PANAS! BANK NEGARA BILA NAK AMBIK TINDAKAN TERHADAP HONG LEONG BANK NI?

Hong leong bank ni memang kurang ajar. Bank yang dimiliki oleh Quek Leng Chan ni memang sudah lebih. Korang tau tak staf Cinabeng dalam bank ni boleh hina kaum melayu sesuka hati mereka?

Berikut adalah satu isu yang panas di mainkan di FB dan laman twitter sejak semalam . Rakan blogger The Flying Kick turut membangkitkan isu ini . Penulis tidak pasti sejauh mana kebenarannya tapi oleh kerana ada report polis, apa yang diperkatakan mungkin benar . Penulis membangkitkan isu ini dengan niat pihak polis menyiasat kebenaran cerita yang telah tersebar meluas di media sosial . Sekiranya apa yang diperkatakan itu benar , maka pegawai bank berbangsa Cina yang mengeluarkan kata-kata rasis terhadap kerani bank berbangsa Melayu itu wajar di siasat. Peliknya wanita Cina itu mengaitkan Melayu dengan PM Najib (merujuk kata2 di bawah ini:)




"THIS IS HONG LEONG! HONG LEONG!!! CHINESE BANK YOU KNOW!!! IT IS NOT YOUR NAJIB'S BANK, BANK BUMIPUTERA, STUPID!!!"

Mana dia tahu orang yang diherdiknya itu bukan Melayu penyokong PAS, PKR dan DAP ? Kalau benar lah apa yang di laporkan itu , wanita itu adalah manusia rasis di peringkat tertinggi . Dia punya rasis bukan atas dasar parti politik tapi atas dasar warna kulit , dalam kepalanya orang Melayu dikaitkan dengan pemimpin Melayu PM Najib Razak , orang Melayu dianggap bodoh , taraf bank milik Cina dan milik Melayu dibanding-bandingkan . Gua baca pun panas sial ! Tapi biarlah polis siasat kesahihannya secepat mungkin.

Dari sahabat blogger The Flying Kick

Satu laporan polis telah dibuat oleh seorang kakitangan Hong Leong Bank, Taman Sri Tebrau, Johor Baharu berhubung perangai RASIS yang diherdik oleh seorang pegawai bank tersebut.

Pegawai bank tersebut adalah seorang wanita bernama LIAU CHOW WAN yang merupakan Manager Head of Department Hong Leong Bank.

Dalam kes ini, kakitangan berbangsa Melayu itu telah menerima satu notis untuk berpindah ke Hong Leong Bank Berhad di Kuala Lumpur tanpa sebarang alasan. Kakitangan berbangsa Melayu itu yang berusia 46 tahun yang hanya merupakan seorang kerani di bank tersebut, telah merayu dan memohon ehsan kerana telah bekerja di cawangan tersebut selama lebih 28 tahun.

Bagaimanapun, LIAU CHOW WAN terus mengherdik kerani Melayu itu dengan kata-kata berikut:

"THIS IS HONG LEONG! HONG LEONG!!! CHINESE BANK YOU KNOW!!! IT IS NOT YOUR NAJIB'S BANK, BANK BUMIPUTERA, STUPID!!!"

Perangai perkauman yang diamalkan oleh KEBANYAKAN PEGAWAI BANK HONG LEONG bukanlah perkara baru. Sebelum ini HONG LEONG BANK turut menyekat, menahan dan menghalang pekerja-pekerja beragama Islamnya daripada menunaikan solat dengan pelbagai alasan, termasuklah tidak menyediakan ruang untuk bersolat. Solat dikatakan sebagai membuang masa!

Laporan polis telah dibuat oleh kerani tersebut kerana sentimen perkauman yang cukup menebal di kalangan pegawai bank HONG LEONG yang hampir keseluruhannya berbangsa Cina dengan Melayu dan India kebanyakannya hanyalah pegawai atau kakitangan bawahan.

HONG LEONG BANK, bank Cina yer? Bank Melayu bank bodoh, yer?

Dari rakan Facebook Pena Kulaijaya pula menulis seperti berikut

BUAT KALI KEDUANYA BERLAKU DI NEGERI JOHOR..! MELIBATKAN SYKT PERBANKKAN YANG TERKENAL IAITU HONG LEONG BANK.

KEANGKUHAN DAN KESOMBONGAN KAKAK BESAR SEBUAH SYKT PERBANKAN DI NEGERI JOHOR MEMANG BERADA DITAHAP MAKSIMUM DAN SANGAT TERLAMPAU.

ADAKAN INI HASIL DIDIKAN OLEH DAP DAN PKR DI JOHOR UNTUK MENKUCAR KACIRKAN NEGERI JOHOR YANG TELAH TERSEDIA AMAN DAN DAMAI.

(1) Xpuashati Bbaur Perkauman
Tmn Pelangi Rpt 3294/14
9/4 jm 1009
Pgdu : Zulkefli b. Zainal -49 thn / Kerani Hong Leong Bank
Saspek : Liau Chow Wan (P) - Manager Head of Department Hong Leong Bank.
Klsfksi : dlm sistn
Kes : 7/4 di Hong Leong Bank Bhd (HLBB), Level 5, Wisma Tiong Hua, Jln Keris, Tmn Sri Tebrau, JB, pgdu trma notis dr saspek supaya pindah ke HLBB KL tanpa sbrg alasn. 8/4 pgdu jumpa saspek utk mohon ikhsan krna kerja tpt tsbt slama 28 thn. Saspek dgn angkuh bkata 'This is Hong Leong!!! Hong Leong!!! Chinese Bank you know??? It is not Your Najib's Bank, Bank Bumiputra stupiddd!!!'. Pgdu xpuas hati saspek main sentiment pkaumn thdp pkerja bwhnnya n desak PDRM majukn pkara tsbt ke JPM.

SEBARKAN.............!

Terima kasih kepada Be Da Man kerana telah menyiarkan artikel ini dan aku harap korang sebarkan benda ni dan jadikan ianya viral Aku jugak nak mintak kalau ada staf lain yang dilayan sebegini dalam HONG LEONG BANK bangsat ni.

BANK NEGARA! Nak diamkan cerita ni macam cerita BAFIA Rafizi jugak ke? Kenapa kerajaan, badan kerajaan semua takut dengan pembangkang ni? Malunya....

53 Responses to "PANAS! BANK NEGARA BILA NAK AMBIK TINDAKAN TERHADAP HONG LEONG BANK NI?"

  1. Selalu ada polis report.... Apa tindakan ? Nuar Berhim liwat tu hina hakim & mahkamah pun ada polis report.. Tp tak ada tindakan apa2 pun.

    Dia masih buat lagi... tindakan sendiri je lah jawabnya.......!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bank diluluskan atau dibenarkan beroperasi pada zaman Menteri Kewangan paling teror ketika itu. Sapa hah?

      Delete
  2. Apa lagi ni dah bln April....Tunggu kalau ada lagi kes yg mcm ni ,

    Bln depan dah PATUT ''mula''...sbb mcm dah ada skrg ni.......

    ReplyDelete
  3. Minta maaf...selesai, umno jadi org tengah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa guna pas yg partinya islam. apa guna pkr yg ada org melayu? adakah dah jadi setan bisu hanya kerana dah jadi satu pakatan?

      Delete
  4. saya pernah kerja dengan hong leong industries. kenyataannya cina-cina ini terkejut melihat ada anak muda melayu yg belum mencecah 30 tahun menyandang jawatan junior manager. dalam setiap kursus yg saya hadiri melayu tak pernah lebih dari 3 org......masa tu prof habibah klu x silap head tarining dept ( bussiness school of management ). mmg terasa rasisnys sebab ada manager melayu yg lebih senior...dah nak pencen....pesan kat semua geng kami, jgn berenti walau ditekan mcmana sbb x ramai melayu yg jd senior officer d hong leong...mmg terasa rasis

    ReplyDelete
  5. Patut laa.. Namer pun macam LanChau.. gua tak heran laa...

    ReplyDelete
  6. Aku pun heran betul le skrg ni. Bangsa Melayu asyik dihina oleh bangsa lain. Bangsa Melayu sendiri tak bangun dan melawan balik. Adakah org Melayu skrg ni malu nak ngaku Melayu atau memang tak kisah dipandang hina oleh kaum lain??? Bagi pembangkang, depa memang tak kisah sebab janji depa dapat sokongan walaupun bangsa sendiri dipijak dan diludah. Itulah hak samarata yang depa dok laung2kan. Yang tergadai bangsa sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa nak hairankan yang menyokong pukimak ni semua bangsa Melayu juga. PAS adalah dajjal yang paling besar.

      Delete
    2. apa nak kisah. Mak kau takde PUKI ke.....suka sangat sebut puki. Bodoh punya melayu. Bila orang kata BODOH kau kata PERKAUMAN. Itulah MELAYU bodoh. AKU PUN KERJA NGAN BANK JUGAK. SELALU GIVE THEM 4 LTRS WORDS. IF U THING U R RIGHT. ..MAKE SURE U FIGHT. DO SO BACUL LIKE AMNO TAKDE MARUAHHHHHHH.

      Delete
  7. Dia dah kata bank tu "bank cina" (chinese bank).....jadi apa hal yang kita orang Melayu ni heboh nak berurusan dengan bank tu??? Apa dah tak ada bank lain lagi ke...???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hong leong bank itu terletak di Johor Baharu, Johor, Malaysia...bukannya di luar negara seperti. singapore, china, hong kong dll.

      Delete
    2. nasib baik saham HLB ni x patuh syarak,kalau mematuhi syarak saya sarankan agar orang islam membeli saham -saham HLB yg tersenarai dibskl. cina tu tak akan berani cakap sedemikian jika sedar bahawa bank tu bukan milik penuh cina.

      Delete
  8. Kita buat kempen jom
    Org Melayu, tutup atau jgn berurusan dgn HLB lg

    Nama mcm lancau
    Ckp pun mcm lancau !!

    ReplyDelete
  9. Melayu2 kat luar tu kena pandai2lah..byk lg bank lain kat luar.bagi yg dah kerja lama tu, nasib korang lah. Aku mmg tak berkenan kerja bank ni...faham2 sajalah..

    ReplyDelete
  10. Aku cadangkan semua sekolah jenis kebangsaaan Cina dihapuskan segera utk membendung masalah rasis yang serius dikalangan Yahudi Asia ini dalam jangkamasa panjang.

    ReplyDelete
  11. Rakyat melayu x payah la nk tgu tindakn org besar2. Keadaan ni sama dgn indonesia, rakyat jati indonesia di sana dpgl rakyat kecil lbh dtakuti oleh kaum pndatang. Sbrg perkara rasis ditangani oleh rakyat kecil ini dgn cara mreka. Di malaysia rakyat marhaein perlu bgabung btindak atas phinaan oleh kaum pndatang ttp dgn cara kita sdr. Contoh: boikot sgala jenis pkhidmatan yg dtawar oleh pndatng. Buat la secara sistematik n bjaksana n istiqamah. Perlu diingat gerakn ini x akan dsambut oleh pas n pkr tp kita kena yakin kpd bantuan Allah s.w.t.

    ReplyDelete
  12. bagi santau muntah darah kepada betina tu, orang melayu ni hanya berani bertindak keatas sebangsa dan seagama.

    ReplyDelete
  13. BOIKOT JERR...BNYK LAGI BANK LAIN.TU BELUM LAGI MEREKA MEMERINTAH MALAYSIA NI

    ReplyDelete
  14. Patutlah Kerajaan Singapura tak keluarkan lesen perbankan kepada Heong Leong Group. Kerajaan Singapura hanya mengeluarkan lesen financing sahaja. Hanya Malaysia keluarkan lesen perbankan kepada Hong Leong. Hong Leong Bank diSingapura hanyalah cawangan luar negara Hong Leong Bank Malaysia.

    Inilah Cina dah beri kekayaan tak sedar diri.

    ReplyDelete
  15. Polis Malaysia patut dibubarkan saja. Makan gaji buta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. LU LA MAKAN GAJI BUTA RBA
      LU MAHU LETAK KOMUNIS JADI POLIS. SENANG UNTUK KAUM LU TAKLUK INI NEGARA KAN

      Delete
  16. Cilaka punya manager. Ikut logik bodoh dia, "This is MALAYsia, MALAYsia. Malay land u know. Not your China land." Bla bla bla....

    ReplyDelete
  17. xde sape nk balas ke? pok pek pok pek.. mne ketuanan melayu?

    ReplyDelete
  18. Rasa bongkak tu sebab confiden bangsa Cina akan berkuasa tak lama lagi....apa tah lagi kabar angin dengan kemasukkan berpuluh ribu kuarga dari tanah besar sana ke negeri Johor...rujuk blog bradokapak

    ReplyDelete
  19. Org cina rasa selamat nk maki hamun melayu sbb ada pas n pkr yg akan sokong mereka. Pas pkr n cina dh sain mati x leh patah balik nt muntah darah. Puak pr ni lbh takut janji ngan cina dpd janji Allah s.w.t.

    ReplyDelete
  20. Umno johor kena awas sbb dap sdg buat gerakan merampas johor utk dgabungkn dgn singapor. Selatan - johor, utara - penang n tengah - selangor, kl dh lama dh... pas pkr plak berangan2 nk kongsi kuasa ngan cina...muahaha... labu labi terjun dgn labunya angan2 mat jenin kelapa dh hempas klapa pun salahkn umno mmg x kan sedar spai bwak ke kubur. Pas berangan klu cina mmerintah masjid lbh makmur n konsert liar smua pupus. Pkr plak berangan klu cina mmerintah, lgbt, seks bebas songsang tunggng tbalik smua bleh dlindung oleh akta mmurtadkn melayu moden. Yg pasti politik anak beranak akan bkmbang jd sistem presiden monarki. Sape berani bsuara mnentang dtangkap senyap2 @ dsumbat dgn wang n kuasa boneka dgn jawatan barua bangsa agama n negara.

    ReplyDelete
  21. Boikot saja dan simpan dalam ASN/PNB....Baru Cina tau ade tempat untuk duit MELAYU

    ReplyDelete
  22. Memang la ... Malaysia ni tak boleh hidup tanpa China. China rules.... Melayu gigit jari le wehhhh. Dari dulu sampai sekarang, Bergantung dengan bangsa lain tak habis2

    ReplyDelete
  23. Aku dengar budak itu marah bos dia, Hei you penyokong tegar PR, baruah DAP, suka makan babi dan kongkek beramai2 selepas minum arak. Kalau you nak buang I, balik tongsan dulu lah!

    ReplyDelete
  24. Bagai manakah kehidupan org2 Melayu sekiranya cinabeng perentah nanti.

    ReplyDelete
  25. mana perginya puak perkasa or pekida....jgn nk bergaduh sesama melayu saja..

    ReplyDelete
  26. mendidih aku...haram jadah punya bangsa...jgn lebih2...lu ingat duit boleh beli lu punya nyawa ka??? sial pinya bangsa...

    ReplyDelete
  27. Aku setuju dengan anon April 11, 8.24am.
    Santau je.

    ReplyDelete
  28. :: sorry, komen saye bkn k racist tp utk dia sedau diri ea...This is MALAYSIA country n we as truly MALAY citizen never have intention to kick u out from here..so just do ur work n bare on ur mind that u are staying n working in our MALAYSIA nt CHINA ... ade faham ke? n pd kerajaan MALAYSIA, anda perlu tahu terlalu byk kes racist di kalangan pekerja-pekerja terutama pirvate sector..so, disebabkan jrg ade tindakan sewajarnye diambil, perkara mcm ni makin berleluasa.mungkin kerajaan fkir isu ini tak penting...cume nk bgtau kite ni demokrasi kan, so where is the demokrasi yg kerajaan perkatakan tuh? tlg pantau hal begini sblum terlambat...kate 1 Malaysia, rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan kan? so dahulukan siasat kes cmni, so rakyat bolehla dgn rase ikhlasnye menyumbang demi pencapaian negara kan..so ape kate? ::

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sial punyer Cina, malam ni gua kan gi main ah moi cina. tunjuk mereka ni MALAYsia!!!

      Delete
  29. xyahlah korang semua terlalu emosional...mmg betul bank tu mmg bank org cina sbb pemiliknya 100% milk hong leong...xyah nak salahkan anwar kepembangkang ker..ada otak pikir negara ni sapa perinth lebih 50thun..so xyah nk tunding jari ke apa...pikir sendiri...benda2 nh terjadi apabila kepimpinan pm najib lemah dan senyap n x berani bg kata putus dlm setiap isu...pikirla jgn emosional


    ReplyDelete
  30. fitnah...zul kiss free yg maki bos cina tu cina babi pasal tak puas kena tukaq......fuck you mamak melayu barua pelacur paria...jenis macam kaulah yg menagguk di ayer keruh...

    ReplyDelete
  31. Kamu smeua hanya marah kerana Cina maki melayu. Saya juga benci perbuatan ni, namun bila Ibrahim(pengerusi perkasa) sanggup mengankat kepala Lembu kat kuil India, menmberi angpau putih kat ornag Cina, adakah kamu semua bersedia untuk marah dia?

    ReplyDelete
  32. Carsem Semiconductor ada milik HLB kuli2 hapraknya bnyak dr org melayu dgn Indon dan Bngla maka nk tak nak semua pmbyaran gaji melelaui HLB
    Tapi elok juga sb kbnyaan pekejenya diklangan ank muda adalah peyokong tegar PR

    ReplyDelete
  33. biasalah tu bro, budak-budak baru nak main politik.

    ReplyDelete
  34. Hidup pekasa. . .hidup melayu !

    ReplyDelete
  35. KEPADA ORG MALAYSIA YG BERAGAMA ISLAM & BERBANGSA MELAYU.... TOLONG KURANGKAN BERCAKAP AJE BUKTIKAN KUASA MU..... BOIKOTTTTTT BANK TU... KORANG ASIK BANYAK BERBUAL DARU BANYAK BUAT.... BOIKOT AND KASI DIA RASA....TU SAHAJA AJARAN UNTUK DORANG... SO PLS BOIKOTTTTTTT.

    ReplyDelete
  36. Kalau Anwar salah, DAP salah, PR salah, kenapa UMNO tak betulkan? PM yang ada kuasa, Siapa???
    -Cicit Hang Jebat-

    ReplyDelete

  37. " AN HONEST CHINESE IS A POOR CHINESE "

    ReplyDelete
  38. elakkan sentimen berbaur perkauman.....kita rakyat satu bumbung...kita bukan democracy mcm amerika satu negara satu bahasa ....kita democracy cara malaysia.....banyak elemen kena paham....cakap sket pedih...so....think rasional...dont do something dumb ass

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!