APA NAK JADI PAS NI? KENAPA MASIH AMALKAN SEMBAHYANG DUA IMAM?


Damn! Aku ingat sembahyang dua Imam dalam satu masjid ni dah takde lagi, rupa-rupanya aku silap beb, ada lagi perkara macam ni berlaku lagi, baru je tadi masa sembahyang zohor di Sg imau berlaku begini, Kedahan69ers ada laporan penuh, jom baca:

Kewajipan umat Islam adalah mendirikan solat. Kewajipan seorang lelaki dalam hal bersolat adalah berjamaah, sama ada di rumah tetapi lebih afdal di masjid atau surau. Imam pula sama ada dilantik oleh kariah atau kerajaan, bergantung kepada jenis masjid atau surau. Dan kalau secara persendirian, imam biasanya dipilih dari kalangan mereka yang dihormati, mempunyai bacaan yang baik, arif dengan hukum qauli, fi'li dan qalbi serta yang lebih berusia.

Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin dalam rangka kempen untuk calon UMNO-BN di Sungai Limau telah berhenti untuk bersolat Zohor di Masjid Kampung Sungai Dedap. Lebih kurang 250 orang jemaah jadi makmum Muhyiddin Yassin.

PAS seringkali menafikan yang mereka menyuburkan budaya solat dua imam, bermufarakah ketika solat kerana fahaman dan akidah politik yang bertentangan, serta menganggap orang bukan PAS kufur dan tidak sah bersolat di belakang imam UMNO.

Namun di Masjid Kampung Sungai Dedap, perkara yang dinafikan, terbukti BENAR!
prksungailimau4

Ketika jemaah yang lebih ramai bersolat dengan berimamkan Muhyiddin Yassin, beberapa orang pengikut PAS pula berdiri tercangak-cangak dan tidak turut mengangkat takbir dan bertakbiratul ihram walaupun pada ketika itu, Muhyiddin baru berbuat demikian. Sebaliknya, para pengikut PAS tersebut menunggu-nunggu seseorang dari kalangan mereka untuk bersolat Zohor berjamaah.

Dan itulah yang mereka lakukan di saf bahagian belakang!

Dalam keadaan biasa, orang UMNO boleh berimamkan sesiapa sahaja, walaupun imam berkenaan TOTOK PAS. Bahkan 'SUBHANALLAH' yang dituturkan pada ketika imam melakukan kesilapaan bacaan pun, diperlahankan dan dilembutkan agar tidak mengganggu jemaah yang lain. Berbeza pula dengan orang PAS… bukan sahaja bermufakarah sekiranya tahu imam adalah orang UMNO, bahkan sanggup melakukan solat dua imam di dalam masjid yang sama… sepertimana yang berlaku di Masjid Kampung Sungai Dedap sebentar tadi.

32 Responses to "APA NAK JADI PAS NI? KENAPA MASIH AMALKAN SEMBAHYANG DUA IMAM? "

  1. Saya ada satu soalan . Sembahyang dua imam ni ada tak berlaku di lain-lain negara ? Saya rasa tak pernah pula saya dengar atau baca di akhbar .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, zaman awal 80 an dulu memang ada berlaku sembahyang dua imam ni, sebabnya ada setegah kawasan tu ada yg mengikuti Imam Shafie dan ada yang mengikuti Imam Hanafi, maka apa yang berlaku yang shafie akan sembahyang dulu dan kemudia diikuti oleh yang hanafi. Tu zaman 80 an dah setel. Ahli sunnah wal jamaah dah clarify yang tak perlukan dua imam sebab perbezaan sikit saja. Namun zaman PAS ni, dua imam sebab PAS anggap UMNO kafir dan DAP Maulana. Itu yg jadi masalah

      Delete
    2. kepada Anonymous October 26, 2013 at 5:11 PM jawapannya sdra hidup dalam gua

      Delete
  2. Aku kesian betol dengan PAS ni . Konon nak jadikan Anuar tu kuda tunggangan . Tapi yang sebenarnya , PAS jadi kuda tunggangan Anuar . Pemimpin PAS tahu akan hal ini , tapi nak buat macam mana . Dah terlanjur terima aje laa .

    ReplyDelete
  3. PAS bukan parti Islam...tapi mgunakan nama Islam demi politik dan menyesatkan ummah... Parti Ajaran Sesat...

    ReplyDelete
  4. Kesempurnaan ‘Ilmu’ bagi solat itu atas tiga wajah
    1. Diketahui fardu daripada sunatnya kerana bahawasanya solat itu tidak sah melainkan diketahui kaifiatnya.
    2. Diketahui barang yg ada pada wudhu’nya daripada fardu dan sunat, maka yg demikian itu syarat pula bagi sah wudhu’nya.
    3. Diketahui akan tipu daya syaitan supaya dapat menjauhi akan ia.

    Posting admin mungkin terletak pada perkara ketiga. tipu daya syaitan. Wallahualam

    ReplyDelete
  5. HAJI MUAALIM MANJUNG SAID:

    Pas kata pasai kerajaan BN tolak hudud....Rosmah tak pakai tudung.....ishh! isshh ! ada akai kaaa ??? kita tak buleh imamkan orang BN...ada akai kaaaa ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya PAS yg tolok hudud. enakmen hudud dah ada kat kelantan tahun 1993. tp takut di wartakan kerana malu dgn hudud PAS yg tak ikut islam langsung. rosmah memang tak pakai tudung tp apa kene mengene dgn sembahyang dua imam. mustapha ali memantat tu (setiausaha agung PAS) mengesah kan haram sembahyang dgn org PAS. itu baru ada akai.
      hj ni, kononya nak tunjuk terer, tp rupa nya haji ni bodoh mcm nik aziz pukimak. betui haji ni tak ada akai.. agak haji pegi mekah beli toyol kot.

      Delete
    2. Hoi!mengucaplah!sy sokong BN tp tak perlulah hujah kita dgn bahasa yg kurang ajar!Umno tak perlu hujah yg mencerminkan rendah akhlak kita.Jgn dpt dosa kering!!

      Delete
  6. Hj Muaalim Manjung Said, mungkin mereka musafir dan melakukan solah Jamak. Kenapalah bangangnya Hj ni, tanpa usul pereksa membuat komen yang menyerlahkan kobodohan seorang yang bertitle Hj. Adakah Hj sdra Hj No Moto?

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he ..lawaaak.. takkanlah IMAN 01 juga musafir kat situ... rumah dia jarak 2 marhalah ker... strateji MATLAMAT MENGHALALKAN CARA telah dilakukan oleh PAS...

      Delete
  7. Ertinya sikap 'mengkfirkan' org Umno masih di amalkan oleh pengikut haji Hadi,Ini dosa yg HH kena tanggung kerana tidak mahu mengaku kesilapan fatwa nya itu,walau pun fatwa tersebut sekarang mengenai batang hidung beliau sendiri.Tak tahulah di mana duduknya HH di akhirat nanti,neraka atau syurga Allah saja yg tahu.

    ReplyDelete
  8. Kenapa susah sangat nak faham?Sudah jelas dan terang tetapi UMNO masih degil untuk menerima hakikat yang PAS itu bukan sebuah parti politik.Kalau PAS itu parti politik,sudah lama ia mengambil alih kuasa tak kala UMNO beberapa kali mengecewakan Melayu.Sebaliknya PAS jadi pengikut DAP musuh Islam.Parti yang nak berkuasa tidak patut jadi pak turut,secara politiknya langkah itu amat salah.PAS tidak ada kebijaksanaan politik,sebab ia bukanlah parti politik.Lihatlah kepada tutur kata dan tindak tanduk para pemimpin mereka.PAS adalah sebuah 'cult',yakni satu ajaran lain,yang secara luarannya kelihatan sebagai sebuah parti politik Islam kononnya.PAS adalah agama tersendiri,jadi janganlah hairan bila pengikutnya tidak menyertai solat yang kita dirikan.Mereka menumpang solat di masjid kita.Jika kita menyertai solat yang diimamkan mereka,itu salah kita kerana berimamkan orang yang menyokong DAP dan ambiga pejuang murtad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen yg tak relevant!

      Delete
    2. Setuju.pas parti syaitan

      Delete
  9. tq bro, komen dh open

    ReplyDelete
  10. You ewelcome gang, tolong la komen yang relevan je ok. Tq semua

    ReplyDelete
    Replies
    1. House PK, hang ni mamak (india) ka atau keturunan Melayu?

      Delete
  11. Ditempat aku org umno tak kisah depa hantar anak/cucu depa kat taski pas malahan boleh kerjasama dengan org pas tapi kalu org pas jangan harap nak hantar anak/cucu depa kat tadika kemas walaupun tadika kemas sebelah rumah malahan anak/cucu bila masok menengah akan dihantar kesekolah menengah yang dibawah pengaruh pas. Cuba cx tengok

    ReplyDelete
  12. 3 org pm tun mahathir,pak lah & dato najib tak mampu nak kalahkan 1 mb kelantan iaitu nik aziz....
    bila agaknya kelantan dpt ditembusi?

    ReplyDelete
  13. KJ dan Hishamudin mai berlakon ja kat Sg Limau, bukan depa tolong Mukhriz pun...Haram Jadah betoi... Naya betoi UMNO...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ye pon apa ko kisah... jilat je jubo dapigs kitaorg x kisah

      Delete
  14. Tiada apa nk diherankn.
    Org yg berniat solat jama' dan qasar tidak boleh berimamkn org yg bersolat fardhu seperti biasa. Jd mereka diharuskan solat dlm kumpulan yg sama niat nya. Xde unsur politik.

    Mungkin org yg buat laporan ni masih jahil ilmu fiqah ibadah. Sbb tu ade yg solat jumaat pastu jama' skali ngan asar atas alasan musafir. Ini tak sah.
    Yg solat khusus, tak boleh berimamkn org yg solat rutin. Sebaliknya, yg berniat solat rutin diharuskn berimamkn yg solat khusus.
    Niat solat antara manusia dan Allah. Tp kalau ilmu tak cukup, jgn tuduh sebarangan. Dosa free je...

    ReplyDelete
  15. aKU BUKAN ARIF SANGAT BERKENAAN DENGAN BAB SOLAT JAMAK DAN QASAR...TS TPM TU BUKANKAH DIA MUSAFIR... BOLEHKAH ORANG MUSAFIR MENJADI IMAN ORANG SOLAT TAMAM. APA YANG NAMPAK DALAM FOTO ITU MUNGKIN BENAR DAN SAH. TULISAN PURPLE PHANTOM BENAR....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak ariff jangan komen.... lagi mengusutkan keadaan... biar pihak berkaitan menjawab.... setakat ini tiada yg beerikan kenyataan... So SHUT UP guys...

      Delete
  16. Pakai je ketayap putih...
    Serban Besar Bakul...
    Berjubah labuh... t e t a p iiiiiii....
    Otak Jumud...
    Bodoh sombong...
    Bangang pulak...
    Sedih le Melayu jadi beginiiii....

    ReplyDelete
  17. Penganut PAS sahaja yang tahu hukum,sebab itu mereka sokong ambiga dan LGBT.

    ReplyDelete
  18. Si penulis sangat jahil ttg bab fekah. Wahai sedara cukuplah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum mengatakan orang jahil sila rujuk sirah nabi dan Al Quran sebagai panduan... takut2 ludah terkena muka.

      Delete
  19. Kalau nak berimam pok lobai pas belajar lah buat mesjid sendiri kalau tak nak berimamkan imam kerajaan.
    Buat mesjid tak pandai, roboh kan mesjid dan perpaduan ummah islam pas paling pandai jadi keldai syiah dan dap...

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!