CILI KASI TARUK! DIMANA KEBEBASAN SUARA YANG DILAUNGKAN OLEH PARTAI KOMUNIS DAP SELAMA INI? MANA CAT?

Wartawan Utusan Malaysia yang tidak dibenarkan masuk ke DUN Pulau Pinang untuk membuat liputan, mengangkat plakad di luar pagar bangunan DUN. Para pecacai DAP terutama yang berbangsa Melayu sangat berbangga dengan keputusan Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang cukup alergik dengan Utusan Malaysia kerana terlalu banyak rahsia mereka dibongkarkan, selain pembohongan yang tidak bertahan lama kerana dilaporkan oleh Utusan Malaysia.

Justeru, pembalasan dendam dengan menahan maklumat tersebut daripada tersebar, segera dilakukan. Tidak ada mana-mana wakil Utusan Malaysia dibenarkan membuat liputan sekaligus menyekat pengaliran maklumat menerusi saluran yang akan membuatkan mereka terpaksa menjilat ludah dan kahak sendiri.

Wartawan berkenaan, Mohd Firdaus Ismail, 27, mengadakan protes seorang diri selepas mendakwa dihalang daripada memasuki bangunan DUN Pulau PInang untuk membuat liputan majlis mengangkat sumpah jawatan Ahli Dewan. Walaupun bersendirian, tetapi gelagatnya menarik perhatian, memandangkan DAP seringkali mendakwa mereka adalah sebuah kerajaan yang telus, dan sentiasa mengamalkan kebebasan bersuara walaupun saman ke atas pengamal media melibatkan DAP cukup banyak berbanding UMNO dan Barisan Nasional yang setiap masa difitnah oleh media-media pro-Pakatan Rakyat.

Malu kerana perbuatan pengecut mereka terdedah, Speaker DUN Perak, Law Choo Kiang berkata, tiada sebarang arahan yang dikeluarkan menghalang wartawan Utusan Malaysia daripada membuat liputan. Bahkan Law Choo Kiang menyifatkan insiden berkenaan sebagai salah faham dan arahan yang dikeluarkan pada 2011 itu tidak lagi terpakai pada masa kini.

Baca seterusnya di Perak Today

35 Responses to "CILI KASI TARUK! DIMANA KEBEBASAN SUARA YANG DILAUNGKAN OLEH PARTAI KOMUNIS DAP SELAMA INI? MANA CAT?"

  1. yang ko susah hati sapa suruh?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. dlm kitab org kafir..bukan islam ada tak fasal fitnah..hukumannya apa.. balasannya apa..fasal kebohongan ada tak???? dlm islam kita semua tau..

      Bukan apa saja nak tau...byk sgt dah pas keluarkan fatwa sokong cina.. nak tau aje.

      Delete
    2. tak susah prihatin aje kat org kata TELUS BERSIH DEMOKRASI.. ada lagi tu org ngaku demokrasi tulen...tapi tak sangka pulak org ni marah rahsia dah terbongkar..

      kenapa la..pemuda Umno tak duduk ramai ramai kat situ berteriak DEMOKRASI SUDAH MATI..tapi jgn bawak lilin tau.

      Delete
    3. org melayu Umno memang tak susah sebab tu beri sokongan suruh tutup JW..org Melayu tak susah kalau bazar ramadhan nak ditutup kawasan pembangkang.

      Delete
    4. Hanya mlyu yg bodoh bonggok mpercayai DAPIG AKA KOMUNIS akan brlaku jujur lg ikhlas kpd org mlyu dn negara pimpinan org mlyu.. hak tuiii..

      Delete
  2. Dap takde batu pelir dengan utusan pun takut

    ReplyDelete
  3. Macam ni lah baru demo yang betul dan berani buat sorang2 aje, tak ganggu org ramai, laluintas, tak melalak2, cool & relax aje tapi punyai sasaran yang jelas dan berkesan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gua teringat dulu bekas seorang imam, namanya Firdaus juga, bila kalah pilihanraya lwn wan azizah … dia marah dan emosional… sepak tong undi ..

      Ini ada sorang lagi Firdaus pekak … peraturan wartawan utusan tak boleh masuk sidang DUN tu dah mansuh 2 tahun dah … lagi pun, dok melalak sorang2 tu nampak mcm kurang siuman ...

      Tidak pun dia memang tahu … tapi buat2 tak tahu dan mulakan piket … harap2 ada orang ikut … tapi tiada sambutan … nak cari popularity murah ..

      Delete
    2. kalau dah mansuh..kenapa sicina tu kata salah faham aje..dia org pun tak tau kenapa berlaku mcm tu..dia org tak tau ada halangan.. benda tu memang berlaku sebab tu cina tu kata konon salah faham..tuiiii

      Delete
    3. amboiiii..sedapnya mulut tak siuman.. puok pakatan melalak menjerit melaung buat kerusuhan mengganggu org nak meniaga berdemo mcm org gila berguling atas jln panjat pagar baring atas jln sesak jln raya pukul polis hancur kereta harta benda org.. tu SIUMAN NAMANYA.. benda tak wujud dijadi isu..akhirnya buat laporan polis dakwat hilang jam 5 lama pulak tu dah.

      ada hang nampak melalak..dia angkat kertas..oooo masa tu hang mesti ada kat tempat tu.. hang tengok dia mcm org gila tak siuman... tuiiii tuiii puiiii puiii

      hang pegi bela tu org melayu nak meniaga abis diroboh gerai diangkat brg..hang ada nelalak kat cina dap.. oooo nanti hang kata haram... kawasan cina tak pernah haram takde lesen pun takpe takde lesen jual babi pun takpe.

      Delete
    4. gua tak heran setakat sepak peti undi dibanding demo satu malaya tak boleh terima kekalahan bebbbb..laporan polis tak buat..

      gua tak heran setakat sepak peti undi dibanding suruh rakyat memberontak tak terima kalah. semalam dimerbok hari ni di parlimen..itu gua heran
      ada pulak semua org pakai baju bergaya nak angkat sumpah tapi suruh org boikot.. itu gua heran.. tuiiii tuiiii tuiii

      Delete
    5. Dalam You Tube dan akbar pihak pembangkang, Anwar, Kit Siang, Guan Eng, Mat Sabu & Hadi Awang bukan main lagi menyelar Kerajaan pusat BN menyekat kebebasan akbar (press freedom). Dengan paparan atas kejadian ini, terbukti siapa sebenarnya yang diktator dan tidak demokratik? Cina DAP baru menguasai satu negeri dah nak tunjuk lagak. Itulah akibat kebodohan sebahagian orang Melayu yang percaya dan menyokong cina DAP, (termasuk juga si KJ yg menyimpan Regina Lee sebagai Setiausaha Akbar di kemeteriannya). Masya Allah,,,,,,,,,,,,,, kan dah jadi masalah itu?

      Delete
    6. UMNO is actually unhappy with the intimate unity between PAS and DAP … they (UMNO) had been trying this with MCA for so long … but sadly it looks as if it’s going to end up with a ‘divorce’ … If this happen, UMNO will be left alone … being alone and to fight for majority in the parliament is a very challenging hard task or impossible rather … worst more if the coalition of PAS-DAP-PKR remain strong or get stronger … then the UMNO MPs (if they win) will have to sit at the opposition row …
      That is what really worrying the UMNO leaders right now … loosing the government is one thing but loosing their ‘gold chunk’ is very big deal of lost in the real fact ...
      So … what to do? The best thing to do is to create dispute among the coalition … put fire and bring them to a quarrel … damage, destroy them and make them break …
      But then, even when this is successful, then we’ll be having four main parties fighting around … UMNO, PAS, PKR and DAP … still UMNO cannot dominate the assembly hall even if they win …
      And UMNO is desperate …
      Then what is next…? Offer a coalition with PAS … malay-master agenda … malays will be strong then …
      But will PAS be willing … taking a very big risk of being cheated as what they had faced before … maybe they (PAS) will … under one condition, that is … PM must be from PAS …
      Will that be ok …?

      Delete
    7. OK jugak ... tapi...

      PM – Hadi Awang
      Deputy PM1 – Anwar
      Deputy PM2 – LGE
      Head Minister of PM Department – KJ
      Others – we decide later …..

      he he he ....

      Delete
    8. Habis ... Najib, Muhiyudin, Zahid, HIsyam ...????

      Delete
    9. Nik Ajis suruh ..

      Delete
    10. Anonymous July 1, 2013 at 11:21 PM
      No thanks for your unwelcome pleading,.....you ungrateful chinese DAPster. We Malays are so disappointed with you chinese, giving you an inch and you want a mile. We only have those 3 little words for you, "WE HATE CHINESE".

      UMNO+PAS sangat ditakuti oleh cina DAP. Mungkin hanya Melayu Baru Liberal saja yg sependapat dgn cina DAP. Jika ada kesedaran ini dan Melayu bersatu, kita tidak perlu 1 pun undi cina. Ingat ini bumi Melayu, Persektuan Tanah Melayu. Pulau Pinang masih kepunyaan Negeri Kedah yg dupinjamkan kepada Inggeris dulu.

      Delete
    11. Plakad hitam dgn tulisan putih mmg sgt terang dn jelas...syabas Firdaus anda mmg anak muda yg berani...

      Delete
  4. aku cukup2 hairan kenapa kerajaan takut sangat dgn kumunis demokrasi dap ni,,,walau pun dah menang,,,kalu kalah tak tau la

    ReplyDelete
  5. suratkhabar yg paling banyak kali kalah dalam saman memang tidak layak dilayan. Baru2 ni keluar pula kenyataan Utusan yg menuduh Tony Phua mahu Baazar Ramadhan ditutup. Saya yakin, Utusan kalah lagi kalau disaman oleh Tony Phua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 11.01am & 2.13 pm kalau bukan individu yg sama.. pastinya puak kitul dan mandeliar dr RBA yg sama!!

      spesis monkey see monkey do..!@

      Delete
    2. AnonymousJuly 1, 2013 at 2:42 PM

      kitol2 jangan sabitkan ya ... ini last warning!

      Delete
    3. kalah bukan bermakna salah..kalah bukan bermakna tdk bermakna..bahkan byk yg terbongkar..kalah itu penuh makna.. adakah kalah kerana tidak nemihak atau kalah kerana memihak satu pihak...penuh persoalan.. tapi jika teliti semua kes itu dan ikuti perjalanannya.. ia memberi makna dr org atas pagar akan memberi petunjuk.

      lihat kes terbaru.. teresa sendiri dah mengaku di mulutnya ia menentang islam sebagai agama resmi tapi sebenarnya itu sudah termaktub di undang undang.

      Jadi dipihak bukan islam seolah dia berjuang utk tdk bersetuju jika islam dijadi agama resmi..padahal dia tak boleh buat apapun dr dulu dr zaman raja dah termaktub.

      dia juga telah mengesahkan yg pakatan telah membuat pakatan membuat kandang babi MEGA tapi bila dah bocor..pakatan fitnah ke Datok Khir..hebat org islam setuju buat kandang babi mega. islamik katanya.
      Bertahun tahun Umno Datok Khir difitnah.

      Dlm kes nuor...lihat kata yuktes..bekas peguam nuor.. kalah bukan bermakna salah.

      Ikutilah jln cerita perbicaraan mahkamah. bagus utk kita menilai sendiri.

      Delete
    4. Tony Phua tak sebut pun pasal pasar ramadhan ... kenyataannya ialah:

      Kalau nak kirakan kesesakan ... perlulah diselaraskan dengan pasar2 tani dan pasar2 malam yg ada sekarang ...

      Utusan punya pemberita tambah pasar ramadhan mahu rendangkan ...
      rendang di sini boleh juga bermaksud melebarkan bagi gah ... dan ..
      boleh juga dimaksudkan rendang mcm goreng ...

      Siaplah lepas ni Tony Phua saman ...

      U____T_____U____S_____A____N_______
      Umno Tulis Umno Sebar Anda Nilai ...

      Delete
  6. Lawan jgn tak lawan,Jgn takut dgn gertakan Komunis Demokratik DAP.Apa sgt dgn Utusan sedangkan majoriti akhbar Cina adalah Pro DAP.Akhbar Cina boleh putarbelit,hasut dan hentam sesedap rasa Cina tau lak melatah dgn Utusan yg cuba melaporkan kepembangkangan para bajingan Malaya.

    ReplyDelete
  7. ► Pastinya dikala kita menghampiri waktu Asar ini Cyber Kejora Indon Gobblok masih dengkuran hingga kini.Malam semalam NGENTOTNYA terlalu banyak udah sampei keletihan.Kasiyan......PtuiiHHH..!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kau antara tokoh, kaulah tokoh yg paling ketara
      Kalau kau antara bangunan, kau ibaratnya menara
      Kalau kau antara fauna, kau adalah ibaratnya flora
      Kalau kau antara gurun, kau ibarat gurun sahara
      Kalau kau antara ribut, kau ibarat badai gelora
      Kalau kau antara teruna, kau adalah rebutan si dara
      Kalau kau antara patriot, kau yg paling semangat membara
      Kalau kau antara manik di laut, kau adalah ibarat mutiara
      Kalau kau antara sampan, kau ibarat kapal di muara
      Kalau kau antara pendekar, kau memang pastinya juara
      Kalau kau antara pejuang, kau adalah ibarat perwira
      Kalau kau antara pendebat, kau lah paling petah bicara
      Kalau kau antara pemidato, kau lah paling lantang bersuara
      Kalau semua mp berduka, kau akan sentiasa gembira
      Kalau kau antara menteri, kau paling tidak berpura
      Kalau kau antara gula, kau adalah umpamanya sira
      Kalau kau antara minuman, manismu adalah ibaratnya nira
      Kalau kau dlm pertandingan, tiap masa kau pasti kan mara
      Kalau kau dlm pemilihan, kau pilihan yg tiada tara
      Kalau kau antara Proton, kau ibarat proton Exora
      Kalau kau antara Nissan, kau umpama Nissan Navara
      Kalau kau antara kesatria, kau lah sebenar kesatria Negara
      Kalau kau antara bintang, kau ibaratnya bintang kejora Kejora
      ITULAH KETUA PEMUDA UMNO MALAYSIA MERANGKAP
      MENTERI BELIA DAN SUKAN NEGARA.

      Delete
    2. PANTUN UNTUK BAKAL PERDANA MENTERI

      Anak punai anak merbah
      Terbang turun buat sarang
      Melayu bila mahu berubah
      Masih mundur hingga sekarang

      Perahu kecil mudik ke hulu
      Sampan kolek mudik kuala
      Kena kencing pemimpin dahulu
      Carilah pemimpin cerdik pula

      Pulau Pandan jauh ke tengah
      Gunung Daik bercabang tiga
      Tidak meroyan atau bermegah
      Potensi baik kan menang juga

      Buah cempedak di luar pagar
      Ambil galah tolong jolokkan
      Juah pun tidak tak kurang ajar
      Santun serlah engkau tonjolkan

      Pisang emas bawa belayar
      Masa sebiji d atas peti
      Orangnya kemas tinggi belajar
      Sangat tinggi budi pekerti

      Sorong papan tarik papan
      Buah keranji dalam perahu
      Jejaka tampan jadi harapan
      Penegak panji Melayu baru

      Kalau roboh kota Melaka
      Papan di Jawa hamba dirikan
      Ramai bodoh angguk belaka
      KJ lah juga berani melawan

      Dari Melaka Tuah dan Jebat
      Singgah di Johor buka pandangan
      Fikiran terbuka petah berdebat
      Sudah sohor tiada tandingan

      Tingi tinggi si matahari
      Anak kerbau mati tertambat
      Lama mencari perdana menteri
      MP Rembau kita dah dapat

      Tanam pinang rapat-rapat
      Biar senang puyuh berlari
      Bukan senang kita nak dapat
      Begini gilang tokoh menteri

      Pucuk pauh delima batu
      Anak semilang di tapak tangan
      Susuk jaguh semua tahu
      Tunjak gemilang masa hadapan

      Nasi lemak buah bidara
      Sayang selasih hamba lurutkan
      Tidak tamak Bintang Kejora
      Sinarnya bersih hamba kagumkan

      Hendak ditunjang si pohon pandan
      Bawak mari batang bidara
      Tuah mendatang tuahnya badan
      Itulah Menteri Bintang Kejora

      Delete
  8. Patutlah cinabeng racis dap kata malaysia ni cina punya sebab melayu yg jadi kerajaan memerintah pun seperti takda kuasa seperti harimau tua tiada gigi.

    ReplyDelete
  9. Cina Evangelista DAPigs Bintang 3 ini hanya memperlihatkan KEBODOHAN DIRI SENDIRI (bukankah kira undi CEC DAPigs pun salah...he...he... kata Cina semua pandai Matematik! Lancau!).

    Lim GuAN Jeng hanyalah MEDIOCRE!
    Lim Kit Sial hanyalah MEDIOCRE!
    Tony Pua Lan Chow hanyalah MEDIOCRE!
    Ong Kian Ming Chow Chee Bye hanyalah MEDIOCRE!
    Ngeh & Nga Kor MIng hanyalah MEDIOCRE!

    ReplyDelete
  10. Hari ini jangan sekali-kali curi waima sebatang pen di pasaraya. Nanti anda akan dipenjara!

    Tapi MENCARUTLAH! MAKILAH! SESIAPA SAHAJA! Anda tidak sekali-kali akan didakwa/dipenjara/didenda. Paling hebat pun setakat diambil kenyataan. He...he... Bukankah Red Bean Army dan Namewee telah membuktikannya!

    APA PUNYA LAN CHOW CHEE BYE sistem perundangan Malaysia ini. Peguam Negara pun hanya berani bagi warning pada Zulnordin saja. Anwar the chameleon MELIWAT undang-undang negara dibiarkan begitu sahaja.

    Jadi marilah beramai-ramai maki hamun Lim Kit Sial, Lim GuAn Jeng, Karpal Singh, Nik Aziz, Hadi Awang, Najib, Nazir, Azran Osman Rani, Nazri Aziz, KJ, Tony Puah Chee Bye, Ong Kian Ming Lan Chow, Ambiga GRO Bersih, Marina Mahathir, Nurul Izzah the sucker dan lagi dan lagi...

    PIJAK GAMBAR MEREKA! LONDEHKAN SELUAR PADA GAMBAR MEREKA! Bukankah Najib relax saja waima budak tu londeh seluar kat gambar dia. Amoi tu pijak gambar dia.
    Najib has no balls.
    Hishamuddin has no balls (Harap gelak mulut rabak ...tak semena-mena gelak besar). Apa punya psiko mamat sorang ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hisham Husin mana boleh lwn Hisham Rais ...

      Delete
  11. Yang engkau pegi pangkah dap sapa suruh?....sekarang ni terimalah akibat dari perbuatan engkau sendiri.....

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!