SULTAN SELANGOR MURKA DENGAN KHALID SAMAD PERTIKAI KUASA EKSEKUTIF MAIS

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah murka dengan Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad kerana mempersoalkan kuasa eksekutif Majlis Agama Islam Selangor (Mais) dan mencadangkan kuasa eksekutif pihak berkuasa agama itu ditarik balik.

Baginda dalam titah ucapan semasa merasmikan Masjid Pekan Sepang, di Selangor hari ini berkata, meskipun bukan anak jati Selangor, Khalid yang diberi peluang menjadi wakil rakyat di negeri itu seharusnya mengambil peluang mendalami sejarah negeri Selangor dan undang-undang yang terpakai terutama Undang-undang Tubuh Kerajaan Selangor dan Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Selangor.

“Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad mempersoalkan kuasa eksekutif Mais dan mencadangkan kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Selangor menghapuskan kuasa eksekutif Mais,” kata baginda dalam ucapannya.

“Beta amat kesal dan kecewa dengan kenyataan yang tidak bertanggungjawab itu.”

Baginda berkata, kenyataan Khalid itu ternyata menunjukkan beliau jahil tentang peranan Mais yang diwujudkan oleh Undang-undang Tubuh Kerajaan Selangor sebagai penasihat dan membantu baginda dalam menjalankan kuasa sebagai Ketua Agama Islam di negeri Selangor.

“Tindakan Khalid mempersoalkan kuasa Mais seolah-olah menunjukkan sikap biadap dan penentangan kepada kuasa beta sebagai ketua agama Islam yang mendapat nasihat daripada pihak Mais berkenaan agama Islam seperti yang sedia termaktub di bawah undang-undang.

“Ini bukan kali pertama Khalid mempersoalkan tentang isu berkaitan kuasa eksekutif Mais dan juga Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor yang dianggapnya sudah lapuk,” kata baginda.

Baginda turut memberi amaran kepada Khalid supaya lebih berhati-hati dalam mengeluarkan kenyataan pada masa hadapan.

“Oleh itu, beta menyeru kepada Khalid agar di masa akan datang beliau berwaspada di dalam mengeluarkan sebarang kenyataan dan jangan menunjukkan sikap biadap dan jahil beliau apabila membicarakan isu berkaitan dengan kuasa beta dan peranan Mais di dalam menasihati beta mengenai agama Islam,” kata baginda.

Khalid sebelum ini menggesa kerajaan negeri Selangor mengurangkan kuasa Mais  atas alasan demi melindungi imej Sultan Selangor daripada terus dikritik rakyat ekoran isu rampasan Bible berbahasa Melayu dan Iban oleh pihak berkuasa agama Selangor.

Khalid berkata, cadangannya memansuhkan kuasa eksekutif Mais tidak bermakna menolak kedudukan sultan sebagai ketua agama Selangor kerana kuasa eksekutif adalah kuasa pelaksanaan.

“Jika berlakunya kesilapan (Mais) rakyat akan marah dan ditujukan kepada golongan eksekutif bukannya kepada sultan.

“Jadi dengan cara itu, institusi sultan akan bersih daripada kesilapan atau tindakan yang boleh menyebabkan kemarahan rakyat.

“Institusi kesultanan sepatutnya bebas daripada apa-apa supaya ia tidak dikritik,” katanya.

HOUSE PK: Khalid gereja ada baiknya kau letak jawatan dan berambus keluar dari negeri Selangor ni. Ok la aku tak cerita pasal UMNO Selangor, sebab kita semua dah tahu macamana mereka kan?

Aku nak ngo-ngo desak supaya Khalid gereja letak jawatan dan berambus keluar dari Selangor! Berani ke? 

38 Responses to "SULTAN SELANGOR MURKA DENGAN KHALID SAMAD PERTIKAI KUASA EKSEKUTIF MAIS"

  1. Aku memang benci tengok perangai taik laknat sekoq ni. BERLAGAK bagus dalam sidang parlimen tetapi kurang ajar! Typical shit brained asshole.

    ReplyDelete
  2. MAIS bawa agenda politik dan bukanya agama. Baik bubar je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni lagi sekor binatang jahiliah.

      Delete
    2. Betul tu anon 9.50 agenda puak PAS dunggu , jilat apa saja DAP mau walaupun suruh agama islam jadi agama class bawahan .

      Delete
    3. Dah kita semua tahu ..PAs itu seumpama anjing suruhan yang sanggup menerima arahan dari DApigs... kalau tak tak ikut nanti takdelah bajet untuk mereka.... Jual agama untung wooo.. dapat duit banyak .... itu sebabnya Yb mereka banyak yyg kaya raya hasil JUAL AGAMA dan pecah amanah duit derma ....

      Delete
    4. betul tu bro...kompom ramai yb pas yg da berkepuk duit dlm bank hasil jualan bangsa & agama kpd kapirdajal ni...sampai tak menang tangan nk layan customer..tak gitu ke khalid samat yg lakhnat lgi menglaknat ni? ptuihhhh!!!

      Delete
  3. DAULAT TUANKU!!

    Kerajaan negeri Selangor jelas di bawah kawalan cina DAP dan hanya Sultan MELAYU yang dapat menanggani kebiadapan DAP dan balachi2 PAS dan PKR yang sanggup mengadai Bangsa dan Agama. Si khalid ni is classic case of a Melayu pengkhianat! Oi khalid, kau pemimpin PAS, tak nak bentang hudud ke? Takut kit siang marah ke?

    ReplyDelete
  4. Khalid Samad is an idiot.He shd be thrown out of Selangot

    ReplyDelete
    Replies
    1. Couldn,t agree more bro. This Khalid Samad must realize that he is not a Selangorian and shouldn't be saying things that he don't understand on state matters.

      I do hope Tuanku Sultan will not forget to exclude his name for future state functions.

      Honestly he should be thrown out of Selangor for insulting the Sultan.

      An idiotic moron who is trying to show off how dumb he is.

      Delete
  5. Khalid gereja bukan orang Islam. Dia sebenarnya paderi katolik ortodox Kristian. Tengok muka dia pun kita dah tau. Allah dah kata bila dah hampir nak kiamat orang kafir akan masuk masjid untuk cuba pesongkan akidah umat islam. Khalid gereja, Nik ajis, haji hadi semuanya iblis untuk misi ini. Pas ialah parti dan pergerakan iblis n setan di Malaysia. Jangan solat berimamkan orang pas kalau tak nak jadi kafirun. Syabas Sultan Selangor. Takbir!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku stuju sangat2 dgn pendapat ni." I swear, this is the whole truth and nothing but the truth"

      Delete
    2. Aku pun SETUJU!!

      Delete
    3. Akibat memperalatkan Agama untuk b politaik. Mereka buta segala galanya. Mungkin ini balasan illahi.Susah berbeno nak terima nasihat. Mereka meragukan mereka lah terhebat didunia dan di Abad ini.ATAU alang alang menyeluk pekasam Jangan sampai Memalukan Parti. Maka berterusan menyokong kafir harbi kerana. Tak berbaloi setiap kali ceramah hanya menadah TIN milo.

      Delete
    4. Jgn cepat cop org kafir... cermin diri dulu le. Silap hb, ko jadi kafir sbb kafirkan org lain

      Delete
    5. Kan orang PAS dah cop orang UMNO kafir hari tu....maknanya main2 cop orang lain kafir ni permainan PAS laknat yang mulakan.....Nak memecah belahkan Umat Islam....

      Maknanya...memang PAS dan khalid laknat ni adalah KAFIR!!!!!!!

      Delete
    6. Pandai pulak melenting bila dipanggil kafir. Yg PAS dok kafirkan org UMNO selama ini lu tak komen pun. Lu betul2 munafikun.

      Delete
    7. Ya,ya,ya,ya,ya,ya, siapa yang mulakan dulu kafir mengkafir nie....dah lupa...oya!....dah nyayok....cuba...cuba...cuba...lah ingat bro...kalu ko dulu masih kecil...ekor tak tahu sejrah Pas...mereka lah parti yang dulu mefitnah...tanya presiden PAs. ...masih hidup dia...ekor prgi tanya dia....presiden tahu sejarahnya atau tanya nik Aziz....tak berapa lagi nyayok dia...go quick and asked himmm....
      Orang lama 1957

      Delete
  6. Aku rasa Khalid kurang arif kot bab ni. Main hentam aje nak tarik balik kuasa MAIS. Dia taktau sapa yg dok blkg MAIS ni!!! So, pengajaran bagi Khalid utk siasat dulu, kuasa MAIS tu dr sapa. Bkn hentam kromo aje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spesis dungu dan bongok kot si samdolmat tu

      Delete
  7. Itulah, lain kali kalau nak bagi kuasa biarlah bagi kat org yg betul2 boleh memahami sejarah dan keadaan semasa negeri tu dulu. Nasib baik la pukimak ni sorang je buat hal. Cuba kalau ramai yg buat hal, tak ke huru hara jadinya negara kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Bedah, sabar2. Nak buat macam mana, dah pengundi2 Shah Alam yg bijak pandai yg undi dia.

      Delete
  8. Khalid si derhaka ni mmg barua kristian pun.. sbb tu muka dia ada iras2 mubaligh kristian.. dia mana hormat atau takut dengan raja2..sukati dia je nak cakap apa..

    ReplyDelete
  9. kalau dah memang geng biadap mmg camni la gaya depa.. apa dia peduli sultan ka..pm ka.. main redah ja.. orang mcm ni mana layak jd pemimpin.. sat lagi rakyat pun jd biadap sebab dia yg ajar begitu

    ReplyDelete
  10. Org s'gor yang bodo undi dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan semua org Selangor tak cerdik. Ada jugak yg pandai. Yg tak pandai adalah penduduk2 Shah Alam yg mengundi si Khalid G.

      Delete
  11. Jadi Sultan Selangor jadi talibarut UMNO untuk dapat habuan. Itu maknanya rasuah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni sekor lagi si bongok

      Delete
  12. Sultan2 Melayu dari zaman dulu pun dah jahat2 belaka, melarikan anak dara orang, menyeksa penentang2 mrk, dsbnya. Sekarang pada zaman ini adakah kuasa rakyat lebih penting atau Sultan yang menjadi hamba kepada kekayaan, wang dan betina yg di janjikan UMNO untuk terus mengoncang pemerintaan parti2 selain UMNO . Sultan dah tak lagi menjalankan kewajibpan dgn baik dengan bersekongkol dengan UMNO utk laba diri sendiri. Tak hairan lah dengan ketamakan golongan ini. Bangsat Sultan.

    ReplyDelete
  13. Raja adil raja dijunjung. Raja zalim raja disanggah, Harap Sultan keturunan Lanun ini ingat peribahasa dan adat Melayu ini. Sultan2 hari ini bersamaan binatang 2 yg buas, hidup utk duit dan main perempuan je.

    Ampun Tuanku Beri ribu Ampun, Patik minta diri dulu. Kalau nak main pedang jemputlah aku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Red Babi Army lagi. Nasib le babi dah tak ada raja lagi.

      Delete


  14. INILAH CONTOH KOMEN PENGANUT PAKATAN HARAM JADAH YG TAK TAU ADAP. HASIL DIDIKAN PENGANUT TEGAR AL SODOMY. CONTOH KHALID GEREJA. SAMPAI ANJING UPAHAN YG KEBANYAKANNYA SUARA CINAKOU KURANG AJAR. TAK TAU ADAP SOPAN.

    ReplyDelete
  15. Nabi Isa itu adalah juga Nabi orang2 Islam, jadi kalau Bangsat2 UMNO tak terima hakikat ini , kapir lah mereka. Mana boleh nama Allah jadi hak milik golongan tertentu?????????????

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini sah kafir yang komen. tak tau beza nabi isa yang umat islam beriman dan isa yang kena salib.
      wei kafir....kami orang islam memang percaya dan beriman kepada nabi2 termasuk nabi isa. tapi kami tak ikut percaya isa yang kena salib tu. jangan nak mengajar orang jika bangang.
      ALLAH kami umat islam...ALLAH yang maha esa. yang tidak beranak dan diberanakan.
      tuhan korang kafir....ada banyak...ada tuhan bapak...ada tuhan anak.
      kami orang islam secara consisten bertuhankan ALLAH yang satu.
      tidak seperti puak kafir sentisa tuhannya berubah2 mengikut keadaan dan sesuatu tempat untuk memesong fikiran orang.
      telah diketahui bahawa puak keristian akan gunakan apa saja untuk memesongkan penganut islam khususnya melalui wang dan wanita.

      Delete
  16. Daulat Tuanku. Mohon tuanku lantik beta jadi hulubalang tuanku. Akan beta pancung pengkhianat2 tuanku dari bumi Selangir ni. Berilah patik peluang ini tuanku.

    ReplyDelete
  17. 'Daulat Tuanku. Mohon tuanku lantik beta jadi hulubalang tuanku. Akan beta pancung pengkhianat2 tuanku dari bumi Selangir ni. Berilah patik peluang ini tuanku.' Makluk ini nak peluang pancung kepala orang, biarlah pahlawan kita ini lawan Amerika yg anti Islam dengan pedang sakti dia, Nak tunjuk2 je kpd yg tidak bersenjata di Malaysia tak guna berkelakuan pondan je , nak ampu Sultan Puki Mak yg tak guna tidak membawa kebaikan, kerana Sultan ini orang biasa bukannya malaikat.

    ReplyDelete
  18. anon 8:33pm...kalau lu bukan jenis pondan cuba jangan menyorok guna anonymous.
    kalau berani sangat sampai maki sultan...cuba kenalkan diri. kalau tak aku rembat dengan treler saje2 ko dapat.
    kurang ajar akibat jadi pengikut dajal..

    ReplyDelete
  19. Sultan dengan Pengikut2 dia adalah Puki Mak Tegar.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!