TAK RASIS KATA CINA DAP? NEGERI PERAK MERUPAKAN BUKTI CINA DAP MEMANG RASIS NAK MAMPOS!

Pada pilihan raya umum tahun 2008, Barisan Nasional (BN) telah kehilangan negeri Perak apabila Pakatan Rakyat (PR) berjaya memperoleh 31 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) daripada 59 yang dipertandingkan.

Walau bagaimanapun, BN berhasil mengemudi semula pemerintahan di Perak hanya selepas 11 bulan di bawah urus tadbir PR apabila 3 ahli DUN dari PR telah melompat parti. Perkara ini menjadi kontroversi kerana BN dikatakan tidak mendapat mandat sebenar dari rakyat negeri Perak kerana tindakan lompat parti ini.

Namun keputusan PRU-13 menyaksikan negeri Perak berjaya dipertahankan BN melalui proses pilihanraya yang adil. Namun kemenangan yang diperoleh adalah tipis memandangkan fenomena 'tsunami Cina' yang melanda Semenanjung Malaysia.

Negeri Perak yang sebelum ini sememangnya kubu kuat parti DAP dari PR di sebahagian kerusi Parlimen menyaksikan pertambahan mendadak bilangan majoriti undi yang dimenangi.

Faktor ini mungkin disebabkan oleh fenomena 'tsunami Cina' seperti yang dinyatakan oleh pengerusi BN, Datuk Seri Najib Tun Razak . Walau bagaimanapun, faktor 'tsunami Cina' ini diimbangi dengan gelombang sokongan majoriti kaum Melayu dan India terhadap BN yang membolehkan BN membentuk kerajaan dengan kelebihan 3 kerusi DUN .

Parti DAP berjaya mengekalkan rekod cemerlang apabila memperoleh 100% kemenangan di kesemua 18 kerusi DUN yang ditandingi. PAS pula hanya memenangi 5 kerusi daripada 22 DUN yang ditandingi, merosot 1 kerusi berbanding pilihanraya sebelumnya. PKR turut mengalami kehilangan 2 kerusi DUN apabila hanya memenangi 5 berbanding 7 kerusi yang dimenangi pada tahun 2008.

Jadual berikut adalah bilangan peratusan bagi pengundi Cina di kawasan yang ditandingi DAP untuk parlimen dan DUN.
Pada pilihan raya umum tahun 2008, Barisan Nasional (BN) telah kehilangan negeri Perak apabila Pakatan Rakyat (PR) berjaya memperoleh 31 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) daripada 59 yang dipertandingkan.
alt
Jadual berikut adalah bilangan peratusan bagi pengundi Cina di kawasan yang ditandingi PAS untuk parlimen dan DUN.
alt
Jadual berikut adalah bilangan peratusan bagi pengundi Cina di kawasan yang ditandingi PKR untuk parlimen dan DUN.
alt

Daripada jadual yang ditunjukkan di atas, daripada 24 kerusi parlimen Perak yang ditandingi PR , 5 buah parlimen dengan peratusan pengundi Cina 51-60% keatas disapu bersih (100%) oleh DAP dari PR. Bagi kerusi parlimen yang mempunyai peratusan pengundi Cina sebanyak 41-50% , daripada 3 buah kerusi yang ditandingi PR , kesemua 3 buah kerusi dimenangi (100%).

Untuk 31-40% kawasan pengundi Cina, PR telah memenangi di 2 buah parlimen yang ditandingi (100%). Manakala untuk kerusi parlimen yang mempunyai peratusan pengundi Cina sebanyak 21-30% dan kurang , PR hanya berjaya memperoleh 2 buah kerusi daripada 14 yang dipertandingkan dimana peratus kerusi yang dimenangi semakin berkurangan sehingga 14.3% .

Dari data yang ditunjukkan di atas agak jelas apabila peratusan pengundi Cina yang semakin berkurangan di kerusi parliamen yang dipertandingkan, peratus kemenangan PR juga semakin berkurangan.

Pola pengundian yang serupa turut ditunjukkan bagi kerusi DUN yang dipertandingkan . Bagi DUN yang mempunyai 41-60% keatas pengundi Cina , PR rakyat memperoleh kesemua kerusi yang dipertandingkan (100%).

Untuk 3 DUN yang mempunyai 31-40% pengundi Cina , PR hanya berjaya memperoleh kemenangan di 2 kerusi iaitu sebanyak (66.7%) . Pola pengundian mula berubah di 36 DUN yang mempunyai peratus pengundi Cina yang rendah iaitu dalam lingkungan 1-30% . PR hanya berjaya memperoleh 6 kerusi daripada 36 DUN iaitu sebanyak (16.7%).

Dari corak pengundian yang ditunjukkan untuk DUN dan Parlimen ,BN hanya memenangi 1 kerusi DUN (Chenderiang) di kawasan yang mempunyai peratus pengundi Cina dalam lingkungan 31 hingga 60% .

Faktor kemenangan BN di kawasan yang peratus pengundi Cina yang rendah (1-30%) dibantu sokongan pengundi-pengundi Melayu dan India. Kekalahan BN di kawasan yang mempunyai peratus pengundi Melayu yang tinggi pula mungkin disebabkan kawasan tersebut merupakan kubu kuat tradisi pihak parti lawan.

Melalui perbandingan jumlah undi yang diterima oleh DAP di kawasan yang majoritinya pengundi Cina , dapat dilihat jurang perbezaan undi semakin besar berbanding pilihanraya yang sebelumnya. Pola pengundian itu saja dapat menjelaskan peralihan sokongan kaum Cina kepada PR secara besar-besaran.

Sumber: KL Pos

48 Responses to "TAK RASIS KATA CINA DAP? NEGERI PERAK MERUPAKAN BUKTI CINA DAP MEMANG RASIS NAK MAMPOS!"

  1. 'CINA BUKIT' memang bangsa racis nak mampos!!!
    Hmm...ini semua salah umno...
    wakaka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro salah orang yg macam lu tak guna akal. Akhlak buruk, tak sabar dan takde ilmu.

      Delete
    2. kesian najib penat2 bwk psy & penari separuh bogel ke penang, makin byk pulak kerusi BN kalah..

      konsep 1Malaysia = epic phail!

      Delete
    3. Mamak Bodoh...cina bukan racis. HEE Cina DAP yg lompat parti memberikan Ameno peluang memerintah Perak. UNDI hak masing masing. Macam mamak parpu minum guiness stout. Boleh kita label you mamak murtad? ...Kah...Kah....KAh ...JAwab.

      Delete
    4. Juragan palsu...

      Delete
    5. Teringin nak baca analisis mengenai "tsunami Melayu" yg melanda Terengganu hingga menyebabkan Pas hampir2 menawan negeri itu. Apa yg berlaku di Terengganu tiada kaitan dgn undi Cina, kerana pengundi Cina cuma 6% di Terengganu. Mengapa "tsunami Melayu" berlaku di Terengganu?

      Juga sila buat analiss mengenai pola peralihan ketara pengundi Melayu yg ramai menyokong PR di Johor dan Melaka, dua negeri yg selama ini darah org Melayu sudah tercetak virus Umno???

      OK mulakan sekarang buat analisis di Terengganu, kemudian Johor dan Melaka....

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. Bhai knp lu tak mulakn dgn kedah...pastu sebagai penutup camana 2008 79kerusi tp 2012 jd 88...perrgh ahli pas dan melayu pkr yg bg undi ni...

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. jwb la juragan,lu pndi spin je,haha

      Delete
    10. Bila anwar nk melawat ustaz azizan? Dah brp hari ustaz azizan kt hosp...mana bayang anwar selaku ketua pembangkang...sepatutny dialah individu pertama yg melawat ustaz...di situ saya dh nampak..peribadi sebenar anwar...

      Delete
  2. bodoh,x abes2 ngan tsunami cina,bulan rejab da msuk pon mst ko xtau,bwk2 la tambah amalan di bulan ni,jgn fikir dunia je der,dunia ni pon da tua da,sme2 la kite beringat...insyallah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu yg tgh sibuk berhimpun tu tau x bulan rejab dh nk masuk ni? Yg kata nk bersara kalau pr kalah tu ko x nk suruh dia tambah amalan juga ke?

      Delete
  3. erm...nak cari pahala ibadat tapi panggil orang bodoh...apa ler sesat barat punya manusia...

    ReplyDelete
  4. org yg panggil org lain bodoh adalah 10 kali lebi bodoh dan bahlul. silap2 makan taik

    ReplyDelete
  5. Taw xpew.. Bg nasht 2 dh btl,tp katew org 'bodoh' adess. Ajarn ape xtaw,wt malu je.. Muhasabh dri ter..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ajaran ustak mek dee!!!

      Delete
    2. Ustaz azhar yang cakap cari dalam youtube

      Delete
  6. tu silap die,tp die mengingat kan kte,kte tegur je la blik,

    ReplyDelete
  7. Walaupun saya sedih melihat keputusan PRU yang lalu ... tetapi saya tahu ada ramai hulubalang dan panglima melayu yang akan muncul jikalau politik melayu menjadi tenat .

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup,panglima GOMO akn keluar dan membantu org melayu sume...wakakakaka

      Delete
    2. Ko punya panglima sapa plak?

      Delete
    3. Panglima 10.58am ialah perasuah hobinya fitnah..=..peliwat agama bangsa dan negara..

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. KJ dah berjawatan ketua pemuda dan pada masa yg sama Pengorusi PUNB, so kenapa perlu lagi jawatan menteri/timbalan menteri. Dikhuatiri tak termampu utk mengalasnya. Atau KJ hendakkan sangat jawatan sebagai platform bagi digunakan utk pemilihan UMNO ke. Jgn gelojoh wahai anak muda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak-budak tak boleh terus diberi makanan keras, luka gusi dan sembelit nanti. Kena bagi makanan lembik dulu saperti bubur kanji atau nestum, pisang lenyek pun takpa.

      Bila dah besar sikit baru boleh ajar makan biskut dan roti...pastu bila dah boleh berjalan dan tumbuh gigi bagila makan kayu,batu, besi dsb.. Walaupun budak tu nampak cerdik, cergas lompat sana sini, tapi urat perut dia nipis lai.

      Delete
    2. anon 4:10
      panduan pemakanan dari seorang ibu kepada bakal2 ibu.... hi..hi...hi......

      Delete
  10. Pekida kuat kat sabah. Cuba tgk pasar sana. Cina x de masuk nak jual souvenir, hasil laut dll. Tp org philipine lak ramai.

    B. C. L.

    Cina yg aku kenal dari zaman u dah mula tunjuk rasis. Seb bek fhm la sket apa yg diaorg cong ceng kan. Yg best, diaorg x penah tau aku fhm apa yg diaorg ckp. Abis semua rahsia, nota x nak bg kat student bkn cina semua keluar.
    Huh!

    ReplyDelete
  11. Semua orang mesti berpihak kpd bangsa masing masing.Orang Cina bersatu dlm DAP dan bekerjasama dgn kaum Melayu dlm Pakatan Rakyat.Fahaman dan pendirian dlm politik adalah hak dan pilihan peribadi setiap orang.Cina DAP berani kerana mereka bersatu dan kuat pengaruh ekonomi tetapi Melayu banyak bergantung kpd kerajaan dan berpecah kpd 3 parti.KALAU BUKAN MELAYU YANG LEMAH DAN BERCERAI BERAI MANAKAN CINA BERANI MERRASIST.MUSUH BERANI KERANA ADANYA PETUALANG,MUSUH SEKELAMBU DLM SELIMUT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Enkorang nak kata aku resis ker..ultra resis ker..enkorang punya hal. Tapi ini Malayasia duduk dalam ini jam ada banyak bansa. Aku dilahirkan, idup, beranak, lepas ni mati pun, takbley tukar aku punya bansa. PM Najib ka, Anuwa ka, Kitti Siang ka..mau kasi buat 1Malaysia, 2Malaysia etc, etc takdakbley kasi tukar aku punya bansa.

      Aku boleh mati tak mau tukar bansa aku. Ko juga boleh mati takboley tukar bansa aku..Ada Faham?? Tapi satu hal aku bley kasi ini jam Malaysia dalam duduk jangan kasi kacau. Idup elok-elok kasi terima kasih. Lu beranak kasi idup sama lu punya anak macam lu punya bansa. Aku lagi mau kasi aku punya bini beranak lagi ramai, mau aku punya anak jadi macam aku, takbley tukar bansa. Aku mau minta PM Najib kasi lulus undang-undang kasi kawin ampat, subsisdi anak libih 8 orang, baru bansa ada ramai.

      yet de yend yof de dey, bansa aku ada ramai. Itu jam kaloo jangan cakap aku ultra resis sebab ada ampat bini dan anak 24 worang...aku takda kacau worang, aku kacau bini aku saja bila malam mai.

      Delete
  12. penjualbrgtiruanMay 14, 2013 at 1:36 PM

    Usaha memboikot ekonomi Cina tidak akan berkesan dgn jayanya.Orang Melayu atas pagar,Melayu PR,bumiputra Sabah dan Sarawak tiada halangan dan kekangan minda utk terus membeli barangan kedai Cina.Cara terbaik ialah orang Melayu berusaha gigih jgn terlalu mengharapkan subsidi bantuan kerajaan,ubah sikap,sokong dan banyak beli dr peniaga Melayu.Jgn terlalu harap kerja makan gaji,berusaha jdi usahwan biar kecilan jdi maju nanti..mesti pandai tipu helah temberang putar belit bila berurusan dgn Cina yg memang pembelit tak langsung..

    ReplyDelete
  13. Orang Melayu jgn cuma handal bersilat dlm blog saja,buktikan dgn perbuatan ikut kata Najib pencapaian diutamakan.Kita tak mau pokpetpokpet blabloblakbluuurp..lepas tu beli nombor kat kedai ToTo Magnum,Kuda,beli Guiness Stout,Beer bila kepala mulai pening buka Blog...komen merapu....rapu..sorry bukan nak sindir Salim parpu...sorry..hehehe..rilek bro..

    ReplyDelete
  14. Bhai pemainsnooket...saja nk tnya...lu nmpk ke yg PK buat semua tu...

    ReplyDelete
  15. JANAGAN SALAHKAN MANA-MANA BANGSA.UNDI ITU HAK MUTLAK INDIVIDU.ADA KE DALAM PERLEMBAGAAN MALAYSIA SESEORANG INDIVIDU MESTI UNDI BN.SALAHKAN DIRI SENDIRI.DARAH SEMUA WARNANYA SAMA. U APA BANGSA DAN AGAMA PUN DI SISI ALLAH SEMUA BANGSA SAMA.ALLAH YG CIPTA ORG ISLAM DAN BUKAN ISLAM.UMNO GILA KUASA,PEMIMPINNYA KAYA RAYA.,SEMUA NAK,TAK FIKIR TTG BANGSA LAIN.ORG MELAYU DI MANA-MANA SHJ,DI UNIVERSITI ,DI PJBT KERAJAAN SIAPA PLG RAMAI, TAPI TENGOKLAH SIKIT TTG BANGSA LAIN SIKIT.KAMI PUN WARGA MALAYSIA JUGA.TOLONGLAH ORG MELAYU YG MISKIN,YG KAya TAMBAH KAYA YG MISKIN TAMBAH MISKIN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai lu bangsa apa...saja nk tnya...

      Delete
    2. Cina dah kaya dan senang!!!!
      Cukuplah kerajaan selama 4 tahun yg lepas mengampu org cina...yg dpt adalah lakonan semata2...
      Maka...hentikanlah....kami nak keadilan dpd pm. Bantulah kaum melayu bumiputera dan india di malaysia ini...
      Yang dah kaya dan senang....biarkan...Tumpukan kpd kami org yg ingin dan amat memerlukan bantuan...
      BUAT APA KAMI MENGUNDI BN TETAPI KASIH SAYANG DITUMPUKAN KPD ORG YG DAH SEDIA SENANG DAN KAYA...
      RAPATKAN JURANG...JGN JADI SPT INDONESIA...KAUM PENDATANG DIBUNUH KRN TERLALU KAYA DAN SEMAKIN KAYA...
      RAKYAT ASAL MENGEMIS DI BUMI SENDIRI..

      Delete
    3. Anon 1.58pm. Terima kasih kerana mengundi DAP dalam PRU13 tempoh hari. Percayalah Tuhan Alah kita sama, nabi kita sama. Kita dijamin diSELAMATkan sebagaimana Tuhan Alah menyelamatkan anaknya Yesus dan anda juga. Andalah pembawa Roh Kusus.

      Marilah sama-sama diSELAMATkan. Teruskan bersama DAP. Amen

      Delete
    4. anon 1:58
      ini tandanya kepincangan dalam pentadbiran negara..apa lagi? ubah tetap ubah

      Delete
    5. UBAH...USAH BAGI ANWAR HARAPAN...

      ABC...ASAL BUKAN CINA...

      ABU..ALLAH BERSAMA UMNO...

      Delete
  16. Korang jgn lupa UMNO sejak dulu lagi memang dikuasakan dan diperkuatkan dgn Mamak.Tun M dan KJ adalah panglima panglima mamak pejuang tulin Umno..jgn ada sesiapa nak sabotaj KJ yg bakal jd PM Malaysia di masa depan..jgn sesiapa termasuk juragan sekalipun membantah ..hikhikhik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai...apa masalahnya...lu dg tngk keturunan lu...mudah jew bhai...100xxxx bntahan atau sokongan pun yg tntnkn segala perjalanan hidup kita Allah... Sehebat mana perncngan kita tidak mmpu melawan sedetik pun ketentuan Allah...kita hnya mmpu berusaha apa yg trbaik utk agama,bangsa dan negara...

      Delete
    2. Aku tak kesah sapa pm tapi jgn butuh tak bersunat dan pendubor n pemuki.....
      Sana sini kata dirinya suci tapi video besi dan hd mmbuktikan dia mmg pembohong dan pelucah sial!!!!

      Delete
  17. Webportal berita edisi percuma tanpa perlu melanggan malaysiakini

    Freemalaysiakini2.com

    ReplyDelete
  18. kj tidak akan dapat apa-apa jawatan. sebabnya.......mahathir benci pak lah dan kj.

    pak lah bebaskan anwar dari penjara, mahathir bengang tak habis.

    najib takut kepada mahathir . kalau najib engkar.....mahathir akan "penggal kepala najib".

    ReplyDelete
  19. ABC, BCL, BBC.. luper lak..tambah satu lg air asia..

    ReplyDelete
  20. Masyallah banyak nya Melayu buta dan bengap membaca blog ini. Kalau tak reti baca statistik tak usah lah komen.
    UNDI Melayu terbahagi kepada UMNO, PAS dan PKR. UNDI Cina 95% pergi kepada DAP atau PAS dan PKR yang berlawan dengan UMNO.
    INI lah yang dikatakan Sunami CINA Bodoh.

    Kaum CINA walaupun hanya 24% tertapi menguasai 80% ekonomi negara. Sekarang nak KUASA POLITIK PULA. Melayu yang 60% ini sanggup ke terima keadaan ini. Fikir lah jangan pandai cakap saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak buat macam mana ... dah melayu bodoh macam lembu . Melayu bodoh semenjak Portugis perintah Melaka lagi .

      Delete
    2. Mmg melayu yg senang diperbodohkan oleh pendubor dan pemuki....
      Yang cina dianggap cerdik dan pandai pun turut diperbodohkan dgn pakaian hitam mcm berkabung bapak mak mrk mati....kesian!!!
      Hebat kuasa kote bengkok nie!!!!!

      Delete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!