PANAS! GUAN ENG PERLU BERTANGGUNGJAWAB DALAM INSIDEN JAMBATAN RUNTUH DI PULAU PINANG?

RUNTUHAN struktur jambatan kedua di Pulau Pinang semalam setakat ini telah mengorbankan satu nyawa, sementara beberapa orang yang lain mengalami kecederaan. Dalam masa yang sama, nampak paling sibuk sekarang ialah ahli-ahli politik DAP yang menguasai kerajaan negeri tersebut.

Biasanya DAP tidak peduli pun kalau berlaku bencana besar di negara kita, tapi dalam kes ini nampaknya berbeza. Dengan tidak berlengah-lengah lagi, para pembesar DAP berkumpul di tapak tragedi, atas sebab yang mereka saja tahu.

Ini tidak pernah berlaku sebelum ini.

Siasat punya siasat, rupanya-rupanya kontraktor yang dianugerahkan kontrak untuk membina seksyen tersebut, Cergas Murni Sdn Bhd adalah dilantik oleh anak syarikat kerajaan Pulau Pinang, PDC yang dipengerusikan Lim Guan Eng. Cergas Murni dianugerahkan kontrak untuk pembinaan tersebut oleh PDC pada tahun 2010.

Tahun 2010, DAP sudah ambil alih Pulau Pinang.

Maka itu, tidak hairanlah sekarang kenapa para pembesar DAP sangat-sangat gelabah bila kejadian ini berlaku. Guan Eng tambah gelabah lagi apabila meminta siasatan dijalankan, bukan sahaja pada bahagian yang runtuh, tapi keseluruhan jambatan kedua Pulau Pinang tersebut.

Tak susah nak mengagak kenapa Guan Eng keluar kenyataan seumpama itu – dia tidak mahu soal PDC menganugerahkan kontrak bagi seksyen yang runtuh, diperbesarkan orang ramai, kelak nanti ada pulak tuduhan rasuah dan sebagainya.

Dan sememangnya itupun tujuan penulis semasa menyiapkan artikel ini, pihak-pihak berkaitan seperti SPRM perlu siasat jika ada unsur-unsur rasuah dan penyelewengan semasa penganugerahan kontrak tersebut dan sama ada PDC yang dipengerusikan Guan Eng, telah melihat kelayakan kontraktor terbabit mengikut prosedur sedia ada sebelum penganugerahan kontrak.

Kita minta siasat, kita tak tuduh apa lagi. Kita tak hina macam bapak Guan Eng yang semasa berlaku kejadian bot karam di Sarawak, menunding jari kepada BN kerana berlakunya tragedi tersebut.

Walaupun kita tak main game itu, tapi plotnya lebih kurang sama dan Guan Eng perlu tampil menjawab serta membenarkan siasatan dijalankan ke atasnya bagi menentukan semuanya mengikut peraturan yang disediakan.

HOUSE PK: Ini artikel aku ambil dari MyKMU. Semalam aku siarkan artikel Be Da Man tentang isu yang sama. KLIK SINI

Bukan nak menuduh, rasanya elok juga perkara ini disiasat.

36 Responses to "PANAS! GUAN ENG PERLU BERTANGGUNGJAWAB DALAM INSIDEN JAMBATAN RUNTUH DI PULAU PINANG?"

  1. LGE kantoikan diri sendri. Tu blum wat tolowong. Kalau dah buat nanti x tahu lah apa nak jadi....money matter beb...mcm2 blh jadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sunatkan Lim Guan Eng, cina babi tak guna.

      Delete
  2. Kawan saya Penganut Pas pula kata ini semua salah UMNO...katanya nya mesti ada rasuah projek Kroni....ada akai ka ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak leh pakai cakap PAS...dorang dah jado bodoh ikut bontot DAP

      Delete
    2. nama pun pas..parti ajaran sesat...nak pikir macama mana...semua pun dh sesat...ikut ajelah telunjuk DAP

      Delete
    3. Elok pi cium jubur Guan ENglahh....jika gitu.

      Delete
  3. SPRM JGN TIDO...DGR NAMA KONTRAKTOR AJE AKU RASA PELIK MCMANA BOLEH DAPAT PROJEK BESAR NI....PARA BLOGER KITA KASI PANAS ANAK BABI HARAM NI...REJIM LGE PEMBUNUH RAKYAT....

    ReplyDelete
  4. Sebelum tabur fitnah baik siasat dulu...dosa kering je dapat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey Anonymous 9:31, baik lu pergi balik lubang DAP-si KIT-SIAL/PKR yang tak habis JILAT kaki kudis-bernanah Barat-Zionis tu! Bangsa PENDATANG PENYAMUN di bawa British durjana - si CINA BONGKAK dan TAMAK memang laknat selamanya!

      Delete
  5. HERAN YE, BILA PEMBANGKANG BUAT SALAH, BN TAK NAK LAK SPIN HABIS-HABIS.....BUAT LA SESUATUUU..

    ReplyDelete
    Replies
    1. BN bukan jahat, bukan kaki spin, kelentong macam DAP/PKR/PAS

      Delete
  6. Ini lah kebodohan macai umno dan parpukari.
    Fakta silap dan buat tuduhan membuta tuli tanpa usul periksa projek milik siapa. Inilah dikatakan blind leads the blind. Melainkan macai umno turunkan papan tanda "satu lagi projek bn". Kebodohan terserlah!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey Anonymous 10:17, baik lu pergi balik lubang DAP-si KIT-SIAL/PKR yang tak habis JILAT kaki kudis-bernanah Barat-Zionis tu! Bangsa PENDATANG PENYAMUN di bawa British durjana - si CINA BONGKAK dan TAMAK memang laknat selamanya!

      Delete
  7. Mangkuk Ayun macai bn tak tau beza projek kerajaan negeri atau kerajaan pusat. Entah kurang cerdik atau bodoh sakan atau otak letak kat kote.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu la Anon 10:21am mangkok ayun...memang projek kerajaan persekutuan...subcont kpd kerja-kerja atas tanah di Batu Manung beri kpd kerajaan negeri. Maka Guan Eng selaku Pengerusi PDC lah bertanggungjawab...apakah bangang tak kan pula Dato Najib nak jawab? Bodoh sombonglah kau nih!

      Delete
    2. la anon 10:21 nie...bodoh bertingkat jugak kan....adoi....

      Delete
    3. Lu dboddo mcm struktur jambatan yg runtuh tu

      Delete
  8. Hahahahaha....klakar la perangai anak2 haram pencacai PR yg fok komen kat atas tu...takut ke bila Dewa Besar korg LGE tu kantoi sbb bg kroni? Dah la tu wooiii..tak kenyang kenyang lg ke hirup lendir jubor Dewa Guan Eng ooiii..

    ReplyDelete
  9. DAP lim kit-SIAL jangan haraplah nak takut undang-undang - kerana mereka ini memang si RASIS PENYAMUN, PENIPU dan si-JILAT-RASUAH! Harapnya mangsa-mangsa akan lawan untuk hukuman undang-undang dan juga saman jutaan, terutamanya syarikat si DAP laknat itu! Takziah kepada mangsa-mangsa malang kita ini.

    MAKCIK Tempurung.

    (PERHATIAN: ada PENYAMUN penakut disyaki dari DAP/PKR durjana yang sekarang meniru gelaran saya tetapi sebagai "Pakcik Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca).

    ReplyDelete
  10. Bos...perlu lah sentiasa ingat..ALLAH MAHA ADIL...dok blame BN atas kesalahan bot karam..skrg kena sendiri..mau blame sapa..kalau betul la..

    ReplyDelete
  11. Delegasi Mongolia di Sidang Kemuncak Global Wanita di Kuala Lumpur menggesa kerajaan Malaysia memberi jawapan atas kematian misteri wanita warganegara itu, Altantuya Shaariibuu di Malaysia.

    Bercakap kepada media di luar persidangan itu, Presiden Persekutuan
    Wanita Mongolia (MWF), J Erdenechimeg berkata, perbicaraan baru harus bermula untuk mengetahui siapa yang bertanggungjawab atas kematian Altantuya.

    "Kami membuat permintaan khusus kepada Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Malaysia untuk bertindak atas ini dan supaya perbicaraan segera diadakan," tegasnya.

    Diapit oleh kira-kira 70 anggota delegasi, beliau berkata ia demi untuk dua anak lelaki Altantuya yang kini membesar tanpa ibu mereka.

    "Kami juga berharap diberi bantuan kewangan kepada kedua-dua
    anak-anak tersebut," katanya.

    Menurut pengarah eksekutif MWF, Ariunna Shagdarsuren (kanan), MWF telah memutuskan untuk membawa mesej itu bagi pihak keluarga si mati selepas bertemu dengan bapa Altantuya.

    "Bapanya telah meminta kami supaya membangkitkan perkara ini kerana beliau perlu memberitahu cucunya mengapa ibu mereka mati di Malaysia," katanya.

    "Sudah bertahun-tahun berlalu, berapa lama lagi mereka perlu menunggu?"

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1.entry diatas lebih panas lagi berapi-api!
      2.merahpadam muka rosmah!!kununnya nak popular dengan menganjur persidangan itu dan ini!!
      3.last sekali senjata makan tuan!!
      4.laporan wikileaks!!kes altantunya akan terus menghantui najib!!TEPAT SEKALI!!!

      Delete
    2. She was allegedly introduced to Abdul Razak Baginda, a defense analyst from the Malaysian Strategic Research Centre think-tank, at an international diamond convention in Hong Kong by Malaysian Deputy Prime Minister, Najib Razak, and had a relationship with him.[5] She accompanied Abdul Razak to Paris where she worked as a translator during his negotiations to purchase submarines from France for the Malaysian government.[6] The Hong Kong website Asian Sentinel revealed in a series of photographs that Altantuya was in France during which time the two quickly became romantically involved.[7][8] She reportedly became his mistress in Paris in 2005. However, it must be noted that Raja Petra Kamaruddin, the Malaysia Today editor, was the one who connected Najib Razak with the Altantuya murders.[9] Najib Razak denied all allegation as there were no concrete proof about him knowing Altantuya.[10] Raja Petra retracted back his allegation of the involvement of Najib Razak and Rosmah Mansor after the case were brought to court.[11] Afraid of being prosecuted by the Malaysian courts for giving a false statement, Raja Petra fled to England, and left his wife and children behind.[12]
      According to reports by the French newspaper Liberation, Altantuya found out that one of the parties involved in negotiations, Spanish company Armaris, paid out commissions of 114 million euros for the deal (reportedly one billion euros or RM4.7 billion for the purchase of three submarines). The commission was credited in the accounts of a company controlled by Razak, Perimekar. A letter written by Altantuya and found after her death admits that she had been blackmailing Mr. Baginda, seeking a $US500,000 cut to remain silent about her knowledge of the deal. [13] On 25 June 2012, a French police investigation revealed that there were no immigration records of an “Altantuya Shaariibuu” entering France from 1999 to 2006.[14] The conclusion reached by the French police raised doubts of the existence of a photograph of the Mongolian, Najib Razak and Abdul Razak Baginda in Paris, allegedly taken between 2004 and 2006. The same report noted instead the entry of a SHAARIYBUU Bayasgalan, who bore similarites to, but was not conclusively identified as Altantuyaa, as well as pointed out that Najib's entourage might have entered France through diplomatic channels as there was evidence of his presence but no corresponding immigration record.[15]

      Delete
    3. macai PR dok kona2 kt mongolia.... kekeke

      Delete
    4. Tak ada modallah tuhhhh....macai PR.

      Delete
  12. kes cergas nie ade ke lge ptut letak jwatan?

    ReplyDelete
  13. aku nak komenpasal video manisnya senyuman mu, bahagiang doktor jumpa couple, apa jadah jantan tu nak amin kaa nak apa tuu? pelakon bukan islam kot?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin ada penyelewengan dlm kualiti terhadap bahan binaan tersebut.

      Delete
  14. bengong cai umnok ni..punya besar depan jambatan tu pacak signboard "PROJEK KERAJAAN PERSEKUTUAN" ... tapi orang lain pulak korang gi tukul...gilo apo?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmangla tulis projek kerajaan persekutuan...tp tender tu di sub kn kpd kerajaan negeri. Jadinya kerajaan negeri yg patut brtanggung jawab atas tragedi itu...sob con atas sub con biasalh dlm pembinaan...tu pun tarak taw

      Delete
  15. Sama ada pemimpin bn atau pr....sama saja, rasuah tetap keutamaan!

    ReplyDelete
  16. cina punya perangai dengan babi punya perangai 2x5

    ReplyDelete
  17. bodo, artikel yg bertahap gaban, sapa yg buat projekk ni babi??

    ReplyDelete
  18. Nak menipu pun agak agak la bro....yang dapat projek uem builders...uem builder bukan ke under GLC.....projek ni pun projek fedearal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mangkuk.... Bukan semua projek UEM kaut. UEM hanya kontraktor utama utk PAKEJ 2.... yg runtuh ni pulak adalah PAKEJ 3A.

      Delete
  19. Lim Guan Eng & the Chinese in general in Malaysia ought to be kept on their toes. There ought to be a Royal Commission of inquiry now that a Chinese built Bridge has collapsed in Penang. Lets see who built it, how and by what standards. From that the terms of reference can be widened to dig into all of these so called “Hard working and successful thieving towkays” and put paid once and for all to the myth of Chinese honesty and loyalty.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!