PANAS! SYARIKAT CINABENG SEMAKIN MELAMPAU, MEREKA MEMAKSA PEKERJA ISLAM BUKAK TUDUNG DAN PAKAI SKIRT KALAU MAHU KERJA!

Byline / Author: Oleh Muhammad Mustakim Ramli; Siti Sofia Md Nasir

Kuala Lumpur: Sesetengah syarikat di ibu negara didakwa mengamalkan diskriminasi terhadap wanita Islam apabila mensyaratkan mereka yang ingin bekerja membuka tudung dan memakai skirt.

Hak individu
Dasar ditetapkan syarikat itu jelas bertentangan dengan Perlembagaan negara yang menetapkan bahawa setiap individu mempunyai hak menyatakan dan menjalankan agama masing-masing serta menghormati agama Islam sebagai agama rasmi negara ini.

Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan, berkata pihaknya menerima aduan mengenai masalah itu setiap bulan dan lebih mengecewakan ada syarikat terus mengamalkan dasar berkenaan walaupun diberi teguran.

Beliau mendakwa sebuah rangkaian kedai foto cuba mengaburi pandangan orang ramai dengan membenarkan pekerja yang berurusan dengan pelanggan untuk berpakaian sopan dan memakai tudung, sebaliknya petugas di bahagian pentadbiran dipaksa membuka tudung.

"Kita menerima aduan daripada beberapa individu yang menghadiri temu duga di syarikat berkenaan. Jika mereka tidak mengadu, mungkin kita tidak mengetahui syarikat ini terus menindas pekerja Muslim di negara ini.

"Pengadu juga bagaikan tertipu dengan iklan jawatan kosong di luar premis yang ditawarkan pihak terbabit yang memaparkan pekerja wanita bertudung," katanya kepada BH, baru-baru ini.

Terima aduan
Nadzim berkata, pihaknya turut menerima aduan sama membabitkan sebuah gedung beli-belah di sini serta kolej swasta di Petaling Jaya yang tidak membenarkan pekerja memakai tudung pada satu majlis kolej berkenaan.

"Tindakan ini bertentangan dengan konsep 1Malaysia yang berteraskan kepentingan perpaduan tanpa mengira bangsa atau kepercayaan agama yang diusahakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak," katanya.

Nadzim berkata, lebih dikesalkan ada wanita Islam yang terdesak untuk memperoleh pekerjaan terpaksa menggadai akidah dan pegangan apabila bersetuju dengan syarat sebegitu dengan menanggalkan tudung sewaktu bekerja dan memakainya semula selepas habis bekerja.

Headline: Pengalaman wartawan BH

Kuala Lumpur: Wartawan BH melakukan penyamaran sebagai pencari kerja di salah satu rangkaian kedai foto di ibu negara, baru-baru ini.

Wartawan yang memohon jawatan sebagai kerani mendapati semua kakitangan wanita beragama Islam di kedai foto itu memakai skirt dan tidak bertudung.

Kehadiran wartawan yang lengkap bertudung juga tidak disenangi kakitangan di situ apabila mereka terus memberi amaran mengenai 'dasar' syarikat itu ketika menyerahkan borang permohonan kerja.

Apabila ditemuduga oleh Pengarah Sumber Manusianya syarikat itu, wartawan cuba untuk mendapatkan penjelasan lanjut mengenai 'dasar' namun beliau enggan melayan pertanyaan berkenaan.

"Jika mahu bekerja di sini, awak perlu membuka tudung dan memakai skirt. Itu dasar syarikat. Tiada kompromi," katanya.

Sementara itu, Penasihat Majlis Agama Islam Johor (MAIJ), Datuk Noh Gadut menyeru Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan kementerian berkaitan untuk duduk semeja dan mencari penyelesaian isu berkenaan.

Wujud akta khusus
Beliau berkata, sudah tiba masanya undang-undang khusus diwujudkan untuk mengelakkan daripada ia terus berulang dan mencemarkan imej Islam.

"Undang-undang sedia ada hanya dilaksanakan kepada orang Islam tetapi tidak dikuatkuasakan kepada bukan Islam.

"Bertudung dan menutup aurat tidak akan mengurangkan produktiviti kerja. Justeru majikan tidak perlu takut dan menjadikannya sebagai alasan untuk menafikan hak mereka," katanya kepada BH.

Noh yang juga bekas Mufti Johor turut menasihati golongan terbabit dengan permasalahan itu agar mencari pekerjaan lain yang lebih sesuai dan berkat.

INFO

AKTA 559

- Bahagian III - Kesalahan yang berhubungan dengan kesucian agama Islam dan institusinya.

- Seksyen 7 - Menghina, atau menyebabkan dipandang hina.

- Mana-mana orang yang secara lisan atau secara bertulis atau dengan gambaran yang tampak atau dengan apa-apa cara lain:

- (a) menghina agama Islam atau menyebabkan Islam dipandang hina.

- (b) mempersendakan, mengajuk-ajuk atau mencemuh amalan atau upacara yang berhubungan dengan agama Islam; atau

- (c) mempersendakan atau menyebabkan dipandang hina mana-mana undang-undang yang sedang berkuat kuasa di Wilayah Persekutuan yang berhubungan dengan agama Islam.

- Jika disabitkan kesalahan, boleh didenda maksimum RM3,000 atau dipenjarakan dua tahun atau kedua-duanya.

Headline: Diarah buka tudung sebelum temu duga
Kuala Lumpur: Mangsa yang mahu dikenali sebagai Nora berkata, beliau dihubungi oleh kakitangan sebuah kedai rangkaian foto di Gombak, di sini untuk ditemuduga selepas memohon jawatan sebagai kerani pada pertengahan Jun lalu.

Katanya, sebelum melangkah masuk ke bilik temu duga berkenaan, dia dimaklumkan oleh seorang pekerja di situ supaya tidak terkejut sekiranya diminta menanggalkan tudung untuk bekerja.

"Dia perasan saya pelik dengan kenyataan itu dan menjelaskan sekiranya dia tidak memaklumkannya kepada saya, dia akan dimarahi pengurus kerana tidak memberitahu perkara berkenaan terlebih dulu.

"Saya juga dimaklumkan oleh pekerja itu seorang wanita bertudung yang terpaksa membuka tudung ketika bekerja dan akan memakai semula selepas tamat waktu bekerja kerana desakan hidup untuk menyara keluarga," katanya kepada BH, baru-baru ini.

Minta tanggal tudung
Nora berkata, walaupun kecewa dia teruskan sesi temu duga itu untuk memastikan kata-kata pekerja itu benar dan ketika ditemuduga ternyata dia diminta untuk menanggalkan tudung serta memakai skirt hari tertentu.

Sementara itu, seorang lagi mangsa diskriminasi, mahu dikenali sebagai Aein ketika dihubungi BH, berkata dia menerima tawaran sebagai jurujual di salah satu gedung di Suria KLCC pada Februari lalu.

Kena ikut dasar

"Ketika ditemuduga kakitangan premis itu meminta saya membuka tudung atas alasan ia sebahagian dasar yang perlu dipatuhi pekerja.

"Saya tidak menunggu lama di situ dan menolak jawatan berkenaan yang jelas bertentangan dengan agama," katanya.

House PK: Kata atas tu adalah kenyataan Dato Nadzim atau beliau lebih dikenali sebagai To'Ki. Seterusnya dua kisah yang aku paparkan ini adalah merupakan pengalaman sebenar wartawan BH. Wahai melayu semua, dikala kamu sibuk berbalah pasal politik, negara kita dah pun ditindas agama kita.

Aku nak mintak tolong kepada semua pembaca blog aku, kalau korang ada pengalaman sama, sila kongsi dengan aku di 1housepk@gmail.com

93 Responses to "PANAS! SYARIKAT CINABENG SEMAKIN MELAMPAU, MEREKA MEMAKSA PEKERJA ISLAM BUKAK TUDUNG DAN PAKAI SKIRT KALAU MAHU KERJA!"

  1. Itulaaa,orang Melayu nak kerja makan gaji saja,berniaga sendiri tak mahu.Perniagaan 99 % di miliki oleh orang Cina,peluang pekerjaan yg mereka hasilkan banyak,berbanding dng peluang bekerja dgn kerajaan,mahu tak mahu Melayu kena meminta-minta kerja dari merka.Kalau tak mahu di paksa itu ini,jangan kerja dgn orang,buatlah kerja sendiri peluang berada dimana-mana.Aku bukan nak sokong pemilik perniagaan tu,tapi kadan-kadang terasa juga malu dengan mentaliti Melayu ni,komplen je yg tahu,manja sangat.Orang lain semuanya salah,kerajaan salah,Umno salah,pemimpin salah,majikan salah....masalah kecilpun dirisendiri tak tahu nak cari jalan penyelesaian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum,

      Iklankan produk dan perniagaan anda di

      www.produkmuslim.info

      Daftar segera ia percuma

      Terima kasih

      Delete
    2. Mintak kerja GRO nak pakai tudung, mana boleh! Potong stim la cam ni!

      Delete
    3. aiks...kalau gro

      Delete
  2. ᚙ Dah tiba masanya Ketua Bintang Kejora mengeluarkan kenyataan mengenai isu ini.Atas kapasitinya sebagai wakil Melayu di dalam sebuah Parti Melayu yang TERBESORRR di Malaysia.Telor mereka patutnya kena BESOR macam Parti BESOR mereka.Bintang Kejora tidak sepatutnya berdiam diri atau pung pang pung pang pasal isu-isu ngentot aja.

    ᚙ Ini baru sikit.Bila dah masuk kerja nanti ada banyak lagi diskriminasi dalam bentuk halus yang lain apabila mereka sudah menyertai organisasi BABI HANJENG.

    ᚙ Itu belum cerita ngentot lain pasal Melayu nak buat loan(personal/business dan lain-lain loan) dekat bank-bank yang penuh dengan BABI HANJENG.Ada sahaja alasan TAIK BABI untuk nak reject walaupun statement mereka strong dan CCRIS CTOS BABI MENTHOS semua clear, sampai akhirnya Melayu buntu dan hilang punca last-last cari Lintah Darat Ah Long.

    ᚙ Ah Jib Gor dan Nazri Wallaweh pasti gumbira mendengar kisah-kisah ini sambil kedua-dua mereka bermain gendang cina Dung Dang Dung macam orang gila sambil diiringi oleh Rappers Kotey Tak Sunat Namawee..PtuiiHHH...!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang ada kebenarannya.....tapi ada pulak lagi melayu yg tersangatlah bodoh jilat jubo cinabeng dah tau cinabeng kuasai ekonomi nak diberi lagi kuasa politik lebih kuat, disanjung dipuja dibela diberi gelaran mulia konon khalifahlah dsb.......orang beginilah yg patut dibenamkan jauh kedalam bumi.....bodoh lahanat jahanam mampos gila vavi pukimak siot badigol bengong sewel goblok punya orang.!!!!!!!

      Delete
    2. Yang bagi gelaran Khalifah Omar AbdilAziz tu kepada Han Jeng bukan sebab menghormati ketaqwaan HanJeng tersebut, tapi lebih kepada untuk menghina AlMarhum Khalifah Omar AbdulAziz sebenar...Ini dia oztaz-oztaz hamPas yang bagi...Kat bini Sheikh Assholeibul Al-Juburi pun diberikan anugerah Saidatinul Khadijah...Standard kooooo.

      Delete
    3. Apabila Khalifah Agong Ayatollah Lim Guan Eng membaca sepotong ayat suci Al-Quran dan sepotong hadis maka mengalirlah air mata sayu Melayu PAS dan PKR.Ini kerana belum pernah seumur hidup mereka mendengar bacaannya yang shahdu,kusyuk dan nyata

      Kemudian Pope Nik Ajis,Hadi Bawang Besar dan Ostat Badrol Bapak Setan memberikan isyarat dan berkata.Inilah Khalifah Agong kita.Maka berjurailah air mata Melayu PAS dan PKR..Woooooo...Wooooo...Woooooo.....(ngangis la konon).PtuiiiiHHHH..!!!!

      Delete
    4. tapi belum juga bersunat sampai sekarang.
      huhuhuhu

      Delete
    5. dah menang..makin byk rumah kedai diroboh..makin tertindas melayu islam di penang... tapi ulamak pemimpin pas masih belum juga abis menangis terkenang ucapan lim guan eng...

      Delete
    6. dah tergadai semua masih belum juga bersunat..huhuhu... kulup tetap berkulit

      Delete
    7. Apa kata Anwar Ibrahim dlm isu ini?

      PKR bukankah memperjuangkan demokrasi/reformasi utk rakyat?Melayu pun rakyat.Mana adil hanya Najib Razak dibeban dgn masalah Melayu.Anwar pun Melayu.Masalah Melayu masalah orang Melayu.Jgn pandai menuduh aje.

      Delete
  3. Tolong berikan nama kedia foto terbabit supaya kita boleh boikot. Sebab kalau nak tunggu kerajaan Najib ambil tindakan,sampai kiamat tak akan berlaku sebab nak jaga hati pengundi cina.Ini semua salah Najib. Najib must go!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ᚙ Ko jangan cakap macam tu,Kecik hati Ah Jib nanti ko cakap macam tu.Jangan risau kejap lagi Nazri Wallaweh mesti cakap ini semua cerita palsu.Saya dah check tak ada pun.PtuiiiHH...!!!!

      Delete
    2. Bukan salah ahjib sorang.....ini salah semua ahli politik melayu yg tak bela nasib hak melayu Islam........hadi awang nik aziz anuar anak beranak dll semuanya salah......

      Delete
    3. PAS terang-terang dah declare yang Parti mereka bukan untuk perjuagkan Hak Melayu.So tak heran kalau Pope Nik Ajis dan Hadi Buang Air Besar berdiam diri macam BABI TUNGGAL BISU dalam Hutan Hujan.

      Yang Melalak-Lalak dulu sebelum PRU kononnya mewakili Parti Melayu TERBESORRR apa bikin?.Lebih-lebih lagi Pemuda yang kuat dan gagah dengan tenaga orang muda.Takkan nak layan cerita blue je kerjanya.Esok orang tarah Mimbar Masjid pakai bulldozer pun takkan pemuda masih nak baring dalam rumah layan citer blue lagi.Renung-renungkanlah....PtuiiiiHHH...!!!!!

      Delete
    4. BAKAL PM DI MATA RAKYAT

      Kalau kau antara tokoh, kaulah tokoh yg paling ketara
      Kalau kau antara bangunan, kau ibaratnya menara
      Kalau kau antara fauna, kau adalah ibaratnya flora
      Kalau kau antara gurun, kau ibarat gurun sahara
      Kalau kau antara ribut, kau ibarat badai gelora
      Kalau kau antara teruna, kau adalah rebutan si dara
      Kalau kau antara patriot, kau yg paling semangat membara
      Kalau kau antara manik di laut, kau adalah ibarat mutiara
      Kalau kau antara sampan, kau ibarat kapal di muara
      Kalau kau antara pendekar, kau memang pastinya juara
      Kalau kau antara pejuang, kau adalah ibarat perwira
      Kalau kau antara pendebat, kau lah paling petah bicara
      Kalau kau antara pemidato, kau lah paling lantang bersuara
      Kalau semua mp berduka, kau akan sentiasa gembira
      Kalau kau antara menteri, kau paling tidak berpura
      Kalau kau antara gula, kau adalah umpamanya sira
      Kalau kau antara minuman, manismu adalah ibaratnya nira
      Kalau kau dlm pertandingan, tiap masa kau pasti kan mara
      Kalau kau dlm pemilihan, kau pilihan yg tiada tara
      Kalau kau antara Proton, kau ibarat proton Exora
      Kalau kau antara Nissan, kau umpama Nissan Navara
      Kalau kau antara kesatria, kau lah sebenar kesatria Negara
      Kalau kau antara bintang, kau ibaratnya bintang kejora Kejora
      KALAU KAU ANTARA PEMUDA KAU ADALAH KETUA PEMUDA
      DAN KAU ADALAH MENTERI BELIA DAN SUKAN NEGARA.

      Delete
  4. Apa macam ahli-ahli PAS dan PKR yang telah banyak memberi sokongan kepada cina DAP,Ini kah balasan yang kita dapat ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn kata gitu... adik angkat bukan sebangsa berlainan darah bukan seagama mat sabu tu sayang sgt kat abg angkatnya.. kalau diredah dr hujung kehujung tanah semua babi..sanggup berkorban..

      jika zaman nabi semua ternak kambing.. betapa sayangnya nabi ke kambing dijaga subur ternakannya....

      tapi yg ini punya la sayang kat adik angkat cina dia..semua perbesar pembesar berpakat pulak nak ternak babi MEGA dan buat pulak kuboq cina.

      Delete
    2. itulah balasan yg dibagi kerana membaca sepotong ayat.. membuat penyokong berderai air mata... bersetuju buat kandang babi..buka byk rumah urut..buat jirat cina.. byk tempat pelacur..roboh tempat melayu meniaga..saman makcik meniaga..

      Delete
  5. KENAPA KEMETERIAN SUMBER TENAGA MANUSIA TIDAK MEMBUAT GARIS PANDUAN SAPERTI DULU YG MANA PERKERJA YG HADIR TUGAS TAK KIRA MANA TEMPAT KERJA DI SWASTA MAHU PUN KERAJAAN HARUS BERPAKIAN SOPAN ORG ISLAM HARUS BERPAKIAN MENUTUP AURAT DAN BANGSA LAIN HARUS BERSELUAR PANJANG DAN MINI SIKRT DAN SELUAR PENDEK TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI DIDALAM PEJABAT BAJU HARUS BERLENGANG DAN TIDAK MEMAKAI BAJU YG JARANG HINGGA MENAMPAK SUSUH BADAN TAPI APA YG DILIHAT SEKARANG TIADA LAGI GARIS PANDUAN TSB PIHAK PENGURUSAN KILANG MASIH MENGAMALKAN PERKERJA NYA MEMAKAI PAKAIAN MENJOLOK MATA INI DITUJUKAN KEPADA BANGSA CINA YANG MANA BANGSA INI TIDAK TAHU ADAT KEPEJABAT MEREKA INGAT TEMPAT KERJA MACAM TEMPAT GRO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuna try tanya Ikon 1M4U Tan Sri Michelle Yeoh yang mewakili suara belia tu.Mungkin Tan Sri James Bond Girl ada solution untuk belia-belia yang didiskriminasi ni.Bintang Kejora mungkin tengah sibuk sekarang maklumlah udah jadi Menteri Kejora.

      Nazri Wallaweh baik ko jangan tanya.Sekali dia lempang ko nanti terus masuk Jirat Cina.Najib pun tengah sibuk practice nak bergendang dengan kareographer gendangnya Omar Ong.Bulan Ramadan dan Raya ni aku nak tengok Najib buat tak iklan main Kompang dengan Gong Badak.Wargghhh..Kah..Kah...!!!!

      Delete
    2. PANTUN UNTUK BAKAL PERDANA MENTERI

      Anak punai anak merbah
      Terbang turun buat sarang
      Melayu bila mahu berubah
      Masih mundur hingga sekarang

      Perahu kecil mudik ke hulu
      Sampan kolek mudik kuala
      Kena kencing pemimpin dahulu
      Carilah pemimpin cerdik pula

      Pulau Pandan jauh ke tengah
      Gunung Daik bercabang tiga
      Tidak meroyan atau bermegah
      Potensi baik kan menang juga

      Buah cempedak di luar pagar
      Ambil galah tolong jolokkan
      Juah pun tidak tak kurang ajar
      Santun serlah engkau tonjolkan

      Pisang emas bawa belayar
      Masa sebiji d atas peti
      Orangnya kemas tinggi belajar
      Sangat tinggi budi pekerti

      Sorong papan tarik papan
      Buah keranji dalam perahu
      Jejaka tampan jadi harapan
      Penegak panji Melayu baru

      Kalau roboh kota Melaka
      Papan di Jawa hamba dirikan
      Ramai bodoh angguk belaka
      KJ lah juga berani melawan

      Dari Melaka Tuah dan Jebat
      Singgah di Johor buka pandangan
      Fikiran terbuka petah berdebat
      Sudah sohor tiada tandingan

      Tingi tinggi si matahari
      Anak kerbau mati tertambat
      Lama mencari perdana menteri
      MP Rembau kita dah dapat

      Tanam pinang rapat-rapat
      Biar senang puyuh berlari
      Bukan senang kita nak dapat
      Begini gilang tokoh menteri

      Pucuk pauh delima batu
      Anak semilang di tapak tangan
      Susuk jaguh semua tahu
      Tunjak gemilang masa hadapan

      Nasi lemak buah bidara
      Sayang selasih hamba lurutkan
      Tidak tamak Bintang Kejora
      Sinarnya bersih hamba kagumkan

      Hendak ditunjang si pohon pandan
      Bawak mari batang bidara
      Tuah mendatang tuahnya badan
      Itulah Menteri Bintang Kejora

      Delete
  6. Bl nk bertindak? Asik amaran je?!!
    Kasik pecah lah!!!
    ABC!!
    BCL!!

    ReplyDelete
  7. Anak aku pernah kerja sebagai sales di kedai Calvin Klien One Utama. Majikan dia tak benarkan dia pergi tunaikan sembahyang jumaat. Apabila dia pergi juga, gaji dia dipotong. Harap semua orang2 islam boikot kompani sial cina ini. Anak aku juga dapat tahu kompeni cina ini tidak suka mengambil pekerja melayu tapi kerana anak aku agak hansem mereka ambil juga dia kerja. Kini anak aku dah berhenti dan melanjutkan pelajaranya. Setiap kali kami lalu depan kedai tu memang kami akan sumpah mereka jadi bangkrap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin.. dah ramai melayu bertindak.. kita akan buktikan kekuasaan tgn kita..bukan dgn jasad tapi kuasa beli...

      Delete
    2. ingat..bila pergi one utama.. lalu depan kedai ni... kita sumpah biar bankrup..

      Delete
    3. Lepas sumpah jangan lupa PtuiiiHHH....!!!! depan kedai dia.Sekian

      Delete
    4. ReentryCapsuleJuly 1, 2013 at 8:15 AM

      Gue menanti kehadiran Indon Celupan Gobblok.Di saat ini biarkannya berehat mentaakul air liur basinya dengan asyik sekali.Usah diganggu tidurnya.Tidurnya pasti bermimpi moment moment bertemu dengan Kejora Bintang.

      Mat Kelate beruk tadi pulok lepah pekeno budu ice blended teruh tido mapuih mace Berok Tino sakit burit. PtuuiiHHHHH....!!!
      Reply
      Replies
      AnonymousJuly 2, 2013 at 1:32 AM
      To ‘real andtry capsule’:
      I am on behalf of my friends …
      Actually we are three altogether, staying in (renting) a house … that is, myself, my indon friend and my kelantanese friend …
      Unlucky enough, both of my friends cannot be a round in the blog since they got something else more important to deal with…
      One of them is constricted to his job obligation while the other one has an emergency case …
      However, they called me … send to you their regards … and asked me to remind you something …. then, they send their sms to me …… and here they are …

      My Indon firiend:
      Gue sebolehnya nggak mahu lagi bikin dosa dalem ini blog … ngikutin rentaknya bajingan2 goblok yg ramei2 kelihatan kurang siuman … bingung banget … gue nggak ngerti bgei mana boleh bisa ada manusia yg kureng tamadun … buas … lierr … ganess … nggak bermoral … cuba mahu perjuangin tahi minyak mereka … ntah dirasukin apa mereka ini ramei2nya …
      Tapi yg gue pasti … yg seekor monyet itu nggak punya idea bernas langsung … hanya berdakwah melaui makien dan caruten nya aja … emangnya gue rasa dia tertelan banyak kapsul …

      My Kelantanese friend:
      Hok aolllohh … Kawae ni memae giae sangak nok bercaghuk dengae natae harae jadoh beghok kongkae lalok thu … tapi nok wat guano ado kecemasae … ayoh penakae sakik tenak … dok wak sepita .. kawae pung tok tahu beghok tu ado dok wat komeng lagi ke dok dalae blog tu .. natae babi utae thu tok seghik lasong … tok gheti nok insah … bengong ghepuk doh satu ha … gedeabe tok pasa … lucoh caghuk sokmo kecek dio … kelik2 kejogha … kelik2 kejogha … natae palo bapok dio gapo tok tahu … heghae kawae … habih gheng doh menyumpoh ke dio … tok mapuh2 jugok … yae melikak mauk tu guano tok bulih nok kelih setae sekor topeng maknusio ni …
      Natae laknak mung … bahae nyalo-ae neghako … keci’k2 tok mahu mapuh … bilo besar menyusoh oghae …

      So … what I did was … I transferred their words (sms) from my phone into my laptop … copy and paste it here … even me myself cannot fully understand what really they are trying to say … I hope you’ll get somebody to help if in case you also cannot get their message …

      Delete
    5. Hulu parang:

      Translate please ....

      Delete
    6. Penterjemah/Translator (terjemahan penuh/full translation):

      Mat Saleh Celupymous/Indonymous/Kelantanymous:

      Kpd ‘nyata dan cuba kapsul’:

      Saya adalah bagi pihak kawan2 saya …
      Sebenarnya kami adalah bertiga semuanya, tinggal (menyewa) sebuah rumah … iaitu, saya, kawan indon saya dan kawan Kelantan saya …
      Nasib kurang baik, kedua-dua kwn saya tidak dapat bersama dlm blog ini kerana mereka ada hal lain lebih mustahak untuk diurus…
      Seorang dpd mereka terikat dgn tgg jawab kerja manakala seorang lagi ada kes kecemasan …
      Namun begitu, mereka call saya … kirim salam mereka pada anda … dan minta saya peringatkan anda sesuatu …. kemudian, mereka hantar sms mereka kpd saya …… dan ini mereka …

      Kawan Indon saya:
      Saya sebolehnya tidak mahu lagi buat dosa dalam ini blog … ikutkan rentaknya samseng2 jahat yg ramai2 kelihatan kurang siuman … bingung sungguh … saya tidak mengerti bgai mana boleh mungkin ada manusia yg kurang tamadun … buas … liar … ganas … tidak bermoral … cuba mahu perjuangkan tahi minyak mereka … entah dirasuki apa mereka ini ramai2nya …
      Tapi yg saya pasti … yg seekor monyet itu tidak punya idea bernas langsung … hanya berdakwah melalui makian dan carutan nya saja … memangnya saya rasa dia tertelan banyak kapsul …

      Kawan Kelantan saya:
      Hok aolllohh (mengeloh) … Saya ni memang gian sangat nak bercarut dengan binatang haram jadah beruk kongkang lalok tu … tapi nak buat mcm mana ada kecemasan … ayah penakan sakit tenat … dudok wad hospital .. saya pun tak tahu beruk tu ada tak buat komen lagi ke tidak dalam blog tu .. binatang babi hutan tu tak serik langsung … tak reti nak insaf … bengong reput dah satu hal … samseng tak pasal … lucah mencarut sentiasa cakap dia … balik2 kejora … balik2 kejora … binatang kepala bapak dia apa tak tahu … heran saya … habis tenaga dah menyumpah kan dia … tak mampus2 jugak … yang malaikat maut tu mcm mana tak boleh nak lihat setan seekor topeng manusia ni …
      Binatang laknat kamu … bahan nyalaan neraka … kecik2 tak mahu mampus … bila besar menyusah orang …

      Jadi … apa yg saya buat ialah … saya pindahnya kata2 mereka (sms) dari telefon saya ke laptop … salin dan tampal di sini … saya sendiri pun tidak dpt faham sepenuhnya apa sebenarnya mereka cuba nak kata pada anda … saya harap anda akan dptkan sesaorang untuk menolong jika sekiranya anda juga tidak upaya dapat maksud mereka …

      Delete
    7. Amboi tak habih lagi ka perang sedara ni …

      Geng Pak Man Telo + Capsule Lalok …
      lwn dgn
      Geng Mat Saleh Celup + Indonymous + Kelantanymous …

      kemarin …2 hari 2 malam punya perang … ingatkan tamat dah …
      ni geng Kejora tak masuk mai lagi …
      geng bedah meroyan, raja parang …

      Pak Hj Pin jgn campoq dgn depa ni sudah … tak ketahuan hala punya orang …

      Delete
    8. AnonymousJuly 2, 2013 at 2:33 AM

      Esei ni oghang Ghombau … nengok kopado team2 yg ado tu … ghaso2yo mcm nak kona nyokong oghang kg esei le gayo … tapi esei gughau jo … bukan sobab tu … esei nengok kobolakangan ni … MP parlimen esei ni dah makin baguih … nengok oghang2 mudo dah mulo suko somula dongan umno sojak dio dapek jadi montoghi … montoghi bolio pulak tu … jgn marah le yo Pak Man Telor dongan Capsule Lalok … ghasoyo lopaih ni geng ini akan boyi namo Nogoghymous apo dokek esei …
      Ni nak kempen sikit tak po yo ... maghi kito ghamai2 join geng esei ni ...

      Delete
    9. Saya ni pulak mamak penang … dok peghati lama dah jugak … peghangai folower2 dalam blog ni … mcm2 kelaku dok ada … yg mangkaq, yg loklaq, yg koghang ajaq, yg cakap besaq, yg kaki putaq, yg puji belendiaq, …, yg tak dak teloq peliaq … mcm2 aih …

      Dah dok tengok lama2 tu teghingin lah nak join .. tak pa kot no … bukan pasai apa … pasai banyak cegheta penang depa dok bok keluaq mai dalam ni …

      Peghati punya peghati … kona pi kona mai … ingat nak kona pi belah geng mat saleh celup kot … hi hi hi … hang jgn maghah no parpu … aku sepak pungkoq hang mampuih …

      Nak pekena nasik kandaq ka pasemboq ka … baik punya … mai la jumpa saya, kontek no …

      issyyh … dok peghati tengok puak2 PR peghentah di penang ni … tak dak nak kalut apa aihh… saja geng2 dajai mana dok bok keluaq cegheta2 kaghut tu … parpu mangkaq ni yg dok jadi kepala taik tu ... jgn magha noo ..

      Delete
    10. Wowww … that’s great … we now seem to get more supporters … I’m keen waiting to see if we can get one from Selangor … and hopefully from Perak too …

      So, now you see … let us put it this way … why people nowdays are no more blind and silly … cannot be easily fooled like in those days … the reason is that … we now have a lot of source of information … not just to depend on radio, tv or newspapers only …

      Well … what do people actually want … they want to see a clean transparent administration in the government … and that is what our present government is lacking off …

      Come on … let us go ahead … Indonymous, Kelantanymous, Nogoghymous, Penangymous … and more others … we seek for a nice, good truthworthy and responsible government ….

      Delete
    11. A___B____C___D__
      Asal Bukan Cina Dap

      M__T___A__
      Mca Tak Apa ???

      Delete
    12. issyyyhh … ni keluaq mai sekali lagi tak pa kot no … la ni nak pekenai nama timangan … ihh malu aih … Bg Maideen Gelugoq … Bg Maideen ni heghan jugak pasai apa Pak Man Teloq tu tak mau tegoq sikit kawan baik dia tu … apa nama … Capsule Lalok Loklaq … isyhh … kotoq sangat aih di tulih … hak dlm kain tu dok di mulut sedia … yg pelek tu Pak Man tu selalu tulih pasai Islam la … agama la … tapi bekawan dgn budak mangkaq loklaq honaq ketegaq peliaq tu … lama2 Pak Man sendighi pun lingkup punah … kepiah tang mana kain pelikat tang mana … tau tau dok ligat disko … mcm cegheta P.Ramlee … Pak Ma’un dlm cegheta Nasib Do Re Mi … lakonan Mahmud Jun … kot lepaih ni geng2 mat saleh celup panggei Pak M’un kat Pak Man … ha mampuih …

      Delete
    13. kawae ghaso pok mae tu belakong lebih deh … bukae maing kato kijo obasi sokmo … pahh thu wat panda agamo … koporak sano koporak sini … konong penoh jupo tung … macae2 … kawae siki’k pung tok cayo … mung kalu setae kapsu tu ceghito dio banyok pengalamae kelak malae … tatu penuh badae … paka ghanta besar lengae … tujuh lapae boto sekali adak tunggae … hok tu kawae cayo … setae laknak beghok mokyeh duo ekor ni mapuh kejong doh gapo … gapo dok nyo …siae malae bejago … dok wat kijo caghi makae dalae blog ni …

      Delete
    14. Sarung parang:

      Translate please ….

      Delete
    15. Translator:

      saya rasa pak man tu berlakon lebih kot … bukan main kata kerja oversea sentiasa … pas tu buat pandai agama … koporat sana koporat sini … konon pernah jumpa tun … macam2 … saya sikit pun tak caya … mahu kalau setan kapsul tu cerita dia banyak pengalaman kelab malam … tatu penuh badan … pakai rantai besar lengan … tujuh lapan botol sekali hadap tunggang … yg itu saya caya … setan laknat beruk makyeh dua ekor ni mampus kerjong dah apa … apa tak nya …siang malam berjaga … dudok buat kerja cari makan dalam blog ni …

      Delete
    16. loh … ke mana menghilang si kapsul samanya si pak man …? Gue rasa udah genterr dan cemess banget … melihat kpa ramei nya rakan juang kumpulan gue … emangnya mereka udah ketandusen modal … nggak ada apa lagi pokok bicara … semuanya udah diluahin habis … pantasnya terus menyepi … waduh sedih amat gue lihat team yg nggak cocok ini … kalo nggak mampus lagi, apa agaknya sdg dimikirin mereka berdua ….

      Delete
    17. Esei ghaso tak payah layi coghito pasal mangkuk dua ekor, pak man telo dongan capsule lalok tu … somontagho moreko boduo tido mampuih … baik kito bukak coghito pasal montoghi oghang kg esei tu … si lalok tu golar dio Montoghi Kojora … dio tu pomurah oghangyo tak kodokut wang ringgit … memangnya kalu dio balik Ghombau tu solalu bonar dio hulor dokek oghang2 kg … sudah lo tampan bogayo … hati pulak mulio … mano layi nak dapek montoghi mcm oghang kg esei tu …

      Delete
    18. Amboi aih … kawan kita Negeghi Semilan … dok cegheta pasai menteghi belia dia saja aih …
      tapi tak pa lah … benda betui … budak Khairi tu Bg Maideen tengok baguih sungguh … tak dak aih kata nak cakap loklaq koghang ajaq ka … sejuk mak peghut mak dia mengandung kat dia …

      Tapi ketua menteghi Bg Maideen pun tak koghang aih … isyyhh kalah aih kalu lekeh2 Melayu … bebudi bahasa berhati mulia … selalu sedekah duit kat oghang tua2 … bagi elaun pulak kat geng2 mangaji tahfiz … aghi tu masa jambatan kedua penang runtuh … dia pi dok tecokoh tang tu siang malam … ih ih .. prihatin sungguh dia tu … tak menyesai Bg Maideen ghasa pangkah depa …

      Delete
    19. AnonymousJuly 2, 2013 at 3:59 AM
      kawae ghaso pok mae tu belakong lebih deh … bukae maing kato kijo obasi sokmo … pahh thu wat panda agamo … koporak sano koporak sini … konong penoh jupo tung … macae2 … kawae siki’k pung tok cayo … mung kalu setae kapsu tu ceghito dio banyok pengalamae kelak malae … tatu penuh badae … paka ghanta besar lengae … tujuh lapae boto sekali adak tunggae … hok tu kawae cayo … setae laknak beghok mokyeh duo ekor ni mapuh kejong doh gapo … gapo dok nyo …siae malae bejago … dok wat kijo caghi makae dalae blog ni …
      ---------------------------------------------------------------------------------------------
      Komen saya:
      Alhamdulillah... pagi-pagi buta tak fasal-fasal dah mengata orang. Seorang pesakit jiwa belakon tiga watak cuba berlawak bodoh. Teruskan......biar pembaca blog di sini menilai perbuatan anda.

      Delete
    20. Actually it doesn’t matter who take over the power or the ruling or the government of any state as long as it is beneficial to the people … I meant the citizen. What worry us is that in certain state the leaders merely think of the interest of themselves and their cronies … for whatever the projects they run … it never benefit the people very much but the leaders … through their cronies and their proxies, they makes millions and billions of money …

      Look at Penang and Selangor … they bring in a lot of investors from outside … built a lot of factories whereby peoples from other states as well came in to work … thus the leadership of the state indirectly had helped or assist the government in providing job opportunity to the people reducing the problem of unemployment in the country …

      Kelantan is also in they way of doing so but they never get good support from the federal government ... a lot of their development agendas are being sabotage ..

      If the federal government are scared that many more states might fall to the power of the opposition, then the BN leaders elsewhere must follow the good examples of administration that had been shown by the states concerned ... the folks are getting cleverer day by day ... not too easy to be fooled or bullshitted anymore ..

      Delete
    21. AnonymousJuly 2, 2013 at 3:59 AM
      kawae ghaso pok mae tu belakong lebih deh … bukae maing kato kijo obasi sokmo … pahh thu wat panda agamo … koporak sano koporak sini … konong penoh jupo tung … macae2 … kawae siki’k pung tok cayo … mung kalu setae kapsu tu ceghito dio banyok pengalamae kelak malae … tatu penuh badae … paka ghanta besar lengae … tujuh lapae boto sekali adak tunggae … hok tu kawae cayo … setae laknak beghok mokyeh duo ekor ni mapuh kejong doh gapo … gapo dok nyo …siae malae bejago … dok wat kijo caghi makae dalae blog ni …
      ---------------------------------------------------------------------------------------------
      Komen saya:
      Alhamdulillah... pagi-pagi buta tak fasal-fasal dah mengata orang. Seorang pesakit jiwa belakon tiga watak cuba berlawak bodoh. Teruskan......biar pembaca blog di sini menilai perbuatan anda.

      Delete
    22. Esei ghaso macam bonar jugak apo yg mat saleh colup tu cakap … tapi jadi soghobo salah pulak … tak kan esei nak nyokong pombangkang pulak … habis mcm mano dongan Montoghi Kojora esei … tak po lah .. buek somontagho esei nunggu dulu nengok gayo … kalu nampak mcm karut … esei pun ado komungkinan lompet juo …

      Delete
    23. Kawae ni dok napok ghama sangak puok2 Melayu jadi bodoh dae penakuk ... tapi kawae bukae nok kato ke demo ... Nogoghymous 6:20am ... Puok2 Cino pung pakak pakoh pahh tepak kawae ... pasa gapo? Pasa doh boleh napok jelah cagho tok gughu thu memae baguh, kemah dae bekesae ... peghintoh secagho adei dae saksamo ... ikuk lunah agamo ... sapa puok kapei pung bekenae cagho dio ...

      Delete
    24. Pengasah parang:

      Translate please ...

      Delete
    25. Translator:

      Saya ni dudok nampak ramai sangat puak2 Melayu jadi bodoh dan penakut ... tapi saya bukan nak kata kan awak ... Nogoghymous 6:20am ... Puak2 Cina pun pakat pangkah pas tempat saya ... pasal apa? Pasal dah boleh nampak jelas cara tok guru tu memang bagus, kemas dan berkesan ... perintah secara adil dan saksama ... ikut lunas agama ... sampai puak kapir pun berkenan cara dia ...

      Delete
    26. Dak bukan kata kat Kelantan saja aih ... tempat Bg Maideen di Penang pun sehgopa aih ... cina2 sini siap selimut badan depa dgn bendera PAS ... jadi Bg Maideen dok pikiaq ... awat puak kapiaq tu pun boleh nilai kata PAS ni baguih ... yg oghang2 Melayu ni awat pakat jadi bodo piang habih tak tau ...

      Pagi ni Bg Maideen nak buka kedai awai sikit ... mai no Pdg Kota ... pekena nasi kandaq ka pasemboq ka ...

      Delete
    27. Waduh ... rakan2 juang ... apa kamu nggak perasan ... si tua tu udahnya bangun ... udah bikin komen samanya Kelantanymous ... tapi gue rasa nulisnya itu bukan dalem saderr ... masih igauan ... mungkin malemnya nggak nyenyak tidurr ... lantaren banyak banget dihentamin ... lantasnya terjaga ... bikin komen ... kemudian tumbang semula ... kesian dia ... tapi gue tabik respect sama dia ... gigih gila dia ... nggak hirau penat letih cari uwang ....

      Tapi si lalok mangkuk yg seekor lagi ... gue yakin banget masih berdengkurr mcm babi hutan kekenyangan ... malemnya tadi pasti banyak amat telan kapsul ...

      Delete
    28. AnonymousJuly 2, 2013 at 3:17 AM
      Wowww … that’s great … we now seem to get more supporters … I’m keen waiting to see if we can get one from Selangor … and hopefully from Perak too … So, now you see … let us put it this way … why people nowdays are no more blind and silly … cannot be easily fooled like in those days … the reason is that … we now have a lot of source of information … not just to depend on radio, tv or newspapers only …
      Well … what do people actually want … they want to see a clean transparent administration in the government … and that is what our present government is lacking off …
      Come on … let us go ahead … AnonymousJuly 2, 2013 at 3:17 AM
      Wowww … that’s great … we now seem to get more supporters … I’m keen waiting to see if we can get one from Selangor … and hopefully from Perak too …

      So, now you see … let us put it this way … why people nowdays are no more blind and silly … cannot be easily fooled like in those days … the reason is that … we now have a lot of source of information … not just to depend on radio, tv or newspapers only …

      Well … what do people actually want … they want to see a clean transparent administration in the government … and that is what our present government is lacking off …

      Come on … let us go ahead …AnonymousJuly 2, 2013 at 3:17 AM
      Wowww … that’s great … we now seem to get more supporters … I’m keen waiting to see if we can get one from Selangor … and hopefully from Perak too …

      So, now you see … let us put it this way … why people nowdays are no more blind and silly … cannot be easily fooled like in those days … the reason is that … we now have a lot of source of information … not just to depend on radio, tv or newspapers only …

      Well … what do people actually want … they want to see a clean transparent administration in the government … and that is what our present government is lacking off …

      Come on … let us go ahead … Indonymous, Kelantanymous, Nogoghymous, Penangymous … and more others … we seek for a nice, good truthworthy and responsible government ….… and more others … we seek for a nice, good truthworthy and responsible government ….… and more others … we seek for a nice, good truthworthy and responsible government ….
      -----------------------------------------------------------------------------------------------
      My comment:

      IndonyMOUSE.. KelantanyMOUSE.. NogoghyMOUSE.. PenangyMOUSE.. Wow.....so many mouse ? What do we expect from these pests but spread diseases. By their very nature and characteristic, they make excellent “vehicles” for harboring and rapidly transporting diseases, harm and damages to society .

      Delete
    29. ███████ ► AnonymousJuly 2, 2013 at 2:07 AM

      ► PtuiiiHH..!!!!!Indon + Mat Kelantan tinggal satu rumah.Kot yer nak buat cerita Sarkis pun logik la sikit kak woi...!!!

      ► Indon ke,Kelantan,Penang,Mamak kedah ker apa lancau tu semua adalah orang yang sama.Semua FAKE macam barang FAKE di Joke Jonker Walk.Semua pun pakai Onanymous.

      Mace Menate Beruk Tino Sakik Burik.PtuiiiHHHH...!!!!


      Hokkk Aooollooohhhh....!!!!

      Delete
    30. ReentryCapsuleJuly 2, 2013 at 8:27 AM

      Teman ni lame benor le juge dok peghati nengok mcm2 gaye oghang2 yg beri komen … ate tak de keghoje nak dibuat nak cube2 nulis sini … dogheyan pun belum lagi bebunge …

      Teman ni tak de le nak buat ape2 komen pasal politik di Peghak ni … teman bute benor pasal politik … tapi tempat teman ni sengit juge … PAS ghampeh DUN daghi UMNO … lantak kome le .. teman peduli ape … tapi bekeh YB teman tu … awe nye bukan main cakap besor … tak padan dengan betine … dikate nye lawannye tak de telor … name die Midah … dekat Tengin, Sungei Ghapat, Peghak … nak seghope pulak dengan Bedah telor … cenge Midah ni pun nak seghope … minat telor pun same dengan Bedah tu …

      Balik kepade entry ini, teman ghase tertaghik benor dengan komen Bg Maideen … mamak Penang tu … idak le teman ni suke nak campor hel oghang … teman nengok si Seman tongok tu nyudah nye jadi makin haghu … dah die bekawan dgn budak lalok gile tu … ape … ape ke name … kepsiul … Bg Maideen panggei Capsule Lalok Loklaq … teghikut pulak si Seman dengan gaye mude budak tu … bukan nye die nak bimbing budak tu jadi begune … dgn die sendighi numpang jadi idak begune …

      Budak tu … idak tahu le teman ape nak jadi … lemeh teman mikior … ate dengan gaye lalok gile melalak mencaghut … teman ghase bukan setakat kaki highup langgoh je … penagih gaye nye budak ni … Jgn lepaih ni si Seman tongok tu jadi penagih same udoah …

      Delete
    31. Othaman AhmadJuly 2, 2013 at 7:34 AM

      Teman ni lame benor le juge dok peghati nengok mcm2 gaye oghang2 yg beri komen … ate tak de keghoje nak dibuat nak cube2 nulis sini … dogheyan pun belum lagi bebunge …

      Teman ni tak de le nak buat ape2 komen pasal politik di Peghak ni … teman bute benor pasal politik … tapi tempat teman ni sengit juge … PAS ghampeh DUN daghi UMNO … lantak kome le .. teman peduli ape … tapi bekeh YB teman tu … awe nye bukan main cakap besor … tak padan dengan betine … dikate nye lawannye tak de telor … name die Midah … dekat Tengin, Sungei Ghapat, Peghak … nak seghope pulak dengan Bedah telor … cenge Midah ni pun nak seghope … minat telor pun same dengan Bedah tu …

      Balik kepade entry ini, teman ghase tertaghik benor dengan komen Bg Maideen … mamak Penang tu … idak le teman ni suke nak campor hel oghang … teman nengok si Seman tongok tu nyudah nye jadi makin haghu … dah die bekawan dgn budak lalok gile tu … ape … ape ke name … kepsiul … Bg Maideen panggei Capsule Lalok Loklaq … teghikut pulak si Seman dengan gaye mude budak tu … bukan nye die nak bimbing budak tu jadi begune … dgn die sendighi numpang jadi idak begune …

      Budak tu … idak tahu le teman ape nak jadi … lemeh teman mikior … ate dengan gaye lalok gile melalak mencaghut … teman ghase bukan setakat kaki highup langgoh je … penagih gaye nye budak ni … Jgn lepaih ni si Seman tongok tu jadi penagih same udoah …

      Delete
    32. Othaman AhmadJuly 2, 2013 at 7:34 AM
      -----------------------------------------------------------------------------------------------
      My comment:

      IndonyMOUSE.. KelantanyMOUSE.. NogoghyMOUSE.. PenangyMOUSE.. Wow.....so many mouse ? What do we expect from these pests but spread diseases. By their very nature and characteristic, they make excellent “vehicles” for harboring and rapidly transporting diseases, harm and damages to society .

      My respond:

      Look and read this comment from your close friend:

      ReentryCapsuleJuly 1, 2013 at 8:15 AM
      Gue menanti kehadiran Indon Celupan Gobblok.Di saat ini biarkannya berehat mentaakul air liur basinya dengan asyik sekali.Usah diganggu tidurnya.Tidurnya pasti bermimpi moment moment bertemu dengan Kejora Bintang.
      Mat Kelate beruk tadi pulok lepah pekeno budu ice blended teruh tido mapuih mace Berok Tino sakit burit. PtuuiiHHHHH....!!!

      Isn’t that a diseases …?

      Isn’t that a harm …?

      Isn’t that a damage … ?

      and you never comment about that ...

      Common … answer me right now … you damn bloody old hypocrite … regular sin maker … fasiq & munafiq …

      TULISAN ANDA UMPAMA PENDITA … TAPI FIKIRAN & HATI ANDA SEMUA DUSTA …

      Delete
  8. Inilah akibatnya jika Melayu berbalah dan berpecah. Kita Melayu berpecah tiga, sementara cina DAP pukal 100%.

    Selama cina berpaksikan PAP atau DAP, ia tetap menjadi musuh Melayu dan Islam. Itulah sebab utama saya meninggalkan Spura dan berhijrah ke bumi ketuanan Melayu. Amat dikesalkan masih ramai golongan Melayu di pihak pembangkang bersekongkol dan bermati-matian mendukung cina DAP ( termasuk KJ yg mengambil Regina Lee sebagai setiausaha akbar Menteri Belia & Sukan).

    Saya pernah mengutarakan bahawa sekarang ini Melayu telah didiskriminasikan di sektor swasta, contoh 'Chinese Preferred'/'Cina Diutamakan' dalam iklan jawatan kosong. Kini timbul pekerja Muslimah dilarang berpakaian menutup aurat pula. Nak lihat apa reaksi pemimpin-pemimpin Melayu Islam PAS, PKR dan juga UMNO. Khususnya kepada UMNO yang berkuasa, adakah masih tidak berkuasa, tunduk & lembik?

    ReplyDelete
  9. Woi,Tiada gunanya Melayu mintak kerja dgn syarikat Cina majoriti talibarut DAP.Cina hnya pentingkan untung duit sahaja,mcm mcm syarat sengaja dikenakan kpd pekerja tempatan/Melayu.Cina ambil pekerja asing tak payah fikir soal caruman,kebajikan dan insuran.Melayu PKR dan PAS yg bersekongkol dgn DAP adalah punca Melayu jd pengalas tapak kaki Cina selain dr Umno Najib yg turut jd kuda Cina.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AnonymousJuly 1, 2013 at 8:38 PM
      Woi,Tiada gunanya Melayu mintak kerja dgn syarikat Cina majoriti talibarut DAP.Cina hnya pentingkan untung duit sahaja,mcm mcm syarat sengaja dikenakan kpd pekerja tempatan/Melayu.Cina ambil pekerja asing tak payah fikir soal caruman,kebajikan dan insuran.Melayu PKR dan PAS yg bersekongkol dgn DAP adalah punca Melayu jd pengalas tapak kaki Cina selain dr Umno Najib yg turut jd kuda Cina.

      Reply:
      Bukan apa sdra, sekarang ini semua sektor swasta (termasuk badan-badan korporat kerajaan) penjawat pengurusan pentadbiran/perjawatan telah dimonopoli oleh cina laknat. Malah ramai setiausaha dan pengurusan lain juga berkedaan sama. Tapi malang ketika bangsa sendiri dianaktirikan, pentadbiran kerajaan pusat yang sedia ada tutup sebelah mata, tunduk, akur dan lembik. Berbeza ketika zaman pentadbiran Tun M, Dasar Ekonomi Baru mewajibkan semua jawatan pengurusan harus memenuhi ekuiti dan Bumiputra diutamakan.

      Pakai nampak peluang pekerjaan bagus bgai Melayu takde chance lah di sektor swasta, Melayu kenalah menempel dgn Kerajaan saja untuk mencari bekerja..... ahhh tak mungkin...... KJ sendiri mengambil Reginal Lee (penyokong kuat DAP) sebagai setiausahanya. Di Inner Circles Najib, ada Omar Ong lagi...!!

      Delete
  10. apa kata pas?????...apa kata pkr?????... bukan kah kota itu tempat kekuasaan org pakatan. ini byk berlaku di kota.

    Mereka kata kita islamik Umno tdk islamik.. sekarang sekutunya nak tentang islamik... suruh org bukak tudung pakai skirt lagi mungkin pendek lagi...

    aneh tapi pendusta...depan pas pkr pakai baju melayu pakai songkok pakai kopiah pakai baju kurung pakai selendang.. hadiri acara keagamaan... tuuuuiiiii tuiiiii

    di bekakang.. ugut mau kerja bukak tudung pakai skirt.. tuiiii tuiii tuiiiii tak bagi pergi sembahyang jumaat lagi..

    apa mau kata org islam angkat tinggi tinggi roket.

    ReplyDelete
  11. blog berita edisi percuma tanpa perlu melanggan

    Freemalaysiakini.blogspot.com

    ReplyDelete
  12. Lancau punya dapig babi haram jadah

    ReplyDelete
  13. Aku malas nak cerita banyak ada peluang bakar bakar aja.....

    ReplyDelete
  14. Aku tengah tunggu najib istihar perang pada cina.

    ReplyDelete
  15. Jbtan agama islam selruh negara di istharkan makan gaji buta..benda2 yg begini semuanya bisu...1 per 1 isu agama islam dihina olih org bukan islam ...dari pemimpin atasan,pak2 mentri,pemimpin agama,pemimpin PAS,pemimpin pembangkang dikalangan org melayu islam...senyap....kalau bab berpolitik..org 2 seperti inilah yg paling kedepan....mengaku islam,negara islam,jiwa islam,pakaian islam dgn serban yg besar bakul,ceramah pun islam tuk menegakkan undang2 islam...tp semuanya bisu... ini lah manusia munafik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jabatan agama tunggu arahan perdana menteri.
      Pas/umno yang konon nya membela melayu dan islam...dua dua menikus!

      Delete
    2. Assalamualaikum & salam perjuangan teman-teman.

      Kuliah pagi ini saya mulakan dgna pandangan saya seperti berikut :-

      Apa yang dibuat oleh NAJIB sekarang ini sebenarnya cina laknatlah mendapat manfaat besar melalui Gagasan 1Malaysia yang majority orang UMNO sendiri tak faham dan tak jelas apa tujuan dan matlamatnya. TETAPI cara perlaksanaannya mengikis bukan sedikit tetapi banyak identity dan kepentingan Melayu dalam serba serbi bidang, demi memperlihatkan cantiknya Gagasan 1Malaysia dengan “membuang” indentiti kaum. AKAN TETAPI, identity kaum yang terpaksa dikorbankan dan terkorban adalah Kaum Melayu.

      Kaum Cina khususnya mendapat nikmat sangat besar terutama dalam bidang ekonomi dan pendidikan, 2 perkara utama bagi Kaum Cina. Kaum India tidak banyak mendapat manfaatnya dan sebenarnya terus dipinggirkan, tetapi disaat akhir terutamanya dalam tempoh berkempen, Najib memujuk Kaum India dengan bersetuju dengan tuntutan HINDRAF.

      Kaum Melayu terkial-kial mencari dahan tempat bergantung bilamana satu persatu Kementerian dan badan-badan kerajaan yang berkait rapat dengan Kaum Melayu dihapuskan Najib atas nasihat 'inner circle' beliau yg dianggotai oleh KJ, Omar Ong, Kalimullah dll.

      Di bawah Program Transformasi, hanya individu gergasi Melayu yang rapat dengan UMNO beroleh manfaat, manakala Melayu kebanyakan terus terpinggir.

      Senyum Najib kini nampak muram. Apa ketidaknya...Ratusan juta ringgit Najib untuk Sekolah Cina, dan peluang sangat besar untuk saudagar Cina membuka empayar perniagaan mereka dibalas tuba oleh Kaum Cina, HINGGAKAN terpacul dari Mulut Najib “TSUNAMI CINA”, tetapi sebelumnya bercakap tentang pentingnya merapatkan jurang perkauman dan keharmonian kaum pacsa PRU13.

      Bagi Kaum Cina, istilah “Tsunami Cina” oleh Najib, disokong oleh Ghani yang “disembelih” di Gelang Patah, dan serangan keras oleh Mentornya Mahathir ke atas Kaum Cina, sangat sangat tidak membantu ke arah merapatkan jurang perkauman di Malaysia, sebaliknya memperlebarkan jurang tersebut. BAGI Kaum Cina, seolah-olah Kerajaan pimpinan Najib seterusnya seperti membakar Jambatan dengan Kaum Cina.

      Sekarang, NAJIB lupa dia adalah PM 1 Malaysia, dan baru terjaga bahawa dia adalah Presiden UMNO. “Nasi Sudah Jadi Bubur”, Kaum Cina terus menebal membenci Najib dek kerana istilah “Tsunami Cina”. Kalau dulu Najib berhadapan dengan Cina DAP, tapi sekarang Najib berhadapan dengan seluruh Cina Malaysia.

      Walaupun Najib Berjaya meningkatkan kerusi UMNO di Parlimen dari 79 kepada 88, tapi sebenarnya Najib kalah teruk dalam kerusi DUN di seluruh Malaysia dan lebih teruk pencapaiannya dari Pak Lah di Parlimen. Menambahkan duka lara Najib, sebagai Pengerusi BN Selangor, Najib lagi terpukul hebat terutama oleh PAS, yang menambah kekuatan luarbiasa kepada 15 kerusi DUN. Jadi kemana halatuju Najib pasca PRU13? Menghukum Cina, Menjulang kembali Melayu ATAU terus Memujuk Cina. Itulah padahnya menyimpan toyol-toyol seperti KJ, Omar Ong & Kalimullah.

      Saya kesian dgn Najib, tapi lebih kesian dgn nasib anak bangsa.

      Delete
  16. Berita ini buat darah aku menyirap.Aku semakin benci dengan pemimpin-pemimpin Melayu yang tak ada teloq.PAS,PKR dan UMNO hari ini adalah pengkhianat Islam,bangsa Melayu dan Tanah Melayu.Demokrasi dan politik ini amat merugikan Islam.Kuasa di tangan kita....tetapi kita lalai.Pendekatan kerajaan terhadap kaum bintang tiga ini atas nama Islam dan keamanan KONONnya,tanpa disedari kita membenarkan agama suci ini dirosakkan setiap hari oleh golongan kafir ini yang jelas adalah musuh Allah S.W.T.Wahai orang-orang Melayu!!!!,"Inilah Transformasi dan Politik Baru".Satu dengan transfomasi dan satu lagi dengan reformasi..........kedua-duanya membawa bencana dan malapetaka.Di mana letaknya agama Islam kita?????Apakah Islam itu tidak lagi perlu untuk kehidupan kita, dan idealogi yang dibawa oleh PM Najib jauh lebih unggul?Kepada semua bangsa Melayu....tidak malukah kita dengan penindasan oleh pendatang cina yang di awal kehadiran mereka di Tanah Melayu ini dikenali sebagai golongan 'sengkek.'Hari ini mereka makan tuan dan tersangat biadap.Di pejabat tadi, diberitahu oleh seorang kakitangan cina yang surat khabar dia ada melaporkan tentang keinginan wanita dari China mencari suami Malaysia.Cuba fikirkan......melalui rasuah mereka akan gandakan kaum mereka yang diimpot dan memegang kad pengenalan sah Malaysia serta layak mengundi di PRU 14.Pertahanan negara menjadi lemah dalam aspek sebegini.......musuh sekarang berada dalam Parlimen Malaysia.

    ReplyDelete
  17. Saya yakin ramai orang melayu mula kancing gigi melihat gelagat pemimpin tertinggi Melayu yang sudah didayuskan oleh cina DAP sekarang. Dalam kita bercakap tentang melayu diperguna, melayu tercabar dan melayu semakin hilang kuasa, inilah pula berita2 terbaru yg terdapat dari blog ini yg sangat mengerikan di atas pengkhianatan pemimpin melayu, baik dari PAS, PKR maupun UMNO.

    Sebagai ahli UMNO saya mula berfikir betul dan berbaloikah sokongan saya selama ini kepada UMNO,yakni kepada DS Najib? Saya mula terpanggil untuk menyokong pertandingan presiden dan timbalan dalam Perhimpunan UMNO pada tahun ini.Saya terasa ditipu oleh janji semangat kebangsaan melayu dari UMNO. PERJUANGAN MELAYU, PEMBELA MELAYU DAN TUNJANG KEKUATAN MELAYU yang saban tahun ditiup pada perhimpunan agung,hanya retorik dan rasuah politik dalam UMNO.

    Sudahlah.... jangan bercakap lagi bab melayu dan perjuangan melayu dalam perhimpunan agung nanti. Memang cakap tak serupa bikin pemimpin atasan sekarang. Ketua Pemuda & Puteri pun tidak bermaya langsung. .........MEMALUKAN....!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 𐎗 Adakah perlu sekiranya sebuah Parti Melayu baru diwujudkan?.Kerana UMMNO dilihat tidak mahu berubah tapi semakin membusuk.Barah dan nanah didalamnya sudah menjadi akar.Itu pasal diorang selalu sebut Akar Umbi,Akar Umbi,Akar Umbi.

      𐎗Sekarang Akar Umbi telah bertukar menjadi Kepala Babi.Kebarangkalian UMMNO untuk berubah dilihat amat tipis.Selepas menang Piliharaya mereka semua dilihat macam buat DEK je dengan isu dan permasalahan rakyat.Mungkin mereka cukup yakin dengan kebolehan BRIM untuk memujuk dan menutup mulut rakyat.

      𐎗 Teringat masa Perhimpunan Agong UMMNO sebelum PRU lepas.Bergegar-gegar Ah Jib dan seluruh ahli dalam dewan PWTC tu berikrar sampai nak putus urat kentut berikrar dan aku janji bagai .Tahun ni kalau aku dengar lagi Ikrar Sumpah macam tu memang akan aku PTuuuiiiiiHHHH...!!!!! je nanti.Agaknya kalau Tun Razak hidup lagi mau dilempangnya muka Najib sampai masuk dalam longkang kat Presint 2 Putrajaya tu.

      Terima KaseeeYYY....!!!!

      Delete
    2. I am a real Kampung Man, hidup setakat cukup makan sebab itu saya hargai perjuangan kedua insan Melayu di atas.

      Sebagai rakyat kerdil dulu-dulu kita tak pernah rasa ada keberanian menyatakan pendapat dan pandangan, kita hanya membaca dan mendengar tapi tak dapat nak buat comments walau tak setuju. Dengan adanya peniup semangat seperti anda bertiga (Hj Arifin, Othaman & Reentry Capsules) dapatlah kami menyampuk menyatakan apa yang tersirat dihati.

      Sebenarnya kebimbangan tuan2 bertiga adalah kebimbangan kita bersama.

      Hidup ini penuh ranjau dan duri.

      Delete
  18. Di penang,dh lama blaku trutama jikalau nk bkerja di dlm hotel2 dari pelabur taiwan. Urm.. :'( bru2 nie d salah sbuah syarikat(kilang di bayan lepas) yg bnama F_ _ _ _C_ _ _ D Semiconductr ada tawaran kerja kosong pada bhagian engner serta penolng engnr. Yg sdh nya mrk hanya memilh org yg bbangsa Cina shj. Bg bumiputra,mrk x ambil atas alasan "tiada pengalaman bkerja", sedangkn mrk mempunyai kelayakn serta pernah mengikuti latihan industri d syarikt tsebut sebelum ni. What is this?! Mentang2 gaji selaras rm900. Hampa duk buat mcm nie?

    ReplyDelete
  19. dah kata, bangsa melayu-bumiputera ni lemah. Diberi terlalu banyak kemudahan dan insentif sejak DEB diperkenalkan pun masih juga tak dapat menyaingi cina. Dapat keistimewaan matrikulasi, tapi d universiti masih juga tertinggal dgn cina dlm soal kecemerlangan. TAPI kalau dalam soal merempit, membohJAN/SIA, buang anak, makan dadah memang melayu-bumiputera lah juaranya. Malu wei!! bangsa paling BANYAK mendapat SUBSIDI dalam dunia, tapi masih juga ketinggalan dengan bangsa cina.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ►Ngko jangan cerita TAIK kat sini lah.Semua bangsa ada buat TAIK.Mat Salleh,Japan,Uganda,Mexico,Australia,Rwanda,Europe dan lain-lain bangsa pun ada bikin TAHI.Singaporean pun sama lah.PtuiiiHHHH....!!!!

      Delete
  20. Salam perjuangan sdra Reentry Capsule.....

    Ketika kemelut anak Melayu dihimpit, dianakitiri, dianiaya, ditindas, didiskriminasi oleh DAPigs, itu pemuda hebat Kejora Jerangkung agak-agak you apa reaksi dan tindak-tanduknya mempertahan maruah bangsa selaku Ketua Pemuda UMNO Malaysia merangkap Menteri Belia & Sukan Malaysia. Langkah pertamanya telah pun diambil - melantik anak cina DAPig (Regina Lee) sebagai Setiausaha Akbar kementerian Belia dan Sukan. Orang Jepun pun dah koomen..... aparaaa merayu bodoh.... itu macam 'Hara Kiri' (bunuh diri).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Tuan Othman Ahmad,

      ► Seperti biasa Bintang Kejora akan buat dunno macam takder apa-apa berlaku.Nanti kang kalau lebih-lebih kecik pulak hati Jason Lo sahabat karib Kejora.Yang pelik lagi menghairankan ada berjuta ke beratus ribu ahli pemuda UMMNO ni buat apa?.Adakah Zakar dan Testis mereka sudah gagal berfungsi seperti Kak Bedah Penjentik Telor tu.

      Sekian,

      Salam Hormat.

      Delete
    2. SALAM ANDA BERDUA

      Othaman AhmadJuly 2, 2013 at 7:34 AM
      -----------------------------------------------------------------------------------------------
      My comment:

      IndonyMOUSE.. KelantanyMOUSE.. NogoghyMOUSE.. PenangyMOUSE.. Wow.....so many mouse ? What do we expect from these pests but spread diseases. By their very nature and characteristic, they make excellent “vehicles” for harboring and rapidly transporting diseases, harm and damages to society .

      My respond:

      Look and read this comment from your close friend:

      ReentryCapsuleJuly 1, 2013 at 8:15 AM
      Gue menanti kehadiran Indon Celupan Gobblok.Di saat ini biarkannya berehat mentaakul air liur basinya dengan asyik sekali.Usah diganggu tidurnya.Tidurnya pasti bermimpi moment moment bertemu dengan Kejora Bintang.
      Mat Kelate beruk tadi pulok lepah pekeno budu ice blended teruh tido mapuih mace Berok Tino sakit burit. PtuuiiHHHHH....!!!

      Isn’t that a diseases …?

      Isn’t that a harm …?

      Isn’t that a damage … ?

      and you never comment about that ...

      Common … answer me right now … you damn bloody old hypocrite … regular sin maker … fasiq & munafiq …

      TULISAN ANDA UMPAMA PENDITA … TAPI FIKIRAN & HATI ANDA SEMUA DUSTA …

      Delete
    3. ORANG YG BERANI MENULIS DGN MELETAK NAMA ADA 2 JENIS:

      1. DIA MEMANG SEORANG YG BAIK DAN TULISANNYA BERNAS DAN LAYAK DIBERI SANJUNGAN.

      2. DIA SEORANG YG DESPERADE BERANI MATI TIDAK PEDULI DENGAN ANGGAPAN PERSEKITARAN SAMADA PUJIAN ATAU MAKIAN/KEJIAN.

      REENTRY CAPSULE BOLEH DIGOLONG DLM GOLONGAN KEDUA.
      OTHAMAN AHMAD TIDAK LAYAK DALAM GOLONGAN 1 MAUPUN GOLONGAN 2. SEBAIKNYA SHJ EN OTHAMAN AHMAD, ANDA TULIS SHJ DGN TANPA NAMA.

      Delete
  21. Good morning ...........

    BN/UMNO won because of the Malay rural population still believing and trusting the government. A big numbers of the elite Malays of the cities rejected the government. Of course, the Chinese population almost totally dropped the BN. As the Malay proverb that says ‘Sayang anak, pukul-pukulkan’, the government must no more entertain unnecessary ‘demand’ from the Chinese. Seriously, the Minister of Education should look into the ‘vernacular system’ that is being practiced in the country. Is it healthy in our multi-racial society? The national language should be given the chance to survive. ‘One Malaysia’ is a big failure. Unity should focus on the main language that can probably unite the people.

    Compared to the uselless Anuar Ibrahim, I am more comfortable with Prime Minister Najib, but unfortunately, he is not like his dad the late Tun Abdul Razak. PM Najib is no ‘black coffee without sugar’. To have him is like forcing yourself to drink ‘two-in-one’ black coffee with sugar. If he is a real gentleman, I believe he will leave the government and make way for other individual that do not come with a huge expensive handbag too!

    Nobody in the right mind wants to live in a chaotic and unbalance country. The Chinese businessmen knew that. If the Chinese population is unhappy with the present government, then let it be. They made their choice to be with Pakatan and not BN. Indeed, they are unhappy now because of the feelings ‘so near yet so far’. Bak kata orang, tidur sebantal, mimpi lain-lain.

    Have a nice day.

    ReplyDelete
  22. yg mana keje kene reject ngan sykt cina bolihla mohon ngan syarikat bumiputra antarabangsa san miguel hanya calon bumiputra amno saja yg layak memohon, parti pas-pus& pkr tak layak dipertimbangkan

    ReplyDelete
  23. Itulaaa,orang Melayu nak kerja makan gaji saja,berniaga sendiri tak mahu.Perniagaan 99 % di miliki oleh orang Cina,peluang pekerjaan yg mereka hasilkan banyak,berbanding dng peluang bekerja dgn kerajaan,mahu tak mahu Melayu kena meminta-minta kerja dari merka.Kalau tak mahu di paksa itu ini,jangan kerja dgn orang,buatlah kerja sendiri peluang berada dimana-mana.Aku bukan nak sokong pemilik perniagaan tu,tapi kadan-kadang terasa juga malu dengan mentaliti Melayu ni,komplen je yg tahu,manja sangat.Orang lain semuanya salah,kerajaan salah,Umno salah,pemimpin salah,majikan salah....masalah kecilpun dirisendiri tak tahu nak cari jalan penyelesaian.

    ReplyDelete
  24. parpukari tinduputu sootha sori..

    bab ini aku setuju dengan ko..

    aku pon ada masalah jugak. minta pendappat pembaca,,,

    ada staff melayu islam, berdegil tak mahu pakai tudung..katanya tak de paksaan dalam agama dan suami dia pon tak suruh dia tak pakai tudung..



    ReplyDelete
  25. Yang kurang jar ni foto zzoom!

    ReplyDelete
  26. BOIKOT BOIKOT BOIKOT FOTO-ZZOOM!!!

    BOIKOT BOIKOT BOIKOT FOTO-ZZOOM!!!

    Kasi mereka bangkrup dan melutut kepada Melayu!

    Ingat, selagi mereka masih memegang ekonomi, selagi itu mereka tidak takut dan gentar dengan kita. Dan selagi itulah mereka menghina dan memprovakasi kita orang Melayu.

    Tunjukkan kuasa pembeli orang Melayu dengan memboikot FOTO-ZZOOM. Kerana FOTO-ZZOOM telah memaksa perempuan2 Melayu untuk membuka aurat dengan tidak dibenarkan memakai tudung dan dipaksa pakai skirt.

    Ingat, adakah anda mahu jadi seperti Thailand? Tokey2 rumah pelacuran di Thailand, kebanyakkannya adalah orang Cina, sedangkan pelacur2nya adalah orang Thai. Adakah anda sanggup melihat perempuan2 Melayu dilacurkan oleh tokey2 Cina?

    BOIKOT BOIKOT BOIKOT FOTO-ZZOOM!!!

    Boikot FOTO-ZZOOM sampai bangkrap!!!

    Sebarkan pada semua bloggers untuk boikot FOTO-ZZOOM!!!

    ReplyDelete
  27. demo aman depan pejabat fotozzoom di No. 7-11, Jalan SG 1/3, Taman Sri Gombak, 68100 Batu Caves, Selangor selepas solat jumaat esok....maklumkan kepada orang ramai...

    ReplyDelete
  28. buka semua habih lahh lagi baik....kasi stimmmm

    ReplyDelete
  29. syarikat bunga reben pun sama. dan byk kedai2 kat campbell dan pertama pun tak bagi staff bertudung (dan solat). even kedai KK24 hrs tu pun tak silap saya tak boleh.

    those muslim tu sblm dan selepas keje baru bertudung. sampai kedai, terus bukak.

    ReplyDelete
  30. baru padan muka melayu...cina tak pernah maki cina...tapi melayu tiap-tiap hari maki melayu...yang pandai maki....yang bodoh maki..jadi melayu suka maki melayu sebab tak berani maki cina....cian buat hal masa 13 Mei dulu..ada melayu kata melayu yang buat hal....bila melayu kata cina tak kuat ada melayu kata cina kuat dan hebat....ada melayu kata DAP tu parti cina tapi ada melayu kata DAP parti untuk orang melayu...kenapa la bodoh punya melayu...jadi bila cina suruh pakai skirt susah apa pakai la....bodoh

    ReplyDelete
  31. nak boikot jangan riuh buat la secara sulit...ni riuh rendah..kedai tu maju jugak

    ReplyDelete
  32. apa pun melayu akhirnya dok macam tu jugak laa..pong pang pong pang habuk pun tak dak..hero kedai kopi

    ReplyDelete
  33. Nak berjuang untuk Melayu ayuh jangan banyak cakap susun program..buat dan jangan cakap banyak..jangan cerita pasai mana nak cari bajet..kami sentiasa bergerak..tak cakap banyak pun

    ReplyDelete
  34. Melayu jadi jarum memang pandai.cucuk sana cucuk sini tapi setakat aje...dan melayu juga yang cucuk diri sendiri sampai rosak...mai la bersatu dan buat sesuatu untuk generasi stempat dan sekeliling kita

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!