PANAS BERAPI! SIAPA BAKAL PM KITA SELEPAS NAJIB???

Aku tertarik dengan artikel terbaru Rocky yang mengulas tentang apa yang telah diperkatakan oleh A Kadir Jasin tempohari. Iaitu kalau PM Najib berundur Khairy J bakal dapat menjadi TPM. KLIK SINI

Menurut Rocky Bru, mengapa kita perlu pilih anak mahupun menantu pemimpin terdahulu untuk menjadi Bakal Perdana Menteri? Bukankah lebih baik dipilih dari kalangan pemimpin yang naik dari bawah? Panjang artikel Rocky ni, kalau korang nak baca KLIK SINI

Apa yang menarik calon-calon pilihan Rocky adalah seperti berikut:

We are a nation of 27 million hightly literate and educated people. Surely we got talent. 
Rahman Dahlan
Rahman Dahlan, for example. He's young, he's from Sabah, and he's proven to be a very capable Minister. Not as good looking as Khairy but he's smart and he is savvy. Of course, if you ask me, my candidate for the next Deputy Prime Minister would be the quintessential Sabahan Anifah Aman, the younger brother of the current Sabah Chief Minister. In fact,  I am surprised that Najib Razak hasn't named his charasmatic Foreign Minister as his second Deputy Prime Minister yet!  
Anifah Aman
How about Shabery Cheek? At 53, he's matured like as a politician and an administrator. Not Oxbridge material like KJ but people forget that he was a ferocious student leader and has gone through the mill, from mainstream Umno to a splinter within the party and to where he is today. As Information Minister, he's hands-on and knowledgeable.
Shabery Cheek
Melaka's young and new Chief Minister Idris Haron is up-and-coming. A lot of people thought his predecessor's shoes would be too big for him to fill but Idris has done quietly well. Unlike KJ, he came from a poor family and feel them. He needs to be more more media savvy like Khairy though. And, please, if Idris can get them to bring down half the posters with his photograph around the state, there would still be half too many!  
Idris Haron
And shoot me, you dare discount Azeez Rahim? Say what you like about this former used car dealer, he's come a long way with guts and grit. A natural orator, a champion of causes, even Dr Mahathir thinks Azeez can get a job done where others fear even to thread! "Azeez ni berani jugak," the Tun told me recently. Kinda of remind me of the late Ghafar Baba. Did you think then Ghafar would make DPM one day? Quoting Kadir:  "Dalam politik tidak ada yang mustahil. Yang tidak masuk akal pun boleh berlaku."

 
Apa kata anda? Perlu ke kalau bapak atau bapak mertua jadi PM maka anak atau menatu pun kena turut mewarisi jawatan tersebut? Rasanya bagus cadangan Rocky Bru ni...

87 Responses to "PANAS BERAPI! SIAPA BAKAL PM KITA SELEPAS NAJIB???"

  1. Siapa PM selepas Najib ? Yang pasti nya bukan Anwar . Itu aku berani jamin . Kemungkinan Lim Guan Eng ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana ko tau bkn Anwar??? Anwar akan bertaubat lps pi Sg Buloh. Dia akan join UMNO blk, trus jd PM 16 Sep

      Delete
    2. anwar join umno.. ko mimpi ker aper... tua dalam jail LA dia. tu
      ..

      Delete
    3. Kalau Lim Guan Eng potong kote tukar nama ke Ahmad Lim Abdullah sama siang malam cakap melayu boleh.

      Delete
    4. Hassan malik la PM lps najib sebab dia menteri cap ayam

      Delete
    5. Kj jadi pm? Dah kan secretari dia org dap agak2 jika dia jadi pm dia akan ambil sapa dekat dgn dia?

      Delete
  2. Teori RAHMAN sudah berakhir.

    Mungkin selepas ini teori M A H A T H I R pula!

    M - MUHYIDDIN YASSIN
    A - AHMAD ZAHID HAMIDI
    H - HISHAMUDDIN HUSSEIN ONN
    A -
    T -
    H -
    I -
    R -

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mim - Mahyuddin
      Ha - Hishammudin
      Mim - Mukhriz
      Dal - Dunno yet

      Delete
  3. lim guan eng masyaallah tiada orang lain ke, kit siang kut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah salah. Dyana Sofyea

      Delete
  4. Letak Tun M lagi 2 tahun. Tengok dia akan transform dan betulkan balik apa yang telah dirosakkan oleh Pak Lah dan Najib selama 11 tahun ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best lah idea ko ni. Mesti melompat PR sbb tak leh cari mkn punyer. Takleh spin, spang, spung

      Delete
    2. Tun M, the best ever PM. Susah nak cari pengganti, waktu tu apa saja yang dibuat nampak hasilnya. Waktu tu boleh kata waktu kegemilangan BN. Tu yang Anwar walaupun setakat TPM rasa best sangat jadi PM, walhal cuma menumpang kebijaksanaan Tun M saja. PAS pun dah sampai tak ada isu nak buat, kes sunnah simpan janggut jadi isu pulak. Lain dari tu tak boleh nak kondem pun.

      Delete
  5. KJ, ZAHIDI, HISHAMUDDIN or NAZRY as PM?.....
    No way. Sarawak BN will strongly object. We want muhyiddin, nobody but him

    ReplyDelete
  6. oh my datuk nenek moyang...dah hancus dah umno...tarak org yg berkaliber lagi for the future....semua dungu dan dayus...alamakk...dicadangkan azzeeezzzz???? idris harrronnnnn???? shaberyyy cheeekkk. mulut tempayan berbuihhh......cisss hancus negara ni.....smua muka mcm beruk...gaya mcm udang md noh....hancusssssss.....cant speak well....cant manage....cant stand up and reason with the big guns like USA.....real hancusss man....anifah???? lagi teruk....kes rizalman dah tak boleh handleeee gelabaahhhhh habisss.....hancussss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susah sangat lantik kau lah..

      Delete
    2. Setuju. Kita ambik Anon 8.21 sajalah jadi PM. Aman dunia.

      Delete
    3. 8.21 p.m. lu ni komen je pandai. Kalau dah semua tak layak lu cadang siapa? Kalau takde baik diam.

      Komen macam pantat.

      Delete
    4. Anon 1026.. Aku nak lantik ko jd PM kaki goyang..

      Delete
    5. Kalo anon 1026 lagi hancusss.

      Delete
    6. ntah2 anon 8.21 pun kaki pungkok jahanam malaysia...

      Delete
    7. Anon 1026.. aku rasa ko paling layak ganti najib.. pasal kes rizalman tu ko xtau citer baik diam.. ade sebab kenapa Mindef, Wisma Putra lindung die.. tak semua benda nak masuk suratkhabar.. awam yang xtau apa2 ni, jadi keyboard warrior tak sudah..

      Delete
    8. *Anon 0821 bukan 1026

      Delete
  7. lagi hancur negara ini kalau letak spesis peliwat dan konco2 kafir laknat dia tu jadi PM...

    ReplyDelete
  8. Toksah duk buat ramalan lah. Najib tergolek Umno pun bungkuih. Bila Umno bungkuih Pas tak berani sanggup sebab daki yang Umno tinggal kalau setakat Cloroc cap Ayam buatan Pas the stubborn stain just smile at it. Nak tahu kenapa Pas tak sanggup jadi MB Selangor ..... Pas takut kilang Carlsberg kat Shah Alam bukan jadi makin kecil tapi sebaliknya semakin membesar semasa Pas jadi MB. Tak caya pi tanya Iskandar sebab dia lah yang disebut2 akan ganti Khalid Ibrahim dengan perkenan Sultan Selangor.

    Ramalan saya yang mempunyai Ijazah Nujum Wa Siyasi daripada Sekolah Pondok Pulau Melaka Kelantan ........ Najib tergolek, Umno bungkus ....... Lim Guan Eng PM, DAP kerajaan.

    Nujum Siyasi

    ReplyDelete
  9. Teori RAHMAN belum berakhir ......... RAHMAN DAHLAN ....... selepas N .... ya dia ada hati .... dia ada otak.

    ReplyDelete
  10. Kalau tgk pilihan yg ada, baik pilih KJ aje la. Semua tak leh pakai. Tak semestinya dr keluarga susah, dia akan jd pemimpin yg baik. Tak semestinya grad dr Oxford, lagi elok. All it takes is to have guts and bijak like Tun M. And have a good team behind you. Bkn nyer harimau2 yg tunggu nak terkam aje lembu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini politik bro. Mulut jgn celupar. Perangai jgn kurang ajar. Nanti org tak suka.

      Delete
  11. Mukhriz jd next pm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun akan bg nasihat jgn cepat sgt nak. Ramai tunggu nk jatuhkan ko tu. Tunggu lps 2-3 PM, baru ko naik nak. Lgpun, lps ni BN nak bungkuih dah. Lama lagi turn kau, nak oiiii

      Delete
    2. Suka ati sku nk pilih sape? Biasanya pilihan n firasat aku InsyaAllah boleh dpercayai. Masa PAU lps pun mukhriz hmpir menang

      Delete
  12. i vote for Rahman dahlan.

    ReplyDelete
  13. Tak kan Si Hassan Al Banun menteri cap ayam tu tak lekat calon PM kut ?

    ReplyDelete
  14. Bagus jugak KJ jadi TPM.Cepat sikit BN bungkus.Dulu 2008 BN nyaris bungkus pasal Minister Zumba ni.Now dia boleh sambung balik misi dia melingkupkan BN dari dalam.Alhamdulillah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau bias parpundek.Gambar mamat kat bawah tu lagi besor dari yang atas-atas.Nampak sangat membodek kuat.Lagi satu aku tak gemar orang yang suka show off bab bab beribadah ni.

      Delete
  15. he.. he.. aku komen pendek je dlm rocky bru. Makna nya besaaau sangat. Tak payah sebut nama lah...

    Hang piii taghuk gambar azeez empat ketui tu pasai apa no ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maae merapu apa sorang2 ni.

      Delete
  16. Bung Mokhtar LOL..biar bungkus terus

    ReplyDelete
  17. Sokong menteri cap ayam Hassan Al Bangang

    ReplyDelete
  18. wan jijah kipas la macai wei.............

    ReplyDelete
  19. Apa la nak susah2 pikir...kan kita dah ada menteri cendol...bapa cendol malaysia...dia la calon yg paling berkaliber dan satu2 nya menteri pengguna yg berjaya menurunkan harga cendol di malaysia...Tun M pon gagal dlm bab2 melibatkan cendol nih..

    ReplyDelete
  20. Kenapa Tun M tidak mengesyorkan bank memberi keistimewaan faedah yang dua kali ganda lebih tinggi unyuk warga tua yang seumur dengannya apabila menyimpan wang......Tun M tidak pernah memikirkan warga tua yg miskin kerana sudah disuap rasuah.kaya raya billion..Jangan jadi macam UMNO otak cendol yang sombong bodoh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aik.. apa kena tun pulak kena mengesyorkan. Tun M bukan jenis tu, dia tak kan bersetuju bagi BR1M pun. Pada dia duit negara bukan untuk ditaburkan pada rakyat, Apa yang penting, pada dia adalah guna duit untuk membangunkan negara untuk masadepan. Kalau nak lebih untuk golongan tua, pergi Jabatan Kebajikan Masyarakat, kalau layak mesti dapat.

      Delete
  21. Tengku Razaliegh.

    ReplyDelete
  22. semua tak layak....Aku sokong Abon jadi PM...

    ReplyDelete
  23. Replies
    1. Walau NUAR msh x lg dlntik PM tp kite msih ttp mraikn plntikan PM oleh bliau sndri sbgai PM..16sept sbgai hr mmprngati prlntikn bliau sbgai PM.

      Delete
  24. dia letak jawatan selepas buang akta hasutan

    ReplyDelete
  25. sapala percaya karut teori rahman ni. macamana dapat rahman?
    R = Tengku Abd Rahman
    A = Abdul Razak
    H = Husin
    M = Mahathir
    A = Abdullah
    N = Mohammad Najib

    nampak? karut dari awal. Kalau ikut nama panggilan, PM no 1 lebih dikenali dengan nama Tunku, T. PM no. 2 dikenali dengan nama Razak, R. mana datang R dan A tu?
    pangkal nama? kenapa PM no. 1 dan no. 6 tak guna pangkal nama?

    teori bengong

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teori BENGONG

      1. Bung
      2. Bongo
      3. Bongek
      4. Bongok

      Delete
  26. Selalu dapat mesej...sila pm, pm saya.

    ReplyDelete
  27. PM LKS
    TPM LGE

    Melayu sudah lama sangat jadi PM dan TPM. Kasi peluang cina pula, one term pun cukup lah, kalau tak bagus kita kasi balik sama Umno lah. Apa mahu takut 5 tahun saja. Kata semangat 1Malaysia, buktikannnnnn......

    DAP Member

    ReplyDelete
    Replies
    1. LKS, LGE, pemimpin2 Keling Paria dan yg seumpamanya mmg tak layak jadi PM, sebab mrk keturunan penjenayah yg menceroboh kemudian jadi pendatang haram kemudian jadi juara penghapus etnik.
      Mrk tidak ada jiwa/roh sbg warganegara setia, sbb tu kerjanya asyik menipu, membohong, fitnah dan memburukkan negara dan pemerintah.
      Mrk mengaku rakyat ttp mencipta huruhara antara kaum dan tidak menghormati undang-undang. Maklumlmlah keturunan penjenayah.

      Delete
    2. Sekali DAP diberi peluang takluk Malaysia, orang Melayu tak kan merasa dah. Tengok Pulau Pinang. Kalau BN dapat balik pun di masa akan datang, Tanah semua dah habis mereka sapu. Dah tinggal sisa je. Diaorang ni cepat, tak buang masa nak menakluki sebanyak mana Tanah yang boleh semasa berkuasa. nafsu terhadap hartanah terlalu besar. Itulah masalah yang dihadapi oleh orang melayu di sini, iaitu ada satu pihak yang terlalu bernafsu untuk memiliki hartanah mereka. Jadi patutkah orang Melayu berasa risau?

      Delete
    3. DAP Member

      Pulau Penang bagi kat LGE 2 term lagi dah jadi berantakkan....FDI, Rumah Rakyat, Kampung habis, Pertumbuhan Ekonomi, lagi lagi dan banyak lagi .

      Lu mintak 1 term kasi 2 term pun LGE sampai terkencet, kasi Putrajaya? LGE terus tak leh berak!

      Lu cinabeng act lebih tapi bodoh lah tersangat!

      Sejarah lu 5000 tahun kerja main jer tu sampai 1.3 billion ulat lu sudah buat!

      Lepas tuh lu jadi coolie Canada buat railway, Australia macai melombong emas, Tanah Melayu coolie lombong timah, Holland buat triad-tailong Europe lagi lagi dan lagi....

      Kerja cinabeng mantat, mabuk, menipu, memberi rasuah, memaki, ahhh semua bikin huru hara kerja lu lah!

      Delete
  28. Lu DAP jd pm, presiden, timbln presiden, timbln pm, segala mcm jeins menteri, ketua polis, ketua tentera kt singapork dh cukup. Wang, tanah, aset, kuasa smua lu mau kasi sapu....bangsa tamak dan kotor

    ReplyDelete
  29. 1.mamat sekoq dibawah sekali tu nak jadi PM!!!!oitttt MBA DARI U MANA BHAIII!!!
    2.kah!kah!kah!!ko ingat dengan pergi kemekah tiap hari boleh hapus penipuan dan rasuah yang ko makan ke bhaii!!!

    ReplyDelete
  30. BINTANG KEJORA DI MALAM HARI

    Satu dalam seribu pun sukar nak cari
    Tokoh pemuda yang sangat bestari
    Bijak dan cerdik umpamanya jauhari
    Tidaklah sombong tak bermegah diri

    Bermacam bidang engkau telah ceburi
    Di kalangan belia kau sangat digemari
    Tak sia-siakan amanah yg telah diberi
    Melaksanakan tugas seorang menteri

    Dahlah berpendidikan luar negeri
    Segak dan tampan tiada terperi
    Ramai lah gadis hatinya kau curi
    Kalaulah kereta kau ibarat Ferari

    Ramai rakyat memang menyedari
    Langkahmu tangkas kanan dan kiri
    Ramai musuhmu takut dan ngeri
    Ramailah juga nanti kan gigit jari

    Ibarat permata yangg sangat berseri
    Cerah masa depan bak sinar mentari
    Bintangmu pasti akan terus menyinari
    Umpama nya kejora di malam hari

    Engkau akan sentiasa gagah berdiri
    Siapa pun mencabar kau takkan lari
    Tunggu lah masa tunggu lah hari
    Masa kau tiba jadi perdana Menteri

    Cuba teka siapa ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biarpun ramai yang menghentam dan mengutuk beliau, namun saya antara puluhan ribu yang akan tetap menyokong beliau..walau dimomokkan oleh pembenci beliau dengan pelbagai cerita dan cercaan padanya. Generasi pertengahan dan muda akan tetap menyokong beliau...saudara Khairy Jamaluddin, teruskan usaha anda

      Delete
    2. Syabbas Anon 5.45pm! Tepat tekaan mu...

      Delete
  31. KAU BINTANG KEJORA YANG BERSINAR

    Kalau kau antara pohon, kaulah pohon yang tumbuhnya segar
    Kalau kau antara bangunan, mencecah langit engkau mencakar
    Kalau kau antara ribut, badai geloramu pasti gempar menggegar
    Kalau kau antara tebing, takkan retak walau ombak melanggar

    Kalau kau antara perwira, semangat kamu sentiasa membakar
    Kalau kau antara pahlawan, kau sanggup bila-bila pun dicabar
    Kalau kau antara kesatria, tangkas langkahmu ibarat pendekar
    Kalau kau antara pejuang, semangatmu tak pernah kan longgar

    Kalau kau antara murid, kau cerdik dan tak susah untuk diajar
    Kalau kau antara pendebat, siapa pun lawan kau takkan gentar
    Kalau kau antara pemidato, bicara kau lancar petah dan pintar
    Kalau kaun antara penyanyi, kau ibarat penyanyi cilik si Tegar

    Kalau kau antara pemimpin, kau tidak gelabah tak juga celupar
    Kalau kau dalam pemilihan, kau tidak takut ditohmah digempar
    Kalau kau dalam pencalonan, lawanmu laluan pasti sekali sukar
    Kalau kau dalam pertandingan, musuhmu ramai yg gulung tikar

    Kalau kau bersama belia, langkahmu akan sentiasa digemar
    Kalau kau antara manik, kaulah mutiara yang paling bersinar
    Kalau kau antara permata, kilaumu kan kekal lama tak pudar
    Kalau kau antara bintang, kau ibarat Kejora menjelang fajar

    KAU MEMANGNYA SEINDAH RUPA DAN KHABAR
    TANPAMU BERSAMA UMNO PASTI KAN HAMBAR
    MENANTI KEMUNCULAN MU HATIKU BERDEBAR
    MENUNGGU KAU JADI PM RASA KU TAK SABAR

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1.tambah sikit!!
      2.berapa bayak ko makan rasuah!!!
      3.kih!kih!kih!

      Delete
    2. Lu adalah terbaik dibanding yang ada gua caya
      Lu ada ketokohan karisma bakat dan juga gaya
      Lu tak melatah orang nak tampar macam buaya
      Lu kalu nanti dapat jadi PM memang ada upaya

      Delete
    3. Memae tepak macae mano hok kawae dok congok
      Demo ni bijok kemah mudo begayo tampae jangok
      Hok laing tu ghamar ghupo penyamung penyangok
      Dok sabar ghaso demo jadi PM kawae nok tengok

      Delete
    4. Dia tu di Oxport Ingelan tempat belajaq
      Kalau becakap kemaih beghnaih lancaq
      Muda pun otak dia ceghdik cepat pikiaq
      Masalah kecik-kecik dia cekap kelepiaq

      Delete
    5. Gue juga kepingin mahu tumpangin bersuara
      Emang nya anak muda ini cocok tiada setara
      Orangnya ganteng tangkas dalam tutur bicara
      Pantas banget kalo dipilih jadi kepala negara

      Delete
    6. Esei pun ghaso tak nak lopaeh poluang boyi pondapet
      Elok bonar kalau dio ambil alih ganti PM dongan copet
      Bukan lah sobab oghang ni dongan esei konalan rapet
      Sobab PM dio paling layak memang dio punya tompet

      Delete
    7. It seems that now we have no choice as we can see
      He is the charismatic figure with lots of competency
      We really hope this young man will be our delegacy
      And we will forever give our supports from oversea

      Delete
    8. Jdk menteri belia n sukan pun xde lebih pun banding menteri2 sukan sblm nie...kureng lg ada lg la....cakap memey pandar....

      Delete
    9. Bila modal dah besar...
      apa-apa pun boleh diatur

      waima sasterawan dan ahli falsafah boleh dikembirikan
      Nanti rakyatlah yang menanggung bebanan
      Kemerdekaan negara bukanlah picisan
      Digapai dengan airmata, darah dan pengorbanan
      Oleh mujahid-mujahid bangsa yang berterusan berjuang
      Sebelum dan selepas kemerdekaan
      Bukan seperti dakwaan petualang dicapai cuma dalam rundingan
      Kedaulatan Malaysia bukanya calangan
      Laungan kemerdekaan nya disahut doa dan laungan azan
      Demi keberkahan dan keyakinan mohon Allah perlindungkan
      Dari khianat dan pengkhianatan dalam dan luaran
      Yang kini kian mengancam dan berterusan
      Ingin merobah anutan dan warisan
      dan meminda sejarah dan segala peninggalan
      pada anak bangsa yang ingin tampil kehadapan
      ingatlah pesan dan jangan buat pembelotan
      Kelak diri mendapat resan dan ketulahan
      Manusia cuma boleh merancang kan Allah jua yang akan menentukan

      Delete
  32. Lawak betul la baca. Mcm ni punya muka nk jd pemimpin

    ReplyDelete
  33. Melayu evangelis tu ...

    ReplyDelete
  34. Banyak hairan kenapa melayu Umno sangat takut kepada DAP. Patut takut kepada DAP adalah Pas sebab DAP selalu bangkang Pas mahu tubuh negara Islam dan laksana Hudud Law. Sebab apa Umno anti sangat kepada DAP ?

    DAP Member

    ReplyDelete
  35. MB Negeri Sembilan Ign lupo yo, Tok Mat Hassan nmpaknya konsisten dan mempunyai latar belakang dunia korporat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke, org koporat lagi kuat balun maaa!!!!!
      Lu tengok hutan kat NS terang lagi bersuluh kalau tak caya naik heli...baru nampak

      Delete
  36. Saya sokong Rahman Dahlan..KJ zumba x de dlm list..

    ReplyDelete
  37. Mukhriz....cool n charismatic

    ReplyDelete
  38. Susah susah tak payah PM. Pakai YDP Agung terus. Kalau Pakatan pun bukan ada calon elok sangat. Lagi teruk ada.

    ReplyDelete
  39. Wan Azizah Wan Ismail

    ReplyDelete
  40. Azeez anne selfie depan Kaabah...cutelah bakal PM kita nie

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!