MAKIN KUAT PETROL DAN DIESEL DICURI! APA NAK JADI NI?

PUTRAJAYA - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) merampas petrol dan diesel subsidi bernilai RM5.5 juta sejak November lepas.

Menteri berkenaan Datuk Seri Hasan Malek berkata rampasan itu hasil beberapa operasi bagi membanteras penyelewengan bahan berkenaan iaitu Operasi Diesel dan Petrol 1 North (OD1N), OD2N dan Operasi Diesel 1 Selatan (OD1S).

"Selain rampasan, turut dilakukan ialah pembekuan harta dan aset bernilai kira-kira RM36 juta. Ini adalah kejayaan cemerlang yang dicapai sehingga Mac ini," katanya dalam majlis perhimpunan bulanan KPDNKK hari ini.

Beliau berkata KPDNKK merampas 645,570 liter diesel serta petrol bernilai RM1.62 juta menerusi OD1S di Melaka, Negeri Sembilan dan Selangor.

Katanya, kes berkenaan disiasat mengikut Akta Kawalan Bekalan 1967 serta Akta Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001, yang membabitkan agensi lain seperti Polis Diraja Malaysia, Lembaga Hasil Dalam Negeri dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

Hasan juga berkata jumlah penguatkuasa KPDNKK mungkin perlu ditambah pada masa akan datang memandangkan ketika ini hanya terdapat kira-kira 1,800 orang di seluruh negara. - Bernama

House PK: Nasib baik la dapat tangkap. Kalau tak berapa banyak dah rugi tau. Aku harap KPDNKK menambah anggota lagi dan banteras benda-benda macam ni. Aku tak boleh la kalau ada harami yang kuat mencuri hak rakyat terutama diesel dan petrol bersubsidi ni

2 Responses to "MAKIN KUAT PETROL DAN DIESEL DICURI! APA NAK JADI NI?"

  1. Assalammualaikum wmt,
    Inilah kerja kaum imigran cina di negara ini yg mengaku konon mereka rajin dan pandai berniaga.
    Mana mungkin kaum imigran cina boleh kaya semudah itu kalau tidak melakukan kerja-kerja haram seperti menyeludup keluar minyak bersubsidi?
    Bukan itu saja. ada banyak lagi kegiatan haram yg menjadikan kebanyakan orang cina di negara ini kaya raya.
    Dan dgn kekayaan itulah mereka membeli sebahgian besar hartanah di bandar-bandar kecil dan besar sejak dulu, kini dan selamanya.
    Jika kegiatan ini masih gagal dibanteras, akhirnya semua tanah di Malaysia akan jadi milik cina tanpa an disedari oleh orang Melayu yg asyik bercakaran sesama sendiri.
    Tak perlu mereka menang pilihanraya, Malaysia dah jadi milik mereka.
    Ketika itu Melayu hanya mampu lari naik bukit dan gunung yg masih berhutan belantara.
    Padan dgn muka Melayu yg tamak dan suka sangat ambil rasuah drpd kaum imigran cina.
    Kerana rasuah yg diterima para kakitangan kerajaanlah semua ini terjadi.

    ReplyDelete
  2. Dalang utama dalam penyeludupan ini ialah bangsa CINA, aku bukan rasism tapi inilah hakikat apabila peluang membuat untung berganda selalunya dimonopoli oleh bangsa ini. Aku syorkan terus ditambah agen penguatkuasaan yang lebih berintegriti dan rajin bekerja. Penguatkuasaan yang berterusan dan bukan bermusim....masih ada beberapa peringkat penambahbaikan didalam sistem penguatkuasaan KPDNKK...anyway anda telah menjalankan tanggungjawab dengan baik walaupun banyak kekurangan...

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!