatan menggunakan al-Quran dan Hadis untuk meraih sokongan umat Islam terhadap agendanya.

    Sememangnya golongan liberal di Malaysia tidak ada jalan lain untuk mengajak umat Islam Malaysia menyokong perjuangan mereka kecuali dengan menggunakan semula rujukan Islam. Islamic Renaissance Front (IRF) yang dikepalai oleh Ahmad Farouk Musa mungkin cerdik sedikit (tidak banyak mana juga sebenarnya) daripada Marina dan kumpulannya Sister In Islam (SIS) di dalam bab menggunapakai rujukan Islam.

    Tetapi malangnya, mereka tidak menyedari bahawa di dalam al-Quran dan Hadis sememangnya tidak ada nas yang menyokong perjuangan liberal mereka. Carilah, dan gunalah tenaga sebanyak mana pun, mereka tetap tidak akan menjumpainya. Ini kerana al-Quran dan Hadis sebenarnya menentang apa yang mereka perjuangkan. Mereka cenderung menggunakan tektik memakai dalil umum Islam yang dianggap sebagai ruh kepada Islam untuk mengelabui mata orang Islam. Ini juga yang dilakukan oleh Marina di dalam jawapan balasnya itu.

    ReplyDelete
  8. Apa kata semua blogger Pro UMNO meng'grayscale' kan blog masing-masing sepanjang PAU ini sebagai tanda protes!

    ReplyDelete
  9. JJangan takut UMNO berkubur bro!. Para pembesarnya sudah bersiap-siap membawa harta dan wang tunai ke Cayman Island, Caaribean dan Swiss!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembesar pakatan bawak duit ke mana???? HK China singapork Taiwan eropah terompah USA..atau joint kelab yahudi..takpe ada org ambik duit yahudi bawak masuk tanah melayu..huru hara dibuatnya

      Delete
    2. Lu memang suka buruk sangka dan lu suka tabur fitnah.

      Delete
    3. Hoiiii org diatas tu bertanya... Duit Pakatan ke mana???? Tak tau bahasa melayu..pi sana belajar.. Kalau org melayu kata rasissssss...kata fitnah..

      Hoiiiiiiii berapa byk org pakatan buat fitnah...tak abis abis idea org pakatan. Level rba menyalak bukit..

      APA lu lu APA lu lu lu... LUbang kunyit

      Delete
    4. Anon617.... Pedihke????????.... Jika benar, PEDIH ke BACA kebenaran??????

      lu lu lu lu lu.....LUuuuuubang..hahahaha

      Anon 646...mantapppppp

      Delete
    5. Lu lu lu...
      Lubang juboq ?
      Juboq jantan ka betina ?

      Delete
  10. Tun menyatakan apa yang benar. Terpulanglah kepada para perwakilan untuk mengambil langkah terbaik demi masa depan orang2 Melayu di Tanah tumpah darah bumi Melayu ini.

    -Rakyat Kelantan-

    ReplyDelete
  11. najib n org umno,,,yg hampa menang dlm pilihan raya 13 ada lah kerana allah nak tengok adakah hampa ni betul2 nak berubah utk mendaulatkan ugama bangsa nnegara,,,tp aku kecewa dgn najib n the gang bukan nak mendaulat semua tu tp nak buang pula kekuatan yg dah ada...aku cadangkan supaya najib n sepupu dia supaya buang semua senjata yg ada pada polis n tentera nanti dunia kata bagus pasai tak buat zalim pd penjenayah n militan...nanti kalau pakai senjata di katakan zalim

    ReplyDelete
  12. pemimpin umno bawahan bodoh2 dan tk berkaliber.bereBut jawatan walau tk ada bakat utk jadi pemimpin.
    dulu2 zaman saya muda2.kerap terpampang sepanduk ,pertandingan bolasepak, karom, dam ,sepak takraw,pertandingan memancing, gotong royong,krusus2 penternakan, cendawan,
    itu cara2 utk mendekati pengundi2 muda,semenjak saya pindah ke selangor, negeri lain pun sama kut.tk nampak aktiviti2 ni dah.macam mana nk menarik pengundi muda.dk sebok pasal nuar.cuba benda2 kt atas tu di buat kembali.mungkin ini dapat mengembalikan zaman kegemilangan umno.
    ketua bahagian umno level dia sebenarnya ketua cawangan je.ketua cawangan tu hanya layak utk jawatan ajk je.fikir2 kan lah.

    ReplyDelete
  13. pukimak, umno masih bernafas dan hidup lagi kah...bontot saiful kenapa tak ditayang kat pintu depan pwtc...bagi semua perwakilan jolok satu kali lagi...bagi demo beramai2...tengok berapa hari shitfull boleh simpan sperma dlm duburnya tanpa mengkompromasikan kualitinya..bolehlah stailo...barulah canggih perhimpunan umno yang kuat buat porno...sondol dari belakang...simpan sperma berjuta2. tahun...wwwaaaahoooooeeeeiiiiiiiiiiiiiii hidup shitful lambang kejayaan umnoooo....barulah kita tahu siapa yg suka langgan lgbt tapi buat muka innocent jer.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gila ada macam2 gila TAPI YG NI GILA PRO-DUCK new dari PR

      Delete
    2. hey lancau tak bertopi...diammlahhhhhhhhhhhhh!!!

      Delete
    3. TGKLAG TV 3 BODO.

      Delete
    4. Fitnah sokmor orang pkrrrr ni. Jahat. Mati mmg masuk neraka.

      Delete
    5. Walaupun aku taksuka PKR & DAP..
      tapi memang benar UMNO tak boleh menjadikan JUBOR Saiful sebagai Talian Hayat untuk kekal Relevan.

      Gen Y mahukan UMNO bertindak bijak, dan jangan sembunyikan salahlaku & salah belanja mereka.
      Maklumat senang didapati sekarang. Rakyat semakin BEROTAK. Kalu Adik Ahmad MAzlan pakai Bentley, rakyat mahu tahu apa bisnes yg Adik Ahmad Maslan Buat..
      Rakyat juga teringin nak kaya.

      Kalau toke Terlajak Laris, toke Adabi pakai kereta besar semua orang tak marah. Pelakon/Artis/Pemain Bola pakai Evo, Ferari tak ada siapa pun dengki, memang itu usaha mereka. Shahizi Zam pakai Nissan350z orang tak dengki kerana itu ditaja oleh Tancong.


      Menutup Tahi manusia dengan tahi lembu adalah modal yg tak boleh diterima RAKYAT Malaysia.

      teringat PRU 2013, kat kantin bila TV3 keluar berita semua orang BOOOOOOOOOOOOOOO TV3. Kerana sepanjang berita hanya bermodalkan BONTOT.

      Carilah cara lain untuk menang.

      Delete
    6. Bontot?
      Tapi kenapa takut.
      Lepas tu cari berbagai alasan.
      Tangguh dan tangguh.
      Tangguh lagi.

      Delete
    7. Nak kalah lagi tayangla bontot @ TV3.
      MMg orang tahu Nuar tu Bontot.

      Tayang24 jam buat hape..mcmla bontot tu aje boleh menyelamatkan negara

      Delete
  14. PAS TIDAK AKAN TINGGALKAN PAKATAN RAKYAT

    Pas dihina terok oleh orang melayu dan penyokong Umno. Semua itu kerana Pas enggan keluar dari PR setelah Pas berperang dingin dengan DAP atas beberapa isu. Cabar mencabar diantara kedua-dua pemimpin parti ini berlaku tidak kesudahan. Mungkin sebahagian orang melayu rasa terhina bila Pas seperti dihalau oleh DAP supaya meninggalkan PR.

    Sekali fikir memang saya juga rasa Pas tidak ada maruah , hidung tidak mancong pipi tersorong-sorong , bermuka tebal. Yang tajam aqal dapat membaca maksud DAP iaitu DAP lebih suka Pas belah dari PR. Adanya Pas dalam PR memberi masalah kepada DAP dalam menangkis propaganda lawan iaitu MCA dan GERAKAN.

    KENAPA PAS ENGGAN KELUAR PR ?

    Saya rasa lebih selamat Pas terus bersama PR untuk berlawan dengan Umno. Lawan sebenar Pas ada lah Umno , walau MCA dan GERAKAN juga parti komponen BN tetapi Pas tahu nasibnya bila berlawan dengan MCA dan GERAKAN , Pas akan kecundang walau pun dikawasan melayu. Kerana orang cina bukan seperti orang melayu dalam urusan memilih wakil rakyat. Saya sendiri mahu bangsa saya menjadi jurucakap untuk membela bangsa saya di DUN / Parliament , saya tidak yakin Pas akan membela nasib orang cina PR dalam DUN / Parliment walau Pas itu merupakan komponen dalam PR bersama DAP , walau saya penyokong DAP tetapi dalam keadaan serupa itu naluri saya meminta saya undi calon MCA / GERAKAN kerana mereka adalah cina yang sudah tentu akan memperjuangkan hal-hal berkenaan orang cina. Jika saya undi Pas hanya kerana dianya dalam PR bersama DAP , saya sebenarnya telah tersilap membuat pilihan. Akan bersambung.......

    KS Lee

    ReplyDelete
  15. Sambungan by KS Lee ......

    PAS AKAN RUGI BESAR JIKA KELUAR PAKATAN

    Saya percaya para pemimpin Pas nampak risiko hitam yang akan berlaku kepada Pas jika Pas keluar PR samada untuk bergerak sendirian atau bergabung dengan Umno. Umpama mata gergaji tolak kulit terluka tarik juga kulit terluka. Pas dalam serba tidak kena sekarang. Pas tahu untuk berlawan dengan Umno dia perlu sokongan cina , tanpa sokongan cina Pas tidak mampu untuk kalahkan calon Umno , walau dia bertanding di kawasan melayu 70% dan bukan melayu 30%. Kata lah kekuatan Umno dan Pas 50-50 , dalam keadaan ini sokongan bukan malayu menjadi penentu. Jika Pas bukan komponen PR lagi , adakah anda ingat cina khasnya akan sokong Pas ? Tetapi jika Pas itu sebahagian daripda PR maka orang cina walau mereka tidak senang kepada Pas kerana berperang dingin dengan DAP , tidak rugi dalam jangka kehadapan memenangkan Pas. Memenangkan Pas sebenarnya adalah satu bentuk tindakan tidak langsung untuk menghalang Umno menjadi terlalu dominant dalam BN. Sekarang kerana Umno terlalu dominant maka barisan anggota kabinet telah dimonopli oleh Umno , nampak seolah adalah Kerajaan Umno dan bukan Kerajaan BN.

    Jika Pas masuk bertanding sendiri-sendiri berlawan dengan Umno , peluang Pas menang sangat tipis , kerana hanya orang Pas saja yang sokong Pas , orang melayu PKR dan bukan melayu bebas buat keputusan sama boikot Pas atau menyokong Umno sebagai tindakan menghukum Pas kerana mengkhianati PR.

    Saya hujah Pas akan kalah kerana malayu kini pecah 3 - saya andaikan jika ada 10,000 melayu disatu-satu kawasan - 6000 adalah melayu Umno , 3000 adalah melayu Pas dan 1000 adalah melayu PKR. Sebab itu saya berkata tanpa sokongan bukan melayu Pas can't get thru. Jika bukan melayu boikot pengundian pun peluang menang tetap memihak kepada Umno. Melainkan jika 80% bukan melayu menyokong Pas maka peluang Pas mencerah dikawasan pengundi melayu 70% & bukan melayu 30%.

    Atas perkiraan ini lah kita nampak Pas buat bodoh dan muka tebal terus berada dalam PR. Dan saya ramal Pas tidak akan berani tinggalkan PR biar apa pun DAP kata kepadanya.

    KS Lee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betool.....jadi alat....

      Delete
  16. Terbaik lah tun m...aku harap semua persoalan dia tu akan terjawab dlm pow kali ni

    ReplyDelete
  17. Tun M always the best...Najib please resign...sudah tiada aura untuk UMNO.

    ReplyDelete
  18. I Love Tun M. May Allah bless you. Mmg sukar utk dicari ganti

    ReplyDelete
  19. Tun adalah org yg paling layak menegur pemimpin2 negara krn dia seorang negarawan dan mantan pm. Siapa lagi yg lebih layak menegur? Aku sokong setiap teguran tun. Beliau tidak pernah bercakap kosong.

    ReplyDelete
  20. Tun M menegur kerana beliau syg kn umno...lagi pun teguran Tun M adalah disebabkan untuk kebaikan parti dan tidak mahu UMNO terus lemah dan beliau nak perkara yang terbaik bagi parti UMNO...kt sepatutnye bersyukur kerana Tun M masih mengambil berat ttg parti UMNO...

    ReplyDelete
  21. teguran tun m demi kepentingan umno dan sepatutnye tidak dijadikan isu besar sebaliknya menerima teguran itu dgn hati terbuka dan perbaiki segala kelemahan yg ada. tun m tegur kerana syg beliau terhadap umno bkn saja2

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!