DARI JAKARTA-PART 4


Aku dah kembali ke Jakarta dari Bandung dan Bogor. Malam tadi aku beli beberapa koran Indonesia untuk melihat perkembangan pilihanraya mereka. Rata-rata koran di muka depan berita Jokowi-Probowo dan berita piala dunia.

Apa yang menarik perhatian dalam koran mereka adalah tentang perang media sosial dalam pilihanraya mereka kali ini. Mengikut laporan paper itu banyak akaun robot yang muncul sejak kebelakangan ini untuk mendukung calon pilihan mereka. 

Wowwwww lebih kurang di Malaysia juga ya. 

Aku lihat cara Probowo kempen sebiji cara PKR kempen. Asyik main sentimen selamatkan Indonesia, tawar bulan bintang dan Probowo pandai berlakon untuk tarik simpati pengundi. Manakala Jokowi pula banyak bercakap dan berjanji yang realiti.

Aku tengok TV malam tadi ada penganalisis politik Indonesia kata jika Probowo menang Indonesia akan menghadapi masalah dengan dunia luar kerana dia bermasalah. Permohonan visa dia ke beberapa negara pernah ditolak. US juga menolak visa dia. Kali terakhir di tolak tahun 2012. Dia dikatakan melanggar hak asasi manusia. 

Hari ini hari terkakhir aku di Jakarta. Esok pagi aku pulang. So hari ini aku nak jalan puas-puas keliling Jakarta untuk melihat kempen mereka. 


5 Responses to "DARI JAKARTA-PART 4"

  1. Bkn senang nak jadi pemimpin ... bukan hanya utk bikin duit. Bila dah menang jadi Presiden tu, rakyat mengharapkan pemimpin baru dpt membawa negara mereka ke tahap yg labih baik dari skrg. Kalau pemimpin sendiri ada masalah dgn negara2 luar, mcm mana negara tsb akan berkembang?? Mcm mana pelabur akan masuk dan menjana pendapatan negara?? So, pilihan rakyat kenalah tepat demi kebaikan anak2 di masa hadapan

    ReplyDelete
  2. tak payahlah komen lebih-lebih pasal prabowo dan jokowi... setakat beberapa hari kat Indonesia je dah boleh komen macam-macam.... sikap sombong dan bongkak itu yang akan menghancurkan diri kamu sendiri... jangan nak turur campur dengan urusan negara lain... asyik cakap pasal anwar...diri sendiri mun sebiji macam anwar... tak tahu malu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa masalah awak....?? blog orang punya suka laa nak komen apa pun.

      Delete
    2. Cakap orang sombong dan bongkak...
      habih yg ko bercakap sombong dan bongkak mcm ko tau semua tu ape jadah nya..moron..

      Delete
  3. Eh eh ..bila sentuh jubur konek pun terasa ks.....

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!