TAHNIAH DR ZAMBRY KERANA MENJADI MB PERAK UNTUK PENGGAL KEDUA.

ADUN Pangkor, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir sebentar tadi mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Perak Ke-12 di hadapan Pemangku Raja Perak, Raja Dr Nazrin Shah di Istana Iskandariah, dekat Kuala Kangsar.

Pelantikan itu mengikut Undang-Undang Tubuh Negeri Perak selepas kejayaan Barisan Nasional (BN) memenangi 31 daripada 59 kerusi Dewan Undangan Negeri Perak pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), Ahad lalu.

Zambry dilantik memegang jawatan itu untuk dua penggal berturut-turut selepas kali pertama mengangkat sumpah jawatan Menteri Besar pada tanggal 6 Februari 2009 selepas mengambil alih pentadbiran negeri daripada Pakatan Rakyat (PR).

Bercakap kepada pemberita pada sidang media pertamanya di kediaman rasmi Menteri Besar di Ipoh, Zambry menzahirkan rasa syukur kepada Allah kerana proses pelantikan berjalan lancar tanpa sebarang ganggu-gugat.

“Insya-Allah saya akan memikul tanggungjawab ini seperti yang diamanahkan kepada saya serta meneruskan dasar-dasar yang kita tetapkan di bawah gagasan Perak Amanjaya demi kesejahteraan rakyat jelata,” katanya.

Ditanya mengenai barisan exco yang akan dibentuk, Zambry yang juga Pengerusi BN Perak, berkata pengumuman rasmi akan dibuat dalam masa terdekat selepas mendapat perkenan daripada Sultan Perak dan juga pandangan Pengerusi BN merangkap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Beliau menjelaskan, barisan exco kerajaan Perak akan membabitkan gandingan muka lama dan baru untuk berkhidmat dalam tempoh lima tahun akan datang.

Ditanya mengenai jawatan Penasihat Khas kepada Menteri Besar yang dipilih bagi mewakili India meskipun calon MIC tewas di keempat-empat empat kerusi yang ditandinginya pada PRU-13, Zambry berkata, BN Perak akan mengotakan janjinya kepada masyarakat India di negeri itu.

“Kita akan kotakan janji kepada kaum India dan saya akan mendapatkan pandangan daripada Presiden MIC mengenai perkara ini untuk menentukan calon yang boleh diketengahkan,” katanya lagi.

Pada sidang media itu juga, Zambry ditanya mengenai sokongan kaum Cina yang begitu mengecewakan terhadap BN pada PRU-13.

Beliau menjelaskan, sokongan kaum Cina kepada BN bukan sahaja merosot di Perak tetapi juga di seluruh negara.

“Kita akan buat kajian terperinci dan mendalam mengenai perkara ini,” katanya.



Mengulas berkaitan tindakan pembangkang mahu membantah keputusan PRU-13 kepada SPR, Zambry berkata, ia terpulang kepada mereka memandangkan ia hak masing-masing dalam sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi.

Ditanya samada pembangkang memboikot majlis pelantikan Menteri Besar, beliau berkata, ia tidak seharusnya terjadi jika mereka dapat menerima keputusan rakyat yang memilih BN untuk mengetuai kerajaan dengan hati yang terbuka.

Sumber: Perak Today

House PK: Apa la pembangkang ni? Dulu kata kerajaan ramapasan tak mau iktiraf, kali ini rakyat pilih pun mau boikot lagi ka? Apa punya bahalol punya pembangkang la kita dapat ni? Aduh! tapi takpa aku percaya Dr Zambry akan majukan negeri Perak dengan lebih hebat lagi, kita dah nampak Perak dah mula maju sejak 4 tahun kebelakangan ini dan aku harap Perak akan lebih maju lagi lepas ni. Tahniah Dr Zambry!

11 Responses to "TAHNIAH DR ZAMBRY KERANA MENJADI MB PERAK UNTUK PENGGAL KEDUA."

  1. Dulu masa kempen habis satu bangunan di gantung bendera bn
    tak sia sia la

    tahniah mb perak semoga dapat memberikan khidmat yang terbaik untuk rakyat perak


    menang pru13 lebih tinggi nilainya dari menang 10 pru

    better nation

    ReplyDelete
  2. Apabila PR menang di Perak pada PRU 12, BN hadir di majlis angkat sumpah. Keadaan sebaliknya tidak pula. Saya dulu menyokong PR tetapi sudah menyampah melihat gelagat mereka yg gila kuasa. PR tidak dapat menerima hakikat dlm sistem pemilihan ini, mereka tewas.

    ReplyDelete
  3. Jgn lupa lantik nizar sbg exco nanti meroyan pulak dia naik basikal tgh mlm..anwar kan dah janji nizar jd mb..si nizar bengong ni pun percayalah ckp org yg bengong jugak...aku tk org bengong jd pemimpin.

    ReplyDelete
  4. Bulan 6 aku dah plan
    nak melancong ke pulau pangkor,
    sekarang ni tengah cari awek
    sorang untuk jadikan teman sepermainan la.la.la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat kota bharu pun boleh apa..cuba bjo tanya ostat 3 pagi...ok je di memantat dgn bini org kat hotel tu..tak pun dlm ketapi pun ok bah...alang2 otw pegi kot bharu tu..bleg gak seround dua...nko tanya la ostat kepala ketapi PAS tu..kui3..

      Delete
  5. Lihatlah kekurangajaran dan kebidapan Cina Malaysia diberi tanah negara pulak nak dikebasnya DAP nak jadikan Orang Melayu KASUT CINA...BABI pendatang nak perintah Tanah Melayu pulak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai pr lu tak payah nak jadi batu api
      dari lu melaga lagakan orang
      baik lu melancap sorang sorang
      best gak

      Delete
  6. Kenapa yer keputusan pru13 PR pertikai SPR bila BN dapat kembali memerintah. Tapi terima dgn baik keputusan bila daaat balik penang selangor dan kelantan. Bukan ker badan yg sama mengurus serentak pilihanraya ni?. Yg hairannya pengikut pun sama menyalak tanpa mahu memikir sedikit pun logik akal tindakan pemimpin mereka... Pening

    ReplyDelete
  7. Sila tubuhkan Syarikat Binaan 1 Malaysia ( SB1M ) ,yang menguruskan bahan2 Binaan dengan harga murah, dengan itu tiada lagi orang tengah kaut untung..Rumah akan jadi murah dan seluruh RAKYAT BN mampu milikinya ( Rakyat PR biar terus bercemolot dengan DAP untuk bantuan )..lagi satu kerajaan bina sendiri Rumah 1 Malaysia bermajoriti melayu dikawasan CINA... dengan ini mengurangkan jurang KAUM.

    exPAS 2012

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju..5 tahun masih sempat kalau nak ramaikan melayu di kawasan cina..

      Delete
  8. Kalau nak pertikaikan keputusan spr tak adil pun tak guna.alasan popular vote walaupun pembangkang lebih pun tak leh pakai.sbb ramai yg tak vote dan daftar vote ni melayu.kalau gi supermarket atau hypermarket beribu budak melayu kerja tak mengundi ari tu.jadi adilkah pilihanraya ni kalau semua tak mengundi.diorang pun ada hak juga.so terima jela keputusan pilihanraya ni.jangan berlagak sgt la cayanunalip ni.org melayu tgh marah.korang pikir laapa boleh jadi.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!