TERKINI! TPM SUDAH MENGGANTUNG TUGAS PENGARAH LPM BERKUATKUASA SERTA MERTA!

KENYATAAN YAB TIMBALAN PERDANA MENTERI MENGENAI KEBOCORAN SOALAN UPSR

Saya sekali lagi ingin menyatakan rasa teramat kesal saya terhadap perbuatan pihak tidak bertanggungjawab yang telah menyebabkan seramai setengah juta pelajar yang menduduki UPSR seluruh Malaysia terpaksa menduduki semula kertas Sains dan Bahasa Inggeris pada 30 September ini.

Manusia yang tiada integriti ini sudah pasti tidak memikirkan kesan perbuatannya yang amat keji itu.

Walaupun terdapat sistem kawalan yang baik, namun tidakan dan perbuatan tidak amanah dan khianat ini telah membuat anak- anak kita tertekan dan ibu bapa tidak keruan akibat insiden ini.

Bagi pihak KPM, dan sebagaimana telah saya katakan semalam siasatan rapi dan menyeluruh telah pun dimulakan demi menjaga integriti peperiksaan awam di negara ini.

KPM telah bekerjasama dengan pihak berkuasa untuk memastikan sumber kebocoran dan sesiapa yang bertanggungjawab pasti akan dibawa ke muka pengadilan.

Siasatan akan dijalankan dengan telus dan tindakan tegas akan diambil terhadap mereka yang didapati bersalah. Kementerian MESTI  mengambil tindakan segera dan tegas kerana insiden seperti ini sudah pasti akan membangkitkan persoalan mengenai integriti  Lembaga Peperiksaan dan keseluruhan sistem peperiksaan awam negara kita.

Memandangkan insiden kebocoran soalan UPSR amat serius, Pengarah LPM Dr. Naimah binti Ishak dan Timbalan Pengarah Operasi LPM Dr. Wan Ilias bin Wan Salleh DIGANTUNG TUGAS dalam tempoh siasatan berkuatkuasa serta merta.  Dato Misrah Bin Hj Ibrahim Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran akan mengambil alih  pengoperasian  dan tanggungjawab Lembaga Peperiksaan.

YAB Tan Sri Muhyiddin Hj Mohd Yassin
Timbalan Perdana Menteri
12 September 2014
Vientiane, Laos

127 Responses to "TERKINI! TPM SUDAH MENGGANTUNG TUGAS PENGARAH LPM BERKUATKUASA SERTA MERTA!"

  1. Kalau lah PM dan menteri2 lain boleh setegas macam ni........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bocor soalan ni kes serious.. dn salah stu agenda khianat pd amanah Negara.
      Sepatutnya Pengarah LPM di PECAT serta merta. sbb LALAI dan tidak KOMPETEN

      Yg disahkan bersalah mau dihukum penjara dan sebat! Ini celaka punya manusia.
      Krn tamak haloba dan khianat ini menderita ramai anak2 yg terpaksa menghadapi tekanan utk ambik semula exam UPSR!

      Tahniah TS Muhyiddin krn pantas dan TEGAS..


      kalau kena virusl Najib AhGorreng .. habis lembik maa..
      so Menteri2 lain lg 10x lembiklah
      Zahid tu tu dlu igt nk lah tegas.
      tp rupanya munafik jg.. berlakon tunjuk2 jd je pandai.
      kt belakang support Ketum jg..

      Delete
    2. Dengar ura2 ade ibubapa nak kemukakn saman...betul ke?

      Delete
    3. System dalam Malaysia sejak merdeka lagi..... politik hanya membuat dasar di parlimen. Legistration atau perlaksanaan...orang lain....ie KSU dsbnya. Buang orang politik tak bermakna perlaksanaan jadi betul.

      Fahamilah system... sebelum hentam kromo.... nanti jadi fitnah dan dapat dosa kering aje.

      Delete
    4. Menteri Pelajaran yg perlu bertanggungjawab!

      Delete
    5. Biase lah macai Ketum keje nk serang Menteri.
      Pdhal yg dibayar gaji buta sbg Pengarah tu buat keje apa?
      dh athu tugas LPM ni berhadapan dgn ancaman bocor, rasuah.. so kenapa Menteri plak nk kena pikir?

      bodoh macai PR.. sbb tulah Selangor lingkup

      pecat MB tp kekalkan bapak kepala Rasuah dan Nepotisme = Nuar Ketum Anak beranak!

      Delete
    6. mesti lah Menteri kena fikir, sbb tu org pilih. kalau malas berfikir baik jadi macai macam ko Zahid!

      p/s jgn butthurt lak Zahid

      Delete
    7. SIAPA YG BUAT DIA LAH YG BERTANGGUNGJAWAB. KALAU ASYIK DIA BUAT ORG ATAS YG KENA BILA PULAK DIA NAK RASA BERTANGGUNGJWB. JGNLAH AMBIK KESEMPATAN NAK SAMAN JE. TAULAH AWAK TGH SUSAH. JGN POLITIKKAN BENDA SEBIGINI. NANTI BAIK ANAK AWAK NAK LULUS TAPI SEBAB NAK BALAS DENDAM DGN MENYAMAN. ANAK AWAK MAKAN DUIT TAK BERSIH MCM ORG YG BOCORKAN SOALAN NI. ORG YG BOCORKAN SOALAN NI MESTI DI HUKUM ROTAN DAN PENJARA. BAGI PENGAJARAN UTK ORG LAIN.

      Delete
    8. Aku dah lama terlibat dgn menjaga keselamatan kertas peperiksaan ni tapi nak buat macam mana, kita sibuk jaga bahgn atas tapi kat bawah awal lagi dah bocor. Dah bertahun2 dah benda ni berlaku tapi kita nak tuduh siapa. Tukang buat kertas soalan, tukang susun soalan utk cetakan, tukang cetak, tukang kutip kertas soalan yg rosak, tukang packing dsbnya. Bila kertas dah dibungkus, maka amat sukar utk mengambil kertas tsbt kerana sentiasa dikawal.

      Delete
    9. Entah2 org yg dapat kertas soalan tu adalah org2 KETUM.

      Cinabeng sanggup bayar berapa saja utk dapatkan soalan2 tsbt.

      Delete
    10. Anon 855 ni mmg keeja mereka la .....buat macam ni utk marah kerajaan ....cina cibai semua ni balaci anwar wat keeja

      Delete
  2. Orang lain buat hal, orang lain yg kena.kesian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana ko tau orang lain buat hal, orang lain pulak kena..

      Delete
    2. Anon 9.37pm
      woi bodoh.. siapa yg dipertangungjawabkan dlm urusan peperiksaan?
      Lembaga Peperiksaan Malaysia.. pengarah dia bertangungjawab. So kalau dh bocor byk kali mcm ni ko nk suruh tangkap sapa dulu?

      atau kepala otak kau macam macai PR jugak.. sikit2 nk salahkan Menteri? byr gaji pegawai mahal2 tiba2 Menteri yg kena pergi cetak kertas periksa, check? bodoh!

      Syabas TS Muhyiddin. Bakal PM mcm ni yg kita mau.
      Jgn jd mcm Najib laki Rosmah.. lembik.. lembab. Puak Ketum yg syok nanti!

      KEMBALIKAN ISA! AKTA ORDINAN DARURAT
      KETATKAN AKTA HASUTAN!
      UNDUR NAJIB
      TANGKAP NUAR BRAHIM!

      Delete
    3. Yg bertanggungjwb menteri pelajaran lah...knape xde tindakan?

      Delete
    4. Kepala hotak hang 7.22
      Menteri bukan penjawat awam
      dia hanya menetapkan polisi
      yg dibayar gaji utk melaksana kerja ialah penjawat awam, Pengarah2, pegawai2
      Habis tu kalo gantung Menteri senang lh satu Malaysia boleh sabotaj semua hal
      Sbb boleh jatuhkan Menteri.

      Bodo macai! sah ni macai Ketum.
      Zalim pecat TS Khalid xde siasat2 atau gantng2 dh.. bodo!!

      Delete
    5. Zahid tak faham fungsi kementerian, badan berkanun dan portfolio2 setiap kementerian. Disarankan Zahid balik bersunat dulu baru tulis comment kat blog.

      Delete
    6. Macai 2.42
      ko yg bodoh tak paham, ko ckp org lain xphm.
      bongok lah. Aku dh bg hujah kt atas tu ko jwb dlu kalo ko ckp ko tu cerdik.
      otak ko tu berlendir mcm lendir Nuar Ketum. Dh bodoh pun nk tnjuk pndai.

      Ape bnda yg ko nk ckp badan berkanun? apa mende hujah ko nk sanggah tindakan Menteri tu? apa hal ko meroyan ni? fungsi apa menda.? bodoh lah ko ni. mak bapak ko xjar ke?

      Delete
    7. Zahid, adakah anda seorang macai UMNO?

      Delete
    8. anon 3.07 pm
      sahlah lakn kau anjing pencacai Pakatan Haram aka Ketum Kunyit al laknatullah?
      so wtpe ko menyibuk kt sini anjing oi.. gi la sarang ko nu!

      Delete
    9. tu diaaaa... anjing, ketum, kunyit, laknatullah semua keluar...typical macai.

      Delete
    10. Masalah air kat Selangor, ada KETUM resign sebagai punahsihat atau punaisihat.

      Delete
    11. Macai Nuar Ketum typikal munapik
      dpn org ramai tunjuk baik
      belakang tibai pelacor.

      cmtu jgk la macai2 mreka.
      tnjuk 'baik' buat2 heran dgn dosa.
      tp sbrnya merekalah syaitan bertopeng..
      xgitu macai 3.39pm

      Delete
    12. Sokong Zahid!

      Anjing2 haramjadah kuat menyalak tapi fakta KOSONG!

      Delete
    13. Saudara Zahid, berani kerana benar. Jgn takut dgn tipu helah dan putarbelit puak2 KETUM.

      Delete
  3. lain kali jangan cuai...sabotaj ke ...apa ke...ini padah jadi ketua...jangan sedap makan gaji dengan kerajaan lepas tu...tidur...bila nak jawatan berebut...kakitangan kerajaan yang lain kalau sabotaj lagi...buang mereka tanpa pencen...siasat yang lain...intip mereka mulai sekarang, sekolah dan universiti...banyak yang negatif dari positif...tamatkan perkhidmatan...ketua jabatan mesti siasat pekerja di bawah mereka...kalau terbukti tamatkan perkhidmatan...dah naik lemak diorang nih...kastam...imigresen...guru dan pensyarah...dan yang lain lain awasi mereka...TAHNIAH TAN SRI TPM...MENTERI LAIN JANGAN BUAT TAK TAHU RAKYAT MEMERHATI !!! AMBIL TINDAKAN...!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu..klau kat korea feri tenggelam pm dia letak jawatan...wpun bukan dia bwk feri tu.

      cuma kt malaysia lain sket..

      Delete
    2. Satu lg auta pr. Pilihanraya bdarah parti dap n pkr smpai blg2 kerusi, blackout, ulang undi, tipu undi, ada ahli x bley undi..apasat rba x suruh lge n lim kit sial, ketum n WAWI ltk jawatan?

      Delete
    3. RAMAI PEMBANGKANG KERJA DGN KERAJAAN. KENA SIASAT BETUL2 SAMADA MEREKA DGN SENGAJA NAK MENSABOTAJ KERAJAAN. KALAU ADA HUKUM CUKUP2 SEBAB MENYUSAHKAN ANAK2 DAN IBUBAPA. KESIAN DGN ANAK2 INI. JGN KELIRU DAN TERTEKAN SUDAH. BERDOSA BESAR SIAPA YG BOCORKAN SOALAN NI.

      Delete
    4. Kat Korea tu semua ahli politik adalah org Korea spesis yg sama yg tahu dan ada perasaan malu tapi kat Malaysia ni ada babi, anjing, kambing & lembu pasal tu tak ikut macam Korea.

      Dengar KETUM nak bersara dari politik sebab PR tewas tapi ... hingga akhir nanti (AlleyCats) menyanyi KETUM masih tak bersara.

      Delete
    5. Ketum muka tak malu
      jgn sama dgn Korean la
      American pn.. Clinton dl kantoi sex dlm smbil phone
      terus letak jawatan

      tp Nuar Ketum. bermain2 dgn pelacor China.. jam omega hilang..
      lg mau kuasa..nk jd Piii Emmm tu.... puihhhhh laa mkhluk sial Nuar yg xde reti malu!

      Delete
    6. Apa kena mengena politik Korea dengan politik Malaysia? Oh ya tak ya jugak, nenek BODOH sepat kering tu anak orang Korea!

      Delete
    7. Lu pandai extend komen bro. Terbaik.

      Delete
  4. saya seorang bapa yg mempunyai anak mengambil UPSR tahun ni. alhamdulillah sebab kementerian ambil serius isu ni. kalau tak sia-sia anak saya terpaksa re-sit exams.

    saya sokong keputusan kerajaan dan berterima kasih pada org yg sebarkan maklumat ni di media sosial. isu kebocoron soalan sebenarnya berlaku banyak kali, bukan hanya UPSR bahkan lain2 exam PMR, SPM, STPM..tapi setiap tahun lembaga peperiksaan akan menganggap ini cuma isu terpencil, tak tersebar luas, jadi tak berbaloi utk mengulang semula peperiksaan bagi 1/2 juta pelajar. oleh itu setiap kali org yg bocorkan akan terlepas. dah menjadi rutin. hampir menjadi tradisi.

    wajarlah mereka digantung tugas kerana memandang remeh isu ini dan tidak mengambil tindakan atas isu ini dari dulu lagi..

    ReplyDelete
  5. Awatlah TPM ni cepat sangat nak gantung jawatan pegawai kanan Kementerian dia tu? PAtutnya selidik dulu habih2. Dah konfirm salah 2 orang tu, gantung lah atau ambik tindakan yang sepatutnya. KAtakan lah lepas habis siasatan, depa bedua tu tak salah.....kemana TPM nak letak muka?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tindakan TPM patut dipuji. BERANI! Tindakan tegas perlu diambil dan orang2 yang bertanggungjawab patut diambil tindakan. Ini adalah prosedur di mana2 kerajaan yang telus. Kita tak boleh terus "Sweep under the carpet" dan akhirnya, tiada sapa yang bertanggungjawab dan tiada tindakan diambil. Perkara berulang dan menjadi lebih teruk.

      Kalau TPM tak mengambil tindakan, pengarah2 tidak akan menjalankan tugas. Pilihan sekarang adalah samada membiarkan keadaan tidak berubah dan kita sentiasa beroperasi seperti negara dunia ke3 atau mengambil tindakan seperti yang diambil oleh TPM dan maju kehadapan.

      Kalau asyik nak tutup sebelah mata kerana takut nak mengambil tindakan, itu telah BANYAK kali dilakukan oleh PM kita. Tak berani nak memecat atau mengantung. Semua yang berpangkat duduk dengan selesa, tak payah menjalankan tugas dengan baik.

      Syabas TPM, YOU'RE DA MAN!!!!

      Delete
    2. Bukan pecat lagi, cuma betullah tindakannya. Gantung tugas baru boleh buat penyiasatan yang telus. Sememangnya dalam soal ini tanggungjawab pengarah untuk memastikan tiada kebocoron, tapi siapa dalang yang sebenar kenalah siasat. Inilah cara yang patut dicontohi.

      Delete
    3. Betul, patut gantung tugas dan buat siasatan...bukan main pecat je..dah terikut prangai PR plk pecat TSKI

      Delete
    4. Betul le tu apa yg TSKI buat... bukan macam PR.

      Delete
    5. Macai PR hanya tindakan bap Ketum je betul.
      Ketum main betina china pun betull je.. xde salah maa
      Ketum pecat MB naik bini sendiri pun betul maaa..

      Delete
    6. setakat tu je lah level Zahid. bila dah tak ada info/bukti utk berhujah, maka keluarlah lendir2 dari mulut Zahid. harap Zahid jadi macai yg berpendidikan

      Delete
    7. macai 2.44pm ketum oii..
      level otak ko berlendir cai tu elok sgt dh ke?
      ape mnde hujah bukti yg ko bawk ha?
      ko ni mcm macai anjing belaan RBA je.. main sondol xtentu arah. tp bodoh xtahu ape mnde yg ko meroyan.

      ko duk diam lah bodoh. Mak bapak ko dlu xdaftar ko masuk sekolah ke?

      Delete
    8. bila macai UMNO marah, carut2 maki2 lendir2 pasti akan keluar. tak mcm pendukung PR masih tenang melawan provokasi

      itu beza PR dan UMNO

      Delete
    9. Bila anjing PR aka Nuar Ketum mencarot selepas gagal dlm provokasi.. mereka buat2 tk rase ape2.. ye lah
      mcm Ketua Ketum mereka..
      sondol China Doll terang2..
      lepas tu ckp itu bukan perut I..

      kepala hotak la anjing macai PR oii.. same je macai dgn ketua ketum!
      mencarut ni dh biase sbb N.Ajis dh ajar lame dh..

      Delete
    10. Zahid dah butthurt ke? sabar ye.. kih kih kih

      Delete
    11. Perbezaan PALING KETARA antara penyokong UMNO dan anjing2 KETUM adalah........Intelligence!
      Penyokong UMNO memang berakal tetapi anjing2 KETUM cuma berlagak pandai. Kononnya "hip" untuk menjatuhkan kerajaan. Kononnya "reformasi" tetapi hakikatnya, they KNOW NOTHING! Mere highschool dropouts and illiterates parroting their illiterate "leaders".

      Delete
  6. awat kena gantung???....Pengarah LPM bertugas bawah siapa????...kenapa Muhyidin tak gantung tugas sendiri....semua berkait....tak gitu

    ReplyDelete
    Replies
    1. LGE n lim kit sial patut gantung tugas sendiri sbb pilihanraya parti sdr x betul. Semestinya pmimpin2 yg menang tu pun kena gantung tugas sdr

      Delete
    2. Apa lar yg ko merepek nie..

      Delete
    3. Hai, tiap kali soalan bocor, Menteri dan TPM nak kena gantung tugas sendir ke???? Tentu tugas dan protokol seorang menteri bukannya macam nak tukar tukang cuci kereta!

      Pengarah LPM digantung cukuplah.

      Delete
    4. Lembaga Peperiksaan ni dh berpuluh tahun disuruh jada exam.
      tp takkan lah bodoh xboleh nk atasi bocor soalan ni?
      Bila bocor org salah Menteri
      tp bila nk amik tindakan Menteri xboleh ambik

      bangang lah.. ini cacai PR punya agenda!

      Delete
    5. LPM berada dibawah tanggungjawab pengarah, bila nak buat siasatan secara telus, kenalah gantung tugasnya dulu. Baru boleh buat siasatan dari A to Z.

      Delete
  7. gantung jer ponn, bukan pecat. duk rumah bertenang, atau pegi oversea. ke guane?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbg peg kerajaan yg terkanan sekali, perkara ini sgt memalukan. So, jgn trkezut depa letak jawatan @ pencen awai. Takde maknanye dok rumah tgk tv kalau imej dah trcalar. He is a failure

      Delete
    2. Majoriti peg kanan Krjn ialah penyokong ideologi Pakatan Haram. Sbb tu mreka takkan gerun buat salah. Buat keje sambil lewa pun xpe sbb lawyer2 haram jadah mcm Sundren Paria PKR tu ada.. duit maaa..

      Delete
  8. kalau camtu patutnya Muhyidin letak jawatan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakai kepala atas la sikit, brader.

      Kalau anak kau cedera sebab dipukul pembantu rumah, kau nak pecat pembantu rumah kau ke atau nak pecat diri sendiri sebab mengajikan pembantu rumah tu??

      Delete
    2. Bagus perumpamaan anon 11.41

      Tp mereka ni paham ke..

      Delete
    3. Satu contoh jawapan yg baik dan tepat.
      Tapi kalau dah memang bengap, contoh macam mana tepat sekalipun mereka tak faham.

      Delete
    4. Sokong ayat ko bro 11.41PM!

      Lg satu bgtau macai haram jadah atas tu
      bila Selangor goyang, rasuah byk. PR gagal Langkah Kajang

      Suruh KETUM Nuar pecat diri dia dulu dan bini dia SEPAT KERING ok!
      Bukan pecat MB Khalid.. BODOO Macai!!

      Delete
    5. Bagus jawapan tu. Tapi Macai ketum ni agak bengap dan lembab pemikiran mereka sebab selalu diliwat oleh idola mereka. Mungkin cakap macamana pun tak kan faham. Puak ni punya bodoh sampai UPSR pun tak kan dapat dijawab tanpa soalan bocor. Itu yang panik semacam bila menteri buat satu keputusan serius untuk menangani isu soalan bocor ni.

      Delete
    6. Anon 11.41
      Tepat betul metafora mu.
      Sangat setuju!

      Delete
    7. Masalahnye TPM gantung tugas org lain.

      Klau ikut perumpamaan tu mcm si ayah ceraikn isteri sbb bibik pukul anak..x ke bodoh tu?

      Patut suami dan isteri yg kne sama2 siasat ..

      Delete
    8. 7.37AM
      bodoh.. kalau ibu bapa dera anak Polis siasat ibu bapak lah.
      Kes ini dlm kawalan LPM.
      Tugas sape yg ko maksudkan?
      Tugas peperiksaan dibawah kuasa Pengarah LPM. So apa yg xbetulnya?
      ko nk suruh pecat sapa?
      macai? ko nk suruh pecat Menteri? itu ke idea ko?
      mcm Jijah Betina Nuar bebal tu ckp?

      Delete
    9. Zahid bodoh. X faham situasi baik diam.

      Delete
    10. 10.38 am
      hang tu la bahlol. sapa yg xpaham.. macai PR je yg xpaham sbb undang2 bg depa Ktum shj yg layak buat apa shj.
      bodo bahlol hng 10.38. duk diam lah hang!!

      Delete
    11. Zahid, ko tu kencing pon mak tolong lapkan lagi...ada hati nak ckp politik! kah kah kah

      Delete
    12. 2.29..
      bahlol punya komen.. mcm sakit otak. die komen die kah2.. bahlol!
      Mak kau mesti tak ajar ko kencing elok2.. kencing mcm anjing
      lepas tu masuk sini nk jdi macai Ketum.. sial lah lu!

      Delete
    13. harap Zahid dapat bersabar dan bykkan beristighfar pada Allah. kita penyokong2 UMNO kena tunjuk akhlak mulia dan jgn termakan provokasi macai PR..

      Delete
    14. Bila berhujah dgn syaitan bertopeng macai PR ni kita xperlu nk lembut molek
      sbb mereka ni spesis syaitan. Nk Istighfar pd Tuhan.. pd Allah, bkn pada macai berlendir busuk yg menyembah Ketum PR lahanat tu!

      Delete
    15. mcm tu ke cara beristighfar pada Allah Zahid?

      Delete
    16. Tnye nikcy Najis lah cara istifar puak macai Ketum PAS lagu mana..
      yg aku tau Nik Ajis suka wirid celako2..
      itu ke cara ko macai 3.41?

      Delete
    17. There is annoying DOG here.......macam anjing tercekik tulang babi.

      Delete
  9. Ni lah sebabnya penyangak2 dan samseng2 senang naik minyak dan tak takut nak buat taik. Bila kerajaan mengambil tindakan tegas, ada je yang nak menentang dan mempertikaikan. Kalau pemimpin tu lemah, terus tarik balik tindakan yang diambil sebab takut tak popular!!

    Harap2 TPM kita akan terus bertegas.

    PEnguatkuasaan di semua peringkat harus diperketatkan!!!

    ReplyDelete
  10. Sebenarnya, kalau perkara ni tak melibatkan pihak 'luar', kurang keberangkalian berlaku kebocoran. Dalam kalangan pendidik, kebolehpercayaan dan integriti mrk adalah antara yg tertinggi berbanding jabatan lain.
    Jangan lah pula ada golongan yang mengambil kesempatan membuat tuduhan melulu terhadap golongan ini, tanpa mereka sendiri berada dalam sistem itu. Kalau nk beri pendapat dlm sebarang media pon, selidiki la dahulu fakta yg sahih, bukan semberono spt dlm rancangan terbitan rtm. Nampak sgt penceramah ketinggalan dlm mengurus dan mencerna fakta, terutamanya yg melibatkan golongan pendidik.
    Some or many of the teachers have been doing much more work than they are supposed to do, yet we seldom hear grouses from them. And, the working hours are not only limited to the normal 9-to-5 working hours. To the speaker on a TV talk-show programme, "Do your homework first, before you gutter out some falsehood."

    ReplyDelete
  11. AntiParasitPRdlm KerajaanSeptember 12, 2014 at 11:52 PM

    Bro.. itulah standard otak macai Pakatan.
    Asal ada isu je Menteri yg kena letak jawatan.
    Jd bayar gaji berbillion setahun kpd pengarah2, pegawai2 atasan krjn ini tuk apa?
    atau ini grand design parasit2 Pakatan, utk sabotaj Menteri UMNO?

    Kalau mcm tu Ketum dh lama kena pencen dan bini dia Sepat Kering.. sbb GAGAL mentadbir PR, bocor maklumat rahsia Langkah Kajang.. etc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. abis ... apa salah pengarah tu.... bukan dia yang bocorkan..... dia cuma jalankan tugas.... patutnya siasat la dulu... adakah dia buat salah.... kalau dia dah buat semua mengikut procedure .... dan ada orang yang nak bocorkan takkan dia salah pulak...... cari dan tangkap orang yang buat salah.... bukan hukum orang yang tak salah.....


      sama gak hari 2 ada orang kena bunuh... kenapa tak pecat ketua polis negara? dan kita tengok nanti.... kalau BN tak menang di Pengkalan Kubor.... Timbalan perdana menteri yang juga pengarah PRK DUN itu perlu letak jawatan...

      Delete

    2. gantung tugas Pengarah supaya boleh buat siasatan telus.
      bukan pecat, xphm ke.
      Nk siasat mcm mana klu Pengarah tu boleh akses hal2 sensitif?
      so suruh cuti dlu lah ngok oii..
      Khalid Ibrahim kena pecat walaupun tak buat salah.
      itu contoh klu Pii Emm di tangan KETUM.. yg bersalah jd raja.

      SO mcm kes UPSR ni LPM di Pengarah dia yg bertgjwb semua prosedur.
      bila prosedur gagal.. kita nak siasatlah. Menteri sbg boss kena tegas. Menteri bkn penjawat awam.

      Apesal ko nk membela sgt? sama je mcm macai PR.. asyik nk menyebelahi penyalah laku.

      Delete
    3. Khalid Ibrahim kena pecat walaupun tak buat salah.
      itu contoh klu Pii Emm di tangan KETUM.. yg bersalah jd raja.....

      pengarah tu ada buat salah ke.... tak ke TSM nampak macam ketum!

      Delete
    4. Anon 12.58. Kau ni bangang ke apa? Tak faham- faham penjelasan yang diberi. Bebal ketum betul.

      Delete
    5. Nak betul2 telus gantung tugas menteri lahhh...bukan pecat pon

      Delete
    6. Tindakan TPM ni sama macam KETUM...orang x bersalah dihukum..

      Delete
    7. Ketum pecat tski la bodo bkn gantung tugas

      Delete
    8. Itulah macai.. Nuar Ketum bongok tu pecat org sesuka hati pakat2 sokong tu macai2 bodo.
      Kes UPSR ni kredibiliti Kementrian.. so LPM wjib disiasat mereka yg buat kerja tu.
      so tepat la tindakan TS Muhyiidin.

      takkan nk gantung lesen driver bas kot

      Delete
  12. Krjn sudah lama 'kemarau' ketegasan dlm tindakan sejak Najib Ahgorreng ni jd PM.
    Bosan dn meloyakan cara lembik dan lembab Najib urus negara bila ada isu.

    So TS Muhyiddin u a really great man! Nk jd pemimpin mau tegas.. kalau duk layan macai2 celaka ni
    sampai bila pun akan gagal dan lemah.

    Support TS Muhyiddin utk take over segera jd PM. Lagi lama Najib stay, lg banyak pemansuhan Akta.
    Lg sakan lah puak benih KETUM ni pedajjal undang2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju! Saya bersependapat dengan saudara. Masa untuk berbaik dan lembik dan lembab telah lama berlalu.......

      Support TPM dan Menteri2 lain yang TEGAS. Samseng dan penyangak2 laknat telah terlalu lama held this nation HOSTAGE because of a weak PM!!

      Saya percaya PM kita berniat baik, tetapi cara lembut beliau telah disalah interpretasi sebagai satu kelemahan dan puak2 haramjadah telah mengambil kesempatan untuk memporak perandakan Tanah Air.

      It's time we show those PUKIMAKS that their time is OVER!!

      Delete
    2. Betul ke Tun masih x sokong Najib? Kesian beliau..

      Delete
    3. Blah la Najib
      parasit Ketum dlm UMNO.
      Tolong cepat2 minta di aletak jawatan.
      Suruh Rosmah pakai tudung elok2
      bosan tgk rambut mcm HANTU!

      Delete
    4. Mana boleh Najib jadi KETUM. Najib jadi Ah Jib Gor la. KETUM tetap KETUM. Tapi walaupun Ah Jib Gor lemah dia adalah Presiden UMNO, Pengerusi BN dan Perdana Menteri Malaysia yg dipilih secara demokrasi.

      KETUM siapa yg pilih? Hu, hu, hu

      Delete
  13. Tahniah kpd TPM cum Menteri Pendidikan kerana betul2 serius dlm hal ini. Ini melibatkn integriti dan pada masa yg sama kesannya pada budak2. Akhirnya telah lahir menteri di Msia yg betul2 man of action. Bravo. I feel good as Malaysian.
    And tak perlulah compare PM dgn TPM. PM has done his job cuma golongan trtentu aje yg dok persoalkn dia.
    Skrg tumpuan patut diberi pd menteri2 yg dok tido n dok sabo parti UMNO. SACK THEM

    ReplyDelete
  14. soalan bocor adalah isu lama. Setiap kali exam apa saja pun termasuk mce/spm, stpm, sudah memang ada bocor sejak berpuluh tahun dulu lagi. Cuma soalan bocor hanya dibocor pada org tertentu yg rapat di kalangan si pembocor saja di saat-saat akhir waktu exam waktu kertas exam mula distribute kesekolah. Adakala soalan dibocor seminggu dua awal apa bila tahu soalannya sendiri akan keluar, maka di kongsi dikalangan tertentu saja.

    Waktu dulu sistem penghantaran maklumat tak secanggih sekarang. Tapi tahun ini bila ramai pengguna talipon yg sudah ramai tahu guna watsapp, wechat, line, telegram dan sebagainya, hantar dan terima maklumat jadi mudah dan pantas. Boleh dihantar kepada ramai pengguna talipon sampai pembocor soalan tak sedar soalan dah bocor ketahap gaban.

    Terkenang lebih 20 tahun dulu, kecoh juga di waktu sekolah masa exam spm, heboh cerita guru cina bocorkan soalan kepada pelajar bukan-melayu melalui kelas tambahan dibuat khas utk pelajar minoriti bukan-melayu 2-3 hari sebelum mula exam. Kenapa tak dibuat sekali untuk pelajar melayu? Itu baru cerita di sekolah asrama penuh, belum lagi cerita-cerita yg boleh kita dengar disekolah harian biasa diwaktu exam mce/spam & stpm....walaupun macam tu, semuanya tak dapat dibuktikan sbb alasannya hanya soalan-soalan latihan biasa diberikan dalam kelas tuisyen tambahan. cuba sedara-sedara kenangkan kembali waktu exam sedara dulu-dulu. Macam mana?
    Allahualam.

    ReplyDelete
  15. Yang pelik bin Hairan . BM skor. A tetap bila bercakap Melayu. Seperti baru datang dari Tongsan... Ini mungkin kes soalan bocor tapi tetutup rapat di kalangan mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi satu tgk Cina Malaysia ckp Melayu?
      Macam HARAM JADAH!
      Bangla, Arab, Mynmar, dtg Malaysia 2-3 tahun
      xmasuk pun sekolah
      tapi boleh cakap hampir fasih Melayu
      Sbb mereka ada hati utk ckp Melayu

      Tp CINA aka pemakan bangsa pemakan Babi ni.
      mereka mahu kaut semua keuntungan dlm Malaysia..
      merit U la, bisnes lah,, tanah, politik.. tp celaka ckp Melayu tk reti

      Lahir di Malaysia tp kiblat hati mereka TONGSAN, Taiwan, China, Singapork!

      Dn bila skor BM A itulah cara mereka.. suap utk dptkan soalan bocor BM!

      Patut Kementrian wajibkan lisan BM mesti lulus A. bru boleh naik Tingkatan 1

      Celaka Cina2 pemakan Babi di Malaysia. Merekalah bapak segala rasuah dan penyelewengan!

      Delete
  16. isu soalan bocor bukan hanya berlaku di zaman moden, tapi dah lama berlaku dizaman tok kadok lagi.
    Bukan hanya berlaku di peringkat sekolah, di peringkat universiti tempatan dan luar negara pun tak selesai masalah soalan bocor. Ada jugak soalan exam boleh dijual beli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kt universiti jrg dengar lah soalan bocor.
      cuma bawak 'toyol' je dlm dewan exam
      ko tu xmasuk U jgn duk fitnah la!

      Delete
  17. Yng peliknya
    kenapa blogger2 'Pendekar Najib' senyap je isu tindakan tegas TS Muhyiddin ni
    bosan tak habis2 duk fokus isu PR dan Ketum siang malam.
    Syok le Ketum anak beranak sbb blogger pro UMNO beri publisiti Free

    Blogger penjilat Najib mula rasa rimas dgn tindkan TS Muhyiddin.
    Sbb itulah yg rakyat mahu dan itulah Ketum dan macai2nya gerun!

    Macai2 Ketum amat takut dgn KETEGASAN. ibarat Iblis yg dibacakan ayat2 Suci

    So better Najib prepare.. sama ada utk kekal jd PM dgn bertegas atau sayonara tk lama lagi! Bosan dgn ayat2 retorik Najib.. tp LEMBIK mengalahkan pondan!

    Sorry to say.. pengampu Najib harap jgn marah ye!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa ni lah TPM kena jdi hero..Tun pun tgh hentam kaw2 pentadbiran Najib...nasib baik TPM blh jd PM sekelip mata...

      Hidup kena bijak bro!

      Delete
    2. menteri yg bertanggung jawab juga patut digantung tugas,,,,

      Delete
    3. Bodo x hbs anon 11:59

      Delete
    4. suruh najib buang banyak lagi akta2 yg pembangkang suruh buang tu,,,

      Delete
    5. Blogger Gendhot Kechapi Kari Basi Penjilat Ah Jib dan KJ ni dah disumbat dengan duit.Mainkan isu KETOM BERKUNYIT jadi isu Ah Jib Gor dan lain-lain akan tenggelam dan terus lenyap.PUKIMAK!

      Delete
    6. Astaghfirullah.. mencarut je keje..
      Blaja kt N.Ajis ke?

      Delete
    7. Carut tu kecil je.Pemimpin PAS siap berzina tapi rilek jer....

      Delete
  18. Ds najib x yah susah2 pikir tadbir isu dlmn negara cukup ikut sj spa yg ddemo dan dcarut oleh segelintir 'golongn muda' yg telah drekrut oleh pr khasnya dap n pkr. Mudahnya pmimpin no 1 negara dkaburi. Najib gagal mngenalpasti khendak rakyat tulen tp lbh cendrung jd pak turut rakyat palsu aka kumpulan kecil org yg drekrut pr

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skrg ni RBA haram jadah DAP sh support Najib maa
      sbb Najib the true penjilat Cina maaa...
      kasi hapus semua akta..
      bebas.. boleh take over Malaysia!!

      Delete
    2. Tindakn najib buang semua akta sama mcm buang smua senjata negara sbb tmakn tipu daya musuh iaitu dap n pkr. Tindakn ini mnyebabkn bnyk kes2 derhaka kpd negara blaku yg spatutnya bleh dielakkn n polis boleh tumpu kpd jenayah lain dan pmimpin tumpu kpd pmbangunan. Seorg pmimpin wajib tau tipu daya musuh dan btindak tegas bg mnyelamatkn negaranya. Skrg ni negara dserang krn pmimpin lemah. Spatutnya negara mnerang musuh2 tp makin x bdaya sbb senjata pcegah cam akta2 da dbuang. Zaman najib akan dkenali sbg pmerintahn mbuang akta mnyebabkn pderhaka nagara berleluasa.

      Delete
  19. Semua bangsa lain takut dgn ugutan undi Cina.
    Paling gelabah dan meroyan ialah Najib
    Dia mcm kena sumpah dgn Cina
    xboleh nk lawan kuasa Cina.

    Najib kena turun jawatan.
    Bg TS Muhyidin peluang utk kemudi negara.
    Sistem UMNO BN akan sihat. xde sapa boleh jd maharaja mcm Nuar Ketum buat.
    Porak peranda pun penjilat dan macai masih sokong buta!

    ReplyDelete
  20. Salah satu sikap burok orang melayu ialah suka berhutang tapi tak mau bayar . Contoh nya saya ni . Berapa ramai orang berhutang dengan saya tapi bila tiba masa nya , tak mau bayar . Hanya dua tiga orang aje yang bayar , yang lain buat tak tau aje . Apa , ugama Islam suruh umat nya tak payah bayar hutang ke ? Ada kawan aku sekor ni lagi bagus . Dah la tak bayar hutang , lepas tu boleh tebal muka jumpa aku lagi untuk pinjam duit lagi . Ini lah yang di namakan orang melayu .


    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak ALi..
      Rejim Nuar Ketum berhutang janji dgn berjuta rakyat Selangor..
      dgn macai2nya di Permatang Pauh..
      rilek je die.. xde sape pun tuntut..

      so rilek la Pak Ali.. xmampos pon kalo hutang ko tu xdibayar.. melalak ape hal kt sini
      mcm le ade org nk peduli hutang ko Pak Ali oiiii!

      gi jumpe Polis lah report!

      Delete
    2. Blog Parpukari berkunyit tak nenyediakan servis memungut hutang.Blog ni punya speciality ialah memainkan isu KETOM dan meneggelamkan isu GENDANG CINA.

      Sekian

      Delete
    3. Tapi kalau Pak Ali nak order kunyit online mungkin boleh kot.

      Harap Maklum

      Delete
    4. ade skor macai Kunyit Ketum atas tu nk order kot utk spare part PRK Pengkalan Kubor.

      Delete
    5. Blogger Gerakan Anti PKR (GAP) tu pun aku dgr citer dibayar khas oleh sumber pengampu Najib.
      Sbb tu GAP tu tk respon isu Najib. siang malam asyik bg publisiti pd Ketum laknatullah tu dn PR.Posting semua moderated.. 1 minggu baru lepas.. mmg Najib skrg main duit je utk cover kelemahan die!

      Delete
    6. Dah banyak dibayar khas untuk bikin havoc pasal isu Ketom Kunyit dan Sepat Kering.Dengan harapan Paluan Gendang Cina Ah Jib bersama taik-taiknya akan sayup-sayup dan tenggelam kedengaran dan terus dilupakan.Hanya yang bijak berfikir akan nampak.Yang bahlol tetap jadi bahlollah.Nak jadi apa lagi.

      Delete
    7. Pak Ali RBA bodoh! Kau cina ah long ke ?

      Delete
  21. Baca kenyataan Mat Sabu buka tembelang DAP dan PAS... cara. cara untuk menang undi.. dapat kuasa supaya dapat bermaharajalela memuaskan nafsu serakah ...

    ReplyDelete
  22. EEEYYYYYYYHHHHHHHHHHHHHHHH MANA ARTIKEL TTG MAHATHIR KUTUK MELAYU MALAS DAN SENTIASA GAGAL DALAM APA LAPANGAN PUN??????????????? DAH KENA CENSOR KER????????????? BE BRAVE TO SIARKAN BERITA SEBENAR....ASYIK TIAP2 MAKAN DUIT BN JADI CYBERTROOPER MENGUTUK DAN MENYUNDAL DI SINI, DAPAT APERRRRR????? PEMALAS!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tu yg pemalas, x yah nk burukkn tun m dan laga2kn org melayu. BM pun klam kabut, mmg rba mkn babi goleng!!!!

      Delete
  23. Setuju Pengarah Lembaga Peperiksaan digantung sebagai pengajaran kepada pegawai2 atasan kerajaan yg lain. Pengamatan saya menunjukkan ramai pegawai2 atasan kerajaan tidak menyelia kerja2 orang bawahan mereka. Asyik bermesyuarat saja. Dari pagi sampai petang. Satu minggu mesyuarat sampai 5 ke 7 macam mesyuarat. Tak ambil tahu langsung kerja2 orang bawahan. Apa2 pun semua disuruh melalui secretary. Kesana kesini berlagakdg driver macam le pangkat tu besar sangat. Lain kali kalau ada isu2 sebegini, gantung je jawatan pengarah2 berkenaan, itu barudinamakan ada " accountability".

    ReplyDelete
  24. Ada juga kes ketua jabatan mnyalah guna kuasa dan menganiaya staf mereka yg x mbodek mereka

    ReplyDelete
  25. Di Malaysia Doktor Pakar I J N semua melayu... mana ada cina, kebanyakan Saintis dan profesor

    melayu .. cina sekerat dua je angkasawan pun melayu... Pakar kejuteraan Petrolium dan automobil semua melayu.. Secara overall mahathir belum puas hati... biasalah tu... Betuilah cina banyak duit.. berniaga besar.. dapat modal dengan menyamun dan menipu sumber alam melayu... mengajar melayu terima rasuah supaya dapat memperlahap kekayaan secara tak bermoral.. kalau Dinegara komunis dulu depa ni misti kena hukum bunuh... dimalaysia berlagaklah

    BANG KASSIM SELAMAT

    ReplyDelete
  26. 1.sepatutnya menteri pendidikan la kena letak jawatan!!kemudian baru pengarah LPM!!
    2.tangan-tangan gatal yang kacau sistem pendidikan yang sudah mantap nampaknya semakin sui!!warga malaysia nak termuntah dengan pembaharuan yang cuba dibuat oleh tangan-tangan gatal ni!!apa jadi pada PT 3!!apa jadi pada kolej vokasional!!budak-budak PAV disekolah-sekolah!!sekolah dalam hospital dll!!nak termuntah tenguk!!!
    3.eloklah PM dan TPM ni letak jawatan!!bala demi bala melanda malaysia!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau ni bodoh la pukimak, mungkin masa mak bapak aku buat kau tak semoat nikah kot? Apa kau ingat tukar PM dan TPM dah boleh selesai? Kau nak si peliwat jadi M? ingat lagi peliwat tu buat semua sekolah bulan 12 dulu? Ingat lagi ke sebab kau ni anak luar nikah so kau tak ingat? Kau nak blame siapa? Patutnya bagi solution pukimak bukan asik suruh org letak jawatan pastu nak ganti dengan pukimak lain. Bodohnya kau ni..

      Delete
    2. Salam Tak payah nak maki hamun berkenaan isu ini. Sepatutnya kalo kito ikut oran Jopun ketua kono berhonti lah. Tanggungjawab ditangan LPM oran yg diamanahkan ialah Pengarah. Ikut peraturan dio tak payah tunggu sampai TPM/MP gantung jawatan. She should have resign immediately to take full responsibilty of what happen. Baru oran bolih respect dio.Macam CEO yg bertanggung jawab terhadap kematian 3 oran perkerjo Bangla tu Dio resign. Jadi tal payah gaduh gaduh.

      Delete
  27. Elok ketum jadi TPM Lim Kit Sial jadi PM..Ketokohan mereka berdua ni melebihi Obama aku tengok..makni makmur Msia.

    ReplyDelete
  28. Mmg ada melayu yg belum merdeka masih mp mentaliti suka mjadi hamba kpd pendatang. Klu bangsa sendiri mmimpin xde yg betul nk beri idea bagus xde plak.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!