CILI KASI TARUK! 3 JAWAPAN KHAS DARI SPR UNTUK HIMPUNAN KUNYIT 505!

Pakatan Rakyat telah menyenaraikan tiga tuntutan berkenaan dengan pembaharuan yang melibatkan Pilihanraya yang akan dikemukakan semasa perhimpunan “Black505” di Padang Merbok pada 22 Jun ini.

Tiga tuntutan tersebut adalah seperti yang berikut:

  • (a) perletakan jawatan serta-merta anggota Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR);
  • (b) pilihanraya diadakan semula di sekurang-kurangnya 30 kerusi Parlimen yang dikenal pasti; dan
  • (c) menghentikan kajian semula pembahagian bahagian-bahagian pilihanraya sehingga anggota-anggota baru SPR dilantik.

PERUNTUKAN UNDANG-UDANG MENGENAI ISU YANG DITIMBULKAN

1. Perletakan jawatan serta merta anggota SPR

Anggota-anggota SPR dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja sebagaimana yang diperuntukkan di bawah Perkara 114 Perlembagaan Persekutuan.

Menurut Perkara 114 juga, seseorang anggota SPR hanya akan terhenti memegang jawatan apabila mencapai umur 66 tahun atau anggota itu sendiri meletakkan jawatannya.

Oleh yang demikian, jelas perletakan jawatan mana-mana anggota SPR hanya boleh dibuat oleh anggota SPR itu sendiri dengan rela hati tanpa apa-apa gesaan daripada mana-mana pihak.

Walau bagaimanapun seseorang anggota SPR itu boleh dipecat menurut peruntukan undang-undang. Pemecatan mana-mana anggota SPR hanya boleh dibuat:

  • (a) melalui suatu perintah oleh Yang di-Pertuan Agong jika anggota itu adalah seorang bankrap, terlibat dalam apa-apa jawatan atau pekerjaan berbayar di luar tugas jawatannya atau apabila mereka menjadi ahli mana-mana satu Majlis Parlimen atau Dewan Undangan Negeri; atau

  • (b) melalui suatu Tribunal yang ditubuhkan (alasan dan mengikut cara yang sama seperti seorang hakim Mahkamah Persekutuan).

Walau bagaimanapun jika gesaan dari mana-mana parti politik berhubung dengan pemecatan anggota SPR ini mendapat pertimbangan Kerajaan maka suatu Tribunal hendaklah ditubuhkan mengikut tatacara yang ditetapkan.

2. Pilihan Raya diadakan semula di sekurang-kurangnya 30 kerusi Parlimen yang dikenal pasti

Di bawah Perkara 118 Perlembagaan Persekutuan, tiada pemilihan ke Dewan Rakyat atau Dewan Undangan sesuatu Negeri boleh dipersoalkan kecuali melalui petisyen pilihan raya.

Oleh yang demikian sehingga pengisytiharan dibuat oleh Mahkamah Pilihan Raya bahawa pilihan raya itu tidak sah maka pilihan raya tidak boleh diadakan semula di 30 kerusi Parlimen yang dikenal pasti itu.

Bagi PRU 13, tarikh akhir untuk memfailkan Petisyen Pilihanraya ialah 12 Jun 2013.

3. Menghentikan kajian semula pembahagian bahagian-bahagian pilihan raya sehingga anggota-anggota baru SPR dilantik.

Fungsi SPR untuk mengkaji semula persempadanan bahagian pilihanraya diperuntukkan di bawah Fasal (2) Perkara 113 Perlembagaan Persekutuan.

Di bawah perenggan (i) Fasal (2) Perkara 113 Perlembagaan Persekutuan, kajian semula hendaklah dibuat setelah tamat lat tempoh 8 tahun dari tarikh siapnya kajian semula yang terakhir dijalankan.

Bagi maksud itu, kajian semula yang terakhir dijalankan ialah pada 21 Mac 2003. Ini bermakna lat 8 tahun akan bermula selepas 21 Mac 2011. Kajian tersebut tidak wajar dilengahkan dan hendaklah dibuat dalam tempoh yang munasabah kerana ini merupakan tuntutan tugas SPR di bawah Perlembagaan Persekutuan.

Maka apa-apa kelengahan apatah lagi terus diberhentikan atas alasan ingin melantik anggota-anggota SPR yang baru tersebut bukanlah merupakan alasan yang kukuh dan munasabah.

30 Responses to "CILI KASI TARUK! 3 JAWAPAN KHAS DARI SPR UNTUK HIMPUNAN KUNYIT 505!"

  1. Tidak menghormati perlembagaan Malaysia kerana pihak PR ada teralalu ramai peguam dan di bantu secara sukarela oleh Bar Council.

    Sangat mustahil untuk tidak memahami perlembagaan terutama untuk orang yang gila kuasa!

    Jelas lah mereka ini musuh negara. Mereka menanti masa dan ketika untuk perlembagaan di rombak. Jalan paling mudah adalah dengan pemberontakan. Secara demokrasi berparlimen mereka hanya boleh mengubah bahagian bahagian tertentu sahaja.

    Semua yang berkaitan dengan Raja Raja Melayu dan hak Melayu hanya boleh di putuskan oleh Majlis Raja Raja. Parlimen tiada kuasa untuk itu.. Oleh itu menghapuskan Raja Raja (Ketuanan Melayu) yang menjadi benteng utama yang menghalang tujuan musuh negara.

    Niat Malaysian Malaysia dan gila jadi PM mesti di matikan sekarang. Lihatlah Pulau Pinang yang sekian tahun Lim Kit Siang berjuang akhirnya jatuh ketangan DAP dan telah 2 kali pun.

    China gila mahu hak samarata di 'Tanah Melayu' sedangkan di Tanah China sana syarat untuk menjadi rakyat China mestilah salah seorang ibu bapa "berdarah" China.

    Di mana bumi di pijak di situ langit di junjung. Wahai penderhaka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. KO NI PERIOD APEHAL. ORG CERITA PASAL LAIN, KO KOMEN PASAL RASIS.

      Delete
    2. org pr marah nampak. haha

      Delete
    3. Ade red bean army marah la kat sini..hahaha

      Delete
    4. Himpunan kunyit nuar...ptuihhh!!!

      Delete
    5. Kpda cina RU XIANG SUI SI LA WEI....!!!

      Delete
    6. Kpda cina RU XIANG SUI SU LA WEI....!!!!!

      Delete
  2. harap najib tolong banyak2 lagi kat kafir harbi ni,,,dah ada kuasa pun jadi penakut kalu x dapat kuasa hang tau la depa buat tahana kat org melayu n bumi putra...guna la kuasa yg ada jgn dayus

    ReplyDelete
  3. TAK SABAR AKU NAK TENGOK UMPORN BUAT DEMOSTRASI PAKAI BAJU NI. HARAP2 TAKDE LA BANGLASIA MACAM PATRIOT PUI PUI . HAHAHAHA

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol gak tu... banglasia ye... tp pesal ada bangla yg kantoi besama nurul izzah time kempen???

      then dok tepekik2 pasal bangla... tp pesal wat report pasal dakwat kekal je? mne report bangla tu... apsal x buat.. sbb xde bukti ke...?
      (its normal for lembu cam ko ni pcya ape sje psl fitnah)

      peliknye.. kalu x pcya SPR... apsal x bubarkn selangor dan penang?
      lembu btol carlos santiago

      Delete
    2. ye ke ..bagi bukti la dik anon 10:31...tarak bukti main cakap je..guane orang BN nih

      Delete
    3. kot2 anak pak non ni mng gna bangla.

      Delete
  4. pembangkang ni aku percaya lebih jahat dari BN. aku takkan bagi undi pada anwar si pencetus huru hara tu. sebab dia pun masa dalam umno adalah bapak segala penyamun. bertuah sebab dah kene tendang dari umno

    ReplyDelete
  5. Carlos ni salah seorang cyber trooper red bean army pegi jahanam la pr taik

    ReplyDelete
  6. Ada jual tak baju ni....kalau ada macam mana nak dapat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tolong jgn beli baju itu tolong lah pleaseee.......

      Delete
    2. Carlos santiago salah seorang red bean army tajaan dap sentiasa memberi ulasan bangang.. Saja menaikan kemarahan.. Dia juga akif diblog blog lain

      Delete
    3. la macam tu je dah di gelar cybertrooper....malas nak layan orang BN ni..mmg iq rendah

      Delete
  7. Apsal gambar yang paling atas semua malaun pusing belakang tunjuk bontot..? Dah kalah tunjuk bontot mintak simpati..? kunyit hangit betul la macai pakatan ni..ptuihhhh!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ape ko ni...
      minda ko senget ke ape ni...
      xkan macai pakatan haramjadah nk pkai bju camtu... memalukn diorg la...
      tu bju respon kpd tagline haramjadah "Ini Kalilah"

      then pusing blkg tu bkn nk tjuk bontot... tp nk tjuk wording blkg bju...
      org lain dok tgk wording kat bju tu.. tp pesal ko sorg je yg pandang bontot???

      Delete
    2. anon 10.03 suka bontot ke apa ko ni..? ptuiHHHH!!!

      Delete
    3. AnonymousJune 12, 2013 at 10:03 AM ...mamat ni salah faham kot n confius sbb hitam blackout...maafkan dia dan bersangka baik...apapun baju tu memang terbaik...tp tulah pelik gak bila dia aje nampak gambar dlm posisi itu sedangkan yang lain smua nampak yang tertulis. tu mcm puak sana yang suka tgk disebalik yg ada depan mata..cer renungkan yek..

      Delete
    4. aku tertarik yg berlutut paling kanan tu.

      Delete

  8. APASAL SETAKAT 30 JE ? NEGERI YANG YANG DIA ORANG MENANG APA MACAM?



    ABC+BCL

    ReplyDelete
    Replies
    1. 30 NEGERI DI ORANG KALAH DI ORANG MINTA BUAT PRU SEMULA, 30 NEGERI YANG DI ORANG MENANG DI ORANG NAK BAGI PERCUMA DEKAT BN

      Delete
  9. Bila ramai bilangan Rakyat yg mahu mencetuskan kekacauan dan tidak menghormati keputusan Suara secara demokrasi, negara akan kacau bilau. Undang Undang keamanan Mesti dikuatkuasakan dgn semaksimumnya. Anasir subersif penghasut buta tuli yg memanipulasikan Undang undang utk puak sendiri mesti dineutralkan.

    ReplyDelete
  10. tumpang lalu ye kawan.....jom buat duit ..raya nak dekat dah nih..jom

    http://www.rm20segera.com/?r=debunga

    ReplyDelete
  11. bukan lain kali la ,tak payah la

    ReplyDelete
  12. comel la baju...cayalah...no lain kali...but say no to lain kali...never lah....

    ReplyDelete
  13. Bju tu tadak sponsor ka?jatuh cinta ni

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!