CILI KASI TARUK! APAKAH INI PUN SALAH NAJIB JUGAK? NAK TAU? BACALA...

Ranking universiti-universiti di Malaysia merudum. Dengan kata-kata lain, pada peringkat dunia, universiti-universiti Malaysia sebenarnya cukup cikai, tidak bermutu dan tidak ada apa-apa yang boleh dibanggakan. Daripada 800 universiti terkemuka di dunia, 7 universiti awam Malaysia yang tersenarai, mengalami penurunan drastik.

Dan seperti biasa, puak Pakatan Rakyat serta-merta akan menuding jari menyalahkan pentadbiran negara serta Perdana Menteri, Najib Abdul Razak.

Rafizi Ramli, tukang tiup trumpet PKR menjadi orang pertama yang menuding jari menyalahkan orang lain.

Antara alasan yang diberikannya ialah, universiti tidak cukup bebas dan dikongkong oleh kerajaan. Dan lebih menarik lagi ialah, saranan Rafizi Ramli agar para pelajar universiti tidak dikongkong dengan fahaman partisan atau politik seperti program yang dianjurkan oleh BTN.

Senang benar Rafizi Ramli membuat kesimpulan. Salah Barisan Nasional belaka. Sedangkan yang beria-ia mahukan para pelajar diberikan hak berpolitik adalah Pakatan Rakyat yang diketuai oleh PKR sendiri. Pelbagai hujah diberikan oleh para pemimpin Pakatan Rakyat agar para pelajar yang mereka rasakan menyokong kuat Pakatan Rakyat, dibenarkan terbabit secara langsung dalam politik.

Dan akhirnya, kerajaan yang terdesak untuk mendapatkan sokongan dengan cara menunjukkan ketelusan, bersetuju untuk membenarkan para pelajar terbabit dalam politik.

Dari semasa ke semasa, berita tentang para pelajar pusat pengajian tinggi terbabit dalam aktiviti-aktiviti yang langsung tiada kaitan dengan akademik dan pengajian mereka, menjadi hiasan media. Antara nama yang cukup dikenali adalah Adam Adli, Shafwan Anang dan Khalid Ismath.

Lebih menarik lagi, para pelajar yang cukup aktif berpolitik terutama sekali yang pro-Pakatan Rakyat merupakan pelajar-pelajar keciciran akademik. Mereka bukan sahaja tidak dapat meneruskan pengajian kerana terkandas akibat kelulusan tidak mencukupi bahkan ada sesetengahnya yang terpaksa menggunakan kabel besar untuk berpindah ke universiti lain sepertimana yang dilakukan oleh Khalid Ismath yang gagal dalam pengajiannya di UiTM sehingga memaksanya berpindah ke Universiti Sains Malaysia Pulau Pinang.

Baca seterusnya di Perak Today...

27 Responses to "CILI KASI TARUK! APAKAH INI PUN SALAH NAJIB JUGAK? NAK TAU? BACALA..."

  1. Rangking turun sebab pelajar U ramai yang dah kena liwat otak..
    Tak tahu nak bezakan mana baik dan buruk.

    Nyata ds najib tak salah dalam hal ini.. Yang salah adalah pelajar itu sendiri..

    Tq parpu sebab keluarkan komen saya... Kita geng.

    ReplyDelete
  2. untuk sekolahkan rafizi yang perasan bijak pandai laksana profesor kangkung, penarafan antara universiti di peringkat dunia tiada kena mengena dengan kongkongan kerajaan ke atas pelajar universiti, akta auku itu ini dan segala bagai tuduhan tu. sebenarnya universiti malaysia jatuh merudum kerana segala bagai penyelidikan yang dilakukan oleh pelajar akhirnya terperap sebagai bahan kuliah semata-mata. tidak langsung dimajukan sebagai komersial, atau dipatenkan, atau dijadikan sesuatu yang bernilai kepada masyarakat. asyik nak tunjuk jari kepada orang, tak pasal2 nanti telunjuk mencucuk mata.

    ReplyDelete
  3. Satu lagi perkara, majoriti pensyarah2 adalah penyokong pembangkang.. bukan saja asyik menyalahkan kerajaan mereka juga ada sedikit sebanyak menyebarkan dakyah mereka dalam kuliah / aktiviti dengan mahasiswa/i. kalau dah cikgunya kencing berlari inikan pulak anak muridnya.. mentang2 waktu kerja fleksibel, fokus yg sepatutnya ditumpukan pd kajian/penerokaan ilmu dihalakan pd perkara2 yg tak sepatutnya... kononnnya era kebangkitan islam...

    ReplyDelete
  4. Hasil didikan BN = Mahasiswa rajin suka ulangkaji pelajaran, perangai pun baik. Keputusan akademik cemerlang PTPTN diberi percuma, senang pula dapat kerja.

    Hasil hasutan PR = Mahasewel dungu suka demonstrasi, perangai bak pelesit. Keputusan akademik tercorot, digantung dan dibuang universiti melalak mintak PTPTN percuma. Memang susah dapat kerja.

    ReplyDelete
  5. Bila umno harbi memerintah habis jahanam malaysia..sukan dh jahanam..universiti pun jahanam, matawang pun merundum...kos hidup meningkat..minyak pun naik..mmg celaka umno ni..termasuk juga ahlinya yg mmg bangang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboi sedap nyer mulut pencapaian pakatan harami berkata-kata.....yg menjahanamkan Malaysia bukan nyer umno tapi pakatan harami yg ko sanjung2 kan tu......yg menjahanamkan pelajar2 universiti pun ialah para pemimpin2 pakatan harami...buka nyer kerajaan pimpinan najib.....yg celaka adala pakatan harami dan juga para pencacai2 yg mmg bahang tahapnya gabang.....lain kali Kluang mak berhujah pakai otak Jun pakai kepala lutut ye wahai pencacai pakatan harami.......

      Delete
    2. Kira-kira kau yang kurang ajar nie pun hasil dari pemerintahan UMNO ker? Setahu lah, kalau tersangat biadap, bodoh lagi bangang macam kau ni ada lah produk PAS dan peliwar PKR.

      Delete
  6. Rafizi Ramli menunding jari ke arah kerajaan kerana 7 buah IPTA tersebut adalah milik kerajaan. Bagaimana pula IPTA yang tiada kena mengena dengan kerajaan? Semuanya bebas, baik aspek kurikulumnya, bahasa penghantar mahupun pentadbiran. Tapi, ada mana-mana ITPA ni masuk dalam senarai 800 universiti terkemuka dunia?

    ReplyDelete
  7. Masalahnya kejatuhan itu berlaku di era Najib...kalau tak mahu salahkan Najib, elok gantikan Anwar dengan Najib sebagai PM lepas tu ramai-ramai kita salahkan Anwar.

    Hakikatnya PM memang kena ambil tanggungjawab kerana sebarang keputusan untuk membenarkan mahasiswa/i terlibat dengan politik atau tidak bergantung kepada kelulusan kerajaan semasa yang diketuai oleh Najib, desakan pihak lain hanya faktor sampingan. Najib harus befikir dengan otak sebelum membuat keputusan.

    Apa salahnya Najib menerima keputusan 'ranking' itu dengan berfikiran terbuka dan bertanggungjawab, laksanakan reformasi dengan semangat 1Malaysia dan Endless Possibilities yang diwar-warkannya.

    Takkanlah mengaku kelemahan boleh menjatuhkan maruah dan ego Najib !

    ReplyDelete
  8. bukan hanya tercicir akademik, malah tercirit terus..apa nak jadi dgn budak sekarang, mak bapak hantar suruh pi study betul2, bawa balik ijazah kelas pertama..yang di bawa balik ijazah kelas ketiga dengan CG bawah 2.50..bila susah dapat kerja salahkan kerajaan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus jugak... bior yng asek membangkang ni kerja bawahanje... mereka sendiri yng mendabik dada kata mereka sume top scorer... ini pilihan mereka jugak...
      Kerajaan patut tapis dulu calon kemasukan universiti anak parti mana... diambik pon bukan mereka reti appreciate.. lagi dihina dan dikafirkan je

      Delete
  9. DOA IKHLAS

    Kenapa lah Nik Aziz, Hadi Awang dan barisan kepimpinan ulamak dalam Pas bengap dan bodoh sangat. Saya nak bagi tahu para ulamak dalam Pas bahawa :

    " Ada pun tujuan pihak Kristian nak menggunakan kalimah Allah dalam bible bahasa melayu adalah berniat untuk mendekatkan orang melayu (generasi selepas saya dan para ulamak Pas) kepada agama Kristian "

    Memang layak sangat kalau kita memanggil Nik Aziz, Hadi Awang dan para ulamak Pas yang menyokong penggunaan kalimah Allah dalam bible bahasa melayu dengan gelaran :

    Nik Aziz Laknatullah
    Hadi Awang Laknatullah
    Nasrudin Hassan Laknatullah
    .... dan yang lain2 nya.

    Doa dari ku :

    " YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM SELAMATKAN ANAK BANGSA KU DARIPADA MENJADI KRISTIAN. YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM BERIKAN KEMENANGAN KEPADA KERAJAAN MALAYSIA DALAM PERBICARAAN MENGHALANG PENGUNAAN NAMA SUCI MU DALAM MAJALLAH HERALD DAN BIBLE BERBAHASA MELAYU. AMIN .... "

    Ana Muslimah

    ReplyDelete
  10. Sepatutnya disalahkan Menteri Pelajaran. Baru betul!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menteri itu kan dah jadi MB Johor skang nie?

      Delete
  11. Nak naikan ranking u manyak sinang .

    1. Tapis pelajar yang layak masuk on meretokresi
    2. Begitu juga dengan pengambilan pensyarahnya atas meretokerasi juga.
    3. Ambil pensyarah yang juga berpengalaman luas di luar kampus.
    4. Politik2 ni diharamkan terus didalam kampus. menyemak aja .. tak rajin belajar salahkan kerajaan ..masuk politik melalak tak tentu pasal. Budak2 cina study macam nak mampus . awak ramai tapi yang dapat first class beberapa kerat . cina sikit tapi depa yang ramai dapat first class.Tak caya sendiri selidik.
    5. Banyakkan penyelidikan dan bergabung dengan syarikat luar. Penemuan-penemuan dalam penyelidikan di aplikasi di luar supaya dapat dinilai samaada ianya ada qualiti atau syok sendiri saja.
    6 Banyak lagi ni tapi malas nak type ..korang nak baca pun kalau panjang sangat naik meluat jugak kan..

    ReplyDelete
  12. yang patut dipersalahkan adalah kamu orang yang komen ni, bukannya nak bg idea macam mana nak naikkan, sibukkan nak salahkan orang ja

    ReplyDelete
  13. Kualiti pendidikan Msia dah memang rendah dari awal lagi, iaitu dari zaman sekolah lagi. Politik punya hal, nak tunjuk menteri berjaya dan bagus, direndahkan skala gred, maka ramailah pelajar keluar dgn gred yg baik di peringkat SPM terutamanya. Hasilnya kita dapat banyak dalam kuantiti tetapi tiada kualiti. Bebudak yg dapat matematik spm gred P7 zaman 70an dulu jauh lebih baik dari yg dapat gred A zaman ini.

    Ada dengar cerita, bila keputusan SPM nak keluar, kena tunjuk dgn menteri dulu, kalau menteri setuju & endorse baru boleh keluar. Kalu menteri tak puas hati, dia suruh adjust dulu, bagi ramai sikit yg lulus dan bagi ramai sikit yg gred A, baru dia mahu endorse.

    Sebab tu,bila masuk matrikulasi atau peringkat pra-universiti, para pensyarah sesuatu subjek sering komplen terkejut, mcm mana boleh dapat A dlm spm kalau sampai satu habuk pun mcm tak tahu!!!

    Itulah hasil system pendidikan berhala tuju politik... dekat U pun keadaan yg sama berlaku, pihak pentadbiran minta supaya bagi lulus ramai graduan supaya nama U tak terjejas ... maka ramailah yg grad dgn tiada kualiti ...

    Selagi mana urusan system pendidikan tidak 100% professional dan bebas dari pengaruh politik, selama itulah kita akan tiada kualiti dlm pendidikan, hatta ranking kita akan makin merudum, merudum dan merudum .. tengok saja lah ...

    ReplyDelete
  14. mcm mana pelajar tak tercicir pelajaran kalo belajar pon tak asyik nak berdemo mcm mahaguru anwar diorang jugak..kalo dah tak belajar tak dak ilmu nak hasilkan bhn penyelidikan ape kemendenya..

    ReplyDelete
  15. apa la yg engko angau ni ..adam adli tu cgpa dia 3,8 la ngok, yg buta tuli patuh umno bn aje yg corot akademik

    ReplyDelete
  16. nama Allah dipertahan oleh golongan sekular dlm umno, hukum ALLah tak pula mereka nak laksanakan di malaysia. Takut org bukan Islam marah, tak sesuai masyarakat majmuk dan macam2 alasan..Nama ALlah dipertahan, hukum ALlah dipermainkan!

    ReplyDelete
  17. khalid ismeth pindah dari uitm low grade diterima masuk usm yg hig grade ..ok what!

    ReplyDelete
  18. Merudum bermaksud pergerakan menurun, merosot, ranking semakin rendah. maksudnya asalnya dikedudukan lebih atas. ketika itu universiti-universiti tidak terganggu. jelas hala tuju. lebih fokus. halatuju tidak bercapah. SEKARANG berlaku penurunan ranking dan prestasi apabila PEMBANGKANG mula menganggu dan menyusup ke dalam pengurusan dan pentadbiran universiti. JADI pastinya punca utama ialah PEMBANGKANG. Oleh itu semua universiti hendaklah bertindak pantas SINGKIRKAN PEMBANGKANG dari kempus demi kebaikn pelajar dan pemulihan rangking. TQ.


    halim

    ReplyDelete
  19. Suasana dah jadi mcm dngr khotbah kat masjid india, boring & mengantuk.

    ReplyDelete
  20. Syabbas house of pk, screen & tapis dulu semua komen ... yg dok hantam pm teruk2 tu jgn bagi keluar. Apa bahalol punya komen, semua masalah, bala & malapetaka nak hempap atas kepala pm, ingat pm sorang je ke yg buat kerja?

    ReplyDelete
  21. Perkhabaran Gembira ........

    Sila ambil maklum kepada semua rakyat malaysia Bahawa Chin Peng Ketua Komunis Malaya Telah Mampos Pada 16.9.2013 Sempena Hari Penubuhan Malaysia.

    Sorakan kegembiraan sebanyak 13 kali ...........

    Yeh yeh yeh Chin Peng dah Mampos !!!
    Yeh yeh yeh Chin Peng dah Mampos !!!
    Yeh yeh yeh Chin Peng dah Mampos !!!
    Yeh yeh yeh Chin Peng dah Mampos !!!
    Yeh yeh yeh Chin Peng dah Mampos !!!
    Yeh yeh yeh Chin Peng dah Mampos !!!
    Yeh yeh yeh Chin Peng dah Mampos !!!
    Yeh yeh yeh Chin Peng dah Mampos !!!
    Yeh yeh yeh Chin Peng dah Mampos !!!
    Yeh yeh yeh Chin Peng dah Mampos !!!
    Yeh yeh yeh Chin Peng dah Mampos !!!
    Yeh yeh yeh Chin Peng dah Mampos !!!
    Yeh yeh yeh Chin Peng dah Mampos !!!

    Ucapan Takziah Kepada Para Penyembah Chin Peng .......

    Lim Kit Siang
    Lim Guan Eng
    Mat Sabu

    Sama-sama kita berdoa semuga rohnya ditempatkan didalam Neraka Paling Bawah sebagai balasan diatas kekejamannya terhadap orang2 melayu.

    Askar Pencen

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!