THOSAI KASI TARUK! DEI PALANIVEL, LETAK JAWATAN LA DARI PRESIDEN MIC!

Bukan main lagi garang si Palanivel yang enggan bertanding di Sungai Siput, sebaliknya memilih untuk bertanding di Cameron Highland yang merupakan tempat selamat buatnya. Palanivel yang tidak yakin dengan dirinya sendiri, ternyata memang dari jenis kasta rendah yang bila kaya sedikit, lagaknya mengalahkan Brahmin.

Palanivel menuntut Zambry Kadir, Menteri Besar Perak agar mengekalkan kerusi Speaker DUN Perak untuk MIC. Walaupun MIC hanya nyawa-nyawa ikan dan tidak banyak membantu Barisan Nasional, Palanivel beranggapan parti yang dipimpinnya itu adalah Murugan yang diturunkan ke bumi untuk menyelamatkan Batu Caves daripada dimusnahkan bagi memberi laluan kepada pembinaan pangsapuri-pangsapuri mewah.

Rupa-rupanya, di sebalik kegagalan MIC memberikan sumbangan lebih bermakna kepada Barisan Nasional, Presiden MIC itu masih ada muka untuk bercakap besar dan hebat. Barangkali dia terlupa untuk melihat dirinya sendiri. Dan barangkali juga dia gagal melihat, sikapnya itulah yang membuatkan ramai masyarakat India yang cukup menyampah dengan MIC.

Walaupun MIC merupakan parti yang telah menyatukan kaum India kasta rendah yang dijadikan kuli estet-estet getah semenjak zaman sebelum Merdeka lagi, namun pada penghujung hayatnya, sokongan kepada MIC tidak langsung meningkat. Sebaliknya MIC dilihat tidak lebih daripada kulapuk yang hidupnya hanya menumpang pada entiti lain.

Menariknya, Palanivel gagal mengesan kelemahan ketara dalam MIC terutama sekali penolakan masyarakat India terhadap MIC sebaliknya menubuhkan beberapa buah parti serpihan yang mereka harapkan boleh memberi perlindungan dan memperjuangkan nasib mereka.

Tentu kita masih lagi ingat bagaimana Palanivel begitu teruja untuk menjadi calon Barisan Nasional di Parlimen Hulu Selangor walaupun mendapat tentangan daripada masyarakat India dan pengundi-pengundi yang lain pada tahun 2008. Beberapa bulan sebelum itu, Palanivel adalah calonnya dan dia kalah di tangan calon Melayu PKR dengan majoriti besar. Pengangkatan P.Kamalanathan tidak menyenangkan Palanivel dan dia bersama-sama koncon-konconya cuba menjalankan sabotaj terhadap P.Kamalanathan.

Mujurlah ada UMNO!

UMNO telah berjaya memenangkan P.Kamalanathan sedangkan MIC pula tidak banyak menjalankan tugas mereka untuk memenangkan calon dari parti sendiri kerana perangai hodoh Palanivel.

Sebagai Presiden MIC, Palanivel tidak seharusnya menunjukkan contoh dan teladan buruk seperti itu. Para penyokong MIC dan Barisan Nasional sudah lama bosan dengan telatah serta gelagatnya yang tidak sedar diri serta enggan mengakui kelemahan MIC di bawah kepimpinannya. Ancaman dan gertakan kononnya MIC tidak akan menerima sebarang tawaran jawatan dalam Kerajaan Negeri Perak, selagi kerusi Speaker DUN Perak tidak diserahkan kepada MIC, tidak ubah seperti si bodoh yang tidak tahu apa hendak dibuat dengan emas di tangan.

Kemenangan tipis Barisan Nasional dengan UMNO dan parti-parti Bumiputera adalah dominan, seharusnya menyedarkan Palanivel bahawa jawatan yang diperuntukkan kepada MIC selama ini, hanya merugikan sahaja. Kesombongan MIC untuk mendapat lebih banyak peruntukan kerusi yang dipertandingkan serta jawatan penting, hanya lebih memburukkan keadaan di mana akhirnya MIC akan menjadi satu lagi parti GERAKAN yang kian pupus dan tandus sokongan.

Kecuali di Cameron Highland, kerusi-kerusi yang ditandingi serta dimenangi oleh MIC hanya bergantung kepada belas ehsan Melayu dan UMNO semata-mata. Kalau UMNO tidak buat kerja lebih awal dan bersungguh-sungguh MIC tidak ada satu kerusi pun di DUN mahupun Parlimen.

Dari tahun 2008 sehingga 2013, apa sangatlah yang dibuat oleh MIC. Penguasaan media sosial MIC begitu lemah. Kerja-kerja MIC di kalangan masyarakat India, boleh dikatakan hanya untuk menghabiskan bajet. Yang MIC cuba lakukan hanyalah menyaingi HINDRAF yang dikatakan mendapat sokongan terbesar daripada masyarakat India walaupun hakikatnya, HINDRAF juga seperti anjing tersepit yang kerjanya hanya menyalak dan apabila dilayan, akan menggigit.

Ancaman dan ugutan Palanivel menjadikan suhu menyampah kepada Palanivel dan MIC bertambah tinggi. Malang sungguh Barisan Nasional mempunyai pemimpin parti komponen seperti Palanivel yang masih lagi tidur lena dan tidak sedar bahawa parti pimpinannya semakin mengecil dan terpinggir!

House PK: Ini aku petikd ari MyKMU. Come on la Palani! semua orang sudah tau lu memang tak boleh pakai punya worang. Apa lagi lu mau cakap? Diam-diam duduk la, toksah kacau sama MB Perak. Lu pergi kasi repair itu MIC! 

36 Responses to "THOSAI KASI TARUK! DEI PALANIVEL, LETAK JAWATAN LA DARI PRESIDEN MIC! "

  1. Palanivel ni orang kampung lu ke parpu

    apasal dia punya perangai macam sial,gila pangkat punya orang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai juragan borang..kat sini pulak rupanya.. Pap dap dah joint.. Ni hang nak ajak makhluk ni joint sekali ke.. Hang ni kalau cari bisnes laju..sapu bersih..kertas rembat tin milo rembat..mmmmmm

      Delete
    2. PUKIMAK punya MAMAK...Dia menteri Lu mamak bodoh...Lu diam lah. Suka hati YB Palani apa YB mau. LU siap mau cakap pasai hak MIC?

      Delete
  2. Tu la kesan dari kebodohan melayu berpolitik sampai sanggup jual agama dan bangsa maka kaum india yg sedikit pun dah pandai ugut MB melayu. Padahal masa pilihanraya lepas kaum India pun lebih kurang sama saja mcm Cina..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon8:14, hati2 dgn cakapmu ... Ini soal parti BN, bukan parti Melayu ... parti berbilang kaum ... Kalau calon BN, tak kisah Melayu, Cina ke India ke, kita kena sokong. Kau tau apa... kau parti PAS mana ada calon India, jgn cuba2 nak cucuk jarum kat sini? Aku ni BN sejak dari zaman atok nenek aku lagi ... Kami ada prinsip kami, Cina ke, India ke, kalu BN, itulah pilihan kami ... kami bukan Melayu bodoh spt yg kamu sangkakan itu ...

      Delete
    2. DIA DAH MULA MELATAH DAH. DAH MULA NAK MENGUGUT PULAK. DIA SEDAR KE ORG DIA BERAPA UG MENANG. DAH MULA NAK MENGADA2. NAMPAK MCM SANA DGN KAFIR YG SATU LAGI.

      Delete
  3. da spesis peria pun sama mana boleh bagi muka

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai ... peria kat jadi ubat, walau pun pahit!

      Delete
  4. Walaupun aku pengundi Cameron Highland, Palanievel ni aku tak berkenan pun. Tapi disebabkan ingin memenangkan BN, aku pangkah ler dgn berat hati. Betul ler, Orang2 India yg aku jumpa kt kampung aku semua dok menyampah dgn dia nie. Aku lebih suka kalo calon C. Highlang yg terdahulu, K. Devamany. Kerna dia lebih friendly dan mudah berjumpa dgn penduduk kampung.

    ReplyDelete
  5. Come on la Palani! semua orang sudah tau lu memang tak boleh pakai punya worang. Apa lagi lu mau? Lu mau makan thosai? Ptuihhh!!!

    ReplyDelete
  6. tak perlu rasanya Melayu buat musuh keliling pinggang dan tak perlu juga Melayu cepat naik angin dengan perkembangan yang tak kembang dalam parti komponen BN. Bukan sahaja Melayu tak setuju dengan cadangan membuka keahlian UMNO kepada bukan Melayu, Melayu juga tidak suka kaum lain mengajar Melayu cara berpolitik di dalam UMNO. Oleh itu, lebih manis biarkan MIC dan juga MCA mencari hala tuju mereka. Kata orang tua, kalau marah tanda sayang mungkin tak sesuai dalam pendekatan perpaduan antara kaum secara politik.

    Yang sedang memperlekehkan UMNO khususnya adalah kalangan DAP dan melayu elit PKR bukan?. Jangan sampai marahkan nyamuk kelambu dibakar. melayu patut peka kepada kepincangan DAP dan konsep kongsi berpolitik untuk menang pilihanraya sahaja yang tak akan ke mana.

    UMNO kena tolong diri sendiri dulu, ajar diri sendiri dulu, betul diri sendiri dulu sebelum mampu nak ajar parti lain.

    UMNO hak Melayu dan bukan Melayu hak UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul....gua sokong kenyataan lu....!we love pariah!

      Delete
    2. Ini bukan soal UMNO, ini hal BN ... Kalau semua DUN BN kat Perak ni semuanya UMNO tak ada hal lah. Parti2 komponen lain tak boleh tolak tepi mcm tu saja. Kalau nak mudah, tak mau ambil kira pasal Cina dan India, bubarkan saja BN ... UMNO jadi parti tersendiri dlm PRU14 nanti, mcm mana?

      Delete
  7. dr zam....jgn ikut kata dia....lantik umno jadi speaker lagi baik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dei thamby ... common lah, kita party Bee Yen untuk sumua kaum, untuk ppaduan. Kalo speaker dari Bee Yen, dari parti mana pun tada hal punya. Apa mau gado2 ... pundek! Yiitu kita punya abang Woorthamoothy, DS Najib angkat jadi timb mintri pun, cabinet tada bising ... yinii speaker kicik punya hal pun mau bikin yiisu ka thamby? Mana dei punya semangat nasional dlm yiitu Barisan Nasional ...???

      Delete
  8. Hidup MIC Hidup Palani. Hidup Sami Velu. Respect sama aneh Palani pasal ada berani juga kasi tau sama Zambri.

    ReplyDelete
  9. Palani the new MGR dan Sivaji Ganesan !! Amah...ceri!!! Hero !! The Boss!!

    ReplyDelete
  10. Keling tak menyumbang banyak pun.Banyak undi diorang pergi kat pakatan jugak.Yang undi bn mungkin sekitar 30-40% aje,itu pun yg tinggal di kampung2.Jadi keling tak payah banyak cakaplah.Yang betul2 bagus aku nampak cuma kamalanathan aje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salasilah aku keturunan keling tapi aku jadi melayu, keling aku sayang, melayu aku sayang

      Delete
  11. Siapa bilang Keling tak sokong BN? Paling hormat sama Najib !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. DSN pun sangat sayang sama keling2 ni sbb dgn Cina: "Puutuus sudaah ... kasiihh sayaayaang ...".

      Delete
  12. Tarak sokongan India Tamil BN dah awal awal masuk Parit dah...Tamil dok kasi tolong sama Bn. Sekarang ini jam bn mau kasi tolong balik daa...samma sama romber jora..dei!! Venemah!!

    ReplyDelete
  13. Ini cerita lain... bukan pasal palanivel celupar.

    Aku harap umno bertekad untuk membela nasib melayu SUSAH, bukan melayu yang dah SENANG yang dah mampu survive dalam kehidupan.

    kalau ini pun umno tak mampu nak buat,tak tahu nak buat macamana,masih lagi nak tunjuk perangai pilih bulu,

    UMNO hancur pun takpe

    ReplyDelete
  14. Telah saya ulas perkara ini sebelum PRU 13 bahawa gabungan BN terutama MIC dan MCA akan menjadi duri dalam daging kepada UMNO selepas kemenangan BN. Layari : Cahaya Al Majid Perjalanan Ke Dua untuk mengetahui lanjut.

    ReplyDelete
  15. Itu Palaniibel punya orange Sudah ta bleh pakai, ada gila pangkat, bandar kerenah, kerja hamper, mau senang sendiri. Bn ta. Mau kasi banyak muka sama dia nanti dia lagi serupa, ulat naik pucuk daun. BN Mesti tegas dan bijak ta mau hari hari kena tipu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak mampos! BN majority tipis saja kat Peghak ... larinya nanti Palakotenivel ni ke PR ... nyawa ikan jadinya BN nanti ... Zamberi pun nanti kena gabus ponggong ... kecut telor ... kata Kak Midah Tengin ...

      Delete
  16. Janji mau kasi itu speaker satu tamil punya india juga orang itu kerusi duduk. Tarak kasi kalo itu parpu sama tosai susah juga mau kasi makan. Kasi MCA satu kerusi asssistant speker lagi bagus.pasal makan tosai kena ada pinggan.

    ReplyDelete
  17. Sikit jam lagi palani and gang masuk pr pasal tak dapat jadi speaker. Hati hati woh Bn. Tukar gomen nanti. India pegang kunci kebahagiaan gomen perak.

    ReplyDelete
  18. artikel ini menjadi bukti bagaimana racistnya umno. seronok eh main bangkit2 soal kasta dll? betul lah ckp Kit Siang, bukan umno namanya kalau tak keluar isu2 bangsa.

    ReplyDelete
  19. tu polis dalam dia abang sarjan ada kerja.

    ReplyDelete
  20. Apa mau takut tukar gomen Perak. Bn Mesti garang banyak tak mau lebih serupa sotong. Jgn serupa PKR sama PAS pegang jwatan Menteri Besar tapi tarak ubah seperti Satay Cucuk DAP dibolak balik, seret tenyeh, here ke sana sini mengikut selera babi human tersebut. Putih Mata, Putih tulang dan segala galanya, PR menang sorak maruah tergadai dipijak kinzir...

    ReplyDelete
  21. Di Lembah Pantai ramai pengundi India. Bangsar adalah kawawsan India. Tapi Nong Chik kalah di tangan NurulIzzah yang tak ada sekelumit jasa pun. Fikirkanlah. MIC janganlah banyak sangat membuat permintaan yang melangkaui jasa kepada BN.

    ReplyDelete
  22. Kalau bukan Tamil India punya keturunan jangan kasi komen. Lain lain kasi poodah !!!

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!