ARTIKEL MENARIK DARI BLOGGER YANG JUGA KETUA CAWANGAN UMNO TAIPINGMALI!

Bila sebut sahaja kegiatan kongsi gelap atau gangster, bandar Taiping dan Penang tidak boleh dipisahkan, Ini lah bandar yang menjadi ibu kepada kegiatan kongsi gelap yang ada sekarang.

Di Taiping juga pernah berlaku pergaduhan yang amat besar dan mengorbankan banyak nyawa, mayat bergelempangan dan jalan raya menjadi merah dengan darah manusia.

Kongsi gelap cukup ganas dan pernah memeras ugut Sultan Perak untuk menuntut ganti rugi. Kegiatan kongsi gelap di Taiping terlibat dalam dunia perjudian, perdagangan, pelacuran dan sebagainya.

Terdapat dua puak kongsi gelap yang sangat digeruni di Taiping dan mereka adalah terdiri daripada kaum Cina dari puak Ghee  Hin yang bertapak di Taiping dan Hai San dari Pulau Pinang.

Ini lah sejarah yang berlaku lebih 150 tahun yang lalu dan peperangan tersebut dinamakan Peperangan Larut 1, 2, 3 dan 4.

Penamat kepada peperangan tersebut termetrilah satu perjanjian perdamaian yang dikenali sebagai Perjanjian Pangkor dan British dengan cara halus mula campur tangan dalam pentadbiran Perak.

Kini Taiping merupakan sebuah bandar warisan yang aman selama-lamanya. Kegiatan kongsi gelap tetap ada tetapi dalam kelompok yang kecil.

Kepada pembaca yang ingin mengetahui lebih lanjut mengenai sejarah kongsi gelap, perang larut dan campur tangan British di Perak boleh lah berkunjung ke Muzium Ngah Ibrahim di Matang Taiping.
Sumber: Taipingmali

23 Responses to "ARTIKEL MENARIK DARI BLOGGER YANG JUGA KETUA CAWANGAN UMNO TAIPINGMALI!"

  1. Hari tu aku lepak Taiping.Dekat kedai Populor Bookstore tu opposite dia ada rumah tumpangan.Ada pelacur Pundek tengah menjual.Malam-malam banyak budak rempit lembam dengan banyak belia beromen dan ngentot dekat Tasik Taiping yang cantik tu.Tapi Taiping ni banyak bangunan warisan tinggalan orang putih dulu.Rasa macam berada di era zaman penjajah.

    Sekian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ipohmali tatak somongSeptember 1, 2013 at 1:44 AM

      Kalau melalui Jalan Air Kuning, sebelah jirat Cina yang besar dibukit disitu, terdapat satu perusahaan menyedut air bawah tanah ( dikatakan air mineral berkhasiat tulang bangkai) dikaki bukit itu yang berjenama super brand amat GAH sekali, menjadi minuman ruji seluruh Melayu Nusantara.

      Delete
    2. Malam perut aku kebulor member aku orang Taiping Mali bawak makan dekat gerai Mat Kelantan depan Steyen KTM Taiping tu.Kerabu Sotong dia shedap.Taiping dikelilingi bukit bukau yang awesome.Time hujan lebat memang syok.Stim jer ....Warghhhh....Kah....Kah....!!!!!

      Delete
    3. kenapa Metallica blh masuk tp Lamb of God x lepas?

      ni boleh bikin panas Parpundek!

      Delete
    4. Aku heran apsal Parpu tak bekap Lamb of God...kenapa...why...why...parpuuuu....parpundekkkk!!!!

      Delete
  2. Apahal pulak cerita pasal Taiping, Taiping dah hilang ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. hanya sekadar utk mengingat air spritzer.. asal usul dtgnya... hehehe

      kan kat atas tu kata.. ulasan tuan blogger cerita sejarah.. tu yg tersurat.. gara gara ada kekacauan.. pergaduhan.. akhirnya org putih masuk campur.. masuklah penjajah.. tu gaya lama..

      tapi hampir sama zaman sekarang... ubah gaya moden.. buat kacau negara org melalui tgn tgn terpilih.. mcm negara arab tu... bolehlah us yahudi zionist israel masuk campur... serang negara islam dgn berbagai alasan LEGAL BAWAH UN.. penuhlah kajian dan citer bohong yg kita dgr dlm tv.. senjata kimia la mcm kes iraq...

      jadi kita kena ingat dan sedar... tengok sekarang negara kita yg byk kes kongsi gelap.. buat huru hara... sape yg suruh???? sape bossssss kongsi gelap ni??? sape yg suruh hapus ISA EO??? jika dikaji mcm ada kaitan??????

      episod bermula dgn buat huru hara... semoga kita BERINGAT DAN SEDAR..

      Delete
    2. negara tak akan jadi haru biru mcm sekarang ni kalau seorang anak didik DAJAL yg kuat mengentot dan menjubur tu tak di lepas dan bebas dari penjara sg.buloh dulu.....
      masa Tun M, ada ke jadi mcm ni semua???? ini semua berpunca dari dasar Tun zzzzzz dan anak menantu hantunya la yg negara sekarang haru biru...berbagai dasar di reka utk membolehkan Islam dan bangsa melayu di hina, di perlekeh hampir saban hari...pemimpin pulak sibuk mengembongkan poket sesama sendiri....sikit habuk pun tak mahu bertegas membela....tapi bila PAU dah nak hampir, tiba tiba semua pemimpin melayu bertukar menjadi GARANG DAN LANTANG BERSUARA MEMBELA bangsa dan agama.....ada yg sekarang dok tercari cari mana keris yg pernah dia comolot dulu ...sampai sekarang x jumpa...kena tempah balik la lagi kali ini....

      Delete
    3. Tak sia-sia saya siang malam berkempen di alam cyber... Alhamdulillah puji syukur kerana dah ramai kalangan kitya insaf dan sedar punca musibah melanda negara kita. Kpd Anon 07:54 AM, teruskan berjuang dan sampaikan kpd semua sdra seagama & sebangsa apa yang anda nukilkan di atas. Kita berjuang kerana yang Haq... bukan kerana imbuhan dunia. Assalamualaikum.

      Delete
    4. aritu dgr Parpundek boikot Spritzer....mcm mana progress skrg? dah bankrup lom?

      Delete
  3. budaya samseng... sampai sekarang... tak pernah padam kecuali nyawa yg padam..

    budaya samseng... ada HARAM... mcm kongsi gelap tapi ada yg berbentuk LEGAL mcm bersih.. demo.. blackout.. boleh mintak permit.. ayoyo

    ReplyDelete
    Replies
    1. org samseng budaya selalu pakai baju itam..

      Delete
    2. samseng tu org jahat.. TATOO pun warna ITAM.. org jahat pun suka main ILMU ITAM

      Delete
    3. Dgr cerita Suaram pun tidak berdaftar dgn ROS.Boleh sesiapa bantu sahkan betul/tak.

      Delete
  4. ambiGAMPANG tu sape????? pernah tak dgr nama ni.. mcm kenal tapi keliru...

    si nuor mangkuk jamban???? sape ni??? hakim.. loyar... apaaaaa pemain musikkkkkk...... mcm saya tapi bukan saya...

    mana org samseng??????????????? pakar pentagon mengeluarkan buku hijau bermata satu bahawa.. samseng itu suka berpura pura.. depan lain belakang lain... samseng dpt di kategori bla bla bla... (pjg satu buku.. cari sendiri ya org berwatak samseng)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ambiGAMPANG tu aku tau..... orgnya teramat baikkkkk sampai lembutnya abis kereta terbalik..

      dah tu org ni suka pacak bendera warna warni... bendera apa tu????? warna pelangi.. harmoni utk bang non...

      Delete
    2. si nuor mangkuk jamban pun sama.. terlaluuuuu baikkkkkkk.. baik dgn jantan... dgn betina.. dgn dua alam.. hikhikhik

      Delete
    3. Perkataan samseng ini sebenarnya perkataan cina yang bermaksud bintang tiga (komunis). Suatu ketika dulu kebanyakan orang cina tidak pandai dan tidak begitu fasih berbahasa melayu lebih lebih lagi yang datang dari tanah besar cina langsung tidak tahu berbahasa melayu. Pihak Inggeris pula ketika itu sedang berkonflik dengan komunis. Ketika polis dan tentera British menggeledah perkampungan cina untuk memburu gerila komunis mereka bertanyalah kepada orang cina di perkampungan itu yang mereka sedang memburu komunis. Namun orang cina tidak faham pula apa itu komunis, Jadi, bertanyalah seorang pegawai Tentera British kepada salah seorang dikalangan cina di perkampungan itu yang memahami serba sedikit bahasa melayu sambil menudingkan jari telunjuknya dikepala.. Pegawai British; "bintang cina cakap apa?".. Cina Kampung; "seng".. Pegawai ; "tiga pulak apa macam cakap?".. Cina Kampung; "sam" Pegawai British kemudian berfikir sejenak kalau guna perkataan 'sengsam' buruk bunyinya.. kalau pusing ke 'samseng' cantik pulak bunyinya, mungkin cina akan suka pasal bunyinya ala ala adat pesta mabuk mereka 'yamseng' Kemudian dia pun berpaling semula kepada orang cina di perkampungan itu sambil bertanya "korang ada jumpa itu 'samseng' kah?" Orang orang cina disitu mencebik muka pura pura menyampah dengan apa yang dicari oleh tentera British sambil beramai ramai menghalakan telunjuk mereka kearah hutan dan bukit di sekeliling perkampungan itu sambil berkata "TA MEN YI CING PAU CHUIE SAN PAH LI MIEN LER" "NI MEN KUO CHUIE CHUI PAH" "BU YAU CHAI WO MEN TE SING CHHUN LI KAO LUAN"... kemudian si British pun berkata "alright!got it! thank you very much for co-operating with us. you'll be reward with your good spirit and we'll appreciate this.. thanks once again!"

      Delete
  5. budaya samseng di kalangan pembangkang menyebabkan mereka berani menunjuk aksi melampau seperti mengibar bendera asing dari bendera Malaysia.

    ReplyDelete
  6. Rumah urut pun dah banyak ada di Taiping, berjangkit dari ipoh, Parlimen taiping ada 3 dun, satu dapat kat UMNO BN iaitu dun Kamunting. Dalam dun kamunting pun dah banyak rumah urut, ..apa hal... Taipingmali tak nampak ke...atau selalu dok pegi...

    ReplyDelete
  7. MP BUKAN ISLAM BN DARI PARTI NON BUMI PUN MENANG ATAS UNDI MELAYU /BUMIPUTERA
    ITU HAKIKAT!!!!!

    ReplyDelete
  8. Saya suka bandar taiping kerana banyak bangunan bangunan lama yang dipelihara hingga kini .

    .

    ReplyDelete
  9. penyokomg umno semua mangkok tandas...x sedar pemimpin dia orang jd balaci cina gak....

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!