PANAS WEI! GUAN ENG NAK SABOTAJ PAS?

DAP mencadangkan agar PAS memboikot pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut di Terengganu sebagai tanda protes dakwaan wujudnya 'taktik kotor' yang digunakan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13), lapor mStar yang memetik kenyataan Setia Usaha Agung DAP Lim Guan Eng di Kulai Jaya.

Mengambil kira kedudukan kerusi 17-15 di DUN Terengganu yang memihak kepada BN mengatasi PAS, tentunya PRK di Kuala Besut akan membawa kedudukan 16-16, jika ditakdirkan PAS memenangi PRK tersebut.

Hal ini tentunya memberi tekanan kepada DAP dan PKR serta pada masa yang sama jika hal ini berlaku, tentunya kerajaan campuran BN-PAS di Terengganu tidak dapat dielakkan.

Ditambah pula pula dengan kesederhanaan dikalangan para pemimpin PAS Terengganu, kekhuatiran dengan automatik terbit di sudut hati Guan Eng.

Teori ini tidak mudah ditolak jika kalangan rakyat Terengganu nekad memerangkap para pemimpin UMNO dan PAS untuk bekerjasama demi kepentingan ummmah.

Sesungguhnya, ini yang amat dikhuatiri oleh Guan Eng hingga sanggup mencadangkan kemenangan walkover kepada BN.

Sumber: Akar Umbi

28 Responses to "PANAS WEI! GUAN ENG NAK SABOTAJ PAS?"

  1. Gue menanti kehadiran Indon Celupan Gobblok.Di saat ini biarkannya berehat mentaakul air liur basinya dengan asyik sekali.Usah diganggu tidurnya.Tidurnya pasti bermimpi moment moment bertemu dengan Kejora Bintang.

    Mat Kelate beruk tadi pulok lepah pekeno budu ice blended teruh tido mapuih mace Berok Tino sakit burit. PtuuiiHHHHH....!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. To ‘real andtry capsule’:
      I am on behalf of my friends …
      Actually we are three altogether, staying in (renting) a house … that is, myself, my indon friend and my kelantanese friend …
      Unlucky enough, both of my friends cannot be a round in the blog since they got something else more important to deal with…
      One of them is constricted to his job obligation while the other one has an emergency case …
      However, they called me … send to you their regards … and asked me to remind you something …. then, they send their sms to me …… and here they are …

      My Indon firiend:
      Gue sebolehnya nggak mahu lagi bikin dosa dalem ini blog … ngikutin rentaknya bajingan2 goblok yg ramei2 kelihatan kurang siuman … bingung banget … gue nggak ngerti bgei mana boleh bisa ada manusia yg kureng tamadun … buas … lierr … ganess … nggak bermoral … cuba mahu perjuangin tahi minyak mereka … ntah dirasukin apa mereka ini ramei2nya …
      Tapi yg gue pasti … yg seekor monyet itu nggak punya idea bernas langsung … hanya berdakwah melaui makien dan caruten nya aja … emangnya gue rasa dia tertelan banyak kapsul …

      My Kelantanese friend:
      Hok aolllohh … Kawae ni memae giae sangak nok bercaghuk dengae natae harae jadoh beghok kongkae lalok thu … tapi nok wat guano ado kecemasae … ayoh penakae sakik tenak … dok wak sepita .. kawae pung tok tahu beghok tu ado dok wat komeng lagi ke dok dalae blog tu .. natae babi utae thu tok seghik lasong … tok gheti nok insah … bengong ghepuk doh satu ha … gedeabe tok pasa … lucoh caghuk sokmo kecek dio … kelik2 kejogha … kelik2 kejogha … natae palo bapok dio gapo tok tahu … heghae kawae … habih gheng doh menyumpoh ke dio … tok mapuh2 jugok … yae melikak mauk tu guano tok bulih nok kelih setae sekor topeng maknusio ni …
      Natae laknak mung … bahae nyalo-ae neghako … keci’k2 tok mahu mapuh … bilo besar menyusoh oghae …

      So … what I did was … I transferred their words (sms) from my phone into my laptop … copy and paste it here … even me myself cannot fully understand what really they are trying to say … I hope you’ll get somebody to help if in case you also cannot get their message …

      Delete
    2. Hulu parang:

      Translate please ….

      Delete
    3. Penterjemah/Translator (terjemahan penuh/full translation):

      Kpd ‘nyata dan cuba kapsul’:

      Saya adalah bagi pihak kawan2 saya …
      Sebenarnya kami adalah bertiga semuanya, tinggal (menyewa) sebuah rumah … iaitu, saya, kawan indon saya dan kawan Kelantan saya …
      Nasib kurang baik, kedua-dua kwn saya tidak dapat bersama dlm blog ini kerana mereka ada hal lain lebih mustahak untuk diurus…
      Seorang dpd mereka terikat dgn tgg jawab kerja manakala seorang lagi ada kes kecemasan …
      Namun begitu, mereka call saya … kirim salam mereka pada anda … dan minta saya peringatkan anda sesuatu …. kemudian, mereka hantar sms mereka kpd saya …… dan ini mereka …

      Kawan Indon saya:
      Saya sebolehnya tidak mahu lagi buat dosa dalam ini blog … ikutkan rentaknya samseng2 jahat yg ramai2 kelihatan kurang siuman … bingung sungguh … saya tidak mengerti bgai mana boleh mungkin ada manusia yg kurang tamadun … buas … liar … ganas … tidak bermoral … cuba mahu perjuangkan tahi minyak mereka … entah dirasuki apa mereka ini ramai2nya …
      Tapi yg saya pasti … yg seekor monyet itu tidak punya idea bernas langsung … hanya berdakwah melalui makian dan carutan nya saja … memangnya saya rasa dia tertelan banyak kapsul …

      Kawan Kelantan saya:

      Hok aolllohh (mengeloh) … Saya ni memang gian sangat nak bercarut dengan binatang haram jadah beruk kongkang lalok tu … tapi nak buat mcm mana ada kecemasan … ayah penakan sakit tenat … dudok wad hospital .. saya pun tak tahu beruk tu ada tak buat komen lagi ke tidak dalam blog tu .. binatang babi hutan tu tak serik langsung … tak reti nak insaf … bengong reput dah satu hal … samseng tak pasal … lucah mencarut sentiasa cakap dia … balik2 kejora … balik2 kejora … binatang kepala bapak dia apa tak tahu … heran saya … habis tenaga dah menyumpah kan dia … tak mampus2 jugak … yang malaikat maut tu mcm mana tak boleh nak lihat setan seekor topeng manusia ni …
      Binatang laknat kamu … bahan nyalaan neraka … kecik2 tak mahu mampus … bila besar menyusah orang …

      Jadi … apa yg saya buat ialah … saya pindahnya kata2 mereka (sms) dari telefon saya ke laptop … salin dan tampal di sini … saya sendiri pun tidak dpt faham sepenuhnya apa sebenarnya mereka cuba nak kata pada anda … saya harap anda akan dptkan sesaorang untuk menolong jika sekiranya anda juga tidak upaya dapat maksud mereka …

      Delete
  2. Wah, dia tak sepatutnya cakap camtu.

    Nanti kalau ada wakil DAP meninggal nanti tapi parti dia masih mau tanding PRK kerusi tempat tu, tambah satu lagi bukti penipuan dan hipokritnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi kita jgn lupa sejarah pru.. byk isu yg dimainkan diheboh dikecoh rupanya ada isu yg dirancang... permainan jahat cina dap.

      kecoh satu malaya.. isu bangla dan dakwat diperjuang..melayu pas pkr pun heboh sedunia.. rupanya hanya taktik. buat laporan dakwat hilang jam 5. mau undi mana beb...pembohong..

      dah undi..kita pun tertanya mana dtgnya cina yg berlambak ni.. dr mana.. anak sikit.. tak kan anak muda org tua byk betul.. tak mati mati ke yg tua. tuduh bangla kita lupa chinadoll...

      abis pilihan raya..masih kecoh pasal dakwat..dah begitu lama baru report... buat kecoh supaya org tak persoal ic cina tu... adakah asli tapi palsu.. dgn harapan org lupa.. guna la rakyat utk demo..

      penuh muslihat...

      Delete
    2. ni nak prk... buat citer sikit.. lepas tu org melayu melalak..cina ni duduk belakang tengok aje pas melalak.. tepuk tgn bebbb

      isu apa yg tersembunyi..atau nak dialihkan isu.
      Adakah ada permainan pendaftaran pengundi biar ditangguhkan prk. atau cuba mengalihkan isu dalaman undi dap dan pindah milik nama harta dap. Begitu byk kemungkinan.

      Sejarah telah membuktikan..kita jgn lagi terpedaya isu yg dimainkan. Berwaspada.

      Delete
  3. MA SPM sama dgn CikguJuly 1, 2013 at 8:28 AM

    Kami MA dan nurse mencadangkan kerajaan menaikkan gred kami sama seperti guru dengan memberikan ijazah tanpa mengira kepandaian melalui kursus ringkas mudah lulus untuk kami naik kejawatan dan gaji lebih tinggi. Kami nak juga merasa jadi doktor dan gaji doktor. Kalau pendidikan boleh kenapa jabatan lain tidak? Adakah kerana menterinya cina?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat tinggi perbezaan antara Cikgu dengan Doktor. kerana Doktor melibatkan nyawa... MA apa kalau tak tau perbezaan yang ni???

      Delete
    2. HA..HA..DIA NI TAHU KE APA YG DIA CAKAPKAN. APA DAH TAKDA MODAL LAIN KE. AGAK2 LAH WEHH

      Delete
  4. Allah Dah Buka Peluang ....

    Rasanya benda ni terjadi atas kehendak Allah. Mungkin Allah nak uji para pemimpin Umno dan Pas di Trengganu. Allah nak beri peluang kepada Umno dan Pas untuk sama2 berpakat elok2 untuk menjaga kebajikan rakyat Trengganu yang terbanyak adalah orang melayu dan islam.

    Ehhh .. memang cantik sangat kalau Trengganu ni jadi negeri percubaan untuk rakyat menilai kerjasama Umno-Pas. Saya setuju sangat sebab kalau kerjasama Umno-Pas berjaya di Trengganu, kita boleh lebarkan kepada kerjasama Umno-Pas sampai ke peringkat pusat pula. Kami udah lama sangat mengidam nak nengok Umno-Pas duduk dalam satu kelambu.

    Rasanya kita pengundi patut beri peluang Pas menang dalam PRK Kuala Besut ni. Ini lah peluang yang Allah bentangkan depan mata kita orang Umno dan orang Pas, penyokong Umno dan penyokong Pas untuk kita buat experiment sama ada Umno-Pas boleh duduk dalam satu kelambu atau tidak. Weiiiii, kalau pengundi cina sanggup tolak MCA dan Gerakan pada PRU13 baru2 ni hanya kerana nak beri peluang DAP duduk dalam barisan kabinet Anwar (memang DAP tak jadi kerajaan tapi DAP dominan dalam kabinet Pakatan Rakyat) kenapa tidak kita pengundi melayu di Trengganu buat experiment nak tengok boleh ke tidak Umno dan Pas bentuk Kerajaan Pakatan Umno Pas (K PUP) di Negeri Trengganu.

    Lim Guan Eng nak panas kah atau nak menggelupur kepanasan kah .. itu dia punya pasal. Dia dan parti dia dah laga2kan kita melayu sama melayu sebelum PRU13 sikit punya sakan apa .. isu kalimah Allah, orang Umno orang Pas pakat tolong ingat sampai ke mati. Niat sebenar Guan Eng dalam isu kalimah Allah adalah nak lagakan Umno dengan Pas, nak timbulkan kebencian orang melayu kepada Pas. Daaaannnnn !!! dia Lim Guan Eng serta DAP hampir2 berjaya. Kerana isu kalimah Allah, suhu kebencian saya kepada Nik Aziz dan Hadi Awang sampai saat ini belum belum turun2 lagi. Tapi insyallah jika K PUP ini berjaya, keadaan mungkin akan berubah.

    Tak apa lah, Umno dengan Pas nak berlawan di PRK Kuala Besut, itu demokrasi namanya. Sapa nak menang kita pengundi yang tentukan. Cuma saya nak kata, kalau kita teringin sangat nak tengok PERPADUAN MELAYU TERLAKSANA ... ayuh mari kita jadikan TRENGGANU SEBAGAI EXPERIMENTAL LABORATORY. Ini Kali Lah ..

    Hj Ariffin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sangat dgn cadangan tuan hj..masa nilh kita nk tgk umno dn pas duduk semeja n blh mmbri manafaat kpd org islam dn klu blh laksanakn hukum hudud skli di terengganu kita tgk brkesan ataupn tidak..hukum hudud pn kita ambilyg mana bersesuaian mgikut kesalahan yg serius..contoh klu dia mncuri kli prtama tk prlu diptg tgn mmadai dgn hukum yg berat tp klu pncuri tegar wajib di potong..laksanakn dgn puak kafir skli jgn ada db stnd org islam kena tp yg kafir. trlps...

      jebat

      Delete
    2. Kerajaan campuran UMNO+PAS? Itulah yg didoakan oleh majoriti Melayu dan sangat ditakuti oleh cina DAP. Mungkin hanya Melayu Baru Liberal saja yg sependapat dgn cina DAP. Jika ada kesedaran ini dan Melayu bersatu, kita tidak perlu 1 pun undi cina maupun india.

      Delete
    3. UMNO tak mahu punya lah ...

      PAS - Parti Ajaran Sesat ... Nik Aziz ularmak oi bisa ... kafir ...

      PAS jual agama ... UMNO nak tumpang jula samakah ...?

      Delete
    4. AnonymousJuly 1, 2013 at 4:25 PM
      UMNO tak mahu punya lah ...
      PAS - Parti Ajaran Sesat ... Nik Aziz ularmak oi bisa ... kafir ...
      PAS jual agama ... UMNO nak tumpang jula samakah ...?
      -------------------------------------------------------------------------------------------
      Komen balas saya:
      UMNO & PAS wajib bergabung demi Agama, Bangsa & Negara. UMNO & PAS bukanlah satu pertubuhan Islam tapi satu pertubuhan yang didaftarkan sebagai satu badan politik. Masing-masing berjuang untuk mendaulatkan Islam. Ini yang ramai tidak faham. Saya tegaskan sekali lagi, PAS itu satu badan politik dan bukannya satu kepercayaan iaitu Islam, pun begitu juga UMNO. Islam itulah satu kepercayaan atau pegangan hidup (addeen).

      Saya teringat seorang tokoh Islam terkenal (world reknowned Muslim scholar) bernama Sheikh Imran Hossein pernah menyatakan bahawa mana-mana gerakan Islam yang mendaftkan gerakannya sebagai badan politik untuk tujuan mendapatkan kuasa memerintah di bawah perlembagaan sekular, perbuatan itu adalah syirik dan tidak diredhai oleh Allah SWT. Beliau memberi contoh, semua kehancuran dan kekacauan yang terjadi adalah akibat sentuhan parti Islam seperti di Afghanistan, Pakistan, Turki, Indonesia, Mesir, Syria, dll. Menurutnya dalam Islam tidak ada kepartian. Kewujudan parti-parti politik hanya bermula di Inggeris di abad 18. Dalam Islam hanya ada sistem pemerintahan Khalifah yg telah dimusnahkan pihak barat di awal kurun 19. Beliau pernah mengingatkan PAS akan hal ini ketika kunjugannya ke Malaysia pada tahun 80an.

      Saya secara peribadi berpendapat tidak ada seorang pun pemimpin Islam ketika ini mampu melaksanakan hudud dengan adil dan jaya (termasuk Nik Aziz, Hadi Awang atau Mahathir), kecuali pemimpin yang dinanti-nantikan iaitu Imam Mahdi, yg juga bernama Muhammad Bin Abdullah.

      Wau La Hu A'lam.


      Delete
    5. Anak punai anak merbah
      Terbang turun buat sarang
      Prinsip dia dah berubah
      Tenat terdesak dah sekarang

      Perahu kecil mudik ke hulu
      Sampan kolek mudik kuala
      Konon cakap sesat dahulu
      Kini nak ajak berpakat pula

      Pulau Pandan jauh ke tengah
      Gunung Daik bercabang tiga
      Masa kuat sangatlah megah
      Bila sakit sedarlah juga

      Buah cempedak di luar pagar
      Ambil galah tolong jolokkan
      Dulu melalak PAS kurang ajar
      Dekat kalah tolonglah kawan

      Pisang emas bawa belayar
      Masa sebiji di atas peti
      Sudah cemas bagai dikejar
      Tak lama lagi mungkin mati

      Sorong papan tarik papan
      Buah keranji dalam perahu
      Mula lah pula tabur umpan
      Mungkir janji siapa tahu

      Kalau roboh kota Melaka
      Papan di Jawa hamba dirikan
      PAS tetap tak bodoh juga
      Serah nyawa yg bukan2

      Tingi tinggi si matahari
      Anak kerbau mati tertambat
      Mampus tak mahu puak menteri
      Nanti depa jawatan tak dapat

      Tanam pinang rapat-rapat
      Biar senang puyuh berlari
      Kalu pinang tak juga dapat
      Ofer lah pula perdana menteri

      Nasi lemak buah bidara
      Sayang selasih hamba lurutkan
      Sudah muak dgn sandiwara
      Modal habis nak dilakonkan

      Pucuk pauh delima batu
      Anak semilang di tapak tangan
      Nampak jauh niatmu itu
      Nak kenakan PAS usah berangan

      Delete
  5. Ya boikot je. Kalau tak boikot sapa yg setuju 505 adalah munafik.

    ReplyDelete
  6. Kalau bertanding pun dah tentu takkan menang lebih baik boikot
    pas loser

    ReplyDelete
  7. Boikot...takut nnti dia pulak masukkan ahlinya mnjadi calon

    ReplyDelete
  8. Guan Eng si kafir lahanat tu minta org Islam BN dan PAS jgn berbaik sangka. Cukup2 la wahai org Islam jgn berpecah utk Guan Eng yg mmg tahu suma org Cina bersatu supaya org Melayu kalah dgn mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya..kita semua masih ingatkan isu kalimah Allah...sape yg mulakan..pas dijolok akhirnya terpengaruh.. dlm pas sendiri bergejolak..berpecah pecah..

      Org yg mulakan tu duduk belakang aje.. tengok aje..cuci tgn.. org Islam yg bergaduh..org Umno berjuang mempertahankan kalimah Allah..

      Itulah mudah sgt dijolok jika tak guna akal..dipermainkan oleh org kafir.

      Delete
    2. dijolok lagi dgn begitu byk fatwa.. inilah yg kita lihat sekarang...

      Delete
    3. CENDIKIAWAN PAS MESTI DAH BOLIH BACA NIAT KAFIRLAKNAT SIAL NI. INILAH SAAT DAN MASA YG TERBAIK UTK KITA ORG MELAYU BERGABUNG. PENGHALANG DAH TAKDA LAGI. BERSATULAH. BANYAK YG BOLIH KITA FIKIR DAN LAKUKAN KALAU SEMUA MELAYU BERSATU. JGN SIA2KAN PELUANG YG ADA.

      Delete
  9. Gua mahu kongsikan sebuah kisah ttg percintaan dua pasang kekasih berlainan bangsa dan agama … semata-mata untuk renungan …
    Md No bekenan dgn seorang amoi bernama Mei Chin Ang
    Naufas berkenan dgn seorang lagi amoi bernama Dora Ah Ping

    Cinta Md No awalnya berbunga … Md No dah berhabisan begitu banyak harta benda berkorban demi cinta … tetapi akhirnya Mei Chin Ang tidak menerima lamarannya … hakikatnya Mei Chin Ang bukan berhati mulia … Md No kecewa …

    Sebaliknya … lain pula ceritanya dgn percintaan Naufas dgn Dora Ah Ping … seorang gadis berhati mulia … akhirnya mereka ke jinjang pelamin … hidup bahagia penuh sefahaman …

    Maka Md No yg sakit hati dan dengki dgn Naufas telah membuat mcm2 fitnah terhadap Dora Ah Ping dgn tujuan merosakkan rumahtangga bahagia mereka …

    Akan tetapi … spt cerita Hindustan … cinta sejati dari hati suci murni sukar digugat dan terus kukuh berkekalan jua … fitnah dan hasutan Md No itu tidak berjaya menggoncang keharmonian kedua-dua mereka pasangan bahagia itu …

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cerita dongeng anda itu hanyalah satu epic ala Bollywood. UMNO+MCA+MIC+Gerakan dll didaftarkan sebagai satu pertubuhan politik sebagai Barisan Nasional (BN). PKR+PAS+DAP tidak berdaftar dan hanya satu pertubuhan politik haram dari segi undang-undang (akta pertubuhan), bahkan satu pakatan longgar (loose coalition).

      Antara BN & PR, bolehlah diibaratkan sebagai berikut :-_
      Perkahwinan BN ada surat nikah. Sementara hubungan cinta PR hanya bersekedudukan tanpa nikah. Memang benar sekarang perkahwinan bergolak dan di ambang perceraian, tapi masih beradat dan sah di segi ugama. Tapi ikatan percintaan & bersekedudukan PR nyata haram dan mengikut nafsu serakah fahaman Liberalisme & bebas hak asasi.

      Delete
    2. Apa yg nyata berlaku tidak seperti yg tuan sebutkan ...

      Dlm cerita di atas:

      Md No = UMNO & Mei Chin Ang = MCA

      Naufas = PAS & Dora Ah Ping = DAP

      ... lepas ni Md No nak ajak berbesan dgn Naufas pulak kot ...

      Delete
    3. AnonymousJuly 1, 2013 at 11:28 PM
      Apa yg nyata berlaku tidak seperti yg tuan sebutkan ...Dlm cerita di atas: Md No = UMNO & Mei Chin Ang = MCA. Naufas = PAS & Dora Ah Ping = DAP... lepas ni Md No nak ajak berbesan dgn Naufas pulak kot ...

      Komen saya:
      Maaf.....anda mungkin benar. Bagaimanapun kita rakyat hanya mampu mentelaah dalam seloka, tapi di dalam hati menangis bila melihat pemimpin Melayu seperti mati pucuk tak mampu bertindak ke atas puak cina yang semakin biadap menghinjak-hinjak maruah dan kedaulatan bangsa di bumi tanah Melayu sendiri.

      Delete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!