PANAS BERAPI! PEMBONGKARAN SKANDAL PADI YANG LEBIH DASYAT DARI ISU KANGKONG - WAJIB DIBACA DAN SEBARKAN

Sekarang pengilang beras Cina di Tanjung Karang yang pro DAP.. yang selama ini berbudaya 'padi kunca' bertahun kaya dengan kilang beras, buat bantahan kenaikan harga padi secara seragam ke RM1200 metrik tan seluruh negara..kerana selama ini dia membeli padi dari pesawah2 dlm harga RM980 satu metrik tan.. yang sebilangan besar orang melayu menjadi pesawah.. kenapa puak2 yang membalun isu kangkong.. tak bangkitkan hal ini?.

HOUSE PK: Ini aku petik dari FB. Beberapa hari lepas Ismail Sabri, Menteri Pertanian telah mengumumkan seperti berikut:

Penyegaraman harga belian padi di Semenanjung Malaysia yang ditetapkan pada kadar RM1,200/MT oleh Kementerian Pertanian dan Asas Tani membuktikan kerajaan begitu memahami masalah dan beban yang ditanggung oleh golongan pesawah di negara ini.

Keputusan berhubung kadar bayaran yang diumumkan oleh Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaacob itu bagaimanapun bergantung kepada mutu atau kualiti padi yang dihasilkan oleh pesawah.

Menurut Ketua Pengarah Pengawalan Padi dan Beras, Datuk Naimah Ramli, pihaknya perlu tampil menjelaskan beberapa persoalan dan kekeliruan berhubung isu tersebut yang dimanipulasikan oleh pihak-pihak tertentu mengenai harga yang akan diseragamkan mulai musim tuaian akan datang.

“Kita menjelaskan perkara ini kerana timbul persoalan mengapa menteri perlu menetapkan harga belian pada harga RM1,200 per tan metrik.

“Kementerian amat memahami isu dan masalah yang membebani pesawah selama ini dan untuk itu, kita membuat keputusan supaya harga diseragamkan di seluruh Semenanjung berbanding sebelum ini di mana harga padi berbeza antara satu negeri dengan negeri yang lain.” katanya dalam satu kenyataan akhbar, hari ini.

Beliau berkata, langkah itu juga dilihat dapat mengekang aktiviti pemindahan padi tanpa kebenaran yang dilakukan oleh pihak tertentu dari negeri yang harga belian padi murah ke negeri yang menawarkan harga yang lebih tinggi.

“Bagaimanapun, harga bersih bayaran padi kepada pesawah bergantung kepada mutu padi. Semakin tinggi kandungan padi muda, batang padi, jerami, hampa dan batu akan mengurangkan lagi bayaran bersih padi tersebut,” jelasnya.

Berikut adalah harga belian padi berbeza di setiap negeri:

BIL. NEGERI HARGA BELIAN RM/MT KADAR PERMUTUAN TAWARAN KADAR PEMUTUAN SEBENAR

1. Perlis 1,050 17–18% 22-25%
2 Kedah 1,050 17–18% 22–25%
3. P Pinang 1,050 17-18% 22-25%
4. Perak 1,100 17–18% 20–23%
5. Selangor 1,200 17–18% 20–23%
6. Kelantan 980 23–24% 26–28%
7. Terengganu 980 23–24% 26–28%
8. Pahang 1,050 18–19% 22–25%

b) PEMUTUAN SEBENAR PADA MASA INI ADALAH DI ANTARA 20 – 23%. KOMPONEN YANG MENENTUKAN PEMUTUAN SEBENAR MELIPUTI:

BIL. KOMPONEN SEBENAR AMALAN TAWARAN POTONGAN
I. IMPURITIES
(PADI MUDA, BATANG PADI,
JERAMI, HAMPA, BATU, DLL) 10–15% 7–8%
II. WAP BASAH 11–12% 11–12%

JUMLAH PEMUTUAN 21–27% 17–19%

Sementara itu, Naimah berkata pelaksanaan harga seragam ini akan bermula pada musim penuaian baru dan jadual tuaian mengikut negeri adalah seperti berikut:

a. PAHANG – FEB / MAC 2014
b. KELANTAN – MAC 2014
c. SELANGOR – APRIL 2014
d. PERAK – JUN 2014
e. KEDAH / PULAU PINANG / PERLIS – JULAI 2014
f. JOHOR / MELAKA / NEGERI SEMBILAN – TIDAK BERMUSIM DAN BOLEH DILAKSANAKAN SERTA MERTA.

Sumber: Perak Today

Baiklah Kemeterian Pertanian telah melakukan satu langkah yang sangat baik, kini pesawah semua boleh menarik nafas lega sebab tak payah deal dengan CINABENG orang tengah lagi. Ini membuatkan Cinabeng sudah marah sebab mereka sudah tak boleh nak manupulasi harga padi lagi.

Sejak dari semalam Menteri dan Bernas telah mula diserang oleh pencacai-pancacai Pakatan dengan mengatakan Kementerian buat macam ni sebab nak kasi Bernas untung! Apa punya bodoh punya alasan la mangkok-mangkok ni bagi. Tak masuk akal langsung.

Bukankah bagus harga ditetap supaya pesawah tidak lagi ditipu kaum cinabeng? Selama ini mereka jual padai pada harga yang murah, bawah seribu ringgt setan metrik. Kini mereka boleh mendapat rezeki lebih lumayan sebab tak pakai orang tengah lagi, janji padi mereka berkualiti maka lebih la income mereka.

Aku sedih tengok rakyat Malaysia dok sibuk pasal kangkung, satu perumpaan yang dibuat PM tapi disalah erti pelbagai pihak. Kecoh satu Malaya perihal kangkong. Ini bab padi, kementerian nak menoong pesawah ni, cinabeng marah ni, mana ppejuang melayu semua? Takkan diam je kot?

Kalau betul la nak bantu rakyat maka sebarkan berita ini kepada semua. Kita kena pastikan pesawah melayu tidak lagi tertipu dengan orang tengah CINABENG ni lagi.

56 Responses to "PANAS BERAPI! PEMBONGKARAN SKANDAL PADI YANG LEBIH DASYAT DARI ISU KANGKONG - WAJIB DIBACA DAN SEBARKAN"

  1. Replies
    1. In USA they are called..YELLOW NIGGER

      In UK... VIRAL PIGS

      In Africa.. BARKING DOG

      In Arab.. EAST JEWISH THIEF

      In Japan.. DIRTY DOG

      In Australia.. DIRTY PIGS

      In Malaysia.. CINA BABI

      ERMM WHICH ONE SUITED U BEST YEAH

      Delete
  2. Melayu terlalu relaks dan senang hati...
    Mereka tak peka dgn isu2 semasa...
    Ayuh semua umat melayu/ Islam - sebarkan berita diatas dan pastiksan ianya diikuti oleh pengilang cinabeng yg selama ini mencekik darah ..

    ReplyDelete
  3. Cerita terbaru saya dengar adalah Thailand akan memberi harga yang lebih rendah untuk beras eksport mereka . Dengan berita ini , beras wangi mereka akan dijual dengan harga lebih rendah lagi . Bagi penduduk Malaysia yang tinggal di negeri dekat sempadan seperti Kedah , Perlis dan Kelantan memang sudah lama beli beras wangi di sempadan . Beras wangi di sempadan nyata lebih bagus dan murah dari beras wangi yang di jual di pasaraya di ibukota . Saya pun tak tahu sebab nya .

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang dijual di Malaysia.. kat ibukota ke kat pasaraya ke.. dah dicampur dengan beras tempatan.. beli kat sana beras tak bercampur.. sbb tu ianya lebih bagus lagi dari beras yang dibungkus semula oleh pengilang cinabeng..

      Delete
    2. Suma di control oleh cinabeng.....hakikat...
      Yang penat membanting tulang....melayu bumiputra...
      Yang manipulasi harga padi...cinabeng...
      Harap kerajaan control harga padi...
      Biar dihantar ke kilang melayu bumiputra...
      Biar melayu bumiputra yg borong dan edar....

      Aku respect sungguh bapak dafi nie...
      Mana2 kementerian yg beliau terajui...mmg ikhlas hasilnya....
      Teruskan yb....julang nasib bangsa melayu bumiputra....
      Tak payah harap mat jobo yg berdegar2 kata nak tlg bangsa suatu ketika dulu...
      Yang ada...jadi sundal tua dan melacurkan agama je yg dia mampu...

      Delete
  4. Syabas. Orang Cina tiada hak untuk mengawal industri beras. Mungkin dulu semasa Melayu miskin.
    Sekarang kita kaya. Dengan duit minyak Petronas kita orang Melayu boleh mengambil alih semua industri dari orang cina.
    Sebenarnya Cina tiada hak untuk menjadi raja dan rakyat di malaysia.
    Biar mereka balek cina.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, mereka ni orang msia...tak caya tgk ic & surat beranak mereka....tp bagus la kalu ini boleh membantu pesawah melayu...

      Delete
  5. KASI DIORANG MAKAN JERAMI JER...

    ReplyDelete
  6. cis..celaka punya omno..puak omno yg kawal harga padi nak kasi taik kat org lain..mana dia bernas..bernas yg beli padi dr rakyat murah pas tu jual beras mahal..veras hancur bg subsidi..kroni dpt untung..cilaka punya omno..bg rakyat mkn beras hancur..spatutnya rakyat dpt beras murah dan brkualiti bkn beras yg ayam mkn..beras adalah makanan asasi manusia..mcm tu pun puak laknat ni nak buat untung lg..celaka punya omno...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini lagi satu pukimak, sikit2 salahkan umno, kalau pakatan ranap tu boleh harap takde le melayu kena terajang keluar dari Pusat Giat Mara, tapi takpa la kita faham, melayu pukimak macam anon 6.27 ni memang suka jadi anjing cina kan? Sikit duit dapat mak bapak pun boleh jual kan pukimak?

      Delete
    2. Red Bean Army detacted. Barua PR p main jauh2....

      Delete
    3. engkau nie anjing ke babi,,,,, pilih satu antara dua ,atau pilih dua-dua

      Delete
  7. Apa pun melayu umno tetapKANGKONG. Bodoh dulu kini dan selamnya bodoh

    ReplyDelete
  8. Cut off the greedy middlemen.....

    ReplyDelete
  9. 1.ceh!!Bernas tu sapa punya bhaii!!rasanya bernas tu lagi lintah darat dalam soal pembelian padi!!malah bernaslah raja seludup beras!!
    2.siapa sebenarnya orang kuat disebalik bernas!!memang otak kankung ismail sabri ni!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak habis2 lu nak serang bernas, lintah darat la, cilaka la, yang cina pukimak dok rompak harta negara dengan pakai kartel makanan tu lu tak nak cerita bhai? Sebab dapat duit sikit jadi RBA so lu nak burukkan umat Islam yang tolong melayu? Apa punya pukimak ni bhai? Lu punya persoalan pun wa dah dapat hidu nak bikin fitnah kan bhai?

      Melayu tolong melayu, last2 melayu upahan cina bunuh melayu kan bhai anon 7.17?

      Delete
    2. 1.ko pergi tanyalah petani-petani sebelah utara!!sapa lebih lintah darat!!bernas atau kilang swasta!!
      2.bab potongan padi basah!!sapa yang yang paling tinggi kalau tidak bernas!!
      3.ini bukan soal fitnah bhaii!!kalau bab lain mungkin ko lebih tahu!!tapi kalau bab padi,petani dan bernas!!ko tak payah sembangla bhaii!!
      4.itu bab bernas!!ko tak tenguk lagi bab pertubuhan peladang kawasan!!segala peruntukan kerajaan berbillion setahun terutamanya dalam bidang pertanian!!berapa kupang je benar-benar sampai pada petani!!lainnya disambar oleh agensi pertanian kerajaan jee!!
      5.mail sabri tu sememangnya dongoi taraf kankung jee!!bersendiwara untuk kelabukan isu harga barang yang sememangnya disebabkan oleh dongoi-dongoi seangkatan dia!!

      Delete
    3. Anon 7.17 comfirm balaci red bean army. Barua tahap tapir dan baghal. Lu p cium mulut tokong LGE la. Apa mau kacau Melayu punya hal.

      Delete
    4. letak harga syiling 1200....tolak 20-30% jadik <1k gak....tupun takleh nak nak piker....mang la bodoh dulu,kini dan selamanya....

      Delete
    5. Yg penting BERNAS tu MELAYU punya n kerajaan MELAYU punya..xkira ler BERNAS nak untung besar asalkan bukan org CINA punya kilang..ayuh kita kayakan orang MELAYU..bli produk MELAYU n kluaran BUMIPUTRA.

      Delete
    6. memang betul bro melayu jenis ni lah yang bunoh melayu. jika melayu kaya dengki..cina banyak yang kaya senyap jer. baru seorang dua orang kaya..macam2 fitnah diorang buat. tu pun belum lagi kaya mengalahkan cinababi.
      wei..redbean melayu sial..cina kaya bayar zakat ke? cina babi banyak wang bikin masjid..bikin sekolah agama ke? jangan pandai kutuk jer. berapa sen cinababi upah ko. sampai ko buta hati..buta mata tak nampak apa melayu kaya buat. melayu kaya dia tau duit yang dia dapat..ada sedikit untuk manusia lain yang memerlukan.
      cinababi tuhan dia duit..duit..duit.. mati pun perlu duit. tu sebab dah tua bongkok pun masih cari duit sebab nak bawak mati.
      kalau ko pun serupa cinababi aku pun faham..maka kutuklah hinalah bangsa melayu.nanti diorang bolih pasangkan lilin dan kalongkan bunga kat kubor ko..

      Delete
    7. Sabri nih lebihpandai berkera-ok drpd buat keja! Gaji buta mcm PM jugak! Hotak kangkong!

      Delete
    8. sapa pemebang AP import beras....rasanya bukan bernas...aku rasa sepatutnya AP import beras ni kena bagi kat PPK yg mana hali-2nya para pesawah...seperti PPK di kawasan MADA KEDA dll...pass tu...lesen pemborong dan peruncit juga di pegang oleh PPK terbabit...ini pemborong dan peruncit di monopoli oleh cinabeng....rasa2 hampa beras dlm pasaran ni beras tempatan ka beras dr luar..dah tu betul ka kalau dia tulis 5% hancur...

      Delete
  10. Petang tadi aku pergi pasar malam beli sayur , ulam termasuk kangkung . Tak sibok pun aku macom korang .

    ReplyDelete
  11. Turun kan harga beras utk rakyat lah sial..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu nak beli beras murah...boikot beras kampit cinabeng...
      Nie nak jadi anjeng cinabeng sampai mampos...
      Otak mati dijajah cinabeng...sial tahap selipar jepon....

      Delete
  12. Sial babi pukimak x berhajo 6.54.. kerjaan siapkn dari tanam, jaga , jual la sial..cuba berterimakasih sikit..

    ReplyDelete
  13. Setahu aku dan aku pasti sangat yang harga padi memang RM1200/tan metrik untuk kawasan kuala/tanjung/sekincan/sungai/sabak. Mana datang RM980 tu? Tu la hang parpukari, main percaya saja cakap pak menteri yang aku rasa beraspun dia tak pernah pergi beli sendiri kat kedai. Pak menteri plak main percaya je cakap punahsihat dia. Kalau aku cakap hang,pak menteri hang dengan punahsihat sekali semuanya kangkung, hang marah dan tak mau siar plak komen aku ni.Tetapkan kejadah hapa, dah memang harga tu. Aku ingat pandai sangat hang ni, bangang jugak. Chaiiitt...khak ptuih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang leeer bukan RM980, tapi toke cinabeng ambik RM 950 tu ape cerita, atuk aku dah dua kali terkena mcam tu, kalau tak jual padi rosak... sekarang bila dah tetapkan harga kan bagus tak de sesape nak tindass.

      Delete
    2. Hahaha....menteri nak tolong bangsa pon nak kutuk hina...
      Dasar taik anjeng lim babi....sial

      Delete
  14. parpu, lu cuba check tengok samada betul atau tidak harga barang dikawal / dimanupulasi oleh geng kongsi cina ataupun tidak? siapa kawal/ sembunyi stok beras/ gula/ sayur/ cili/ ayam di m'sia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bapak cinabeng ko yg simpan stok tu bodoh....
      Mrk ada rangkaian....mrk kawal tanpa peduli hal politik...
      Yang bodoh dungu...bangsa melayu yg asyik cari kelemahan bangsa sendiri dan jiwa hanya nak jatuhkan bangsa....

      Delete
  15. guru besar yg paksa guru buka tudung tu org kuat mcm cai..ape citer..sape yg anti islam..dap ke mca..jwb macai..jgn jd beruk mkn kangkong..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dua2 anti islam tapi yg lebih mudharat adalah DAp dan PAs yang bersekonggkol mempermainkan nama Allah dan agama Islam..puas hati tak jawapan aku ... itulah jgn jadi pengikut penzina kan dah terKANGKANG.

      Delete
    2. Yang jelas terKANGKANG dlm video besi...mat jobo...canai putih...ais min..pelancap pc....
      Mrk tu diselamatkan oleh bangsat2 melayu....

      Delete
  16. PK,

    1. Sudah lama perkara ini di bangkitkan. Monopoli cina terhadap padi dan beras. Zaman Padi Beras Nasional perkara ini tidak di selesai cara mutlak. Sehingga di swastakan kerana keuntungan segera yang di manipulasi oleh pihak berkepentingan. Zaman di mana calon politik BN/Umno hanya bubuh lambang dan menang undi...

    2. Sekarang masih lemah kerana keupayaan cinabeng mengawal sumber ini dengan sokongan persatuan perniagaan mereka. Melayu masih kekal tunduk kerana tidak mahu berusaha keluar dari kepompong jawatan, membantu pesawah-pesawah secara penuh hati. Apa yang mudah hanya telefon pembekal baja, hantar ke sawah, selesai segala kerja-kerja berat. Professional yang tidak matang berterusan.

    3. Jika dari awal kerajaan menjaga sumber-sumber mentah Negara, kawalan bersepadu terhadap rantaian sehingga ke produk akhir, sudah tentu kerajaan dapat mengenal kelemahan akibat kenaikan harga. Pengimpotan beras dan keuntungan melampau. Ini bahan asas untuk pemakanan Malaysia. Seharus nya ia sudah menjadi perkasa, murah dan berkualiti. Hak rakyat termasuk menikmati hasil-hasil laut kelas 1 bukan kelas 3 (kelas 1 di ekspot)

    4. Sedih Menteri bertanggung jawab sentiasa mengharap suapan maklumat yang kesahihan nya hanya memihak peniaga. Pengusaha dan pengguna sering di abaikan. Mereka lupa, pihak ini yang memberi undi untuk mereka berkuasa. Pihak tengah sentiasa mencari keuntungan dan menyokong di mana parti yang boleh menjaga urusan borong mereka.

    ReplyDelete
  17. Eyy...y no kangkung penang umno story want to start another 13 may har??? u need some pics and background info to write it up arrr.....take a look in the mirror and see how beruk u look and there's ur story lah...all the beruks jantan broke hell loose and macam yaushuu slobbered like hell crying for cinabengs blood....oooii wake up...where's my morning titbit

    ReplyDelete
    Replies
    1. The real BERUKs adalah, anak jadi setuusaha agung, bapak nak jadi YB sampai mati, bini jadi jadi j/kuasa parti , sepupu, dan saudara semua kroni jadi orang kuat parti..nak tutup isu kronisme ini salahkan UMNO.... ha ha tipikal golongan anjing suruhaan...

      Delete
    2. Hahaha...cinabeng yg turut jadi anjeng limbabi...
      Aku ingat bangsat melayu jer yg jadi anjeng menggigit bangsa melayu mcm mat jobo yg dilarang pakai selipar jepon....hihihi
      Mengidam dia mengangkang jepun doll....samdol betul....

      Delete
  18. Jaga jaga...Olih kerana Kempen Anda Padi dipasaran akan Naik dan Orang Melayu tak mampu makan nasi lagi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. laaar kat selangor tu kan banyak ternakan bavi... tak pyah makan nasi daah...sesekali tukarlah kepada steak Bavi atau Bavi chop...mhuah ha ha .... tulang jangan buang bagi kat anjing yang suka menyalak tuu.

      Delete
  19. Ade melayu memang suka jadi barua/pengkhianat....sejarah telah membuktikan,kejatuhan melaka pada portugis,malaya kepada inggeris dan jepun dan nak gambaran terbaik tengok cerita p.ramlee....sarjan hassan

    ReplyDelete
  20. Cibai .. lancau ..lu RbA...

    ReplyDelete
  21. RbA...
    lie kie siee...

    ReplyDelete
  22. Parpu Insung MatkajiJanuary 20, 2014 at 4:20 AM

    Kalu ada usaha dan kesedaran dari pehak menteri untuk mengembalikan hak yang adil kepada Melayu dalam harga padi, beras dan makanan-makanan asas yang lain itu amat-amat terbaiklah. Sudah tiba masanya Melayu ini kena yakin pada diri sendiri bahawa kita pun mampu menguruskan makanan kita sendiri, tidaklah selama-lamanya dimanipulasikan oleh orang Cina yang sentiasa menganggap Melayu ini adalah kelompok pengguna/pemakan/mentekedarah yang setaraf lembu...consumer tahap baghal.

    1. 20 kilang beras, 1 sahaja Melayu punya...walaupun semuanya dikawal Bernas. Melayu cuma membeli kurang dari 5% beras yang dibekalkan oleh pembekal Melayu, 95% Melayu mentekedarah beras yang dijual oleh Cina.

    2. 100% Melayu minum tehtarik, lebih 3000 kedai mamak 24jam jadi tempat Melayu berlonggok menogok tehtarik. Hanya 2 pembekal serbuk tehtarik untuk seluruh negara, kedua-duanya adalah pembekal Cinapek. Melayu balun 125 tan serbuk tehtarik dalam sebulan...Melayu masuk spital ambik ubat diabetes, Cina masuk bank angkat duit.

    3. Tahun lepas, nelayan Kuala Muda dapat hasil lumayan kerana musim kembong yang banyak. Orang tengah Cinapek dipengkalan memborong hasil tangkapan kembong dengan harga RM1.00 sekilo. Dipasar borong Selayang, ikan kembong yang sama dijual RM12.00 sekilo oleh Cinapek harga runcit. 90% Melayu mentekedarah ikan rakyat, 10% Melayu baghal tetap menyanjung Cinapek Pakatan rakyat.
    Melayu masuk jamban buang air besar, Cinapek masuk bank angkat duit.

    Banyak kalu nak cerita, tapi aku salute Melayu baghal yang menyanjung Cinapek begitu tinggi, pada masa sama menghentam usaha-usaha untuk menyedar dan metransformasikan minda perdana Melayu majoriti. Sudah 120 tahun Cinapek mengaut segala untung diatas kebebalan dan kemalasan Melayu ini. Sekarang Melayu dah buka mata dan berusaha untuk diri sendiri dan anak cucu disamping mau rasa untung sikit...Adakah itu mengancam periuk nasi mereka??

    ReplyDelete
  23. SALAM,

    AKU RELA JADI PRO-KANGKUNG..

    drpada menjadi PRO-KANGKANG.. pro macai DAP alkhinzir... suka sgtlah hina benda yg halal... tgk tu pemimpin depa KANGKANG dpn Pelacor CINA.. kangkang dgn BETINA wpun rambut dan janggut dh memutih..makan karipap lepas main kunyit... sanjung benda haram.. celaka x3!

    puihhhhh laah pro-kangkang PAS-PKR!!

    ReplyDelete
  24. Memang Najib selama ni lembik mcm kangkung........waima DAP sekali pun jika benar wajar diterima......korang nak bodek Najib korang punya hal le.......aku tak mahu.....yg aku mahu Najib turun turun turun........supaya MelayuNusantara selamat.

    ReplyDelete
  25. Parti DAP parti x brtuan..sape2 nk lantik dri sndri jd PRESIDEN atau SETIAUSHA atau ape2 jwtan parti sgt2 di alu2kn..

    ReplyDelete
  26. Wowww

    Mukhriz cakap.. kalau kerajaan teruskan dasar ' BETUL TAPI TAK POPULAR' bn mungkin bungkus pru14.

    Najib sedar tak dasar dasar tak popular dia tu bikin penyokong bn bengang. Kalau pembangkang bengang lantaklah. Ini pengundi bn sendiri pun hangin satu badan.

    ReplyDelete
  27. Biarlah apa cina sepet tu nk meroyan. Yg penting usaha MOA utk bantu petani berjaya. Yg dok meroyan tuduh UMNO ke apa ke...biarlh sbb dia tak membaca dan mencari maklumat yg betul. Kaum sepet tu lebih byk kilang padi dia tak sedar.
    Satu lg jgn teruja sbb mungkin mereka2 tu sebenarnya si sepet2 yg menyamar

    ReplyDelete
  28. Rm1200 tu siling. Boleh bwh dr tu tp x leh atas dr tu. Bayangkan klu atas dr tu... caner harga beras d pasaran? kentang la lu....

    ReplyDelete
  29. Jangan lupa boikot kedai cinabeng ...

    ReplyDelete
  30. jangan lupa sokong omno penipu no1....

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!