PANAS! DEMO NGO MAWAR TERHADAP PENIAGA BESAR YANG MENINDAS PENIAGA KECIL MELAYU ISLAM!






Berikut adalah kenyataan media yang dipetikd ari Utusan Online:

KUALA LUMPUR 26 Jun - Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menyuarakan kebimbangan bagi pihak pemborong dan peruncit yang bakal mengalami kerugian akibat hasrat pembukaan lebih banyak pasar mini oleh rangkaian pasar raya besar, khususnya di kawasan perumahan.

Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, walaupun langkah pasar raya besar itu dilihat sebagai satu usaha mewujudkan suasana persaingan secara sihat, namun strategi mereka akan menjejaskan ekonomi peniaga runcit kecil-kecilan.

"Ini berikutan lambakan pasar mini berjenama akan menyebabkan kedai runcit tidak lagi menjadi pilihan pengguna memandangkan harga barangan ditawarkan rangkaian pasar raya itu lebih murah.

"Perbezaan harga berlaku kerana pasar mini merupakan cawangan daripada perniagaan runcit yang beroperasi dalam skala besar dan mampu membeli stok secara pukal, sekali gus memperoleh harga lebih murah berbanding kedai runcit," katanya dalam sidang akhbar di ibu negara hari ini.

Katanya, bukan niat menghalang pasar raya besar mengembangkan operasi perniagaan mereka tetapi biarlah dilakukan secara adil dan pada masa sama tidak menjejaskan perniagaan runcit kecil-kecilan.

"Ini berikutan terdapat kira-kira 50,000 pemborong dan peruncit di seluruh negara yang bergantung kepada perniagaan itu untuk mencari sumber pendapatan," katanya.

Katanya, walaupun pengguna memperoleh manfaat dari segi pilihan barangan, namun kesannya dalam jangka masa panjang akan menyebabkan pasar raya besar memonopoli rangkaian perniagaan runcit.

"Keuntungan yang pada mulanya boleh dinikmati oleh lebih 50,000 peruncit, akhirnya dimonopoli beberapa pemilik pasar raya besar," katanya.

Sehubungan itu, pihaknya meminta supaya kerajaan mengkaji terlebih dahulu cadangan dan hasrat pasar raya besar itu sebelum membuat sebarang keputusan.

Sementara itu, Pengerusi Pemborong dan Peruncit Muslim Malaysia, Amanullah Maideen turut menyatakan kebimbangan bayaran sewa kedai akan meningkat berikutan pasar mini tersebut menawarkan harga lebih tinggi untuk mendapatkan lokasi perniagaan.

"Apabila kedai runcit berada di kawasan sama, sudah tentu pemilik kedai juga akan mengenakan sewa mengikut harga semasa. Peniaga runcit kecil-kecilan tidak mempunyai pilihan, terpaksa menaikkan harga barangan," katanya.

Pada masa sama, beliau meminta supaya pasar raya besar tidak membuka cawangan pasar mini di lokasi yang telah mempunyai banyak kedai runcit.

Katanya, dari segi tawaran harga pula, pemilik kedai runcit tidak ada masalah untuk menawarkan harga barangan lebih murah jika diberi peluang membeli barangan secara pukal bersama-sama peniaga kecil yang lain.

"Namun disebabkan terpaksa membeli barang-barang daripada pembekal pada harga lebih mahal daripada pasar mini, menyebabkan kami tidak dapat menawarkan harga rendah kepada pengguna," katanya.

Dalam pada itu, Persatuan Keselamatan Pengguna Kuala Lumpur, Samsudin Mohamad Fauzi berkata, kerajaan perlu memandang serius perkara ini kerana sekiranya syarikat besar dibiarkan memonopoli perniagaan runcit, dikhuatiri akan membunuh ekonomi peruncit tempatan.

"Tidak mustahil suatu hari nanti harga barangan akan dikawal oleh syarikat-syarikat besar yang menjalankan perniagaan runcit kerana mereka memegang kuasa monopoli tersebut," katanya.

Sehubungan itu, bagi memberikan keadilan kepada semua pihak, beliau meminta supaya syarikat-syarikat besar meneruskan operasi perniagaan dalam skala besar menerusi pasar raya dan biarlah peniaga kedai runcit meneruskan perniagaan secara kecil-kecilan.

HOUSE PK menyokong penuh tindakan NGO ini. Kita mesti fikir bagaimana untuk majukan perniagaan orang Melayu Bumiputera.

41 Responses to "PANAS! DEMO NGO MAWAR TERHADAP PENIAGA BESAR YANG MENINDAS PENIAGA KECIL MELAYU ISLAM!"

  1. parpu ... engkau kata mahu beri signal kepada ah jib gol bahawa dasar dia sebagai bapa liberal dalam umno perlu ditentang ...aku melihat bahawa PAU tidak mungkin menyebabkan ah jib gol berundur ... bahkan dia akan kekal bertahta di singgahsana presiden umno ...
    dan nampaknya tidak ada cara lain untuk menghantar signal kepada ah jib gol ... melainkan semasa prk di kuala besut ... maka marilah kita berkempen untuk pas ... walaupun aku benci kat pas ... tetapi demi sebuah perjuangan memartabatkan kembali umno tidak ada salahnya engkau berkempen untuk pas ... kerana apa yang aku nampak hanya melalui kaedah ini signal bahawa dasar dan tindakan ah jib gol yang mana kita tidak bersetuju itu kita tolak ...
    dan secara tidak lansung engkau mampu promote kan diri engkau yang dipandang sebelah mata oleh pimpinan umno dan kurang membantu engkau dalam pelestarian perjuangan engkau ... persoalannya adakah engkau berani ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk makluman semua;
      anon diatas adalah contoh red bean army.

      Delete
    2. Anon 3.10 a.m.

      Jangan cerita pasal Islam Liberal kalau pemimpin Melayu dalam PAS dan PKR memantat keliling pun tak diambil tindakan.

      Cina PR berleluasa menghina Islam dan membina premis maksiat pun dibiarkan.

      Kalau lu RBA, lu memang sial ham ka chan.

      Delete
    3. maka akan kekallah ah jib gol dengan kebodohannya ...
      maka akan kekal berkuasalah punah tak sihat dalam umno yang menjadikan ah jib gol sebagai sumber inspirasi mendapat 25% dari nasihat yang diberikan ...
      maka tidak perlulah bertempik dan berhujah ah jib gol perlu berubah ...
      maka tidak perlulah dipostkan dalam blog hang parpu ... bahawa omar ong perlu disingkirkan ... sahlan perlu dikeluarkan ... KJ adalah sikitol jahanaman yang perlu dinyahkan ... dan ramai lagi punahsihat dalam umno ... yang perlu dihapuskirakan ...
      dan akan kekal berkuasalah mereka semua ... kerana mereka semua kini adalah kelompok yang amat berkuasa dalam umno kini ...
      maka akan berubahlah umno menjadi pembankang untuk pru 14 nanti ...

      Delete
    4. Kami x rela cina dap menguasai negara dgn mperkudakan pas dan pkr, shigga kalimah Allah s.w.t snggup digadai apatah lagi perkara2 lain. Adakah dgn mberi undi kpd pas dan pkr maka martabat Islam dan Bumiputera akan dijulang oleh PR ini...huhuhuh..Cina dap x habis2 nk menipu sbb ingat bumiputera bodoh dan mudah dpbodohkan.

      Delete
    5. tidak ada bezanya umno ... pas ... dan pkr ... apabila kita membicarakan persoalan survival melayu dan islam ...

      dalam parti agama pas apabila undang-undang melarang perempuan memotong rambut diluluskan oleh dun dan dilaksanakan oleh penguatkuasa ... maka apabila ketegahan dan larangan penguatkuasaan itu dibuat oleh mursyidol am dap ... kapal sing ... maka undang-undang itu pun dihapuskira ...

      dalam pkr ... apabila mahu undang-undang murtad dibentangkan dan perlu mendapat mandat untuk menyokong ... nwar berahi al-mehdi perlu mendapat blessing dari ambigal dan kkalifah lim ... barulah pendirian jelas akan diberikan ... hem agak kau orang mahukah khalifah lim dan ambigal kafir laknattullah mahu menyokong undang-undang murtad yang akan merugikan puak dia orang ...

      dalam umno ... mca boleh memberi kata pemutus samada undang-undang yang telah dibentangkan itu diterima untuk dilaksanakan atau tidak ...
      tak percaya rujuk blog yang ini ... http://azlantaib.blogspot.com/2013/07/muhyiddin-tewas.html

      seeloknya aku cadangkan pemimpin umno, pas dan pkr melantik puak kafir laknattullah menjadi penasihat agama islam dalam membuat draf dan perlaksanaan undang-undang islam ...

      Delete
    6. Sahlah RBA tu... gaya bahasa pun boleh kenal...

      Delete
    7. tu bukan rba... tapi sindiran ke pemimpin atas.. hanya dr 3 mana lebih boleh jaga bangsa dr yg parah.... umno tetap relevan hanya sebahagian pemimpin telah lupa diri dan bangsa.. jadi cara terbaik mereka yg memusnahkan bangsa melayu dan menjadi pengkhianat wajib diturunkan.. semua lapisan harus dipertandingkan.. jgn lagi kita ikut org atau termakan janji atau ambik duit. Berfikirlah secara waras dan lihat tindakan mereka selama ini..

      Delete
    8. parpu ... engkau sepatut mempunyai semangat yang berani untuk berjuang ... lagipun seperti rintihan engkau suatu ketika dulu ... pemimpin umno tak pandang pun engkau ... engkau tidak dibayar pun oleh pimpinan umno ... so beranilah berdiri di atas perjuangan ...

      tidak perlulah engkau menjilat ah jib gol yang bangga dengan sekolah vernakularnya ...

      tidak perlulah engkau memahat sokongan kepada muhyideen yang tidak mampu menghidupkan enakmen undang-undang murtad yang dibentangkan tetapi akur dengan taatnya kepada cina mca yang mana tiada seorang cina pun menyokong parti mca itu ...

      tidak perlulah engkau mencium tangan sikitol jahanam yang sedang giat memperkukuhkan kedudukannya dan mencantas habis musuhnya ...

      berdirilah sebagai seorang pahlawan ... dan prk kuala besut adalah medannya ... medan untuk bersuara ... menyatakan hasrat luka hati bangsa melayu terhadap pimpinan bangsa melayu sendiri ...

      tidak kiralah pemimpin itu dari kalangan parti agama pas, pkr mahupun umno ... semua pemimpin bangsa melayu kelihatannya sembah, sujud, taat setia kepada puak kafir laknattullah ... sehingga dalam perlaksaan enakman islam pun perlu mendapat persetujuan dan kata putus dari puak kafir laknattullah ...

      kata pepatah cina ... seribu langkah bermula dari langkah yang pertama ...
      dan langkah yang pertama itu adalah di dalam prk di kuala besut ... keberanian dan kebijaksanaan penduduk kuala besut diperlukan untuk menyatakan luka hati bangsa melayu ... dan ianya perlu dilakukan sekarang ... sebelum semuanya sudah terlambat ...

      kempen menghapuskan sekolah vernakular ... sebagai lambang menolak ah jib gol hendaklah dimulakan sekarang ... dan oleh pengundi di kuala besut ...

      Suatu tindakan bersepadu perlu dilakukan ... dan jangan harapkan perkasa sahaja memperjuangkan nasib bangsa melayu ...

      ah jib gol pendokong sekolah vernakular pasti turun semasa kempen pru nanti ... dan janji manisnya akan keamanan, kemakmuran dan peruntukan juta-juta untuk kuala besut akan dilaung-laungkan ... tetapi selepas menang ... janji itu hanya tinggal janji ... sebaliknya akan dilestarikan setelah umno kalah dalam prk dan usaha menebus kekalahan melalui pru 14 diusahakan ... percayalah itulah sikap dan perangai umno ...

      semasa menyambut kedatangan ah jib gol ... wahai penduduk kuala besut ... tirulah bagaimana cina ah beng buat semasa mereka menyambut ah jib gol ... tetapi pada masa itu keluarkanlah banner, banting, manila kad yang bertulis :

      "KAMI SOKONG UMNO SEKIRANYA KERAJAAN MENUTUP SEKOLAH VERNAKULAR"

      "KAMI SOKONG UMNO SEKIRANYA KERAJAAN MEMBERHENTIKAN PERUNTUKAN KEPADA SEKOLAH VERNAKULAR"

      "SEKIRANYA SEKOLAH VERNAKULAR TIDAK DITUTUP TETAPI PERUNTUKAN DIBERHENTIKAN KAMI SOKONG UMNO SEKIRANYA GURU MELAYU YANG MENGAJAR DI SEKOLAH VERNAKULAR DIBERIKAN GANJARAN GAJI YANG LUMAYAN DAN PELBAGAI KEMUDAHAN MELEBIHI DARI GURU CINA"

      Semoga dengan mesej ini yang datangnya dari pengundi kuala besut akan membuat ah jib gol tersedar dari mimpinya ... dan pemikiran dia akan berubah ... bahawa bangsa melayu tidak boleh diperbodohkan oleh mereka yang kononnya bijak pandai itu ...

      Delete
    9. Masalahnya pas lagi teruk dalam bab membodohkan melayu

      Delete
    10. ada 2pilihan umno dan pas.. mana lebih byk kebaikan menjaga bangsa dan agama atau mana lebih byk memberi keburukan bagi bangsa dan agama... dua dua ada keburukan tapi yg mana lebih parah..

      saya pilih umno walau saya bukan ahli umno dan bukan org besut... pas lebih tunduk hanya mampu angguk saja.. penang satu negeri aje dia tak boleh jaga melayu. lagi parah melayu dihalau ditindas dianiaya. begitu juga pkr...

      tanah melayu kebih parah dirampas diambil cina dap.. bab agama... pas hanya mampu berkata dlm masjid utk tarik undi tapi tdk mampu bersuara jika melibatkan agama dlm rang undang undang perlembagaan hanya diam.. depan dap semua ikut telunjuk dap cina kafir..

      sebab itu walau mca telah bersama BN begitu lama.. mereka masih tdk puas kerana gagal merampas kuasa.. satu cara lain mereka bermuka.. dpn lain belakang berpakat.. dan dap main peranan dlm pas pkr pakatan.. sanggup buat apa saja utk meraih undi melayu...agama pakaian duit semua digunakan.. pakai baju pas pun sanggup seolah mereka setia.. jika setia dan hargai melayu kenapa tindas melayu di penang.. kenapa pertikai agama islam sebagai agama persekutuan..

      dah menang lihat sekarang..???? pas semakin hilang taring hanya duduk bawah dap??? walau cina sikit tapi aneh dap byk menang...sejarah kedah telah menceritakan byk kisah dibawah pas.. dap juga berkuasa.
      Semua cina kan.

      Jadi yg mana lebih byk buruk bagi bangsa dan agama... dlm umno pemimpin silih berganti.. moga akan dtg Allah kembali memberi pemimpin seperti era Tun Razak dan Tun Mahathir.. tapi tdk pkr dan pas... dr dulu tak berubah.. lagi parah??? parti anak beranak.

      Delete
  2. nampaknya perjuangan islam di persada politik malaysia semakin layu ...
    jika pas dengan taat dan akurnya merunduk kepada khalifah lim ...
    apa kurangnya umno ... mereka pun tidak mahu ketinggalan untuk patuh dan sujud kepada mca ...
    walhal dalam pru 13 ... bn mengalami kekalahan dibanyak kerusi kerana puak kuning ini tidak undi pun bn ... tetapi kerajaan bn kekal berkuasa ... untuk apa umno merayu, taat dan patuh serta sujud kepada puak kuning ini ...
    anda boleh baca ketaatan umno kepada mca dalam blog ini :- http://azlantaib.blogspot.com/2013/07/muhyiddin-tewas.html
    so ... jangan bicara pasal perjuangan islam dan melayu ... simpan saja dalam poket buat kenangan ...

    ReplyDelete
  3. Aku sokong red bean army kalau tujuannya untuk sedarkan golongan bangsawan berapa bangsatnya mereka kalau lupa daratan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang lupa daratan?

      Delete
    2. Lupa daratan macam kamu la contohnya...

      Delete
    3. Lbh baik gi jilat kasut RBA dpd melalak kat sini, tak laku pun.

      Delete


    4. NAMPAKNYA TAK SEDAR2 JUGA......contohnya KAMU SENDIRI!!!!!!!!!!!!!

      BODOH NAK MAMPOS!!!!!!!!!!

      Delete
  4. aku sokong kita boikot peniaga cina dan terus membantu peniaga melayu tokey bier san miguel, jgn lupe genting pon jgn boikot sbb 30% pemiliknya adala melayu mmg hebat peniaga2 melayu bertaraf internasional last skali aku minta jgn boikot bureeiet cine nanti marah pulok gomo

    ReplyDelete
  5. Red bean army tue propaganda. Bukan tujuan memberi pengajaran. Pengajaran dua2 pihak baru betul. Penang tue g bg pengajaran kat dap tue. Dlm DUN xde sesi perbahasan. Ingat zaman komunis pe. Diktator komunis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Red Bean Army babi ni hanya mahu melaga2kan Melayu je.

      Tu Tokong Pulau Pinang tengah sibuk memindahkan harta dan aset DAP sebelum dia disingkirkan dari jawatan, tak ada sekor babi pun yang bising.

      Babi berbayar macam tu la.

      Delete
    2. Melayu kena bwaspada sbb agenda cina dap melalui RBA tak akan padam selagi mereka x dpt rampas kuasa di tanah air kita ni. Cina dap melalui RBA akan lancar pelbagai taktik tmasuk menyamar entri dgn nama Melayu sama macam mrk mnyamar brand Melayu utk barangan makanan.

      Delete
  6. Mamak sila pergi mamposJuly 6, 2013 at 8:51 AM

    Ini semua adalah keling pariah bukan melayu leh weiiiiiii Masuk islam tidak bermaksud hang boleh jadi melayu. Ada paham? Keling tetap keling. Pariah tetap Pariah. Parpu, ko jangan lebih2, bab ko ni pun keling yg menyamar melayu kalau tak silap aku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua umat Islam adalah bersaudara. Tuhan tidak melihat bangsa, warna kulit tetapi ketaqwaan seseorang hambaNya.

      Delete
    2. Jangan buang masa cakap pasal ugama kat sini, KEBANYAKAN DISINI RED PIG ARMY LAKNATULLAH!

      Delete
    3. kalau kau tak nak buang masa pasal agama.. baik kau berambusss.. yg kau masuk sini apasal.. kau buat blog kau sendiri.. kau nak mampos nak mkn babi nak tayang gambar babi.. kau nak komen ikut suka hati kau... parpu tak suruh kau masuk. sape suruh kau komen..

      kau tak suka bab agama.. jadi kau berambus pergi blog alvin vivian.. itu takde agama bebas KAU sepuluh orang sekali jln
      pun boleh.. lantak kau selagi puas

      Delete
    4. boikot kita telah memberi kesan.. takde org islam yg marah jika sebut pasal agama... jika tak setuju tafsiran.. kita akan jawab dan beri hujah kita... ini rba atas gila meroyan kedai dah tak laku.. untung dah kurang.. mengamuk sakan kat sini.. blog yg naik semangat melayu dan boikot brg cina akan dtg lah makhluk ni yg takde agama.

      WOOIII HANJING.. KAU BOLEH BERAMBUS
      KAU LUPA BILA ADA KES LIBAT INDIA.. PEGUAM PAKATAN AKAN DTG BERJABAT TGN.. BUAT APA KAU MELALAK.. BUKAN KAH ORG PAKATAN SUKA INDIA.... LEBIH LAGI JIKA PENJENAYAH BANGSA APA PUN PEGUAM PAKATAN BELA.. UNTUNG KAU jgn kau keluarga kau kena tembak kena rompak sudahle...

      Delete
    5. betul tu anon.. cina dah melalak.. ngo melayu bersatu nak majukan org melayu.. selama ni dia org sekat bermcm cara supaya org melayu rugi... dah tak boleh lagi walaupun belum semua ikut boikot..

      belum semua melayu ikut boikit.. cina dah melalak bayangkan semua.. mamposs kau cina.. rasa aje la rba..Rasa Burit Amoi.. bukak la byk kat negeri pakatan.. tak boleh benteras kerana org tak bagi laporan dan polis disalahkan... ayoyo..lesen sape bagi dah bagi info.. dah bocoq.. semua dah lari.. tokey cina dah lari.. ayoyo ayoyo

      Delete
  7. Dari awal lagi kerajaan pakatan telah menunjukkan jenis pemerintahan yang akan dilaksakan sekira mereka berjaya menjatuhkan kerajaan...penindasan golongan miskin, penindasan golongan yang lemah, budaya kronisme yang begitu ketara, budaya mengumpul harta dengan cara melampau tapi masih ramai orang Islam yang menyokong PAKATAN SYAITAN ini sedangkan kita sedar bahwa golongan yang lemah dan miskin yang perlukan 'tongkat' untuk meneruskan kehidupan adalah orang Melayu Islam.

    ALLAH sudah pun menunjukkan bala yang akan menimpa umat Islam sekira DAP dan PKR dapat kuasa tapi pemimpin2 PAS masih terus membutakan mata dan memekakkan telinga. Mereka sanggup bersekongkol dengan PAKATAN SYAITAN yang terang2 punya niat jahat terhadap Islam dan umat Islam. Mana2 ustaz yang mengatakan bahwa menyertai PAKATAN SYAITAN itu hanya strategi PAS menunjukkan KEBODOHAN USTAZ2 ini walaupun ada PHD tapi kurang bijak dalam menggunakan akal.

    Kalau PAS ada strategy, tentunya PAKATAN SYAITAN juga ada strategy. Dengan bantuan kuasa asing yang pakar dalam mencipta fitnah dan menjatuhkan kerajaan
    yang mereka rasa tidak akan berkompromi dalam soal ugama Islam, strategy mereka tentunya lebih hebat yang tidak terfikir dalam otak2 pemimpin2 PAS dan juga ustaz PHD ini. Bayangkan seorang ustaz PHD menunjukkan gambar seorang 'pejuang' yang berjuang untuk menjatuhkan kerajaan Syria mati tersenyum dan gambar pejuang yang mempertahankan kerajaan Syria mati dalm keadaan perut terburai untuk menunjukkan seolah2 yang menentang itu mati syahid dan yang pertahankan itu mati dalam kemurkaan ALlah. Saya ingin tanya ustaz ini...tolong siapa saja yang tau ustaz mana yang saya maksudkan sampaikan mesej ini pada ustaz PHD ini.

    Soalan saya :

    1. Apakah ustaz ini pasti gambar yang ditunjukkan adalah gambar sebenar.

    2. Apakah ustaz ini pasti yang 'mayat' yang tersenyum itu sememangnya mayat bukan lakonan. Kalau video yang menunjukkan aksi seorang pemimpin politik berzina dengan pelacur tak boleh pakai kerana 'bukti besi' apakah gambar kertas boleh dipercayi???

    3. Apakah Sahabat2 Nabi dan para Syuhada dizaman Rasullulah s.a.w semuanya mati dalam keadaan tersenyum????

    4. Tidak adakah para Syuhada yang mati dalam keadaan badan mereka dikelar2 atau dipotong2 saya pasti ustaz ini lebih mengetahui tentang perkara ini kerana apa yang saya tau pun saya belajar dari ustaz ni melalui radio. Berapa ramai ulama2 terdahulu yang mati diseksa dalam keadaan yang mengerikan, apakah mereka mati dalam keadaan dimurkai oleh Allah???

    Buat pengetahuan ustaz ini, beberapa hari sebelum ulama Syria mati dibom dalam masjid, seorang rakan bermimpi bintang jatuh dari langit, menunjukkan bahwasanya seorang ulama, seroang pewaris Nabi akan meninggalkan kita. Ulama ini dibom kerana menyokong kerajaan yang sedia ada.





    ReplyDelete
  8. Sekarang pon dah nampak kekaldaian pas ni merayu2 nak jadi MB selangor habok tak dilayan. Kat kedah bila kalah dia salahkan bekas mb dia.
    Kaldai2 ini ingat mereka bijak tapi mereka tak tau lagi siapa itu dap.

    ReplyDelete
  9. Mula2...kita kena hancurkan ekonomi kaum cinabeng ni dulu untuk kita lemahkan mereka....kekuatan mereka selama ini hanya kerana mereka banyak duit...hasil dari keuntungan berniaga di mana orang melayu jadi pembeli utama. Orang melayu purchasing power sekitar RM3~4 billion sebulan. Jika kita tumpukan hanya membeli barangan melayu/islam, nescaya kita akan lihat bisness puak cinabeng ini akan makin merudum dan bangkrap. Kita mampu lakukan, dengan kita Boikot barangan cina ini dan gantikan dengan barangan melayu. Bila mereka tak ada duit, mereka akan lemah dan tak bermaya lagi. Kita perlu sentiasa ingat, puak Cina dan duit adalah ibarat hidup dan mati...tanpa duit, puak cina ini akan mati terus...JOM KITA BERSATU JOIN FB GROUP BOIKOT BARANGAN CINA INI.....https://www.facebook.com/BoikotBaranganCinaDAP?fref=ts

    ReplyDelete
  10. ya setuju, boikot semua kedai cina!
    Boikot jugak kedai-kedai melayu + kedai mamak + kedai india yang banyak cekik darah.

    ReplyDelete
  11. Ya boikot supermarket besar jual barang terlampau murah menjadi kedai mini market Melayu/Islam macam mana cari makan. Kita duit banyak dan senang cari jadi beli barang mahal pun tak ada hal yg penting kita sokong kedai mereka. Kita miskin tak apa yg penting mereka kaya. Hehehe..

    ReplyDelete
  12. sembang bnyk pun x guna.melayu islam perlu bersatu.itu aje

    ReplyDelete
  13. Boikot kedai Cina tetap boikot...

    ReplyDelete
  14. boikot sampai lunyai............

    ReplyDelete
  15. tak logik langsung hujah2 puak macai balacai DAP PKR sosialis.
    Korang balik cuci jamban la RBA

    ReplyDelete
  16. dei pundek paria keeling kerala malbari islam paria pundekmak poorah ,G ekspress bukan kepunyaan cina, syariat giant telah dibeli oleh mat salleh hong kong sejak sedekad lalu lah mamak kutty.islam pariah nak buat fitnah , nama islam diperkudakan.

    ReplyDelete
  17. Boikot 7 Eleven (Vincent Tan)

    Boikot GIANT

    Boikot ECONSAVE

    Boikot FAMILY STORE

    Boikot TONG HUP (Berdekatan Masjid Kg Hulu, Melaka)

    Boikot Pasaraya COWBOY di Malim, Melaka.

    Boikot The Store

    Boikot Recycle Furniture di Cheng, Bachang, Bukit Piatu (biar lingkup Cinabeng ni)

    Boikot Jonker Walk (pusat gangster dan barangan ciplak China)...low class...

    Boikot Madam King di Jalan Bunga Raya, Melaka.

    Boikot biskut Hup Seng, Julie's, Mamee (kilang di Ayer Keruh, Melaka).

    Boikot Munchy's (kilang di Batu Pahat).

    Boikot Bee Loon di Little India, Melaka (jual pakaian seragam sekolah) ..kasi mampos Cinabeng ni!

    Boikot semua kedai hardware Cinabeng! Ada 2 kedai hardware Melayu (jual cat, paip, besi dll) di Bukit Rambai Melaka. Ada juga kedai hardware (jual pasir, bata, simen, besi dll) di Bukit Balai, Durian Tunggal, Melaka.

    Boikot semua kedai tayar Cinabeng!

    Boikot semua kedai aksesori kereta Cinabeng!

    Boikot semua kedai computer Cinabeng!

    Boikot STYGIX di Bukit Beruang, Melaka, NCS di Ong Kim Wee, Melaka.

    Boikot semua kedai computer PC World. Semua Cinabeng punya kecuali satu di Durian Tunggal (budak Melayu punya).

    Boikot semua kedai kasut Cinabeng.

    Boikot semua kedai peralatan sukan Cinabeng.

    Beli produk sukan di Al Ikhsan, dan ada satu lagi milik Melayu di Bangunan MARA lama di Hang Tuah Mall.

    Boikot semua kedai jeans Cinabeng!

    Ada satu kedai jeans milik Melayu di Dataran Pahlawan, Melaka yg jual jenama Lee dll.

    Boikot semua pusat tuisyen Cinabeng!

    Boikot semua kedai jahit Cinabeng.

    Boikot kedai kain Nagoya (milik Cinabeng)

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!