AMANAT TUN MAHATHIR KEPADA SELURUH AHLI UMNO - WAJIB BACA

1. Saya berasa serba salah. Saya setia kepada UMNO. Saya ingin lihat UMNO terus mewakili orang Melayu, mempertahan dan memajukan mereka. Saya sedar akan hakikat bahawa UMNO mengidap sakit tua, dan ia akan maut kerana sudah tua. Ini naluri manusia. Lambat laun manusia akan menemui ajalnya.

2. Pembaharuan umat manusia ialah melalui zuriat. Anak kita, cucu kita, cicit kita akan kekalkan kita secara tidak langsung di dunia, akan sedikit sebanyak meneruskan sumbangan kita yang terdahulu.

3. Saya cuba sedarkan UMNO akan usianya yang sudah lanjut. Saya menulis akan perlunya UMNO diperbaharui dengan penerimaan ahli serta kepimpinan dari generasi muda. Malangnya ada pihak yang berpendapat tulisan saya mempunyai agenda tertentu, kononnya kerana saya ingin kekalkan kepimpinan saya melalui anak saya. Mungkin secara kebetulan ini akan terjadi. Tetapi jika kerana tuduhan ini saya tidak berusaha untuk kebaikan UMNO, ini bermakna saya lebih utama imej saya daripada tanggungjawab saya kepada parti. Jika saya ingin tolong anak saya, sepatutnya saya berusaha semasa saya Perdana Menteri. Tetapi saya tidak berbuat demikian. Pada hakikatnya, UMNO sekarang memerlukan pembaikan, dan walau apa pun tuduhan saya terpaksalah ketepikan, jika sedikit sebanyak dapat saya sumbang untuk masa depan UMNO dan orang Melayu. Saya tidak penting. UMNO dan orang Melayu tetap lebih penting daripada saya, atau anak saya.

4. Saya ulangi UMNO sedang mengidap sakit tua yang tetap akan membawa maut. Hanya jika UMNO diperbaharui oleh yang muda barulah UMNO dapat meneruskan perjuangan-perjuangan yang diamanah kepada UMNO oleh bangsa Melayu. Ahli UMNO mestilah ditambah melalui kemasukan generasi muda yang bersemangat kebangsaan. Demikian juga dengan kepimpinan UMNO di semua peringkat, terutama di peringkat pusat, di dalam MajlisTertinggi. Ahli-ahli badan ini mestilah terdiri sebahagiannya daripada yang muda.

5. Saya masih ingat mereka yang menjadi pengasas UMNO. Mereka muda-muda belaka. Purata usia mereka belum pun setengah abad. Ramai yang hanya dalam lingkungan tiga puluhan. Mereka memiliki kecergasan minda orang muda, bersemangat, memiliki cita-cita besar untuk bangsa mereka. Dan UMNO pun bertenaga, aktif kerana mudanya pemimpin dan ini memberi harapan kepada bangsa Melayu. Dan mereka pun berjaya, berjaya menewaskan Malayan Union British, memerdekakan negara dan bangsa, mengatasi segala cabaran setelah mengambilalih pemerintahan, mengisi kemerdekaan secara bermakna sehinggalah negara yang kerdil, bangsa yang terhina dahulu dikenali dunia sebagai bangsa yang berwibawa, yang mampu bersaing dan memajukan negara ini berpuluh kali lebih baik daripada penjajah. UMNO membangunkan Malaysia sehingga menjadi negara contoh yang dikagumi dunia. Berduyun-duyun orang asing datang untuk mempelajari darinya, mempelajari ilmu berkenaan pembangunan negara dan bermacam lagi.

6. Sumbangan pengasas UMNO yang muda ini terhadap bangsa, agama dan tanahair tidak dapat dinilai. Orang muda, pemimpin muda yang melakukan semua ini memang berjasa. Negara terhutang budi kepada mereka. Bangsa Melayu terhutang budi kepada mereka. Jasa mereka tetap akan dikenang selama-lamanya.

Baca seterusnya di blog Negarawan Tun Dr Mahathir..

36 Responses to "AMANAT TUN MAHATHIR KEPADA SELURUH AHLI UMNO - WAJIB BACA"

  1. Najib & Muhiyudin kena fahamlah ayat Tun M tu! Dgn perkataan lain, yg tua2 diminta berundur lah tu. Tun M nak anak dia, Mukhriz ambil alih & bawa masuk angkatan muda dlm pentadbiran UMNO dan kerajaan. Anak orang kuatnya dulu, Akhramsyah Sanusi pun adalah antara delegasi yg nak diketengahkan. Najib & the gang kena berhati-hati lah ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang cerita UMNO sebenarnya dah nak karam...bila2 masa pembangkang boleh ambik alih kerajaan..so kita memerlukan politician muda yg hebat spt KJ & blogger muda hebat spt Parpundek utk memastikan kelangsungan hidup UMNO

      Delete
    2. Gendang Gendut Tali Kechapi
      Parpu Kentut Bau Kari

      Deyy Yenna...
      " எண்ணெய் விலை உயரும் போது , மறைமுகமாக அனைத்து பொருட்களின் விலைகள் உயர்ந்து செல்கின்றது , ஆனால் தன்னால் அதிகரிப்பு விகிதம் அந்தந்த கணக்கீடு பொறுத்தது "

      Delete
    3. நீங்கள் முட்டாள்தனமாக பேசாதே உறுதி.!!!

      Delete
    4. Yang kau kejar dan cium kentut parpukari buat apa ?..cis bangang.

      Delete
    5. you all ni baca dan paham apa yang tersurat ..tetapi langsung tak paham apa yang tersirat pikir!! pikir!! pikir!! jangan kepala otak penuh dengan dendam kesumat danburuk sangka je.

      Delete
    6. Yang dok nasihat tu ler yg kata melayu bangsa,melayu haprak,melayu maruah RM200.00.tu pun tobat lahum dok sokong jugak.aper punya piang.dia tu la yg kata hukum Islam zalim,AlQuran ketinggalan zaman dan banyak lg penghinaan terhadap Islam.tu pun dok sokong lagi.piang betui melayu 200 nie.

      Delete
  2. Mana pulak wasiat Ahjib Ngok nie....

    Ko dah moderate ker Parpundek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya org bagi wasiat ke amanat ke bila dah nak padam

      Delete
    2. Padam ke tak padam white board ke, itu belakang kira. yang penting peringatan perlu diberi......terutama kepada Melayu jenis macam ko yg tak pernah sedar diri.....lebih baik ko yg padam.

      Delete
  3. memang umno dah nak kojol.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasal nak kojol la menang PRU13 UMNO saja 89 kerusi pailiament mengatasi semua parti lawan. Yang nak kojol tu yang dapat 21 ke 30 ke 38 ke.belajarlah matematik.

      Delete
  4. Tamat lah riwayat orang melayu di tanah melayu sendiri.
    Begitulah nasib orang melayu

    ReplyDelete
  5. Butohlah.Macam mana nak muda dan bertenaga bila ada perbezaan pendapat dan kepentingan boleh main cantas-cantas dan delete-delete.Yang tua dan lembam cukup liat nak berhambos.Yang muda pulak jenis gila glomour dan boleh dijual beli.UMNO sekarang bukan saja sakit tua tapi ada Gangren,Gout dan Buasir.

    ChaaaiiiTTTT....!!!!

    Saper delete komen aku ni KoTeY dia CinoneT.

    ReplyDelete
  6. inilah gambaran ahli puak Umno harbi..duit rakyat miskin pun habis dirembat demi mengeyangkan perut.duit 1Azam untuk orang miskin pun dirembat oleh puak Umno harbi.bagi ahli umno harbi ini adalah perkara yg wajib bagi pemimpin Umno..dan ahli2 bawahan umno harbi akan terus bersorak dlm PAU nanti..tetap mempertahankan pemimpin Umno harbi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. நீங்கள் உலகின் மிக முட்டாள் .... கூறப்படும் இஸ்லாமிய தெளிவாக அம்னோ Harbi பிரகாசமான .... ஆனால் DAP கூறப்பட்டது Harbi அனைவராலும் முஸ்லீம் ஆதரவாளர்கள் உள்ளனர்.!?! .. உலக தலைகீழாக இருக்கிறது ... @ # % &&% # @ @ #% &&% # @??!! ...... ngingngong.

      Delete
    2. Anus September 18, 2013 at 9:53pm sahih gila vavi.
      kau adalah manusia yang paling bodoh dalam dunia....orang UMNO yang jelas Islam dikata harbi....tetapi DAP yang terang lagi bersuluh memusuhi Islam tidak pula dikata kafir harbi.!????!..dunia sudah terbalik..!!!...BUDUH PTHUI.!!!

      Delete
    3. Komunis dalam hutan lagi ada pengikut atau penyokong ini pula Pemimpin. ko sakit kat mana..pi angkat kilang kunyit kau tu..yang songlap duit rakyat ketika dalam kerajaan berbilion2 jumlahnya.pot calls the kettle black.

      Delete
  7. Benar sangatlah kenyataan Tun tu, yg tua dah tak bertenaga lagi, selalu sakit, nyanyuk dan lupa pulak. UMNO pun dah tua, layaknya lah berehat, bagi parti muda pulak yg banyak dgn idea2 baru untuk tadbir kerajaan & negara, mcm PR la nie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PR nak perintah Malaysia...jangan haraplah.......aku lebih rela AJK Kg.Pisang saja yang jadi ahli kabinet dan perintah Malaysia.

      Delete
    2. Aku setuju dengan TUN M ..yang dah tua tua tu rehatlah, cukuplah, macam si tua kutuk di kelantan tu, dok sakit ni lagi nak cuba memecahbelahkan perpaduan melayu.seranan TUN M juga perlu diambil iktibar oleh Karpal, Limkitsial, Anwar dan nik aziz jangan bertanding lagi tau PRU14 bagi peluang org lain.

      Delete
  8. Tengoklah apa jadi kalau nak kekalkan yg tua2, mcm bekas menteri lembu NFC tu, bukan dia ngan keluarga shj songlap juta2, dia punya setpol pun tak kurang hebatnya, dah kena tangkap dgn SPRM pun .. habis camne ... mungkin pemimpin2 & orang2 atasan UMNO ni betul2 amalkan prinsip dan budaya 5S: Seleweng, Suap, Songlap, Sapu, Sebat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 5 S tu diperkenalkan oleh Anwar dalam UMNO dulu.sebelum Anwar memegang jawatan dlm UMNO/Kerajaan tidak pernah dengar politik wang dalam UMNO.

      Delete
    2. anwar pulak yg salah?sume salah anwar?gile babi la puak2 umno bangang ni

      Delete
  9. Sebanarnya nasihat tun tu bukan hanya untuk UMNO tapi juga parti PAS, PKR dan DAP yg masing2 diketuai oleh veteran perang yang dah kat hujung hayat. Ada yang berkerusi roda pun masih tak sedar, ada yang pemikiran tak tepat dan selalu melencong pun masih cuba sedaya upaya menjadi lurus dan bertenaga dan bermacam2 lagi. Tak taulah apa nak jadi dengan negaraku Malaysia. Moga semua veteran ni sedar2 diri hendaknya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku setuju dgn anon kat atas...."pukul pontianak sindir bapak hantu"

      Delete
    2. Surat misteri buat Karpal dan Anwar apa dah jadi? sudah berkubur ke..wahai SPRM TOLONG BERI SEDIKIT BERITA.

      Delete
    3. 10.07am! Dah siasat, surat tipu, nak buat berita apa ke jadah nya!

      Delete
  10. Senarai yang patot dinyahkan dalam pemilihan bhagian @ pusat-:

    Johari bahrom
    Nazri azi
    Mahazir kalid

    Ada lg x?

    ReplyDelete
  11. patutnya lantik je KJ jd presiden nanti pandai2 la dia bwk org muda naik ganti otai.

    ReplyDelete
  12. kat parlimen yb Gobind Singh,Azmin ali,Nurul Izzah,Rafizi Ramli,Tian chua selamba je bantai yb tua amno.
    Hehe

    ReplyDelete
  13. amanat yang diberikan dapat meningkatkan lagi dan memberi satu semangat yang baru dalam jati diri org melayu untuk mempertahan tanah melayu malaysia daripada diperoleh oleh kaum lain seperti cina DAP..

    ReplyDelete
  14. Salam seperjuangan umno..saya amat tertarik dan bersetuju dgn pandangan YABhg Tun tentang sumbangan tenaga muda ..akan tetapi dengan syarat tenaga muda ini tahu makna pepatah melayu " yang lama dikelek yang baharu didukung" dan jangan pula kita tersilap pilih bak kata pepatah "ibarat telur sesangkah, pecah sebiji, pecah semuanya "... semangat muda orang dulu dengan sekarang amat jauh bezanya kalau tak caya lihat pimpinan muda kita hari ini berapa ramai yang berjiwa murni kalau dad pun boleh dikira dan ada yang telah dicah ketingnya..renung2kanlah

    ReplyDelete
  15. Nak bagi UMNO kuat dan dapat rampas kembali sepenuhnya Malaysia mudah saja..angkat saja Mukhriz jadi PM, selesai masalah..org PAS pun ramai suka Mukhriz, anak-anak muda pun suka dia, gang-gang UMNO jangan cakap la semua vote for Mukhriz..tu pun UMNO tak reti pikiaq ka? tak kisah la pak dia ex-PM ka apa ka? persoalan dia nak berubah atau tidak? nak menang PRU seterusnya atau tidak?? tu ja jawapannya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cakap mamakutyy pandi babi ni tak boleh caya........dia yang usia lanjut baik mampus.......dia sayang umno.......dia kata umno yang perjuangkan kemerdekaan Malaysia.....masih ingat berapa ramainya melayu yang sanggup
      jadi barua jepun babi......kemudian jepun kalah.....apasal tak ikut balik jepun jadi barua????......komunis pun balas dendam terhadap tali barut ini......siapa cari pasal dulu?...........jangan percaya mamak penipu ni putar belit.... memang barua....kereta proton kena tipu dengan Mitsubishi bagi enjin lama.......mamak ni punya kerja......nak tambah penduduk di Sabah.....amamak ni bagi ic ....mamak punya kerja.....kalau dah keturunan keling .......nak sangat jadi melayu pasal kasta paria islam......ada udang sebalik batu ni mamak kutty......

      Delete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!