PANDANGAN PANAS BERAPI TUN DAIM TENTANG PRU 13- WAJIB BACA

Ini pandangan Tun Daim yang telah aku petik dari MsianInsider:

KUALA LUMPUR, 27 Mei — Barisan Nasional (BN) kalah dalam pilihan raya 5 Mei kerana kesilapan strategi digunakan oleh penasihat Datuk Seri Najib Razak dan pergaduhan dalaman parti, kata bekas menteri Umno Tun Daim Zainuddin.

Menjelang pilihan raya, pemerhati mendapati Najib telah menggunakan populariti peribadinya untuk membantu BN mendapatkan semula majoriti dua pertiga di Parlimen — mereka hilang pada 2008, yang mana Daim mengatakan sebagai pendekatan salah.

“Betul, anda perlu tanya BN. Tetapi pada pandangan saya, ia adalah strategi salah. Seperti yang saya katakan sebelum ini, ini adalah pilihan raya Parlimen dan bukannya pilihan raya presiden.

“Penasihat PM kena dipecat. Jika anda menyamakan undi untuk BN sama dengan undi untuk dia, kelemahan keputusan BN berkait dengan dia juga,” kata Daim dipetik dari transkrip temuramah dengan China Press, yang disiarkan dalam blog wartawan veteran Datuk A Kadir Jasin.

“Saya sentiasa mengingatkan kepada mereka, angka besar menghadiri ceramah BN tidak diterjemahkan kepada undi. Jangan cuba melawan angka dia (Anwar) dengan angka lebih besar hadirin yang kamu dapat. Biar Anwar jadi penghibur (meminjam istilah Financial Times). Kita bukan penghibur, kita tak tahu macam mana nak menyanyi, menari dan buat lawak. Memilih kerajaan adalah urusan serius, jadi tinggalkan strategi pelawak ini dan jangan main permainannya.”

Daim juga menyalahkan kegagalan BN untuk menang majoriti dua pertiga mengenai salah peruntukan sumber dalam usaha untuk menguasai kerusi bandar serta kerusi majoriti Cina.

“Jika saya tahu, sudah tentu BN tahu yang kawasan majoriti Cina sudah kalah. Kenapa buang masa dan wang? Sebagai strategi, anda seharusnya tumpukan di kawasan yang BN kalah dengan tipis pada 2008. Terdapat juga persoalan pemilihan calon, contohnya Pandan, mengapa ambil mudah?”

“Mari terima hakikat tiada tempat dalam dunia ini mudah untuk dapatkan majoriti dua pertiga. Pengundi bandar di seluruh dunia adalah anti kerajaan. Kekuatan BN terletak di kawasan luar bandar. Tapi tetap banyak masa dan wang dibazirkan di kawasan bandar dimana keputusannya hampir pasti,” kata beliau kemudian.

Daim diminta untuk memberi komen tentang Pulau Pinang, dimana NGO politik Kelab Kebajikan 1Malaysia Pulau Pinang yang berbelanja banyak menyediakan makan malam percuma dan konsert dengan bintang besar beberapa minggu menjelang hari mengundi.

“Orang-orang ini adalah amatur. Mereka adalah orang gila. Mereka fikir mereka pandai dan buang duit merata. Lebih baik beri kepada kebajikan.

“Kenapa BN benarkan acara bodoh seperti ini? Rakyat rasa diperbodohkan kerana mereka tahu anda fikir mereka boleh dibeli dengan wang, konsert dan makan malam. Jadi mereka datang untuk bersantai, makan free dan dihiburkan. Ini adalah pilihan raya. Ini perkara serius. Biarkan Anwar jadi penghibur.

Di Pulau Pinang, BN hanya menang 10 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) selepas Pakatan Rakyat (PR) menang besar apabila mendapat 30 kerusi DUN.

Dalam respon kepada soalan lain, beliau mengatakan BN seharusnya memberikan tumpuan untuk memperjuangkan isu yang dekat dengan hati rakyat seperti rasuah, pentadbiran baik, keselamatan, pendidikan, inflasi, miskin kota dan graduan muda.

“Kerajaan sebaliknya memfokuskan tentang memberi bantuan. Anda beri makan malam sekali, rakyat akan berterima kasih. Beri mereka lima kali mereka fikir anda mahu membeli undi,” katanya.

Daim mengatakan kekalahan BN di Selangor disebabkan oleh pergaduhan dalaman, mengatakan ini disebabkan gabungan itu memilih calon yang salah dalam pilihan raya 5 Mei.

BN menang 12 daripada 56 kerusi DUN di Selangor, kurang daripada 20 kerusi yang mereka perolehi semasa 2008, akan tetapi mempertahankan lima daripada 22 kerusi Parlimen.

Beliau juga menyalahkan keputusan Selangor kepada pengarah pilihan raya negeri Datuk Seri Mohd Zin Mohamed yang beliau katakana telah tidak menghiraukan tindak balas dari bawah dengan memberikan jaminan kepada Daim kemenangan BN di kerusi di sana.

“Saya rasa Zain adalah pilihan yang salah. Dia digugurkan dari Kabinet oleh Najib kerana jelas dia tidak memikirkan beliau berkebolehan dan kemudian lantik dia sebagai setiausaha Umno Selangor. Saya tidak faham logik Najib,” kata Daim membangkitkan Ketua Pemuda Umno Sepang Datuk Suhaimi Mohd Ghazali telah melawan Mohd Zin dan ramai pemimpin Umno bahagian dikatakan berkempen menentangnya.

“Apabila anda bertanya kepada saya dalam wawancara lepas, saya kata terdapat masalah kesilapan calon. Ketua bahagian tidak gembira. Di kalangan (ahli) Umno sabotaj di mana-mana. Saya beritahu Zain senarai kerusi DUN bermasalah. Zain kata ya terdapat masalah tetapi BN boleh menang. Semua kerusi yang berada ditangan saya, BN kalah.

“Dengan calon salah yang tidak turun ke bawah, tidak menghiraukan ketua bahagian, tidak melawat ahli dan pengundi, anda tidak boleh menang,” kata Daim.

Daim mengaitkan pandangannya dengan bagaimana BN kalah di kerusi DUN Bukit Selambau dalam Parlimen Merbok, Kedah dimana dikatakan terdapat pergaduhan dalam BN berhubung dengan pemilihan calon.

“Mereka masih lagi bergaduh tentang kerusi DUN itu walaupun sehari sebelum pengundian. Saya kata kepada mereka mereka gila. Hanya undi BN. Beritahu mereka mereka hanya tinggal separuh hari untuk berkempen dan mesti dilihat bersatu.

“Mereka kalah dengan 500 undi kerana mereka tutup pondok panas mereka menjelang 4 petang, yakin mereka sudah menang. Saya SMS anda pada tengah hari bahawa BN telah menang Merbok akan tetapi masyarakat India di sana perlu bergaduh sehingga saat akhir mengenai calon dan kita kalah. Kita adalah musuh kita paling bahaya.”

74 Responses to "PANDANGAN PANAS BERAPI TUN DAIM TENTANG PRU 13- WAJIB BACA"

  1. bagi kat cina belum cakap kasi dah 1 juta,,cakap 5 juta tepuk meja 10 juta...tendang keluar ja penasihat 20% najib

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wartawan tak tanya pula Daim apa pandangannya tentang kempen Boikot Barang Cina??

      Kalau tanya Daim jawapannya mungkin: "Saya setuju, sebab jika saya katakan tak setuju kamu mesti kecik hati. Tapi salah seorang isteri saya juga Cina. Dan business garam yang menaikkan empayar kewangan saya dulu pun adalah atas kerjasama dengan syarikat Cina. Jika kamu nak boikot saya kerana orang sekitar saya kebanyakannya Cina, mengapa kamu masukkan artikel berapi saya ini dalam blog kamu??"

      Delete
    2. anon 11:19 AM, isteri dia tu cina islam. maksud kempen ini, boikot barangan non-islam, tu je!!

      Delete
    3. ok kita adil sedikit.masa najib ambil alih dulu memang BN sedang terkapar diserang dengan teruk dek pak lah yang tinggalkan problem. kita harap najib belajar dari kesilapan.silap letak orang di a jadi calun dan abaikan pejuang di bahagian, silap membodek cina terlebih-lebih sampai cina naik tocang dan naik kepala, silap terlalu banyak memberi yg akhirnya lagi banyak yg merengek nak lebih itu ini.kepada yang berbahgia datin rosmah, tolonglah ubah-ubah apa yang patut biar belah sana tu kelu dan tak de bahasa nak menghentam tak habais-habis.masa ni tak ada yg terbaik ..hanya NAJIB untuk Malaysia.

      Delete
    4. Daim mengulas tentang ketiadaan exco penang dari pas- Pas memang bodoh dan hanya layak pasang bendera dap dan jaga parking kat ceramah anwar..memang bodoh..patut tukar lambang spenda saja..

      Delete
  2. kalau najib tak tendang penasihat, UMNO kena tendang najib. kalau UMNO tak tendang najib, pengundi akan tendang UMNO. GOT IT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang kalau tanya pandangan majoriti akar umbi Umno mereka setuju Najib ditentang dari Umno sebab prestasinya lebih teruk dari Pak Lah. Jika Pak Lah yg prestasi pilihanraya PRU-12 tak seteruk mana dan masih dapat kekalkan undi popular terbanyak ditendang, mengapa pemimpin yg lebih teruk prestasinya seperti Najib tak ditendang??

      Delete
    2. Hahaha bhai love umno...lu nk ckp seolah2 lu berada didlm umno...tak payah kot nk jd scarstic dlm prjuangan lu utk naikkn dap dgn cuba utk rosakkn umno..

      Delete
    3. suda patut ditendang anuar dr PR, kami penyokong terutama org cina suda mutut2 picaya PR muleh minang putelajaya.. abuk pon talak wooo.. sikalang ckp itu undi popular.. itu takde masuk low maa.. itu belisih i 2 3 4 pon talak cakap itu undi popular ma... janji mau bilinti musti bilinti ma...

      Delete
  3. ka penasihat 20% najib org nuaq brahem,,,kebanyakan org gomen banyak penyokong tegar pembankang,,,cth di putra jaya org kelantan yg kerja gomen ramai balik ngundi pangkah bulan juga,,,org tua2 sana merana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita patut fikir bagaimana nak tukar mentaliti org Putrajya ( Kelntan ) supaya melihat kebajikan org kg di Kelantan dpt merasi kmudahan dan kesenngn hidup penduduk Putrajaya...nie baru adil namanya.

      Delete
    2. Pegawai kerajaan bukan anti-BN dan pro-PR, tapi mereka cuma pro-intilektualisme dan anti-fitnahisme & mungkarisme....

      Delete
    3. Betul tu .. Kelantan kekal Pas sebab pengundi luar, orang tempatan pilih untuk tukar tapi tak kesampaian

      Delete
    4. org kelantan yg keja gov yg menentang kerajaan adalah lebih baik balik kelantan dan bangunkan negeri sendiri dulu sampai maju adalah lebih baik tadbir sampai maju sebab org lain nak tolong majukan pun tak disambut. bodoh sombong tu.. tak pun p berenti keja gomen dan cari keja kat swasta yg memang sesuai dgn sokongan anda cara pemerentahan dap. baru kamu tau mcmmana dia lanyak kamu keja macam lembu, tak percaya tanya sapa2 yg keja swasta cina dap.. ini kenyataan kalu tak tau bersyukur dgn apa yg dah dapat. lagi satu , kelantan tak serupa mcm negeri lain yg penuh dgn permintaan dari kebanyakkan kaum. kelantan kalu berkelahi pun hanya sama2 melayu islam, dan pentakbiran pun hanya akan dapat oleh orang melayu islam ,negeri lain nak kena berebut dgn kaum lain terutama cina dap.. kat kelantan cina dap ni hanya boleh nenyalak saja tak kemana hasilnya.. fikir2kan lah

      Delete
  4. memang benar terlalu bagi muka kat cina membazir menjamu makan dan kosert walaupaun kjaan ada sponsor. lebih baik buat kenduri besar-besaran kat kampung, orang kg juga yg sokong BN...Cina kasi makan semuanya pelahap..
    Lame Duck PM....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cina dan penjawat awam sentiasa menjadi keutamaan bn

      sedangkan bukan golongan ni yang memenangkan dia

      BN bagi apa pada orang luar bandar?

      Delete
    2. Hentikan budaya memberi ikan cap BR1M, KR1M dan macam2 R1M lagi kpd org2 kampung. Tak semua org kampung otaknya cuma bernilai 20 sen, ramai yg pendidikan semakin tinggi dan sudah boleh membezakan antara minda 20 sen BN dengan realiti sebenar.

      Jika BN terus menjual idea 20 sen mereka kepada org kampung, tak mustahil org kampung juga nanti akan menolak BN. Jika org kota dan kampung yg semakin cerdik itu sudah menolak BN, siapa lagi sisa-sisa org tak cerdik yg akan mengundi BN?

      Jangan beri ikan kepada org kampung lagi, mereka bukan kucing. Berilah mereka pancing, layanlah mereka seperti manusia, insyaallah mereka akan terus menyokong BN di masa depan....

      Delete
  5. Dah sampai masa BN/UMNO utamakan penyokong sendiri yang sentiasa setia menyokongnya dari berterusan berusaha menarik sokongan para penentang dan ahli PR. Sia-sia saja usaha yang sedemikian kerana hasilnya amat mengecewakan sepertimana yang berlaku di PRU 13 lalu. Ramai penentang dan penyokong PR dalam kerajaan mendapat faedah dan kelebihan di dalam perkhidmatan awam walaupun sokongan mereka tetap pada PR. Kenal pasti siapa di kalangan penjawat awam yang merupakan penentang kerajaan dan apa-apa urusan kenaikan pangkat atau apa sahaja mestilah diuatamakan mereka yang selama ini setia kepada UMNO/BN. Sampai bila kerajaan mahu berlaku adil sedangkan mereka ini rtidak pernah melakukan perkara sama terhadap kerajaan. Jangan sampai mereka yang setia pada UMNO/BN akhirnya akan muak dan bosan apabila walaupun sentiasa menyokong tetapi tiada apa-aap faedah dan kelebihan yang diterima dari sokongan dan kesetiaan yang tidak berbelah bagi itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. inilah pejuang UMNO yang sebenar.
      Terima kasih, idea yang baik.

      Delete
    2. AKU MMG SOKONG DGN ANON 7.42AM NI, BTL SGT APA YG KAU KATAKAN NIE. DAH TIBA MASANYA KERAJAAN PERIKSA SIAPA YG PENGKHIANAT DLM PENJAWAT AWAM AMBIL TINDAKAN TERHADAP MEREKA SEBAB KERJA DGN KERAJAAN TAPI MENETANG KERAJAAN ALIH2 MEREKA JUGA YG MENDAPAT FAEDAH DARI KERAJAAN. KENAPA TIDAK KERAJAAN KITA TEGAS BUANG KERJA SIPA YG MENYOKONG PEMBANGKANG DAN BERI PELUANG KEPADA PENYOKONG TEGAR UMNO. BARU MEREKA AKAN SEDAR NANTI SEBAB SEKARANG NIE MEREKA RASA TAK TAKUT ATAU TERGUGAT KERANA KERAJAAN AKHIRNYA AKAN BERLAKU ADIL DGN RAKYAT. JANGAN SAMPAI PENYOKONG TEGAR UMNO RASA MARAH DAN BOSAN SAMAPAI BILA TIBA PRU LAGI MEREKA DAH TAKKAN SOKONG KERAJAAN UMNO LAGI............

      Delete
    3. betul aku setuju..aku ni org swasta..tp aku x berbelah bagi mnyokong UMNO BN atas nama bangsa, memastikan bangsa aku di atas supaya kedudukan ISLAM dekat malaysia terjamin..aku x perlukan duit untuk mengundi BN, tp betul la BN asik muakan org yg membangkang kerjaan ...wlau berbagai da dapat dorg x pernah bersyukur boleh dikatakan majority kwn2 aku di sektor awam menentang kerajaan..aku jelak dgn perangai dorg..dasar melayu x sedar dri..aku bnci dengan bangsa aku yg macam ni..bercakap pandai tp dri sndri x tau apa yg di perjuangkan..otak rosak asik baca harakah la pkr punya risalah n dengar ceramah bnyk sngt..bila bercakap pun menunjukkan kebodohan sndri..kerajaan zalim teruk to kenapa still keja kerajaan if rs teruk ..kalo teruk berhenti la..mcm aku aku keja dgn cina aku mmg serik keja dgn cina..jadi aku berenti sbb melalui pengalaman aku cina wlau pun dia snyum dpan ko tp diorg tu mmg racist...dalam diam dia bias n x adil..bnda tu sngt obvious..so kalo betul krajaan tu ko bnci sngt y don u berenti..sbb ko sndri x nak kje susah kan nak melepak..n private tu byk cina n ko pun x suka..aku annoy dgn bangsa melayu mcm ni..n sudah2 la bg mcm2 kat org kjaan..dorg mostly x hargai..n please do so kenal pasti pengkhianat ni..n kenakan dorg mcm mana dorg knakan krajaan..aku bnci bg aku org mcm ni mmg pengkhianat..aku x ley trima PR. hanya mewakili DAP iaitu cina ultra kiasu..tidak bngsa lain..phuii..DAP zalim..cina zalim..dorg diktator tujuan dorg nak DAP mng just nak mengkafirkan malaysia just nak melayu kat bwh dorg dan merempat di tanah air dorg sndri..itu je..x payah ckp sal kerajaan bersih sbb slagi yg berada dlm krajaan and pemimpin teratas tu manusia..kerajaan bersih hampir mustahil di capai..kalau bersih pun akan ada penghasut yg akan ckp x bersih juga..n wut do you expect dr CINA yg dorg sendri x mngenal halal haram..bersih la sngt...tu la sikap dan perangai manusia terutama melayu yg suka kan bangsa nya sndri jatuh dan lebih rela bangsa yg jahat naik dan berjaya....aku sndri kwn2 aku penyokong tegar BN suma adalah org swasta...kitorg tau mcm mana susah payah berada kat sektor swasta..

      Delete
    4. cicak mengkarungMay 28, 2013 at 12:47 PM

      Apabila pemimpin menjaga kebajikan rakyat, rakyat yang setia dan berterima kasih akan terus menyokong pemimpin.

      Teruslah membantu dan menjaga kebajikan rakyat yang setia.

      Pedulikan yang lain khusus kaum yang dibantu tetapi mahu menikam kita dari belakang.

      Delete
    5. tu ler kalu tak berkerja dgn cina dap ini memang tak kan tau apa yg tersurat. cina dap ni kalu nak kan sesuatu dari kita bukan main lembut lagi dia bodek. pendek kata semua tu ada tujuan utk mereka dapatkan dari kita. bila dia dah dapat, tak nya dipandangnya kita. kita hanya dipergunakan saja utk kepentingan dia... sedar2 lah sapa2 yg keja gomen tu. sungguh bernasib baik sangat dah keja dgn gomen..

      Delete
    6. atas nama bangsa melayu..aku tetap sokong UMNO...sebab inilah tanahair aku tanah melayu.......lagu inilah barisan kita akan menjadi azimat buat aku

      Delete
  6. Nak komen mmglh senang.. kenapa sebelum pilihanraya senyap? dh habis pru, sedap pula kata itu xbetul ini xbetul, aku pn bleh bg seribu alasan.. xperlu nk bg & x perlu baca analisa2 sampah ni, kesimpulannya CINA MMG X NK BN, buatlh mcamana skalipun, kcuali kalu bn buat sama rata tiada klebihan bumi dn non bumi, PM cina boleh jd, dn kalu boleh sultan pn bg kt cina confirm mrk pangkah bn, x pyhlh analisa2 tu... buang masa

    ReplyDelete
    Replies
    1. HPsl apa hang berfikiran negatif?

      Delete
    2. ala KAK NON 7.42am ni sama ada mmg cina ultra kiasu kacang merah punya org or mmmg melayu bodoh kaldai DAP tu la ckp mcm tu...ko ingt sume melayu ko boleh manipulate ke cina ba alip ba ya..n kalo ko melayu ko ingt sume melayu tu bodoh cam ko...ko p la jilat buntot cina slagi mampu..phuii..

      Delete
    3. Aku rasa apa anon 742 tulis tu betul...aku org mlayu pro umno...drp nak pujuk mata sepet yg tak ada perkataan cukup dan puas dlm vocab harian mereka mari kita beri tumpuan nk memancing undi n hati pengundi melayu. Lebih murah kosnya. Mata sepet ni dah x leh nk di buat apa lagi. Ofis aku 70p mata sepet aku g kelas kat satu k9lej di pj yg 98p mata sepet. Semua musibat ni pro dap. Terang2 dan x malu atau sensitif jerit ubah dlm kelas pdhal ada mlayu dlm klas. Geng mata sepet ni mcm org klantan. Berpegang teguh sesama mereka n they move united. Sayang org mlayu tak mcm ni.

      Delete
  7. kaki bodek dlm umno ramai,,,kesian makcik,pakcik n penyokong yg sepenuh hati dlm umno x dpt apa2 pun bantuan kerana pelahap2 ni...cth pinjaman tekun penyokong pas dpt rm20k,yg sokong bn mintak rm20k cuma dpt rm5/10k ja...siap kata dgn bangga n angkoh lagi ''tengok ambo pas dpt rm20k,,,demo sokong umno bn dpt rm10k jo,,,baik jadi pembangke dpt lebih''

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahai anon 7.54 am jgn percaya sgt dgn kata2 org pas nie kot2 dia menipu ke. kalau btl caranya kerajaan pasti akan menolong usahawan kecil itu kau jgn tipu sebab aku nie kerja dgn bank aku tahu semua cerita sebab pinjaman yg di beri mengikut apa yg kita nak niagakan sebenarnya. jgn asyik tahu nak menyalahkan kerajaan aje dik oi, kita patut bersyukur kerana hidup dlm negara aman dan damai.

      Delete
    2. dolmat..ko rs anon 7.54am tu bukan org PR..ala dorg ni mmg pndai buat cerita tp cam tin kosong la bunyi lebih bukti bukan ada..kompang la satu kampung..melayu cam ni la DAP perlukan..sbb cina xde masa nak buat keja bodoh sume ni..dorg mst la nak memperkasakan ekonomi dorg..buat2 bnda berpekdah..keje2 bodoh sia2 ni suma bg melayu...kalo bangsa dorg cam kacang merah tu dorg bg duit riban2...melayu ha angkut je la bndera dap..pkai la bju itam bwk anak2 skali..yg tudng labuh pkai purdah dap..bangang sngt ke dorg ni x nmpk lgsg ke yg PR tu mmg nak jatuhkan melayu..nak jatuhkan islam..kalo kata BN ni truk x islamik..aku rs PR lagi teruk dgn pemimpin lgbt..kaki zina..x pertahankan Allah..keji sekeji2nye...

      Delete
    3. cicak mengkarungMay 28, 2013 at 12:57 PM

      Anon 7.54 a.m.

      Jangan hina orang secara umum. Itu menunjukkan tahap pemikiran kamu masih rendah. Kita melihat politik ini dari pelbagai sudut. Salah satu adalah kelangsungan bangsa. Lihat contoh Melayu di Singapura. Bacalah buku Dillema Singapura.

      Ramai Melayu yang mengundi UMNO tidak mengharapkan sebarang habuan atau balasan.

      Delete
  8. Satu perkara ingin ditekankan di sini berkaitan BR1M. Rasanya lebih tepat pemberian BR1M utk thn akn dtg cuma kpd penyokong BN. Buat apa bantuan tersebut dinikmati oleh puak2 pembangkang terutam kakitangn kerajaan yang man terdiri drp guru2 sekolah yg totok Pas dan Pkr?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rezki dari ALLAH

      Delete
    2. mmg btl apa yg anon 8.06 am ni katakan buat apa nak bagi BR1M pada penyokong pkr haram jadah nie baik bagi lebih pada penyokong tegar umno baru puak2 pembangkang akan sedar nanti sebab selama nie mereka kurang ajar pun dgn kerajaan mereka tetap dapat kelebihan itu sama rata aje. tolonglah kerajaan umno ambik tindakan terhadap mereka yg tidak menyokong kerajaan umno nie utk menyedarkan mereka.

      Delete
  9. aku sarankan najib buat pemutihan di peringkat pejawat awam sekali dalam usaha menyelamatkan BN sebab banyak lagi yang berkebolihan yang profesional yang menyokong kerajaan yang hendak bekerja tetapi dengan ada nya sabotaj dari dalam kakitangan penjawat awan sendiri yang mengagalkan agenda kerajaan. Makan gaji dengan kerajaan tetapi di belakang berpolitik menghentam kerajaan. Dan didalam kementerian pelajaran yang paling banyak sebab itu la orang muda di saluran saluran yang ada di peruntukkan untuk orang muda kalah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tempat kerja aku ada 146 orang kakitangan awam.
      hampir 85% sokong Pakatan Rosak.

      La ni, majoriti kakitangan awam sokong pakatan rosak.
      Kenapa?
      Sebab ada spesis pekerja yang suka meracuni pemikiran dengan menabur fitnah.
      Jika hari-hari ditabur.. Pasti termakan juga fitnah tu?
      Al-maklum la.. status mereka Ustaz dan Ustazah.

      Delete
    2. BETUL LA KATA HANG.
      HARI-HARI DEPA SEMBANG KELEMAHAN DAN KEBURUKKAN KERAJAAN.
      NAJIB BEGITU, ROSMAH BEGINI, UMNO SONGLAP DAN PENIPU LA.
      TENTANG PUAK-PUAK DEPA SEOLAH-OLAH TIADA KELEMAHAN. PENUH DENGAN WANGIAN SAHAJA.

      MACAM MANA TAK TERMAKAN FITNAH, JIKA HARI-HARI DISUAP DENGAN CERITA BEGINI DAN BEGITU. HABISLAH BN, JIKA TROJAN HORSE PAKATAN ROSAK DALAM KAKITANGAN KERAJAAN.
      AKU PUN SETIAP HARI BEKERJA DISUAP PELBAGAI FITNAH, TAPI AKU SUDAH CEMUS DENGAN KERENAH PAKATAN ROSAK NI..

      Delete
    3. mmg btl apa yg kau katakan ni anon 8.29am kalau ada haram jadah mcm tu dlm penjawat awam mesti lama-kelamaan org2 akan termakan hasutan depa ape. kali ni kau sarankan najib kena tegas bertindak terhadap puak2 sial nie. senang cite buang aje mereka nie buat nak fikir pasal mereka kalau mereka makan gaji dgn kerajaan tetapi hentam kerajaan kaw kaw dibelaknag tak guna juga dan najib perlu ingat puak2 sebeginilah yg akan meruntuhkan lagi barisan umno kita.

      Delete
  10. tanya osetat n osetazah apa status gaji org keja gomen tapi mengeji n jadi pembangkang totok,,,halal,haram atau halam

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 8.39 am oi osetat n osetazah mcm nie mana ada halal or haram siapa kasi depa taram aje sebab dah mmg pengkhianat negara ape mana depa nak hiraukan keje dgn gomen tapi hari2 mencaci dan membuat fitnah tentang gomen. org mcm nilah yg paling bahaya sebab tahu akan hukum hakam agama tapi duit punya pasal apa pun blh dijual oleh mereka termasuk maruah mereka sendiri. pls stay away from this kind of people beb..............

      Delete
  11. mmg dasar x mengenang budi n x bersyukur kpd allah org yg keja gomen tapi jadi penyokong pembangkang

    ReplyDelete
    Replies
    1. depa blm pejam mata depa lagi mana nak tahu berapa byk dosa dah mereka lakukan pada gomen kitanie mcmlah anwar tu bagus sgt langsung tak buat salah selama dia hidup ke........ anwarlah pengkhianat negara dan siapa yg sokong dia mmg sama aje mcm anwarnie.

      Delete
  12. .
    .
    .
    Sehari sebelum pilihanraya Tun Daim memberi ucapan di Jalan Telawi Bangsar untuk Raja Nong Chik bagi Lembah Pantai.

    Sedang dia menyampaikan ucapan Kumpulan pakatan Haram bermotorsikal sebanyak tiga kali selang 15 minit cuba menggangu ceramah yang hendak disampaikan oleh Tun.

    Secara spontan Tun berkata " Inilah anak muda harapan bangsa PKR "... Hadirin ketawa perihal laku anak didik Anwar.

    .

    .

    .

    ReplyDelete
  13. Salahkah dlm mendidik anak, yg pandai belajar kita bg hadiah, yg kurang pandai kita bagi nasihat supaya ikut yg pandai. Begitu juga dlm politik, yg tk sokong kita biarkan tp jgn abaikan. Yg sokong kita bg hadiah @ peruntukan. Baru mereka akan berfikir. Kalau tidak mereka akan kata, tak sokongpun kita dapat apa yg kita mahu.

    ReplyDelete
  14. Salam semua....BN kene kaji balik penempatan kaum dibandar terutama di Sgor nie..ambil contoh Bandar Bkt Tinggi /Ambang Botanic di Dun Pel Klang...banyak projek perumahan dibolot oleh kaum Cina..pemaju perumahan kaum Cina menawarkan harga rumah yang mahal yang tidak mampu dibeli oleh orang Melayu...Kerajaan BN patot mengekalkan kouta Melayu 50% untuk perumahan baru...seperti PPRT yang mana orang Melayu mampu milik ...kemenangan Khalid Ibrahim di Pel Klang dgn majoriti 2800 bukan kerana undi popular beliau sebagai MB tetapi undi kaum Cina...dimana 80% kaum Cina adalah majoriti di Bandar Bkt Tinggi/Botanic....sekadar renungan orang Melayu Bkt Tinggi Klang.

    ReplyDelete
  15. Wahai PM Najib adakah anda mendengar segala kehendak dan harapan komen2 diatas. Saya harap anda dengar dan bertindak balas. tidak bolih disangkal kemenangan PRU lepas orang melayu/Umno yang bagi kemenangan tapi jika anda tidak hiraukan dia orang aku tak tau manusia jenis apa PM Najib ni. Mereka bukan mau disogok kan dengan wang ringgit tetapi sekadar mau dihargai atau pertolongan untuk anak2 belajar dan dapat pekerjaan yang menjamin masa depan. Terlalu ramai siswazah melayu yang menganggur(termasuk anak saya sendiri)gambaran mereka kerajaan tidak memberi peluang pekerjaan(kerajaan BN). Pesta2 'job fair' hanya retorik tapi hakikatnya habuk pun tak dak ramai siswazah melayu menganggur

    Wakpro

    ReplyDelete
  16. Wakpro..sorry to say..graduan Melayu tiada daya saing yang kuat..english lemah..imej tidak menyakinkan..asyik asyik nak kerja dgn gomen yang ada pencen tak puas hati kutuk gomen..memang graduan Melayu totally out untuk bersaing dgn graduan lain..bila tak dapat kerja salahkan gomen wahal belambak lambak kerja nak dengan tak nak aje..yang graduan melayu pompuan pulak kalau tak dapat gomen tak nak keja takut tak laku pigi dah..kalau gomen bukan peluang peluang kerja yang mencabar seperti di Cyberjaya ada diorang mohon sori..tak sesuai sebab tak boleh ketepi ketengah..lagi pun masa di U mana ada usha tingkatkan pergaulan dgn bangsa lain asyik asyik ngan kelompok sendiri..malu..SO GRADUAN MELAYU LELAKI DAN POMPUAN muasasah diri jgn cerita pada orang tua semua salah kerajaan salahkan diri sendiri..anak koi pun orang kampung pandai bawa diri belum abis belajar syarikat GLC dah panggil kerja..tepuk dada tanya selera..

    ReplyDelete
    Replies
    1. MMG TERBAIKLAH KAU NIE ANON 9.57 AM, APA YG KAU CAKAP NIE MMG TEPAT SEKALI SAMPAI BILA GRADUAN MELAYU LAKI N POMPUAN NAK SALAHKAN GOMEN AJE SEDANGKAN KRG SENDIRI PUN TAK NAK USAHAKAN MAJIKAN DIRI DLM PENGUASAAN BAHASA ENGLISH. ANK2 CINA KOI PUN DARI KAMPUNG JUGA TAPI MEREKA USAHA BELAJAR CAKAP ENGLISH TAPI NAK MELAYU KITA ASYIK 2 DUDUK DLM SATU KELOMPOK AJE LANGSUNG TAK NAK BERGAUL DGN KAUM LAIN MCM MANA NAK PANDAI. KALAU BUKAN KEJE GOMEN PUN MASIH ADA BANYAK LAGI SWASTA DILUAR SANA KERJALAH DULU CARI PENGALAMAN DULU NI TIDAK NAK JUGA TUNGGU KERJA GOMEN MCM MANA NAK PANDAI ORG MELAYU KITA NIE, MANJA SGT BELAJAR TINGGI2 TAPI MEMILIH KERJA. KERJALAH DULU CARI REZEKI YG HALAL TENTU ALLAH SWT AKAN PERMUDAHKAN ANDA SEMUA NANTI.

      Delete
    2. tidak semua aku n kwan2 aku kami grad dari pada MMU multimedia University..hampir kesemua kwn2 aku bekerja di sektor swasta..n alhamdulillah jati diri kami sebagai anak melayu masih tgi..kami masih penyokong tegar BN..cume ada satu dua yg buta hati nak sokong PR..wpun kami blajar di uni swasta dan bekerja di swasta..kami masih bersama BN..sbb kami anak melayu yg masih ingat perjuang melayu yg masih lagi belum selesai dan mungkin tidak akan pernah selesai...xpernah kami salahkan kjaan atas sbb2 yg tah apa contohnya nak PTPTN free, aku rs bnda tu bodoh..nak free bg dapat 1st class..habes crita...aku as belia melayu ini masanya aku lihat melayu harus bangkit untuk diri sndri dan dalam masa yg sama bantu bangsa melayu yg lain bangkit..cuma aku risau bngsa melayu penuh dgan hasad dengki itu bnyk membantutkn kjayaan org melayu sndri..dan melayu PR yg terlalu naif atau bodoh xsedar2

      Delete
    3. rasa bangga dengan pendapat anon 12.22, masih ramai lagi generasi baru yang boleh berfikir dengan baik. zaman dah berubah cara hidup juga telah berubah yang penting jati diri anak melayu dapat dikekalkan tak kira bumi mana dipijak langit mana dijunjung. Siapa lagi yang akan mempertahankan hak bangsanya sendiri jika bukan diri kita sendiri

      Delete
  17. english lemah ye, aku akui tapi kenapa dibanggakan sangat dengan english ni, kita duduk kt malaysia bukan temapt lain, aku bangga berbahasa melayu sbb aku telah korbankan bahasa ibunda aku(jawa) tapi aku kesal dengan sikap kebanyakan orang melayu cakap bercampur-campur melayu sikit dan english sikit, dh jadi fenomina,martabatkn lh bahasa melayu baru jd bangsa yang berjaya.Kita asyik layan cina dan india cakap bahasa inggeris. bahasa menunjukan bangsa.Aku bangga dengan Presiden Suharto dapat satukan Indonesia dengan bahasanya(jangan ko anon suruh aku balik indon pulak). tapi lihat di malaysia sapa yang mertabatkan bahasa melayu.Pejuang bahasa-lesu, ahli politik- jangan harap.
    Orang Umno dah berkuasa apa salahnya minta pertolongan kerajaan, persetan bangsa2 lain, yang penting orang melayu dibantu. Salah kan kerajaan mungkin dia orang sedikit kecewa(dh berapa kali pergi 'job fair' masih menganggur)waima kerajaan singapura yang kita rasa terbaik pun rakyatnya ramai yang tak puas hati(pilihanraya lepas pembangkang dpt tambah kerusi)

    Wakpro

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kawan saya ada kompeni insurance. Dia kata dia boring dgn anak2 melayu. Di kompeni beliau dia hire pekerja dari itm budak2 ni tak datang kerja lepas tu komplen tiada pekerjaan.
      Habih cam no. Klau baru lepasan kolej tak usah la memilih. Kita ni kena sesuaikan diri dgn pekerjaan bkn kerja kena sesuai dgn kita.

      Delete
    2. WakPro...bukan kita nak banggakan sangat pun english ni. Cuma kalau nak msuk syarikat2 swasta...semuanya dlm english...kalau anak2 melayu tak fasih english, mcmmana nak bersaing dgn cina dan india dlm sykt swasta. nak masuk pun takleh/susah! tu belum kira karenah birokrasi bila dah masuk dlm co. Dlm sykt sy bekerja ni, multinational co., oil&gas, english tu dah mesti...semua meeting, urusan email dlm english. kita pun berurusan dgn org2 di luar negara...maklumlah shared service tumbuh bagai cendawan kat malaysia sekarang ni. so anak2 melayu kena ambik peluang ni..takkan nak harap dpt keje gomen je kot?

      hati ni mmg sakit setiap kali tgk senarai staff baru msuk...dlm 10 org adalah sorang dua (tu pun kalau bnasib baik - kdg2 takde) org melayu...yg lain C&I...kebanyakannya C. kalau ikutkan diorg bukan semua pandai english sgt pun... tapi diorg berani dan tak malu bercakap walaupun english tunggang terbalik! ini yg lack dlm graduan2 melayu


      Delete
    3. betol wakpro saya setuju..banyak negara yg berjaya yg x perlu fasih atau paham bahasa inggeris pun...indonesia tu x berjaya..so x sesuai..contoh pling awesome adalah jepun, german n perancis..dorg ni walau tahu berbahasa inggeris dorg akan cuba sedaya upaya untuk tidak berbahasa inggeris..aku kagum..tp bila di malaysia keadaannya mnjadi sedikit berbeza kerana lazimnya syarikat swasta itu adalah milik cina ba alip ba ya atau MNC multinational company..jadi bahasa inggeris itu di tekankan..nak dpaat keja kna fasih ckp english ,asal pandai english ok wpun lum tentu pandai keja..ada la kompeni melayu satu dua tp dorg pun jati dri melayu x brapa nak melayu dah urban la kata kan so nak juga pandai english...jd nak memperkasakan BM ni kita melayu kna start bangun and takluki ekonomi malaysia ni..bru lay bt cm jepun..x salah untuk kuasai bahasa lain..aku setuju sngt if skolah keb adakan matapelajaran bahasa cina india, aku xde rugi infact menguntungkan..kita melayu boleh paham cina so dorg xde la sng2 nak tpu org melayu..plus bahasa ni boleh mnyatukan bangsa juga dalam kita x sedar..tp kena tnam dr kecik lagi dr tadika dlm jiwa sume rakyat malaysia..patriotism, smngat cinta kan negara..penekanan pada subject sejarah...tanamkan dr kecik sikap memandang tgi kat negara n bahasa ibunda..so dapat la kurangkan sket kaum cina ba alip ba ya yg lgsg tade patriotism n racist..bagi aku melayu racist x seteruk cina racist..cina mmg hamlau punya racist

      Delete
    4. di luar sana bukan tak ada keja tapi pemilihannya dan keutamaannya adalah menderin.. cuba tengok bertapa cinanya depa..

      Delete
  18. Aku setuju dengan Tun Daim. Yang byk bagi undi kebanyakkannya orang2 kampung, bukan yang di bandar. Patut bagi perhatian. Pemilihan calon juga penting. Sorry to say apa ke bangangnya bagi Zul Nordin bertanding. Dia tu baru insaf jer, takde org2 lama BN kat Shah Alam yg layak utk bertanding.... ntah hape hape...

    ReplyDelete
  19. Kepada Tun Daim , mengkritik memang laa mudah . Budak tadika pun boleh mengkritik . Macam laa Tun Daim tu bagus sangat .

    ReplyDelete
    Replies
    1. 10.46am tak boleh trima kritikan? Mcm mana nak maju kritikan beliau sgt membangun terpulang kpd penerimaan anda.
      Beliau mmg bagus anda mcm mana?

      Delete
    2. kritikan tun Daim tu mmg betul. kempen BN di media massa terlalu berlebihan contohnya lagu Sayangi Selangor yg menunjukkan `desperate' semacam. Kempen di P.Pinang dgn kehadiran PSY juga membuat rakyat berfikir, pembaziran amalan BN. Tidak kiralah sumbernya datang dari mana. Pendekatan keterlaluan rupa2nya membuat rakyat terutamanya dibandar mual. Sudahlah cyber trooper UMNO asyik dgn video pelbagai video, kena serang dgn blogger PR, lembap buat penafian maka rakyat anggap mmg betullah apa saja yang dihidangkan oleh blogger PR. BN perlu hargai pengundi diluar bandar seblm mereka beralih arah mcm di bandar pula. Salah satu cara untuk menambat hati pengundi dibandar kembali, kerajaan BN-UNMO kena taubat nasuha. Penduduk bandar tidak memandang pembangunan semata2 tapi mereka mementingkan erti demokrasi itu selain sedikit kebajikan

      Delete
    3. beliau memang terbukti bagus. yg tukang komen dia tu entah ke apa jadinya?

      Delete
  20. BN waktu nak pru habis ceruk hutan pergi tagih undi
    bila dah menang
    yang untung hanya golongan tertentu pemimpin setempat ajk
    itu je

    hanya BRIM je yang sampai matlamat


    ReplyDelete
  21. mcm gampang la ko anon 11.04... ko masa mkn Brim tu x de plak cakpa byk tpi lepas dah hbis pru mula melalak mcm babi gila.... mmg sial tahap anjing kurap la rakyat malaysia mcm ko nie......

    ReplyDelete
  22. Bloger pukimamak mcm rbf,parpu n papagomo juga harus dimampuskan.bloger umno lansung tidak membantu malah menurunkan sokongan rakyat yg celik it..buang duit pemimpin umno bayar bloger tp kerja mcm ahli umno makan taik..duit dh banyak dilaburkan tp peperangan maya oleh bloger umno mcm budak2 baru lps Spm.asyik2 isu liwat sepanjang 5 tahun..mana la rakyat nak percaya..umno harus melantik bloger yg berkelas dunia kalu nak lawan bloger pr..

    ReplyDelete
    Replies
    1. habes blogger PR bijak sngt ke....pegi mampus la..parpu n papagomo la naik kan smngat org melayu nak ajaq cina nipentan sume ni....ko x suka ko x yah baca...dah mmg dasar keji anuar tu main lubang jubor..aku nak tau..kita kna tau, x kan nak pemimpir LGBT dan anak dia yg sekular tu kebebasan beragama tu..at least ada bukti..PR bodoh bngsat apa je modal dia..tuh mmg fitnah ckp je la segala mak datuk fairy tale tu tp x de bukti..tu lagi kemak anjeng...buat crita je..melayu bodoh bangsat cam ko or cina bangsat cam ko pecaya je lakan...tp bila yg pro bn ckp bnda btul x ley trima kata fitnah...dasarr..phuiiiii..dah la penipuan PR lagi tahap org bodoh bangang..tuh pun org ley caya..patu asik recycle isu sama tp lagi truk dr blgger BN sbb xde bukti...ko ingt melayu yg sokong PR tu pandai? mostly bodoh sbb tu sng ditpu dan dikaldaikan DAP,melayu PR suka crita liwat suma tu..video stopa ali beromen dorg tgk..bila aku suh dorg baca global research aku suh tgk video kat jurusalem tu n pahamkn apa mat saleh tu ckp, nan hado melayu PR nak dgr nak tgk..haramm...ni aku x ckp kosong aku knal mat lebai ni..stopa ali video tgok smpai abes tu la dia mentaliti org PR..ceramah yg dorg suke dgr bukn sal nak majukanm melayu or malaysia, yg ceramah anuar sume and org PR sume tu bijak ke..sume mnghina mengutukk..sama je..lgi teruk..

      Delete
    2. blogger PR dapat bayaran dari mana? sumber yang sama dari BERSIH ke? ... funding dari israel tu !!!

      Delete
    3. Ana punya pendapat ya sheikh. Kalau tidak ada itu blogger macam papagomo sama al gang UMNO sudah kalau dan Al Juburi naik jadi khalifah.

      Delete
    4. Hai anak haram jadah gampang berhanyutjangan hina orang yang tak undi kau punya imam mahadi buta IT.

      Delete
  23. Pilihanraya adalah termasuk sebahagian daripada perjanjian inggeris dahulu jika tanah melayu hendak merdeka diatas nama demokrasi. Pada pandangan saya jika pilihanraya dipulaukan, kuasa pemerintahan akan dikembalikan kepada Yang Dipertuan Agong.
    Selain itu, nilai wang pada masakini adalah sangat kecil. Berapa banyakkah barang keperluan yang boleh dibeli isirumah dengan nilai RM1,000 untuk tempoh sebulan.
    Pemimpin perlu menjadikan nilai wang pada masa ini lebih besar supaya rakyat dapat hidup dengan sempurna.
    Rasanya, itu sahaja ketidakpuasan hati saya ini.

    ReplyDelete
  24. Malam tadi aku tengok berita 8 malam kat TV3 . Dalam berita tu , wartawan TV3 temuramah seorang pelabur dari America . Pelabur tu berkata bahawa beliau menarik nafas lega kerana kerajaan BN menang dalam PRU dan dapat terus memerintah . Beliau berkata sebagai pelabur , suasana politik yang stabil adalah sangat penting dalam iklim pelaburan . Aku malas laa nak komen , tapi korang ada otak , korang pikir la sendiri . Mana ada negara dalam dunia ni dimana kerajaan sedia ada yang berpengalaman di gulingkan dalam pilihanraya kemudian ekonomi nya melonjak naik . Contoh yang terbaik , Mesir . Kerajaan Mesir Hosni Mobarak di gulingkan pada tahun 2011 kerana konon nya kerajaan diktator . Tapi tengok laa apa jadi pada Mesir sekarang . Bertambah buruk adalah . Ini bakal akan terjadi di nagara ini jikalau kerajaan yang berpengalaman seperti BN kalah dalam pilihanraya . Dengan suasana ekonomi yang buruk dan jatuh , yang paling rugi adalah orang cina . Tu sebab aku tak paham kenapa orang cina sokong parti pembangkang ?

    ReplyDelete
  25. Kalau tak kerana memikirkan PR pakatan yang rapuh dah lama undi PR. Parti2 dari PR banyak keburukannya tak boleh nak list. Pendek kata oleh kerana tiada pilihan yang baik, maka BN lah yang boleh diharap. kalau tidak dapat PM yang proxy israel/amerika la kita pada hari ini. Wahai BN, ambil iktibar, lain kali utama kawasan yang anda menang kalau nak terus kekal jadi pemerintah. LISTEN LISTEN LISTEN kepada pengundi MELAYU DAN BUMIPUTERA yang masih setia pada anda tak jemu2 bagi sokongan. Cyber trooper PR akan menggasak kwsn luar bandar pula lepas ni nak hasut kami macam mereka dah berjaya hasut dibandar. Betul kata Tun Daim kempen dibandar & media massa yang berlebihan membuat rakyat bertambah benci pada BN. Ikut strategi kempen pilihanraya Pak Lah 2004, kurang menyerang lawan, tunjukkan BN cuba telus dlm pentadbiran, menitik eratkan modal insan, menerapkan nilai2 islam.. BN menag besar dalam pilihnraya itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anom 01:26 pm (28/5/13)

      Pembetulan...... kecemerlangan BN pada PRU 11 (2004) adalah hasil usaha Tun Mahathir sebelum beliau meletak jawatan pada 2003. Ketika itu kaum cina memberi sokongan kpd kerajaan BN kerana Tun Mahathir telah menyelamatkan krisis kewangan dari dibaham oleh IMF dan George Soros. Peniaga-peniaga dan tokoh-tokoh korporat (kebanyakan orang cina) mengakui akan hakikat ini dan menyelamatkan mereka dari muflis. Dek kebodohan Pak Lah membebaskan Anwar, DAP & PAS telah bersekongkol dgn PKR bagi menumbangkan kerajaan BN/UMNO walaupun pada hakikatnya mereka berlainan ideologi.

      Maaf dan harap maklum

      Delete
  26. Apa yg disuarakan tun daim ni, betul betul isi hati aku yg terbuku.
    1. Kenapa di 'mua' kan sgt cina? Aku kira telah sekian byk kali, ada suara suara yg mahu BN berhentilah terlalu mengikut kata cina. Tapi, kerajaan BN buat pekak. Tolong sekolah cina, jumpa dong zhong la bagai...cina ni tak layak nak dibawak berunding, diorang nak jadi pihak yg menang sahaja.

    2. Penang. Suara akar umbi, mintak, jika...JIKA Penang kembali kpd BN dan UMNO lah penyebab kemenanagn tersebut, maka KM mestilah melayu. Ini, tolak mentah mentah, tetap akan dibagi pada cina.

    Ish...aku malas la nak ckp byk. Geram betul dgn kelembikan najib dan muhyiddin. Lagi masuk lak figure mcm rosmah. Adoi la...

    Strategi hancus. Tgk DAP. Betul betul dijaganya cina. Tgk PAS, develop figur baru yg menerima byk respons baik mcm UAI. Dah confirm ramai pengikut dan peminat, terus tibai UMNO.

    Umno ni mcm takde strategi. Lagi mau gaduh rbut kerusi walaupun musuh sudah menjengah di muka pintu.

    ReplyDelete
  27. Sejak dulu lagi saya dah katakan orang-orang Pak Lah jangan diberi tempat kerana prestasi mereka ketika PRU 12 dan era pemerintahan kerajaan 2009~2013 amat mengecewakan. Malah di badan-badan korporat kerajaan (GLC) juga turut parah kerana keberadaan orang-orang Pak Lah. Jelas sekarang sudah terbongkar bahawa PM Najib telah diselewengkan oleh tuan-tuan penasihat dari golongan ini yg menggagalkan UMNO/BN untuk meraih 2/3 majoriti. Orang-orang ini wajib dipecat bagi menyelamatkan UMNO untuk terus relevan dan memimpin negara. Bayangkan berapa juta habis dibelanjakan untuk kempen "I Love PM" dan "Saya Sayangkan Selangor"? PM Najib tak perlu menjadi popular seperti seorang artis. Biar Anwar saja menari dan menyanyi di atas pentas syok sendiri. Apa yang perlu ialah PM Najib harus menjadi Pemimpin Tegas, Cekal, Berani dan Bijak serta seorang Pemikir seperti Tun Mahathir. Jangan jadi macam Pak Lah yang asyik Berhadhari, tapi akhirnya diHindari oleh Hindraf.

    Salam perjuangan demi agama, bangsa dan tanah air.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!