JANGAN LUPA! KITA MESTI TERUS BOIKOT BUSINESS CINA! KASI AJAR KAUM CINA DAP KAW-KAW!


Wakil Dewan Perniagaan Cina dan Melayu, Yeah Kim Leng semalam memberitahu Malaysian Insider bahawa ‘boikot produk Cina’ yang dipromosikan oleh blogger pro-UMNO akan menjejaskan ekonomi Malaysia dan menakutkan pelabur. Beliau tentunya bercakap tentang kempen ‘boikot barangan Cina pro-DAP’ yang kini sedang merebak di internet. 

Kita boleh merujuk kempen ini sebagai kesan sampingan dari keputusan PRU-13 yang menyaksikan penolakan sepenuhnya kaum Cina terhadap parti pemerintah a.k.a kerajaan Melayu. Dalam kenyataannya, Yeah mendesak Putrajaya agar masuk campur bagi menghentikan kempen boikot tersebut. 

Penulis percaya bahawa Yeah sedia maklum bahawa kaum Melayu telah lama bersabar dengan permainan rasis akhbar-akhbar Cina serta lakonan mengada-ngada kaum Cina dalam menangani isu-isu rasis, dengan harapan kaum Cina akan menghargai toleransi mereka. 

Bagaimanapun, kaum Cina mengambil sifat toleransi Melayu itu sebagai suntikan dos kepada ego mereka. Dari situ, keangkuhan kaum Cina yang dipamerkan dalam tragedi 13 Mei kini sekali lagi dipamerkan sepanjang kempen PRU-13. 

Hakikatnya, majoriti rakyat sudah muak dengan sikap hipokrasi-sensitif kaum Cina. Setiap kali mereka diingatkan tentang kontrak sosial, mereka akan menjerit ‘rasis’!. Setiap kali mereka disoal tentang semangat nasionalis dan patriotik, mereka akan menyalak ‘rasis’!. Dan apabila Utusan Malaysia bertanyakan apa lagi yang mereka mahu, iaitu satu soalan yang jujur, terus terang dan mudah, akhbar itu dikutuk sebagai ‘ultra-rasis’!

Di masa yang sama, akhbar-akhbar Cina dan ahli politik mereka terus memperhebatkan permainan isu rasis ini sehingga kemuncaknya masyarakat Cina gagal membezakan antara ‘benci Melayu dengan benci Malaysia’. Maka, hari ini, kita melihat anak-anak Cina memegang bendera Malaysia terbalik – dengan bangga. 

Selepas PRU-13, para ektremis Cina ini akhirnya bertemu buku dengan ruas. Ramai guru-guru dan murid-murid Melayu di sekolah Cina mula memperkatakan tentang pengalaman mereka berhadapan dengan sikap rasis di sekolah. Ramai lagi yang mula bertanyakan peranan akhbar-akhbar cina yang telah lama menanam sikap prejudis, keraguan dan kebencian terhadap kerajaan yang diterajui Melayu. Malah, ahli politik Melayu juga sudah mula ‘menyampah’ dengan hipokrasi kaum Cina.

Sudah tiba masanya kita memainkan isu rasis ini secara terbuka. Sepertimana yang penulis sering katakan pada rakan-rakan penulis, jika kita berurusan dengan seorang rasis, kita tidak punya pilihan selain turut menjadi rasis, atau kita akan ditindas. Dan itulah yang kaum Cina inginkan sangat, iaitu ‘menindas’. 

Jelas, kaum Melayu sudah tidak tahan lagi dengan sikap chauvinis dan angkuh kaum Cina dan mula berkata: “Jika ingin sangat bermain dengan isu kaum, maka ayuhlah kita main sama-sama”. 

Mungkin ada yang menyangka, dari situlah bermulanya kempen boikot barangan Cina ini. 

Hakikatnya, ia telah bermula lama dahulu apabila kaum Cina dengan liciknya menyerang dan mengsabotaj semua produk bumiputera. 

Contohnya, apabila seorang taikun Melayu mengambil-alih Gardenia Bekeries (KL) Sdn Bhd tidak lama dahulu kerana bimbang dengan status halal tepung pembuat produk tersebut yang mana bekalannya dimonopoli oleh seorang taikun Cina, masyarakat Cina tidak menunggu lama untuk melancarkan boikot terhadap semua produk Gardenia. 

Alasan mereka? Ia adalah milik kroni UMNO. 

Ini adalah cara pemikiran tipikal seorang rasis iaitu, tidak apa bagi Cina untuk memonopoli tetapi tidak boleh bagi Melayu untuk memecah monopoli dan menyediakan persaingan yang sihat kerana ia adalah amalan kronisme; kecuali jika persaingan sihat itu melibatkan seorang Cina juga. Seperti kata Yeah, ia adalah ‘tidak sihat, kebudak-budakan dan rasis’ bagi Melayu untuk memboikot barangan Cina tetapi ia adalah ‘hak pengguna’ bagi Cina memboikot barangan Melayu. 

Permainan rasis kaum Cina di sektor swasta juga merupakan rahsia umum, di mana mereka akan meletakkan ‘mandarin’ sebagai kelayakan dalam iklan-iklan pekerjaan. Di utara, terutamanya, permainan rasis kaum Cina lebih terbuka di mana syarikat yang diterajui mereka tidak akan memberi peluang yang sama kepada kaum lain untuk maju. Sesetengahnya pula secara langsung meletakkan skim gaji dwistandard berdasarkan kaum di bawah ‘undang-undang tidak bertulis syarikat’. 

Selamanya kaum Cina itu angkuh, memberitahu semua bahawa tiada siapa yang dapat menyentuh mereka kerana mereka mengawal ekonomi. 

Mungkin benar bahawa kita tidak boleh berbuat apa-apa dan bahawa kempen boikot barangan Cina ini tidak akan membawa kaum Melayu ke mana-mana. Justeru, jika ia benar, maka kita percaya Yeah Kim Leng tidak perlu bimbangkan apa-apa. Lagipun, beliau hanya bimbangkan kaum Cina, bukan begitu? Dan kaum Cina tidak akan terjejas hanya dengan boikot dari kaum Melayu, bukan begitu? 

Kaum Cina telah menyatakan bahawa mereka tidak memerlukan kaum lain, maka kaum lain juga perlu ‘belajar’ untuk tidak memerlukan kaum Cina. Dan untuk pengetahuan semua, pembelajaran ini telah pun bermula iaitu melalui ‘kempen boikot produk Cina’.

Sumber: Medan Tempur Kedah

47 Responses to "JANGAN LUPA! KITA MESTI TERUS BOIKOT BUSINESS CINA! KASI AJAR KAUM CINA DAP KAW-KAW!"

  1. PARPUKARI
    KITA GANYANG SAMPAI PRU 14 !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alangkah indahnya jika kempen boikot ini juga disertai oleh menteri2 Umno, Ahli2 Parlimen dan ADUN2 Umno, Ketua Bahagian Umno dan Ketua Cawangan Umno. Semoga tidaklah ada lagi lepas ini syarikat Ali-Baba dan Muthu-Baba di mana menteri2 Umno, Ahli2 Parlimen dan ADUN2 Umno, Ketua Bahagian Umno dan Ketua Cawangan Umno menjadi sleeping partner kepada taukeh-taukeh Cina. Enough is enough...cukuplah dah lebih setengah abad ramai org2 besar Umno berperut buncit kerana makan laba yg disuap oleh Cina2 keparat itu...

      Jom kita sedarkan menteri2 Umno, Ahli2 Parlimen dan ADUN Umno, Ketua Bahagian Umno dan Ketua Cawangan Umno supaya memutuskan hubungan yg telah setengah abad mereka jalin dgn taukeh2 Cina. Marilah kita yakinkan menteri2 Umno, Ahli2 Parlimen dan ADUN Umno, Ketua Bahagian Umno dan Ketua Cawangan Umno supaya jangan jadi penjilat jubur Cina lagi. Enough is enough..

      Hidup hidup hidup hidup hidup Umno
      mampos Cina
      mampos pemimpin2 Umno yg menjilat jubur org2 Cina!!!

      Delete
    2. Anon 8.02: dah lambat dah....dah 55 tahun mereka (pemimpin2 Umno) hisap darah Melayu menggunakan straw org Cina.

      Cina dan Umno berpisah tiada, selagi ada Umno selagi itu Cina naik tocang. Kalau tak percaya tanyalah 15 bilionaire Cina yg ada dlm senarai 20 manusia terkaya di Malaysia, mereka ada jawapannya bagaimana Umno menjadikan mereka kaya. Tanpa Umno bilionaire Cina ini dah lama mampos!!

      5 tahun akan datang senarai Cina kaya yg hidup hasil bantuan Umno akan bertambah lagi...percayalah!! Falsafah taukeh Cina dgn pemimpin2 Umno ialah "Lu tolong gua pijak Melayu, gua tolong lu dapat kuasa"

      Delete
    3. Tugas menteri lain. Takkan semua menteri kena bagitau apa kita kena buat. Kita kena paham2 sendiri dan bertindak bersama2. Ajar itu ..... ABC.

      Delete
    4. Yang 97% kaum haramjadah menyokong dan menghayun serta memangkah DAP tu menatang apa???? 97% jilat jubur birat Anuwar tu bangsa apa? Kan semua mentakdarah babi semuanya. Kamu dah dapat restu merekakah untuk mengaitkan mereka dengan segala yang UMNO pada 2013 ini?

      Yang kau orang heret macam lembu turun padang 80% pakai baju itam tu kaum haramjadah apa?? Diaorang stujukah kau gunakan kaumnya untuk dikaitkan dengan segala yang UMNO pada 2013 ini?? Tokan-tokan diaorang setujukah??

      Delete
    5. Tapi...amoi punya 'barang baek' kita jgn boikot!

      Delete
    6. Yupp... boikot barang jer....amoi jangan boikot

      Delete
    7. Woiiii...boycot barang dgn amoi sekalilah ngok! GRO Melayu kan ramai...langgan jer lah Melayu kita

      Delete
    8. Langgan je Parpu, bontot dia besor

      Delete
    9. Amoi isap baik dgn buntut dia kemut sikit kalau melayu takleh main bontot haram tapi pengecualian pada anuwar aljuburi semua bontot boleh tak kira sapa punya bontot parpu pun kalau di bagi aku rasa mesti dia sodok sekali

      Delete
  2. Parpu,baru depa ni ada akai. Aku dah lama start BBC ni. Jenis bangsa yg tak reti kenang budi. Depa patut ingat masa Jepun perintah Malaya dulu,org melayu lah yg banyak tlg nenek moyang depa ni kalau tak Jepun pijak2 perut sampai mampuih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BBC juga mengajar Melayu dan keturunan Melayu masa depan bahawa BBM , Barang Barang Melayu pun cepat dimasak, sedap dimakan, berkhasiat dan HALAL.

      Sampaikan kepada guru-guru dan murid-murid sekolah yang berjumlah 4 juta itu, bahawa BBM HALAL dan mengikut syariat. BBC/BCL perlu digerakkan di SRK dan SMK.

      Delete
  3. BBC ni elok untuk ajar depa jangan kurang ajar sangat...tapi yang sedihnya ada bangsa kita yang jadi pecacai depa kerana depa tak sedar diri dan dah dapat habuan perempuan kot dari kaum tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kempen boikot barang Cina ini perlu kita perluaskan juga kpd kempen boikot restoran2 Mamak yg banyak menghisap darah pekerja Melayu yg bekerja dgn mereka. Taukeh2 kedai mamak lebih mementingkan pekerja keturunan India yg sesetengahnya diragui agama mereka. Ini bukan lagi rasis tapi macam apartheid kerana mereka lebih mengutamakan pekerja yg sekulit dgn kulit taukeh.

      Cara utk menghentikan dasar apartheid dlm retoran mamak ialah dgn memboikot restoran mereka. Waktu beli barang kita boikot barang Cina, waktu makan kita boikot restoran mamak. Pergi saja ke kedai Melayu utk beli barang dan jika nak makan pergilah ke restoran atau gerai Melayu yg bercambah di mana2...

      Delete
  4. dah lambat doh, 50 tahun pemimpin umno yang beri cina ni segalanya, sekarang ni kekonon mau lawan, cam lawak pun ader, macai umno menjerit sakan tapi pemimpin mereka di atas pula makan sakan komisen dan cukai yang di kutip pada orang cina ni.

    Kutu brahak umno kat bawah setiap hari menjerit, ganyang, belasah, balun bangsa cina, jangan sampai mereka hidup lagi kat bumi Malaysia ni.

    Pemimpin Umno kat atas pula jerit, 1Malaysia, semua bangsa, tarak itu bangsa cina dan kaum lain, tarak ler kami pemimpin umno kat atas ni dapat makan besar-besaran.

    Macam ni jangan kata 50 tahun, lagi seribu tahun ini macam kes tara berubah pun, mengarut je semua ni, dah 50 tahun kena bedal ngan bangsa cina baik ler sesama kongsi sama rata, kecuali kalau korang ada pemimpin yang bukan kaki rembat dan kaki makan atau kaki perbuduhkan korang yang dok kat bawah ni. kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. boikot tetap boikot

      Delete
    2. Kira ok la buat jugak daripada tak buat langsung atau bersengkongkol dengan GAY boy PKR dan cina BABI DAP menjahanamkan orang melayu.... PAS tu dah la pak KODOK (bukan setakat menang sorak kampung tergadai dah lagi tapi siap AGAMA, Bangsa sekali tergadai)...

      Delete
    3. Anon 7:21
      Hei Red Bean Army, jangan masuk campur.
      Ini perbincangan orang Melayu. Kaum Cina tak boleh kacau.
      Muka tak tahu malu.

      Delete
    4. anon 7.21. kau ni bebal ko ape. orang melayu dah buat. kau masih bebel. orang sudah tinggalkan kau sorang-sorang nanti kau kena makan ngan sekumpulan lembu pendek. ko kau kumpulan red bean army juga.

      Delete
    5. anon 7.21. Semalam ada orang Melayu berumur 60 tahun beli kereta Proton baru. Kenapa dia beli semalam, bukan 40 tahun lepas?? Semalam ada Melayu berumur 65 tahun kahwin anak dara Melayu umur 29 tahun ( bini no 3 ). Kenapa dia tak kawin bini no 3 40 tahun lepas???

      Proton tetap Proton. Kawin tetap kawin, BBC tetap BBC WALAU 100 tahun terkemudian!!! KUASA MELAYU TIDAK AKAN HILANG DIDUNIA!!!

      Delete
    6. korang ler buduh, sampai Menteri buruh pun bagi pada orang bukan melayu,habis camne melayu mau ngadu,bongok tak sudah melayu umno ni.

      yang dok bawah sibukmenjerit boikot, yang umno kat atas, sibuk makan komisyen dengan cina. Tak ke buduh namanya tu.kahkahkah

      Delete
  5. Boikot.....jgn x Boikot......liwat....jgn x liwat.......butuh pak hang,burit mak hang,puki mak hang busuk....jgn dok cakap je....Boikot la.....burit mak hang......tiou na seng.....pi buat keja yg betul,jgn dok asyik dengki,busing APA....puki mak....bangsa bangsat.....hidup puki mak Anwar Ibrahim--- kaki peliwat,bapa peliwat,raja peliwat.......liwat semua anak muda MELAYU....bangsa bodoh,anjing kurap.....

    ReplyDelete
  6. AkuboikotCinaDAPMay 25, 2013 at 7:29 PM

    Amat jelas kpd kita Cina-DAP begitu bermegah,bongkak dan menunjuk lagak akan Kebesaran mereka dlm sektor ekonomi negara.Begitu terserlah kepura puraan Cina,Ibarat mulut Melayu disuap madu sambil bontot disula dgn besi tajam.Kita tidak akan membiarkan begitu saja degan serba kekurangan dan kekecilan kuasa ekonomi mesti bersatu membangun dan mengguna-pakai produk keluaran sesama Islam,asal bukan Cina kita utamakan kebangsaan kita sendiri.

    ReplyDelete
  7. Setuju.. tapi gua nak cadangkan sikit supaya kempen ni diberi nafas yg positif. Bila kita namakan Boikot mungkin nampak negatif and cina akan terasa hati.. so kita teruskan usaha yg sama dengan nama seperti "Revolusi Ekonomi Melayu" #REM.
    gerakkerja dan motifnya adalah sama iaitu boikot barang/servis cina dan sokong barang/servis melayu.
    Dicadangkan juga diwujudkan satu blog untuk beri senarai dan ditambah dari masa ke masa dgn senarai barangan dan servis dari peniaga melayu. ia bukan hanya barangan runcit, Ia harus juga termasuk agen hartanah melayu, bengkel2 melayu, agen insuran melayu, repair handphone, kedai hardware melayu, repair PC melayu dsb dan mungkin juga boleh di pecahkan pula mengikut zon atau negeri.
    So mcm sekarang ni, gua hari tu hantar PS2 yg rosak ke kedai cina tapi lepas dah tau kerosakannya gua ckp tak pyh repair dulu. So skrg gua tgh cari mana2 melayu yg boleh repair PS2 di area Puchong/PJ. Kalau sapa2 tau tolong contact gua. T
    Teruskan dan teruskan usaha ini.. Hidupkan dan majukan peniaga melayu.

    REVOLUSI EKONOMI MELAYU #REM

    wubra.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. cino tu tak terasa pun, mereka dah kaya raya. Mereka tak bleh niaga kat Malaysia, mereka niaga import barang dari negara cina dan luar negara plak.

      Delete
    2. Itu dia punya pasal la....ada aku kisah .....tiu nia ma ka hai

      Delete
  8. cina puki mak haram jadah read bean kayu

    ReplyDelete
  9. Percayalah dgn kekuatan kuasa beli orang Melayu,Kaum Cina pasti mengeluh kesah apabila kita bersatu mengutamakan barangan keluaran Islam.Kita bukan memboikot kerana perkauman,kita mahu mengutamakan bangsa sendiri seperti amalan Cina DAP.ORANG CINA YG MENGAJAR KITA SUPAYA PENTINGKAN BANGSA SENDIRI.

    ReplyDelete
  10. MANTAPKAN PASAR MALAM MELAYU...!!BAIK BELI PASAR MALAM TKPAT MELAYU.KRJ PATUT BUAT SESUATU PADA PEJIAGABPASAR MALAM MELAYU.SIPAYA SEMUU ORG MELAYU BELI SITU.SATU TEMPAT SATUBPASAR MALAM.!!

    ReplyDelete
  11. Kawan2,

    Di luar office aku, aku letak nota "English and Bahasa Malaysia only".

    Kalau ada student Chinese (well, India pun) dtg office aku, bertanya soalan, sambil2 tu diorang bercakap sesama mereka dlm bahasa mereka (bahasa yg aku tak paham), aku suruh mereka balik time tu jugak.

    Rasiskah aku?

    ReplyDelete
    Replies
    1. terbaik bro...

      Delete
    2. Tak. Tidak rasis. Gunakan bahasa yang sewajarnya. Aku kerja dengan Jerman pun depa tak cakap bahasa mereka masa mtg, padahal ada dua kerat je bukan bangsa mereka. Salute. Boikot barangan cina.

      Delete
    3. Tq, kawan2 yg reply. Kena berhikmah jugak kadang2 dgn puak2 tu. Bagi termalu sendiri.

      Delete
    4. Kalau aku for malay only kalau amoi yang cantik molek aku ambik untuk isap burung aku aje selayaknya

      Delete
  12. Kawan2,

    Sebelum aku mengajar, selepas beri salam, ucapan selamat sejahtera kpd pelajar2 aku yg pelbagai bangsa/agama, aku ucapkan ...

    "Innalhamdalillah, nahmaduhu, wanasta'inuhu, wanastaghfiruh. Wanauzubillahimin shuruurianfusina ............" (refer http://ustazfathulbari.wordpress.com/2012/11/11/hijrah-nabi-kerana-dihalau-atau-perintah-allah/, ada ucapan syahadah di situ)

    Rasiskah aku? Kawan2 rasa beranikah diorang (well, musuh kita skrg adalah Kristian yg sibuk nk murtadkan org Islam) komplen pd pengurusan Uni?

    ReplyDelete
  13. Kerja ngan company CINA DAP makan gaji x pe tapi diam2 support BN.

    ReplyDelete
  14. AKU TAK KESAHLAH KAU ORANG NAK BOIKOT KE TAK, YG PASTI AKU DAH LAMA BOIKOT,, DAH BERTAHUN TAHUN,,KALAU ADA BARANGAN PRODUK CINA ADA KAT RUMAH AKU,, AKU AKAN TANYA ANAK BINI AKU KENAPA BELI BARANGAN CINA,,KECUALI MEREKA KATA DAK TAK ADA PRODUK MELAYU..INI TAK DAK PILIHAN....CUMA AKU NAK INGATKAN JANGAN HANGAT HANGAT TAHI AYAM JE,,MCM TAHUN 2008...AKU IKUT PERKEMBANGAN NI DARI DULU LAGI, TAHUN 2008 BANYAK JUGA BLOGER PRO KERAJAAN BUAT CERITA BOIKOT BARANGAN CINA,,,TAPI PALING KUAT 3 BULAN JE,,LEPAS TU DAH REDA,,,MALAP,, LEPAS 6 BULAN DAH TAK BUNYI BAHASA BOIKOT..LEPAS SETAHUN RAMAI AKU TENGOK MELAYU KAT KOPITIAM ,OLDTOWN,SPEEDMART DLL,,JADI PUAK CINA NI SENANG SANGAT MENILAI MELAYU.. BLOGER HENDAKLAH BERPRANAN BETUL2,,BIAR SAMPAI ADA TERBUKTI YG PUAK CINA RESAH DAN BANYAK KEDAI MEREKA TUTUP ATAU MEREKA BERSUARA MOHON MAAF DAN SBGNYA....HIDUPPPP!!!!!!!!!... BLOGER BN

    ReplyDelete
  15. kempen boikot produk Cina=KBPC=Kempen Beli Produk Cina
    Kah Kah Kah Kah Kah
    Kah Kah Kah Kah Kah
    Kah Kah Kah Kah Kah
    Kah Kah Kah Kah Kah
    Kah Kah Kah Kah Kah

    ReplyDelete
  16. tengok red beans cina kui takut..kalau tak takut mengapa melatah kat sini....betul tu betul tu

    Sibuk cina kui nak hasut kita..suruh kita benci Umno..red beans bodoh tu taktik basi...dah lama org pakatan mainkan isu tu..kini dah tak guna org Melayu bersatu menghancurkan perdagangan lu bokap nyokap nenek atuk lu.

    ReplyDelete
  17. BANYAK CIna JADI KAYA sebab MELAYU bagi DUIT,
    MELAYU jadi kuli gaji kecik dll.

    CIna perlu jual barangan untuk cina..dan tak perlu salahkan Melayu jika Melayu beli produk Islam shj. Jika cina masuk islam, tinggalkan Berhala & Gereja kerana Allah yg SATU. barulah Muslim akan beli produk itu.

    Helah guna nama melayu, iklan melayu dah basi.. Masyarakat sekarang teliti memilih asal-usul barangan makanan..Bahaya jika bercampur Babi..Babi menjadikan manusia tamak seperti babi itu sendiri.

    ReplyDelete
  18. BOIKOT BARANGAN GENG DAP

    SENARAI BARANGAN SEKUTU DAP


    MINYAK MASAK
    1) Minyak Sri Murni
    2) Minyak Knife
    3) Minyak Buruh
    4) Minyak Naturel
    5) Minyak Daisy

    MINUMAN
    1) PowerRoot Ali Café
    2) PowerRoot Oligo Cereal
    3) PowerRoot 9Spot Isotonik
    4) Malta
    5) Teh Cap Masjid
    6) NutriMalt
    7) Teh Guru Cap Masjid
    8) Drinho All Drinks
    9) Isomax Isotonic
    10) HomeSoy
    11) 100 Plus
    12) Sprite
    13) Coca-Cola

    BARANGAN PENGGUNA & MAKANAN SEGERA
    1) Pau Ahmad
    2) Sri Murni Nugget
    3) Marina Tuna
    4) Marina Nugget
    5) Roti Massimo
    6) Farm Crows Butter
    7) Tepung Gandum Cap Sauh
    8) Semua Prodik London Biscuits (London Rolls DLL)
    9) Semua Produk Khee San Bhd (Gula-Gula Fruit Plus, Fizzy Orange, Mint, Wafer & Lain-Lain Makanan Tepu)
    10) Semua Produk Malaysia Dairy Industries Ple Ltd (Vitagen, Marigold, Peel Fresh, HL Milk DLL)
    11) Semua Produk NONA
    12) Colgate

    RESTORAN
    1) Old Town White Coffee
    2) Baskin Robbins Ice Cream
    3) Dunkin Donuts
    4) Sakae Sushi
    5) Mc Donalds
    6) Restoran Papa Rich
    7) FourLeaves
    8) Secret Recipe
    9) Chicken Rice Shop
    10) Starbucks


    PASARAYA
    1) Pasaraya EconSave
    2) Pasaraya 99 SpeedMart
    3) Pasaraya KK mart
    4) Pasaraya NSK
    5)

    BARANGAN & PERKHIDMATAN PENGGUNA (BUKAN MAKANAN)
    1) Goh Ban Huat (GBH) –Pengeluar kelengkapan tandas & pembentungan
    2) Focus Point (Optometrist)
    3) Bas Konsortium Ekspres
    4) Bas KKKL Ekspres
    5) Bas Five Star
    6) Bas TranStar
    7) Bas Genting Ekspres
    8) S & S Ekspres
    9) Eagle Ekspres
    10) Bas SE Super
    11) Antar Holiday
    12) Boon Best
    13) Air Asia
    14) Revlon
    15) Timberland
    16) Johnson-Johnson
    17) Kimberly-Clark
    18)

    MEDIA
    1) The Sun
    2) The Star
    3) Semua Akhbar Berbahasa Cina
    4) Rocket
    5) Suara Keadilan
    6) Malaysiakini

    ReplyDelete
  19. sunami tauke Cina berlaku di Petronas ?

    Sekumpulan kaki tangan Petronas menyifatkan 'tsunami tauke Cina' kini sedang melanda syarikat minyak nasional itu.

    Mereka hairan bagaimana Dialog Group Berhad tiba-tiba dikategorikan sebagai syarikat "tier 1" sedangkan, mereka mendakwa, ia bukanlah syarikat yang benar-benar berpengalaman dan layak untuk berada pada kategori itu. "Adakah Dialog diletakkan secara misteri dalam kategori 'tier 1' kerana syarikat telah dirundingkan sebagai pihak yang mendapat manfaat utama di lapangan minyak D35 pesisir Bintulu?" salah seorang dari kumpulan kaki tangan Petronas itu mempersoalkan.

    Mereka juga merasa ada sesuatu yang tidak kena sehingga Dialog akan menjadi kontraktor tempatan yang pertama yang mendapat taraf sebagai syarikat "tier 1", iaitu sebaris dengan kontraktor "production sharing contract" (PSC) yang bertaraf dunia dan berpengalaman seperti Shell, Exxonmobil, Murphy Oil dan lain-lain. Mereka mempersoalkan, adakah selepas menguasai projek Petronas iaitu Refinery and Petrochemical Integrated Development (RAPID) bernilai US$20 bilion di Pengerang, Johor, Dialog akan mendapat satu lagi anugerah dengan cara yang sangat dipersoalkan.

    Setelah dinaikkan taraf sebagai syarikat "tier 1", Dialog dilihat akan menerima satu lagi anugerah Petronas iaitu menguasai kawasan Balingian di pesisir Bintulu bermula dengan lapangan minyak Bayan dan D35 melalui kontrak pembangunan semula dengan syarikat minyak nasional itu. Pengerusi Eksekutif Dialog Group adalah Ngau Boon Keat (gambar) yang juga Pengerusi Yayasan MyKasih. Beliau juga terlibat dalam Kertih Terminals Sdn Bhd, Centralised Terminals Sdn Bhd, Pengerang Independent Terminals Sdn Bhd and BC Petroleum Sdn Bhd.

    "Nampaknya tsunami tauke Foochow Sarawak sudah melanda Petronas selepas Perdana Menteri mendakwa tsunami Cina dalam pilihan raya lalu "Kalau benar tsunami Cina menolak BN dalam pilihan raya lalu, itu untuk mendapatkan keadilan. "Tapi tsunami tauke Foochow Sarawak nampaknya untuk sapu habuan," kata seorang lagi dari kumpulan kaki tangan Petronas yang menemui wakil Harakahdaily itu. Mereka terus mempersoalkan, apakah yang menyebabkan Dialog layak dinaiktaraf kepada kategori "tier 1".

    "Sapura Kencana Petroleum yang dikuasai anak Tun Dr Mahathir Mohamad, iaitu Datuk Mokhzani Mahathir pun masih lagi syarikat kategori 'tier 2'. "Adakah Dialog lebih kukuh dan berpengalaman dari Sapura Kencana?" soal mereka. Ditanya bagaimanakah perkara itu boleh terjadi, salah seorang dari mereka terus menyoal kembali: "Apa keputusan besar yang boleh dibuat di Petronas tanpa kelulusan (Presiden dan Ketua Eksekutifnya, Tan Sri) Shamsul (Azhar Abbas)?"

    Lebih dari itu, kata seorang lagi, Petronas berada di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM). "Kalau di bawah JPM, bolehkah sesuatu perkara besar dibuat jika tidak diluluskan oleh (Perdana Menteri Datuk Seri) Najib (Tun Razak) dan (isterinya Datin Seri) Rosmah (Mansor)?" katanya. Secara sinis, kumpulan itu yakin Umno dan badan-badan seperti Perkasa tentu bersetuju dengan apa yang mereka sebut sebagai "tsunami tauke Cina di Petronas itu"..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boikot Petronas sebab bangsa cina Sarawak sudah monopoli. SKencana yang ramai Melayu pun tak dapat....Lahanat punya Petronas...Jgn isi minyak di stesen Petronas. KEMPEN BOIKOT PETRONAS. Isi minyak di Petron saja sebab Tun M yang punya...bapa pejuang Melayu asli.

      Delete
  20. nak boikot tu boikot la jugak tapi list kan la jugak barang2 asas yang dikuasai oleh melayu..bukannya orang tau pun mana satu melayu punya produk

    ReplyDelete
  21. byk sgt cite..boikot jer laa cina
    ..punye ..nnti tanah air kt org lain..hapah pun tk dpt..melayu byk tk sedar diri..nk sgt duit sanggup prjudikn nasib melayu..anwar bangsat sume nk bg..gadai..mnusia pling bangsat!!tk ckup ke keamanan , duit yg kau dpt slame ni..

    ReplyDelete
  22. Saudara2 sila buka link ini...bagaimana budak2 melayu (pekerja2 Firefly) didiskriminasi oleh Eddy Leong dan kunco2 nya di Firefly http://1melayu1melayu.blogspot.com/2013/06/mangsa-racist-bekas-ceo-firefly.html

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!