GEMPAR TAHAP CADBURY! BETUL KE ADA BABI DITERNAK DALAM JAKIM?


Episod cadbury ini dikatakan oleh artikel MyKMU SINI sebagai mencemar kredibiliti JAKIM. Adalah sedikit sedikit tapi sebenarnya kredibliti KAIM dah lama tercemar akibat tindak tanduk sekumpulan pegawai JAKIM yang pernah khianati bangsa dna ummah sendiri.


Pernah seorang pengusaha kilang mee kuning Melayu Muslim menceritakan bagaimana susahnya untuk kilangnya dapatkan logo halal. Hingga habuk perabut dan dinding pejabat yang tak mungkin menjejaskan proses pegilangan pun dipersoalkan.

Kilang itu sangat bersih dan bleh dikatakan suci. Tuan punya orang Islam yang sendiri menguruskan memang seorang pembersih dan begitu prihatin tentang kualiti dan kesucian keluarannya.

Sampai beberapa kali mereka datang hingga akhirnya tuan punya sedar tok lebai-tok leba ini seolah-olah memberi signal mahu disogok. Oleh kerana tuan punya ada kenal orang maka difahami memang tiada isu dalam report maka Pengarah tersebut arah disegerakan keulusan.

Mee kuning keluaran cina banyak dipasaran. Mereka guna jenama Melayu dan arab. Malahn ada gambar masjid tapi dikeluarkan di Sg Buloh. Harga murah walaupun tepung dan gula asyik naik. Ada kala diguna tepung expired yang tak ada harga tapi diputihkan. Turut diguna pengawait beracun untuk kasi mee kuning tahan lama.

Melayu yang banyak makan mee yang tak sihat ini. Tapi JAKIM diam saja bila berikan cina logo halal.

Malah kita tertanya juga bagaimana logo Halal dah begitu jelas berikut:


Tapi bagaimana barangan berikut dengan logo halal palsu boleh dibiarkan begitu saja?


Apa Bahagian halal JAKIM buat? Taukeh cina dah jolok ke?


Dalam hal cina jolok pegawai JAKIM, ada kisah seorang anak Allahyarham bekas Menteri Besar tahun 80an menceur diri dalam perniagaan ayam dengan niat untuk memastikan ayam halal untuk orang Islam makan.

Difahamkan dia mempersoalkan samada halal atau tidak ayam-ayam kepunyaan syarikat cina macam Leong Hp, Dinding dan macam-macam lagi. Malahan Ayamas kepunyaan KFC pun sudah mula dikhuatiri pihak tertentu sejak ahli perniagaan cina SIngapore bernama Peter Lim ambilalih.

Apabia perniagaannya bertambah maju dan mula dapat bersaing pembekal cina, maka datanglah JAKIM yang mengumumkan jenama ayam orang Islam ini tidak halal. Adalah cina sudah bayar orang supaya memperlihatkan proses seolah-olah tak halal ketika JAKIM raid.

Puak JAKIM ni, yang agar melampau strict ikut peraturan, tak ambil peduli penjelasan pengusaha ini. Lalu ditutup kilang selama 2 bulan. Mampuih wang pusingan pengusaha Melayu yang genuine ini dan terus tutup kedai.

Kalau buka pun bbukan senang nak dapatkan balik keyakinan.

Cina pengusaha ayam pun tepuk tangan. Melayu tak dapat kacau pasaran mereka.

PEgawai JAKIM pasti suka cina sumbat perut Melayu dengan ayam haram. Akibatnya anak-anak dan generasi Islam kemudian jadi degil, hati hitam dan lalai hal ugama hingga dan ada akhirnya murtad sebab bermula makan makanan tak halal.

FIkir-fikirlah bahawa majoriti hingga 90% orang JAKIM adalah antara orang PAS atau simpati apda PAS..

HOUSE PK: Ini aku petik dari The Unspinners. JAKIM aku dah hilang hormat kat korang, bagi aku elok la JAKIM dibubarkan saja. Inilah masalahnya bila JKIM dibiar selama ini menjadi sarang PAS. Tah apa-apa la mereka buat dalam tu. Mana halal dan mana haram pun kita dah tak tau la ni. Apa ceita ni JAKIM?

34 Responses to "GEMPAR TAHAP CADBURY! BETUL KE ADA BABI DITERNAK DALAM JAKIM?"

  1. Carilah mana mana bumiputra yg proses makanan halal... bila diorg datang ke HDC siang-siang lagi diorg kata susah nak dptkan logo halal... kena ada mcm2 baru boleh mohon... kena bayar konsultant lagi pulak tu... konsultant pulak mcm tak rupa konsultant tau-tau je bil dtg riban-riban kena bayau... lepas tu ambil masa yg lama nak dpt kelulusan... kalau buat selamba badak je maka kelulusan pun selamba badak jugak... kalau dah lulus guna org politik tak melalui proses kirabayar maka bila sampai tempoh renew pula lah masa tu dendam terbalas bakal bertahun-tahunlah permohonan renew tersadai atas meja diorg... abis camna? maka kami pengusaha bumiputra terpaksa lah tulis "PRODUK BUMIPUTRA MUSLIM" kat packaging masing-masing dgn kata lain itulah tanda halal kami sbb cina malaon takkan tulis mcm kami tulis tu... tq 4 ur time

    ReplyDelete
  2. Jamil Khir dok buat apa takkan tak Nampak kot.

    ReplyDelete
  3. BABI PUNYA JAKIM... BABI PUNYA PAS... HARAMJADDAH JAKIM..

    MINTAK ANAK BINI KENA LIWAT BARU PADAN MUKA ORANG2 ERJANGGUT NIE... MAMPUS LAH KAU ORANG2 JAKIM SIAL

    ReplyDelete
  4. HAHHAHA .... Org Islam juga diperbodohkan. Mcm mana ye negara Islam, agama rasmi Islam, majoriti org Islam, tapi benda2 ni berlaku??? So, kena pikir2 lah ye

    ReplyDelete
  5. Melayu juga kan??? Hanya Melayu yg akan buat benda2 mcm ni. Dengki, busuk hati ... agama tolak tepi

    ReplyDelete
  6. Kalau dah sampai tahap kena sogok baru dapat sijil halal , itu sangat berbahaya . Apa kata kalau pengusaha cina beri sogok , senang senang dia dapat sijil halal . Kerajaan kena siasat .


    .

    ReplyDelete
  7. Gua bagi komen ikhlas.

    Pegawai2 JAKIM yang tidak menjalankan tugas & tanggungjawab mereka dengan amanah dan saksama gua anggap seperti pegawai SPRM yang menerima rasuah. Pada umat Islam dan juga ALLAH SWT dia kena jawab. Kalau tak sanggup laksana tugas, baik letak jawatan dari orang tuduh makan gaji buta atau gaji haram.

    Pasukan Keselamatan kata 'we don't compromise on security'. Jakim dengan dibantu oleh KKM dan makmal2 yang berkaitan patut berpegang dengan cogankata seperti ini untuk memberi keyakinan kepada umat Islam. Tapi gua takut benda yang ada logo halal palsu pun meteka telan atau tutup sebelah mata.

    Wooii JAKIM, bangun la, bangkit la, berjihad la demi kesucian makanan yang hendak ditelan oleh umat Islam.

    Kita patut dah ada standard dan integriti dalam menangani masalah ini supaya dianggap sebagai peneraju pengeluar sijil halal diperingkat global. Jangan la terlalu banyak makan coklat Cadbury.

    Sekian, untuk renungan.

    ReplyDelete
  8. Semasa aku bekerja diPahang kawasan Temerloh aku kenal dengan seorang pemuda yang berasal dari Kelantan, beliau bekerja dengan Cina sebagai pemandu lori untuk membekalkan ayam yang telah siap diproses ke pusat membeli belah dan market, beliau bertugas mulai jam 3.00 pagi hingga 10.00pg.

    Beliau (Pemandu) ini melihat sendiri bagaimana Cina2 yang hanya memakai seluar dalam sahaja yang menjadi tukang sembelih termasuk juga cina2 betina, tetapi di Pusat2 membeli belah digantung gambar seorang lebai Melayu yang didakwa sebagai tukang sembelih.

    Rupa2nya Lebai ini dibayar hanya RM10.00 sahaja sebulan dan kadang2 diberi sekor ayam sedangkan beliau tak pernah pun memegang pisau untuk sembelih ayam, aku pernah hantar komplain kepada pihak tertentu tetapi nampaknya keadaan serupa sahaja tanpa tindakan.

    Sepas 6 bulan Pemandu tersebut atas nasihat aku terus berhenti kerja.

    ReplyDelete
  9. Baru nak tahu ke betapa jijiknya kelakuan segelintir pegawai Jakim yang berkepiah dan berserban terutamanya mereka mereka yang membuat lawatan kepremis bagi tujuan pengeluaran sijil halal. Mereka mereka ini lebih najis dan jijik dari khinzir.

    ReplyDelete
  10. BABI PUN PENING.....KEJAP AKU NI HARAM..KEJAP AKU HALAL !! BUNUH DIRI LAGI BAIK...KATA BABI !!

    ReplyDelete
  11. spesifik, siapa org JAKIM yg dimaksudkan? klu hang dok sebar fitnah, apa bezanya dgn keparat tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buktikan org Jakim Tidak bersalah dgn mengambil tindakan kpd mereka yg pecah amanah...Jika tidak maka terbukti dakwaan ini...

      Delete
  12. saya ada dengar cerita orang2 yg kerja kt jabatan agama mmg paling kuat rasuah. bayangkan nak pergi haji pun boleh rasuah. masya Allahhhhhh. nikah kahwin jgn cerita la. mmg kerja dia nikahkan orang. dapat gaji lagi tp org nak nikah pun kena bayar upah jugak. sbb tu la masyarakat kita tonggeng terbalik. ramai yg tak amanah

    ReplyDelete
  13. Dalam perkhidmatan kerajaan yang mereka panggil kafir ini penuh dengan penganut isle.Akhirnya kafir kembali kepada mereka.SPA akan mengambil golongan janggut sejemput dan dahi hitam semasa temuduga dan mereka bersarang kukuh.Betapa lalainya UMNO,nak tunjukkan keadilan kononnya sehinggakan agama,bangsa dan negara menanggung derita angkara melayu bodoh,pengkhianat dan petualang yang menjadi bangsat menyokong DAP (Dajjal Anutan Pas) dalam agenda meruntuhkan negara.Ceramah agama termasuk dalam kursus wajib selama 7 hari bagi kakitangan awam.Aktiviti agama dijadikan satu 'escapisme' dan kebal kerana majlis ilmu itu satu kewajipan.Pekerjaan dalam anutan mereka bukan satu ibadah,tetapi perbanyakkan aktiviti 'keagamaan' semasa waktu bekerja adalah ibadah sebenar.Bolehkah golongan bodoh semulajadi (GBS) ini menegakkan Islam?Agama kini sudah menjadi candu.

    ReplyDelete
  14. Soalnya .. BILA BAHAN UNTUK DI MAKAN OLEH ORANG MUSLIM TIDAK HALAL..
    MAKA .. HATI NYA .. AKAN MENJADI HITAM ..
    INILAH YANG DI MAHUKAN OLEH KAUM YANG ANTI ISLAM ..

    ReplyDelete
  15. Semua sayur halal, makan sayur je...ada semua vitamin, protein pun ada.....lebih hijau lebih protein, tak percaya pergi selidik. Apa-apa susah nak makan benda yang dah mati....risau pulak tentang halal atau haramnya...dahle penuh dengan darah benda yang tak bernyawa tuh......lagipun harga ayam, dsb bukan kata murah, tambah pula senang memudaratkan kesihatan.....go green je....mulakan pergerakan baru, era baru....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tetapi BAJA Sayuran dari sumber haram...mcmmana ??

      Delete
  16. AKU - DAH LAMA TAK CAYA PD ''LEBAI''
    PALING AKU TAKUT BERJUBAH , SONGKOK PUTIH
    MEREKA SESETENGAH MALAH RAMAI YG ''MEWARAKAN TETAMPILAN''
    DIRI MEREKA DITAMBAH ADA ''SPOT LIGHT HITAM DIDAHI'' ,,,,,, MENAKUTKAN
    MEMANG TAK SEMUA YG SEDIKIT TU YG MENCEMARKN

    ReplyDelete
  17. Kalau diorang ni makan rasuah pun bukanya kena buang kerja. Paling kuat pun kena leter dgn bos. Kopiah janggut tu wayang shj.

    ReplyDelete
  18. Pengusaha muslim tak payah mohon sijil halal. Cukup dgn menyatakan "produk ini dihasilkan oleh usahawan muslim dan kakitangan muslim. Ditanggung halal. Sebarang kekhuatiran sila hubungi 00-00000000". Tampal gambar pengusaha kat bungkusan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. letakan juga nama dan alamat, kalau ragu boleh dihubungi.
      elakan mkn ayam dan daging yg siap diproses. beli yg hidup n sembelih sendiri atau suruh org islam sembelihkan.
      kalau daging.. dptkan daging2 segar yg dijual oleh peniaga2 islam dipasar. walau mahal sedikit tp baik utk kesihatan dan tiada ragu2..

      Delete
  19. SEBAIK MUNGKIN JAMIL KHIR DITURUNKAN DARI MEMEGANG JAWATAN MENTERI YANG BERTANGGUNGJAWAB KERANA TAK PERNAH AMBIL KISAH

    ReplyDelete
  20. apa lah korang ni. soal DNA pun kecoh satu negara. nak makan makan saja lah, kalau tak mahu makan tak usah makan, JAKIM pun tak paksa korang makan coklat itu selepas mereka kata dah Halal dah. benda kecil jer beb. cuma DNA saja dan bukannya mereka bubuh daging babi, kalau mereka bubuh daging babi gua pun tak lalu nak sebat. naaajiiiisssssssssssssss mughalazah, kena samak gua punya mulut, perut dan usus tau.

    mat sebat

    ReplyDelete
  21. ORANG MELAYU ORANG ISLAM MEMBANTU PEMBINAAN TOKONG, KUIL DAN GEREJA

    Dulu melayu tak ada kilang mengeluarkan produk Halal, tak ada perniagaan untuk menjual produk Halal. Tapi kini semua itu dah ada. Kalau produk melayu islam dah berkualiti, tak perlu lah kita nak guna produk bukan melayu bukan islam.

    Teori mudahnya begini. Bila kita sokong syarikat orang melayu orang islam, syarikat itu hidup dan dapat menyediakan peluang kerja kepada beribu2 anak melayu anak islam, bila syarikat untung banyak, syarikat bayar zakat yang banyak juga, syarikat juga akan beri sumbangan dana untuk bina mesjid, surau dan sekolah agama rakyat, syarikat juga akan menyumbang dana untuk pengembangan agama islam.

    Maknanya setiap sen yang kita belanjakan dengan perniagaan orang melayu orang islam akan kembali kepada orang melayu orang islam sendiri dalam berbagai bentuk.

    Jadi kalau kita berbelanja untuk produk keluaran bukan islam maka setiap sen kita belanjakan turut membantu mengukuhkan perjuangan mereka dalam apa juga bidang. Kalau mereka minta derma untuk bina tokong, kuil atau gereja mustahil kita nak bagi tapi tanpa sedar kebanyakan kita orang melayu orang islam sebenarnya ada saham dalam pembinaan rumah2 ibadat bukan islam malah kita juga tanpa sedar menyumbang dana untuk pembangunan serta pengembangan agama mereka.

    Pilih lah sendiri. Adakah anda nak menymbang dana untuk pembinaan MESJID, SURAU dan SEKOLAH AGAMA atau adakah anda nak menyumbang dana untuk pembinaan TOKONG, KUIL dan GEREJA.

    WAHAI ORANG ISLAM, TANPA SEDAR ANDA SEBENARNYA MENJADI PENYUMBANG TETAP DANA UNTUK PEMBINAAN TOKONG, KUIL DAN GEREJA. Cukup lah sekarang ini bilangan Tokong, Kuil dan Gereja sudah melebihi bilangan Mesjid dan Surau. Buktinya bila mereka datang bersembahyang di rumah2 ibadat itu, tak lah sampai melimpah ruah sembahyang di kaki lima macam mana yang dialami oleh umat islam pada setiap kali bersolat Jumaat.

    KITA SEBENARNYA MASIH KEKURANGAN MESJID atau KITA ADA MESJID TETAPI TAK CUKUP BESAR UNTUK MENAMPUNG BILANGAN JEMAAH YANG SEMAKIN RAMAI.

    Saya sekadar mengingatkan saja. Tolong sedarkan yang lain2 juga.

    Ana Muslim

    ReplyDelete
  22. Ada kakitangan JAKIM putrajaya yg aku kenal kantoi main judi internet dgn ipk selangor, tido lokap 1 mlm..selang beberapa minggu pulak kantoi massage batin kt spa area klang waktu kerja. Nilaikan sendiri..

    ReplyDelete
  23. Ada kebenarannya, seorg kwn cuba dpt sijil halal utk produk aiskrimnye tapi brmcm2 karenah ditimbulkan. Last2 x mau pohon. Gitu juga seorg kwn pengusaha makanan frozen, pindah kilang n nak dpt sijil pun bermcm2 karenah.

    ReplyDelete
  24. Salam..
    Saya sokong kenyataan saudara. Ni bukan fitnah atau nk mengaibkan sesama islam. Saya adalah peniaga yg berurusan dgn pihak jakim, majoriti pegawai jakim mmg pembangkang. Mereka kutuk kata kerajaan skrg ni rasuah. Tpi adakah anda di luar sana tahu, sbnrnya puak2 ni la yg kuat mkn rasuah. Bila nk job d jakim kena sumbat mereka, bru dpt..sya dh terkena, so cpt2 angkat kaki dr berurusan d jakim. Sbb rezeki ada di mana2. Satu lg, ustaz n ustazah di jakim ni, sebahagiannya semua hipokrit..jd xla salah jika kita kata, nk dpt sijil halal kne sogok bru ik...ya la, pak aji n ustazah ni pun nk juga cekik. So tlg pandang hal ni bg menteri yg berkenaan.

    ReplyDelete
  25. PAS pun dah tak halal dah jadi mahkruh..apa tak nye? terang terang bersubahat dengan DAP menjahanamkan Melayu..memang tak heran kalau pengikut pengikut PAS kena jolok sebab prinsip "kau haram(sokong UMNO).. aku halal(sokong PAKATAN)

    ReplyDelete
  26. tutup je JAKIM ini. kalau cerita di atas itu benar, JAKIM memang merupakan kandang babi yang bertopengkan islam

    ReplyDelete
  27. YA ALLAH BETULKE. BERDOSA BESAR NI. ORG JAKIM TAK TAKUT TANGGUNG DOSA KE. ADA JUGA BEBERAPA INCIDENT MENUNJUKKAN MMG PERKARA BEGINI BERLAKU. MERRKA INI NAMA SAJA TAHU MENGENAI AGAMA TAPI BILA NAMPAK DUIT SEMUA MEREKA LUPA.

    MEREKA KENA INGAT HIDUP NI TAK LAMA. DALAM NERAKA YG LAMA JADI TAKUTLAH PADA HUKUM ALLAH.

    DAN KALAU BENAR MEREKA BERBUAT JAHAT PADA PENIAGA ISLAM MEREKA JUGA AKAN MASUK NERAKA JAHANAM. JGNLAH SEKONGKOL MENGINAYAI KAUM SENDIRI. INSAFLAH.

    ReplyDelete
  28. jakim memang lama dah jadi babi…

    ReplyDelete
  29. JAKIM. Jangi Aku Kautim,Ini Masukkkkkk. Masa kita berkerja kita terima sogokan,masa kita bersara kita terima KESANSARAAN.

    ReplyDelete
  30. JAKIM. Jangi Aku Kautim,Ini Masukkkkkk. Masa kita berkerja kita terima sogokan,masa kita bersara kita terima KESANSARAAN.

    ReplyDelete
  31. Jika betul bagai dikata......Alangkah malunya JAKIM...Bukan senang nak tebus malu, ini akan terlibat dengan Menteri dan Kerajaan , jadi buatlah sesuatu sebelum terlambat.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!