APA KEBENDANYA RUU NI? NAK HAPUSKAN HAK MELAYU?

Aku tak berapa faham kenapa mesti kita laksanakan RUU ni? Aku tersentak bila baca artikel terbaru Tun M, KLIK SINI.

Lepas tu aku baca artikel panas berapi dari GAP pulak, KLIK SINI

Apa itu RUU? Aku extract sikit dari blog Tun M kat bawah ni:

1. Kerajaan Malaysia akan membentang tiga rang undang-undang (Bill) bagi mengganti Akta Hasutan 1948, demikian janji Perdana Menteri. Akta Hasutan dianggap tidak sesuai dengan keadaan zaman dan dasar keterbukaan Malaysia.

2. Apakah rang undang-undang yang akan dijadikan pengganti kepada Akta Hasutan? Dibawah diperturunkan nama-nama akta berkenaan:-
1) National Harmony Bill
2) National Unity Bill
3) National Unity and Integration Commission Bill

3. National Unity Bill dan National Harmony Bill bertujuan menghapuskan dasar pemilihan berasas kepada agama, bangsa, keturunan, tempat lahir, jantina atau ketidakupayaan dan lain-lain yang berkenaan.

Kenapa perlu buat begini? Kalau dah dilaksanakan, apa ada pada bumiputra lagi? Perlu ke? Apa pandangan korang?

10 Responses to "APA KEBENDANYA RUU NI? NAK HAPUSKAN HAK MELAYU? "

  1. '.....National Unity Bill dan National Harmony Bill bertujuan menghapuskan dasar pemilihan berasas kepada agama, bangsa, keturunan, tempat lahir, jantina atau ketidakupayaan dan lain-lain yang berkenaan.....'

    Memang tidak wajar ketiga tiga bill itu hendak diperkenalkan kerana ketidak seimbangan antara kaum di Malaysia masih luas! Melakukan ketidakadilan untuk memberi keadilan kepada semua!

    Oleh itu golongan yang berkuasa yang menyokong dasar ini perlu diubah!. Mereka sudah tidak berkemampuan untuk mentadbir negera dengan menjamin keadilan untuk semua. Muka pemimpin nombor satu yang setiasa kelihatan 'moyok' tidak ceria dan kelihatan 'clueless' perlu diganti1

    Dia juga tidak belajar dari sejarah. Berapa banyak yang telah dijanjikannya untuk golongan yang tidak tahu berterima kasih ini semasa PRU ke 13 dan beberapa PRK yang lain. Janjikan 'bulan dan bintang' kepada mereka!

    Apa jawapan golongan yang tidak berterima kasih ini?, 95% mengundi pembangkang. Alhamdulillah mereka merancang Allah jua yang menentukan!

    Allah swt masih mengasehi umat Islam Malaysia. Tapi jangan lupa kita perlu berusaha dan belajar dari kesilapan!

    Mungkin kasih Allah tidak akan lagi tertumpah kepada umat Islam Malaysia kalau mereka gagal belajar dari kesilapan dan terus membodohkan diri.

    Siap sedia umat Islam Melayu untuk bersatu supaya kita terus diberi kuasa oleh Allah swt di bumi Malaysia walaupun dengan wadah lain dan pemimpin yang lain!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey fucktard dungu shut the fucking up

      Delete
  2. Najib ni bodo nak mampus.

    ReplyDelete
  3. adakah melayu / islam suka menghasut?

    ReplyDelete
  4. Melayu tak ada telor kah ? Bila mansuh Akta ISA kamu orang riuh. Sekarang mahu mansuh Akta Hasutan juga kamu orang bising. Kenapa, adakah bila sudah tak ada itu dua Akta kamu orang melayu tak boleh hidup kah ? Haiya betul lah kamu orang melayu masih berfikiran kolat macam orang yang masih tanggal dalam hutan di Amazon.

    Datok Seri Mohd Najib. I call upon you to proceed. Go to hell with them the uncivilised malay voices.

    TPK, Ipoh

    ReplyDelete
  5. PM Najib adalah PM Malaysia yang paling lemah. Beliau tidak punyai visi negara yang strategik. Najib tidak mampu mengendali desakan dari orang2 disekeliling beliau, pemimpin singapore, serta musuh politik. Najib harus sedar beliau memimpin negara yang berbilang kaum & agama. Beliau ingin popular untuk menjadi Bapa Transformasi Negara. Nampaknya banyak agenda transformasi beliau menjejaskan kedudukan Islam & kepentingan orang Melayu. Kedaulatan Islam dan hak-hak umat Melayu banyak terhakis dan luntur. Jangan terkejut jika berlaku gejala murtad secara terang-terangan 10 tahun lagi, nauzubillah m.z. Semoga Allah menyedarkan Najib sebelum terlambat.

    ReplyDelete
  6. Anon 9:21am tu memang sah geng RBA dari parti BABI DAPPigs.......

    Wooiii Ah Gib Gor...udah2 lah tidoq tu....cuba hang bangun and smell the kopi...woiiiii....

    ReplyDelete
  7. Tun kalau dah bersuara pasti ada yang tak kena.. Kenapa najib buat keputusan cmni..? masih ikut cakap punahsihatkah? Lama kelamaan hak orang melayu akan terhapus kalau mcm ni gayanya..penat je pejuang2 dulu tegakkan hak kita.. Masih belum terlambat utk repair semua ni..harap jangan tersalah langkah sudah...cina tepuk tangan jek nanti

    ReplyDelete
  8. Hanya org Melayu yg hidup senang saja akan bersetuju agar Akta HAsutan dihapuskan. Kalau kamu tak faham kenapa org2 Melayu diberi keistimewaan, ambil lah buku sejarah. baca sikit. Atau susah sgt, baca buku Tun Dr M. Semasa kemerdekaan diberi, pemimpin terdahulu dah tahu akan berlaku perselisihan ttg hak2 kaum2 ni, psl tu Melayu dan Agama Islam diangkat ke martabat yg lebih tinggi dan kaum lain perlu hormat tanpa mempersoalkannya. Tapi bila diberi terlalu byk sgt kebebasan, inilah harga yg kita perlu bayar, Cukup2lah bagi kebebasan mcm ni. Kita perlu hentikan sblm terlambat

    ReplyDelete
  9. I think this PM is very much into 1 Malaysia until he forgot he is Malay. Anyway, I think he must have better judgement and make good decision. After all, his father fight for Malays those days. Don't worry to my Malay friends. Maybe the time has arrived for us to stand at par and fight who is the best

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!