KEJUTAN LUARBIASA DI KUALA BESUT? APA BENDANYA? MOH LE BACA



Teka teki nama calon kedua dua parti bertanding terjawab sudah, dimana PAS mempertaruhkan Endot@Azlan Yusof atau lebih dikenali sebagai Che long dikalangan penduduk tempatan disini, manakala Barisan Nasional meletakkan Tengku Zaihan Che Ku Abdul Rahman , kedua duanya muka baru dihidangkan kepada rakyat Kuala Besut untuk dipilih mewakili mereka. Yang pasti kedua duanya bukan pengedar PIL KUDA atau pendokong fahaman STALIN.

Apa yang menarik disini adalah PAS telah melantik Datuk Husam Musa sebagai Pengarah Jawatankuasa Induk Pilihan Raya Kecil (PRK) Kuala Besut untuk mengepalai kempen mereka dan seperti biasa banyak pengumuman terkejut yang ‘LUARBIASA’ bakal diberikan oleh Datuk Husam seperti mana semasa beliau menjawat jawatan Exco dalam kerajaan Kelantan dulu dan semasa beliau bertanding untuk merebut kerusi Parlimen Putrajaya semasa PRU 13 lalu. Ramai pemerhati melihat ia tidak lebih dari mengubati hati Husam yang telah disisihkan dari jawatan exco negeri setelah PAS mengekalkan pemerintahan di Kelantan, manakala secara peribadi saya beranggapan ia bakal menambahkan lagi senarai kegagalan kepada ‘track rekod’ Husam selepas membuat berbagai ‘KEJUTAN LUARBIASA PADA RAKYAT KELANTAN’.

Apakah nanti akan ada pengumuman luar biasa seperti ‘STADIUM BARU TERAPUNG ‘ di Kuala Besut bakal dijanjikan? Sama sama kita tunggu, kerana di dalam suasana Pilihanraya Kecil begini isu isu setempat lebih dominan dalam menentukan pola pengundi di sini. Para pengundi tidak akan terkesan sangat dengan cerita cerita diluar seperti isu BLACKOUT, mereka juga agak sukar melihat BANGLA berkeliaran di Kuala Besut untuk termakan dengan isu pengundi Hantu. Jadi jalan yang perlu dipilih oleh PAS adalah dengan menjanjikan sesuatu yang agak luarbiasa untuk memikat hati rakyat Kuala Besut?

 
Idea kerusi dun 16:16 juga , diperingkat ini bukanlah suatu yang boleh memikat hati rakyat Kuala Besut kerana ia seolah olah ‘ cuba memperjudikan nasib’ mereka kepada sesuatu yang belum pasti apabila Dun ‘tergantung’, ramai dari penduduk Kuala Besut tidak mahu mereka dijadikan bahan ujian untuk sebuah masa depan yang belum pasti. Dengan majoriti 2434 amat sukar untuk PAS memenangi isu dan inilah yang membuatkan tidak nampak kesungguhan di pihak PAS untuk memenangi Dun Kuala Besut, hanya sekadar untuk ‘cukup syarat’ bertanding.

Sumber: Kickdefella

20 Responses to "KEJUTAN LUARBIASA DI KUALA BESUT? APA BENDANYA? MOH LE BACA"

  1. Bn pasti menang aku tengok muka calon bn tu sejuk je
    muka calon pas macam dipenuhi dosa
    'your face is your attitude'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Calon BN ini umur dia 37 tahun, umur sama dgn KJ ... he he he ... orang muda nak masuk, siap ko mat said, BN nak bagi MB muda pula kat Tganu lepas PRU14 nanti (itu pun kalu BN menang)... PRK ini mat said n the gang kena sabotaj habis budak hingus ni ....

      Delete
    2. Cara mt said disisihkan dgn tidak diberi peranan dlm kempen PRK Kuala Besut mmg nampak jelas bhw mt said dlm proses nak dicantas ... seterusnya budak engineer mentah itu akan dinaikkan dlm sepenggal lagi ... jeng jeng jeng .. pas tu semua geng mt said akan dipancung sekor demi sekor ... aku rasa mt said menyedari keadaan ini dan tak akan memberi laluan mudah kpd budak ini ... tidak mustahil nanti geng2 UMNO yg tua2 dan veteran dan juga geng mt said akan samada boikot PRK ini atau pun mungkin akan pangkah PAS ...

      Delete
    3. AnonymousJuly 12, 2013 at 6:02 AM

      Don't judge a book by it's cover ...

      Delete
  2. Ko tengok muka Mat Sabu Kaki Bau Bukit dan Stopa Ali Spender Putihman lagi sejok kejong teros!!! Wahkahkahkah

    Melayu Pembangkang semua nya Babi Haram tak boleh di percaya!!

    ReplyDelete
  3. Kebabian Melayu Pembangkang membuka jalan Cina Kominis Babi Besar Kepala dan Kurang ajar!!

    Rakyat Melayu Malaysia mesti bersatu mempertahankan Agama, Bangsa dan Negara!!

    Tak suka UMNO tapi jangan bersekongkol dgn Cina Babi dan Keling Pariah "ular kepala dua"!!!!

    MELAYU/BUMIPUTRA MESTI BERSATU!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. MEREKA NAK MENERAPKAN IDEOLOGI CINA TAIWAN. DALAM DEWAN BOLIH PUKUL MEMUKAL. SEKARANG DAH DIMULAKAN DGN MAKI HAMUN. TAOI YG PELIKNYA PASS DAN MACAI SOKONG!!!!. TAK NAMPAK KE CARA KAFIR LAKNAT NI. AWAK ORG ISLAM BOLIH TERIMA DAN TERIKUT2 BUDAYA KAFIR LAKNAT NI. PELIK BIN AJAIB. JGN SAMPAI ALLAH MURKA SAMA KAMU.

      Delete
  4. Cina Babi dah cukup Kerusi untuk memekak dalam Parlimen.

    Rakyat Melayu/Bumiputra jgn bantu Melayu Pembangkang, jangan undi Calon Pembangkang Melayu penjilat dubur DAP demi Agama, Bangsa dan Negara!!

    ReplyDelete
  5. Merasakan diri tidak berdosa, itu jugak suatu dosa....

    ReplyDelete
  6. Kalau Inginkan Durian Runtuh, Menangkanlah PAS Di Kuala Besut!!

    Bahang pilihanraya kecil DUN Kuala Besut sudah mula dirasai oleh semua pihak. Walaupun SPR hanya akan bermesyuarat Jumaat ini bagi menentukan tarikh penamaan calon dan hari mengundinya tetapi semua pihak, baik UMNO mahupun PAS iaitu parti yang bakal bertanding di kerusi itu seperti sudah melonjak semangat masing-masing untuk memenangi kawasan itu

    Bahkan jika pilihanraya itu diadakan pada bulan puasa pun, semangat mereka tetap sama.

    Di pihak PR, pada peringkat awalnya seperti nampak kecelaruan dengan PAS dan PKR masing-masing mahu meletakkan calonnya manakala DAP pula menyarankan agar dipulaukan pilihanraya walaupun jelas dalam pilihanraya umum lalu kawasan itu ditandingi oleh PAS. Sama ada semua itu suatu strategi atau percubaan melemahkan semangat musuh tetapi kini nampaknya semua sudah sepakat bahawa PAS yang sepatutnya meletakkan calonnya di Kuala Besut itu.

    UMNO pula sudah mengumumkan Muhyiddin Yassin sebagai Pengarah Pilihanrayanya dengan dibantu oleh Idris Jusoh selaku timbalannya. Beberapa nama bakal calon juga sudah mula kedengaran. Meskipun perlantikan Idris mungkin disebabkan kedudukannya sebagai Ketua UMNO Besut tetapi cakap-cakap sudah mula kedengaran bahawa UMNO telah mengenepikan Ahmad Said, Menteri Besar Terengganu dari sebarang peranan dalam pilihanraya kecil ini.

    beliau mungkin hanya menjadi pengiring kepada mana-mana pemimpin pusat yang turun berkempen ke kawasan itu nanti, suatu peranan yang jauh lebih kecil kerana biasanya seorang Menteri Besar akan dijadikan Timbalan Pengarah dalam pilihanraya kecil.

    Bagi kedua-kedua pihak, UMNO dan Pas, mereka akan berjuang habis-habisan untuk memenangi pilihanraya kecil ini. Dengan BN menguasai DUN Terengganu pada nisbah 17-15 kerusi sebelum ini, mereka mahu memenangi semula kerusi itu bagi mengekalkan kelebihan dua kerusi yang dimenanginya. Bagi PAS pula, mereka mahu memenanginya kerana ia akan menjadikan kedukan kerusi DUN Terengganu menjadi 16-16, suatu senario yang boleh memberikan pelbagai implikasi dari segi tafsiran undang-undang, Perlembagaan dan kuasa Sultan.

    Jika kedudukan seri berlarutan dan menimbulkan suasana yang tidak aman, DUN Terengganu kemungkinan akan dibubarkan bagi membolehkan pilihanraya peringkat negeri diadakan dan seterusnya untuk memilih siapakah pemenang yang sebenarnya. Dalam hal ini, jika dilihat dari sudut momentum, UMNO tentunya akan kecut perut manakala PAS melihatnya sebagai peluang terbaik untuk menguasai negeri itu.

    Walaupun BN menang di Kuala Besut dalam PRU 13 lalu dengN majoriti 2,434 undi melalui calonnya, Allahyarham Dr Abdul Rahman Mokhtar tetapi orang-orang Kuala Besut berkata, kemenangan BN ketika itu banyak disumbangkan oleh peribadinya yang disukai ramai. Lagi pula lawannya adalah dari muslimah Pas, Puan Nafisah.....bersambung

    ReplyDelete
    Replies
    1. ....sambungan
      PAS bukan saja bersemengat untuk memenangi DUN Kuala Besut bagi menggoncang kedudukan kerajaan Negeri Terengganu tetapi juga berdasarkan sejarah bahawa parti itu pernah memenangi kawasan itu beberapa kali sebelum ini. Kali terakhir PAS menang di situ ialah pada pilihanraya 1999, iaitu ketika PAS menguasai negeri Terenganu.

      Ini menunjukkan Kuala Besut bukanlah kebal buat UMNO dan BN. Jika PAS meletakkan calon yang betul, diterima ramai dan diikuti dengan cara serta strategi kempen yang betul juga, memenangi Kuala Besut bukanlah mustahil. Tambahan pula, belum apa-apa, PAS sudah pun mendapat bonus kempen apabila Ahmad Said disisihkan oleh UMNO sendiri dalam pilihanraya ini.

      Penyisihan Ahmad Said ini tentunya boleh dijadikan modal yang baik dalam kempen. Pilihanraya kecil ini antara lainnya ialah untuk mempertahan kedudukan kerajaan negeri dan Ahmad Said daripada terus tidak stabil, tetapi oleh kerana Menteri Besar sendiri diketepikan, ia tentulah juga membawa maksud bahawa UMNO tidak meyakini sepenuhnya kepimpinan dan kewibawaan beliau untuk terus mentadbir negeri itu

      Dalam hal ini, bukan saja pengundi atas pagar boleh diracuni keyakinannya dalam isu penyisihan Ahmad Said, bahkan iman politik orang UMNO juga boleh tergoncang dibuatnya, terutamanya penyokong kuat Menteri Besar.

      Selain itu, dengan kedudukan yang kritikal antara UMNO dan PAS di Terengganu sekarang dan masing-masing ingin memenangi kawasan itu, sudah tentulah pelbagai jenis habuan, pembangunan dan durian runtuh akan dinikmati oleh pengundi Kuala Besut sepanjang kempen pilihanraya berlangsung. Jika pilihanraya diadakan pada bulan puasa, pengundi Kuala Besut pastinya akan menikmati kemeriahan yang berpanjangan di bulan puasa ini. Jika orang di tempat mencari-cari Lailatul Qadar dan memohon doa dimurahkan rezeki, pengundi Kuala Besut mungkin tidak menang tangan menadah rezeki yang melimpah.

      Pada Hari Raya ini pula, pengundi Kuala Besut mungkin menjadi rakyat Malaysia paling mewah dan bergaya berbanding di tempat-tempat lain.

      Tidak diragukan lagi, terutamanya UMNO dan BN, mereka akan berusaha memenangi DUN Kuala Besut ini dengan apa cara sekali pun. Peruntukan pembangunan, habuan, jamuan berbuka puasa, morey, sahur besar-besaran dan pelbagai durian runtuh lainnya akan diturunkan silih berganti. Muhyiddin dan menteri-menteri kabinet juga akan sentiasa kelihatan di Kuala Besut membawa pelbagai peruntukan dari kementerian masing-masing.......bersambung

      Delete
    2. ....sambungan

      Pendek kata, orang Kuala Besut akan menjadi anak emas kepada kerajaan wassatiyah Najib.

      Itu baru semasa kempen di Kual Besut. Andainya jika PAS menang di Kuala Besut dan kedudukan jumlah kerusi DUN menjadi seri 16-16, sikap murah hati kerajaan Pusat akan lebih berganda lagi. Jika pilihanraya peringkat negeri terpaksa diadakan untuk menentukan siapakah pemenang yang sebenar, sekali lagi kerajaan Pusat akan berbelanja habis-habisan untuk memastikan mereka kekal berkuasa. Dengan kedudukan seri dan sama-sama kuat itu, tentulah UMNO yang menguasai kerajaan Pusat akan berbelanja semahunya dan akhirnya seluruh rakyat Terengganu menikmati untungnya.

      Andainya jika kemenangan PAS di Kuala tidak mengubah atau menggugat kedudukan kerajaan negeri berikutan UMNO mempunyai kelebihan undi Speaker dan Menteri Besar baru tidak perlu dilantik berikutan Menteri Besar sudah mengangkat sumpah di hadapan Sultan, untuk tempoh lima tahun menjelang pilihanraya akan datang, rakyat Terengganu juga akan dijaga serta dibelai sebaik-baiknya untuk memastikan kuasa dalam genggaman tidak terlepas. Sekali lagi, dalam tempoh lima tahun rakyat Terengganu akan mewah dengan rezeki, habuan dan ganjaran. Durian runtuh yang berganda-ganda akan dinikmati pula.

      Seluruh pengundi dan kawasan pilihanraya di Terengganu akan dijaga bagai si tua kaya yang baru dapat menikah dengan perempuan muda. Malah Ahmad Said yang selama ini kerap kali bersikap gedebe pun mungkin berubah menjadi seorang yang lemah lembut dan berbudi bahasa

      Ini bermakna pilihanraya kecil Kuala Besut yang pertama diadakan selepas PRU 13 memberi banyak kelebihan jika pengundi kawasan itu tahu menggunakan kuasa mengundi yang ada di tangan masing-masing dengan bijaksana. Fikirkan untuk kebaikan Kuala Besut dan juga untuk seluruh Terengganu.

      Delete
    3. ► Tak payah pening-pening lah pakcik.Undi PAS dah jelas satu sen tak berguna.Undi BN Cinabeng jugak yang disibuknya.Melayu nak gi mampos ke hapa lancau ke diorang peduli apa.Senang korang duduk diam-diam kat rumah tak payah undi la.Setakat makan moreh,sahur kenduri tu apa korang nak heran.Korang kat sana pun aku rasa makan lebih dari cukup.

      Biar miskin merempat tapi jangan jadi BANGSAT...!!!!

      Delete
    4. Aku pasti sekali BN/UMNO/SPR sdg ligat berbincang untuk menjalankan segala segala tipu khianat dan muslihat bagi memastikan tidak berlaku 16-16 di Tganu. Aku berani kerat bulu kotey 7 helai, BN mesti menang kat kuala besut ... mcm lalok kata nak potong kotey dia 7 kerat dulu ...

      Delete
    5. Apa barang kerat bulu Kotey.Aku tiap minggu kerat n trim bulu kotey.PtuiiiHHH....!!!!!

      Delete
    6. Saya setuju dgn AnonymousJuly 12, 2013 at 8:16 AM

      Dulu kerajaan dah banyak songlap duit minyak Tganu bilamana satu ketika royalti minyak kjaan Tganu dimansuh dan diganti dgn sedikit wang ihsan, kali ini adalah masa untuk rakyat Tganu nak balas dendam & cekik balik kjaan ... Biar PAS menang di kuala besut supaya jadi 16-16 dlm sidang DUN Tganu dan kemudiannya kjaan akan mula melihat Tganu sbgai anak emas sbb takut bila ada pilihanraya semula nanti kalah pulak ... kemenangan PAS di kuala besut akan membawa seribu rahmat kpd rakyat Tganu ...

      Delete
    7. Ana juga sokong, sbb kalu BN menang di Kuala Besut, mungkin nikmat pembangunan hanya akan dapat dirasa di Kuala Besut shj ... tapi jika BN kalah di Kuala Besut dan jadi 16-16, nikmat pembangunan akan dirasai oleh keseluruhan rakyat Tganu ... Kjaan pusat mesti nak bodek habis jika terpaksa nak diadakan pilihanraya semula negeri Tganu .

      Delete
  7. Redbean sudah mari...

    ReplyDelete
  8. Aku lnsung xsetuju dgn anoy 6:57 n seangkatan dgn nya.apapn jgn lupa speaker tu kn org bn.klu trjd pn 16-16 speaker blh setuju utk sebelahkn bn menang so jgn buat sial kta spr dh brpakat utk menangkn bn.yg dok berpakat utk buat sesuatu yg jht adalah macai pmbngkng.
    aparaa akai ada ka....

    ReplyDelete
  9. SENANG SAJA PAS MENANG MAKA DAP AKAN MENANG DAN MENGATUR STRETEGI UTK RAMPAK HAK MELAYU MELALUI PAS YG JELAS TAKUT DGN DAP. KALAU KAU ORG NAK RASA SGT CINA PERINTAH CUBALAH. JGN NANTI 7 KETURUNAN PUN MELAYU TAK DAPAT KUASA BALIK. TGK SINGAPORR SEBAGAI CONTOH. SEJAHAT2 UMNO MELAYU MASIH DI JAGA. SEBAIK2 CINASIAL APA DALAM MULUT KAU SEMUA NAK DIKOREKNYA. PERCAYALAH. NANTI MENYESAL.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!