MCA DAN GERAKAN NI MASIH RELEVAN LAGI KE?

Tengok DAP buat keje...MCA N GERAKAN tak nampak pun? Perlu ke BN nak layan kerenah MCA dan Gerakan bangang?

14 Responses to "MCA DAN GERAKAN NI MASIH RELEVAN LAGI KE?"

  1. Cina kapir tetap cina kapir, tujuan mereka sama. Untuk menghancurkan melayu & islam. Bila lagi pimimpin melayu nak sedar?

    ReplyDelete
  2. Yang depa tau hanya dok lobi Mukhriz untuk jawatan exco kedah. Depa cuma mau kuasa saja. Aku harap Mukhriz jangan bagi jawatan exco pada mca atau gerakan tapi bagi pada wakil ngo cina yang sokong kerajaan kedah dan yang sedar diri siapa mereka itu, tu pun bagi satu kerusi exco saja bukan dua.

    ReplyDelete
  3. Releven atau tidak MCA dan GERAKAN tidak penting bagi orang cina. Mereka bersatu bukan dalam parti politik tapi dalam persatuan2 yang diujudkan. Persatuan2 kaum cina lebih berkuasa dalam menentukan halatuju bangsa cina dari parti politik. Parti politik kaum cina hanya sebagai alat untuk mereka berada dalam kerajaan. Pada permulaan memang MCA adalah wadah suara orang cina. Orang cina memberi sepenuh kepercayaan kepada pemimpin2 MCA mewakili suara mereka. Apabila negara mencapai kemerdekaan oleh 3 parti politik yang mewakili 3 kaum di Tanah Melayu iaitu UMNO untuk melayu MCA cina dan MIC untuk orang india. Orang melayu berpecah dengan ujudnya PAS sebelum negara merdeka lagi dan MCA berpecah selepas merdeka dengan ujudnya GERAKAN. Setelah negara merdeka dan maju maka ramai pemimpin2 politik menjadi tamak dengan kuasa dan wang. Oleh kerana kesedaran orang cina awal maka mereka menubuhkan persatuan2 untuk menjaga kepentingan mereka. Kini mereka bersatu dalam persatuan2 dan memberi sepenuh kepercayaan pada sebuah parti yang kononnya untuk berbilang kaum iaitu DAP. Kenyataan yang sebenar DAP adalah sebuah parti yang ditubuhkan oleh serpihan PAP dan memperjuangkan nasib orang cina semata mata. Kini kepercayaan orang cina dalam politik hanya untuk DAP.

    ReplyDelete
  4. 2 parti cina tu tak relevan dah... patut bubar je... menang pun dikawasan majoriti melayu/kwsn umno...

    ReplyDelete
  5. Masih relevan... iaitu untuk dapat projek2 mega kerajaan.. undi tetap bagi pada DAP.

    ReplyDelete
  6. Aku nak jadi ahli parti gerakan mana nak cari borang...

    ReplyDelete
  7. Releven atau tidak. Tanya lah kepada Muhyidin kerana Muhyidin lah orangnya yang menyebabkan Umno kalah di Sungai Limau.

    Dalam Utusan Malaysia semalan. Calon Umno bagi PRK Sungai Limau mendedahkan punca dia kalah adalah kerana pengundi cina tak keluar mengundi. Katanya cuma 30% sahaja pengundi cina yang keluar mengundi. Dalam 30% tu kita tak tahu lah berapa ekor pula yang pangkah calon Umno.

    Kepada Najib dan Muhyidin. Pengundi cina tak 100% keluar mengundi, boleh jadi kerana Umno bagi RM tak berapa cukup kut. Tak apa kalau ada lagi PRK, bagi semua peruntukan kepada komuniti cina. Komuniti melayu awak jangan bimbang, sebab kalau tak bagi apa-apa pun mereka tetap akan pangkah Umno juga..... sure punya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya ya ya
      Tanya sama Muhyidin apa sebab Umno kalah
      Datok Muhkriz jadi mangsa keadaan

      Delete
    2. Orang MELAYU.NAH sepuluh sen pergi main jauh jauh.Begitulah mentaliti Pak menteri menteri kabenet dapur Ah jib goat terhadap pengundi melayu.

      Delete
  8. Bukan Nak Mengajar Umno

    Jadikan kekalahan di Sungai Limau sebagai iktibar untuk menghadapi PRK sekiranya ada lagi.

    1. Cina tetapi cina. Memang tak boleh percaya 100%. Bagi lah sebanyak mana sekali pun hati mereka tetap dengan PR (DAP). Kalau PRK mereka memilih untuk tidak keluar mengundi atau keluar tapi tak semua (30% shaja). Kalau PRU mereka berduyun keluar mengundi tetapi bukan hendak undi BN tetapi kerana hendak undi PR supaya Umno kalah.

    2. Agihan peruntukan biar lah adil. Jangan buat macam di Sungai Limau.

    (1) Bantuan sekolah ikut kepala, ramai murid dapat banyak, sikit urid dapat sikit. Contoh : Kalau peruntukan RM500 satu murid, kalau sekolah melayu ada 500 murid x RM500 = RM250ribu, kalau sekolah cina ada 15 murid x RM500 = RM7,500. Adil dan saksama, melayu tidak merungut dan cina pun tak boleh nak bising.

    (2) Bantuan lain2 ikut jumlah pengundi. Kalau nak reserved RM500 seorang. Kalau melayu ada 27,000 pengundi berdaftar x RM500 = RM13.5juta, dan cina ada 1800 pengundi berdaftar x RM500 = 900ribu. Adil dan saksama. Melayu tak riuh, cina tak patut bising.

    Kalau begitulah yang Umno buat kepada para pengundi, Insyallah sokongan orang melayu kepada Umno akan meningkat. Orang melayu sedang memerhatikan tindak tanduk Umno semenjak PRU12 lagi. Cina dan india dilayan sebagai anak mas, bila cina dan india minta banyak yang mereka dapat, sedangkan melayu memandang menggigit jari atau kalau nak dapat pun tidak lah seberapa.

    Umno kena sedar zaman melayu memandang sambil menggigit jari sudah berlalu. Dahulu bapa (Umno) tak berapa nak layan anak tiri (bukan melayu), tapi kini bapa (Umno) sudah melebih2kan anak tiri (bukan melayu) setiap kali tiba pilihanraya tak kira lah PRK atau PRU.

    Orang melayu sudah semakin cerdik, semakin celik. PRK Sungai Limau menjadi tempat atau platform pertama mereka menyuarakan bantahan kepada Umno. Jangan bagi mereka suarakan bantahan yang serupa dalam PRK yang akan datang, lebih dahsyat lagi jika mereka menyuarakan bantahan dalam PRU14.

    Jika Umno adil, Insyallah Umno akan kekal selagi orang melayu mahukan Umno.

    Ana Muslimah

    ReplyDelete
  9. Ramai orang melayu yang sudah cukup umur masih belum mendaftar sebagai pengundi . Tak tau la kenapa . Agaknya mereka ini tak kisah sangat tentang politik .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu lah orang-orang cina india naik tongcang... Minta itu ini (apa lagi mereka mahu?) ambil kesempatan dari sikap endah tak endah (sikap buat hal sendiri je) oleh orang melayu. Menjadi kan punca orang india cina naik, mana pergi orang-orang melayu islam ni?

      Jangan nanti negara jatuh ke tangan india cina barulah orang-orang melayu nak bangkit, mereka sudah bangkit untuk menjajah negara kita secara perlahan, kenapa kita masih duduk diam lagi? dan jikalau ada pun (melayu) yang bangkit kenapa mesti mennyokong PKR? Aku pelik dan hairan dengan orang melayu ni, mereka (PKR) bukan nak memajukan negara, tapi nak kan jawatan semata-mata (kekayaan didunia) Sudah terang lagi bersuluh mereka (PKR) ni semua. Jadi kenapa harus nak tarik undi cina india sahaja? Mana pergi undi melayu? salahkan orang melayu sendiri kerana tidak bersatu hati.

      Mereka MCA ke DAP ke tetap 1, Kita orang melayu berpecah belah, ber puak-puak dalam merebut tampuk pemerintah. Sepatutnya bangkit untuk islam bukan hal duniawi, jawatan atau kuasa. Kecewa kalau sikat orang melayu terus bergini,

      Delete
  10. mca/gerakan tetep relevan, selagi bergabung dengan bn, jika bukan dengan bn....ia sangat-sangat tidak relevan.....

    ReplyDelete
  11. Macam mana nak jadi relevan dengan diketuai oleh pelakon Porno yang telah disahkan. Ibarat mengundi pemimpin-pemimpin porno jadi wakil rakyat kat Italy tu.

    Cinabeng pun bermaruah dalam hal akhlak jugak dan bukan hanya kaum Melayu. Kaum Mamak tak yah cerita ler.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!