PANAS BERAPI! ANWAR SERANG SPR HANYA UNTUK MENUTUP KEMALUAN DIA!

Saya telah beberapa kali mengikuti proses Pilihan Raya Umum dan Pilihan Raya Kecil.

Bagi proses PRU13, saya mengikutinya bermula dengan penamaan calon. Seperkara yang saya dapat lihat dihari penamaan calon. Suruhanjaya Pilihan Raya telah berjaya mengelakkan ketegangan dengan jayanya. SPR dihari berkenaan telah memisahkan para penyokong parti-parti yang bertanding dari saling melewati kawasan masing-masing. Hal ini, awal-awal lagi telah saya tulis di SINI.

Dari satu segi ia telah menghilangkan kemeriahan jerit dan sorak dihari penamaan calon, tetapi inilah kejayaan peraturan SPR untuk mengelakkan ketegangan.

Bila mula siri ceramah dan kempen, saya lihat para penguatkuasa SPR berkeliaran di tempat-tempat ceramah. Malahan, saya telah melihat sendiri satu ceramah BN telah dihentikan oleh penguatkuasa SPR kerana dikatakan tidak mempunyai permit.

Ekoran dari kejadian itu, saya telah menasihati anak remaja saya yang hanya akan mencecah usia 18 tahun pada bulan Ogos supaya tidak mengikuti kumpulan pemasang poster, kerana khuatir dengan penguatkuasaan  dari pihak SPR.



Pada hari pembuangan undi, jarang sekali untuk melihat petugas-petugas parti pembangkang, khususnya DAP yang agak ramai melainkan pada PRU13 yang lepas. Dari beberapa video yang dimuat turun di alam siber, lagak mereka agak keterlaluan. Selain merayu undi, mereka dengan sesuka hati menahan dan memeriksa para pengundi, khususnya yang berkulit gelap kerana mereka telah diterapkan kononnya ada pengundi hantu.
Bukan itu sahaja, secara keterlaluan bas awam yang kebetulan melalui Pusat Pembuangan Undi telah dihalang dan diperiksa oleh mereka, dengan dakwaan kononnya bas berkenaan mengangkut pengundi hantu.

Di saluran (bilik) mengundi juga telah dilakukan perubahan layout oleh pihak SPR. Agen Tempat Mengundi parti-parti yang bertanding dapat melihat dengan jelas wajah pengundi-pengundi, apabila untuk PRU13 mereka ditempatkan mengadap pintu masuk.


Baca seterusnya di blog Akar Umbi

27 Responses to "PANAS BERAPI! ANWAR SERANG SPR HANYA UNTUK MENUTUP KEMALUAN DIA!"

  1. .

    Semoga Malaysia maju jaya ... dan rakyat dari pelbagai kaum dapat hidup aman dan makmur .

    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. I second that

      Delete
    2. - Nak tergelak baca kisah Mohd Fadhli Khaharruddin, 23 tahun dari Kuantan yang berjaya mengundi dua kali di Sekolah Kebangsaan Sungai Isap bagi membuktikan kelemahan sistem SPR. Dia kemudian membuat laporan polis pada 20 Mei 2013 kerana rasa dipermainkan oleh sistem SPR yang membenarkan orang sepertinya mengundi dua kali.

      - Nak tergelak baca kisah ratusan kes orang yang membuat laporan polis kerana mendapati mereka tidak dibenarkan mengundi kerana orang lain telah mengundi terlebih dahulu menggunakan .nama dan IC mereka.

      - Nak tergelak kepada diriku sendiri yang lepas balik mengundi, basuh tangan dengan air biasa, tiba2 terlihat dakwat kekal dah tak jadi kekal; cuma dalam tempoh 2 jam selepas mengundi dakwat tanggal tanpa perlu guna cecair peluntur. Lawak sungguh SPR, beli dakwat kekal yg kononnya tahan 5 hari tapi kekal tak sampai 5 jam.

      - Banyak lagi kisah lawak pilihanraya yg akan dimautkan dalam Kisah Kartun Pilihanraya Malaysia...Tunggu.........

      Delete
    3. Lebih lawak bila Nuar meroyan tak dapat jadi PM

      Delete
    4. yalah... lantak spr nak kata tahan kekal 5 hari ke ... 50 hari ke.. kita pakai hanya 1 hari je... dalam masa 1 hari tu takkan hilang pnya... undi bukan 5 hari...

      Delete
    5. Hahaha...tergelak aku dgan kebodohan dan kedunguan anon 10.30 akibat beriman dgn fitnah anuar dan DAP...

      Delete
    6. Bhai 10.30...lbh lawak baca lu pnya luahan... Undi 05/05 smpi 20/05 ke yg mamat tu buat repot selepas 15 hari mngundi...ini baru betul lawak alaf baru...

      Delete
    7. Yang aku tahu, dari dulu lagi, undi hanya sekali je. Pakai dakwat ke atau tak pakai dakwat ke, sekali gak g ngundi. Tapi yang aku nak tergelak dalam ramai2 40,000 pengundi dari Bangla, seorang pun tak dapat di buktikan. Hantu ke mereka2 tu. Lawak2. Dan yang aku nak gelak terguling-guling sebab Annuar meroyan tak dapat jadi PM. Kahkahkahkah......

      Delete
    8. Nak tergelak bila dah kalah dia meroyan satu Malaya kata SPR tipu

      Nak tergelak bila di kawasan yg dia menang tak ada pulak penipuan

      Nak tergelak bila dah kantoi kes Lahad Datu dan kes liwat Saiful akan dibicara semula dia mengheret rakyat yg bangang utk sama2 berdemonstrasi guna menyelamatkan dirinya sendiri.. kesian penyokongnya yg tak ada fikiran terus percaya.. he he!

      Nak tergelak walaupun dia kata ada penipuan pada PRU13 tapi di tiga buah negeri cepat2 MB & KM angkat sumpah.. tak ada pulak nak boikot kemenangan mereka sendiri.. aneh kan?

      Nak tergelak bila dia percaya dia akan jadi PM.. setelah gagal bermati-matian menghasut rakyat berdemo konon2nya dia masih berharap ada peluang lagi nak jadi PM.. he he!

      Nak tergelak bila dia yakin sangat akan jadi PM.. dah janji macam2 pada satu puak tu tapi bila hasrat tak kesampaian dia terpaksa guna cara terakhir (berdemo) untung2 boleh ler jadi PM jugak.. he he!

      Nak tergelak bila fikirkan dia dah tua.. lagi empat lima tahun pun tak tentu ada peluang jadi PM maka dikerahnya segala rakyat yg bodoh berdemo.. itu last chance dia .. he he

      Nak tergelak bila PRU13 dah selesai tapi dia dok meroyan tiap hari.. rasa2 dia akan berdemo sampai PRU14 nanti!

      Nak tergelak.. nak tergelak.. nak tergelak.. sampai aku pun dah tak dapat nak tulis lagi akan kelucuan gelagat si manusia yg berangan-angan nak jadi PM ni.. he he! dalam mimpi pun dia tak akan jadi PM!

      Delete
    9. Mamat nie boleh tipu rakyat mengatakan boleh mgundi 2 kali...
      Sapa yg pernah jadi petugas spr dan agen parti mgkin sakan gelak dgn penipuan mamat nie!!!
      Mamat nie klu kita suruh bersumpah laknat...mmg alasan sbijik mcm alasan pendubor...
      Takut jadi Bala.....

      Delete
    10. Cheq lg nk tgelak bilamana belum pun mengira undian.. Anwar Ibrahim dah heboh kate dye menang n jd PM.. Kikiki.. Royan.. Royan.. :-) Lawak GE-13

      Delete
    11. tengok rajalawak 7 lagi happy..dari lawak si nuar ni yg lansung x lawak...cuma semak

      Delete
    12. Nak tergelak aku tgok gelagat org kalah. Hahaha.....

      Delete
    13. Percaya tidak terpulang kpd kalian. Dakwat yg berada d kuku saya berada slama 2 mggu sggh pon hari ke sehari semakin pudar. Saya mencuci pinggan mangkok mandi cuci rambut seperti biasa. Tidak la pulak saya dok mengadap sinki cuci kuku dgn braso ke.

      Puan...

      Delete
  2. RAKYAT DAH MUAK NGAN CARA ANWAR IBRHAHIM.PENIPUAN DEMI PENIPUAN

    ReplyDelete
  3. insyaallah malaya akan terus aman. jangan lupa boikot barang cina!!

    ReplyDelete
  4. majority rakyat tahu apa yg Anuar buat yg jahat ada lah penyokong nya bukan rakyat jangan libatkan rakyat yang tidak tahu apa apa kalau bn pemerintah rakyat yg pilih kenapa Anuar tidak bising diselangor dan penang yg mana dua negeri ini pkr telah kalah berbanding pas dan dap bukan diselangor dan penang seluruh negeri pkr jatuh merudum untuk apa tipu penyokong kamu sedangkan rakyat mau cari makan dengan aman tidak mau jem sana sini kerana kamu dan penyokong kamu buat demo krena tangkap salahkan pihak polis sedangkan kamu yg buat hal fikir fikirkan lah wahai penyokong Anuar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. spr yang amanah diperlukan

      Delete
  5. Kalau Kalah..Kalah lah apa lagi.!!! Rakyat day me buat keputusan......apa nak buat..

    ReplyDelete
  6. jgn dok bagi muka kpd petualang negara

    ReplyDelete
  7. Syabas Dato Zahid.. dia tgh 'selongkar' dlm KDN mcm2 hal..

    korang terfikir tak CINA PIGGY lebih tersusun gerak kerja untuk jatuhkan Melayu??

    lihat berita ini:
    133,000 MYKAD HILANG DALAM TEMPOH 3 BULAN (JAN-MAC 2013)- Ahmad Zahid

    PUTRAJAYA 23 Mei - Kehilangan 133,000 MyKad dalam tempoh tiga bulan iaitu dari Januari hingga Mac tahun ini menimbulkan kebimbangan kepada kerajaan, kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

    Menyifatkan jumlah itu agak tinggi, Ahmad Zahid berkata, kehilangan MyKad, walaupun tidak disengajakan, menyebabkan ia boleh diguna untuk tujuan jenayah.

    "Apa yang membimbangkan kami ialah jika kehilangan itu mempunyai kaitan dengan sindiket. Kami khuatir MyKad ini diguna untuk pelbagai tujuan terutama jenayah," katanya kepada pemberita selepas melawat Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) di sini hari ini.

    Beliau berkata, sekiranya siasatan mendapati ada sindiket terlibat dalam menghilangkan MyKad dan menggunakannya untuk tujuan jenayah dan sebagainya, JPN perlu mengambil langkah-langkah pencegahan dan pemantauan bagi menyelesaikan masalah itu.

    "Saya yakin JPN mampu menyelesaikan masalah itu agar tidak berterusan," katanya.

    Ahmad Zahid berkata, bayaran denda mungkin akan ditingkatkan terhadap individu yang menghilangkan MyKad selepas ini.

    "Saya minta Ketua Pengarah JPN mencadangkan (bayaran denda) kepada KDN dan saya akan bawa ke Kabinet untuk mendapatkan pandangan dan kelulusan daripada kabinet," katanya.

    Pada masa ini denda kehilangan MyKad bagi kali pertama ialah RM100, RM200 kali ke-2 dan RM300 bagi kehilangan kali ke-3. - BERNAMA


    Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130523/dn_37/133000-MyKad-hilang-dalam-tempoh-3-bulan---Ahmad-Zahid#ixzz2U7ucpI00
    © Utusan Melayu (M) Bhd

    ReplyDelete
  8. Hidup Anwar ibrahim--- liwat semua anak muda melayu....butuh pak hang....liwat semua bangsa melayu--- bangsa bangsat........bapa peliwat,raja peliwat,kaki peliwat.......huuuuuuuuu

    ReplyDelete
  9. TAK KAN BANGLA JE BOLIH JADI HANTU.WARGÀNEGARA CINA MASUK MALAYSIA YG TAK DAPAT DIKESAN APA CITER?
    MEREKA NI PUN BOLIH JADI HANTU. BUKAN SUSAH NAK KESAN. YG MANA TAK TAU CAKAP MELAYU. TANGKAP. HANTAR BALIK TONGSAN.

    ABC+BCL

    ReplyDelete
  10. Ada tempat bn menang....ada tempat pr menag...ok lah tu nak apa lagi?

    ReplyDelete
  11. Semoga Allah memberikan hidayah kepada Cina Malaysia untuk menjadi saudara kami bangsa Melayu. Insyaallah.

    ReplyDelete
  12. Cina Malaysia, peluklah agama Islam dan menjadi saudara kami bangsa Melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. melayu tanpa hidayah dari Allah.....islam ic lah jawabnya

      Delete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!