SUNGGUH MEMALUKAN BETUL CINABENG NI! DAH DUDUK MALAYSIA BERAPA LAMA TAPI MASIH TAK RETI NAK BERBAHASA MELAYU

Semalam, telah berlangsung upacara mengangkat sumpah bagi kesemua 222 orang Ahli Parlimen. Kesemua mereka, tidak kira lelaki wanita, jantan betina, Melayu, Chinabeng, India apatah lagi Bumiputera, terpaksa melafazkan sumpah dalam Bahasa Melayu yang merupakan Bahasa Kebangsaan Malaysia.

Berbanding Ahli-Ahli Parlimen Barisan Nasional yang merupakan campuran pelbagai kaum, Ahli-Ahli Parlimen DAP yang merupakan barisan chinabeng terkemuka Malaysia, sentiasa mendabik dada dan mempromosikan diri mereka sebagai MALAYSIAN FIRST CHINESE SECOND.

Malangnya, itu semua hanyalah penipuan semata-mata. Kepala DAP, Lim Kit Siang yang telah menjadi ahli politik dan Ahli Parlimen semenjak dari tahun 1966, sehingga sekarang masih tergagap-gagap apabila berbahasa Kebangsaan. Anaknya, Lim Guan Eng yang digambarkan oleh pecacai-pecacai Melayunya sebagai Khalifah Umar Abdul Aziz versi chinabeng pula, turut gagal menguasai Bahasa Melayu dan tahap penguasaannya jauh lebih teruk berbanding Wee Ka Siong.

Tidak perlulah kita mengupas tentang keseluruhan tahap penguasan Bahasa Melayu di kalangan ahli-ahli politik terutama sekali yang bukan berbangsa Melayu-Bumiputera di Malaysia.

Setelah 56 tahun Malaysia merdeka daripada penjajahan, nampaknya kemerdekaan yang diraikan saban tahun, sebenarnya tidak bermakna langsung. Perjuangan yang telah memakan jutaan nyawa Melayu-Bumiputera dari semenjak zaman mula kemasukan penjajahan Ayuthia sehinggalah ke zaman British, dari Perlis sehinggalah ke Sabah, langsung tidak dihayati oleh generasi terkemudian yang menjadi kepala dan pembesar negara ini.

Baca seterusnya di Perak Today...

42 Responses to "SUNGGUH MEMALUKAN BETUL CINABENG NI! DAH DUDUK MALAYSIA BERAPA LAMA TAPI MASIH TAK RETI NAK BERBAHASA MELAYU"

  1. Sepatutnya sebelum dicalonkan sebagai wakil rakyat, cinabeng2 lahanat ni semua sepatutnya wajib di beri ujian lisan, penulisan dan pemahaman Bahasa Malaysia. Kalau tak pass, tak bole jadi calon. Dah duduk kat Malaysia dari muda sampai la dah nak mampos berkerepot masih lagi tak reti/ fasih bercakap dalam Bahasa Malaysia....CILAKAK LU CINABENG!!! CILAKAK LU OMAR ONG!!! PTUIIIIHHHHHH!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangla lagi fasih berbahasa melayu drpd cina2 bukit ni

      Delete
    2. Mengikut anwar. 95% polis dan tentera menyokong anwar.jadi jika ada keganasan polis bermakna itu keganasan penyokong anwar sendiri

      Delete
    3. Betul tu. Jadi rakyat malaysia mesti pandai berbahasa melayu. Dia ni mmg jahat sejak azali. Patutnya dah diusir keluar dari negara kita.

      Delete
    4. Anonymous June 25, 2013 at 5:28 PM
      Sepatutnya sebelum dicalonkan sebagai wakil rakyat, wajib di beri ujian lisan, penulisan dan pemahaman Bahasa Malaysia. Kalau tak pass, tak bole jadi calon.

      Komen balas saya:
      Pandangan patriotik yang patut disokong oleh semua rakyat Malaysia. Saya cukup jaki melihat wakil rakyat dan menteri tidak fasih berbahasa Malaysia. Dalam pada masa yang sama Melayu harus berdwi bahasa. Ayuh teman2..... marilah martabatkan bahasa kebangsaan kita. Jika perlu, pihak kerajaan juga mewajibkan mereka yg memohon kerakyatan WAJIB LULUS UJIAN BAHASA KEBANGSAAN.

      Delete
    5. ini kerana dasar pengasingan sekolah yang di amalkan oleh kerajaan sekarang.... kerajaan x de teloq nak hapuskan sekolah cina...

      Delete
    6. surat khabar cina bersepah lagi... program tv / radio dlm bahasa cina pun bersepah... cam ne????

      Delete
  2. Bukan kit siang sorang, ramai veteran cina yang tak tahu membaca dalam bahasa melayu

    generasi muda mudi cina macam sally yen pandai bahasa melayu... pasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AnonymousJune 25, 2013 at 6:01 PM
      Bukan kit siang sorang, ramai veteran cina yang tak tahu membaca dalam bahasa melayu........

      Komen balas saya:
      PM S'pura Lee Hsien Loong fasih berbahasa Melayu mengalahkan menteri-menteri Melayu kita. Beliau boleh berucap spontan tanpa teks seperiti dibuktikan dalam ucapannya pada sambutan hari kemerdekaan secara live. Walau tak sehaluan dgn PAP, tapi yg baik tetap saya tabik hormat.Tak seperti Kit Siang & Eng Guan, bahasa kebangsaannya persis apek tongkang-longkang komunis. Inilah pilihan rakan seperjuangan Anwar Ibrahim, Nik Aziz & Hadi Awang........Astaghfirullah......!!!!!

      Delete
  3. Ada orang pandai dalam kerajaan yang beri kerakyatan kepada bangsa cina yang tak tahu berbahasa Malaysia dan tak tahu perlembagaan, nak salah mereka tak adillah, yang silap melayu juga,terlampau beri muka,kena pula PAS dan PKR semuanya OK hanya UMNO dan BN yang masalah untuk mereka, ada orang melayu yang belajar bahasa mereka pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous June 25, 2013 at 6:05 PM
      Ada orang pandai dalam kerajaan yang beri kerakyatan kepada bangsa cina yang tak tahu berbahasa Malaysia dan tak tahu perlembagaan.

      Komen balas saya:
      Perbuatan ini adalah satu pengkhianatan terhadap negara dan harus dikenakan hukuman berat. Terlebih-lebih lagi jika ia ada kaitan dgn rasuah, harus dikenakan hukuman penjara, denda dan rotan (tanpa kompromi).

      Delete
  4. ORANG NEPAL, ORANG BANGLADESH, LEPAS TIGA BULAN MASUK MALAYSIA FASEH BERBAHASA MALAYSIA.
    INI CHINA MALAYSIA MEMANG SIAL....TAHAN SEKOLAH VERNACULAR, LANGSUNG PELAT CAKAP BAHASA........

    ReplyDelete
  5. cina harus bersyukur tinggal di malaysia dimana kaum majoriti boleh bertindak rasional sebarang perkara berkaitan dengan permasalahan bangsa...

    cuba bayangkan melayu bersifat barbar macam orang indonesia....

    pasti pengecaman mayat lim kit siang hanya boleh dikesan melalui DNA bulu jubo je....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cina seperti Kit Siang & Guan Eng bukan saja persendakan Bahasa Melayu, malah kuasa dan kedaulatan Melayu juga diperlekehkan. Kenapa ini terjadi? Kerana Anwar durjana........ contoh baru-baru ini Anwar telah mengajar dan membuka ruang bagi cina & india untuk bersikap biadap & derhaka kepada pemimpin Melayu & institusi raja-raja Melayu. Anwar bertanggapan seolah-olah DYMM Seri Paduka Baginda Yg Di Pertuan Agung diperalatkan oleh UMNO/BN dalam titahnya. Selain itu, atas nama demokrasi, beliau mengaskan titah baginda itu diperboleh malah harus dibahas oleh wakil-wakil keparat yg tak berhormat dalam dewan parlimen. Anwar harus didakwa atas kebiadapan beliau.

      Delete
  6. "generasi muda mudi cina macam sally yen pandai bahasa melayu... pasih."

    Jangan la nak melebih-lebih. Akaun sally yen tu pun tak pasti cinabeng punya dan kalau betul pun, ramai lagi cinabeng2 muda yang aku jumpa tak tau cakap melayu.

    Duduk malaysia nak hak peribumi dan hak2 lain, tapi cakap melayu pun tak pandai. Nak sangat mengagung-agungkan bahasa mandarin dan english tu pergi la tinggal di US atau eropah atau Australia atau balik China.

    Bahasa global dan commercial konon. Sikit pun aku tak percaya dengan retorik2 sampah macam tu.

    ReplyDelete
  7. Hantar jer balik tongsan .

    ReplyDelete
  8. Cina pukimak tak reti ckp melayu kerana umno harbi yg tidak mahu menyeragamkan sistem pendidikan kita.kuasa yg berada ditangan umno harbi digunakan unt merompak wang rakyat malaysia bukannya menyatukan rakyat..mmg ini semua salah umno harbi..penyokong pun sama bodohnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pas yang mempergunakan nama Islam bukan nak satukan Melayu Islam tetapi sebenarnya memecah-belah umat Melayu Islam. Pthuiiii...!!!!!

      Delete
    2. Saya setuju 100 percent

      Delete
  9. Itupun mereka nak banding dengan US.Sebok mereka mencanangkan bahawa di US orang kulit hitam pun boleh jadi Presiden.
    Tengoklah Obama cakap orang putih macam mana? Dirumahpun rasanya dia tak bercakap bahasa orang kulit hitam.
    Mereka lupa bahawa di Malaysia, orang Siam boleh jadi Perdana Menteri, orang Turki pernah jadi Perdana Menteri, orang India pun. Tapi mereka, orang yang macam mana?

    ReplyDelete
  10. ada yg jadi yb pun x tau rukun negara

    ReplyDelete
  11. Salam 1 Malaysia,
    Mereka tu bukannya tak tahu berbahasa Melayu.
    Mereka tak mahu dan benci dgn bahasa Melayu.
    Buktinya, kenapa Cina di Indonesia boleh?
    Di Indonesia, ada Cina tak tahupun cakap Cina. Malah sesama mereka pun mereka cakap bahasa Indonesia.
    Di mana silapnya, dan di mana salahnya kita?

    Sedarlah bahawa mereka tak mahu mengaku bahawa negara ini adalah negara Melayu.
    Mereka benci dgn Melayu dan sentiasa mengharapkan negara ini jadi milik mereka.
    Apa yg tersemat dihati mereka ialah 'Kalau Singapura boleh, kenapa tidak Malaysia?'
    Fikir-fikirkanlah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikhtibar dari Sdr Lee Kuan Yew ialah beliau dan anak2nya fasih dan petah berbahasa Melayu dan juga boleh membaca dan menulis jawi.Chauvinist dan typical idea Kit Siang is not welcome diSingapura kerana Kit Siang hanya menumpang idea Kuan Yew tapi tak mempunyai kritrea tauladan.He is a longlife failure.Perjuangan diamaukrusi(demokrasi) intipati jalan Kit Siang.

      Delete
  12. Kita patut rasa bersyukur cinabeng cicak kobeng bangsat ini tidak pandai bebahasa melayu.

    Kalau mereka fasih, pandai jawi, rajin bersongkok - lebih ramai melayu mangkuk terpengaruh dan undi mereka.

    Biarlah mereka dlm kesukaran dan kesesatan. Kita yg silap...tak pandai bahasa cina dan tamil...cina dan india maki kita, kita tak faham, kita senyum...malang.

    ReplyDelete
  13. Tahukah anda? Saya pasti anda semua tahu rata-rata keluarga cina di Malaysia tidak punya ramai anak, tetapi bilangan cina bertambah dgn drastik, tak masuk akal langsung.

    Pernahkah anda terfikir surat kelahiran tanpa bayinya? Surat kelahiran itu akan hanya mempunyai tuan setelah berumur 7 atau 10 tahun, tentu pelik bunyinya bukan? Pernahkah anda ambil tahu kelahiran bayi di klinik-klinik bersalin swasta yg dimiliki cinabeng?

    Pernahkah anda mengira jumlah pelajar di sekolah-sekolah SRJK(C)? Benarkah bilangan pelajar yg sebenar sama dengan jumlah dalam daftar pelajar? Dalam daftar ramai tapi bilangan sebenar sedikit (sangat jauh berbeza).

    Selalukah anda terjumpa dgn cinabeng yg sangat tak fasih atau tak tahu langsung berbahasa Melayu walaupun dia warganegara atau ada kad pengenalan Malaysia?..Bilakah mereka datang ke Malaysia sehingga boleh berlaku masalah berbahasa demikian?

    Kemanakah menghilangnya pelancong-pelancong berbangsa cina dari pelbagai peringkat umur yg datang ke Malaysia tetapi tak pernah keluar dari Malaysia dan sehingga tak dapat dikesan kemana hilangnya mereka?

    Saya pasti anda pasti tahu dan selalu mendengar bahawa pendatang asing iyu hanyalah orang Indonesia, Bangladesh, Filipina, Myanmar, India, Pakistan sahaja.

    Bagi anda yg mahu berfikir anda akan lebih banyak tahu jawapannya berbanding saya yg bertanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini mmg netul dan benar . . Sedikit nya kematian di kalangan kanak kanank cina . Penjualan bayi byk dr kaum cina bg mengantikan yg telah mati

      Delete
  14. Jeles gila tahap gaban. Pi mai pi mai tak de crita lain...parpu pundek respect kat DAP cam respect mahatir kerala kutty.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous June 25, 2013 at 8:18 PM
      Jeles gila tahap gaban. Pi mai pi mai tak de crita lain...parpu pundek respect kat DAP cam respect mahatir kerala kutty.

      Komen balas saya:
      Kalau pun tak setuju, adakah perlu kita menjatuhkan martabat diri dgn maki-carut? Kan baik kalau kita beri pandangan dgn hujah. Saya kira anda ada masalah tentang pemafahaman TA'RIF MELAYU/BUMIPUTERA. Sila dapatkan naskah perlembagaan negara kita, baca dan fahamilah. Anda juga boleh google di internet..Constitution of Malaysia.

      Delete
  15. Cina taksub dgn bahasa dan budaya sendiri walaupun lahir di Malaysia.Selagi Kerajaan tak seragamkan sistem pendidikan atau wajibkan setiap warganegara Malaysia fasih berbahasa dan menulis dlm Bahasa Malaysia,Cina akan lebih pentingkan bahasa ibunda mereka serta Bahasa Inggeris.Sekolah Vernakular terus bercambah di kws majoriti Cina.

    ReplyDelete
  16. Hapuskan sahaja bahasa dan budaya cina di malaysia.di negara maju jangan harap mereka dapat menerapkan kecinabengan mereka.hapuskan sahaja sekolah vernakular .selagi ada sekolah spt ini terutamanya dong zong, jangan harap lah kita dapat membentuk bangsa Malaysia.. nak beli barang pun kat kedai dorang pun boleh dorng selamber je cong ceng cong ceng kutuk kita depan.APA?KO INGAT NEGARA INI NEGARA TAIWAN?INI TANAH MELAYU LA WEI..

    ReplyDelete
  17. Testing testing location.

    ReplyDelete
  18. Dari darjah satu sampai darjah 6 asyik Cing Cong Cing Cong dekat SRJKC.Masuk Sekolah Menengah kelas peralihan satu tahun pun tak berguna duduk berkelompok satu spesis.Macam mana nak fasih berbahasa Malaysia.

    Bangladesh pun lagi pandai cakap Melayu.Persatuan BABI HANJENG Dong Ding Dong memang dah brainwash kaw kaw kepala budak Cinabeng ni masa dekat SRJKC.Akibatnya kita akan lihat jurang perkauman akan semakin lebar hingga satu tahap nanti akan timbul balik isu perkauman yang serius. Ah Jib Gor ,Muhyidin dan Menteri Bintang Kejora merangkap wakil Melayu tidak mampu berbuat apa-apa. Mereka hanya mampu menjilat Cinabeng hingga ke lobang Burit. Kesimpulannya konsep Satu Malaysia adalah TAIK. PtuiiiHH..!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment sent via Nokia 3210

      Delete

    2. Aiikk ... ada menteri bintang kejora?
      Membuat hati kamu membara?
      Membuat jantung kamu gelora?
      Membuat jiwa kamu lara?
      Membuat kamu merangka angkara?

      Delete
    3. abis tu apa crite pak konek aziz..anuwar jubori..hadi bawang..mat sebu..husam kusam..jijah sepat..norule...yg makan semeja..bepeluk2 besama siap ngaku sedre dan lantik kaum bangsat ni jd khalifah...jmput masuk majid n surau wpun xpenah mandi hadas....ishhh..bukan stakat tak buat apa2...siap besekongkol lagi nak jahanamkan apa yg melayu ada....bodoh punye read bean..komen mcm komunis...mmg nko komunis pun cuma mnyorok.blkg identiti sbg org malaysia...lancau lu..

      Delete
  19. Jerebu oh jerebu , parpu oh parpu, merapu oh parpu.

    ReplyDelete
  20. Anak aku umur 7 tahun. Aku dah pesan kalo dia dah bole undi nanti, kalo kit siang ngan karpal jadi calon jangan undi dia olang. Hahahahah

    ReplyDelete
  21. Anjing dan babi pandai cakap Melayu ke?

    ReplyDelete
  22. Bro and semua kawan2,

    Org M'sia dh banyak berubah. Dulu x de FB, skrg majority dh ada. Banyak jugak kita boleh beli barang online skrg. Kita kena budayakan bagi review kpd sesuatu product/service yg kita beli. tak dinafikan puak2 cina ni ramai yg conquer ekonomi. so, kita gunakan la kuasa kita utk bg review yg buruk/teruk/busuk pd mereka.

    Kita ajar sama mereka. mereka ingat dgn RBA boleh huru harakan negara, kita yg tentera semut ni pun boleh huru harakan cina dap.

    ReplyDelete
  23. haprak punya cina bangla duduk malaysia 5 blan pun tau cakap melayu ini dari lahir sampai dah tua pun tak reti lagi nak cakap melayu...

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!