APA NI WEI? PEGUAM NEGARA HANYA NAK TUNJUK TERER PADA ORANG UMNO JE KE? TANG PAKATAN TELOR HILANG?

Tolong la wahai Tuan PM! Aku rasa dah tiba masanya Peguam Negara ditukar. Udah-udahlah tu, banyak sangat keputusan dia buat yang merosakkan kerajaan. Dah ramai ang bersuara nak tunggu apa lagi? Rehatkanlah dia. Dah usang dah dia tu.

Malas aku nak ulas panjang, korang baca la apa ditulis oleh RBF kat sini

Apa dah jadi dengan kes Anwar? Kes rasuah Azmin Ali? Beribu-ribu report polis? Simpan bawah tilam ke Gani?

109 Responses to "APA NI WEI? PEGUAM NEGARA HANYA NAK TUNJUK TERER PADA ORANG UMNO JE KE? TANG PAKATAN TELOR HILANG?"

  1. guni patahial......dia langsung tak berguna...kalo zaman mahathir dah noreh getah dah ni...!

    ReplyDelete
    Replies
    1. guni ni masih berguna lagi bro...dia bole di lantik jadi punahsihat nuar kunyit...ptuihhh!!!

      Delete
    2. anon6:25 buat2 lupa ... zaman Tun M, kan dia yg jadi peguamcara pendakwaan ke atas Nuat ... sbb tu dia naik jadi peguam Negara ... menorah getah pukimak apa ... palabana buta hati, buta sejarah ...

      Delete
    3. aku sokong ghani. teruskan membela anwar ibrahim. hahahaha. macai datang period ke marah2 ni.

      Delete
    4. kalu ko sorang je sokong masih tak kuat tu.

      Delete
    5. Santonggek sokong nuor tak percaya nuor kalah..tapi sankongkek percaya Unmo menang..sebabtu santonggek melalut kat sini..

      Sankongkek belum jumpa nuor kaa..nuor sibuk layan samsidar..khalid free tu kahkahkah

      Delete
    6. Diumumkan..santiago mendpt gelar diraja sulu karam..SANTONGGEK atau SANKONGKEK..kerana santiago telah dilantik punaisihat nuor..gelar ini harus dipakai..arahan sultan karam..jgn byk tanya u ulang i saman

      Delete
    7. Anwar perlu disokong & dibela ... dia sedang bangkit dari penganiayaan dan kekejamaan sbg harimau luka ... Menyelamatkan Anwar bererti menyelamatkan Negara ... Ayuh Gani ... inilah masa untuk anda mengembalikan maruah dan kredibiliti anda yg telah dicemarkan bersama Anwar suatu ketika dahulu ...

      Delete
    8. Luka kat mana non..kat juboqq kah kah kah nak berapa tahun bangkit..makin nak terkuboq ada la...kahkahkah

      Sape cemar sape ni..lain mcm je bunyi kahkahkah..nuor tak heran mcm tu..memang dr dulu..gani petai nak cemar sape..tak lama lagi tu jumpa la malaikat.. Baru tau sape cemar sape kahkah kah nak ambik ubat luka tu makin besaq kah kah
      kah

      Delete
    9. Assalamualaikum,

      Iklankan produk dan perniagaan anda atau barangan terpakai yang ingin anda jual di laman web www.produkmuslim.info

      Terima kasih

      Delete
    10. Parang Terbang:

      guni patahial......dulu langsung tak berguna...kalo tak kerana Mahathir, masih noreh getah dia ni...!

      Delete
  2. rehatkanlah dia supaya dia boleh jadi peguambela pulak kpd Anwar dan Azmin Ali dlm kes2 tertangguh tu ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nuar kunyit kan ada kapal sink..? si gani ni buat apa..? Ptuihhh!!!

      Delete
    2. hahaha... dia simpan byk rahsia. jeng jeng jeng. macai goyah deerrrr

      Delete
    3. Hahaha..gani petai boleh jadi peguambela karam dan geng sulu..kan byk tu..
      Sankongkek jadi barua gani petai..kulu kilir bawak file beg..apa guna nuor bayar berjuta..ulang alik balik sulu..

      Susah sgt kawin aje dgn anak karam..duit kan byk..tak perlu nikah..kan santonggek pejuang seks bebas..kahkahkah

      Delete
    4. AnonymousJune 12, 2013 at 6:41 PM:
      rehatkanlah dia supaya dia boleh jadi peguambela pulak kpd Anwar dan Azmin Ali dlm kes2 fitnah tu ...

      Delete
  3. Replies
    1. Guni berape thail lu mmg PROFESSIONAL

      Delete
  4. TIDAK ADIL DIDUNIA MAKA AKAN SUSAH DI AKHIRAT. MANA NAK?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb tu kita kena sokong KEADILAN ...

      Delete
    2. Kahkahkah hangla sokong keadilan..hang nak campak dlm neraka dpt keadilan akhirat penyokong LGBT..seks.bebas
      Hahhahhah

      Delete
    3. Anon 1:17 ni tertelan cuka ke tertelan ubat nyamuk? ... anon10:48 bukan kata Parti Keadilan Rakyat atau PKR, dia kata keadilan dlm system kehakiman ... tak kan nak kena campak ke neraka kot ...

      Delete
    4. Nak buat mcmana ini lah mentality penyokong Pryt. Bodoh tahap tak bolih di ajar.

      Delete
  5. KAH....KAH.....KAH....Mari kita buat undian. Berapa orang sokong Mamak Parpu Jadi Perdana Mentri Malaysia. Sebab sekarang mamak parpu terlalu pandai daripada PM kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin ya rabbal alamin

      Delete
    2. KAH KAH KAH....ptuihhh!!!

      Delete
    3. Mamak mana boleh percaya, mereka suka rosakkan orang2 Melayu ... Tengok Mamak Malabari tu dulu ... dahlah buat UMNO sampai jadi haram ... dia gunakan kuasa ke atas pentadbiran kerajaan untuk lucutkan kuasa raja2 Melayu dlm meluluskan akta/undang2 kat parlimen ... Gua percaya raja2 Melayu masih menaruh dendam kpd dia ...

      Delete
    4. lucutkan kuasa raja2..kuasa apa yang dilucutkan? raja still ada agong still ada...aku percaya raja2 melayu banyak berterima kasih sebab dia selamatkan rakyat negara ni dari makan pasir...

      Delete
    5. Dulu, Agong & Majlis Raja2 kena terima dan sahkan atau luluskan sesuatu akta atau undang2 baru atau pemindaan undang2, baru boleh diterimapakai. Kalau Agong tak setuju, ianya boleh ditolak. Sekarang kuasa tu dah tak ada cek oiii, Tun M gunakan kuasa dia & konco2nya, ubah perlembagaan! Bila satu undang2 dibentangkan, selepas 45 hari, Agung & Raja2 setuju ke tidak, kira jalan ... kenapa buta kayu sangat ko ni??? Itulah kalau kau nak tahu, Tun Mamak kesayangan ko tu ...

      Delete
    6. mahathir buat tu betul. ada sebab munasabah dia. sesama macai pun bergaduh ke. tu ler, berjuang untuk bangsa. Join PAS, berjuang demi islam. JOM JOIN PAS.

      BUBAR UMNO, JOIN PAS = Perpaduan umno pas. Ada umno BRAN?

      Delete
    7. UMNO: Unlimited Money Negative Organisation
      PAS: Parti Aman Sejahtera

      Delete
    8. Bila parti pas aman..sesama pemimpin lagi hebat..bawak nama Islam tapi doa kawan mati cepat..kat luar tunjuk manis..dlm bilik bercakar..org kedah aman ka..la tu tukaq Umno..hutang puhhhh

      Parti pas aman..aman utk dap..aman utk seks bebas..aman utk spender putih..aman utk balak gondol tanah..aman utk penipu fitnah..aman rumah urut..aman utk pelacur..aman utk kaut kaya negeri miskin aman utk pertambahan night club..aman utk gereja guna kalimah Allah..aman utk ceramah mencarut..

      La tu parti angguk saja pas..angguk utk dap angguk utk nuor..
      Santonggek apasal dap byk menang..kahh lu angguk angguk..lu ka yg pegang roket tinggi tu berjanggut putih..kahkahkah

      Delete
    9. kesian kat anon June 13, 2013 at 1:08 AM. taksub sgt dgn BN sampai tahu membahaskan pasal seks je. isu kalimah allah, rasa nk tergelak. nampak sangat knowledge takde. banyakkan membaca yea.

      Delete
    10. Syabbas AnonymousJune 13, 2013 at 1:08 AM:

      Jgn kasi can dgn PAS, pak annguk DAPigs. Parti Ajaran Sesat, Parti Ajis Songsang, Parti Anak2 Syaitan, Parti Amoi Syiok ...

      PAS bersubahat, bersekongkol dan manjadi talibarut kpd DAPigs untuk menghancurkan kerajaan Melayu. PAS juga mesti diajar dgn program boikot yg sedang hangat berapi! Boikot barangan PAS! Jgn beli HARAKAH, jgn beli produk2 keluaran PAS, jgn beli apa2 dari kedai orang2 PAS, jgn makan di kedai makan dia orang ... terutamanya di Kelantan ... Di Kelantan, kalu orang Melayu UMNO gaduh dgn Cina Pas, puak2 pak haji akan tolong Cina, ... Kasi hancur sama itu PAS dan Cinabeng!

      Delete
    11. Kamu lagi kesian 3.11pm. Menulis merakah kamu tu elok luaskan akal mbaca. Asyik baca harakah yg merakah. Tulis mcm tak habis sekolah

      Delete
    12. Kawe ni Cino Kelate … kawe lamo doh bekawe denge Melayu di Kelate ni … tapi hok ghama nyo Melayu Pahh … Kami buke setakak bekawe, tapi doh jadi mace woghih … kerak sangak dok gi maghi ghumoh … Kawe suko denge cagho oghe2 Melayu di Kelate ni … panda bejua (beniago) mace oghe Cino jugo … Kawe napok selamo Pahh dok peghitoh Kelate ni, tak dok gapo masaaloh pong, deh … ame dama sejahtegho … Sebak tu, kawe meme dok pakoh Pahh lamo doh ... Pahh: dulu, kini de selamonyo ...

      Ye jadi masaaloh nyo ni, bilo yo maghi kaca puok2 nate UMNO ni … Puok2 daja ni peghanga jahak, kenak ... deki tengok oghe sene ... Tengoh Pahh dok peghitoh molek2, puok2 sete ni maghi nok bagi pecoh beloh ghakyak Kelate. Kawe puji, kawe suko denge cagho Tok Gughu ... tok kigho Melayu ke Cino ke, kalu kito ikuk apo hok Tok Gughu ghoyak, semuo kagho jale molek ... Kawe ni, wala pong buke Isle, tapi, ake bedighi teguh belake Tok Gughu sokmo ...

      Bekene-e kempeng BOIKOK nate daja UMNO ni, nok sughoh boikok baghe Cino lahanak tu, kawe tok ghisa sangak ... tapi, bilo Anon3:43 ghoyak nok ajok boikok barenge Pahh, hok ni kawe maghoh ... kawe, kalu pasa Pahh, kawe gocoh pong nok ... Hok sungguhnyo, boikok barenge Cino pong, kigho tok patuk ... Yo maghoh sangak pasa Cino tok pakoh BN, pasa gapo ... Tak dok makno kalu ghoyak adil, bebah, demokrasi. Doh kalu tok buyi oghe pakoh pati laing, dok wak gapo pilihe ghayo, wak satu pati sajo ... buyi yo peghitoh sampa kiamak ...

      Tak guno punyo Melayu UMNO basak, hare jadoh, ... kawe beghani maki demo sbb kawe ghama geng Pahh ... Kawe nok amik kesepakte di sini, nok seghu semuo ghakyak Kelate khah nyo de semuo ghakyak Msia amnyo ... maghi kito pakak ghama2 sokong de pakoh Pahh dale PRU14 nanti ... untuk iduk selamak dunio de akhirak ...

      IDUK PAHH MAPUH UMNO ...
      IDUK PAKAKTE MAPUH BARISE ...

      Ikhlah daghi:
      PHOO KHEE MAK (CINO PAHH)
      KOTO BAGHU, KELATE DARO NA-ING.

      Delete
  6. Gua tak layak nak komplen cara kerja orang power macam ghani patail ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus! Kalo lu rasa tak layak, elok duduk diam ... bagi orang2 power sj buat kerja ni ...

      Delete
  7. Mohon kakbedah jentik telo gani patail :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. jentik kasi hancur...ptuihhhh!!!

      Delete
    2. Jangan kak bedah ... nanti kena tuduh cabul kehormatan ... kak bedah nak duduk dlm jel???

      Delete
    3. Kakbedah ni kaki main telor mcm kakmidah Tengin ke ...?

      Delete
  8. PELIK.....
    kenapa kerajaan Malaysia terus menyimpan malaon seekor ni...
    dh lama sangat dah dia duk kat kerusi AG..
    siapa yang melantik dia..siapa yang punya kuasa melantik dan memecat beliau...
    selagi dia masih duk kat situ selagi tulah bangsa Melayu terutama yang tidak ada kepentingan dengan puak pembangkang teraniaya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun M yg lantik dia, sbb dia peguamcara yg bagus dlm kes pendakwaan liwat ke atas Nuar Brahim dulu ... alahai 1998 ... tak kan lupa kot? Alaah ... masa Tun M terajang Tun Saleh Abas dulu tuu ...

      Delete
    2. Tentu ada sebab..cuba hang bongkar.. Sesuai tak dia ditukar ketika itu.. Manusia bila dah ada kuasa jadi lain. Dulu lain kini lain. Dulu gani petai lain..la ni gani petai gani lelong..boleh dilelong amanah..tapi dgn Allah boleh dilelong ka????

      Hang pun sama..dulu hang muda la ni hang tua kahkahkah betulkan
      Tengok gani tu rambut dah putih..otak pun dah bertukaq..bukan gila..meroyan khas utk nuor..kahkahkah

      Delete
    3. Hang jgn salah sangka, aku ni anak muda Melayu generasi baru! Generasi yg tak bulih nak dipekunun dgn cegheta soghat habaq dan berita tv shj. Geng tua2 dok kayuh geghek atau yg dok kendoq lembu di kampong bulih la hangpa pebodo ... sumber maklumat generasi kami dok dlm hphone & tablet saja ... reliable & up to date ...

      Delete
    4. Wooiii Melayu Tablet! Kalau tak keghana keghajaan hak la ni, yg dok bagi mcm2, bantu oghang2 Melayu ni ... hang ngan mak pak hang pun dok mampuih kok dlm kampong lagi laa, kutip makan sayoq pucuk kangkung kok dlm padang saja, hang tau ... Hang tak tau ka, hang pun dok kena pekunun teghok dgn cegheta2 palsu dlm internet tu ... Dlm tv ngan soghat khabaq, sekoghang-koghang nya depa pemberita atau penulih ada tauliah kelulusan ... yg dok tulih mai dlm tweet & facebook tu ... setan jahiliyah karat, PMR tak paih pun ghamai, habaq hang ...

      Delete
    5. TAK PELIK.....
      kenapa kerajaan Malaysia terus menyimpan malaon seekor ni...
      dh lama sangat dah dia duk kat kerusi AG..
      Tun M yang melantik dia.. tiada siapa yang punya kuasa memecat beliau...
      selagi dia masih duk kat situ selagi tulah bangsa Melayu terutama yang ada kepentingan dengan puak pembangkang tidak akan teraniaya...

      Delete
  9. BN, Umno dan Kerajaan sepertinya telah mengalami situasi kemalapan AURA. Lebih lebih selepas PRU 13 yg lalu. Peguam Negara dan Sistem perundangan yg ada, lebih lebih iklim politik Semasa umpama arus yg menghakis kewibawaan kerajaan yg ada sekarang. Pembangkang bermaharajalela memperlekehkan SPR, kerajaan dan Sistem Demokrasi dan Raja Berperlembagaan negara ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. SPR memang lekeh ... Aziz mana berani ... tak dak teloq nak bangkit lwn ... Gua pun setuju dgn pmintaan PR, Aziz kena letak jwtn, bagi kat orang lain yg lebih tegas, berani & berwibawa ...

      Delete
  10. Anon 8:02 mesej berbaur PAS. Cuba menghidupkan keadaan angan angan yang di impikan. Kerajaan menang so what? Mesti lah ada aura.

    Korang kalah.... tok sah buat cerita mengarut. Aman jer dari lepas pilihanraya sampai sekarang. Kita menjalani hidup harian dengan baik. Tak bersyukur ke? Walau ada kaki bontot tengah sibuk mencari cara cara menghuru harakan negara. Gagal.

    Cipta lah dunia bawah tempurung sendiri ya... Minum lagi air ketum tu. Tambah lagi.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong! Jgn biarkan pencacai PAS cuba nak tunjuk pandai kat sini! Jgn lupa, ancaman kpd kerajaan Melayu, BN-UMNO ni bukan Cinabeng shj... PAS juga bersubahat, bersekongkol dan manjadi talibarut kpd DAPigs tu. PAS juga mesti diajar dgn program 'boikot' yg sedang berapi! Boikot barangan PAS! Jgn beli HARAKAH, jgn beli produk2 keluaran PAS, jgn beli apa2 dari kedai orang2 PAS, jgn makan di kedai makan dia orang ... terutamanya di Kelantan, Selangor, Tganu, Kedah ... Hapuskan pengaruh Cinabeng, bunuh PAS ... BBC & BBP ...

      Delete
    2. Jgn kawin dgn anak orang PAS (anak lelaki mereka) ...

      Delete
    3. Hang dok cegheta apa bedegaq-degaq, tak payah dok main rasis dan perkunun kami Melayu Baghu...Kami tau segala-galanya. Kami ada hphone dan tablet..Maklumat ditangan kami,, cara seks moden pun kami belajaq kat tablet jer..Kami Moden da tak macam mak bapak kami yang kotoq, belendiaq, bodo sombong dok sokong UMNO.

      Tak sokong UMNO tu nak mai habaq Melayu Moden, Melayu Tablet.

      Delete
    4. Yg dok mola main rais ni UMNO la ... dia guna UTUSAN (Umno Tubuh Untuk Sesatkan Anak Negara)... lepaih tu, menatang parpu ni boh api di blog dia ... dia nak cucuh dan cucuk pungkoq hangpa ... hangpa semua pun mola melatah dok ikut ghentak mamak pungkoq koghap, teloq landoq, peliaq itam ni ... paih tu jadilah hangpa Melayu Haghu ... Adik PM sendiri, Nazet, pun tak suka dgn UTUSAN dan Melayu Haghu mcm hangpa ni ...

      Delete
    5. Korang semue tak payah bertengkarlah ... mari tengok sini:


      U T U S A N:

      Umno Tulis Umno Sebar Anda Nilai


      H A R A K A H:

      Hakikat Amanah Rencana Ajak Kepada Amalan Hasanah


      Delete
  11. Ganjil betul Peguam Negara ini ya! Semasa saya tersesat menjadi penyokong BUTA, TULI, BONGKAK dan BODOH PKRats dulu, saya mendapati ramai peguam dan majistret, direkrut menjadi ahli PKR, termasuklah anak muda professional Melayu dan Bumiputera lain yang makin bongkak seperti kacang lupakan kulit dan rumpun asalnya (saya percaya ramai yang bukan Bumiputera PKR pula menyokong DAP tetapi tidak mahu terdedah sebab nak terus membodohkan penyokong Melayu/Islam PKR dan PAS). Ini amat membimbangkan kerana saya amat mengesyaki mereka mahu menawan sistem Perundangan, Guaman, dan Kehakiman, dan Jabatan Perkhidmatan Awam di Malaysia!

    Sebab itu samseng-samseng PKR/DAP tak takut lansung langgar undang-undang termasuk mengapi-ngapikan Cina muda untuk benci melampau orang Melayu/UMNO, seperti yang berdemo tak habis-habis termasuk buat huru-hara depan balai polis, dan di Facebook si Cina PENGGANAS, nama Venus di Sydney, yang sampai mengugut nak bunuh PM dan bekas PM kita, serta si Cina Pengganas yang nak bunuh polis. Dahlah tu, pengganas Cina ni panggil PM kita ‘najis’ – dan DAP-si lim kit-SIAL pula, panggil PM ‘syaitan’! Juga apabila menghina Islam dan DYMM Agong kita.

    Dan apabila semakin GANAS SAMSENG-SAMSENG macam PENJENAYAH KONGSI GELAP, DAPigs/PKRats - majoriti rakyat pun terus hidup dalam ketakutan dan sengsara! Polis dan pegawai-pegawai awam sampai diungut, dibelasah macam anjing, terutamanya yang Melayu/Islam, - mana KDN ini! Agaknya sebab MB Selangor PKR jadi "Inspektor-Jeneral Polis" di Selangor - makin besar kepalalah si SAMSENG-SAMSENG DAPigs/PKR ini! Siapa lantik si MB ini pangkat polis yang begitu?

    Polis (yang TULEN, bukan dari PKRats/DAPigs!) dan KDN, sepatutnya jangan biarkan hakim-hakim dan peguam-peguam PKRats/DAPigs PIJAK undang-undang macam sampah dan mengajar anak muda yang masih berhingus meleleh terus menjadi samseng atau pengganas macam CINA-CINA PENGGANAS itu!

    MAKCIK Tempurung.

    (PERHATIAN: ada PENYAMUN penakut disyaki dari DAPigs/PKRats durjana yang sekarang meniru gelaran saya tetapi sebagai "Pakcik Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ghani Phatail ni mungkin ada kaitan dgn agenda Kristian-Zionis kot ...

      Delete
    2. Dah kena byr oleh pkr. Tu sbb kes pembangkang asyik d tanggoh. Npak sangat

      Delete
  12. PRINSIP RUKUN NEGARA:

    1. Kepercayaan kpd Tuhan
    2. Kesetiaan kpd Raja & Negara
    3. Keluhuran Perlembagaan
    4. KEDAULATAN UNDANG-UNDANG
    5. Kesopanan & kesusilaan

    Sebagai seorang warganegara anda tidak boleh mencabar undang2 (melanggar prinsip4) & anda tidak boleh berkelakuan tidak sopan (melanggar prinsip 5).

    Anda, anon6:25,7:06,7:50,9:26 telah melanggar kedua-dua prinsip 4 & 5. Maka, anda semua layak dilucutkan kewarganegaraan ... kerana tidak mematuhi semua prinsip2 rukun Negara.

    Ghani Phatail ialah seorang professional, dia tahulah buat kerja dia. Kita ada institusi raja, institusi parlimen & perlembagaan, institusi kehakiman dlm system pengurusan dan pentadbiran Negara. Institusi raja dan institusi kehakiman tidak terikat dan bebas dari pengaruh politik ... kalau suruhanjaya tu lainlah ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 9.53pm - Anwar Berahi pun professional jugak...

      Delete
    2. Ramai di Malaysia dipotong jari dan dicungkil mata sebab main mercun batang paip dan bom ikan. Ada juga kena potong tangan dan kaki ketika merempit atau langgar belakang treler yang ditinggalkan ditepi hi-way. Malah ada juga yang kena potong tangan tersepit dalam mesin pengisar atau besi buruk di kilang haram tebing Sungai Gombak.

      Ini takdak kena mengena dengan Hukum Hudud atau Gani Patail waima Mahkamah Malaysia. Ini hukum karmawijaya berani buat berani tanggung.

      Delete
  13. Anon 9:53pm.....dengar cerita khir toyo dipenjara 20 bulan atas kesalahan rasuah rm36juta....betul ke?

    Jika benar khitr toyo dipenjarakan, adakah wang 36 juta itu dipulangkan atau bagaimana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu tanya gua buat apa, iblis ... Lu tanyalah hakim mahkamah tu ...

      Delete
    2. tu kes beli rumah la sengal..tu la akibatnya baca haramjadahdaily...

      Delete
    3. Tak kiralah apa kes pon....jika seseorang itu mencederakan seseorang, lalu mahkamah menjatuhkan hukuman denda sejumlah wang.....siapa yang akan dapat wang denda itu, mahkamah atau orang yang kena cedera itu...?

      Delete
    4. Yang aku difahamkan mengikut Kitab Tajul-Kulup, Iblis memang sah dimasukkan ke neraka. Tak perlu pendakwaan langsung. Kalu iblis itu melakukan rasuah, duit itu di freeze ( dibekukan gamaknyer ). Kalu dah beku tentunya digunakan oleh Maju Ikan untuk taruk dalam tong ikan... Aku gamak sajerr, tapi kalu Nik Ajis bagitau macam tu, sah betul belaka la tu.

      Delete
    5. Mangkuk tingkat......memang betul iblis akan dihumban kedalam neraka, tapi ramai yang suka ikut dia...
      Dah tahu iblis itu musuh dia tetapi tetap menjadikan iblis sebagai ikutan dan teman...

      Berbalik kepada soalan aku tadi, wang yang dijadikan sebagai hukuman denda siapa yang dapt wang itu....orang yang kena cedera atau mahkamah?

      Delete
    6. Ini kelebihan Kitab Tajul-Kulup, segala permasaalahan ada jawapan. Hang disaman bawa kereta laju sebab hang munkin akan mengakibatkan kemalangan (walaupun hang tak langgar apa-apa). Tapi hang tak akan disaman kerana memandu perlahan walau pun hang menyusahkan berpuluh-puluh orangramai lain.(Kalu hang ikut belakang lori bawak bijih 60ton dari Merapoh ke Kuala Lipis, hang tau berapa azab hidup antara Kelantan dan Pahang).

      Jadi, jika hang kena saman oleh Polis trafik, denda aku ingat dapat kat JKR sebab hang guna jalan dia. Tapi yang amat jelas kat Kelantan wang denda dimahkamah tak masuk akaun PAS, sebab ssampai hari ini PAS masih gunakan tin Milo dan kopiah. Tak percaya? Rujuk sama Nik Ajis.

      Delete
    7. Mangkuk ayun tingkat.....Itu pas...biar dia dengan lagu dia dan yang melantik pas sebagai kerajaan negeri kelantan adalah orang kelantan sendiri, dan yang melantik pr mejadi kerajaan negeri selangor adalah orang selangor sendiri, begitu juga dap...orang p.pinang yang melantik mereka.

      Kesalahan memandu laju memang wajar disaman, dan memang patut pon kerajaan yang dapat wang dari hukuman denda itu....sebab itu memang salah aku pada kerajaan...

      Jika aku mencederakan seseorang dan dijatuhkan hukuman denda dengan wang, persoalan nya sia yan akan dapat wang itu.....?

      Delete
  14. Dia takut peguam-peguam dan hakim-hakim sokong Pakatan banyak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakatan ni bukan shj banyak peguam & hakim, professional2 lain mcm doctor, engineer, akauntan, consultant, lecturer, university students, ustad, ulamak, cikgu, businessmen, ..., eeiihh , banyaklah ... Tun M pun pernah buat statement: orang2 bijak tak mahu join UMNO ... sbb apa, kena tanya dia ...

      Delete
    2. UMNO pon ramai professional la..orang2 yang terlebih bijak tu tak sedar diri..kalau takde DEB merempat la kat kampung

      Delete
    3. Betul tu non 10.21..mak bapak sek kan dia org tu duit mana..duit dap ka duit nuor ka duit tin milo ka..

      Kg mak bapak dia org kat mana..kuboq mak bapak atuk nenek dia org kat mana.. Kaya semua ya..Melayu elit Melayu urban

      Mak bapak dia org mandi kat sungai ka.. Mak bapak dia org mandi kat perigi ka..
      Oooo Mewah semua Melayu elit Melayu urban...mentang mentang la nenek moyang dia dulu tak berak dlm sungai..sombong bongkak..serupa dap nenek moyang naik tongkang..bongkak..la tu boleh berpakat bongkak

      Delete
    4. Semua kat malaysia....tapi ingat malaysia ni bukan umno/bn punya, mereka cuma diamanahkan oleh rakyat untuk memerintah malaysia...

      Delete
    5. UMNO-BN telah diberi amanah oleh rakyat untuk memerintah ... tapi belum sempat nak perintah, puak2 yg tak beramanah dah mula buat kecoh ... Masalahnya puak2 yg tak beramanah ini mengatakan kerajaan yg telah diberi amanah tidak amanah ... mana tahu amanah atau tidak amanah kalau tidak diberi amanah dahulu untuk menjalankan amanah? Walau bagaimana pun kita harap kerajaan yg telah diberikan amanah akan menjalankan amanah dengan penuh amanah dan tunjukkan kpd puak2 yg tidak beramanah itu bhw kerajaan yg telah diberi amanah ini adalah lebih beramanah daripada puak2 yg tak beramanah yg telah membuat tuduhan bhw kerajaan adalah tidak amanah ...

      Delete
    6. Cuba lah nilai sendiri..adakah kerajaan ini amanah atau sebalik nya...kalau amanah bagus lah, tapi kalau sebaliknya maka segeralah berlaku amanah....

      Delete
  15. Rakyat Malaysia ramai yang bijak untuk menilai .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg kurang bijak, si parpu tuan blog ni ...

      Delete
  16. SURAT TERBUKA kepada PARPU

    assalamualaikum
    Saudara Parpukari...
    bila saudara nak tutup blog yang membiakan dosa ni.
    Dari pemerhatian saya, saudara hanya menggalakan fitnah dan putar belit.

    dimana letaknya moral saudara yang mengaku islam , dalam masa sama menyediakan lapangan untuk orang menabur fitnah sesuka hati
    saudara tak rasa bersalahkah

    mohon baca dengan berlapang dada

    yg benar
    ...iklas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala abah kau!!

      Delete
    2. Anon3:03 ... apelah ko nii ... biorle PK nak cari makan dgn blognye ... dose sikit2 tu biase le ...
      Nun, tempat2 membiak dose kat Kedah yg anak Che Det kate nak tutup habis, bile BN perintah ... dok tegha tu jugak ... Berani MB baru ni nak tutup, nak kene pelangkung kepale dgn abang diye ...

      Delete
    3. AnonymousJune 13, 2013 at 3:03 AM:

      Anda telah melemparkan satu tuduhan yg berat sebelah dan tidak adil ... PK hanya berpendapat Peguam Negara perlu ditukar ... mana ada dia sebut pasal fitnah ke atau dosa atau pahala ... dia cuma nak minta pandangan dari orang2 lain ... anon patut bagi nasihat kpd responden2 yg membuat komen secara fitnah & berdosa, bukan kpd PK ...

      Delete
  17. Kenapa Melayu Takut Jika Pakatan Rakyat Menang.

    1. Kerana orang melayu tahu, Pas sukar untuk menjadi dominan dalam kabinet PR. Maka peluang pemimpin Pas jadi PM atau menguasai kabinet, tiada langsung.

    2. Kerana orang melayu tahu, Anwar memang akan jadi PM tetapi penguasaan kabinet oleh DAP akan menjadikan Anwar tak ubah seperti " tunggul mati " sahaja. Anwar akan bertindak mengikut apa yang dipersetujui oleh DAP.

    3. Kerana orang melayu tahu, sungguh pun Anwar adalah PM tetapi kedudukan Anwar ibarat " telor di hujung tanduk ". Ikut mahunya DAP, selamat. Tak ikut mahunya DAP, Anwar akan disisihkan melalui undi tidak percaya oleh ahli2 kabinet. Gabungan ahli2 kabinet PR daripada DAP dengan ahli2 kabinet PKR bukan melayu mampu menyisihkan PM yang tidak mahu ikut cakap bukan melayu.

    4. Kerana orang melayu tahu, sekali kerajaan pusat jatuh kepada bukan melayu maka untuk mengambil balik bukan lah satu perkara yang mudah. Ianya tak semudah Umno merampas balik Kedah daripada Pas atau tak semudah Umno merampas balik Trengganu daripada Pas. Jika melalui proses demokrasi, saya rasa MUSTAHIL melayu akan dapat balik menjadi kerajaan.

    Nota : Adakah siapa2 orang melayu fikir Pulau Pinang boleh dapat Ketua Menteri melayu satu hari nanti ? Sila lah berhujah jika anda yakin.

    Terima kasih kepada melayu yang memberi undi kepada Umno pada PRU13. Kita2 yang mengundi Umno sebenarnya telah menyelamatkan melayu Umno, melayu Pas dan melayu PKR.

    Hj Ariffin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooopppss, minta maaf ye, Bang Hj lupa .... ada lagi ... ada lagi ...

      5. Kerana PAS dlm PR nak cdg hukum hudud ... orang2 Melayu sekarang ramai yg buat dosa takut dgn hukum ini ...

      6. Kerana orang2 Melayu termakan dgn dakyah bhw Msia akan jatuh ke tangan Cina jika PR perintah.

      7. Kerana banyak kes2 penyelewengan dan rasuah akan dibongkar & orang2 Melayu takut pemimpin mereka kena tangkap ...

      8. Kerana orang2 Melayu ni jenis yg suka meminjam atau berhutang ... nanti mereka tak boleh nak pinjam PTPTN ...

      10. Kerana orang2 Melayu tak suka dgn pendidikan percuma ... tak ada standard ... sbb tu orang2 Melayu berlumba-lumba hantar anak tusyen sejak tadika lagi ...

      12. Kerana orang2 Melayu takut tak dapat BRIM lagi ...

      13. Kerana orang2 Melayu bimbang rancangan2 hiburan yg banyak dlm tv astro nanti dihapuskan ...

      Kerana ... tak apalah, Bang Hj fikir dulu ... nak tambah lagi ... nanti Bang Hj sambung ...

      Delete
    2. Yang pasti...pas memang jadi pak turut dalam pr,walau ahlinya paling ramai....menyedihkan

      Delete
    3. Hujah Hj Afriffin lebih realistik dan tidak emosi dari hujah anon 9.29am

      Delete
  18. tu la.. dah kata dah... bila sampai satu peringkat bila semua bangkai umnoBN dah tak boleh di tutup lagi... tiba masanya untuk ludah balik kat umnoBN dan penyokong-penyokong bangang mereka... semua rakyat dan umat satu dunia tahu kecelakaan berbaik denngan umnoBN sebab golongan ni akan menggigit balik sesiapa saja yang berbuat baik dengan diorang ... PAS dah merasa penangan umnoBN pada tahun 1979 dulu, Altantuya dah terima 'jasa baik' umnoBN dan sekarang Gani Patail dan semakin terjerat dengan perosak dan penderhaka perlembagaan a.k.a umnoBN ni... Madey tahu dan kenal siapa gani patail tu pasal dia naikkan gani patail jadi peguam negara (perlu diingat bahawa semua orang tahu bukan senang madey nak percayakan sesiapa selepas Megat Junid) apa pun kita tengok perkembangan selanjutnya selepas ini sebab orang-orang dan kumpulan yang terdesak akan berbuat apa saja... cuma masa akan menentukan...

    ayah chu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau katalah apa pun, majority Melayu yang boleh berfikir akan terus menyokong UMNO inilah tali hayat bangsa/agama.fitnah UMNO rasuah dan macam2 lagi selalu kita dengar dari kilang fitnah PKR. kalau betul buatlah laporan SPRM ke Polis ke .macam kes Khir toyo tu. ini tuduhan air liur saja.nanti UMNO saman kau minta bukti dalam mahkamah macam mana.Allah maha kaya disebabkan terlampau membuat fitnah UMNO dapat 88 kerusi dan PKR hanya 40.dicampur DAP38 PAS21jumlah 89 tapi BN133. lagi nak cakap berdsegar2 rasuah la apa la..setuju sajalah apa yang Allah tentukan..lainkalilah.lagi sepuluh kali PRU pun UMNO akan menang sebab Allah bersamanya.

      Delete
    2. Betul tu..Allah memenangkan parti yang bersih dan telus, tiada rasuah, sentiasa bantu rakyat, sentiasa bangunkan negara,sentiasa bangunkan mesjid untuk rakyat sentiasa bangunkan Islam dan moral lebih mulia dari pemimpin parti lain.Alhamdulillah.

      Delete
    3. Yg saya masih tertanya2 ialah mengapa ada orang kata, kalau orang2 Melayu tolak UMNO dan pangkah PAS, Malaysia akan jatuh ke tangan China??? Ini yg saya tidak faham sangat!

      Kalau orang2 Melayu semua tolak UMNO dan pangkah PAS (andaikan Melayu PKR masih sokong PKR), maka, statistic akan berubah kpd:

      UMNO=0, PKR=40 , DAP=38 , PAS=101 , Bumi Sabah/Sarawak & lain2 = 44.

      Mcm mana Msia nak jatuh ke tangan Cina, yg hanya dpt 38 dpd 222 kerusi?

      Hai ... pening pening pening ...

      Delete
    4. Hai ayah chu tak habis2 kes altantuya. Let she rest in peace.
      Tak da kerjanya rosmah nak pegi melawat ladang kelapa sawit tu mlm buta. Kamu piee la tanya ai dan zulkifli nordin kes ni. Mereka lagi tahu.
      Lepas ni piee goreng chu badak.

      Delete
  19. Aik ... apsal ayah chu marah dekat Tun M? Tun M dah banyak berjasa pada Negara ... ayah chu jasa apa? Cuba tunjuk satu ... Jasa Tun M ni kalau nak karang tulis, satu buku 1000 m.surat pun tak cukup.

    Ayah chu tak ingatkah:

    Tun M berjaya patahkan taring musuh Tg Razaleigh dulu ... masa tu UMNO jadi haram ... Lepas tu, Tun M usahakan untuk hidupkan kembali UMNO dgn nama UMNO(BARU), errr tang ni saya kurang ingat ... atau ... UMNO(BARUA) ...

    Tun M tak mahu bagi raja2 Melayu jadi melampau berkuasa lebih ... dia ubah perlembagaan supaya raja tak ada kuasa lagi dlm melulus undang2 atau akta parlimen ...

    Tun M lantik Gani Phatail jadi peguam Negara sbg jasa menjadi peguamcara kes liwat Nuar brahim ... (yg ni ayah chu ingat kot)

    Tun M Berjaya 'membersihkan' institusi kehakiman dgn menyingkirkan Hakim Salleh Abas ... bila tak ikut rencana dia dlm kes Anuar ...

    .............

    Banyak lagi ... ayah chu carilah sendiri ...

    Tun M ... jasamu 'dikenang' ...

    ReplyDelete
  20. Tolong la wahai Tun M! Aku rasa belu tiba masanya Peguam Negara ditukar. Udah-udahlah tu, banyak sangat keputusan dia buat yang menolong kerajaan. Tak ramai ang bersuara nak tukar apa lagi? Tak perlu rehatkanlah dia. Dah matang dah dia tu.

    Malas aku nak ulas panjang, korang baca la apa ditulis oleh RBR (Rafizi b Ramli) kat sini

    Apa dah jadi dengan nasib Anwar? Kes fitnah Azmin Ali? Beribu-ribu report polis? Simpan bawah tilam lah yg tak relevan tu Gani!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aik...sampai UMNO diharamkan pun di tolong juga ke...jangan lah cakap mengarut. ya Allah jauhkan pemimpin Malaysia daripada manusia yang moralnya teruk,liberalisme,LGBT,songsang,curi duit rakyat menjual kalimah Allah,memurtadkan orang Islam, dan lain lain yang engkau bencikan.

      Delete
  21. Tun M bukan shj seorang PM dahulu, dia adalah 'outstanding figure' di dlm & luar Negara. Bukan shj dia Pres UMNO dan PM, dia adalah seorang pemikir ... Jarang dia buat keputusan yg silap dlm era pentadbirannya dulu ... Dia berwawasan, melihat untuk masa hadapan, bukan untuk masa ini shj ... Lihat Putrajaya ... Begitulah juga bila dia melantik Gani Phatail jadi Peguam Negara ... dia melihat jauh ke hadapan ... menjangkau 2018 hingga melepasi 2020 ... Jgn dipertikai keputusan Tun M, dia seorang yg bijaksana ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya mmg sayang kpd dr m. Tapi perasan saya dia too trusting dgn org keliling dia. HE EXPECTS THEM TO DELIVER WORK. Dia terlalu percayakan ai dan badawi. Tun m pandai dgn kerjanya tetapi kurang pandai memilih org yg mengantinya. None of them can do work. Kena tendang marah lak...sour looser...

      Delete
  22. Puki mak melayu

    ReplyDelete
  23. korang dah like Nuffnager Malaysia untuk tingkatkan jumlah klik iklan?
    Jom like.. Ni komuniti kita
    Nuffnanger Malaysia

    Realiti dan Fiksyen

    ReplyDelete
  24. korang dah like Nuffnager Malaysia untuk tingkatkan jumlah klik iklan?
    Jom like.. Ni komuniti kita

    Nuffnanger Malaysia

    Realiti dan Fiksyen



    ReplyDelete
  25. Saya rasa Kerajaan pimpinan Najib & Pak Lah ada satu persamaan yang ketara yaitu LEMAH, TIDAK TEGAS dan paling ketara TAKUT KEPADA PEMBANGKANG; mungkin takut dikecam dan takut menjadi tidak popular. Buat apa popular jika selepas terhegeh-hegeh menunaikan permintaan Pembangkang/BERSIH dan juga permintaan yang bukan-bukan dari kaum Cina (seolah-olah ini negara Cina), mereka masih tidak menyokong Kerajaan BN. BN menang pun dengan belas-ihsan dari Melayu/Bumiputra yang memberi undi kerana rasa terpaksa untuk agama/bangsa/negara. Secara peribadi, saya sekeluarga undi UMNO/BN atas rasa tanggungjawab sebagai seorang Islam/Melayu.

    Kredibiliti Melayu kelihatan merudum selepas era Tun Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul komen dari tuan, oleh itu dalam pemilihan UMNO pada tahun ini pertandingan di semua peringkat jawatan perlu diadakan untuk membuang semua pimpinan UMNO yang lembik dari kepimpinan UMNO supaya UMNO lebih segar dengan kepimpinan baru yang bertenaga. Buat apa simpan pemimpin yang naik kerusi roda, merangkak, hingga menyebabkan parti jadi macam pengemis? Lebih baik gantikan kepada pemimpin yang berwawasan, segar, bertenaga, untuk mengembalikan kegemilangan parti seperti di era Tun Dr. Mahathir.

      Presiden UMNO: Tan Sri Muhyiddin

      Timbalan Presiden UMNO: Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi

      Naib Presiden : Datuk Seri Shafie Apdal
      Datuk Ahmad Shabery Cheek
      Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir

      Najib dan Hishammuddin perlu disingkirkan untuk menyelamatkan UMNO!

      UMNO Terus Mara Untuk Rakyat Malaysia.

      Tapi kalau kekalkan Najib dan Hishammuddin, makan akan jadi

      UMNO Terus Tersungkur Dari Politik Malaysia.

      Ahli-ahli UMNO sekalian, marilah kita pertahankan parti kita untuk menyelamatkan maruah dan kedudukan agama dan bangsa kita di negara ini!

      Delete
  26. Agak agak kalau kita buat demonstrasi beramai ramai depan pintu pagar rumah gani patail, kena tangkap dan didakwa tak? Atau kita jumpa dia di ofis dia ramai ramai dan tanya dia apa status laporan polis yg bertimbun timbun yg telah di buat. Contoh: laporan polis oleh anwar ibrahim yg menafikan penglibatan anwar dalam video china doll. Kalau kes ini aje gani patail dakwa anwar ibrahim atas laporan polis palsu, anwar pasti lekat dan kes china doll dia meletup bukan oleh dato trio tapi oleh pejabat AG sendiri. Entah lah ..... letih dan sakit tengok presiden umno yg terus membisu dan AG yg tak mahu beri komen atas isu isu yg ada kepentingan ramai. Kalau nak buang gani patail, buang dulu najib razak.

    ReplyDelete
  27. APAKAH DATO SERI NAJIB HARUS KEKAL SEBAGAI PRESIDEN PARTI UMNO? (Petikan dari blog Outsyed the box)

    After three days 1702 people have voted (and still voting). Here are the results as at 11:31 am on 12 June 2013:

    Setuju 411 (24%)
    Tidak setuju 1291 (75%)
    Votes so far: 1702

    I hope someone in the PM's Office is reading this. I did get feedback that some folks in the PMO were not happy with the poll - (maybe the way the question was phrased). Of course when I ran the Poll three days ago I had no idea how it will turn out. But I think these numbers do reflect the peoples' view.

    And the numbers have been consistent. Since the very first day it has been about 25% in support of Najib as president of UMNO and 75% TIDAK SETUJU that Najib remain as president of UMNO.

    Three days is also more than enough time for the cyber troopers, the red beans, the green beans, the pau kacang and pau kaya people to vote more than once to skew the poll. In other words I think the vote is quite fair and realistic. I am grateful to some of my Blogger friends (Din Turtle, Sri Tri Buana, The Scribe - Dato Kadir Jasin) who highlighted the Poll in their Blogs.

    A majority of my readers are Malays. Politically they are mostly UMNO/BN. I also have readers from among the DAP (the southern wind blows pedas). So I believe the results of the poll reflects the thinking of UMNO/BN folks.

    I am told that Ketua Bahagian and Setiausaha Bahagian also read my Blog. So do take note.

    ReplyDelete
    Replies
    1. We don't have to proceed with the voting ... I am very sure that the end result will tell us that, for the time being, there is no one in UMNO who is capable or who has the capacity to take over the job/task. No matter how bad Najib is, that is the best that we can have at the moment ... I tell you, should Najib had not lead BN-UMNO in the last election, then, BN MPs will be sitting as an opposition row in the Parliament and there will be no BN minister at all in the Cabinet ... not even one ...

      Delete
    2. Saya berpendapat najib mesti dicabar jawatannya sebagai presiden UMNO. Menang atau kalah, itu secondary. Pertandingan memberi peluang kepada ahli UMNO dan orang Melayu (dan Najib sendiri) utk menyatakan harapan dan hasrat orang Melayu, arah tuju kepimpinan, berpeluang memberitahu najib kesilapan dan kesalahan beliau. Najib sendiri mesti berjiwa besar dan jangan halang beliau di cabar. Hingga hari ini najib masih membisu (seperti selalunya) dari menghidupkan semangat demokrasi dan semangat pindaan perlembagaan umno tersebut.

      Memang dari ahli MKT kini tak ada yg berwibawa utk mencabar najib sebab itu hingga hari ini setelah lebih sebulan pru13, tak ada seorang pun ahli MKT UMNO yg memperjuangkan hak dan tuntutan Melayu secara berani. Tak ada ......isu Melayu tak dibangkitkan dlm mesyuarat MKT baru
      berlalu. sayangnya antara syarat utk layak bertanding sebagai presiden UMNO ialah mesti pernah menjadi ahli MKT. Demokratik?????

      Tengku Razaleigh??

      Delete
  28. Kalu nak buang Gani, kena Tanya Tun M dulu, tak boleh sesuka hati sbb Tun M yg lantik dia dulu ...

    ReplyDelete
  29. Anon 6.11 PM... Zaman Tun M dah berlalu berapa lama? Kena ikut peredaran masa. Kalau Ghani dah patut ditukar, maka eloklah ditukarkan. Jgn perli Tun M, sebab beliau dah lama bersara (mungkin diera Tun M, Ghani berkelayakan).

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!