TAHNIAH KEPADA MELAYU-MELAYU YANG PEGANG ANJING! LEPAS NI APA PULAK? PEGANG BABI?










INI YANG MELULUSKAN!
INI YANG MENGANJURKAN!

INI YANG MENYOKONG PENUH!
What next?

a) I Want To Read The Bible - Mengurangkan prejudis umat Islam kepada kitab Bible

b) I Want To Eat Bak Kut Teh - Mengurangkan prejudis umat Islam kepada keenakan Bak Kut Teh


c) I Want To Sleep With An LGBT - Mengurangkan prejudis umat Islam kepada golongan Lesbian, Gay, Bisexual dan Transgender

d) I Want To Kiss Zairil Khir Johari - Mengurangkan prejudis gadis Islam kepada lelaki Tionghua

dan yang pasti mendapat sambutan hangat

e) I Want To Touch Zuraida Mak Lampir - Mengurangkan prejudis umat Islam kepada entiti paranormal

House PK: Ini semua aku kutip dari facebook. Lepas ni apa pulak ek?

 Penang dah buat parti bogel hari tu, tunggu nak buat larian bogel besar-besaran lepas ni suapaya boleh mengurangkan prejudis terhadap BAJU?

PENJELASAN USTAZ KAZIM ELIAS TENTANG ISU INI, KLIK SINI

256 Responses to "TAHNIAH KEPADA MELAYU-MELAYU YANG PEGANG ANJING! LEPAS NI APA PULAK? PEGANG BABI?"

  1. PuKiaR memang sinonim dgn Bapak peliwat jijik lagi terkutok iaitu KETUM najis vavi dgn keluarga Tunggang Tonggeng 69, iaitu istei beliau Nyonya Kipas pelakun murahan, yg sanggup d madukan dgn jantan2 dan boypren2 Sang Suami Nuar Jubor dan anak Si Norule kuat fitnah. Keluarga Nuar Jubor 69 sudah harus drejam seperti kanak2 Palestina merejam askar2 Yahudi Zionist demi agama, bngsa dan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sundal2 betina muslim dah keluar buat perkara menjelekkan dgn bangganya.
      Soon buat pula I love nudist tutup atas buka bawah berjalan beramai d tepi pantai. Konon nak jadi up to date dgn donia.
      Ni la zaman kita wanita muslim bertutup tapi berbogel jalang2 bertutup atas. Hypocrates...

      Delete
  2. GoD tu allah apa sallah pegang,parpukari parpukari apa la kau ni bodoh betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada binatang yg d benarkan utk pegang seperti kucing. Binatang anjing untok d jadikan sebagai pekerja..employee n employer deal. Allah buat sesuatu ada had2nya ikut lahh. Apa yg susah sgt jangan buat diri sampai seperti nafsu binatang.

      Delete
  3. eeeee apa lah dah nak jadi dgn budak2 zaman sekarang. Apakah silap ibu yg mengandung atau inilah akibat pikiran liberal yg Bapak peliwat jijik lagi terkutok Nuar Jubori dan penjilat2 ingin menghancurkan agama, bngsa dan negara. Nauzibillah.

    ReplyDelete
  4. Patutla. Muka penganjur pun serupa anjing kat tepi jalan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya berjoging bersama anjing saya, saya tak perlukan allah pas cukup dog menjaga keselamatan saya dari pencuri pencolik ular dan kala jengking.

      Delete
    2. Kau mmg manusia sombong. Anjing yg kau bw pegi jogging tu pon Allah yg cipta
      . Bkn anjing yg jaga keselamatan kau Allah yg jaga cuma masa kau nak mati blm sampai. Jaga2 ye jgn sampai taring anjing kau d leher kau dan anak2 kau. Being an animal they are unpredictable plz take note.

      Delete
  5. Kena bayar cukai gst,menyalak bagai anjing jaga pagar tumah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuhan dog jaga harta rumah kamu

      Delete
  6. jarum halus untuk meliberalkan kaum melayu di malaysia ni..... ada muka kafir yang pergi sertai kempen haram jadah tu tak?? Melainkan tuan punya anjing yang memang kafir dilaknat Allah...

    ReplyDelete
  7. Semoga ALLAH memberkati usaha Syed Azmi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau ni tau hukum ke tak? Sian mak ayah kau kan? Lahir Islam tapi jadi kafir lepas sokong nuar

      Delete
    2. anjing rba, mana tau halal dan haram...

      Delete
  8. Alhamdullilah..tahniah pada.penganjur kerana berjaya mnghilangkan fobia umat Islam pada anjing. Alquran tidak pernah mengharamkan anjing tapi paderi2, sami2 dan rahib2 dlm Islam yg mengatakan haram pegang anjing. Malah imam mahzab pun berbeza pandangan tentang perkara ini. Istilah Islam liberal hanyalah istilah puak2 orientalis agama yg tidak mahu org bertanya. Dlm Islam, tiada kasta.paderi yg boleh menjatuhkan hukum. Jika ada..apa bezanya Islam dgn agama2 yg lain. Hayatilah alquran..

    zallman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaliman, berdosa besar yg anjur, yang sokong, yg pegang dengan sengaja binatang najis berat. Hukum memegang dgn sengaja, haram.

      Delete
    2. Zaliman, berdosa besar yg anjur, yang sokong, yg pegang dengan sengaja binatang najis berat. Hukum memegang dgn sengaja, haram.

      Delete
    3. Dari surah mana yg anda sebut haram memegang dgn sengaja? Sebutkan.. adakah anda nk berdusta dgn nama Allah..mengharamkan apa yg allah tak haramkan..rujuk surah 16:116-117.

      Delete
    4. dan dari surah mana pulak Allah suruh buat kempen pegang dan peluk anjing ni??

      Delete
    5. Kalau benda x haram..mengapa x bole buat?

      Delete
    6. Anon 7:37 Saya agak kasihan pada saudara. saya percaya saudara hanya baca Al Quran dalam bashas Arab tanpa faham satu ayat pun. Serupa macam yahudi dalam surah Al Aaqarah dengan lembu emas. Questioned and questioned to the banning.

      saya nasihatkan anda baca Al Quran yang mudah difahami.

      Delete
    7. saudara zaliman..memnghayati Al quran tanpa menghayati cara Nabi Muhammad adalah tidak tepat..tunjukkanlah hadis tentang anjing..jgn bergantung pada Al quran semata2 sahaja..Al quran itu sendiri adalah wahyu Allah kepada Nabi..ia tidak turun seketul di bumi ini..ianya melalui Nabi..jadi mempercayai Alquran tanpa menghayati cara hidup Nabi atau sunnahnya adalah tidak berpatutan..ikutlah insan yg menerima Al quran kerana tanpanya tiadalah Al quran..

      Delete
    8. 1. Nabi tidak.akan memgajar sesuatu yg berbeza dari al quran. Kalau tidak allah akan rentap jantungnya. Dlm alquran ada cerita ini. 2. Nabi sendiri pernah diberi amaran agar jgn mengharamkan yg halal. Dln al quran juga ada surah ini. 3. Ini bermakna Nabi akan ikut segala perintah yg terkandung di dalam alquran..

      Delete
    9. Apa ngong ngeng ngong ngeng pasal anjing ni.Melayu JUMUD RIGID bila sembang punya lebat rujuk Al-Quran.Ni aku nak rujuk dalam Al-Quran(Al-Kahfi) dan dalam Bible sebelum Al-Quran turun pun ada cerita pasal pemuda-pemuda bersama anjingnya yang ditidurkan beratus tahun kemudian dimasukkan ke syurga.Anjing adalah haiwan yang mulia kerana first haiwan masuk syurga.Ada ke hukum yang jelas pasal anjing haram ni dalam Al-Quran.Dulu MELAYU RIGID JUMUD suruh bunuh cicak sebab cuba nak kantoikan rasulllah dari tempat persembunyian.Ada ker rasullah keluarkan arahan bunuh semua cicak-cicak diseluruh dunia ni.Tapi kenapa dulu kita sibuk bunuh cicak.Lagi takut BABIHANJENG kat Putrajaya tu yang nak naik harga sana sini tekan dan tindas rakyat.

      Shekian.

      Terrima KaseeeYYYY...!!!

      Delete
    10. minta zaliman bagi hadis...saya nak tahu...

      Delete
    11. minta zaliman bagi hadis...saya nak tahu...

      Delete
    12. cuba zaliman lihat contoh solat..adakah Al quran memperincikan tentang cara solat? kenapa kita solat 5 kali sedangkan Al quran tidak menyatakan sedemikian?

      Delete
    13. Saudara diatas dh menyebut tentang surah al-kahfi, dimana pemuda2 yg beriman Allah tidurkan didalam gua bersama anjing. Adakah itu anjing belaan atau anjing buruan? Juga disebut hasil buruan dari binatang pemburuan adalah halal dimakan. Kucing org latih utk memburu ka? Hail buruan dibawa mcm mana kalau bukan digongong? Itupun Allah kata halal. Soalnya..di.surah mana yg allah katakan haram pegang anjing. Buktikan kalau ada. Shafie kata anjing najis tapi maliki kata anjing itu suci. Mengapa? Hadis mana yg dorg refer yg ada pertentangan pendapat begini.

      Delete
    14. bukanlah al quran tidak lengkap..sesungguhnya Nabi junjungan besar tinggalkan kita 2 perkara kita tidak akam sesat selamanya..Al quran dan sunnah..

      Delete
    15. Anda nk cerita saya bab solat...mengapa shafie kata batal wuduk kalau sntuh kulit lelaki perempuan manakala hambali dan maliki kata x batal.kalau tanpa shawat? Hadis mana dorg refer. Solat pun ada.pelbagai hadis yg berbeza sebab itulah bab kiam tangan pun ada yg letak di dada dan ada yg letak dipusat. Hadis mana plak dorg refer? Dan ibadah solat diturunkan pada Nabi Ibrahim. Adakah nabi x pernah bersolat sebelum dia menjadi rasul? 40 tahun baru Nabi belajar solat ka?

      Delete
    16. Al quran dan sunnah ialah hadis yg ada pada hadis muwatta. Adakah anda x pernah dengar ada hadis yg nabi tinggalkan alquran sahaja? Atau hadis yg mengatakan nabi tinggalkan alquran dan ahlul byat? Kedua-dua hadis ini ada lebih dari satu dan ada didalam riwayat.muslim. Mana satu yg betul ni?

      Delete
    17. Nak tunggu ulamak PAS bagi komen pulak

      Delete
    18. Zallman ismail .[.Mana satu yang betul ni? ] hadis mana yang dorg refer? ..apa pandangan kau tentang parkara in?, jangan hanya bagi pendapat tetapi bertanya balik soalan kepada isu-isu hujah yang kau jawab terutama di Malaysia ini..sebab pendapat kau hanya akan mengelirukan umat.

      Delete
    19. Mengapa kata itu adalah pendapat aku. Sila rujuk hadis muslim dan lihat adakah wujud hadis yg aku sebutkan diatas. Aku x bagi pendapat,aku sebut apa yg ada didalam alquran..

      Delete
    20. zaliman saudara belum jawab hadis tentang anjing..cuba awak huraikan..awak nampak mcm hebat..

      Delete
    21. Buat apa saya nk jawab hadis tentang anjing, saya bagi ayat alquran tentang anjing pun anda tak percaya. Surah yg anda bole rujuk pun anda masih menolak.. Dan saya tanya mana satu versi hadis yg benar, alquran dan sunnah, alquran sahaja dan alquran dan ahlul byat, anda pun x mampu jawab.. Saya tak hebat, tapi bukankah alquran itu panduan.. Dan dari mana yg anda kata pegang anjing itu haram? Kayu? Batu? Angin? mimpi?

      Delete
    22. Jadi pendapat kau ikut dari apa yang disebut didalam alquran,, pada siapa yang kau tuju [mana satu yang betul] & hadis mana yang dorg refer.. adakah maksud kau kita dan kau sendiri pun didalam kekeliruaan..? jadi kalau begitu bagaimana untuk mengatasi apa yang disebut didalam alquran itu.. apakah yang patut kita ikuti..?

      Delete
    23. 1. Apa yg Allah tinggalkan sebagai panduan? 2. Apa yg NAbi suruh kita ikut? 3. Maksud saya, hadis sndiri ada perselisihan, jadi anda ikut yg mana satu? Contoh, kes wuduk..Shafie kata batal kalau sentuh kulit laki pompuan. Mazhab Hambali pula tidak batal.. Jadi, masing2 tentunya ada sumber rujukan. Jadi, mana satu yg betul? 4. Siapa yg keliru sebenarnya? COntoh isu anjing.. ada yg cakap pegang itu haram.. Mana sumbernya? Dlm alquran ka? Kala bukan alquran, mengapa suka2 kata haram..

      Delete
    24. Animals are unpredictable including cats. Jika awak nak ikut mahzab hanbali ikut la d negera lain yg practise mahzab itu. D msia kita practise mahzab shafiee yg ada larangan (hormatla)terhadap anjing2 dan binatang seperti babi. Manjanya kucing pon they are still unpredictable tetapi tidak seterok seperti anjing. Anda ingat tidak kes (ada berlaku juga d negara lain...california juga) yg berlaku kpd seorang jogger d subang jaya anjing jirannya terkam d leher jogger tua tu dan dia mati. Ingat ye taring anjing tidak serupa dgn kcg. Jika kucing cakar dan gigit kita manusia pon sakit dan kulit boleh menanah kerana bacteria. Kes d subang jaya senyap sunyi langsong no apology from the dog owner. Itu la bahayanya taring binatang seperti anjing.
      Allah sayang kpd umatnya sgghpon Allah cipta segala binatang2 yg ada tidak bermakna kita nak ikut kehendak nafsu kita mengalahkan nafsu binatang. Tk.

      Delete
    25. Anon 6:07AM ni jahil pasal animal behaviour tapi nak sembang macam pakar.Lepas tu nak paksa-paksa orang kena ikut mahzab-mahzab tertentu secara total.Kalau macam tu letak dalam ic AGAMA=ISLAM(Mahzab Syafie).Geli lah aku baca.Kalau budak sekolah atau student lagi aku maafkanlah.

      Terima KaseeeeYYYY....!!!!

      Delete
    26. Jadi alquran ikut mazhab mana? Allah sayangkan umatnya dan dia tinggalkan pedoman, tapi malangnya ada juga yg taksub mazhab. Ada kes beruk gigit manusia juga..jadi bole kita haramkan pegang beruk ka?

      Delete
    27. Lembu sondol n terajang manusia pun banyak.So tu nak kira haram pegang ke?Ke pegang haram tapi time dah jadi steak half done halal pulak makan.Macam badot betul Anon 6:07AM tu.

      Delete
    28. 1. Menyamakan seseorg sebagai anjing. Bukankah itu diterima sebagai penghinaan terhadap seseorg itu tadi. Walaupun mungkin kita hendak memuji tentang sifat kesetiaannya tapi tak mungkin diterima oleh org itu tadi dengan senyuman manis. Org putih yg byk membela anjing pun tak tergamak nak terima pujian seperti ini.
      2. Dari Surah Al-Araf ayat 175-176 – bagaimana Allah memberikan perumpamaan yg buruk bagi golongan ulama penjilat dunia yg menjual prinsip kebenaran demi kepentingan duina. Allah memberi perbandingan manusia2 seperti ini sbagai seeekor anjing.
      3. Islam tidak membenci anjing. Sebaliknya dalam surah Al Kahfi ayat 18 ada diceritakan tentang anjing yg mengiring pemuda Al-Kahfi. Anjing2 itu menjadi sahabat kepada para pejuang kebenaran tadi. Allah memuliakan anjing2 itu.
      4. Hadis riwayat Al Bukhari – bagaimana seorg pelcaur diampunkan dosanya kerana memberi air minum kpd seekor anjing yg kehausan.
      5. Dalam Surah Al Maidah Ayat 4 – diceritakan mengenai anjing2 pemburu yg dilatih dgn adab perturan berburu dan dibolehkan kita utk memakan binatang hasil buruan anjing2 pemburu itu tadi. Seorg muslim boleh memiliki anjing tapi bagi tujuan berburu, menemani berjalan utk tujuan menjaga keselamatan dan utk tujuan menjaga keselamatan rumah.
      6. Dari hadis riwayat Al Bukhari – apabila anjing menjilat bekas bejana kamu, maka hendaklah dibasuh tujuh kali dgn satu kali darinya air tanah. Dalam byk perbahasan Ulama tentang hokum bersentuh dengan anjing – Para Ulama kebanyakannya menyatakan TERSENTUH dan bukan menyentuh dengan sengaja. Tersentuh anjing dalam keadaan kering sepakat Ulama mengatakan tidak najis. Cuma dalam keadaan basah timbul khilaf dikalangan ulama. Mazhab shafie agak tegas dalam hal ini – menyentuh anjing hanya dilakukan disebabkan perlu dan atas sebab2 yg tak dapat dielakkan.
      7. Dari Hadis riwayat Al Bukhari dan Muslim – Rasullah mengatakan sesiapa yg memelihara anjing selain anjing buruan dan anjing ternakan (utk menjaga haiwan ternakan), maka berkurangan pahalanya setiap hari sebesar Qirat (Bukit Uhud)…jadi dah byk sgt ke pahala kita ni hingga kita sanggup hilang pahala sebesar bukit Uhud setiap hari disebabkan semata mata nak bela anjing sebagai PET kita..
      8. Nak bagi makan pada anjing, nak bagi minum pada anjing bukan saja boleh malah digalakkan dalam Islam – Ihsan pada binatang – bukankah itu juga ajaran Rasullah pd kita….tapi tiap2 sesuatu ada hadnya…jgn dilampui had2 tersebut…….mcm dalam program menyentuh anjing hari tu, mendukung anjing…takde apa2 sebab yg perlu pun…SO, korang pikir la sendiri…
      9. Sesungguhnya aku berlepas diri jika kamu masih ingin berpegang pada kepalsuan yg kamu sangkakan sebagai kebenaran….Ingat, Bila BALA Allah dtg, ianya melanda setiap manusia…tidak kira org yg beriman atau sebaliknya…org yg benar mahupun yg salah….

      Delete
    29. 1. Umpamakan dgn benda apa pun adalah tak baik. Umpama.macam.lembu pun x baik..adakah kita nk haramkan pegang lembu.
      2. Dalam alquran juga allah tidak pernah haramkan pegang, bela anjing adalah haram.
      3 dan 4. Menunjukkan bahawa anjing juga penting.
      5. Kesimpulan hanya utk memburu itu adalah pendapat. Rujuk surah al-kahfi.. adakah anjing itu anjing buruan.
      6. Imam Malik berkata bekas jilatan anjinh hanya dibasuh seperti biasa. Jika istilah pun, SUMBER MANAKAH YG MENGATAKAN SENTUH ADALAH HARAM? Anda nk taksub mazhab buat apa. Org yg taksub mazhab allah gelar mereka sebagai MUSRIKEEN didalam.alquran.
      8. Jika hadis bertentangan dengan alquran..maka alquran lebih utama. Itu prinsip Ibnu Khaldun. Nabi pun x mengatakan ANJING ITU HARAM DISENTUH..
      9. Nak dukung ka..nak apa ka..anjing ialah binatang jug..peneman pemuda beriman macam didalam alquran dan tiada ada sapa pun bole berikan sumber haram sentuh..haram pegang.. tiada pun..yg ada hanya sangkaan semata2.
      9. Jika anda mendustakan perkara dgn nama allah..mengharamkan apa yg tidak..tidakkaj anda melanggar perintah alquran. Anda benar ka alquran yg benad. Sebab itulah umat Islam jadi caca marba. Alquran dipinggirkan..pendapat manusia dijadikan ikutan. Bila.sorg berbeza.pendapat dgn anda..anda gelar org macam2. Bila suruh tunjuk bukti..anda xde apa2.. jadi..anda fikir anda terlepas dari bala.ka?

      Delete
    30. saudara zaliman..saya minta awak hayati surah Al kafirun..itu sahaja..peace..

      Delete
    31. Kerana ketaksuban dan fanatik kepada mahzab mereka MENGHARAMKAN YANG HALAL DAN MENGHALALKAN YANG HARAM.Kerana nak menangkan mahzab sendiri bikin statement lepas tu sendiri menghukum orang lain.Lepas tu merepek-repek benda yang boleh dipertikaikan,lemah dan palsu.Itu pasal aku panggil JUMUD DAN BEKU!

      Delete
    32. Tuan,

      2. Tuan nampaknya mencari satu ayat Al Quran yg secara jelas menyatakan haram pegang anjing. Tuan tentu tahu Al Quran ada terjemahan dan tafsir Al Quran. Dalam pengajian tafsir Al Quran...ada pakar2 nya yg menghurai maksud sesuatu ayat...dikaitkan dengan peristiwa2 ketika mana ayat tersebut diturunkan...lalu disimpulkan dengan pengajaran2 yg tertentu..
      2. Bela anjing - bukankah sudah jelas...ada hadis nabi yg mengatakan membela anjing selain dari anjing pemburu dan menjaga ternakan, adalah tidak digalakkan...walau tidak dinyatakan secara direct HARAM, mengapa masih ada yg mahu mempertahakan utk membela anjing sbg PET - takde apa2 keperluan pun...mengapa menyusahkan diri sendiri?? Mahukah kita menjadi golongan yg menolak hadis dan berpegang pada Al Quran semata2??
      5. kesimpulan...tidakkah tuan juga membuat kesimpulan yg anjing2 didalam surah Al Kahfi itu bukan anjing pemburu???
      6. Tuan mengatakan yg org lain yg berpegang pada pendapat satu2 imam dari 4 imam ASWJ, taksub?? Berilmu sgtkah kita utk menyangkal pendapat imam2 tersebut??bukankah mereka merupakan pewaris nabi?? Bukanlah maksud saya utk merendah2 kan ilmu Tuan tapi bukankah dianjurkan berlapang dada dalam perbezaan pendapat??
      9. Tuan mengatakan segala pendapat mereka2 yg diiktiraf ketokohan ilmu agama mereka sebagai sangkaan semata2?? peganglah pendapat itu jika tuan merasakan tuan di pihak yg benar...
      Last...sekiranya bala Allah tiba akibat kejahilan masyarakat hari ini, akibat perbuatan buruk mereka yg mereka sangkakan sebagai perbuatan yg elok dan normal pada pandangan masyarakat hari ini, maka saya tidak pernah memikirkan yg saya akan terlepas dari bala itu...kerana dgn diamnya saya dan tidak berkata apa2 dari menegahnya, maka sudah pasti setiap dari kita termasuk saya punya saham dari kejadian itu...

      Delete
    33. 1. Jika anda menggunakan tafsir Imam, maka itulah wujud pertentangan. Shafie mengatakan anjing itu najis, tapi Maliki mengatakan ianya suci. Jika hukum itu tidak jelas, maka mengapa anda haramkannya? Bukankah anda dilarang berkata dusta terhadap Allah. Jika allah hendak mengharamkan sesuatu, Allah akan turunkan ayat yg akan secara JELAS dan TERANG, sepertimana haramnya makan daging babi.
      2. Anda merujuk pada hadis Nabi. Saya ingin bertanya, rujukan manakah yg paling utama. Anda sndiri mengatakan ianya tidak direct secara HARAM, jadi, ianya TIDAK HARAM. Bagi anda tidak ada keperluan, tapi bagaimana bagi orang lain. Ada org suka bela burung, ular, kala jengking dan lain2.. lagi la xde keperluan. Mahukah anda menjadi golongan yg menolak alquran dan pegang hadis yg anda sndiri tidak tahu kesahihannya?
      3. Dlm Al-Kahfi, adakah mereka pergi memburu. Dan jika anjing pemburu, yg membawa hasil buruan dengan mengongong, itupun Allah katakan halal dimakan. Bayangkan taring yg menusuk daging, disertakan dengan air liur, itupun allah katakan HALAL dimakan.. JAdi, mana logik anda HARAM PEGANG?
      6. Adakah dalam ISlam ada wujudnya kasta paderi? Bukankah surah 9:31 allah katakan mereka jadikan pendita dan ahli2 agama mereka (HABAR) sebagai pendidik selain ALLAH. Bolehkah anda berlapang dada pula. Jika anda kata ianya haram, najis utk dipegang, maka jangan. Dan berlapang dadalah juga jika ada org yg tidak sama pendapat dengan anda,
      7. Adakah anda taksub mazhab? Anda sndiri menolak setengah pendapat mazhab yg mengatakan anjing itu suci? mengapa? Adakah mereka ni tak cukup ilmu bagi anda yg anda nk pegang satu jer. Dlm alquran, kita diajar kita akan mengadap Allah secara bersendiri, dan tanpa sekutu. Dan Allah bagi kita alquran sebagai pedoman. Nabi sndiri mengatakan umatku telah meninggalkan alquran. Jadi, alquran sntiasa berada di atas, bukan PENDAPAT.
      8. Bala y allah katakan sudah pun wujud dari dulu lagi. Mengapa anda tidak katakan bala juga kerana ulama2 kita memecahkan agama mengikut mazhab, menjadikan contohnya anda org yg taksub mazhab. Allah gelar mereka ini mushrikeen dlm alquran. Itu baru satu contoh. Jadi, tengok diri sndiri juga sebelum nak cakap bala akibat orang lain..

      Delete
    34. Tiba2 kluar jurukomen upahan zallman nie. Tnyata pnerangan dia berssaskn pdpt dia sdr yg amat dangkal. Tujuan utama dia nk sesatkn org yg jge dangkal ilmunya. Sori zallman awak x boleh sesatkn muslim yg kukuh ilmu agamanya. Pd muslim yg mrujuk n faham Al- Quran, kamu dlihat hny lah salah satu spesies bodoh lg mbodohkn....

      Delete
    35. Maaf ya..saya beri rujukan dari alquran saja.. bukannya paksa anda suruh terima pun. Spesis muslim di ceruk mana dunia pun sama jer.. bila ditunjukkan ayat2 alquran dia berpaling.. Bila ditanya surah mana yg dia refer kata haram, dia akan diam dan buat2 bodoh. Ramai yg cakap faham dan terima alquran, tapi bila surah alquran ditunjukkan, mereka x percaya juga. Maaf cakap, spesis Muslim macam ni dah banyak jumpa.. sebab tu la bala Allah turunkan pada umat Islam. Anda nk percaya apa pun, silakan, tapi jangan paksa saya nk terima apa yg anda percaya. Kukuh ilmu agama bermakna berpegang teguh pada alquran... Kalau syok sndiri dengar cakap org dan pendita, takde bezanya dengan kaum2 yg terdahulu yg allah sebut dalam alquran. Fikirlah sndiri...

      Delete
    36. Kamu suruh tunjukkan dari surah mana dalam Al Quran yg mengatakan pegang anjing itu haram.
      Baiklah, soalan aku - kamu sudah tentu solat 5 waktu bukan? Dari mana kamu belajar solat? dari mana kamu belajar mengambil wudhuk? Tunjukkan satu ayat atau atu surah yg mengajar umat islam cara cara utk mengerjakan solat dan mengambil wudhuk. dari mana kita semua belajar utk semua tu tadi.
      Bukankah Rasullah yg mengajarkannya. Rasullah sbg perantara. Pernahkah dalam hayat Rasullah seperti mana yg pernah diriwayatkan memegang atau menyentuh anjing secara sengaja, tanpa apa apa sebab?????????

      Delete
    37. 1. Bab ambik wudhu ada dlm alquran. 2. Solat diturunkan pada Nabi Ibrahim dan diikuti oleh semua Nabi selepasnya. Adakah maksud anda nabi tak bersolat sampailah umurnya 40 tahun. 3. Kalau anda nk rujuk hadis..tlg beritahu saya mengapa mahzhab berbeza ttg hukum bersentuh kulit antara lain jantina. Ada yg kata batal ada yg kata tidak. Hadis mna yg kata batal, hadis mana yg kata tidak. 4. Nabi tidak akan mengajar selain dari alquran..alquran kata haram..nabi akan kata haram juga. Walau nabi x pegang anjing, adakah itu justifikasi kata yg mngatakan ianya haram? Dln riwayat nabi ada bela burung dlm sangkar tak? Jadi bole kita katakN bela burung itu haram x? Soalnya..siapa yg memandai2 kata haram? Nabj sndiri pun x brani kata..anda pulak dgn yakin nk kata demikian.

      Delete
    38. Bodoh nak mamphos betul Anon fanatik mahzab ni.

      ChaaaiiTTTT...!!!

      Delete
    39. saudara zallmann,

      aku masih menunggu surah mana dalam al quran yg mengajar umat islam hari ni bersolat dan berwudhuk.
      kalau ada surah yg mengajar utk berwudhuk, sila nyatakan ayat dan surah mana.
      Solat nabi ibrahim tu sama ke dgn solat nabi muhammad. Bacaan fatihah yg menjadi rukun dalam sembahyang bila mula dijadikan rukun. Cer cerita. Surah mana yg mengajar kita cara cara untuk bersolat tu.

      Delete
    40. Sedara Zallman dan Reentry capsule,

      Kenyatan dari ustaz iqbal, ustaz yg terlibat dalam event hari tu.

      Jawapan ust Iqbal (ust yg beri slot dlm program 'i want to touch a dog)
      - memang benar, beliau mangsa keadaan.

      Assalamualaikum,

      Alhamdulillah dan segala syukur untuk Allah SWT.
      Cuaca sosial media pada ketika ini agak panas berhubung program "I Want To Touch a Dog", yang saya terlibat secara langsung di dalamnya untuk memberi perkongsian ilmu, setelah mendapat tahu program ini telah mendapat izin dari pihak MAIS.
      Pada awalnya, penganjur program, Syed Azmi,menjemput saya untuk mengisi slot ilmu. Saya merasakan ini adalah peluang yang baik untuk menyampaikan mesej Islam kepada Muslim dan non-Muslim, dan alhamdulillah sehingga kini mereka masih menghubungi saya untuk bertanyakan perihal Islam dengan lebih lanjut.
      Saya difahamkan bahawa tempat perkongsian ilmu diasingkan dari tempat anjing-anjing berkumpul.
      Saya akui yang saya terlepas pandang bahawa program ini disalah tafsir malah diambil kesempatan oleh setengah pihak untuk menggalakkan masyarakat Melayu awam bermesra-mesra dengan anjing tanpa sebab. Saya tidak pernah terfikir perkara ini boleh berlaku seolah-olah saya yang menggalakkannya.
      Saya memenuhi jemputan ini, dan menjelaskan kepada yang hadir mengenai hukum - hakam yang jelas menurut mazhab Syafi'e, seperti yang terdapat dalam fatwa JAKIM.
      Saya ingin JELASKAN disini bahawa saya TIDAK BERSETUJU dengan aksi peluk,cium anjing yang dilakukan pada hari tersebut oleh peserta-peserta program.
      Saya juga jelas menerangkan,tidak dibenarkan menyentuh anjing tanpa sebab yang perlu.
      Saya terkilan kerana pihak media hanya menyebarkan sebahagian ucapan saya yang seolah-olah saya menyokong perbuatan tersebut, manakala bahagian hukum hakam tidak disebutkan oleh pihak media .
      Saya memohon maaf secara terbuka di atas segala kecelaruan dan kepincangan yang berlaku. Iktibar dan pelajaran yang berharga saya perolehi dari apa yang telah berlaku. Saya mengharapkan program ini pada masa hadapan dapat dilakukan dalam suasana yang lebih menghormati sensitiviti masyarakat setempat.
      Terima kasih di atas segala kritikan dan teguran y
      ang membina.Saya yakin segalanya ada hikmah dari Allah. Semoga dengan pengalaman ini mematangkan lagi diri saya dalam liku-liku perjuangan dakwah.

      Mudah2 ust ustzh tlg sebarkn.. syukran.

      So, ustaz ni pun fanatik mazhab jugak ka???
      Mufti kelantan yg keluar dalam sinar harian hari ni pun fanatik mazhab jugak ka???

      Delete
    41. Anon 8.17.

      Sila rujuk al-maidah ayat 6 utk wudhu.. jangan bgtau dlm alquran xde bnda ni.
      2. Bagaimana anda katakan perintah solat itu berbeza antara Nabi Ibrahim dan Nabi Muhammad? Anda pasti ka?
      3. Dalam perintah wuduk, shafie berkata mengusap kepala adalah cukup. Maliki dan hambali kata wajib usap seluruh kepala. Shafeimenyuruh mengusap kepala 3kali tapi Hanafi, Maliki dan Hambali kata memadai dengan sekali sapuan. Soalan saya.. mana satu yg betul.
      4. Bab baca surah fatihah, shafei dan Hambali kat wajib baca surah fatihah pada setiap rakaat. Hanafi kata tidak wajib kecuali pada 2 rakaat pertama. Jadi, adakah hadis anda menjelaskan secara terperinci. Jika Ya, mengapa imam mazhab pun berbeza2.

      Delete
    42. Anon 8.20

      Dia cerita hukum mengikut alquran ka atau mengikut mazhab shafei.. sila baca semula..

      Delete
    43. Saudara Zallman,

      1. Jawapan no 1 ok.
      Jawapan no 2 dan 4 berkait. Solat berbeza antara solat nabi ibrahim dan nabi muhammad?? Saudara cuba mengatakan ianya sama??? Bila ayat surah Fatihah diturunkan??? Solat nabi ibrahim disebut solat, solat nabi muhammad juga disebut solat - adakah sama kedua2 nya dari segi rukun dan perlaksanaanya??
      Saudara pernah tgk ke nabi solat bagaimana?? Saudara pernah tgk ke imam syafie solat mcmana??
      Kalau tak pernah, makanya kita bersolat hari ini hasil tunjuk ajar guru guru kita yg mengajarnya..dari ibu dan ayah kita yg kita yg mengajar kita bersolat. Dan ilmu ini datangnya dari pewaris pewaris nabi - para ulama dan tabiin.
      Apabila para Ulama membahaskan hukum akan sesuatu perkara, mengapa pula kita mahu mempertikaikan sesuatu yg telah diputuskan. Kita di Malaysia merupakan pengikut ASWJ, peganglah pd mana2 pendapat dari 4 imam tadi asalkan kita punya ilmu mengenai kenapa pendapat mereka sedemikian rupa (walaupun berbeza).
      Tapi harus diingat, Muslim di Malaysia majoritinya mengikuti mazhab imam syafie...maka hormatilah norma dan sensitiviti masyarakat setempat demi kemaslhatan umat di Malaysia ini.

      Delete
    44. Sedara Zallman,

      Ustaz iqbal dan mufti kelantan - kalau mengikut sedara yg mahukan satu ayat yg jelas dari Al Quran yg mengatakan menyentuh anjing itu adalah haram, pasti tak jumpa pun.
      Jadi dah tentu Ustaz Iqbal tadi dan Mufti kelantan tu bercakap berdasarkan sisi pandang mazhab syafie kerana imam Syafie yg dikira paling tegas dalam banyak perkara.
      Ooo..tambah lagi satu - TG Nik Aziz - dia cakap sapa2 yg ikut event pegang anjing tu tak ada otak - lagi dasat - macam mana tu??? fanatik mazhab jugak ka??

      Delete
    45. 1. Mengenai solat, perintah dan kewajipan diturunkan sejak zaman nabi ibrahim. Jadi, adakah solat mereka sama macam sekrg, saya pun tahu. Tapi allah suruh bersolat utk menyembah pada pencipta. Itulah asasnya. Anda bole plak tahu solat diajar oleh guru2, ibu bapa dan lain2. Jadi, sebelum Nabi menjadi rasul, adakah dia x pernah bersolat? Bila allah perintahkan nabi suruh bersolat, adakah nabi tanya solat tu apa?

      2. Pewaris nabi ialah ulama dan tabiin.. menurut sapa kenyataan ini. Dlm alquran diajar ulama ialah mereka yg berilmu..dan ayat spesifik yg memerhatikan kejadian alam.. bermakna ulama ialah siapa saja yg berilmu. Ahli2 agama yg anda gelar ulama ini, dlm alquran digelar habar.. dan mereka ini suka membuat hukum selain dari Allah..rujuk 9:31. Dan itu sndiri dah terbukti sekarang.

      3. Jika anda nak katakan hadis menerangkan dgn lebih detail, saya sanggah dgn kenyataan bahawa dlm bab wuduk pun ulama mazhab bertentang pendapat. Blum lagi bab solat. Kalau detail semua mazhab akan sama pendirian. Sebab itulah alquran itu detail. Allah firman jangan makan babi, semua org setuju bahawa babi haram dimakan. Jadi..mana yg lebih detail?

      4. Apa ilmu anda yg anda terima pendapat anjing haram dipegang? Sebab ustaz cakap atau sebab mazhab cakap.mcm tu, jadi anda ikut saja laa.. alquran ayat 17:36 tanggungjawab kita utk menyelidiki sesuatu perkara.. itilu tugas kita..selidik agar kita dijalanyg benar..bkn sebab dorg dh putuskan kita ikut sajalah..

      5. Siapa yg tetapkan kita penganut ASWJ? Alquran kata, mereka yg berpuak dlm agama ini ialah org2 mushrik.. rujuk 30:31-32. Bukan saya cakap..itu dlm alquran.. itupun kalau anda.percaya laa....

      Delete
    46. Anon 11.02

      Hairan..anda tiba2 plak ambil berat tentang kata2 mufti dan nik aziz.. tapi kata2 Allah dlm alquran anda x ambik berat pun.. yg berpuak dan taksub mazhab Alah gelar orh musrik..anda diam.saja.. yg kata pegang anjing itu hukum allah, malah ada yg ckap.bab najis anjing dan babi ni ada dlm alquran..ertikata lain berdusta dengan nama Allah, pun anda diam juga...

      anda x percaya alquran ka? Atau mungkin anda kagum dgn jawatan mufti..maka apa bnda pun dia cakap anda terima bulat2 saja.. padanlah umat Islam p ceramah agama x pernah bawa buku nota..x pernah catit dan x pernah bangkang apa pun.. sebabdia ustaz...ckp apapun.mesti betul...

      Bukankah ajaran alquran suruh kita selidik.dulu sesuatu.perkara dan jgn berkata sesuatu yg kita tak tahu? Rujuk 17:36. Bab ni anda x mau ikut alquran plak... kata umat islam pegang alquran.... cakap.saja kot....

      Delete
    47. Pembetulan jawapan 3.54am.

      adakah solat nabi ibrahim sama seperti solat Nabi Muhammad..saya pun TAK TAHU..

      typo error..

      Delete
    48. Nik Ajis cakap TOHAN PUN MENCAROT.Kemudian mendoakan keburukan kepada sesama muslim K.O BN!!!BN K.O!!!!.Bila kena time tu pandai pulak korang guna akal untuk mempertikaikan pandangan ULAMA la konon!

      Ptuiiii...!!!

      Ustaz Iqbal adalah seperti burung kakak tua kerana mengikut teks JAKIM.JAKIM adalah jabatan yang TIADA INTEGRITI.Kejap Cadbury HARAM ADA BABI.Tup...Tup...kejap Cadbury HALAL balik walaupun ujian makmal jelas menunjukkan kehadiran KEPALA BABI di dalam coklat tersebut.Al-Quran adalah paling utama.Hadis ada berbagai kategori,yang betul-betul sahih,lemah dan meragukan dan yang paling dashat hadis palsu yang direka-reka.

      Akhir kata.Al-Quran tu TURUN DARI LANGIT.Ulama ker,Ostat,atau JAKIM semua manusia macam kita ada kelemahan,kesilapan dan kadangkala ada agenda untuk kepentingan kelompok puaknya dan diri sendiri.

      Kalau kita tengok ulama PAS ada yang BERZINA dan MEMANTAT dengan bini orang.Ulama KEPALA BUTOH HARAM PUKIMAK LANCAU DIA!!!

      PtuuuiiiHHH...!!!

      Delete
  9. Gendhot delete komen aku tadi.

    Warghhh....Kah...Kah...!!!

    ReplyDelete
  10. Tapi rembat 250 juta untuk bela lembu oleh puak umno harbi dibenarkan oleh puak umno celaka.setakat pegang anjing pun nak heboh.yang puak2 umno hari2 rembat duit rakyat marhaen didiamkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. persepsi tanpa bukti.... kalau ada bukti pergi bawak ke balai polis

      Delete
    2. Apapasal rumah di selangor mahal mahal belaka,hari tu janji nak bagi rumah freee mana. Apa ni pkns

      Delete
    3. SEMUA INI BERLAKU DISELANGOR DIBAWAH PEMERINTAHAN PARTI YG KAU SOKONG YA ANON 7.35 PM. MCM2 PERKARA MUNGKAR BERLAKU DI SELANGOR BERDERET2. KAU ORG BIAT APA HA.. PAS MEMBISU 1000 BAHASA. TAKUT TIDAK TERKATA HINGGA TIADA APA PERKATAN YG KELUAR. AZAB ALLAH MAHA BERAT. BERTAUBATLAH.

      Delete
    4. Yang puak-puak kepala AMENO dok menyeleweng duit rakyat, mentekedarah rasuah berjota-jota billion tu korang tak sibuk nak bincang pasal halal haram...ini hal kecik yg nak diheboh2kan ...dasar hanjeengg...

      Delete
    5. Ko ni cinadapigs

      Delete
  11. Apa hgpa dok bising. Selangor kan PR punya biarlah apa pun yg hendak mereka lakukan.

    ReplyDelete
  12. Tanya tengok tokoh TG Nik Najiz salah tak salah buat kempen pegang anjing utk orang islam.

    ReplyDelete
  13. Esok lusa..anuar ajar cara doggie style pulak

    ReplyDelete
  14. Nurul izzah ucap tahniah kpd penganjur ,apart nak dihairankan jika dial kata orange melayu juga boleh murtad

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perangai dia mmg menjengkelkan.

      Delete
  15. Lepas ni jom buat majlis pegang taik .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat program tonggeng jubor pas tu raba...pasti ramai awek btudung join.

      Delete
  16. Apa engkorang kepoh kepoh? Neraka itu ada 7 tingkat, kau pilihlah pintu mana yang kau nak masuk. Apabila sudah sampai kepada kamu kebenaran dari Allah, sedangkan kamu lebih suka menyembunyi dan berbantah bantah hanya kerana mencari keuntungan dan syahwat kamu, sedemikian kamu adalah kaum yang zalim

    ReplyDelete
  17. Kalau sapa2 berhajat pada minah2 yang ada dalam gamba nih,eloklah suruh dia samak dulu dari hujung rambut sampai hujung kaki.kesian,ada yg lawa,tapi akal letak dekat lutut.

    ReplyDelete
  18. Puak PR dah naik gila. Kesian sebab fikiran depa dah bercelaru. Dulu, pi buat demonstrasi BERSIH, tapi rupa-rupanya pemimpin PR lagi KOTOR. PAS pun dah tak sanggup bergelumang dengan KOTOR mereka. Sekarang ni, mereka cuba untuk mengubah persepsi bahawa benda yang KOTOR itu sebenarnya BERSIH. Lepas ni LIWAT pun depa kata BERSIH juga kot. Kesian kepala hotak mereka turut diliwat oleh PR. Bodoh gila.

    ReplyDelete
  19. Woi Zallman sengal. Kau sapa nak persoalkan Imam Syafie?

    Pastu bukan main nak kupas ayat Quran sesuka hati. Keluar fatwa ikut suka kau.

    Kau ingat kau sapa? Kalau kau nak sesat, kau sesat la sorang. Jangan jadi sengal lagi menyesatkan!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi, imam maliki tu kata anjing tu suci bermakna dia x sebagus shafei ka? Dan siapa yg keluarkan fatwa? Dlm Islamni ko beriman dgn Allah atau dengan manusia.

      Inilah contoh minda muslim.. bila ditanya surah apa yg mengharamkan..terkebil2 mcm ayam berak kapur x bole jawab. Bila bagi ayat alquran.. dia x mau percaya plak. Di sanjung imam shafei tapi lupa ada juga imam mahzab lain yg tidak menerimanya.

      Kalau x percaya alquran dan nak sanjunh manusia...silakan laa.. dan jgn marah bila org x sama pendapat dgn anda..

      Delete
    2. How about you? Arent you not upset now there other muslims do not agree with you? Kau sanjung sapa? Sanjung anjing? Lepad ni buat pulak I touch a.pig. Bagus la dah klr melayu mcm kamu lacurkan agama. Pray virus from dogs n pigs wont enter you.

      Delete
    3. Mengapa nk upset pulak? Aku hanya bagitahu apa yg ada alquran. Yg upset sebenarnya anda, sebab muslim sedar bahawa sebenarnya pegang anjing itu tidak haram.. dan sebab itu mereka berani membuang taboo. Yg luluh jiwanya ialab anda sndiri, sebab kepercayaan anda yg bahawa anjing itu haram adalah salab disisi agama. Kalau muslim, kenalah ikut alquran. Nk pegang babi pun peganglah.. kalau anda x mahu pegang..just duduk diam2. Jgn lacurkan agama dok haram itu ini ikut suka hati..

      Delete
    4. Hoi zallman...anda ni probably non muslim tp mnyamar. Utk pngetahuan awak, dlm Islam kami x boleh buat diam jer bila ada kmungkaran dlm kluarga @ masyarakat. Klu ada kmungkaran mesti halang ikut kekuatan tangan, mulut n plg lemah mnentang dlm hati... Sama mcm klu ibu kamu halang adik ppuan kamu kluar mlm....tentu la x haram kluar mlm tp akibat kluar mlm adik kamu kena rogol...ada faham ker. D malaysia dh dtentukn ikut sunni n mazhab syafie jadi kena la ikut kseluruhan bukan dpilih2 ikut akal fkiran sdr. Akal ko tu tahap longkang jer....

      Delete
    5. Hoi bahalol pukimak 1.17pm! Zalman punya hujah adalah berdasar dalil, engko hanya berdasar sentiment dan mengikut menonong membuta tuli tanpa berdasar kpd nas dan kajian yang sahih...Orang2 taksub bangsat lahanat fanatic macam ngko ni layak bertengkar dekat kedai kopi saja bro...mengajinya tidak tapi cakap pandai mengalah ulamak...engko ni layaknya dipanggil ulapukimak ...

      Delete
    6. Kalau saya non-muslim, anda patut malu sebab saya kenal alquran saya sndiri, berbanding anda. Dalam Islam, kita diajar berkata benar, walaupun pahit. Siapa yg tentukan dalam Malaysia Islam ikut mazhab Shafei? Anda ka? Bukankah Allah katakan oorg2 yg taksub mazhab ni orang MUSHRIKEEN.. Jadi, anda x percaya ayat alquran ka?

      Delete
    7. Anon bengap bahlol ni bila dah tak boleh berhujah terus cakap orang ni kafir lah.Lepas tu merepek meraban dengan hujah dan rujukan lemah dan boleh dipertikaikan.Disiplin keilmuan bila bercanggah pendapat langsung takder.Ada ke hadis nabi dan dalam Al-Quran Muslim Malaysia wajib ikut mahzab tertentu.Jika ingkar akan dihumban terus ke neraka jahannam.Sendiri bikin,sendiri approved,sendiri endorsed lepas tu memaksa-maksa orang mengalahkan puak Syiah sesat.

      Delete
    8. Betul ... Kita disuruh mengikut yang betul, bukan mengikut mana2 mazhab secara jumud dan membuta tuli ...
      Korang cuba baca kitab hadis ulamak Syed Sabiq. Dia membuat kajian tentang semua hadis dlm semua mazhab ...disarankan kita ikut hadis yang paling kuat sanadnya tanpa memihak kpd mana2 mazhab...Namun orang2 yang taksub kepada mazhab ni susah nak diajar atau bawa berbincang...
      Yang mengherankan aku ramai orang2 yang taksub dgn mazhab Shaafie ni cakap kalau bacaan Fatehah dan surah secara jahar (kuat) dalam sembahyang (misalnya Maghrib, Isyak dan Subuh), kalau tak dengar bunyi Bismillah tak sah. Lagi kata mereka kalau sembahyang Subuh tak baca doa Qunut sesat ...dsb ...Namun bila mereka pergi ke Mekah, boleh pula mereka ikut berjemaah dgn imam yang bacaan jahar tanpa dengar Bismillah dan tak baca Qunut ketika sembahyang subuh ...
      Hairan bin ajaib ...Bukankan ketika itu mereka bertukar mazhab sekejap...

      Delete
    9. Puak2 ni bukan setakat membuta tuli tapi jugak pekak badak...

      Delete
    10. Dekat Mekah pandai pulak dia bersalin kulit tukar Mahzab.

      Mangkok Ayon.

      Delete
    11. Tukang2 komen kat atas nue bpe kali dh khatam mngaji n terjemahan Al Quran...??? Cuba bnding apa yg ko ckp dgn kitab2 agama n ustaz2 jger...ingat ko cerdek sgt ker..mkn bodo ada la..

      Delete
    12. Jadi, anda sanjung kitab2 agama tulisan tangan dan pendapat paderi2 agama secara membuta tuli ka? Hairan juga..sebab sama2 ulama mcm maliki shafei hambali hanafi pun berlainan pendapat. Itu x kira pendapat2 ustaz2 lagi? Jadiapa kelayakan jadi ustaz? Kena khatam alquran berapa kali? Allah turunkan alquran suruh difahami, suruh dihalusi, bukan suruh baca tapi x faham apa pun... anda x khatam alquran lagi kot sebab tu hujah anda mcm diatas..

      Delete
    13. Kitab2 tulisan tangan dr ulama2 tu utk mberi pjelasan ttg AlQuran bukan mnyeleweng AlQuran mcm yg paderi2 buat. Ko nie x penah pegang anjing sibuk nk sokong org pgg anjing

      Delete
    14. This comment has been removed by the author.

      Delete
    15. Jadi kitab tu ada yg jelaskan anjing itu najis..shafei pegang kitab ni.. ada yg kata anjing itu suci..maliki.pegang plak yang ni.. jelas ka? Dan ada.plak yg ckp.pegang pun dah haram..kitab mana plak dia kutip x tau laaa.. inikah yg anda kata jelas. Perhatikan alquran..adakah wujud pertentangan begini? Aku pun x pernah pegang ular..itapi xdr plak aku nk kata ular itu haram.. suka2 buat hukum mengapa?nak jadi tuhan ka?

      Delete
    16. Zallman ko x yah la bising kat sini. Kat malaysia ni ramai ulama yg non politik yg satu pendapat x sokong program tu. Ko jer yg ada pdpt personal yg btrntangan dgn ulama sedia ada. Ko ni dkategorikn oleh pihak barst sbg kumpulan Islam modenist, iaitu nk tafsir Islam cara baru iaitu pluralisme semua agama sama and u r happy as long ss other religious people hepi 2.. dan bg kumpulan ini tgu la hukumannya nt

      Delete
  20. Thank Allah, there's still hope for the country....!!!

    ReplyDelete
  21. Tahniah untuk kerajaan PR Selangor.Isu rampasan bible, nak hapuskan kuasa sultan ke atas Mais dan Jais seterusnya langkah Kajang, Penyingkiran Khalid Ibrahim dan kenaikan Azmin sebagai MB.PR berjaya meliberalkan JAIS yang mungkin di kuasai oleh puak-puak Pro PAS tanpa dapat menghalang program Oktoberfest dan pesta memeluk anjing dan lepas ni mungkin pesta bogel pula alasan ia tidak membahayakan kesihatan, lepas tu program perkahwinan LBGT secara beramai-ramai dengan alasan mereka merupakan "voting bloc"yang besar jumlahnya bak kata Marina Liberal yang menuduh empat daripada tiga belas orang mufti adalah homoseksual ditambah pula penguasaan DAP evengelista dalam pentadbiran dan ekonomi Kerajaan Selangor............
    Dan lebih membimbangkan kerajaan pusat yang dipimpin oleh pemimpin yang bukan calang liberalnya dan campurtangan dan ugutan AS secara terbuka dalam pentadbiran Malaysia..
    Kepada orang Melayu dan Islam khasnya fikirkanlah !
    Kita diserang dari luar dan dalam sehingga kita akur kepada perancangan mereka
    agenda mereka berterusan

    ReplyDelete
  22. hey sialllll lakhanat pergi mampos lahhhh pikirkan hari2 terakhir hang siallll

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama juga untok kau bapokkk...pikir juga hari2 akhir hang..tu...

      Delete
  23. Tak ada ayat Quran yang kata anjing haram dipegang! Sebaliknya ada ayat Quran yang mengatakan binatang buruan yang ditangkap oleh anjing pemburu boleh dimakan jika masih sempat disembelih dengan nama Allah.

    Berkenaan dengan hadis pula, hanya satu hadis berkaitan anjing, iaitu Nabi SAW suruh basuh tujuh kali 'bejana' (bekas air) yang dijilat anjing, tak ada hadis kata anjing haram dipegang.

    Korang baca tafsiran surah Al-Kahfi yang menceritakan kisah pemuda Kahfi dengan anjing-anjing mereka dalam gua...empat lima kali disebutkan tentang anjing-anjing dan bilangan anjing pemuda Kahfi ini dalam surah ini. Ini menunjukkan Allah memuliakan anjing...

    Korang yang terkinja-kinja ikut rentak Keling Parpu ni tak mengaji, memang jahil, tak pernah mentelaa'ah Quran dan Hadis...tak mengaji, main hantam keromo ikut perasaan fanatic...dan terbawa-bawa dengan pegangan nenek moyang tanpa kajian dan usul periksa...

    Kalau dah tak reti jangan nak memandai ler geng-geng Parpundek ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keling Gendhot tak berilmu.Kena suap dengan usap perot terus jadi babi meroyan tak tentu pasal.Sampai sekarang SEKOR pun FAKE OSTAT dari UMNO yang boleh ulas pasal peristiwa Ashabul Khahfi.Qitmir adalah nama anjing pemuda-pemuda dalam surah Al-Kahfi.Di dalam bible juga ada dirakamkan perstiwa ini.Haiwan pertama yang masuk syurga dengan mulia.Kita kat sini sibuk jijik macam orang SAKAI!Padahal takder satu bentuk hukum yang kuat dan jelas yang anjing itu haram.Ini semua stigma dan persepsi yang ditanam oleh ntah ostat jumud mana ntah.Stigma dan persepsi ni sama macam dulu-dulu kita disuruh bunuh semua cicak sebab kantoikan rasullah dari tempat persembunyianya dari tentera musuh.Tapi Nabi tak pernah pulak cakap "Bunuhlah semua cicak akan dapat pahala berganda-ganda".Tapi ntah mana ostat jumud ni dapat idea buat benda- benda BIDA'AH suruh BALON semua cicak kat syiling rumah.Kita pun menonong ikut tanpa usul periksa.

      ChaaaiiiTTT...!!!

      Terima KaseeeYYYY....!!!

      Delete
    2. Blogger-blogger SAKAI PELAHAP DUIT MAHZAB UMNO PANDYKUTTY semua meroyan balon pasal isu ni dengan rakus,jumud,beku dan tepu.Anjing jijik haram najis bagai.MENGKETADARAH RASUAH,PERAH KERINGAT RAKYAT,PEMBOHONGAN TERBUKA KEPADA RAKYAT adalah lagi SIAL dan CELAKA.Yang dashatnya anjing yang dihina dan takutnya.
      Apa anjing tu boleh buat sampai semua jadi meroyan macam pengikut ayah pin.
      Sohai......!!!!

      Delete
    3. Syabbas sdr Reentry, aku sokong ngko sbb hujah yg ngko bawa adalah berdasar bukti, dalil dan nas, buka macam si parpu bangsat lahabau yang hanya berdasar kepada sentimen dan emosi...
      Lagi pula, ngko dapat tunjukkan bahawa ngko tahu dalam banyak hal termasuk hal hukum hakam... kerena selama ini ngko hanya dicap sebagai pakar dalam hal mencarut shj seperti burit, pukimak, kepala butoh, tahi palat dll...
      Lagak si Parpundek and de'gang memperbesarkan isu anjing ini akan menjadikan dia lebih 'hanjeng' dari binatang anjing ...pukimak lahanat punya Parpu...

      Delete
    4. Terima Kasih Anon 12:46PM

      Kesimpulannya Parpundek memang pukimak!
      ALS challenge yang menyerupai ritual upacara PEMBAPTISAN dan difollow oleh menteri-menteri kesayangan parpupandykutty tak nak pulak dia upload dan kondem.Semua pun buat dunno malah menjadi ikutan.

      Sekian

      Terima KaseeeYYYY...!!!

      Delete
    5. Anon 6:58: kenapa pilih hadis n ayat Al-Quran tertentu je. Sebut la jge hadis Nabi yg mnyatakn Dilarang mmegang anjing tanpa sbb, dan malaikat x masuk rumah yg ada bela anjing, perlu samak jk mnyentuh anjing. Lihat la bila kuasa Kafir Dap mkn kuat maka bmula la agenda bogel, hapus keistimewaan raja n Islam n melayu, hina Islam, pesta arak, pesta anjing.. ingat lg calon pas g padar babi. Pasni mesti dap bkrrjasama ngan pas n pkr buat pesta babi panggang..

      Delete
    6. Aku dah kata puak2 fanatic biol taksub akhirnya akan berhujah ikut emosi sbb tak mengaji, tak buka tafsir Quran, tak belajar tahap2 hadis...sohih, lemah, palsu dsb ...contohnya macam mangkuk 1.26pm ni lah...

      Delete
    7. Warghhhh....Kah....Kah...!!!

      ChaiiiTTTT...!!!

      Terima KaseeeYYY...!!!

      Delete
    8. Aku nmpak mangkuk hayun 2:09 pm lg nmpak bangang

      Delete
  24. Adakah pegang atau bela anjing sunnah rasullulah. So kalau bukan, tak yah lah ikut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betoi....Nabi g solat jemaah 5 waktu kt masjid xnak ikut sibuk nk justify bleh pegang anjing

      Delete
    2. Woi baghal 7.45am, Nabi gi masjid jalan kaki...korang naik motor ngan kereta...yg tu kenapa korang tak ikut...
      Adakah membela kerbau sunnah Nabi. So kalau bukan, tak yah lah ikut... Mangkuk bingai punya budak, nak masuk campur urusan orang tua-tua...

      Delete
    3. Anjing nie spesifik dsebut najis mughallazah. Kerbau ni dlm kategori yg halal spt unta n kambing. Kete n motor tu jenis kenderaan cam naik kuda n unta jge....guna kepala hotak bukan kpala lutut

      Delete
    4. @AnonymousOctober 21, 2014 at 5:16 PM

      "Anjing nie spesifik dsebut najis mughallazah".Boleh tolong huraikan dengan bukti dari Al-Quran dan hadis yang sohih najis anjing ni kategori BERAT YANG AMAT.Ke kau main redah jer dengar ntah Ostat JUMUD BEKU mana ntah lepas tu kau pun macam burung kakak tua mengulang-ulang apa yang dia cakap tanpa mengkaji dan berfikir dari kitab yang diturunkan lari langit.Aku ulang sekali lagi.Ayat dalam Al-Quran turun dari langit.Ayat tu turun dari langit,masuk atmosphere bumi terus ke Rasulullah.Ada yang Allah send direct n ada yang Malaikat Jibril jadi carrier sebagai pengantara.JAKIM n ostat jumud beku kau tu banyak berpaling pada Mahzab yang boleh DIPERTIKAIKAN dan juga integiriti mereka agak meragukan.Kejap Cadbur ada KEPALA BABI,kejap tak ada KEPALA BABI.Ntah siapa yang BABI aku pun tak tahu.

      Sekian.

      Delete
  25. Parpukari sootha sori...lu punya ostad zim...zim alla kazim kaki bodek la brader...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ustaz PAS lagi terok. Yg bole pakai ya Ustaz Haron Din. Yg lain meletakkan hukum berdasarkan kehendak parti. Bukan berdasarkan kebenaran.

      Delete
    2. Dap dan PAS nk lawan majlis selawat perdana anjuran umno laa.....

      Delete
  26. Yg boleh meletakkan hukum ialah alim ulama. Jadi refer pada alim ulama. Tak semestikan kita faham maknanya, kita senang2 meletakkan hukum. Allah hualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ajaran sesat mana yg anda belajar ni? Allah ada ka kata yg bole buat hukum tu alim ulama?Mereka menjadikan pendita-pendita dan ahli-ahli agama mereka sebagai pendidik-pendidik selain dari Allah.. (9:31).

      Delete
    2. Takkanlah anon atas tu tak nampak.. Ulama sama ulama pun tak sependapat. Masing2 mengaku dialah yg betul. Hmmm

      Delete
    3. Bodo nyer la kau ni zallman ismail...lg bnyk ko ckp lg bnyk kbodohn ko tserlah.... nmpak ko ni kafir upahan mnyamar muslim. Smemangnya umat Islam kena rujuk AlQuran n hadis serta boleh merujuk alim ulama jk mahu pjelasan sesuatu.... Mcm ko mmg x rujuk ulama pastu tafsir AlQuran ikut kepala hotak sdr

      Delete
    4. Anon 8:47 x faham prinsip ksarjanaan tp nk pndai2 kondem. Akhir zaman mmg ramai yg kureng ilmunya tp ckp mcm guruh n petir

      Delete
    5. Kebodohan macam umat ISlam yg kata HARAM pegang anjing tapi sampai skrg x tau nk cari sumber mana ka? Bodoh mcm tu ka contohnya.. berapi-api mulut marah kata HARAM, HARAM tapi mana sumbernya, diam dan buat muka kelat. Itukah tahap bodohnya. Kalau alquran itu jelas, maka jelas. Anda refer ulama pun ada yg berbeza pandangan juga. Imam Maliki tu mesti tak rujuk alquran kan, sebab dia kata anjing tu suci, x macam Shafei..Anda pulak rujuk sapa? Dengar mcm lembu, tak periksa abis-abis, kemudian terima bulat2 saja ka.. sebab apa? Sebab orang cakap? lepas tu mengaku ikit alquran... Bodoh mcm tu ka contohnya?

      Delete
    6. Betul sdr Zallman. Ramai orang2 bodoh ini bukan setakat bodoh, tapi bodoh sombong dan tak boleh diajar! Belajarnya tidak, tanpa bersumberkan ilmu, dalil dan nas, mereka hanya pertahankan ketaksuban mereka kerana hanya itulah yang mereka tahu ...

      Delete
    7. Dari kecik dah di brainwash membawa sampai ketua bangka!

      Delete
    8. Anon 3:18 otak zero x yah nk di brainwash

      Delete
  27. Dlm gambar tu cina dap mtarbiyah melayu pas n pkr mbuat kmungkaran mnentang ajaran nabi Muhammad s.a.w. bukan ke nikcy ajis ckp pas yg nk tarbiyah dapigs?????

    ReplyDelete
  28. Babi n anjing dua2 tu najis mughallazah. X boleh sengaja pegang. Tp klu terpegang x sengaja so kena la samak... dap pkr n pas bkerjasama buat program touch dogs nie klu selangor trus xder air x yah negeri lain baik sgt nk offer. Nt jd mcm mlepskn doggy tersepit.

    ReplyDelete
  29. Dua tiga hari lagi senyaplah isu anjing ni.. Aku kenal sangat dah penyakit bengong media sosial ni.. Kih kih kih. Sallam.

    *korang jgn layan sgt zallman tu.. Dia tu ada iras iras kassim ahmad.

    ReplyDelete
  30. Pesta Arak sudah. Pesta Pelok Anjing sudah. Berjaya sambutan menggalakkan. Saya nak cadangkan kepada Bapok yang jadi organiser Pesta Anjing tu buat Pesta Pelok Buaya pulak. Buat kat kolam buaya di Langkawi. Gerenti sambutan hebat lagi.

    ReplyDelete
  31. Pesta peluk kucing yg mmg haiwan yg dsayangi Nabi s.a.w x nk buat plak ek...? Dh tbalik skrg nie...org melayu buat pesta peluk anjing tp mat saleh sana buat pesta peluk kucing... org melayu pas n pkr ni sntiasa lembab n mudah dperdayakn...sbb tu dplekehkn dapigs

    ReplyDelete
  32. apa nak jadi benda sudah jadi
    bertudung tapi taktau hukum
    kita takguna nasihat , kenapa umat islam beratus tahun dulu tak pegang anjing ??
    kenapa baru 4/5 hari lepas baru nak pegang anjing ?
    apa kah islam ribuan tahun dulu tak sama dgn 4/5 hari yg lepas ?
    Apa Quran hadith Rasulullahsaw ribuan tahun dulu dgn sekarang??
    Cina kapir sudah tentu kapir tapi ada diantara melayu yg nak ikut kapir
    patut org kapir dijadikan Islam
    Apa nak jadi Tapi sudah terjadi
    baik kenpen TOUCH BADAK SUMBU takyah samak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beribu tahun dahulu Anjing dah masuk syurga dan terakam peristiwa di dalam Al-Quran dan Bible.

      Delete
    2. Bro ZALLMAN.....utk mnyucikn dri dr sntuhan anjing amt berat crny...AIR TANAH CUVIANNY...kite jgn mrperbodohkn diri kite stiap hari dgn mndi AIR TANAH...tuhan x suruh kite sntiasa MRPERBODOHKN DIRI sndri...pgang PELER sndri pon akn batal air smbhyg apth lg pgg anjing...SETITIK ARAK adakh haram kite mrasa jika ia tidak mabuk? Jwpanny YA ttp haram walau stitik krana ia lrngan ALLAH..kite jgn prtikaikn sbb n msubb lrngan tu...itu HAK ALLAH....

      Delete
    3. Bro 3.49pm, ko cakap mari dekat aku larangan Allah terhadap manusia pegang anjing tu ko dapat dari mana??? Surah mana, ayat berapa...

      Delete
    4. Ko cri le kjaan lain.PEGANG POMPUAN KE, katak ke, GAJAH KE, bulu ktiak ke, tp jgn pgg peler dlm bilik air udah ler hehehe

      Delete
  33. Bro 354..allah x mlrang kite mmgang anjig tp allah mnghukum kite cr cucian njis anjing..ADAKH KO NK MMPRBODOHKN dri Ko DGN mndian AIR TANAH stiap hari...? ada OTAK pkir ler..Krajaan penat doh buat air paip.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro 404pm, ko cakap mari dekat aku hukum Allah cara cuci bila manusia pegang anjing tu ko dapat dari mana??? Surah mana, ayat berapa...

      Delete
    2. Bro 416..ko da giler ler hahaha nk mmprtikaikn HUKUM ALLAH...ko cube prtikaikn kata2 bapak ko apa hsil yg ko dpt...jwpnny plempang HITLER ler dpt...moga hati ko sntiasa d samak dgn AIR TANAH..AAMINN...ko bkak ler gogle cr2 mnyuci njis anjing...yg pnting aku xkn mmprbodohkn dri aku dgn MNDI AIR TANAH stiap ari hahaha

      Delete
    3. Mungkin anda kena google pulak pendapat imam2 lain jika bersentuh dgb anjing. Mangkuk susu yg anjing jilat pun memadai jika dibasuk dgn air biasa..itu pendapat maliki.. jadi, imam maliki x tau kot Hukum Allah ni..ish..suka2 ja ckp hukum allah..

      Delete
    4. Zallman ko stkat baca tp x tau pun kaedah fekah n tauhid. Hrp blaja lg. Org yh ckt ilmu cr derung sesat tp orh yg afa ilmu mdalam smkn kuat iman n amalnya

      Delete
    5. Jadi sya yg merujuk alquran anda kata sesat..anda yg sekadar cakap org jer kategori apa plak? Org kata haram..anda pun ikut haram.. sebab apa haram..entah..ostaz kata haram kita pun ikut haram laa.. jadi itukah contoh org yg tinggi ilmunya? Bagi saya dalil yg kata pegang anjing itu haram.. itu ja soalan saya..kalau x tau tanya tok guru anda. Jgn bagi jawapan sebab tok guru kepada tok guru saya kepada tok guru saya kata haram..jadi saya ikut sajalah... itu ka ajaran alquran?

      Delete
    6. Anon 7:02 bahlol

      Delete
    7. abganooon 7:02pm mau lembu dibuek pet dlm rumah.. otak lombu... wk wk wk wk wk

      Delete
  34. Usaha terdesak puak PR untuk membebaskan Peliwat. Pesta bogel, pesta arak, pesta anjing dam mungkin boleh buat pesta liwat pulak lepas ni. Puak PR memang yang jenis tak ada akhlak punya kaum, apa depa kisah.

    ReplyDelete
  35. Bro 416..carian gogle..MEMELIHARA ANJING,MENYENTUH DAN MENCIUMNYA....moga ko dpt hidayah driNY..AAMINN

    ReplyDelete
  36. Aku hari hari makan hot dog . Tak sibok pun .

    ReplyDelete
  37. Hot dog x sdap bro..DOGGIE lg sdap bro hahaha..mnggu dpn puak2 PKR nk ajor plk cr2 men doggie org kehkeh

    ReplyDelete
  38. Zallman ismail direkrut n dhtr khusus kt blog ni utk mmesongkn kmungkaran peluk hanjeng nie...bpe dpt upah dapigs beri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sndiri pun x tau..mungkin anda yg tahu kot..ajaran islam anda bole tuduh org ikut suka.. ikut alquran x bole buat bnda tu.. anda ikut ajaran apa yg srbenarnya? Kalau ada dalil sila kemukakan.. dan tuduh org tanpa bukti tu halal la kot... bukan ciri2 org mungkar ke?

      Delete
    2. Agak musykil sbb minat anda dlm isu mungkar ni amat luar biasa n jwpn anda btentangn dgn jumhur ulamak...itu antara ciri2nya...umat Islam kena ptahankn ksucian agama dr musuh yg nyata @ tsembunyi

      Delete
    3. Minat saya pada kebenaran dan apa yg terkandung didalam alquran. Jumlur ulama pun bertentangan pendapat nk kata anjing tu najis atau suci. Jadi..apa yg anda merepek ni. Kesucian agama terletak pada teguhnya kita mempercayai alquran..bukan kata2 atau pendapat org. Org kata haram kita pun ikut sama... macam tu suci ka?

      Delete
    4. Orang BENGAP mana tahu adab berselisih pendapat.Harap Saudara Zallman bersabar.Kalau ada masa nanti saya ketok kepala dia yang biol tu.

      Warghhh....Kah....Kah...!!!

      Delete
    5. Al Quran mnyatakn kedua2 babi n anjing najis mughallazah. Budak tadika pun tau. Bila najis mughallazah maknanya haram dsentuh dgn sengaja. Klu x sengaja atau dlm keadaan mudarat, kena samak. Rajin ker org nk samak selalu, sedangkn rumah, pakaian mesti sentiasa suci utk solat n ibadat2 lain? Awak kat malaysia nie kena g bburu ke utk cari mkn? So, apa motif awak nk pegang anjing? Muslim x pegang anjing dan x jge menganiaya mereka. Pernah ke dgr muslim dera anjing? Dekat dgn anjing pun x nak....

      Delete
    6. Anon 7:07 awak hantuk kepala sdr lg bagus....muahaha.....

      Delete
    7. Si zallman ni kluaq hutan mana ya.minat sgt dia psl isu sentuh anjing ni..

      Hang tak teringin ka nak jadi anjing?

      Delete
    8. Anon 7.09. Dalam surah mana yg alquran menyatakan babi dan anjing yu najis berat.. bole tlg sebutkan? Budak tadika pun tahu kan... silakan sebut..

      anon 7.16
      ..jangan jadi umpama kaldai yg bawa kitab sudahla..lagi teruk mcm tu..rujuk alquran kalau nak faham..

      Delete
    9. Pgang anjing yg x bsah n pgg botol takeBEER yg x bsah sama hkumny haram jika d sngajakn...ADAKAH KITE brani mmgang kdua2 brg trsbut? allah mnyuruh kite jauhi prkara2 MUNGKAR yg bole mndtgkn kmksiatan n kmngkaran....yg aku PELIK knapa ada pesta sbgini rupa? BUAT PESTA wau x boleh ke ZALMAN? dr pngamatan aku ko ni nk mmsogkn pndrian hmbli,mliki,syafie...tp smue IMAM2 ni still pd yg 1 esa ALLAH...haram ttp HARAM..mndatori HAK ALLAH n x bole d prtikaikn lg...INI smue rahsia ALLAH..rhsia allah kite xbole prtikaikn..prkara2 SAMIYAT..ko kalu brani ko cube korek rhsia krjaan singpore..hkumnny akn mnnti ko

      Delete
    10. Dari buku komik mana yg anda kutip kata hukumnya haram? Adakah anda berani mendustakan dgn nama Allah benda yg Allah x haramkan tapi anda kata haram. Rujuk 16:116-117. Dan mengapa Imam Maliki tidak meletakkan anjing sebagai najis, berbeza dgn imam shafei. Tidakkah anda fikir mengapa Allah katakan hasil buruan halal dimakan? Jelas..anda yg nk memesongkan diri anda sendiri. Mengapa anda tak fikir rahsia Allah yg Allah sebutkan didalam alquran? Jadi allah x pernah haramkan pun, mengapa anda pertikaikan. Anda nk jadi tuhan dgn suka2 buat hukum sendiri ka? Hukumannya berat bagi mereka yg mendustakan kalimah allah.. rujuk alquran kalau nak tahu..

      Delete
    11. Si bahalol 7.09pm tu nampaknya memang tak pernah buka dan baca tafsir Quran sampai habis. Malulah mangkok ni kalau mengaku diri Islam.
      Di pondok atau gereja mana dia belajar "Al Quran menyatakan kedua2 babi n anjing najis mughallazah". Main cakap ikut sentiment dan perasaan saja, lepas tu nak tunjuk pandai. Woi baghal, samdol...dalam Quran tak ada sepatah ayat pun yang sebut anjing haram dimakan atau disentuh tetapi tentang babi ada disebutkan "diharamkan memakan daging babi...." . Jangan main redah saja bro kalau dah jahil ...buat diketawakan orang jer...

      Delete
    12. Bangang 1:25, sila rujuk hadis Nabi s.a.w. Baginda menyuruh umatnya merujuk kedua2 Al-Quran dan hadis. Wlupun xde dsebut dlm Al-Quran tp apa yg djelaskn oleh Nabi s.a.w. ttg hukum nkaitan anjing nie? Lg pun dlm Al Quran xde jge dsebut 7 pemuda bkenaan mnyentuh atau mbelai anjing2 tsbt..itu sbb para ulama mbantah program belai anjing nie. Pi la buat program belai anak yatim...sah2 pahala dpt n murah rezeki

      Delete
  39. X sabar nk tgu tahaluf siyasi pas pkr n dap buat program larian bogel rmai2 cam gambar kt atas tue. Nk tarik awek muslim bleh buat tazkirah pas dulu, logik akal oleh pkr n dsponsor dap. Bleh la awek2 pakai tudung lari bogel ramai2.... lps slesai program ustaz buat tazkirah tu bleh ckp x tau program lagu tu...ingat larian joging biasa jew....macai2 plak buleh komen....dosa naik harga minyak n buang anak lg besar..lgpun lari bogel nie x kacau org pun malah bleh tarik ranking pelancongn negara...negala bole angkat wang maaa....

    ReplyDelete
  40. Buat malu budak sekolah sains selangor aje Syed Azmi ni. Wei, lupa ka ustat lokman ajar apa dulu? Auwww!!

    ReplyDelete
  41. En zalman ni sungguh hebat dan tinggi ilmunya...klu ilmu itu benar dpt dimanfaatkan...jika ilmu itu sesat maka tanggung la azab Allah kelak

    Klu majlis fatwa dan segala agamawan kata tak boleh sentuh dgn sengaja dan utk suka2 maka kenapa nak dilawan juga....tak blh ke kita akur dan ikut sj...lagipun apa faedahnya srntuh anjing ni...

    Lainlah klu en zalman rasa ilmu en zalman lebih tinggi dr para mufti dan ulamak di malaysia ni..

    Jgn marah ye en zalman.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg sebut, ada di dalam alquran. Jika anda x percaya, silalah buka.

      majlis fatwa pun kata rokok itu haram..cuma x diwartakan.. tapi ramai.jg org islam yg merokok..waima pak imam pun ada yg merokok. Mesti ilmu mereka lagi tinggi dr majlis fatwa kan..

      majlis.fatwa arab saudi yg terdiri dari ulama2 besar, yg berpandu pada alquran dan hadis mengatakan haram wanita memandu, sebab akan menjurus pada kemaksiatan. Tapi di malaysia wanita bole je memandu.. mungkin ilmu ulama dan para mufti.lagi tinggi dari ulama Arab Saudi kot...

      Delete
    2. Zallman pendek sgt hujah ko. Cuba tgk pjelasan org Arab sdr dlm tv al hijrah. Larangan wanita memandu tu bkn haram dr segi agama tp larangan adat Arab itu sdr. Bengong stupidos....

      Delete
    3. Jadi,larangan pegang anjing tu dari segi agama atau adat? Kalau dari segi agama, mana hukumnya yg jelas dlm alquran.. kalau bukan hukum dari alquran..maka dari mana datangnya hukum ini..

      takkan itu pun anda x tau nak fikir... hehehehe..sebab tu maliki kata anjing tu suci dan basuh sekali dah memadai..

      Xkan la x bole fikir sndiri..

      Delete
    4. Ko sdr yg fitnah kata fatwa ulama Arab Saudi haramkn wanita mmandu sedangkn itu bukan fatwa tp skdr adat. Da la suka ngaji x hbs sibuk nk beri pdpt songsang

      Delete
    5. Dan janganlah kamu berdusta dengan sebab apa yang disifatkan oleh lidah kamu: "Ini halal dan ini haram", untuk mengada-adakan sesuatu yang dusta terhadap Allah; sesungguhnya orang-orang yang berdusta terhadap Allah tidak akan berjaya. Surah 16:116

      Hebat..tapi anda diam pulak bila ada org fitnah ALLAH dengan berkata haram pegang anjing tu hukum allah? Anda x kata apa pun..diam saja.. jadi anda dh mrngaji abis ka? Tu jawapan allah..kalau anda mengaji alquran laaa....

      Delete
    6. Nabi s.a.w pesan rujuk AlQuran dan hadis. Bleh saudara zallman sebut ayat mana dlm Al Quran yg mbenarkn pegang anjing. Bleh jge sebutkn hadis yg sebut boleh belai anjing cam kucing?

      Delete
  42. bodhlah kau parpu..isu ni pun nak main samalah yg anti-anti pegang anjing ni...aku galakkn anjing ni dipegang..haiwan yg baik dan setia..llebih baik dr pegang melayu ottak sendat yg percaya dia wakil tuhan..org arab islam mazab maliki dan hanafi pun peganag bela najing kat ru,ah...sibuk dgn syafiee. mcmlah dia lebih islam..bodoh bende takde isu..dijadikan isu...melayu betullah

    ReplyDelete
  43. you want to touch my hot dog haram tak???

    ReplyDelete
    Replies
    1. takk...you want to touch my hot banana baru tak haram...

      Delete
  44. Bila masa ko nmpk org Arab Islam bela anjing kt umah. Patut la bila pas btahaluf siyasi ngan dap trus spin ckp agenda negara Islam xde dlm Al Quran n u turn kpd negara kebajikn plak...

    ReplyDelete
  45. Virus LGBT pluralisma dan syiah...

    ReplyDelete
  46. D mana bumi d pjak d situ lngit d junjung...kalu ko zalman x pcya ulamak mlsyia n mzhab syfie knapa ko msih brada d mlysia?...kn baik ko dudok arab yg brmazhbkn hmbali mliki....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alquran mengelar org yg taksub mazhab ialah org2 musyrik..sila rujuk surah 30:31-32. Kita dok di bumi Allah, berpedomankan alquran.

      Delete
    2. Sudah2 la tu zalman oiiii.....

      Pasal anjing pun mau gadoh ke....

      Masing2 ada pegangan dan kepercayaan masing2 yg dah jd amalan...so tak pyh nak kecoh mazhab apa pun selagi tak bercanggah dgn wuran dan hadis sudah la.

      Pasal sentuh anjing tu...klu tak sentuh tak blh ke?mesti kena sentuh ye?

      Delete
    3. Zallman klu ko nk bpegang pd mazhab hambali ker...ko kena ikut sume. Contohnya ko bleh pegang anjing tp ko wajib solat jemaah 5 waktu kt masjid, adik beradik ppuan ko sume x leh kluar keje tp ko sbg jantan kena tanggung mkn minum pakai belanja kluarga ppuan ko...ke ko nk pilih bab yg sesuai ngan jiwa ko??

      Delete
    4. Jadi,kalau dia nak sentuh dan benda tu x bercanggah dgn alquran dan tiada hukum yg mengatakan haram..buat apa anda nak kecoh. Biarlah.. kalau anda rasa jijik dan haram sentuh..maka jangan..bukan susah pun..

      Mengapa nak paksa org suruh percaya apa yg anda percaya?

      Delete
    5. Anon 10.35

      Alquran kata org yg berpuak2 dlm perselisihan agama ni adalah org musrik.. jadi..perlulah saya cerita pada anda pendirian saya tentang mazhab.. 200 tahun lepas nabi wafat, sebelum.munculnya Iman Mazhab..umat islam tu semua mazhab apa?

      Delete
    6. bkn takat sentuh aje tu, peluk cium dukung laga pipi..besuk bela seko la kt umah, tp jga2 la kucing hang.. kalu ada, besuk kucing hang kena ngap ngan anjing hang

      Delete
    7. Sbb org Islam rujuk kitab yg sama yg dpelihara dr kerosakn so kena sama la amalan penganutnya. Bkn cam penganut kristian, ada katholik, protesten,....pastu kitab mcm2 versi n ubah suai... klu bukan Islam mmg la x paksa tp klu dh mngucap syahadah kena la psksa amal makruf nahi mungkar

      Delete
    8. En zallman klu mudah sgt pening try la bukak youtube dgr penjelsan dr. Zakir naik. Pjelasan beliau cukup baik utk org yg nk kenal Islam cam en zallman nie. Tp x tau la klu hang ni lbh terer drp dr. Zakir

      Delete
    9. bodh betul melayu ni...nak tunjuk lebih pandai..quran tak nak ikut..ikut mazhab ckp tok guru putar belit..ilmu pun tak ckup...takde asas sains..bebal

      Delete
    10. Cayalah Zallman...tabik spring kat awak....bukan calang2 orang yer....nampaknya pemahaman dan penghayatan awak adalah bukan sebarangan....memang berasas...memang mantap...good on you

      Delete
    11. Muahaha...ada jge tmasuk perangkap dangkal zallman...mission possible

      Delete
    12. Anon 10.43.

      Apa bezanya ada Islam shafei, islam hanafi, islam hambali, islam maliki dan lain2? Sebab itulah allah kata mereka jadikan pendita2 sebagai pendidik selain Allah.. anda pun nak ikut kristian juga ka?

      Anon 10.47
      Cuba buka alquran dan faham. Cuba fikir mengapa Imam Maliki berbeza pendapat. Saya tak buat pendapat baru pun.. sebab benda ni dah wujud sekian lama. Kalau anda x percaya alquran dan hanya nk agungkan pendeta@paderi agama..silakan.. mungkin alquran tak cukup jelas lagi bg anda.

      Delete
    13. Itulah ayat-ayat penerangan Allah yang kami bacakan kepadamu kerana menegakkan kebenaran; maka dengan hadis yang manakah lagi mereka hendak beriman, sesudah penerangan Allah dan tanda-tanda kekuasaanNya. Surah 45:6


      Jawapan allah utk org2 mcm anda ni dah tersedia dlm alquran..
      Itupun kalau percaya pada alquran laa.. tapi rasa2 tak kot..mana mungkin.. alquran tak kata haram, hadis pun x kata haran pegang..sebab tu sampai skrg xdak pun dalil yg bole sokong. Jawapan bodoh ialah dia haram sebab ustaz saya kata haram...


      Delete
    14. Islam apa yg alquran sndiri pun x knal????

      Delete
    15. Terima kasih kerana mencuba untuk beri penjelasan zallman, but you are talking to a wall la .... Ostat depa kata haram, kena ikutlah bulat bulat, tak ikut kena label kafir lah pulak. Intellectual discussion tak boleh, adab commenting kat sini kena maki hamun, I.Q kena turun sikit.

      Delete
  47. Sembahyang 5 wktu n rkun islam 5 tu pun susah ko nk buat ni kn plk hari2 ko nk MNDI AIR TANAH...pegiii da zalman...xd kejaan aku nk pgg anjing / plihara anjing....NIK AJIS da ckp ORG YG MMPROMOSIKN pesta PGG ANJING tu X D OTAK / No OTAK...hahaha

    ReplyDelete
  48. Kalau betina2 sundal yang bertudung tu pelok kitab suci al Quran nescaya beroleh pahala mereka. Pelok anjing dapat dosa bakal ditimpa bala.

    ReplyDelete
  49. Kalau betina2 sundal yang bertudung tu pelok kitab suci al Quran nescaya beroleh pahala mereka. Pelok anjing dapat dosa bakal ditimpa bala.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak baik panggil diorang betina sundal.. Tuhan marah kalau kita memanggil orang lain dgn gelaran yg buruk.

      Delete
  50. Daripada pergi jauh ke Syria untuk berjihad membunuh sesama Islam,adalah lebih baik kita berjihad di kampung halaman sendiri.Kini kita sedang diancam hebat oleh kafir DAP,PKR dan PAS.Tamatkan mereka ini.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!