CILI KASI TARUK: PENDEDAHAN OLEH JUSUF KALLA TENTANG PERJANJIAN ANWAR DAN NAJIB - RUGI TAK BACA BEB!

Wawancara Penuh Jusuf Kalla

Bapak Jusuf Kalla, Mantan Naib Presiden Indonesia

Nama bapak Jusuf Kalla (JK), mantan Naib Presiden Indonesia menjadi penting di Malaysia kerana peranan persahabatannya dalam PRU13 baru-baru ini. Ramai rakyat Malaysia terkejut bagaimana beliau tiba-tiba muncul dalam kancah politik Malaysia. Ikuti perbualan eksklusif saya dengan bapak Jusuf Kalla di Jakarta baru-baru ini yang turut memperkatakan pelbagai isu sampingan.

Sebagai Ketua Editor Merdeka-Online, sebuah portal baru yang saya usahakan dengan matlamat rakyat Malaysia boleh meresapi jiwa merdeka dengan semangat "a sense of belonging". Baru-baru ini, pada 1 Jun 2013 saya berkunjung ke rumah bapak Jusuf Kalla, di Jakarta, Indonesia dengan niat untuk bertemu bapak Jusuf Kalla sekiranya beliau boleh ditemuramah. Alhamdulillah, bukan sahaja saya diterima dengan baik oleh bapak Jusuf kalla, tetapi saya turut dapat berbicara pelbagai hal khususnya mengenai Pilihanraya Umum Ke-13 di Malaysia. Ikuti sedutan soal-jawab saya dengan bapak Jusuf kalla.

MO: Assalamualaikum dan terima kasih saya ucap kepada Bapak atas kesudian menerima kehadiran saya.

JK: Waalaikum Salam warahmatullahi Wabarakatuh. Terima kasih.

MO: Saya ingin menyatakan perasaan teruja atas peranan bapak dalam hal, kalau bisa disebut perdamaian semasa Pilihanraya Umum di Malaysia baru-baru ini. Saya dapati rata-rata rakyat Malaysia masih tertanya-tanya bagaimana bapak tiba-tiba bisa muncul dalam hal ini?

JK: Sebetulnya, saya ingin jelaskan bahawa bapak Anwar bertemu saya sebanyak 3 kali. Pertamanya pada bulan Mac, 2013 di rumah ini juga dia datang pada malam hari. Ketika itu, hadir bersama dua ahli Parlimen Indoneisa iaitu Yusril Ihza Mahendra dan Fahmi Idris.

Saya lihat, pada ketika itu, Anwar terlalu yakin akan menang Pilihanraya di Malaysia, kerana katanya di mana-mana dia pergi sambutannya cukup luar biasa.

Jadi Anwar mahu saya jadi perantaraan kepada bapak Najib, karena hubungan saya dengan kedua-dua mereka ini sangat baik, maka atas dasar persahabatan saya menerima. Bukan saya mahu masuk campur dalam urusan negara Malaysia, saya menerima urusan ini sebagai urusan persahabatan saya.

MO: Barangkali bapa bisa jelaskan apakah permintaan bapak Anwar semasa pertemuan dengan bapak tempohari?

JK:  Anwar memang ada membuat beberapa permintaan supaya saya bisa sampaikan kepada bapak Najib. Pertamanya, Anwar mahu agar supaya bapak Najib menerima ketetapan bahawa sesiapa yang kalah hendaklah menerima kekalahan itu. Dan yang kalah juga hendaklah mengucapkan selamat berjaya kepada yang menang, dan yang kalah itu kalau bisa disesuaikan dalam pentadbiran kerajaan yang baru.

Jadi, saya terbang ke Kuala Lumpur dan menyampaikan permintaan-permintaan Anwar itu dan bapak Najib mendengar dengan baik.

Saya lihat bapak Najib seorang yang berjiwa besar, mendengar dengan baik segala permintaan Anwar tetapi bapak Najib juga mempunyai keyakinan yang tinggi akan menang Pilihanraya itu.

MO: Bagaimana tentang hal perjanjian, kerana di Malaysia heboh kononnya ada surat perjanjian antara Anwar dengan bapak Najib?

JK: Anwar memang ada membuat perjanjian bertulis. Anwar yang membuatnya, jadi semasa Anwar datang ke rumah saya, Anwar mahu supaya bapak Najib menurunkan tandatangan dalam perjanjian itu.

Anwar sangat konfiden akan menang. Di dalam mindanya dia sudah bayangkan dia Perdana Menteri. Jadi, saya kata kepada Anwar ok, kalau kamu kalah kamu juga harus menerima kekalahan kamu. Anwar bersetuju, jadi saya tandatangan dan Anwar juga tandatangan.

Apabila saya terbang ke Kuala Lumpur, saya bawa hal surat perjanjian ini kepada bapak Najib, saya melihat bapak Najib tidak ada masalah melihat perjanjian itu, tapi bapak Najib mengambil keputusan tidak menurunkan tandatangan. Saya tidak bisa memaksa.

Jadi saya balik semula kepada Anwar, saya beritahu kepada Anwar bahawa bapak Najib tidak turunkan tandatangan tetapi saya mahu kamu (Anwar) percaya kepada my mouth (mulut saya) bahawa bapak Najib tidak ada halangan dengan permintaan kamu (Anwar) itu. Maknanya, sesiapa yang kalah harus menerima kekalahan dengan hati yang terbuka (gentleman).

Inilah gentleman's agreement antara saya dengan bapak Najib. Akhirnya Anwar bersetuju dalam isu bapak Najib tidak turunkan tandatangan karena Anwar mempercayai cakap saya.

Malangnya, selepas keputusan Pilihanraya, Anwar mungkir janji dan tidak komited kepada perjanjian itu sendiri. Itu sebab saya marah kepada Anwar dan kawan-kawan Anwar di Jakarta turut marah kepadanya kerana Anwar mungkir janji dan tidak komited. Asean Wall Street Journal menghub ungi saya bertanya apakah benar Anwar tidak komted. Saya beritahu mereka ya, benar Anwar memang tidak komited.

Saya tidak akan hubungi Anwar, biar dia tahu kami(Yusril, Fatmi dan teman-teman yang lain) marah kepadanya.


ISU PENIPUAN PILIHANRAYA

MO: Apa alasan Anwar tidak mahu menerima kekalahannya, mungkir janji dan tidak komited?

JK: Anwar menuduh berlaku penipuan, antaranya soal dakwat kekal. Jadi saya marah Anwar, saya kata kamu bilang dakwat itu tidak kekal, itu kamu lihat di jari kamu masih ada bekas dakwat kekal belum hilang (sambil bapak Jusuf Kalla memegang jari Anwar yang masih ada bekas dakwat).

Kemudian Anwar bangkitkan pengundi Bangladesh. Saya bilang sama Anwar, tak kan orang Malaysia tidak boleh membezakan percakapan, bahasa, budaya dan gaya orang Bangladesh. Tidak mungkin berpuluh ribu orang Bangladesh boleh dibawa masuk ke Malaysia dan menjadi pengundi. Ini tidak masuk akal.

Tapi, Anwar tetap tidak mahu menerima keputusan dan dia tetap dengan egonya.

MO: Anwar kata dia menang kerana undi popular dia lebih banyak daripada bapak Najib?

JK: Saya beritahu Anwar, kamu berada di Malaysia bukannya di Indonesia. Kalau kamu (Anwar) bertanding di Indonesia kamu sudah jadi Presiden Indonesia. Tapi di Malaysia sistemnya lain, kemenangannya dikira melalui sistem undi electoral, yang mana partai yang menang akan membentuk kerajaan dan melantik Perdana Menteri.

Malangnya Anwar ini ego, imaginasinya sangat melampau-lampau, dia tetap mahu jadi Perdana Menteri. Saya bilang kepada Anwar, "Kamu sudah gila?" mana mungkin kamu (Anwar) menjadi Perdana Menteri sedangkan kamu hanya menang 89 kerusi parlimen walhal bapak Najib menang 133. Tolong beri saya jawapan atas dasar apa kamu boleh jadi Perdana Menteri kerana kamu sendiri tahu kamu hanya menang 89 walhal bapak Najib menang 133.

Kami bertengkar dan akhirnya Anwar berfikir juga. Kemudian, kami juga berbicara tentang masa depannya dan masa depan Nurul Izzah. Saya bercakap tentang Menteri Penuh, Anwar meminta masa berfikir tentang perkara itu.

Kesilapan Anwar ialah dia sudah dua kali mengumumkan mahu bersara jika tewas dalam Pilihanraya, malangnya Anwar tidak pernah komited kepada janji-janjinya.

HIMPUNAN BLACK OUT 505

MO: Anwar kini sedang mengadakan himpunan Black Out 505 di seluruh negara sebagai bantahan ke atas keputusan Pilihanraya Umum baru-baru ini. Bagaimana bapak melihat perkara ini?

JK: Pertama saya mahu beritahu bahawa saya mengetahui Anwar dibantu oleh beberapa pihak khususnya dari Turki, Washington, Filipina, dan mungkin juga di negara Thai dan China, itu kamu kena selidiki.  Pemberi dana yang besar itu dari sebuah syarikat besar di Filipina, dan sedikit-sedikit dari Turki untuk membantu aktiviti himpunan bantahan itu. Mereka tidak boleh menyembunyikan diri mereka kerana mereka adalah rakan-rakan bisnes yang kita ketahui siapa mereka.

Isunya untuk apa membuat himpunan tersebut jika ianya hanya memberi keuntungan kepada musuh-musuh Islam dan orang Melayu. Saya sendiri bertanya kepada Anwar, apakah kamu boleh mengontrol (mengawal) parti DAP? Anwar terdiam dan Anwar tidak dapat memberi jawapan dengan jelas, ternyata Anwar punya masalah dan kepayahan untuk mengawal ahli-ahli parlimen dari parti lain.

Makanya, saya sendiri berfikiran tindakan Anwar mengadakan himpunan Black Out 505 itu hanya sia-sia sahaja, melainkan hanya menguntungkan sebelah pihak sahaja iaitu musuh-musuh Islam.

 

PERTEMUAN SUSILO & ELEMEN WASHINGTON

JK: Baru-baru ini Presiden Susilo menelefon saya bertanyakan mengenai panggilan telefon dari "Polis Washington" supaya Presiden Susilo menerima permintaan Anwar untuk bertemu dengannya. Saya memberitahu Presiden Susilo supaya tidak tunduk kepada tekanan Washington dan tidak kena dengan peraturan kenegaraan untuk menerima permintaan Anwar kerana Anwar hanya pembangkang bukan Perdana Menteri. Ini bermakna, saya sangat yakin, bahawa ada elemen Washington dalam urusan campurtangan kuasa luar dalam politik negara Malaysia. Anda perlu terus menyiasat perkara ini.

ISU PENCEROBOHAN LAHAD DATU

JK: Dalam kes pencerobohan Lahad Datu, saya juga tahu bahawa ada campurtangan dari orang-orang tertentu di Filipina, kawan-kawan Anwar seperti Joseph Estrada dan sebuah syarikat besar di Filipina memberi sokongan kewangan dalam kes pencerobohan di Lahad Datu.

Tujuan mereka satu sahaja iaitu untuk melemahkan kerajaan Malaysia, di mana mereka yang menceroboh itu mahu menunjukkan kepada dunia luar bahawa kerajaan Malaysia lemah dan gagal menangani isu tersebut.

MO: Saya ucap terimakasih kepada bapak atas kesudian bapak menerima kehadiran saya dan seterusnya berbicara tentang isu penting ini. Saya sangat hargai dan saya berharap rakyat Malaysia boleh melihat peranan bapak yang mulia ini khususnya kedua-duanya adalah sahabat baik bapak.

JK: Terima kasih.

Jakarta, Indonesia, 
1 Jun 2013.

Sent from my iPhone 5

62 Responses to "CILI KASI TARUK: PENDEDAHAN OLEH JUSUF KALLA TENTANG PERJANJIAN ANWAR DAN NAJIB - RUGI TAK BACA BEB!"

  1. Terbaik.

    Macam cerita Tiga Abdul pulak.....

    "... kalau setuju sain sini..." hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous June 24, 2013 at 8:50 AM
      Macam cerita Tiga Abdul pulak..... "... kalau setuju sain sini..." hehehe.

      Komen saya:
      Lawak Tiga Abdul arahan Seniman Agung P. Ramlee berkelas dan tak jemu-jemu sepanjang zaman, walau ditonton berulang kali. Lawak ANWAR MENJIJIKKAN...MELUATKAN...!

      Delete
    2. bila la haram jadah ni nak mati.....

      kalo babi ni mati harap drama tanah kubur buat secara live sewaktu pengebumian dia....

      Delete
    3. parang terbang ni islam ke???? tanya je

      Delete
    4. aku islam tapi tuhan ada 2....puas hati?

      Delete
    5. parang terbang, hakikatnya akal,jiwa,hati si babi tua haramjadah ni dah mati, tengok muka dia dah mcm mayat jerangkong.

      Delete
  2. ni kalau karangan sekolah rendah boleh dapat A+ ni....tahniah

    ReplyDelete



  3. Mangkok Hayun Said:

    ZuuuPp Zaaapp ! Gua sain sini...!

    ReplyDelete
  4. pemimpin indonesia pun prihatin dgn ngara Malaysia..merasa bertangung jawab..jgn sampai di printah oleh musuh Islam..knapa tidak kita..

    ReplyDelete
  5. BAPAK NUAR SILA LA BERAMBUS KE INDON. DI SANA BAPAK BISA JADI PRESIDEN. KALAU NGGAK JADI PRESIDEN INDON PUN MASIH BISA JADI PRESIDEN KELAB GAY TUA. RAKYAT INDON SANGAT MEMBUTUHKAN BAPAK. DI MALAYSIA HANYA YANG BODOH AJA MEMBUTUHKAN BAPAK. KEPALA BUTUH BETUL LA ...PTUIIIIHHH!!!! CILAKAK LU NUAR BRAHIM!!! CILAKAK LU OMAR ONG!!! CILAKAK LU CINABENG!!! PTUIIIIIHHHHHH!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon. 10:12 AM.
      hahaahhaaaaa....mmg bagus komen ini. bikin aku ketawa sampai kepal butuh aku kencing kencinnnnnggg. Yaa,,,,btul pak.

      Delete
    2. indon2 yang ramai kat negara ni nak letak kat mana???

      Delete

    3. Saberr ... mas, neng, pak, mbak, kakek ..! Biar gue bikin penjelasen …

      Gue dateng sini sejak jaman konfrantasi dulu … udah netapin sini sbgei warga … Gue juga ikutin perkembangannya umno serta juga bapak anwar sejak beliau masih lagi sbgei pelajerr ..

      Lantaren gantengnya bapak anwar memimpin ABIM, makanya PAS kepingin benerr melamar beliau nyertai perjuangannya PAS … namun bapak anwar masih butuhin nyertai umno karna ingin menyucikan segalanya korupsi serta kotoran yg dilihat dlm umno …

      Suatu ketika bintengnya berada pada tahap paling gemilang … beliau amat disenangi ramei ahli umno yg melihat beliau sbgei tokoh yg paling cocok ngepalain umno lantasnya pemerintah … Emangnya situasi ini membikin gundah sama lain2nya tokoh umno di jaman tun m … lantas mereka merangka suatu fitnah terhadap bapak anwar … beliau sebenerrnya dianiayain …

      Pokoknya kenapa tokoh2 yg nyedari komplot jahat ini nggak bikin ribut? Sdr pasti faham … segala jentera pemerintah dieksploitasi sepenuhnya … dari badan kepolisian hinggakan ke peringkat pihak pengadilan …

      Maleng sekali, ramei yg masih buta … nggak bisa bedakan yg mana inten yg mana kaca … Bapak anwar sesungguhnya dan sebenerr benerrnya adalah di pihak yg benerr!!

      Beliau dijalimi … pantasnya lah bapak husam berani mengatakan
      “bareng siapa matinya lantaren nentangin kuasa jalim … maka orang itu gugurnya adalah sebagei syuhadak …”

      Delete

    4. Waduh … ada jugak pejuang yg berani tampil di tengah gelanggang musuh yg dekelilingi begitu ramei para bajingan … Loh … kok begitunya, gue juga berani kerna benerr …

      Gue pasti ramei antara kita kependudukan indon di Malaya ini dapat menghalusi niat jahat pak jusuf … udah pastinya disogok-in pak najib …

      Gue jugak ingin nyeru ager legih ramei lagi antara kita akan tampil bikin pembelaan sama bapak anwar …

      Delete

    5. Gue tertawa kesaorangan ngingatin ceritanya p ramlee “nujum pak belaleng” …

      Pada satu adegan, pak belaleng kelihatannya begitu genterr dan kecut sekali bila diminta oleh baginda masai bagi meneka apa yg digenggamin nya … namun bila lalutannya terkena kpd belalang, lantas benerr … makanya dia kembali senyum sambil mendabik dada …

      Makanya, situasi serupa dihadapi pak najib … merasain ketewasannya udah begitu hampir … makanya dia nggak berani nuruni tandatangen … namun bila suruhanniaya pilihanjaya ngumumkan kemenangan berpihak pak najib … waduh2 seperti pak belalang lakunya ..

      Delete
    6. Anonymous June 24, 2013 at 6:05 PM
      Lantaren gantengnya bapak anwar memimpin ABIM, makanya PAS kepingin benerr melamar beliau nyertai perjuangannya PAS … namun bapak anwar masih butuhin nyertai umno karna ingin menyucikan segalanya korupsi serta kotoran yg dilihat dlm umno …

      Kometar gue:
      Memang bener bapak Anwar punya banyak fan di Indon kerana fahaman sama....Islam pluralime atau Islam Liberalime. Justeru di sana banyak perkahwinan campuran terjadi tanpa perlu menukar agama. Angkara ini.....anak2 jadi gelandangan..mau kata Islam bukan..mau kata Kristnen bukan...mau kata hindu atau budha pun bukan. Malah ada yang pilih tanpa ikatan perkahwinan dan paling menjijikkan berpasangan sesama jenis.

      Untuk makluman anda, Anwar pilih masuk UMNO kerana beliau percaya PAS tidak mungkin memberinya peluang menjadi perdana menteri. PAS tidak ada kredibiliti untuk menerajui negara. Hanya mampu untuk negeri daif dan mundur seperti Kedah & Kelantan saja. Anwar telah diberi peluang untuk menjadi pemimpin (perdana menteri) tapi tidak mendapat keredhaan sang Maha Kuasa kerana ketidak ikhlas & masalah akhlak buruknya. Beliau juga sering membohongi rakyat. Saya jadi heran, orang yg bergaji hanya RM10,000 sebulan sebagai ahli parlimen kok bisa-bisanya mampu memiliki rumah bungalow bernilai RM7 juta...??????

      Delete
    7. non di atas...tak perlu nak dtg ke tanah melayu nak jadi jaguh nak hapus rasuah dlm Umno...non balik aje kg non sana.. basmilah rasuah dinegara non..dr bawah sampai atas dah jadi budaya...kerani pun boleh kaya raya...hebat non dinas aje di sana....non nak tanya..

      Indo no berapa negara terkorup/rasuah di asia tenggara
      Indo no berapa negara terkorup/rasuah di asia
      indo no berapa negara terkorup/rasuah di dunia

      non...semua org masuk sekolah ke kat sana.. sek rendah sek men.

      non..di kg sana no berapa negara teraman di dunia..

      itu dulu ya non..kasihan nanti byk sgt nak fikir..baik non jumpa JK...curahkan bakti non di kg non sana..tenaga bakti non sgt diperlukan di sana.

      Delete
    8. kasihan non..mengaku org Malaysia..tapi lenggok bahasa jakarta...jika non dr zaman konfrantasi lenggok bahasanya beda non..lenggok bunyi jawa..gitu gaya org Johor.. takpe la non...mungkin non suka tinggal di Malaysia...tenang boleh tido lena.. tak gitu non..

      Ya gitulah..di kg non...gang sama gang bergaduh...kg sama kg bergaduh...moga rumah non tak dibakar..aneh ya non di kg non..mengorat perempuan pun boleh bergaduh kg...abis rumah dibakar..

      Mlm non selalu putar di mana..hati hati non.. ya la takut geng motor tu beraksi.. di mana mana ada geng motor ya non.. kasihan ya non anak sekolah smp sma terlibat dlm kes motor..baik non curah bakti non di sana..gayanya non berjiwa mulia membasmi kemungkaran.

      Aduh...ini belum lagi masuk episod demo di Indo...lain kali lah ya kita berbagi info.

      gang makna lorong mcm lorong di depan rumah teres kita.

      Delete

    9. Othaman AhmadJune 24, 2013 at 8:12 PM

      “Hanya mampu untuk negeri daif dan mundur seperti Kedah & Kelantan saja.”?????????????????????

      Pok semae … peghi bahaso melayu mengatokae: “cakap siang pandang2, cakap malam dengar2” ..

      Kawae tahu pok semae ni oghae seghawok … gapo pok semae ingak seghawok tu maju sangak? Modeng habih?

      Senae sedak muluk … ghoyak kelatae negeghi da’ih mundur … kawae ghaso beghuk seghawok ni tok penoh maghi kelatae … demo maghi sini dulu … tengoh pekae KB tu mak saleh sajo2 … ado sokmo …

      Beghuk seghawok ketughunae james brook ni jadi bodoh sebak gapo? Sebak dok seghawok kijo jilak jubor taik Mahmud (taib Mahmud dalae loghat kelatae) …

      Mung keno maghi tengok sedighi … baghu lepah tu bulih wat komeng … tapi … baik tok payoh .. oghae bengong beghuk gedebae macae mung … tok dae tigo lakoh … mapuh kejong keno kapok kecik kawae ..

      Maghi kito jepuk jabaktae hutae sukak tengok … seghawok dengae kelantae, sapo lebih banyok hutae .. pah tu … lawae bilae sapo lebih ghama oghae telanjae … tak dok pakayae …

      Mengato dulae paku seghepih … patuk ghama sangak barisae menae dengae keghusi seghawok … ghama hok bodoh kayu dok dalae utae tubik mengundi …

      Delete
    10. Phewww wiiit! Lohh ..
      Gue nggak ngerti sepenuhnya apa yg dinuturin mas June 25, 2013 at 4:26 AM dari Kelantan ini … tapi gue boleh lihat mas nyata amat marah sekali sama bapak othaman ahmad …
      Gue cuba agak atau buat rumusan
      1. Bapak othaman orangnya Sarawak
      2. Bapak othaman keturunannya james berok
      3. Bapak othaman orang kuat taik Mahmud
      4. Bapak othaman nggak pernah sampei negeri Kelantan
      5. Di kota baru, ramei pelancung eropah
      6. Di Sarawak lebih banyak hutan dari Kelantan
      7. Di Sarawak lebih ramei orang telanjeng
      8. Barisen peroleh banyak kerusi undi melalui Sarawak
      9. Ramei keluar dari hutan buang undi bagi barisen

      Maaf ya kalo gue udah salah bikin tafsir .. lantaren gue kurang ngerti kepelatan Kelantan …

      Delete
    11. Bukan dongan nogoghi Kodah atau Kolantan jo … Dokek nogoghi maju macam Solangor, Peghak, Johor, Nogoghi den pun … dan banyak layi … ponganguh PAS dah makin moluweh … Oghang Molayu nampakyo dah makin pocayo dongan syi’ar Islam bobanding dongan gimik dan retorik umno … Cumo nyo bolum monang korusi pilihan ghayo jo … limo ko sopuluh tahun layi ghaso den … umno bungkuih … Umno hanyo boleh botahan atau lobih bojayo kalu pomimpin2 mahu ubah gayo … pikirkan nasib bangso samo … jangan pikir poket sondighi somato-mato …

      Delete

    12. Gue jugak gemerr samanya cara hidup serta ajarannya PAS, tokoh2 pembeserrnya seperti Wali Ajis, Kiyai Sabu, Kiyai Husam dll … semuanya atas kepentingan Islam ..

      Gue kira amat sukurr … tinggal di kongsi binaan, lokasinya berdekaten dgn perkampungannya PAS … saban waktu masjid di situ dipenuhin ... waduh jema’ahnya ramei sekali …

      Kalo lebih ramei umah Islam udah mulai nyedari … gue amat yakin sekali PAS akan bisa numpasin umno pru14 yg bakal menyusul …

      Kepenakan gue tinggalnya di kongsi sebelahan perumahan elit … rata2 kependudukannya orang umno … surau taman itu yg sekecil itu pun nggak bisa dipenuhin .. subuh sama magribnya pun nggak ada bilal ajan … jadi, kepenakan ku itu lah yg maju jadi bilel & imem …

      Delete
    13. Anonymous June 25, 2013 at 4:26 AM
      Senae sedak muluk … ghoyak kelatae negeghi da’ih mundur … kawae ghaso beghuk seghawok ni tok penoh maghi kelatae … demo maghi sini dulu … tengoh pekae KB tu mak saleh sajo2 … ado sokmo …

      Segala infrastruktur dan pembangunan di Kelantan adalah ihsan sumbangan dari Kerajaan pusat pimpinan UMNO/BN. Almarhum Dato' Asri Muda (bekas MB Kelantan) pernah memberitahu saya dan teman-teman, tiap kali nak bayar gaji kakitangan kerajaan negeri pun terpaksa meminta dari Kerajaan pusat. Dalam Nik Aziz pun pernah menyatakan penghargaannya kepada Tun Mahathir kerana banyak memberi sumbangan nada kepada Kelantan. Malah baru-baru ini, Baginda Sultan Kelantan pun turut menyatakan dalam titahnya menyatakan penghargaan baginda kepada Kerajaan Pusat yg banyak dan sentiasa memberi bantuan dana dalam pembangunan Kelantan.

      Untuk makluman saya tidak menetap di Sarawak. Saya Melayu Islam rakyat Malaysia berasal dari Singapura bermastautin di Shah Alam & Johor Bahru.


      Delete
    14. Pembetulan:
      Anonymous June 25, 2013 at 4:26 AM
      Senae sedak muluk … ghoyak kelatae negeghi da’ih mundur … kawae ghaso beghuk seghawok ni tok penoh maghi kelatae … demo maghi sini dulu … tengoh pekae KB tu mak saleh sajo2 … ado sokmo …
      -------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      Respons saya:
      Segala infrastruktur dan pembangunan di Kelantan adalah ihsan sumbangan dari Kerajaan pusat pimpinan UMNO/BN. Almarhum Dato' Asri Muda (bekas MB Kelantan) pernah memberitahu saya dan teman-teman, tiap kali nak bayar gaji kakitangan kerajaan negeri pun terpaksa meminta dari Kerajaan pusat. Dalam pada itu, Nik Aziz pun pernah menyatakan penghargaannya kepada Tun Mahathir kerana banyak memberi sumbangan dana kepada Kelantan. Malah baru-baru ini, Baginda Sultan Kelantan pun turut menyatakan dalam titahnya menyatakan penghargaan baginda kepada Kerajaan Pusat yg banyak dan sentiasa memberi bantuan dana dalam pembangunan Kelantan.

      Untuk makluman saya tidak menetap di Sarawak. Saya Melayu Islam rakyat Malaysia berasal dari Singapura bermastautin di Shah Alam & Johor Bahru.

      Delete
    15. AnonymousJune 25, 2013 at 4:47 AM
      Phewww wiiit! Lohh ..
      Gue nggak ngerti sepenuhnya apa yg dinuturin mas June 25, 2013 at 4:26 AM dari Kelantan ini … tapi gue boleh lihat mas nyata amat marah sekali sama bapak othaman ahmad …
      Gue cuba agak atau buat rumusan
      1. Bapak othaman orangnya Sarawak
      2. Bapak othaman keturunannya james berok
      3. Bapak othaman orang kuat taik Mahmud
      4. Bapak othaman nggak pernah sampei negeri Kelantan
      5. Di kota baru, ramei pelancung eropah
      6. Di Sarawak lebih banyak hutan dari Kelantan
      7. Di Sarawak lebih ramei orang telanjeng
      8. Barisen peroleh banyak kerusi undi melalui Sarawak
      9. Ramei keluar dari hutan buang undi bagi barisen
      ----------------------------------------------------------------------------------------------------
      Sorry......you're shooting at the wrong target. That's what happen when talking or writing without using the head but the heart.
      Maaf...... anda telah tersasar menembak. Itulah akibatnya bila bercakap atau menulis tanpa menggunakan akal tapi mengikut hati.

      Delete
    16. non 4.47 gua kesian sama lo..lo dtg dr hutan..tuduh org dr hutan.. ngapa lo marah sama org... kg lo hutan..lo patut demo kat istana sby...

      lo dr mana..ada kata lo dr papua..eh bukan dr ntt eh bukan.. org bule kata di indo byk org duduk atas pokok..nak tau org bule suka tengok kat papua..oooo pokok tinggi mcm pokok tualang..rumah atas pokok.. tu tengok dlm national geographic... kesian mak lo..lo tak tolon bantu turun.. lo memang anak derhaka..

      katanya org bule suka ambik gambar saudara lo kat kg.. bila helikopter turun... org turun...ambik gambar org memegang anak babi dan menyusu babi.. gua pun tak tau ini benar atau salah.. lo pasti lebih tau.. benarke org menyusu babi... kasihan lo.. protes negara org yg bagus..

      Org sarawak dah maju..mana ada duduk atas pokok... hutan itu dijaga hutan negara nasional.. bukan mcm kalimantan..nasib baik ada jiran sarawak yg baik..boleh la beli brg..sekolah..berubat..erja di sarawak.. kesian lo... ludah lo telan balik.. tuiiiii

      kesian lo...lo biar us ambik emas lo tapi lo biar org lo tak belajar...papau byk org luar dtg tapi ambik hasil bawak lari us..kesian lo. pelacong byk dtg papua mau tengok dan ambik gambar org bogel duduk atas pokok. Lo tak rasa dihina ka..org sarawak mana ada lagi berbogel...mungkin dlm tv tu ada lo... tetek lo labuhhh..

      kesian betul copy paste aje la.. buat hero kat negara org... tapi negara sendiri mcm semua org dah tau... menghina org tapi berlambak berbogel di sana... mengata hutan...ya bersepah tinggal dlm huta.. nak keluar aje mkn berhari hari.. org yg beginilah memalukan negara membusuk nama negara di luar...jadi tak mustahil anda teman baik atau penyokong nuor pakatan. Sifat yg sama. Pergi keluar negara memburuk negara sendiri.


      Delete
    17. kita tau dan hampir pasti mbak indon yg di atas org indo...bkn rakyat malaysia.. menyamar menjadi org melayu.. dan saya lebih yakin dia org cina indon.. bunyinya agak marah bila en othaman sebut sokongan ke arah agama bebas dan cara hidup bebas. Menyamar jadi Islam. Mungkin bertujuan melaga org islam.

      Kita tau pergerakan utk murtadkan org islam dtg dr negara lain..dah byk kita dgr gerakan juga dtg dr pihak gereja indo.
      Jadi mereka pasti tunjukkan diri beri sokongan ke pihak yg beri laluan mudah utk murtad. Dan juga ade gerakan kuat yg menyokong ke arah LGBT.

      Dr bahasa diguna lenggok jakarta atau org kota bukan dr kg..tempat lain bunyinya lain. jika dr kg tdk mungkin menghina kg org dan buat tuduhan tdk benar. Negara indo aje kita semua tau keadaan pedalaman mereka.
      Sudah tentu kita malu..negara org lebih bagus.

      Yg pasti saya berkeyakinan dia org cina indo kristian...mungkin berada di indo atau berada di malaysia. Apabila nuor kalah.. gagallah semua plan yg telah dirancang utk sebar fahaman yg dinyatakan en othaman.

      Tidak ada org johor sejak konfrontasi berlenggok jakarta. Semua org johor berbahasa melayu cara melayu malaysia. jika ada org tua yg tau bahasa jawa.. bunyinya lain jauh bezanya.

      Delete
    18. pi berambuss balik negara lo.. org Melayu Islam bukan mudah nak diperdaya masuk kristian.. nuor dah kalah..hang balik.bawak ajaran lo..jika lo LGBT..pegi lo cocok lubang lo kat nuor.. lo ajak org lo..cocok berkali kali. lo mampos takde org Melayu peduli. buat apa aku peduli..berambossss lo mau cocok dlm hutan lo..aku peduli apa..lo mau cocok atas pokok..apa aku peduli

      Delete

    19. Buat semua kamu warga indon, usah repot2 … apa untungnya lu dapat? Kalo lu mau turut campur samanya politik umno … lu sekadar bikin tambah sakitnya kepala … Lu lihat aja pincengnya parti goblok ini ... sana sini cakaren samanya sendiri ... rata2nya korupsi ...

      Biar gue kasi satu usul …

      Nyokongin aja PAS … udah jeles motif, matlamet & hala tuju … ke arah keselamaten, kamakmoren & kesejahteraan hidup dunia & akhirat … pantasnya kamu semua layarin aja kuliyah agama Wali Ajis, Wali Ajhar, Wali Haron, Wali Asri … atau setidaknya dengarin ceramah Kiyai Sabu, Kiyai Makhfuz, Kiyai Husem …

      Dpd lu repot2 di sini bikin dosa ... ada baiknya ngikutin aktiviti keagamaan ... rintihin jalan ke sorrga ...

      Delete
    20. non 9.32 ..inilah org biadap lagi bangsat.. soalan di atas tak dijawab...mengaku org kuat agama... negara kamu dah hidup bebas tak kahwin bebas hidup bersama...yg ada undng adat bukan undang syariah..nak dibuat undang syariah ramai org islam menolak...penuh pro kontra...sampai sekarang uud syariah gagal diluluskan.. cerita masuk syurga.. lo kafir lo sama dajjal berkepala manusia..

      tiada ulama besar terkenal yg terkenal dtg ke malaysia mcm lo buat fitnah membusuk nama indo. Mata lo buta sebab lo kafir..dah byk ulama indo yg dijemput ceramah Umno ceramah agama di malaysia. Siapa yg repot. lo yg biadap.
      Dah byk non di atas cerita problem dlm negara lo. Itu hanya kecil....masih byk problem dlm negara lo. Kulit lo buat dr babi dan biawak..lidah lo biawak.

      Kahwin campur berlambak di negara lo.. seperti kata en othaman..anak agama bercampur..jika lo islam lebih baik lo berjihad di negara lo..betulkan dulu negara lo. Malaysia sudah ada ulamak Islam..tiada kahwin campur dan tiada anak seperti en othaman katakan. Kerana lo kafir. Inilah dajjal.

      Konon masuk syurga..mcm lo masuk syurga bapak..kahwin bebas...kawin siri..kawin kontrak di bogor..lo islam lo benteras di sana. sebab lo kafir..jika kawin dgn org islam masuk islam jika kawin dg org kafir masuk kristian..lo islam jaga dulu negara lo. tapo lo kafir..tujuan lo hanya mau merosak umat islam.

      lo telan kahak ijo lo sendiri. Mengapa byk yg dtg cari rezeki ke sini..sama mcm non di atas telah katakan...Yg susah yg miskin yg tak sekolah yg merempat yg tak mkn..pokok kata susah..anda belum mengaku kebenaran....

      Tapi tak perlu pengakuan anda..satu dunia tau...tapi kamu sendiri membusukkan nama negara lo..org dah beri kerja tapi ada org mcm lo biadap. Mereka yg dtg bukan bodoh mcm lo..mereka sindiri mengaku hidup senang dan aman di malaysia..lebih baik dr negara lo. mata lo buta kerana lo kafir jadi lo dajjal..berjuta masuk haram ke sini..jika negara lo boleh masuk syurga..ngapain repotkan diri ke malaysia.

      Baik lo jadi jaguh di negara lo sendiri dr jadi sampah busuk di negara org yg dah diiktiraf dunia. LO BIADAP..BAIK LO NGOMONG DI NEGARA LO YG BYK DERA DAN BUNUH ORG INDO YG MELAKUKANNYA CINA...CINAKAN TEMAN SEKUTU BAIK NUOR TEMAN SETIA
      ANDA.

      YG BYK KERJA NIGHT CLUB PELACUR RUMAH URUT..LO TAUKAN MAJIKANNYA BANGSA APA DAN PEKERJANYA SIAPA.

      Tak perlu sebut masuk syurga..mata lo buta pas kalah byk yg asyik sebut masuk syurga.. itu yg lo mau cina kafir byk menang..kerana lo cina kafir kristian indon...lo lebih baik jadi ngo bawak org lo masuk syurga..hari hari lo boleh jumpa org lo kat night club. Lo jumpa setiap hari majikan cina di malaysia nasihat mereka jgn dera org lo.

      Lebih baik lo guna mulut lo jaga org indo dr didera..lebih baik lo guna mulut lo di indo dr guna mulut memburukkan jk dan negara lo sendiri.

      Delete
    21. betul saya setuju anon diatas katakan..tiada ahli politik Malaysia dan org Malaysia terutama Melayu Islam mencampuri urusuan politik negara Indonesia. Jika rakyat Malaysia dtg ke sana..tiada yg mengulas tentang politik dalaman di sana.

      Tapi nuor dtg ke indonesia memburukkan negara malaysia..lebih aneh lagi ada org seperti anda di atas mencampuri urusan negara malaysia dan memburukkan serta memfitnah jk dan yg lain juga merdeka online. Anda berwatak seperti nuor.

      Apa kata pihak jk dan cs nya..jika mereka mendapati org seperti anda yg membahayakan rakyat indo sendiri di negara org lain.. komen anda patut dipandang serius oleh pihak jk.

      Apabila anda memberi komen tentang negara orang...berjuta tgn menunding kearah anda dan negara anda..itulah yg dah ditulis oleh anon di atas dan komen yg lain. Tak perlu cut paste..itu dah menunjukkan IQ anda ditahap mana.

      Secara tidak lansung dan tanpa disedari anda telah memberi kebenaran org lain utk memberitahu dunia..inilah keadaan negara anda sebenarnya. Bukankah itu memalukan dan memburukkan negara anda sendiri. Sungguh menyedihkan jika sebuah negara mempunyai seorg rakyat seperti anda. Bayangkan berjuta yg seperti anda.. hancurlah negara itu...?????????? lihat negara anda sebelum membuat onar di negara lain. Rakyat indo yg dtg ke Malaysia uth mencari rezeki halal..walaupun byk juga yg membuat kejahatan.

      Delete
    22. non yg indon tu betul betul goblok.. soalan negara indo terkorup yg ke berapa tdk dijawab..itulah GOBLOK.. hehehehe

      ahli politik dan parti pilitik indo dr dulu kpk (bpr di malaysia) tak abis abis tangkap kerana korupsi rasuah... mau tau lagi kahwin byk boleh letak harta korupsi..

      Anda indon di atas nemang GOBLOK BETUL BETUL GOBLOK... dah tau dlm negaranya sendiri tak betul..ribut semua..nak jadi jaguh di negara org...ITULAH GOBLOK NAMANYA.. memburukkan JK dan teman.. itu lagi GOBLOK. Seperti nuor...sama sama GOBLOK..akhirnya kecundang...ITULAH GOBLOK.

      Delete
  6. Kenapa sampai ke Insonesia pulak ni? Datang jumpa saya pun boleh beri nasihat kat Anwar.

    Pembantu2 perniagaan saya banyak rakyat Indonesia. Bermasalah diNegara sendiri tak bole cari makan.. satu sen satu bulan pun susah. Pembantu pompuan kerja kat rumah saya, kalau kat Indonesia sekadar bela 2 ekor lembu siang malam, nak bagi makan lembu pun susah... berjalan berbatu2 mencari rumput...

    Dah 12 tahun duk sini, tak mau pulang, tamau... Kerja dengan saya, bersih satu bulan bole dapat RM1K lebih (piece rated work), siap beri tempat penginapan, makan minum serta medical benefits lagi. Kata mereka sampai mati pun tak akan dapat kesenangan begini kalau balik tinggal diIndonesia.

    Indonesia seharusnya mohon bantuan dari Washington bantu Negara mereka dapatkan pekerjaan sempurna bagi rakyat mereka. Kenapa duk layang Washington menyebuk2 hal dalaman Malaysia.

    Hantar bapak Jusuf Kalla jumpa saya pulak kali ni... nak ajar sikit macam mana bole dapatkan pekerjaan bagi rakyat mereka. .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous June 24, 2013 at 10:18 AM
      Kenapa sampai ke Indonesia pulak ni?

      Komen saya:
      Itulah sikap seorang desperado yang habis ikhtiar & sungguh terdesak hingga sanggup melakukan apa saja. Desperado adalah bahasa Sepanyol yang bermaksud....... seorang bajingan, penyangak, penjenayah yang sanggup melakukan apa saja.

      Delete
    2. NUAR yg nak mintak tolong..

      Nuar yg jemput..

      Nuar yg takut..

      Najib pun tak tatuk kalah..dia mmg rasa susah nak menang..

      Delete
  7. Dah kemaruk sgt nak jadi PM....Hj hadi pun dah redha dgn ketentuan illahi...dah kalah dah la...tunggu 5 tahun lagi la...tu pun kalau tuhan tak ambil nyawa lu la nuar.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang dah jadi pm pun .................Pengkhianat Melayu!

      Delete
    2. pm.......pejuang melayu!!!!!

      Delete
    3. pm......putih mato!!!!!

      Delete
  8. Bang non kaki jubox memang tak tau malu, muka pun dah tak dak seri....

    ReplyDelete
  9. Saya teringat ketika Almarhum Tun Ghafar disoal oleh jurnalis Indonesia (ketika lawatannnya ke sana pada 1998) kenapa Anwar di pecat? Beliau jawab Malaysia tidah butuh (perlu) pemimpin seperti Anwar, tapi jika kamu IIndonesia) mengidolakannya, sila aja ambil dia jadi pimpinan kamu, percuma lagi tanpa bayaran.

    Kerana spin Anwar, sdra-sdra kita di sana dulu banyak termakan hasut dan fitnah beliau. Syukur, kini mereka mulai dan kenal siapa Anwar. Makluman ini saya dapati dari bekas rakan sejawat saya di PT Indofood Copn, Jakarta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ALLAH saja yang tahu kebenarannya

      Delete
  10. Kenyataan Yusuf Kalla:
    Isunya untuk apa membuat himpunan tersebut jika ianya hanya memberi keuntungan kepada musuh-musuh Islam dan orang Melayu. Saya sendiri bertanya kepada Anwar, apakah kamu boleh mengontrol (mengawal) parti DAP?

    Komen saya:
    Syukur....Bapak bisa mengerti. Tapi di negara kami masih ada golongan Melayu Baru/Liberal dan juga Ekstrmist Islam yg masih taksub dgn beliau. Dan.... paling mengeciwakan mantan PM Dollah Badawi serta pengikutnya tunduk dan akur dgn fahaman liberalisme Anwar hingga mengkhianati wawasan dan polisi Tun Dr. Mahathir yg mereka anggap kolot dan ketinggalan zaman. Kini fahaman menyimpang berkenaan telah menular parah menyusup ke kepimpinan PM Najib hingga pemerintahan PM Najib menjadi lembik & tidak tegas, sentiasa akur dan tunduk dgn desakan pihak pembangkang (khususnya Anwar & DAP). Rakyat yg tadinya menyokong pemerintah kini menjadi marah, resah & hilang keyakinan,

    ReplyDelete
  11. aku harap kita jangan tersalah boikot takut terboikot syarikat bier san miguel hak milik bumiputra anak mamak madey pedukang..sykt bier cina bolih boikot.

    ReplyDelete
  12. Banjir lapindor....bila mahu berhenti?

    Sama-sama kita tunggu apa jawapan yusuf kalla......

    ReplyDelete
    Replies
    1. isshi... jangan dok sebuk urusan rmh tanga org..hehe

      Delete
    2. Betul tu.....tapi dah tujuh kampong tengelam masih buat xtahu....apa barang nie.

      Delete
    3. kena pakei barang Lapoutdor plak.

      Delete
  13. Al Jubori ni,kalau kita bersoal jawab dgn dia seperti pak yusof,dia akan kalah kerana otaknya tidak sepintar mana dan paling penting dia bukan ada sebarang penyelesian konkrit dalam permasalahan yg di timbulkan nya.Dia hanya akan kelihatan cerdik dikalangan pengikut dan kaki angguk di kelilinganya,semua mereka ini akan terdiam begitu saja bila al Jubori bercakap walau pun percakapan al Jubori tidak ada asas sama sekali.Saya langsung tidak respek al Jubori dari segi kebijaksanaan tapi mengaku kehebatan beliau dari segi pembohongan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cermin diri sendiri....tanya diri sendiri, bolehkah aku jadi ahli syurga????

      Delete
    2. Sekurang2nya xde org pgl aku al-juburi....huhuhu..

      Delete
  14. Sikap bodoh ego dan degil terserlah di serata pelusuk dunia,semua pemimpin atau bekas pemimpin khususnya negara Asia Tenggara sudah masak dgn perangai tidak konsisten,pembohongan dan putar belit beliau.Anwar juga sering mengguna dan dipergunakan bantuan tangan tangan asing dlm aktiviti politiknya.Anwar seolah olah kelihatan bijak apabila berbohong dan menipu dihadapan pengikut yg terpedaya serta taksub pd beliau.Bg mereka yg mengenali khususnya rakan rakan lama dan seangkatan semuanya sudah memutuskan hubungan dgn Anwar.

    ReplyDelete
  15. bapak mau kartu merah @ biru? kalu kartu biru bapak bulih jadi penghundi pocong...anak buah bapak ramei di malaysia yg jadi pengundi pocong, lusa presedin bangladesh akan buat pengakuan yg anwar ada sain kontrakan sama najiebun..dia pon mau kartu biru...

    ReplyDelete
  16. bukan tak tau anuar bapak segala penipu...
    tapi kenapa :
    puak2 PAS percaya tipu daya syaithon nuar adalah bapak syaitan...
    ngape mahasiswa dimalaysia jg xsedar diri di tipu...
    ngape unit2 amal PAS beriye2 pertahankan bapak syaitan...
    knape gadis2 terpelajar jg diperkuda di anuar kote bengkok..
    kenapa kakitangan kerajaan dan jbtan agama seluroh malaysia caye kata2 peliwat..
    apakah istimewa nya nuar di mata rakyat malaysia....
    harapan tuk rakyat malaysia...ubah la segera minda anda sblum terlambat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ngape dan knape? Sobabnya, budaya malas bfikir telah melanda dgn begitu dahsyat dalam kalangan umat Islam Malaysia. Umat Islam Malaysia memilih utk mendengar dan menelan berita2 yg tidak sahih. Mereka memilih utk tidak mahu mggunakan akal fikiran yg Tuhan beri bg menilai kebenaran, menapis keluar kejahatan. Mungkin juga berita jahat yg mereka dgr itu sesuai dgn jiwa mrk dan mudah bg mereka menelannya berbanding menapis menggunakan akal pikiran. Tuhan dah berpesan, berfikir seminit jauh lebih besar pahala dan kebaikannya bbanding ibadah sehari. Wallahualam.

      Delete
    2. Klu x percaya, g tny cikgu-cikgi sekolah. Budak sekolah skrg klu jwb soalan kritis, kreatif, analitikal dan penilaian mesti kantoi punye. Tp klu jawab soalan yg hny perlu muntah kembali apa yg dibaca kira ok la. Jgn mara aku, p tny cikgu-cikgi dulu ye? Budaya malas bpikir ni dh disemai dan dsuburkan sejak di bangku sekolah lg dan bterusan dlm semua acara dan peristiwa.

      Delete
  17. Cuba jawab..... Apa sifat-sifat orang munafik????

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus ni..ni kena tanya nuor..semlm merbok hari ni parlimen...

      Delete

    2. Anon 10:37

      Tepat sekali beb!

      Delete
  18. JELAS SEKALI ALJUBORI MENDAPAT SOKONGAN DARI RAKAN-RAKAN MEREKA DARI FILIFINA, THAI, CHINA DAN BEBERAPA NEGARA LAIN TERUTAMANYA TURKI(SEKARANG SEDANG BERGOLAK DENGAN DEMOSTRASI. ALLAH MEMBAYAR CASH KEPADA ENDAGON) ITU ADALAH DARI NEGARA-NEGARA JIRAN, MALAH DALAM NEGERI SENDIRI JUGA MENDAPAT SOKONGAN DARI SYARIKAT-SYARIKAT LUAR NEGARA YANG MENGAUT KEUNTUNGAN DI MALAYSIA. LIHAT SAHAJA CONTOH YOUTUBE DAN GOOGLE SRIAP HARI MENJADI JURUCAKAP KEPADA PEMBANGKANG, MALAH SENTIASA MENUNJUKKAN SIMPATI KEPADA ALJUBORI, PENYEBARANNYA AMAT MELUAS SEKALI. KAMI SEBAGAI RAKYAT BIASA CUKUP TIDAK MEMAHAMI ORANG-ORANG UMNO YANG MASEH LEKA DIBUAI MIMPI, MALAHAN PERDANA MENTERI SENDIRI PUN MASEH BERMIMPI. WALAU PUN KITA YANG MEMBERI LESEN DAN KEBENARAN KEPADA MEREKA BEROPERASI DI MALAYSIA, NAMUN MEREKA MASEH LAGI BOLEH DIJADIKAN ALAT MENENTANG KERAJAAN YANG ADA. NAMPAK SANGAT KERAJAAN YANG ADA TIDAK TAHU HENDAK MENGGUNAKAN KUASA. KEMENTERIAN KOMMUNIKASI DAN MULTIMEDIA MASEH TETAP BERANGGAN-ANGAN HENDAK MENGAWAL ALAM MAYA DI MALAYSIA, NAMUN NAMPAKNYA KEMAHIRAN MEREKA DAN KEUPAYAAAN MEREKA SERTA TAHAP BEKERJA MEREKA JAUH TERTINGGAL DIBELAKANG. SEBAGAI BADAN PENGAWALAN PENYIARAN, MENTERI BERKUASA BERTINDAK MENGAWAL DAN MENGAWASI APA SEBENARNYA BERLAKU, JANGAN SAMPAI PERBUATAN MEREKA MERUGIKAN KITA, KITA YANG MEMERINTAH, LAINLAH KALAU YANG MEMERENTAHNYA ADALAH PAKATAN...... BARU TAHU BETAPA TERUKNYA LAYANAN YANG AKAN KAMU TERIMA..... MUHASABAH DIRILAH WAHAI ORANG-ORANG UMNO SEKELIAN....

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!