PANAS WEI! KEBENARAN TENTANG PANDA YANG MESTI DIBACA OLEH SEMUA RAKYAT MALAYSIA!

PANDA-PANDA La demo..itulah lawak yg dibuat saat ini....mencetus isu hangat..macam2 pandangan negatif..cacian bodoh bangang dan mgkin fitnah dilemparkn...berikut antara info tentang panda di seluruh dunia yg boleh dirujuk sbg senaskah pengetahuan yg mgkin mbolehkan kita menilai semula pandangan kita...

1. Hanya terdapat 17 zoo di 12 buah negara yang ada panda ni. Malaysia negara no 13 yg terima panda..

2. Panda di National Zoo Washington DC di sewa RM 3.3 juta setahun iaitu RM 33 juta utk 10 tahun. Tetapi untung bersih dari penjualan barangan cenderahati panda SAHAJA adalah RM 3.85 juta setahun tak tmasuk tiket...

3. Panda di Zoo Toronto menyumbangkan kepada 10% peningkatan keahlian Zoo dan pertambahan 300 ribu pengunjung setahun. Ini memberi pulangan RM 10 juta setahun.. (^_^)

4. Zoo Edinburgh merekodkan jualan tiket melebihi 50% dari biasa sejak kedatangan panda. Jumlah pendapatan adalah triple dari 27 juta kepada RM 81 juta setahun. 

5. Zoo Edinburgh juga mencatatkan peningkatan pelawat zoo apabila Panda mula mendiami zoo mereka daripada 536,000 pada tahun 2011 kepada 800,000 pada hujung tahun 2012. 

6. Zoo Atlanta kena melobi kerajaan China selama 12 Tahun untuk dapatkan panda Zoo San Diego kena belanja RM 16 juta bagi kempen dapatkan panada. (^_^)

Hebatnya Malaysia? Tak perlu melobi.. Tak perlu berkempen. China tawarkan atas menghargai 40 tahun persahabatan Malaysia dan China. (^_^). 

Tawaran ini bukan diterima bulat2..PM minta zoo negara buat kajian impak...zoo negara yg alami kerugian saban tahun apalagi tentulah setuju ibarat org mgantuk disorong bantal..
Jangkaan keutgn mgikut En Rosly Ahmad Lana, Timb presiden zoo negara ialah ...emm..sila buat reseach sendiri...

6. Sehingga kini dianggarkn ada lebih 40 buah zoo yg mmohon dr kerajaan China utk dapatkn seekor makluk hok mjadi isu ini...tp belum dperkenankn..

7. Ramai ore kata bakpo tak beli jah...tu la masalahnya kalu boleh beli lama doh zoo2 ini beli ttp masalah China mjadikan panda ini eklusif milik China malah kalu dpat anak pun perlu dipulangkn dalm usia 2 tahun..oleh kerana binatang ini semakin pupus dan sukar diperolehi + disukai ramai mjadikan China mletakn satu nilai yg tinggi utk sesiapa bminat thadapnya...

8. Terdapat 17 Zoo di 12 buah negara di dunia ini yang menyimpan panda dengan kos yang memakan puluhan juta untuk menguruskan mereka, tetapi mereka tetap menyimpan kerana pulangan yang dibawa oleh seekor haiwan paling comel di dunia iaitu PANDA sangat menguntungkan.

Entahlah...sekali pikir tak logik ttapi itulah kenyataannya..itulah nilai TAKDIR bg seekor makluk ciptaan Allah Taala bernama PANDA..yg mjadi rebutan dan cita2 semua pgurus zoo di dunia ini..

12 Responses to "PANAS WEI! KEBENARAN TENTANG PANDA YANG MESTI DIBACA OLEH SEMUA RAKYAT MALAYSIA!"

  1. Penjelasan yang baik dari admin..tapi pastinya puak pembangkang tidak akan menerima fakta ini...biarkan mereka dengan sifat anti kebenaran...sudah menjadi amalan merek untuk sentiasa memburukan kerajaan..

    ReplyDelete
  2. Penyokong Pembangkang mana species yang MEMBACA, mereka semua banggang yang ikut je apa boss dia orang kata. GST pun tak nak ambil tahu tapi buat demo je. Apa pun jadi bahan modal politik SIAL mereka.

    Terbaru HAIWAN pun jadi bahan FITNAH, jejak je kaki di bumi Malaysia, Panda2 tak berdosa kena umpat dan keji!! Cuba bayangkan.

    Jadi tak guna bagi FAKTA apa pun tentang APA APA, mereka ni SUKA AUTA bukan FAKTA...inilah hakikatnya..

    Cubalah si Lim Guan Eng tu yang bawa Panda ke Pandir ke ke Penang, mesti serta merta dipuji.. "Oh bagus, pandai LKS, LGE...bagus bawa Panda boleh Tarik pelancung ke Penang dan ke Malaysia amnya...lagi pun berbillion boleh dapat dari perlaburan dari China berbanding berapa juta sangat kos pemeliharaan Pandir Pandir ni".. Saya jamin, inilah yang mereka katakan.

    Tapi oleh kerana DS Najib yang 'dapat' Panda Panda, maka tiba2 semua jadi akauntan tak bertauliah, bayangkan? Dah banggang tahap melampau semua akaunting, cost, auditing pasal Panda timbul.

    Mereka ini jiwa jiwa yang sakit....tak tengah nazak dah..tak ada harapan lagi..

    ReplyDelete
  3. Curi air money dia.. senyawakan kemudian masuk dalam rahim kucing.

    ReplyDelete
  4. Pala hotak kalu mcm longkang mmg tk nmpk camana nk carik duit ...diorng dok sibuk duit rakyat ..duit rakyat...dia ingt duit rakyat ni gugur dr langit ke....kalu tk di usaha ..di jana ..mcmana nk dtg duit ....dia ingt kemewahan malaysia ni ..jd sendiri ke....kalu tk dgn usaha pimpinan dulu2

    ReplyDelete
  5. Kerajaan BN eratkan hubungan dgn Cina dgn memelihara panda.

    Kerajaan PR eratkan hubungan dgn Cina dgn memelihara pan*** Cina doll.

    ReplyDelete
  6. Kerajaan BN eratkan hubungan dgn Cina dgn memelihara panda.

    Kerajaan PR eratkan hubungan dgn Cina dgn memelihara pan*** Cina doll.

    ReplyDelete
  7. panda tak meliwatMay 23, 2014 at 5:27 PM

    lebih baik simpan panda drp simpan peliwat!

    ReplyDelete
  8. Dengar cerita tiket untuk melihat panda gergasi di Zoo Negara mencecah RM20 untuk seorang dewasa dan RM10 untuk kanak kanak . Masih murah memandangkan hanya sedikit zoo di seluruh dunia memiliki binatang berkenaan . Saya tak kan lepas kan peluang melihat binatang ini dari jarak dekat . Seumur hidup dapat tengok sekali pun jadilah . Lebih baik tengok binatang ini dari menghadiri ceramah politik yang penuh dengan maki hamun .

    .


    .

    ReplyDelete
  9. fucking stupid shit...cara you balon dan nak tamatkan kewujudan org cina di negeri dan you nak chong kelentong cina di china menghantar panda dia krn nak berkawan dgn org Malaysia. konek yang nak kena sula ke...kalau nak bohong, biar lidah kontot dulu...org china tak suka org Malaysia kerana dasar diskriminasi konek lu sial

    ReplyDelete
  10. Dh bguni2 pnyelewengan fakta dbuat oleh pas n rba ttg panda ni. Si pngikut cm biasa jd pak snggup terima spa sj hamburan pmkmpin mrk

    ReplyDelete
  11. Dah la ambil duit rakyat sewa dan bela panda. Lpas tu charge rakyat melalui tickets bila tgk panda 🐼. Fikir2kan sendiri la

    ReplyDelete
  12. Klu bwk babi gergasi dr china mesti puak PR melompat riang.macai PR dgn babi mmg spesis yg sama...

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!