PESANAN KHAS UNTUK PEMIMPIN MIC DARI RAMESH RAO - MESTI BACA

Tadi aku sempat bersembang dengan Ramesh Rao tentang nasib orang India di Malaysia dan sokongan orang India yang masih tak berapa nak mantap kepada BN. Dah lama aku tak jumpa dia ni. Aku tertarik dengan beberapa pandangan di yang diluar kotak tentang parti Malaysia Indian Congress ni.

Jadi aku nak share la cadangan dari dia yang aku pun rasa memang elok la diamalkan dalam parti yang semakin malap sokongannya dari kalangan orang India. Cukup semangat brader ni menjelaskan bagaimana MIC boleh dimantapkan supaya dapat menarik lebih ramai kaum India untuk join MIC.

Begini kata Ramesh, disebabkan ramai dari kalangan orang Tamil dalam MIC maka dia kata memang sudah patut Tuan Presidennya dilantik dari kalangan orang Tamil. Tiada syak lagi katanya tentang itu. Tetapi India adalah terdiri dari ramai bangsa, seperti Telugu, Malayalam, Ceylonis, Punjabi dan India Muslim (Mamak).

Maka kata Ramesh ni tadi elok la dilantik 5 orang Timbalan Presiden atau Naib Presiden dari kalangan bangsa-bangsa yang disebut diatas. Ini sekaligus akan menarik minat bangsa yang tersebut untuk menyertai MIC. Kalau tidak dibuat sebegini adalah amat susah untuk memantapkan semula MIC.

MIC kena open, semua orang India kena bersatu dibawah MIC.  Haru diingat India adalah negara dan terdapat banyak bangsa dalam negara India. Kena pakai konsep tu dalam MIC. Kalau tidak digunapakai maka akan makin banyaklah NGO dan parti-parti kaum India yang tumbuh semacam lepas hujan di negara kita ni.

Hanya dengan berbuat begini saja akan menyelamatkan parti orang India yang terbesar dan begitu kukuh suatu masa dahulu di Malaysia bernafas kembali. MIC kena terbuka untuk terima cadangan sebegini. Baru la parti mereka akan kukuh kembali.

Sedih tengok parti orang India ni gagal. Kepada pemimpin MIC terimalah cadangan Ramesh Rao yang juga merupakan Presiden Pertubuhan Minda & Sosial ini. Aku cuma menyampaikan saja, bakinya terserah la pada pucuk pimpinan MIC.

Steady Ramesh Rao, wa caya sama lu. Kalau la pemimpin MIC buat macam ni, aku sendiri yakin parti yang dah malap ni akan bersinar semula. Aku selalu suruh kaum melayu bersatu kali ini aku nak mintak supaya kaum India jugak bersatu tapi dengan syarat MIC kena mulakan dulu.

36 Responses to "PESANAN KHAS UNTUK PEMIMPIN MIC DARI RAMESH RAO - MESTI BACA"

  1. Yang ni engko tak copy dari blog lain...kira tahniah la parpu sebab ada daya usaha sendiri

    aku tak setuju banyak timbalan presiden kita dimalaysia dah diajar dengan konsep 1 malaysia
    mamak ke telugu tetap dibela walau presiden nya tamil

    ReplyDelete
    Replies
    1. idea baca mcm bagus.. ada sikit kurang faham.. jadi selama ni president mic dan petinggi dlm mic tu dr keturunan apa..

      apa maksudnya.. TAMIL.. memang india mcm melayu byk suku.. tapi yg selalu kita sebut india putih india hitam.. biasalah india putih dr kelas atas..

      kita tau india ada 4 kelas.. jadi selama ni yg ada di peringkat atas kelas apa??? kelas peringkat 1 dan 2 aje ke???

      kenalah blogger mic atau blogger india main peranan.. didik india supaya ubah sikap pengundi india bawah.. jgn lagi undi kerana duit atau pilih org atas aje.. kroni aje...

      rasanya org umno tak boleh masuk campur.. kecuali bagi nasihat.. kerana itu adalah hak bangsa india..

      hanya perlu ada tindakan dr bawah.. org bawah india mic yg harus bertindak.. tapi ingat bukan bertindak pakai kekerasan atau bersenjata..

      Delete
    2. saya ada faham... tapi ada sedikit kurang faham.. kita kan bangsa melayu. byk suku tapi sebab agama islam... budaya dah menyerap...

      tapi bagi india ni.. dr ulasan atas.. suku apa yg menguasai mic??? suku apa yg berada dlm kelas atas ???

      tolong jawab tuan blogger atau sape aje yg tau...

      sambil tu kita boleh juga mengetahui suku bangsa india..

      Delete
  2. Tak rugi jika bereksperimen "5 naib presiden" yg disarankan sdr Ramesh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak rugi engko cakap... gaji 5 orang tu sapa nak bayar...ingat diorang nak kerja free kah.

      Padan satu presiden dan satu timbalan cukup...nak ikut ikut tak ikut sudah...

      Delete
    2. Long life KJ ... kalau lu bukan India baik lu diam saja bro.

      Delete
  3. Kau kan MIC Parpu.Tak guna punya Tali Kechapi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau ni memang tak beradap kan? Kau ni memang anjing gila yang dah taka tau mana arah kiblat kau kan?

      Delete
    2. Kau ni emo semacam apehal.Aku tau ngko adalah ParpunDeY.

      Delete
  4. parpu kadangkala u ni terlalu membodek sana sini
    AKU CKP JE BAKINYA TERSERAH PD U ,,,,CHOWWW

    ReplyDelete
  5. hindu samseng ramai di malaysia.hindu mic dpt projek pun byk. melayu umno elik pocit.
    parya tetap pariya

    ReplyDelete
  6. mic nak dipecahkan kepada berapa lagi?

    yang ada ni pun dah tak larat nak kepung..

    ReplyDelete
  7. Kalau jumpa keling dan ular, yang mana patut dibunuh dulu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketuk kepala engko dulu, tanya soalan macam haram

      Delete
    2. Saya akan bunuh umno melayu dulu......
      Mangkuk otak pariah punya soalan......
      Bab itulah Di dunia satan arab saling bunuh sesama sendiri......

      Delete
    3. Saya akan bunuh umno melayu dulu......
      Mangkuk otak pariah punya soalan......
      Bab itulah Di dunia satan arab saling bunuh sesama sendiri......

      Delete
    4. Keling

      Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

      Perkataan keling berasal dari bahasa Sanskrit "Kalingga" yang merujuk kepada sebuah daerah di India Tenggara.[1] Pada masa ini perkataan ini kebiasaannya merujuk kepada suku bangsa Dravida termasuk kaum Tamil, Telugu dan Malayalam. Di kawasan yang dulunya Kalinga, penduduknya pada hari ini bertutur dalam bahasa Bahasa Telugu dan Bahasa Oriya.Keling juga merupakan nama hero ketua Panggau-Gelong, yang mengetuai perpindahan ke Nanga Skapai, di sungai Skapat.

      Dari segi sejarah, perkataan keling merujuk kepada Benua Keling[3], kini India, sebagaimana yang disebut dalam Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) dan Hikayat Hang Tuah mengenai pelayaran ke benua Keling, kampung Keling dan sebagainya. Selain itu perkataan keling menjadi lumrah di keseluruhan Tanah Melayu pada masa itu. Penggunaan perkataan ini dapat dilihat melalui Masjid Kapitan Keling di Pulau Pinang, Tanjung Keling, Melaka, dan kuih telinga keling di Johor. Kemungkinan lain adalah ia merujuk kepada Kerajaan Kalinga juga merupakan sebuah kerajaan besar India purba (Bharata Varsha) bersama Vodhas dan sepanjang bersama Kiratas yang tinggal di timur.

      Selain itu, beberapa Dinasti Kalinga turut menghantar angkatan besar yang terdiri daripada beberapa kapal dan rakyatnya dan belayar kebanyak tempat di Asia Tenggara termasuk Sri Langka (Ceylon). Mereka ini kemudiannya mengasaskan keluarga Diraja Sinhala dan dinasti Kalinga di Jawa. Kapal-kapal ini belayar dari Kalinga dan terus ke Nicobar atau ke Ta Kuapa di selatan Thailand. Atau mereka belayar ke selatan dan sampai ke kerajaan Sumatera Utara seperti Akshaya, atau Kadaram di Malaysia.

      Pelabuhan Kalinga ini mengendalikan laluan perkapalan yang banyak dengan jumlah perdagangan dan kuasa ekonomi yang besar. DIsebabkan kebanyakan kapal datang dari Kalinga, dan pengembara, walaupun datang dari segenap penjuru India tiba menggunakan kapal kepunyaan Kalinga, istilah Keling digunakan bagi merujuk kepada kesemua mereka. Disebabkan lumrahnya penggunaan perkataan keling, keturunan dari India lain seperti suku Indo-Aryan seperti di utara India, Pakistan,Bangladesh juga dikenali sebagai bangsa keling dari Benua Keling (kini dikenali sebagai negara India).Orang Cina pula mengenali mereka sebagai 'Kleynga' dan orang Tamil sebagai Chu-lien. Chu-lien diambil dari Cholzia - penduduk tempatan Cholza Desa. Kini perkataan itu dikenali sebagi Chulia dan digunakan bagi merujuk kepada Tamil Muslim.

      Penduduk India ini menetap di banyak tempat dan di mana mereka duduk tempat itu dikenali sebagai Pekan Keling, Kampong Keling, dan Tanjong Keling.

      Semasa Kesultanan Melaka, pedagang Tamil tinggal dengan senang lenang. Pengembara Portugis seperti Castanheda banyak menulis tentang zaman keagungan Melaka 1528 hingga 1538, menyebut mengenai kekayaan mereka dan memanggil mereka sebagai Chiitis, dari perkataan Tamil Tamil word Chetti atau Keling (Quelins)[6]. Mereka menulis bahawa bahagian bandar Melaka di mana golongan Chiities tinggal adalah lebih besar, baik, cantik dan kaya berbanding bahagian lain di Melaka, yang kini dikenali sebagai 'Tanjong Keling'.

      Perkataan keling selalunya digunakan untuk merujuk masyarakat India tetapi ada pihak yang mendakwa bahawa istilah ini dianggap menunjukkan rasa tidak hormat kepada masyarakat India di Malaysia. Ada mereka yang menyamakan istilah ini seperti nigger untuk masyarakat Amerika Afrika.

      Peribahasa seperti janji keling misalnya digunakan oleh masyarakat berbahasa Melayu untuk merujuk kepada orang yang suka berbohong, memberi kenyataan yang bercanggah dan mereka yang tidak tetap pendirian

      Delete
    5. Ini fakta yang sangat menarik. Tq for sharing

      Delete
    6. Satu hal lagi......puak keling lebih rasa terhormat makan pakai daun pisang dgn suap tangan. Berbanding dgn makan pakai pinggan dgn sudu, bila berlaga tentu ada bunyi. "keling..keling..keling.. Itu yg orang keling tak boleh tahan perasaan.

      Delete
    7. Satu hal lagi......puak keling lebih rasa terhormat makan pakai daun pisang dgn suap tangan. Berbanding dgn makan pakai pinggan dgn sudu, bila berlaga tentu ada bunyi. "keling..keling..keling.. Itu yg orang keling tak boleh tahan perasaan.

      Delete
    8. jadi... bangsa atau suku telugu dulu adalah salah satu berpengaruh di india... dr segi perdagangang.. sama ada muslim atau hindu.. dua dua ada nama..

      tapi kini suku telugu di malaysia di dlm mic.. bagaimana keadaan sosial mereka.. adakah suku telugu paling berpengaruh dlm mic atau suku lain..

      jumlah suku manakah yg paling byk di malaysia terutama di semenanjung... dan jumlah suku manakah yg paling byk di dlm mic..

      ada sape yg tau atau boleh jawab..

      Delete
    9. adakah generasi cucu cicit india tau sejarah ini.... utk mengubah atau membuat atau mengingat sesuatu harus tau sejarah..

      jika india muslim atau mamak.. kita tau mereka telah ada tempat di dlm melayu bumiputera...

      dlm mic... tak tau????

      Delete
    10. Perkataan KELING memang sudah lumrah dalam perbendaharaan perkataan Melayu. Contoh.....daerah TANJUNG KELING di Melaka cukup terkenal & telah wujud beratus tahun. Kenapa keling-keling kiaq tak pertikaikan selama ini...?????

      Delete
    11. Perkataan KELING memang sudah lumrah dalam perbendaharaan perkataan Melayu. Contoh.....daerah TANJUNG KELING di Melaka cukup terkenal & telah wujud beratus tahun. Kenapa keling-keling kiaq tak pertikaikan selama ini...?????

      Delete
    12. betul... dr ulasan di atas... bermakna kata keling telah diguna begitu lama sebelum kedatangan penjajah..

      kita juga tau perdagangan rempah dll telah berlaku begitu lama... membaur juga dgn bangsa arab..

      bangsa india yg dibawa oleh inggeris asalah generasi baru... kebykan keling yg berdagang sejak zaman raja raja dulu adalah beragama islam.. mereka berdagang ke tanah melayu bersama bangsa arab..

      bangsa keling beragama islam adalah pedagang terkenal di masa lalu.. kerana itu dizaman sultan melaka mereka hidup senang..

      jika dulu dipanggil keling.. tiada masalah.. dan keling juga terkenal dgn perdagangan.. kenapa generasi baru yg dibawa inggeris marah dgn sebutan itu???

      dikatakan juga bahawa.. dipanggil keling dr dulu.. seperti ulasan copy and paste... kerana berkait dgn budaya... budaya org org india yg suka memakai gelang dikaki.. jadi ketika org perempuan india berjln beriringan dgn bunyi gelang yg ada loceng di kaki.. gelang berloceng.. kling kling kling

      lihat juga budaya tarian.. hentakan kaki ketika menari.. gelang berloceng berbunyi kerana itu sebutan keling mendunia.. bukan satu penghinaan..

      kini berubah arus dunia... mungkin byk berlaku perhambaan.. kemiskinan.. perkataan itu dianggap tdk sesuai oleh pihak pihak tertentu..

      tapi saya kurang setuju jika perwakilan berdasar suku dlm india... akan lebih besar jurang perbezaan... yg kita mau wakil india bukan wakil suku india.. rasanya lagi parah sosialnya jika berdasar suku...

      mcm umno.. kita hanya sebut melayu.. walaupun byk suku.. kita mewakili melayu bukan suku melayu...

      yg perlu diubah sikap.. tak kira apa bangsa yg perlu diubah adalah sikap... sikap perjuangan dijalan yg betul bukan tersembunyi oleh sesuatu..

      Delete
  8. mungkin betul kata saudara Ramesh, tetapi kito kono lihat sejarah dan keadaan orang India diIndia sekarang. Sesiapo yang pernah ke India akan tahu mengapo oran Tamil dipinggirkan. Persoalan mengapo oran Tamil diIndia ramai rata rata miskin.Jadi tidak heran lah kalo diMalaysia oran Tamil juga dipinggirkan. Yang utamo oran India mosti buang tabiat kasta. tapi terserahlah kepado oran India sendiri jangan asik nak minta dari kerajaan jo. God helps those who help themselves.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lihat M Ghandi cuba hapuskan kasta tu begitu payah... sampai sekarang ia berlaku.. tapi itu di india..

      jika pemimpin dan org india mau berubah.. kena ada tekad yg kuat.. dr didikan rumah semasa kecil hingga remaja.. itu waktu yg kritikal.. jika tak.. masih ditakuk lama.. yg kaya rasa tetap berada di kelas atas.. dan bawah terus terpinggir...

      jika kita nak desak buang kasta... pun susah.. kerana katanya ada bahagian kasta dlm agama hindu.. tapi rasanya utk dlm politik.. jadi calun.. atau pemimpin di malaysia khasnya mic.. tak perlu la pakai kasta.. ini utk memimpin bangsa jadi bagus...

      apapun terletak atas bangsa india sendiri utk mengubahnya..

      Delete
  9. Banyak dtg Malaysia ni kasta bawah..mentality mereka sukar berubah. .filem Tamil pun patut ditapis Astro..banyak mesej tak baik meserap..terutamanya ganas & gangster. .kalau Astro tak mahu tapis..lg baik kerajaan benarkan Parabola

    ReplyDelete
  10. Saya cadangkan parpundey jadi salah seorang naib presidin mic . sapa sokong sila komen di bawah yer .. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, kita letak mak kau sekali suapay parpundek boleh puaskan dia, ok tak? Kau mesti lahir tak sempurna kan? Maybe ayah kau mas abuat kau tak sempat nak puaskan mak ko kan? hik hik hik hik...kasi parpundek puaskan mak kau mesti ko jadi baik lepas u kan anon 11.58?

      Delete
  11. TU BAB MIC.. BAB UMNO MCM MANA PULAK.UMNO YG DULU GAGAH PERKASA TAPI KINI SEMAKIN HANCUR SEPERTI TIME BOM YG SEMAKIN DEKAT MASA UTK MELEDAK. AMBIL CONTOH UMNO SELANGOR..YANG ROSAKKAN KEKUATAN SEMUA MELAYU..TAPI BOLEH AMBIL PENDEKATAN SI RAMESH? YG JAHANAMKAN UMNO SELANGOR NI KETURUNAN JAWA... SO LEPAS NI UJUDKAN JAWATAN DLM UMNO ITSELF IKUT SUKU MELAYU..SPRT JAWA..MELAYU..MAMAK MELAYU..MENDELENG..BANJAR..RAWA.. AKU RASA CARA NI UMNO PUN AKAN JADI KUAT.. BG AKU UDAH2 LAH KETURUNAN JAWA NI MENJAHANAMKAN UMNO.. CONYOH YG ADA SEKQRANG NI PUN SPECIES PENJAHANAM.MMCONTOH DAH BANYAK..KHIR TOYO..SHUKOR IDRUS..NOH OMAR...ZIN BADAK..NI SEMUA PUKIMAK PUNYA JAWA SELAIN SATIM DIMAN DAN MARKIMAN MARKIBOK. BAGI LA KANG PURE MELAYU ATAU MENDELENG PULAK... PUNDEK LA... OK SEKADAR CADANGAN..

    ReplyDelete
  12. Apalah nak ambil pusing dgn MIC. Both MIC & MCA carry no weight to BN. Had MIC & MCA performed well, BN would certainly garner the 2/3rd majority. MIC like MCA carry no weight and are now irrelevant. The chinese & indians are ungrateful lots and more inclined to the opposition, notably the DAPigs.

    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaum Melayu bolih hidup tanpa kaum kapir ini.UMNNO bolih memerintah tanah melayu ini tanpa bangsa kapir ini.

      Delete
  13. Marapoo a/l manamariAugust 25, 2013 at 2:59 AM

    Duluuu Malaya mari, kasi mau lari dari kasta ka, panindasan ka. Itu masa India juga duduk kaloo, itu macam juga. Ini jam Malaysia dalam duduk apa ada bikin macam India juga, Malaysia tadak sama India dalam. Kaloo mau juga macam India juga ada bawak Tulugu, Malayalam, Tamilnaidu, Assamboi, Banggra ada baik ini jam India juga balik dalam duduk, kasi menten kasta kadaerahan.

    Malaysia dalam worang India kasi satu nama juga, India Malaysia. Kaloo masih mau pakai daerah-daerah sini mari, sampai bila pun ada masalah juga, tiap-tiap hari India punya cerita juga mau kasi tengok, Bombay juga tengok bukan Putrajaya. Tamilnessan kasi Boliwood juga ada mari, MGR juga hero bukan P.Ramlee.

    Ini idea mau pakai kaloo, UMNO ini jam mesti ada 13 Naib Presiden juga, Melayu Perak, Melayu Selangor juga mau, Johor dll kaloo, baru fair apaaa. Kaloo Jawa juga ada mau kasi kedaerahan, ayo yo, lagi banyak Indon kaloo.

    Ramesh saya semayang sama tuhan Alah minta ini jam kasi tengok bendera Malaysia, jangan tengok bendera India. Kita juga sikit hari ada mau selebrat Merdeka Dey...Malaysia juga dalam masuk,jiwa dalam raga kasi kuat itu budaya mari. Kita punya amma, appa sini Malaysia dalam juga suda mati...Aperaaa hati kita India negeri juga mau kasi cinta.

    ReplyDelete
  14. Masalahnya sekarang ialah kelonggaran akta keselamatan negara menyebabkan generasi muda India lebih suka menjadi ahli parti parti kongsi gelap dan menjadi samseng samseng yg menjadi bebanan sosial dan perosak keamanan awam dlm negara.Pemimpin pemimpin politik,Ngo masyarakat India sinonim dgn perlakuan dan cara mengurus tadbir persatuan,parti atau kelab dgn ara samseng spt yg biasa dlm filem filem Tamil.India Malaysia mesti keluar dari kepompong minda gangsterism yg menjadi budaya nenek moyang mereka sejak ribuan tahun.

    ReplyDelete
  15. Lantik sepuluh timbalan presiden pun tak guna kalau setiap timbalan itu tetap dgn budaya samseng dan kongsi gelap utk mencari dan mengekalkan pengaruh.Sejak zaman Samy Velu sampai kini politik,ekonomi dan sosial Orang India Malaysia tidak terpisah dari cara kekerasan peras ugut,bunug,rompak,kongsi gelap dan samseng.Transformasi positif perubahan minda tidak berlaku dlm masyarakat India di Malaysia.Saban hari masalah sosial yg dicetuskan oleh mereka tersiar dlm akhbar dan media jaringan maya.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!