WAHAI PUSAT ZAKAT, BAITULMAL DAN JABATAN KEBAJIKAN! DIMANA KAMU SEMUA DIKALA ADIK INI MEMERLUKAN BANTUAN KAMU? SEBARKAN

Ini kisah menyayat hati yang aku ingin kongsi dengan pembaca blog aku sekalian. Kisah ini benar-benar berlaku di salah satu sekolah agama di KL. Ayuh, kita baca ni dan kita buat iktibar:

"Bayar Yuran Sekolah Pakai Duit Syiling]Pagi - pagi saya terima whatsapp gambar ini dari adinda saya. Ni gambar duit yuran seorang pelajar yang masuk mendaftar ke sekolah semalam di Kuala Lumpur. Datuknya membawa punjut duit syiling yang bernilai RM64.00.

Itu pun tak cukup untuk membayar yuran sekolah tersebut. Guru - guru ' topup' untuk pelajar tersebut. Pelajar ini, kematian ibu sedari umurnya sebulan lagi. Bapa dipenjara kerana masalah dadah. Nenek bekerja sebagai cleaner dan akan tamat kontrak pada bulan Jun nanti. Datuknya sudah tidak berdaya untuk bekerja dan menerima bantuan PERKESO RM350.00.

Berapalah sangat RM350.00 hidup di bandaraya Kuala Lumpur ini.Bayangkan, semua orang menunggu untuk guru mengira jumlah duit syiling yang di bawa oleh datuk tersebut. Kasih seorang datuk untuk menyekolahkan anak ini.

Semasa menulis cerita ini, saya beberapa kali terbabas kerana sebak. Dalam dunia semakin pantas ini, di ibu kota ini, masih ada golongan yang dikategorikan sebagai miskin tegar. Keluarga ini, sudah memohon beberapa kali bantuan zakat, namun kerana kerenah birokrasi , bantuan tidak disalurkan kepada mereka.

Mungkin inilah sepatutnya tugas wakil rakyat atau pemimpin masyarakat. Mencari mereka yang terpinggir ini. Selalunya golongan ini, tidak akan meminta - minta untuk menagih simpati ramai. Malah mungkin hidup mereka lebih bahagia dengan jumlah wang yang sedikit tetapi dimanfaatkan sepenuhnya.

Sebenarnya, inilah ladang pahala untuk kita yang setiap hari membazir. Membazir makanan, membazir pakaian, membazir masa dan sebagainya.Kisah anak ini, mungkin ada juga di tempat lain. Cuma kita sahaja yang belum mencarinya. Saya juga ditunjukkan gambar anak - anak ini. Comel - comel dan gembira sahaja rupanya.

Seronok hendak ke sekolah seperti orang lain juga. Namun bajunya tak serupa orang lain. Kekuningan, besar dan lusuh, mungkin juga pemberian orang lain. Gambar ini disebar bukan untuk menagih simpati. Gurunya yang sebar di kalangan rakan - rakan kami sahaja kerana sudah tidak tertahan lagi melihat kepayahan hidup yang anak ini bakal tempuhi.

Mana tak sebak, belum pernah dalam sejarah sekolah, mengira duit syiling yang belum tentu cukup untuk dijadikan yuran sekolah.Akhir kalam, duit gaji atau bonus yang kita terima, sedekahlah kepada golongan seperti ini, kerana di dalam duit gaji kita, pasti ada hak orang lain. Pengajaran juga buat saya, agar tidak mewahkan anak - anak, mana tahu ada rakan - rakan yang tidak bernasib baik.

Pasti hati kecil mereka sayu dan tersentuh hati, mereka tidak semewah anak - anak lain. Tiada ipad, tiada tv mungkin, tablet pc jauh sekali. Mungkin pegang komputer hanya di sekolah.Cerita ini bukan rekaan. Berlaku di sebuah sekolah rendah agama di Kuala Lumpur pada Januari 2014.

House PK: Aku dapat kisah ini melalui email, aku tak tahu pun siapa yang tulis kisah benar ini, tapi aku nak share sebab inilah masalah kat negara kita ni, pusat zakat ada, jabatan kebajikan masyarakat ada, pusat baitulmal ada tapi penuh dengan manusia suka membuat birokrasi.

Bayangkanlah ini cerita yang kita tahu, aku percaya ada ramai lagi kisah-kisah sebegini yang tak keluar. Lihat wajah comel anak kecil itu, lepas korang baca cerita ni pasti akan bergenang airmata. Ya Allah, kau lindungilah umat Islam di bumi Malaysia ini.

Mulai tahun ini aku akan serang habis-habisan Pusat Zakat, Kebajikan ka, Baitulmal. Harami-harami ni kalau buat kerja, confirm tarak masalah punya. Aku jugak nak jasa baik pembaca blog aku ni, kalau ada kisah-kisah sebegini, tak kira la anak yatim ke, ibu tunggal ke, orang yang terlampau daif dan ditindas oleh badan-badan harami tak bertanggungjawab ni.

Maka email aku kat 1housepk@gmail.com - kita ajar depa cukup-cukup!

82 Responses to "WAHAI PUSAT ZAKAT, BAITULMAL DAN JABATAN KEBAJIKAN! DIMANA KAMU SEMUA DIKALA ADIK INI MEMERLUKAN BANTUAN KAMU? SEBARKAN"

  1. Salam...ni posting terbaik setakat ni untuk tahun 2014...pk...inilah jalan terbaik...inilah perjuangan yang sebenarnya...lebih mulia dari membela puak politik samada kerajaan ataupun tidak...PK...kalau kau terus begini...kemuliaan akan datang pada kamu...bukan ganjaran atau sanjungan...terbaik...kasi gegar semua pusat zakat atau badan kebajikan seluruh negara...melayu Islam mintak macam macam alasan...nanti kalau sepet mintak...padan dengan muka...jangan sampai sepet dapat zakat melayu Islam...memang malang nasib bangsa ku

    ReplyDelete
  2. Aaa .... Parpu .... boleh pun kau buat posting yang menyentuh perasaan . Ini tak .... asyik asyik kau buat posting maki hamun orang , macam lau kau tuu bagus sangat . Jangan marah Parpu , gurau saja . Walau apa pun semoga Tuhan menolong adik yang menimpa kesusahan ini .

    ReplyDelete
  3. mintak tolong dpt kan dari MP kawasan. kalau di selangor jumpa la adun terdekat.
    baitulmal di KL kan ada. kalau dah mampu beli computer dan ter tera di FB tak kan nak cari no. phone serta email MPs, Adun dan baitulmal tak dpt kot. aku rasa dia org ni malas dan hampas.

    ReplyDelete
  4. pembuka tirai 2014-isu kementerian pelajaran.

    ReplyDelete
  5. sokong teramat HPK.Serang puak2 yg ada di baitulmal dan zakat dengan mendedah kebenaran.
    Puak2 makantedarah gaji buta.
    Syiah kali puak2 dajjal ni atau pun pembangkang laknatullah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 701.aper masalah ko nie.ini masalah nya bilamana yg diamanahkan buat kerja tapi malas.dari duit tu sebanyak 150k gi shopping kat london baik bantu mereka yg susah.dari bercuti ke LA dan Sdyney ada baik bantu golongan miskin.kutipan zakat berjuta juta tahunan.maner pergi duit nya.jika bole 32k bayar duit loyer utk kepentingan peribadi ada baik dibantu orang susah.dari dibuang berjuta juta kawasan prk ada baik nya golongan saperti ini di bantu.aper kah pemerintah sedar dan celik bahawa golongan ini yg perlu dibantu.tak perlu menunding jari pada pihak lain.aper pun moga jariah admin dapat ganjaran dari Allah swt.

      Delete
    2. zakat 300 juta. adik ni punya yuran sekolah pun cikgu dia tolong byr kan. bukak lah blog zakat selangor tgk apa jawapan ustaz hamizul pasal asnaf ni.
      bukak pulak blog ustaz zakat ni tgk apa azam tahun baru dia. cakap ngan ustaz tu suruh dia tambah azam dia utk tolong org2 fakir yg sebenar memerlukan. Anak2 yatim yg perlu penjagaan. Bila org mintak duit bagi je lah. Bayar zakat boleh lak pakai credit card. Mana punya hukum firaun la diorang pakai ni. PPZ insaflah. Pasal mereka ni lah antara org2 yg dianggap sombong di sisi Allah.

      Delete
    3. PK awak tolong sekali pesan dgn gang2 rumah zakat ni. Suruh dia guna hukum Quran bila nak mengagih. Asyik baca kitab hadis je, sampai bila nak selesai. Pesan pada mereka semua dari Dato JAmil Khir sampailah ke pegawai2 zakat sekalian. Ahli kitab musuh Allah.
      Kita semua bukan nak cari salah sesiapa. Tapi bila diorang seleweng hukum dan duit zakat ni tu yg jadi masalah. Golongan ahli2 kitab yg mengubah hukum Allah utk kepentingan sendiri. Kalau cerita kitab2 diorang zaman saidina Abu Bakar siapa tak bayar zakat diorang akan cakap boleh diperangi. Sampaikan balik pada mereka bahawasanya kalau dari Quran Allah merekalah yg mesti diperangi kerana melanggar perjanjian hukum Allah. Tapi bukan perang pakai senjata. Cukup dgn hujjah2 dan bukti kebenaran AlQuran utk kita memerangi mereka.
      Oleh itu, janganlah engkau (Wahai Muhammad) menurut kehendak orang-orang kafir, dan berjuanglah dengan hujjah-hujjah Al-Quran menghadapi mereka dengan perjuangan yang besar dan bersungguh-sungguh.

      Delete
    4. Sampaikan sekali kepada semua golongan ahli2 kitab hadis semua. Ni bukan perang main2. Ni perang besar dengan kamu semua. Kerana pendustaan, penyelewengan, pengubahan hukum2 dan jalan2 AlQuran yg kamu semua ubah ikut sedap hati. Allah Dia tak suruh perang pakai senjata tajam pun bukan pulak dgn pistol ataupun meriam katak. Cukup sebuah Alquran yg akan melenyapkan kebatilan dan kesesatan kitab2 kamu.
      Fahamkan ayat Quran diatas tu ''perjuangan yg besar'', maksud dia perang besar yg sungguh2 terhadap semua golongan ahli kitab tak kira siapa. Sampai nyata kebenaran sebuah AlQuran.

      Delete
    5. PUKIMAK PUNYA PUSAT ZAKAT..!!!
      Asyik bangga dengan jumlah kutipan beratus juta setiap kali pengunguman.Tapi orang susah dan menderita lansung tak dihidu dan kalau orang datang mengadu dia bikin boo layan jer.Ker ada Kepala Babi UMNO dah menyusup masuk songlap duit tu.Yang PR PUKIMAK pulak boleh plak keluar idea nak agihkan duit zakat tu pada orang kafir.Agihkan Lobang Jobor ngkau la geng PR.

      Dua-dua pun cam PUKIMAK..!!

      Delete
    6. cerita ngan org iblis menghasut manusia supaya jgn bayar zakat. Diorang taktau ke yg iblis tu menghasut diorang dgn meyeleweng hukum2 Quran dgn zakat tu. Dah dapat duit zakat liat nak agih kat org, bagi alasan macam2. Ceramah pandai la ustaz.
      Pandang diri sendiri dulu. Ingat pakai kopiah muka alim Allah nak percaya ke dgn kau. Anda dan golongan anda lah antara manusia yg memburuk burukkan ugama Allah. Itu pasal Dia cakap terang2 ahli kitab hadis musuh Allah.

      Delete
    7. Tahun lepas tokeh terbersar agama dan zakat Malaysia cilok duit zakat buat renovate bungalow dia RM50 jota apa cerita ... inilah gaya kehidupan OMNO-BN ... zakat jarang nak ulor ... kalu zakar, nak ulor ajerr ...

      Delete
    8. 11:01 ingatlah mati sebelum menghambur fitnah.....

      Delete
    9. Ntah ko tak tgk ke sultan kelantan dulu duk atas kerusi roda pasal sebat duit zakat. Tak caya tanyo ke nik aziz dia mesti byk info.

      Delete
  6. Tak lifestyle bantu orang susah.Baik simpan duit beli seluar carrot cut cekeding pas tu ambik gambar masuk Insta.Senang sikit nak menang Shout Award Ptuiiii...!!!!

    Pukimak punya Pemuda Umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tak setan bangsat ngko hentikan ngko punya auta
      Buat lah komen bernas berdasarkan maklumat dan fakta
      Follower blog nie ramai yang bijak pandai dan tidak buta
      Ini tidak habis-habis ngko buat kerja fitnah dan mengata

      Delete
    2. Itu fakta la BAHLOL...!!!

      ChaaiiiTTTT...!!!

      Delete
  7. Pusat Zakay wajib wujud unit mencari orang miskin untuk diberikan zakat. Borang duit perlu dihantar kepada mereka dan mereka tidak perlu kepejabat. Ikutlah sahabat yg mana seorang khalifah telah memikul sendiri guni gandum untuk diberikan kepada orang miskin.

    ReplyDelete
  8. bongkar sekali cerita majlis2 agama salahguna duit zakat ni. Ada yg beli property, buat bangunan, melabur. tanya sekali pada mereka ada tak sultan dan raja2 yg mengambik duit zakat utk kegunaan mereka? Kau jangan ingat kau guna khidmat adik sultan Kelantan Allah nak percaya dgn sandiwara kau. Penasihat MAIK ke apa ke ingat Allah tak tau ayah dia sebat duit zakat. Ambik iktibar dari apa yg berlaku, knp sampai lumpuh sultan tu dulu. Ko tanak belajar dari petunjuk Allah Taala?
    Kalau diorang taknak mengaku Allah Taala boleh nyatakan semua sekali. Kisah adik ni baru permulaan je ni. Ingat2 PPZ. Lepas ni ada banyak lagi yg akan dinyatakan.

    ReplyDelete
  9. oleh kerana barang2 keperluan naik mendadak,tak mustahil kemiskinan relatif/bandar naik lagi.orang yang bergaji 4ribu jika anak 5 pun nak beli kelengkapan sekolah,yuran sebagainya tercekik.golongan2 miskin relatif kebanyakan dari kelangan keluarga Melayu Islam,jika PPZ hanya memaparkan kisah berapa duit yg boleh dpunggut setiap berjumlah ratussan juta,adalah lebih baik PPZ memulakan kerja turun ke padang diwaktu waktu harga barang2 tengah naik.Carilah golongan2 ini,

    ReplyDelete
  10. Siaaannn budak nie .... mesti dia duduk dlm kawasan BN-OMNO ... kalau dlm kawasan PAS dah tentu sampai zakat/derma ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Porrrahhhhh...klu nak ambil kira ,di Kelantan tempat PAS memerintah ramai juga yng budak yng senasib dgn anak kecil ni.
      Kalau dah buta hati mana nampak semua tu.
      Ceritanya ini bukan kisah PAS atau UMNO tp tanggong jawab umat islam.Klu budak ttu berjiran dgn ko, ko pun sama tanggong dosa krn membiarkn dia susah.

      Pusat zakat ni pun satu.Masa minta bayar zakat siap buat kempen.Mana ceruk pun mereka pergi.Tapi time pengagihan hampehhh.

      Oiii orang2 kat pusat zakat sana..korang ingat bos korang anounce dapat kutipan ratus juta kita orng dengar akan melompat2 hapy....pundek lah!

      Delete
    2. Selepas ini sape2 nak bayar zakat terus kepada asnaf yang dinyatakan dalam alkquran sahaja..... jangan melalui ppz lagi.

      Delete
    3. Dia ddk di are PKR iaitu geng kamceng PAS. Sian PAS kan.....

      Delete
  11. Daripada mengeluarkan maki hamun & buat dosa kering kalau ada info mengenai kes macam ni bukankah lebih baik terus salurkan kpa agensi yg bertanggungjawab untuk menanganinya......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Info mmg banyak kalau dia pandang hidup masyarakat hari ni ramai yg boleh ditolong. Cuma masalah sikap diorang sendiri. Kita tegur kang dia upah ustaz2 kitab dia utk pusing kenyataan dan kebenaran. Bagi alasan macam2. Tak caya cuba tanya org2 yg pernah mintak kat pejabat diorang. Apa layanan yg mereka terima?

      Delete
  12. Klw atuk budak tu mohon zakat...
    Apa kata ppz?...
    Awak tu pemalas tegar sebab tu miskin...
    Tak caya tanya bos ppz...
    Kesian atuk tu....

    ReplyDelete
  13. Anon 245 gua sambung lu punya ayat,

    Olihkerana itu lebih mudah mintak pertolongan di gereja. Lebih senang dapat , tak banyak songeh dan tak banyak tanya. Apa gereja kata, lu mau tipu ka, lu betul2 susah ka, kami gereja akan tetap memberi........Lepas tu nak marah gereja....

    Sikap PPZ yg perlu dibuang,
    Senyum memanjang bila umat islam bayar zakat, Muka cam sial bila asnaf meminta hak.

    Betul salurkan kpd agensi yg bertanggungjawab, tapi bila dah keluar TV lah baru ada action, selagi TV tak keluar mampuslah lu.
    Tu di Melaka, pakcik lumpuh yg dibela olih Kabajikan Masyarakat bukan Islam, apa JKM kata...kes terpencil....kadang-kadang aku rasa nak pantat-pantat kan je kakikatangan Jabatan Kerajaan ni yg rata-rata Obesiti.....terlebih bercakap dari kerja...

    Korang tak caya, pergi masa nak raya, mak aaaiiii dah macam pasar ramadhan lah pulak dalam opis dia orang, macam2 kuih ada dijual....

    Apapun, Zaman Najib ni aku tgk macam hal yg dah tak bolih dikawal. Jangan lah cerita "Perbaikan" lagi jahanam adalah. kegagalan mengawal harga barangan, mengawal etika kerja (termasuk bini dia) pun talk cock punya cerita.

    Marilah kita Zakat kan Najib ini, moga-moga kita mendapat fidyahnya. Kah kah kah........

    ReplyDelete
  14. Asal nama memerintah tak kisah BN PAS PKR apatah lagi mmg ala2 firon punya cara dia. Baca ayat Quran sikit2. Lps tu ubah hukum dan rukun jadi duit. Lps tu nak nyanyi kita negara bagus. Ko jgn pura2 lah.
    Bukan org negara luar tentukan kau bagus, masyarakat sendiri menilai apa kau buat.
    Kpd PPZ aku pun boleh baca sikit hukum buat peringatan korang macamana yg korang selalu jual ayat2 Quran bila pungut zakat.
    - bila cakap ia berdusta
    - bila janji nak buat ia mungkiri. Ckp nak tolong asnaf kesudah kau beli keta jenazah.
    - bila dapat amanah mereka seleweng . Dah dpt duit zakat buat kumpul byk2 buat labur ke lain.
    Ni semua lain tarak konpem munapik. Ko jgn ingat songkok kau tu boleh tutup kepura puraan kau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba ingat dan paham ayat berikut
      Kecelakaan besar buat tiap2 pengeji dan pencaci.
      Yang mengumpulkan harta dan berulang ulang menghitung kekayaannya
      Ia menyangka hartanya dapat mengekalkan dia dlm kehidupan dunia ini?
      Apa maksud kecelakaan besar tu? Kau rasalah PPZ brp ramai masyarakat yg duk celakakan perbuatan kau tiap2 hari? Ni belum kutukan Allah lagi. Kau tanyalah Dia betul apa yg korang buat disukai Dia?

      Delete
    2. Kalau ada golongan Pusat Zakat dan ustaz2 serta staff2 mereka yg terasa sesungguhnya mereka boleh dan mesti diperangi cuba pikir pulak ayat keterangan berikut
      Wahai Nabi! Berjuanglah menentang orang-orang kafir dan orang-orang munafik, serta bertindak keras terhadap mereka. Dan sebenarnya tempat mereka ialah neraka Jahannam, dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.
      Kalau dah munafik apa alasan kamu lagi wahai PPZ?

      Delete
  15. Takkanlah nak suruh Datuk Jamil Khir tu ronda setiap rumah nak cari asnaf..

    Perkara yang paling dahsyat siap tuduh ahli kitab musuh Allah lagi...apa ni...berhujah seperti orang tak tahu agama Islam.?.. Bunyinya macam pengikut anti Hadis sahaja. Hey sedara, Al-Quran dan Hadis tu kedua-duanya sumber hukum Islam yang penting dan tak boleh dipisahkan. Hadis Sahih Rasulullah saw tidak ada yang bercanggah dengan Al Quran seperti yang anda fikirkan.

    Ini kerana peranan hadis atau sunnah rasulullah itu ialah sebagai penerang dan penjelas isi kandungan Al-Quran.Seperti Firman Allah Subhanahu waTa’ala:

    Sesungguhnya Allah telah mengurniakan (rahmat-Nya) kepada orang-orang yang beriman, setelah Dia mengutuskan di kalangan mereka seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah dan membersihkan mereka, serta mengajarkan mereka Kitab Allah (Al-Quran). (Surah ‘Ali Imran :164)

    Peranan Rasulullah ialah mengajarkan isi kandungan Al-Quran kepada umat baginda dan setelah kewafatan baginda yang sampai dan tinggal kepada kita ialah Hadis baginda dan teladan serta para sahabat baginda yang menjadi rujukan kita di dalam beragama.

    Firman Allah Subhanahu waTa’ala:
    Dan kami pula turunkan kepadamu (wahai Muhammad) al-Quran yang memberi peringatan, supaya engkau menerangkan kepada umat manusia akan apa yang telah diturunkan kepada mereka. (Surah an-Nahl :44)

    Lihatlah bagaimana Allah swt menggunakan kalimah “Litubayyina” yang bermaksud “untuk menerangkan” sebagai bukti kukuh peranan rasul ialah untuk menerangkan isi kandungan Al-Quran dan hadis baginda yang mengandungi penerangan-penerangan terhadap agama ini perlu dijadikan hujah dan panduan di dalam beragama.

    Jangan pula anda ambil kesempatan atas isu pengurusan zakat (human error) yang dibicarakan di sini untuk menanamkan jarum kesesatan kepada pembaca blog ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. buktikan pulak Rasulullah bacakan kitab2 hadis pada zaman baginda?
      kau namakan salah sebuah kitab hadis yg baginda baca?
      aku tak anti hadis, yg aku tau hadis nabi semua ada dalam Quran.
      Apa maksud surat 7 Al Fatihah bukan pulak jalan org2 yg dimurkai bukan pulak alan org yg sesat?
      siapa yang Allah maksudkan sesat? bukan ahli2 yg membaca kitab hadis ke?

      Delete
    2. Kau buktikan lagi bila masa Rasulullah cakap dgn kau dan ustaz2 kau suruh baca dan buat kitab2 hadis? apa pulak maksud ayat ni
      Dan siapakah lagi yang lebih aniaya dari orang yang mengada-adakan perkara-perkara yang dusta terhadap Allah, atau yang mendustakan ayat-ayat keteranganNya? Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu tidak akan berjaya.
      Memanglah Jamil Khir tak boleh pegi rumah ke rumah. sapa pulak yg suruh dia pergi. Yang masyarakat nak bila ada org perlukan bantuan bagi je lah. Bukannya duit diorang pun org mintak, apa masalah dia taknak bagi?

      Delete
    3. Kau tahu yang;-
      ''Dia mengutuskan di kalangan mereka seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah dan membersihkan mereka, serta mengajarkan mereka Kitab Allah''
      kalau rasul baca kitab Allah dah tentu Quran satu bila masa pulak dia baca kitab2 hadis? apa kau ingat baca kitab hadis kau tu boleh bersihkan orang ke? Kau paham ke tak kitab Allah camana? Tiba2 lak ckp org anti hadis. mana bukti kau? nyatakanlah. silakan.

      Delete
    4. kau pun jugak tahu;-
      Dan kami pula turunkan kepadamu (wahai Muhammad) al-Quran yang memberi peringatan, supaya engkau menerangkan kepada umat manusia akan apa yang telah diturunkan kepada mereka. Pasal yg aku pandang kau yg sendiri tambah ''
      Kalau Allah dah cakap Dia turunkan AlQuran utk bagi peringatan, bilamasa Dia sebut kitab2 hadis utk jadi peringatan umat manusia? Buktikanlah. Ke kau pun sebenar tak paham apa yg kau baca, belajar dan tulis main ikut sedap kau je.
      Allah swt menggunakan kalimah “Litubayyina” yang bermaksud “untuk menerangkan” sebagai bukti kukuh peranan rasul ialah untuk menerangkan isi kandungan Al-Quran dan hadis baginda yang mengandungi penerangan-penerangan terhadap agama ini.
      Bila masa Allah cakap kitab2 hadis? Apasal kau adakan perkara yg takde? Kau Allah ke, atau pembantu Dia? Kau nak bukti ahli kitab musuh Allah masuk neraka, kau paham ayat ni;=
      Sesungguhnya orang-orang yang kafir dari Ahli Kitab dan orang-orang musyrik itu akan ditempatkan di dalam neraka Jahannam, kekalah mereka di dalamnya. Mereka itulah sejahat-jahat makhluk.
      Kau jangan ingat kau baca kitab hadis kau Islam, belum tentu. Pikir baik2 kau Islam ke kapir.

      Delete
    5. dan pahamkan dulu maksud hadis dan kitab hadis. Pasal perkataan dia bunyi sama tapi 2 entiti berbeza. Hadis maksud cerita, kitab hadis ditulis tangan2 manusia dipotong dari ayat2 Quran utk dijadikan cerita dan diubah maksud2 keterangannya. Cuba kau pahamkan pulak ayat ni;-
      Kecelakaan besar bagi orang-orang yang menulis Kitab Taurat dengan tangan mereka (lalu mengubah Kalam Allah dengan rekaan-rekaan mereka), kemudian mereka berkata: "Ini ialah dari sisi Allah", supaya mereka dengan perbuatan itu dapat membeli keuntungan dunia yang sedikit. Maka kecelakaan besar bagi mereka disebabkan apa yang ditulis oleh tangan mereka, dan kecelakaan besar bagi mereka dari apa yang mereka usahakan itu.
      ayat ni kiasan Dia utk umat hari ni termasuk kau cerita org2 yg mengubah ubah AlQuran dgn tgn diorang dan membaca kitab selain AlQuran. Buat hukum2 sendiri ikut suka hati. Itu pasal masalah zakat ni takde penyudah. Punca dia pasal org ubah guna hukum kitab hadis.
      Allah cakap ahli kitab ni lain takde kecelakaan besar, tak kisah lah pangkat apa pun. Menteri ke, pegawai ke. amil ke. Sebab perbuatan mereka menghina Allah Taala.

      Delete
  16. Sabar Bro, sabar...sabar...jangan lu bakar plak PPz kat Selangor ni......

    Tulah anon 825, tunjuk skil plak.....lu nak tulis pikir2 lah dulu, sape suruh Jamil Khir pegi cari asnaf...Lu ingat kami kat sini bangang sangat macam lu......goblok betul lepas tu nak tunjuk teror tempel ayat Quran.....Komen santai dah lah....

    Setiap Adun, ada Wakil Rakyat, ada penghulu ada ketua kampung. paling tak pun Pengerusi Persatuan Penduduk....so list out jelah sapa yg layak....Kalau Brim Cina kapir laknat bolih dapat , ni kan pulak Duit Zakat. Ni lah masalah bila Wakil Rakyat tak buat kerja....sibuk cari kat mana tanah TOL yg kosong lagi, sibuk cari lubang bolih supply pasir..Sibuk nak renovate ofis....

    Masalah kedua, PPZ terlalu rigid kan title "asnaf"....kalu pergi orang, ada TV ada astro tak layak dapat bantuan....kalu TV orang sedekah, astro pun paling minnima punya channel sebab rumah dia tepi hutan , pakai arial tak dpat chanel ...apahallllllllllll. benda ni jadi alasan dia tidak dapat bantuan zakat atau pun JKM....Adakah ada TV dan astro bermakna kira dah kaya di kala ini....

    Adakah zakat hanya akan diberi pada taraf kehidupan tahap orang asli punya life baru dapat. Asnaf dalam Quran very simple....tak rigid as well as implemented now...

    Jangan cerita malas lah, lu tak duduk tempat orang yg tidak bernasib baik ni...lu pun blur lah Bro....

    Ini hakiki, bukan mimpi....Bangun lah dari khayalan-khayalan sengal lu Bro....

    ReplyDelete
  17. Ni semua sebab najib bodoh naik kn harga brg~umno yg blandaskan kapitalis~cube sistem khalifah di wujudkan xkn ada masalah mcm ni kt malaysia~kerana najib dan rosmah botok abis kn duit~rakyat merana menanggung kos sara hidup~knp korang sokong sgt demokrasi drpd sokong sistem allah?knp korang yg bodoh ni pilih pemimpin yg x islamik?yg x ikut sunnah nabi?korang memang bodoh termasuk penulis blog ni~stakat brckp fitnah itu ini x bwk korang yg bodoh dan bgang ni g kemane~sedar la skit~pilih la agama dr bangsa yg x bwk ko masuk syurga masa hari akhirat nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagilah bukti lebai2 PAS semua dah masuk syurga? Ramai yg nak masuk ni. Ko tanya kat tok guru , boleh ke tok pastikan bila dah mati tok akan dimasukkan ke syurga?
      Suruh dia tanya diri dia dulu. Pasal selalu yg masuk neraka ni org yg perasan pandai. Perasan pandai dari Allah. Mengajar kitab selain Alquran.

      Delete
    2. Silap silap tok guru ni sama nasib dengan Basisa. Tok guru baru manusia kata masuk syurga. Basisa ni malaikat kata masuk syurga. Sesat kerana tolol syiasi dengan DAP.

      Delete
    3. Ni la manusia bodo tepu~kn dia tulis pasal hukum~bkn pasal tok guru~kenapa mesti ambik hukum manusia(demokrasi)?sedangkan hukum allah dikutuk dan dipersendakan~kita kat malaysia ni rata2 agama islam jalankan tgungjawab anda sebgai islam~bkn memilih pemimpin yg x da cri islamik~ada pun najib yg brlandaskan hukum yahudi~bini dia rosmah pun x brtudung~anak2 dia pun rosak ahlak ni ke pemimpin islam anda?bgun la~bukak otak anda yg beku tu skit~lihat sekeliling~

      Delete
    4. hukum Allah jalan dan amal utk diri sendiri. Islam aku kat diri aku bukannya kat Najib ngan Rosmah. Jauh sekali nak ikut Islam PAS. Yg mengutuk hukum Allah bukan UMNO je, PAS lagilah teruk sampai claim parti Islam tapi perangai burukkan Islam. Jual Islam nak dpt sokongan dan undi. Ubah hukum Islam ikut sedap hati. Ko tak tengok ke kaki bekas MB Kedah tu kene hudud dgn Allah Taala? 2 kaki kene potong, apa tak cukup bukti lagi? Itulah hudud Islam yg kau nak.
      Nak pilih pemimpin Islam yg mcmana? ada yg bini pakai tudung laki balaih pungkok, tapi masa kempen baca ayat Quran. ada bini pakai tudung tapi laki ngajar kitab. Islam apa yg ada kat diorang tu kau crita sikit. Otak kau memang cair, tapi ada sikit sengal. Byk dgr cd ceramah kot.

      Delete
    5. macam ni lah, satu masa dulu sebelum pendokong, penyokong, lebai2, pemimpin dan ulamak perasan PAS ni naik dulu macam2 janji dan kata diorang nak buat utk tegakkan hukum2 Islam.
      Hari ni Allah dah bagi semua peluang pada diorang dan penyokong diorang utk memerintah dan berkuasa beberapa negeri. Sekarang kau buktikan apa yg kau cakap satu masa dulu. Mana Islam yg kau nak tegak dan perjuangkan tu? mana dia kedai nombor yg kau dah tutup? Mana dia kedai jual todi yg kau tutup? Mana dia discotek yg kau dah tutup? Kalimah Allah kat Selangor je org boleh jual beli. Apa tindakan kau? Zakat utk fakir miskin PPZ kau yg tak selesaikan? Kau buktikan satu persatu dgn Allah. Pasal Dia boleh bukti dan nyatakan pada korang semua segala janji dusta, penyelewengan hukum, menjual ayat2 Allah utk untung dunia dan mcm2 lagi. Hudud Dia mudah je laksana, mesti kene kat korang balik punya. Quran Dia punya bukan lebai2 hudud PAS punya pun. Jgn perasan lah.
      Tak caya nanti kau tgk lah lagi azab yg akan timpa Selangor ni.

      Delete
    6. Anus 8.40 ko tau ke dia kaki hentam jubo?ko dh kne hentam jubo ke?~ni pasal hukum semata~cube ubh presepsi dan difinisi ko~bkn fitnah tanpa bukti~ko bndingkn antara ketua pujaan ati ko najib bodoh dan rosmah gendut cocok botok dgn nik ajis mana lg yg islamik dan ikut sunnah?

      Delete
    7. Anus 9.04 mcm mana nk wujudkan hukum allah~kalau ada manusia virus mcm ko?virus mcm najib bodoh yg pentingkn dunia dan kuasa dri agama islam~sggup brsekongkol dgn yahudi obama~sgup dgr raja england dr ikut sunnah dan hukum allah~bodo~satu hari nanti kalau brlaku perang islam akn bgkit pasti manusia2 virus mcm ko akn aku lenyapkan~

      Delete
    8. org takdelah sampai nak memuja pemimpin mcm kau. yg aku tau semenjak dia keluar dari penjara, atau lps berenti keje dari TPM dia tak pernah pun keluar statement ''sesungguhnya saya tak pernah main pungkok, main jambu, main amoy'' kecuali yg biasa dgr ini semua fitnah UMNO lain takde. Kalau betul tak main ckp je lah baik2, ''sudara2, tuan2 sekalian yg saya hormati bahawasanya saya tak buat perkara keji tu''. ada penah dia cakap camtu masa ceramah? Takyah angkat sumpah pun takpe pasal dia pun dah byk dimakan dek sumpah sendiri. Dia lepas kes pun pasal Karpal berjaya buktikan suka sama suka itu je. Tapi anal sex tu mmg berlakulah, betul tak? Tu mangsa dia hidup lagi kau pegi tanya dia.
      Bab hukum dan Islamik ni, hukum apa yg puak kau nak buat? Islam apa yg kau amal? Maki hamun dah mcm makan nasik. Itu dah terang2 hina Islam. Ko perasan Islam je kau ni. Setakat nik ajiz kau tu harap serban je. Islam belum tentu, silap2 musuh Allah je hukum Dia. Buktinya sebab mengajar kitab selain AlQuran. Islam apa camtu? Ko igt Islam penyokong dan pemuja2 dia tentukan ke? Allah yg tentukan. Ko baca Quran dulu kalau nak paham pasal hukum. Pasal hukum kat puak kau, kau taknak ambik kisah tau nak jatuh hukum kat org je.

      Delete
    9. hukum Allah dah lama wujud. Cuma diputar2kan dan dibelit2 oleh puak2 agama termasuk yg byk terdapat dlm parti PAS, kalau Pak Syeikh tu takyah ckplah jual ayat Quran berabuk2 bila perbuatan tak kira lubang umur dah 60 lebih pun tak sedar diri gak lagi. Inilah antara manusia yg Allah kata menyeleweng dan memutar belitkan hukum2 Allah sampai manusia yg singkat akal mcm kau terikut ikut tanpa tahu menahu ttg hukum. Dan2 nak pegi berperang. Ceh, lawak la kau der. Lu ngan gang2 lu mmg jenis perasan eh'?

      Delete
    10. ini dikatakn buta perut dan ati~byk sgt teguk stout gamaknye~dalam hadis shahih sah2 tulis kalau nk cri pemimpin/khalifah crilah seorg yg kuat pegangan agama dn beribawa~ni ko pilih pemimpin yg bendol tahap maharaja lawak~yg tau menjahanam kn intitusi islam~pecah amanah?ko ni tau agama islam tp ko x buat ape yg agama suruh~jgn jd manusia kufur kawan~ni bkn pasal politik~ni pasal akhirat~aku x nk kena tanya sebab x ingat kn ko~ko wat lah solat taubat~mintak petunjuk allah~

      Delete
    11. wahkakah...itu kitab hadis tok guru kau ajar, aku mana boleh ikut. Aku pegang Islam bukan mcm tok guru kau pegang. Lps Muhammad mana ada lagi pemimpin/imam nak kene ikut. Ikut Quran je lah baca dan pahamkan. Kalau aku nak amal Islam aku pun takkan aku nak pegi semayang tgh stadium, itu jobor nama dia. Quran sebut orang2 yang lalai dalam sembahyang. Org yg menunjuk2. Camnilah ko pun mcm byk mengikut2 sangat Islam PAS ni. Ko tolong aku sekali boleh tanya kat Haji Hadi presiden PAS tu. Ni soalan bab hukum mcm yg kau suka sebut tu.
      1. Apa perasaan dia dan suasana masa dia, kaum keluarga Ustaz Azizan, jemaah2 PAS yg ada kat hospital masa diorang berbincang2 sebelum nak laksana hukum hudud pada arwah?
      2. Macamana pengalaman yg dia sendiri lalui semasa beliau menjadi salah seorang saksi dan org yg bertanggungjawab utk bagitahu kat doktor untuk laksanakan hukum hudud utk ahli dia?
      3. Setelah selesai semua hukum hudud tu dijalankan, adakah dia benar2 mengakui bahawasanya hukum hudud Allah itu adalah benar dari apa yg Allah cerita dlm Quran? Puas hati dia nak buat hukum hudud?
      4. Boleh tak dia sendiri ceritakan pada semua ahli PAS termasuk kau bahawa hukum hudud tu benar berlaku pada salah sorang ahli PAS berpangkat MB? Buatlah dia presiden, apa mau takut? cakap nak tegakkan hukum Allah? Ceritakan.
      Kalau kau tak mampu, kau suruh HARAKAH siarkan persoalan ni utk dijawab pada Tuan Presiden PAS kau. Dan mintak dia sendiri jawab dalam HARAKAH biar seluruh rakyat Malaysia ramai2 baca. Ni semua adalah petunjuk Allah.

      Delete
    12. kalau tak percaya jugak kau baca sikit2 info dari setpol arwah cerita pengalaman dia nak bawak Ustaz Azizan keluar dari hospital nak pegi berubat kampung atas permintaan arwah. Namun bila dia balik hospital tgk bisa tu dah naik sampai ke peha membuatkan dia sendiri pun pelik. Sampai hilang duit dia masa semayang dlm surau sebelum nak tlg arwah. Ni maksud Dia hukum mesti tetap jatuh takde sapa boleh tlg selamatkan walaupun ahli PAS sendiri. Sbg bukti yg nyata dari Allah.

      Delete
    13. tapi kau ingat, benda ni kau jgn jadikan bahan maharaja lawak jenaka. melompat lebai2 PAS kang. silap2 tercabut kupiah lambang PAS diorang tu. Ni baru fasa pertama hukum hudud utk ahli PAS.
      Lps ni mungkin ada lagi. Mana2 lebai PAS yg dulu berdegar2 nak tutup kilang beer lah, kedai nomborlah ni pun kemungkinan akan dapat jugak hukum hudud yg mereka cita2kan. Ni dah masuk penggal ke2 memerintah. Dulu ckp nak tutup, kesudah dia sendiri yg pergi lawat kilang beer dgn alasan nak tlg pekerja2 Islam. Secara tak langsung kau tak tlg kilang beer tu skali ke? Aku takdelah teguk Stout mcm yg kau tuduh tu, tapi yg pasti aku takdelah makan hasil duit cukai, gaji yg di bayar dari duit kilang Guiness Stout kau tu. Kau rasa org yg makan hasil cukai kilang arak ni, apa hukum dia? cuba kau tanya lak kat ulamak Islamik nik ajiz kau. Nak gak aku blaja pasal hukum Islamik kau camana.

      Delete
    14. Lagi satu kau tolong seru dan cari semua pejuang2 syahid takbir masa ceramah kau semua manakah diorang bila muncul kitab2 Injil bahasa melayu buat julung kalinya di bumi Malaysia dibawah pemerintahan Islamik kau. Ni sejarah utk umat melayu. Takyah nak tuding ke pusat, Allah Taala dah kotakan permintaan kau utk memerintah. Sekarang Dia nak bukti mana perjuangan Islam yg kau laung2kan dulu? Bible melayu terbit kat Selangor. Pusat bakar Quran pun duduk kat Cheras Selangor bawah pemerintahan kau jugak.
      Jadi kalau kitab Allah kau dah bakar banyak2, kemudian timbul pulak Bible BM. Boleh dan layak tak seluruh negeri kau dan pengikut kau seluruh negara di azab? Kalau hukum Quran kau pegi bakar boleh tak hukum hudud Allah dilaksanakan pada bila2 masa mulai dari sekarang?

      Delete
    15. Tapi ingat baik2 untuk semua pendukung2 hudud PAS kamu semua tak payah nak bawak hukum hudud ciptaan kamu tu ke parlimen. Tak perlu pikir susah2. Allah Taala sendiri akan jalankan hukum Dia pada kamu. Macamana yg Dia sebut;-
      Dan Dia lah Allah tiada Tuhan melainkan Dia. Segala puji tertentu bagiNya, di dunia dan di akhirat; dan hanyalah Dia yang berkuasa menghukum, serta kepadaNyalah kamu semua dikembalikan.
      Jadi pikir dan nantikan saja sebelum korang semua terburu buru nak buat hukum hudud kat org lain.

      Delete
    16. Ape kene mengena ustaz azizan pulak?aku cte pasal hukum~bkn bencana atau pembalasan~kita pun x tau knp dia kne mcm tu smpai meninggal~itu mgkn asbab allah~jgn kau fitnah lg org kawan~aku bce ko punya komen lari dari topik~aku x tuduh ko minum arak~aku cuma nk ko sedar~aku harap ko g buat solat taubat~mintak allah bg hidayat kt ko~ko punya komen menunjuk kn ko dh jauh sesat~smpai hadis pun ko persendakan~dalam al quran pun dh sah2 ada hukum hudud kawan~jgn nanti kt padang masyar ko salah kan aku x ingat kn ko~subbahanallah :-(

      Delete
    17. Kerana duit ko memusuhi allah dan islam~hudud ciptaan allah~x perlu di sangkal lagi,jgn kerana duit dan dunia ko murtad~hudud dan hukum khalifah adalah sebenar2 sistem yg ptt kte tegak kn bkn demokrasi,kapitalis dan imperialis~

      Delete
    18. ngehehehe...ooohh kau crita pasal hukum eh'. setiap hukum mestilah ada pembalasan. betul tak? jadi bila puak PAS kau kene hukum knp kau taknak pikir? kau nak tau asbab2 knp dia kene hukum? Cuba kau tgk brp byk balak2 kat Kedah dulu kene potong masa kerajaan Islamik PAS memerintah? Cuba pulak tgk balak2 kene potong kat kerajaan Islamik PAS Kelantan? Jadi Allah Taala Dia Maha Adil. Kau potong balak sampai tumbang, Allah potong je lah kaki sampai tumbang. Salah ke Allah buat macam tu? Hudud lah tu, hukum adil. Kalau Kelantan punya hudud mungkin lps ni lah pemimpin dia kene. Tunggu je lah.
      Aku takde menerima apa2 duit pun dari hasil balak, cukai arak macam yg kerajaan Islamik PAS Selangor dan Kedah, Kelantan dapat. Aku tulis je bagi ingat samalah mcm kau bagi ingat. Tp kat padang masyar diorang lah sendiri jawab, bukan keje aku nak salahkan diorang apa yg diorang buat kat dunia.
      Aku ingat kau cakap;-
      ini dikatakn buta perut dan ati~byk sgt teguk stout gamaknye~
      kau tuduh aku. tapi takpelah org2 kau dgn puak2 kau benda2 mcm ni mmg biasa di amal. Lepas tu ada hati nak cerita pasal akhirat. Cerita berpusing2 bukan kau je yg buat. Pak Syeikh tu dari zaman dalam UMNO lagi dia dah buat sampai hari ni cerita putar2 ni. Apa ada hal. Tapi ada hati nak masuk syurga, dia punya fitnah buat cerita pasal nabi baca kitab hadis dia taknak pikir. Tapi apapahal pun kau sampaikan soalan aku tu kpd semua Pemimpin2 tertinggi PAS kau bagi diorang muzakarah pikir ramai.

      Delete
    19. Tapi aku ada lagi persoalan kau?
      Antara aku dengan Mat Sabu sapa lagi banyak duit? Mat Sabu cina penang banyak sponsor ooo...Walaupun kalah pilihanraya. Senang mau pakai ma.
      Kau rasa antara aku dgn Mat Sabu sapa yg lebih pentingkan dunia?
      Nak cerita pasal sistem khalifah, fake la lu orang ni. Wa dari tingkatan 2 dah layan ceramah korang ni semua. Ceramah lain buat lain. Lps tu salahkan puak lain. Taknak mengaku salah sendiri. Bila dah jatuh hukum pembalasan, ini semua kehendak Allah. Baru kau tau bila Allah menghendaki Dia buat macamana. Dia punya sukalah nak buat macamana. Sapa suruh korang jual ayat2 dan hukum2 Dia. Sendiri tanggunglah.

      Delete
    20. Demokrasi memberikan kuasa kepada manusia untuk membuat hukum. Halal dan haram adalah ditentukan oleh mereka yang berkuasa. Mereka boleh membuat apa jua undang-undang sesuka hati mereka, mengenakan cukai sesuka hati, menaikkan tarif elektrik sesuka hati, mewujud dan menggalakkan perbankan ribawi sesuka hati, menyekat rakyat dari bersuara, berhimpun, berdemonstrasi dan sebagainya. Malah untuk mengajar agama pun disekat kecuali kepada mereka yang diberi tauliah sahaja. Sekiranya ada apa-apa usaha untuk menegakkan agama Allah dan menukar negara demokrasi ini kepada negara Khilafah, maka usaha ini sudah pasti disekat dengan lebih besar lagi.

      Para pemerintah dalam sistem demokrasi tidak mahu rakyat menyibukkan diri dengan politik kerana ia boleh membahayakan kedudukan mereka. Namun, jika rakyat menyibukkan diri dengan ibadah-ibadah mahdhah dan berzikir, hal ini dibenarkan. Malah jika puluhan ribu berkumpul untuk berzikir pun, hal ini dibenarkan. Selain wujudnya kelompok yang sibuk untuk akhirat semata-mata, sebahagian besar umat Islam yang lain disibukkan pula dengan dunia. Kehidupan seharian mereka hanyalah dihabiskan untuk mencari sebanyak mungkin harta benda dunia. Bagi kelompok ini, istilah perjuangan Islam tidak ada dalam kamus hidup mereka, malah sebahagian mereka menganggap yang perjuangan Islam itu sebagai suatu yang bodoh kerana sengaja menempah risiko. Mereka sudah merasa senang dengan kehidupan dan merasakan berada di zon selesa dan tidak perlu berubah. Mereka sudah merasa cukup dengan rutin hidup seharian seperti pergi-balik kerja, bersiar-siar di waktu lapang, berkelah di hujung minggu, berlibur di waktu lapang dan musim cuti, bersukan, berehat dan tidur. Apa yang penting bagi mereka ialah perut kenyang!

      Delete
    21. ini realiti~ko buka hati dan fikiran ko~lihat sekeliling~

      Delete
    22. Dalami maksud hadis ni kawan~berubah la sblum terlambat:-(

      surah Ali- Imran ayat 19:

      Bermaksud: “Sesungguhnya agama (yang benar dan diredhai) di sisi Allah ialah Islam. Dan orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih kecuali setelah sampai kepada mereka pengetahuan kerana hasad dengki di kalangan mereka. Dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat Allah, maka sesungguhnya Allah amat segera hitungan hisab-Nya. ”

      Dan firman-Nya lagi dalam surah Ali Imran ayat 85:

      Bermaksud: “Dan sesiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari Akhirat kelak dari orang yang rugi”

      Delete
    23. yang aku lihat sekeliling aku pimpinan khalifah PAS ramai yg kaya, byk duit. Naik Merc ada, Vellfire ada nasib baik tak Hellfire dan macam lagi. Tapi ceramah politik semua cerita pasal Islam, pasal akhirat jgn penting dunia. Dia marah org mkn rasuah tp kaum kerabat dia sebat balak dan projek kerajaan negeri ok je. sistem Khalipah mana dia pakai ni? Hujung2 kejar duit jugak. Dia semayang ramai2 satu stadium doakan org kene azab balasan mcm firon, qorun dan mcm2 lagi tapi bila kene azab kat puak dia tak ke diorang bersyukur doa mereka dimakbulkan Allah? Ntah2 korang pun sama firon dan qorun pasal sama mengejar kesenang dunia dgn menjual ilmu2 akhirat. Itu yg Allah cerita;-
      Setelah (mereka tidak juga insaf) Kami gantikan kesusahan itu dengan kesenangan hingga mereka kembang biak (serta senang-lenang) dan berkata (dengan angkuhnya): "Sesungguhnya nenek moyang kita juga pernah merasai kesusahan dan kesenangan (sebagaimana yang kita rasakan)". Lalu Kami timpakan mereka (dengan azab seksa) secara mengejut, dan mereka tidak menyedarinya?

      apa pulak maksud cerita Dia;-
      dan janganlah kamu menjadikan ayat-ayat hukum Allah itu sebagai ejek-ejekan (dan permainan). Dan kenanglah nikmat Allah yang diberikan kepada kamu, (dan kenanglah) apa yang diturunkan kepada kamu iaitu Kitab (Al-Quran) dan ilmu hikmat, untuk memberi pengajaran kepada kamu dengannya. Dan bertaqwalah kepada Allah serta ketahuilah: sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

      Islam aku di sisi Allah, bukan di sisi lebai2 dan khalipah2 perasan PAS.
      yang aku byk tgk hasad dengki kat kaum PAS pun banyak. Diorang tak suka org lain lebih dari diorang. Tu yg gila nak memerintah, lps tu jual ayat Quran nak tarik golongan Islamist mcm kau. Islam dah lama memerintah sebelum PAS ada lagi Islam dah memerintah. Apa maksud Dia;-
      Taatlah kamu kepada pemerintah langit dan bumi?
      takde pulak ayat suruh taat dan patuh kpd kerajaan Islam PAS.

      Delete
    24. yg aku tgk keliling aku dulu PAS melalak ckp org lain zalim, duniawi, firon, tak Islamik tapi bila dah senang diorang lagi firon dan qorun dari org yg dia kutuk. Jgn kau igt kesenangan yg Dia bagi tu takde hikmahnya. Cuma Dia bagi peluang nak tgk sistem khalifah yg kau nak buat tu camana keadaan dia? Betul ke Islam diorang ikut Quran, atau ikut hukum kitab2 hadis? ataupun ikut nafsu? menyontot kat hotel ngan awek mana tah pesuruhjaya PAS selangor. Bila kau nak hududkan burung dia yg miang tu? harap spendar je besar, Pak syeikhnya barang lagi baik walaupun tak tahan lama. Brp umur diorang tu? ko tak pikir ke? dah tua2 perangai mcm tu, takkan Islam dan khalipah camni yg nak diikut? jgn buat keje. Itu pasal puak2 gereja boleh akal2 je khalipah kau. Bukan Islam pun, perasan je lebih.

      Delete
    25. mana pulak khalipah2 PAS kau belajar boleh pegi gereja2 utk support rakan2 politik diorang? apa maksud peringatan Dia;-
      Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil musuhKu dan musuh kamu menjadi teman rapat, dengan cara kamu sampaikan kepada mereka (berita-berita rahsia orang-orang mukmin) dengan sebab hubungan baik dan kasih mesra yang ada di antara kamu dengan mereka, sedang mereka telah kufur ingkar terhadap kebenaran (Islam) yang sampai kepada kamu; mereka pula telah mengeluarkan Rasulullah (s.a.w) dan juga mengeluarkan kamu (dari Tanah Suci Makkah) disebabkan kamu beriman kepada Allah Tuhan kamu. (Janganlah kamu berbuat demikian) jika betul kamu keluar untuk berjihad pada jalanKu dan untuk mencari keredaanKu. (Tidak ada sebarang faedahnya) kamu mengadakan hubungan kasih mesra dengan mereka secara rahsia, sedang Aku amat mengetahui akan apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu zahirkan. Dan (ingatlah), sesiapa di antara kamu yang melakukan perkara yang demikian, maka sesungguhnya telah sesatlah ia dari jalan yang betul.
      Kau rasa siapa yg lagi sesat aku ke khalipah2 dan lebai2 Islamik kau? ayat atas ni Allah yg cakap bukan aku reka. bukan apa aku pesan ni sebelum terlambat. diorang dah tua tua. Rambut dah putih, miang tak habis2. Dgn puak gereja pun takleh handle. Khalipah apa yg kau amal ni?

      Delete
    26. memang betullah jugak apa kau cakap bila aku tgk keliling aku. Kebanyakan perut2 khalipah PAS ni memang byk yg boroinya. Dah kenyang la tu. Dah lepas la kepentingan diri dan nafsu dia tu. Dulu diorang muda2 mcm kau gak semangat berkobar2. Dah tua dah masyuk syoklah ye tak. Tapi sayang ada di antara diorang yg tak bersukan tapi pegi menyondol. Aduih parah sistem kau ni.

      Delete
    27. Hah nampak pun~tp ape yg ko tulis kt atas tu sama mcm pemimpin umno ko~bersahabt dgn kafir~x kire lh pas ke pkr ke~yg pnting agama bkn bangsa~

      Delete
    28. bangsa tu kulit nak kenal org kene tgk kulit dulu melayu ke, iban ke, murut ke. Islam tu roh dia duduk kat dalam. Org tak nampak pun, tapi dia nyata dgn perbuatan. Kalau perbuatan dia suka maki hamun, fitnah, menyontot, makan duit arak tak kisahlah UMNO, PAS, PKR, DAP ke nak cakap Islam apa? aku bukan nik ajiz, mengaku Islam tapi menolak melayu kebangsaan. Sapa pulak yg cakap org perjuangkan kebangsaan? Dah kulitnya melayu nak taknak kenelah berjuang cara org melayu. Tak kisahlah kau nak pakai serban tajam mana pun. Nampak sgt dia tau baca je Quran tapi tak paham maksud. Dah Allah ckp Dia cipta manusia mcm2 bangsa. Kita melayu kene lah ikut cara melayu. Buat apa nak berlakon ciplak nak jadi lebai arab? tak fake ke? Pura2 jatuh munafik.

      Delete
    29. Eh lagi satu kalau kau ada duit lebih2 tu kau derma2lah sikit kat adik atas ni. Sengih je dia takde nak marah2 org makan rasuah dan tak laksana Islam mcm lebai2 PAS. Nak harap PPZ kerajaan Islamik kau takdelah, duit byk beli keta jenazah. Tlg hantar org pegi kubur je buat apa? Nak mintak tolong pesuruhjaya PAS kau dgn AJK2 diorang takyah la. kalau kau nak no account atuk dak ni kau google je lah. Cuma aku heran sikitlah kat kerajaan Islamik kau ni, kutip duit zakat berjuta2, kesudahnya orang ramai gak balik kene sumbang derma kat adik ni? sistem khalipah mana diorang amal ni? buat malu umat je. kau ajar diorang sikit semayang taubat kau tu. Baik takyah bukak PPZ, dapat duit je simpan. Bukak bank la, pusat pelaburan zakat ke.

      Delete
    30. Knp pulak ko salah kn?kenape ko x ckp mcm ni kt najib bendul dan ungkat~aku bkn nk maki membabi buta tp ianya reality kehidupan skrg~knp ko x ckp yg kaum macai umno x buat keje?knp x tanya sharizat lembu?najib ungkal dan rosmah botok byk menyusahkan rakyat dgn mempergunakan duit rakyat utk kepentigan diaorg~knp nk salah org yg mengikuti sunnah?

      Delete
    31. memang real la sikap memaki hamun byk pada kau dan puak2 kau. pada najib tempoh diorang perintah selangor dah habis. Diorang tak baiki silap diorang. Sekarang ni puak kau pulak yg memerintah jadi bila kau dah ada kuasa, apa yg korang buat? dulu kau kutuk org macam2 sekarang kau pun tak boleh selesai masalah salah ke kalau org lain kutuk kau? bukan org je Allah Taala pun kutuk puak2 kau ni. Dulu cakap lain dah dapat kuasa menyeleweng. Dulu marah org belasah pasir sampai kat kau hari ni pasir sampai singapore kau jual? Sunnah mana yg kau ikut? takyah berpura2 sgtlah. Buktikanlah janji2 dan harapan korang sebelum dapat kuasa dulu. yg aku pandang keliling aku zaman puak kau memerintah paling banyak gereja baru tumbuh. kedai urut b2b takyah cakap la. org sekarang kalau nak tgk stripper takyah gi danuk dah, pegi selangor pun silap2 boleh jumpa. Sunnah apa yg kau amal ni? Sampai pesuruhjaya pun tertanggal spendar besar dia. Kau tak malu ke budak sekolah tgk aksi dia? tanah tak tau lah brp byk dah kene sebat. Kau pun sama buat apa yg kau nak buktikan kau lagi baik? lagi teruk ada.

      Delete
    32. kau mengutk najib kesudah air takde kau suruh jugak pusat selesaikan? cerita pasal telus integriti tapi masalah dalaman sendiri pun takleh nak selesai. lps tu nak salahkan syabas pulak. yg kau pegi buat janji air murah sapa suruh? cerita dia jgn sombong dan angkuh bila dah senang dah dpt kuasa. dulu ckp org sekarang buatlah apa kau boleh buat. air nak mandi, basuh kain, cebok najis berapa byk dah jadi carlsberg dgn stout cuba kau pikir? yg jadi mineral water buat jual taktau lah brp byk? silap2 kering kemarau tempat korang ni. semalam dah banjir kat klang. itu baru sikit. Nasib kau lah.

      Delete
    33. Kesian anus 6.13 byk yg boleh membuat kn ko sesat~

      Delete
    34. baik aku tanya kamu.
      antara Quran dgn kitab2 hadis sunnah yg kau pegang dan amal tu, mana yg lebih cenderung membawa manusia kepada kesesatan?
      boleh kau buktikan kat aku sunnah2 yg kau pegang dan amal tu memang betul dtg dari Rasulullah?
      kalau setakat baca kitab, bukak kitab. Tu nama dia ahli2 yg membaca kitab. jadi kau pikir dulu samada aku atau kau yg sesat?

      Delete
    35. dan aku pun ada beberapa persoalan utk kau dan puak2 kau yakni PAS. memandangkan korang semua sekarang ni tgh hangat nak laksana hukum hudud.
      kalau betul korang nak laksana hukum hudud bersedia tak mereka hukum sultan, anak2 sultan dan kaum kerabat diorang, MB, kaum kerabat MB, ahli politik dan para penyokong PAS semua sekiranya berlaku jenayah dan kesalahan?
      dari pengalaman yg PAS dah lalui sepanjang memerintah Kedah, sanggup tak mereka terima hukuman yg setimpal bila hukum hudud dilaksanakan?
      bukan apa Allah dia taknak aniaya sesiapa pun tapi bila kamu yg sendiri nak laksana itu pilihan kamu. Dia dah cakap Allah maha pengampun lagi maha penyayang.

      Delete
    36. tak ke diorang pikir kesan2 bila diorang potong tangan, kaki dan kepala org yg bersalah? andainya org tu bertaubat dan Allah ampunkan dosa2 dia yg lepas, boleh tak kerajaan Islamik kamu pulangkan kembali kedua2 tangan, kaki dan kepala org yg mereka hukum? Bila seseorang tu dah diampunkan dia dah tentu nak perbaiki kesilapan diri dia. Dah tentu dia nak guna tangan dan kaki utk semayang, doa, bekerja utk menyara hidup. Boleh ke kerajaan PAS pastikan diorang menyediakan kaki dan tangan spare part utk pasang balik pada anggota org yg dihukum?

      Delete
  18. Pergi ambil zakat kat gereja je la kalau pusat zakat Islam malas buat kerja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. minta kat gereja mana ye? saya pun dalam kesusahan juga ni, minta ppz bnyk alasan,saya ibu tunggal dalam kesusahan

      Delete
  19. Bila agaknya ulama akan sedar dari tidur. Banyak ulama yang ada hanyalah ustaz fardu ain tapi diangkat martabatnya menjadi tok guru. Kita di Malaysia ni memerlukan seorang spritual leader yang hebat dan bukannya ustaz fardu ain yang hanya pandai baca kitab. Nak belajar fardu ain boleh la nak dilantik sebagai pemimpin memang tak layak. Isu kalimahpun terketar-ketar takut kafir pecah kongsi.

    ReplyDelete
  20. Sekarang ni ulamak2 yang ada semua ulamak angkat bakul. Wali syok sendiri, semayang dpn org ramai pas tu ambik gambar tempek dlm internet. Di tgk dek org kendian anak murid dan penyokong bg title wali. Buat stiker gambar wali tempek kat cermin keta dgn helmet. Nabi pun tak buat. Lps tu nak claim diri pewaris nabi. Syurga dia sendiri pun tak penah sampai nak jamin org lain utk masuk syurga. Uh gelo lah. Kitab manolah demo bukak nih. Kan Quran dah sebut ahli kitab masuk neraka. Tak cayo, gi lah kuliah dgn diorang kurang lebih 5 buah kitab dia bukak.
    Siapa nak ikut masuk neraka Allah tak paksa. Pilihan masing2.

    ReplyDelete
  21. Pukimak punya pusat zakat!!!!

    Haram jadah baitul mal!!

    ReplyDelete
  22. Assalammualaikum..sepanjang sy baca comment saudara ada mmasuk hal politik la ape la. X lari org melayu dgn politik.. Maaf ye saya bkn org politik. Tp sy agak sedih.. Dgn mentaliti org kita. 99% ape ape cerite mesti nak masuk politik. Pastu gaduh gaduh.. Allahuakhbar... Cmne nk bersatu. Simple je tajuk ni.. Pasal zakat je pun

    X bnyk komen pasal pendapat ke idea ke or yg bagus utk mengatasi masalah.

    Terpulang la pada saudara saudari semua. Itu anda ngan Allah. Sy rase tggung jawab sy nk menegur..

    Ape2 pn pada empunya BLOG PLSS EMAIL TO ME INFORMATION KELUARGA KANAK TU KAT SY DI EMAIL
    juraganmega@yahoo.com

    Harap kerjasama dri pihak anda..

    Terima kasih
    Assalammualaikum

    ReplyDelete
  23. Assalammualaikum saudara saudari.. Cuba anda bace balik comment2 anda.. N cermin diri anda. Ada yg mengkafirkan saudara die sendiri memaki hamun memfitnah.. Cuba anda nilai blik kate kate anda

    Cuba tanye diri anda sendiri... Sy x brpihak pada mane2. Sy cuma mencari info pasal zakat. Tp hmmm takut saya baca komen anda. Ape ape pn tanggungjawab sy da lepas.. Sy pn x perfect..

    Assalammualaikum
    Yang baik dtg dri Allah yg buruk dtg dri sy.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!