MARI BACA TENTANG 1MDB

KUALA LUMPUR, 8 Okt (Bernama) — Nilai aset terkumpul 1Malaysia Development Berhad (1MDB), yang ditubuhkan kerajaan pada 2009, berjumlah RM44.67 bilion pada 31 Mac tahun lepas, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata agensi itu yang ditubuhkan bagi mengumpul dana dengan membawa masuk pelaburan langsung asing untuk projek negara dan menerbitkan bon, turut menerima pinjaman daripada institusi kewangan domestik dan antarabangsa.

“1MDB mempunyai pinjaman sebanyak RM5.8 juta yang dijamin kerajaan, namun tidak menerima jaminan kerajaan bagi bon atau pinjaman lain. “RM5 bilion ialah jaminan yang diberikan untuk bon-bon Nota Jangka Sederhana Islam (IMTN) 30 tahun yang diterbitkan oleh 1MDB dan RM800 juta bagi pinjaman 1MDB,” katanya dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat di sini Rabu.

Najib yang juga Menteri Kewangan menjawab soalan Liew Chin Tong (DAP-Kluang) mengenai kaedah 1MDB mengumpul dana, jumlah dana terkini serta pencapaian 1MDB sejak ditubuhkan.

Sementara itu, Najib berkata 1MDB menerajui projek jangka panjang untuk memanfaatkan pelaburan dan kepakaran antarabangsa bagi pelaburan yang mempunyai nilai pengganda yang tinggi dan inovasi.

Beliau berkata antara projek yang sedang dijalankan ialah Projek Bandar Malaysia, yang sebahagiannya membabitkan pembangunan rumah mampu milik, khusus untuk golongan eksekutif muda.

Perdana Menteri berkata projek Bandar Malaysia, projek pembangunan bersepadu memajukan semula Lapangan Terbang Sungai Besi, akan menjadi ikon kepada kelestarian kehidupan di bandar Kuala Lumpur.

Selain itu, Najib berkata 1MDB juga memberi tumpuan ke atas sektor tenaga dengan membeli aset-aset tenaga Tanjong Energy Holdings, Genting Sanyen dan Jimah Energy Ventures Sdn Bhd. Ini bagi memenuhi aspirasi kerajaan untuk memastikan jaminan tenaga mampan dalam jangka panjang, katanya.

“Konsortium 1MDB-Mitsui juga memenangi Projek 3Boleh Suruhanjaya Tenaga yang akan melibatkan pembinaan dan operasi 2000 megawatt loji arang batu bersebelahan loji jana kuasa Jimah di Negeri Sembilan,” katanya.

Justeru, 1MDB kini merupakan pengeluar tenaga bebas (IPP) kedua terbesar di Malaysia dari segi kapasiti pengeluaran tenaga.

Selain itu projek Tun Razak Exchange yang dibangunkan khusus untuk memenuhi keperluan masa depan, mempunyai matlamat untuk membangunkan Kuala Lumpur sebagai hab kewangan antarabangsa selaras dengan hasrat kerajaan untuk menjadikan ibu kota ini sebagai bandar raya global.

Projek berkenaan yang dijangka memakan masa pembinaan selama 15 tahun, dikenal pasti oleh kerajaan sebagai projek permulaan dalam Program Transformasi Ekonomi untuk mencapai pendapatan per kapita lebih dua kali ganda menjelang 2020, kata Najib.

“Perjanjian yang ditandatangani 1MDB Real Estate Sdn Bhd dan Lend Lease ini dijangka menarik sehingga US$1 bilion (RM3.2 bilion) dalam bentuk pelaburan langsung asing ke Malaysia,” kata Perdana Menteri.

Sementara itu, Najib berkata penubuhan 1MDB mengikut Akta Syarikat 1965 bertujuan menerajui inisiatif strategik pembangunan ekonomi jangka panjang yang mampan dan menggalakkan pengaliran masuk pelaburan asing ke dalam negara.

“1MDB ditubuhkan untuk memacu pembangunan ekonomi mampan jangka masa panjang yang berimpak tinggi bagi Malaysia dan untuk menjalin perkongsian strategik global dalam menarik pelaburan langsung asing ke Malaysia yang memberi fokus utama kepada sektor tenaga, hartanah dan hospitaliti,” katanya.

– Bernama


33 Responses to "MARI BACA TENTANG 1MDB"

  1. Orang melayu harus bersatu . Kalau bukan sekarang , bila lagi ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf sekadar ingin tahu. Adakah dgn kewujudan 1mdb ni harga minyk akan turun?

      Delete
    2. Maaf, sekadar ingin tahu. Minyak senyonyong ke, minyak gamat?

      Delete
    3. Maaf sekadar ingin tahu. Tak de subsidi minyak, tak leh hidup ke?

      Delete
    4. SETUJU DGN TOK PENGHULU DAN ANON 6.07. SEKARANG KERANA KITA BERPECAH CINNA LAKNAT DAH MULA BUAT HARU BIRU MCM PESTA ARAK DAN MELAYU TOLOL IKUT PULAK BERDEMONSTATE. SPORE SDG TUNGGU GREEN LIGHT DAPPIG UTK MASUK PERINTAH MSIA. HABIS KITA ORG MELAYU KALAU IANYA TERJADI
      CUBALAH FAHAM DAN FIKIR NASIB ANAK CUCU KITA.

      Delete
  2. Najib Pakar Berhutang, buat Hutang, hutang makin bertambah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelik juga kan!! Pakar berhutang, buat hutang, tapi duit masuk berbillion2. Mcm mana tu??? Kira ok lah PM kita ni. Menjana ekonomi negara dgn pesat demi mencapai wawasan 2020

      Delete
  3. Najib tak ada rancangan sendiri bagaimana untuk bangunkan negara. Semuanya datang dari orang yang ada kepentingan peribadi. Najib tidak bijak mencari sumber untuk negara. Untuk menutup kelemahan kerajaan rakyat diberikan BR1M serta ditambah dari tahun ke tahun. Pelbagai subsidi di kurangkan dan pelbagai cukai di naikan untuk mendapatkan hasil negara. Sampai bilakah najib mampu melindungi kelemahan diri dengan bertopengkan BR1M. Sama2 kita lihat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello RBA tolong beritahu negara mana yang tidak berhutang diatas muka bumi ini. kau pun hutang kreta, rumah, card credit etc. Its part of life, tap payah lah pergi cerita jauh-jauh.

      Delete
    2. Kalau Najib tak bijak cari sumber pendapatan negara, mcm mana duit berbiliion2 masuk tu?? Guna Raja Bomoh Biji Kelapa ke? Lawak lah lu.
      AKu nak pesan kat PM - kalau boleh hapuskan terus subsidi minyak. biar ikut harga pasaran dunia. Baru le negara kita negara maju. Kalau boleh tak payah le bagi BR1M tu. Lagi malas le rakyat Malaysia ni. Duit BR1M tu gunakanlah utk memperelokkan kemudahan yg ada. Dah tiba masanya kita fokus pada perkhidmatan asas utk rakyat. Cukup2 lah duit cash ni. Tak banyak mana pun kalau kita bahagi dlm sebln, kalau setahun. lagi lah kan?

      Delete
  4. Ok kita tengok sisi :-

    1. Jika 1MDB itu berkesan maka 1Prima akan berfungsi mengikut kapasiti. Jika kapasiti ini terisi, maka rakyat tidak mampu boleh sahaja memiliki rumah dengan mudah. REHDA akan dapat di 'redakan' dalam spekulasi harta-harta dan tanah yang bakal di bangunkan. Harga tidak akan menjulang sehingga di luar kemampuan rakyat pertengahan dan biasa. Kini untuk siapa harta mewah ? Bukankah Kerajaan sepatut nya 'bandarkan' orang-orang Melayu supaya memecah tradisi Dap yang mengaut segala keuntungan di bandar, di majukan Kerajaan ?

    2. Jika 1MDB itu harta nya bertimbun, di mana pengagihan ? Atau limpahan ekonomi nya. Janatenaga yang konon nya memberi impak. Kenapa tarif elektrik makin meningkat ? Bila vendor menjual semula berlipat ganda, apa rakyat perolehi ? Sesungguh nya bila tenaga elektrik dan air itu murah, produk kilang akan ikut murah. Gaji boleh di selaraskan supaya keselesaan dan kehidupan perkerja sentiasa baik dan terjamin. Sehingga kini Pejabat Buruh tidak lain hanya untuk Majikan. Bilamana mereka berkhidmat untuk buruh-buruh ? Syarikat2 tidak terikat dalam sesuatu polisi Kerajaan demi rakyat. Hanya keuntungan berganda Syarikat terlibat ? Sepatut nya serampang dua mata. Kerajaan dapat mengutip cukai, rakyat boleh pula berbelanja dengan kadar gaji selesa.

    3. 1MDB itu jika telus dan terurus, Kerajaan tidak perlu kepada pelaburan berbilion. Cukup hanya jaminan. Jika teknologi dan kecanggihan yang di inginkan maka inovasi rakyat tempatan boleh di galakkan. Contoh terbaik Taiwan. Kemajuan teknologi mereka mampu menyaingi Barat. Korea sudah terbukti. Malang nya Jepun masih terikat dengan Amerika dalam perjanjian dagang mereka setelah Hiroshima. Malaysia di pertengahan. Mampu atau tidak ? Jika berbilion di peruntukkan, sudah tentu sahaja boleh.

    4. Malaysia mampu bersaing. Kepakaran Malaysia boleh sahaja di kelas dunia. Malang nya segala peruntukan di urus oleh 'kereta2 kebal' terpilih, bukan dari pakar-pakar sudah terbukti berjaya. Mereka tidak boleh di tegur sapa. Cukup masa, mereka semua hanya tinggalkan tahi yang terpaksa di cuci oleh tangan2 lain yang juga sewaktu amalan nya...

    Pengumuman 1MDB oleh PM - terus terang saya masih samar dengan nya....

    ReplyDelete
  5. All problem will be completely solved. Just patiently waiting till year 2020 when Najib forced to step down in order to give way to PM Mr LGE. Ha ha haaa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Errr ... I think the right candidate is Miss Melati from DAP, don't you? DAP is the most stable party in this country. Chinese rule!!!!

      Delete
    2. Who Miss Melati is ? No such name in DAP. Yes, DAP is progressing and never reversed or U Turn like Pas is doing.

      Delete
    3. Dreams are free so you may dream on. Or maybe if you wants him to be the leader then you can take him back to yr motherland. Yr family there will be delighted to see you n him. Dont't you think so.

      Delete
    4. UMNO pembela bangsa Melayu.

      Delete
    5. @Anon 6:15PM .....DAP most stable party ???? LOL ..... those who criticized will be chopped by LGE . ... those who does not toe the line will be sacked by LGE ..... when the party election did not favor LGE & LKS , they manipulated the results .

      @Anon 6.24PM... you don't know who is Melati yet you claim to be DAP member ??? You betul betul BUTA punya BABI ....

      Delete
  6. 604 pm. Well done you. Baru only one DAP masuk this blog all Umno punya macai quiet do not know how to bark back at you. Tahniah and sabash.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Why don't you just go back to where to came from. You are a nuissance here.

      Delete
    2. Mr 826 pm. To let you know. My dad and mom are Malaysian borned, so am I. We are Malaysian as you are. Hidup dan mati kami disini.

      Salah besar kah if want day DAP rule Malaysia. Apa lain parti selain Umno BN tak boleh memerintah this country kah. Ini DAP bukan parti PATI, this party recognised by ROS Malaysia and not by ROS China or ROS Singapore.

      Awak memang katak dalam tempurung la.

      Delete
    3. UMNO the only one menentang malayan union sehingga malaysia dapat merdeka. Parti-parti politik cina dan india hanya muncul kemudian hanya untuk menjaga kebajikan pendatang yg setuju jadi warga negra dengan syarat menerima perlembagaan memberi keistimewaan kepada melayu dan bumiputra. Jika Anak atau cucunya tidak setuju dng isi pelembagaan, mereka boleh buat pilihan untuk meninggalkan Malaysia.

      Delete
    4. Cina only opportunists. Lol.

      Delete
    5. Being Malaysian-born doesn't equate to being Malaysian citizen.
      Nothing wrong in DAP dreaming and wanting to form the government but it has to change its ways and a whole lot of things. For starters, it has to give up its chauvinistic and racist ways and stop being Chinese-centric. It has to accept and uphold the Malaysian Constitution as it is now. And that is just the beginning. If it can't do that, it can kiss its dreams goodbye.

      Delete
    6. Sorry DAP is not chauvanist as what in your head. Now Malay slowly begin to accept us. Our PRK candidate in Telok Intan young Malay girl Diana gain votes from Malay as well. I can assure you PRU14 more Malay will stand using Rocket symbol to prove DAP is not Parti Cina as what being circulated and stipulated by Umno to the ear of kampong folk.

      Yes we dream 2020 bright future for rakyat malaysia.

      Delete
    7. While you can go on spinning and manipulating the facts and figures to your heart's content, history and the truth proved otherwise. But then since when is the DAP, led by the same individual for decades, interested in the truth, fairness and justice? Only the gullible, fool-hardy and the likes of them will fall for DAP's line.

      Delete
    8. soalan utk DAP:kenapa org cina tidak suka jadi tentera dan polis? mungkin sbb gaji kecil? atau mungkin sbb org cina tidak merasakan m'sia ni negara dia? senang cerita,kalau musuh dtg berperang dgn m'sia,siapa yg sanggup mati berjuang utk bumi m'sia ini?dan tentulah tentera2&polis2 yg majoritinya org melayu. org2 cina konpem lari ke luar negara..harap org DAP bg jawapan yg sebenar ttg soalan tadi..

      Delete
  7. Tok Penghulu

    Tak setuju melayu perlu bersatu. Perlu bersatu tapi dalam parti masing2. Ahli Umno perlu bersatu untuk mengukuhkan Umno. Ahli Pas bersatu untuk Pas. Bila Umno kukuh baru lah seimbang bila masuk gelanggang untuk berlawan dengan Pas. Baru lah ada prrtandingan yang sehat dan seimbang.

    Yang untung rakyat lah kerana habuan berbagai akan diberikan oleh pemerintah untuk menarik sokongan. BRIM salah satu habuan untuk rakyat. Kalau Umno dengan Pas bergabong, rakyat melopong.

    Apa pendapat yang lain ??????



    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu mental bro. Melayu perlu bersatu supaya hak kita boleh dipertahankan. Hasil negara dinikmati bersama. Bersatu teguh bercerai roboh. Bukan bercerai dan kawin balik dengan Cina buta.

      Delete
  8. SALAM MENTEKEDARAH TAIK SEROPA NGAN SALAM 1 MALAYSIA........

    PALA HOTAK HANG KALU HANG BERIMPUN PASAI PASIAQ KA.....PASAI ERET PALA LUMBU KA......TADAK GANGGU KETENTERAMAN AWAM. KALU PUAK2 PEMBANGKANG NAK TUNTUT KEADILAN IDUP SEROPA MAKNUSIA NORMAL HANG HABAQ ROSAK KETENTERAMAN AWAM.

    DULU PENDIDIKAN UNTUK CARI MODAL INSAN. LA PENDIDIKAN UNTUK MODAL MENEGA. NAK MENEGA PTPTN BAGI KRONI KAYA. BAGI LESEN KOLEJ UNIVERSITY NTAHAPAPA KAT CRONY. HIRE LECTURER SPM 3A TAK DAPAT MASUK GOMEN. AMBIK BUDAK2 KENA REJECT PERMOHONAN SAMBUNG BELAJAQ. BUDAK2 BERUTANG NGAN PTPTN BUKAN KOLEJ. KOLEJ DPT BAYARAN FULL. KRONI UNTUNG. YANG TANGGUNG UTANG BUDAK NGAN KERAJAAN (DUIT RAKYAT).

    HOTAK LAGI BATANG PELIAQ LEMBIH NAK MAMPUIH.....DOK HABAQ BUGHEET TADAK BASUH SABIK PELIAQ KECUT.

    he he he
    gurau ngan bewak ameno....bewak laaaaaaaaa.

    ReplyDelete
  9. Bewak Lord Reid ni mental first class agaknya. Apa dia tulis aku haram tak faham. Yang lain2 faham kah ???

    ReplyDelete
  10. Nak tanya pasal prasarana kewangan islam TRX.Semua orang tahu,perkembangan sukuk dan kewangan islam yg menjadi peneraju baru dlm industri kewangan dunia.Andaikata,ia demam tak kebab mcm sistem kewangan kapitalis berteraskan riba,kewangan islam berlatar belakangkan caj perkhidmatan dan produk patuh syariah.Persoalannya,adakah ia ada backup plan yg mampu bertahan apabila krisis ekonomi berlaku.Contohnya beralih kpd sistem fully syariah dlm sektor hartanah,pinjaman kewangan tanpa riba,perkhidmatan dl yg berteraskan jual beli seperti bidaan,caj pengurusan perbendaraan,caj perkhidmatan hrtanah,mengutip hasil cukai,amil,mengurus zakat dan asnaf dll

    ReplyDelete
  11. Lord burit salah seorang yg tk dapat masuk univisiti sebab mintak medic dengan kelulusan 5A.bangang betul.klu 5A tu mintak le yg setaraf baru dapat masuk.itu pun klu tk buat hal.berdemo pulak.last2 dapat third class digree.berangan pulak nk jadi pee yemm.kah kah kah.

    ReplyDelete
  12. Siapa kata DAP diiktiraf ROS. Keputusan pengiktirafan masih tergantung. Pemilihan dapat tentangan dari ahli sendiri kerana ada penyelewengan.

    Bila2 masa dari sekarang sehingga PRU14 DAP masih dalam delima. Hanya kerana sokongan yang kuat dari peguam2 buruk mereka keadaan ini masih bertahan.

    Majlis peguam sendiri pun tak betul dalam pemilihan. Bukan semua ahli majlis peguam sebulat suara bersetuju dengan keputusan pemilihan yang dihadiri tak sampai pun 50% daripada jumlah keahlian.

    Menjadi ahli majlis peguam pun hanya untuk penuhi syarat dapat pengiktirafan. Berani Majlis Peguan secara terangan menyatakan pendirian mereka mempertahankan Perlembangaan Negara tanpa menyentuh langsung hak2 orang Melayu dan agama Islam. Mampuih tak berani...

    Kepada Cina DAP jangan ingat sekiranya awak ambil Dyana tu dan dapat undi di Telok Intan bermakna orang melayu sokong DAP. Boleh balik pak chu cheng lah. Budak PENYEDAP tauke2 dalam DAP bolehlah. Cari lagi budak2 Melayu yang sanggup jadi PENYEDAP Cina DAP, ada banyak lagi yang pakai tudung, yang pakai pudah, yang pakai jilbab pun ada.

    Jika setakad ambil budak2 bunbun atas kepala masih lembik boleh lah. Cuba hasut budak2 yang mengenali bangsa dan agama, dari keturunan keluarga pejuang bukan dari keluarga pembelot dan perkhiana,t baru kena buka dengan ruas.

    DAP jangan sombong selama mana mahu bohong dan fitnah rakyat. Rakyat sibuk dengan masalah banjir pemimpin DAP & PKR di mana. Mana mungkin DAP & PKR sanggup tolong kerana negeri yang terlibat majoritinya orang MELAYU.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!