CILI KASI TARUK! SPR TIDAK AKAN LAYAN PEMBANGKANG!

Gesaan pakatan pembangkang untuk mengadakan perdebatan bersama Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengenai proses Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) tidak akan dilayan.

Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, perdebatan tersebut dilihat tidak perlu kerana pihak yang tidak berpuas hati mengenai PRU13 boleh memfailkan petisyen kepada mahkamah.

"Sebenarnya kami tidak takut untuk berdebat dengan sesiapa kerana kami melaksanakan kerja bersandarkan pada undang-undang dan peraturan tetapi untuk apa SPR perlu bagi publisiti murahan kepada mereka?

"Jika tidak puas hati failkan petisyen pilihan raya melalui saluran yang sahih, bukan dengan ke medan debat atau ke jalanan...SPR punya segala bukti tetapi kami perlu menghormati tempoh 21 hari petisyen," katanya kepada pemberita baru-baru ini.

Katanya, hujah-hujah ketika perdebatan tersebut tentunya akan digunakan pembangkang untuk petisyen yang akan difailkan.

"Pembangkang hendak sangat tunjukkan pada penyokong mereka kononnya mereka menang debat...dia berdebat nak cari publisiti, nak hujahkan perkara yang dia duk debat di jalan raya tu, walhal sekarang ini waktu petisyen pilihan raya, kita kena hormat undang-undang," katanya.

Dalam pada itu, beliau turut mengulas tindakan seorang pemuda dari Kuantan yang bertindak turun mengundi sebanyak dua kali bakal dikenakan hukuman dibawah Akata Pilihan Raya.

Ujarnya, pemuda tersebut bakal dikenakan hukuman penjara, denda serta hilang kelayakan mengundi selama lima tahun sekiranya didapati bersalah.

"Saya cukup kasihan dengan budak itu, dia rasa perbuatan dia begitu berani dan seronok sedangkan dia tidak sedar dia diperalatkan oleh orang politik.

"Kalaupun dia menyesal sudah tidak berguna, dia tidak boleh nafikan lagi kerana pengakuannya telah tercatit di bawah aduan polis...inilah akibatnya apabila hendak cuba menipu sistem pilihan raya," katanya.

Sumber: KL Pos

42 Responses to "CILI KASI TARUK! SPR TIDAK AKAN LAYAN PEMBANGKANG!"

  1. Samada diberi layanan atau pun tidak sama sekali pembangkang tetap pembangang yg hanya tahu dan mahu membising utk selamanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju 199%! Kalau SPR tak yakin mereka boleh menang dlm perdebatan yg diyakini akan dimenangi pembangkang yg mempunyai banyak bukti kukuh, buat apa berdebat...buat buang masa SPR saja. Dan yg lebih penting akan menjatuhkan imej SPR yg tak berdaya upaya mempertahankan integritinya.

      Bangang punya pembangkang, dgn SPR yg lemah serba serbi itu pun nak dilawannya...bodohhhhh!!!

      Delete
    2. Kalau ikutkan logik pembangkang, nenek diorang nak bersalin pun bleh diselesaikan dgn berdebat! Nanti berhujah depan hakim dlm mahkamah, udah la..

      Delete
    3. Cuba la bawak2 bersabar.. jumpa je dlm mahkamah. Ni sikit2 demo.. sikit2 debat. Yg mana boleh selesaikan masalah? Come on la labu..

      Delete
    4. kalau aku pengerusi SPR aku saman je si Anwar tu...memfitnahhh je keja tiap2 hari...makin ramai pulak tu org ikut

      Delete
    5. Klu aku pengerusi spr..aku sumpah pendubor tu dipanah petir jer...

      Delete
    6. Bhai juragay...sbb itu lu cuma jd macai,sbb standard lu utk jd pengerusi spr mmng takda bhai...

      Mengikut
      Apa saja
      Cakap
      Anwar
      Ibrahim

      Delete
    7. Bhai 09.26...klu pr rasa mereka mmng hebat dlm berdebat...maka berdebatlh dlm mhkamah depan hakim...jika dgn berdebat blh buktikn yg umno/spr salah dlm pru... Maka tadbirlh negara ini...ambik dan buatlh apa saja...yg pasti klu skrg lu kerja jual goreng pisang...mnkin klu pr perintah lu mmpu buka restoran goreng pisang sehebat mcd atau kfc...

      Delete
    8. Mende lu Juragay, tu pasal la ko jadi nerd gersang dpn pc meroyan.. tak jd pengerusi SPR. Mentaliti saman menyaman cuma ade dlm pembangkang. Takde keja penjawat awam nak menyaman. Bodo.

      Delete
  2. Dah memang tabiat pembangkang tiada pihak yang betul melainkan mereka sahaja.Mereka tak mahu terima hakikat bahawa dlm sistem demokrasi perbezaan walau satu undi sekalipun akan menentukan siapa pemenangnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baca berita BERNAMA bertarikh 13 Mei 2013:

      KUALA LUMPUR, 13 Mei — Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan mencabar pembangkang menjemput Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memberi penjelasan terhadap isu yang dibangkitkan mereka mengenai pilihan raya umum ke-13.

      Katanya langkah itu lebih baik daripada pembangkang terus menyebarkan pelbagai dakwaan dan tohmahan terhadap institusi tersebut sehingga menimbulkan kemarahan orang ramai, terutama penyokong mereka.

      “Kalau SPR boleh pergi ke majlis anjuran Umno, sudah tentu SPR akan pergi berdialog ke majlis yang dianjur oleh parti-parti lain (PR),” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan taklimat kepada ketua-ketua penerangan cawangan, bahagian dan sayap Umno, serta badan bukan kerajaan (NGO) bersama SPR, di sini hari ini.

      Itulah padah dan bodohnya PR, bila mereka menyahut cabaran Menteri Umno utk berdebat dengan SPR, SPR pula nampaknya telah menderhaka kepada Pak Menteri kerana enggan berdebat seperti yang diarahkan oleh Ahmad Maslan.

      PR mulai sekarang kena jadi bodoh sikit. Tak perlu berlagak lebih cerdik dari Menteri yang tak cerdik dan tak perlu jadi berani sangat berhadapan dengan agensi penakut seperti SPR..

      Delete
    2. kalau aku menteri KDN, aku dah tangkap Anwar ni...katenye beliau dalang serangan Sulu

      tp Adam Adli lak kena tangkap..pelik2

      Delete
    3. Klu aku lanun kiram...aku tembak dahi dan kote bengkok pendubor tu....
      Ada ker suruh brapa ratus jer serang sabah...mana tak percuma kena tembak oleh tentera malaysia...

      Delete
    4. Bhai 09.37...lu faham ke maksud prkataan mmberi penerangan/penjelasan dgn debat...bhai bawa lh brtenang...tak prlu nk buat hujah bodoh dan cut n page...malu bhai klu kita sndiri tak faham dgn apa yg kita copy...

      Delete
    5. Mende lu Juragay.. berangan kuat sgt! Kejap "kalau aku Pengerusi SPR".. kejap "kalau aku Menteri KDN".. terima la kenyataan yg ko tu sekadar macai. Sekadar budak nerd kegersangan mengadap pc yg ambik upah buat onar kat blog. Pompuan pun belum tentu pernah pegang. Tinggi sgt imaginasi ko.. ni la kesan byk sgt layan hentai & pegang diri sendiri..

      Delete
  3. Usah dilayan penyalak jalanan PR yg hanya tahu mengongong dan menggigit mengikut naluri kebinatangan semata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. binatang tak berdosa macam manusia

      Delete
    2. binatang pon ade masalah...listen listen listen!!

      Delete
    3. Puki dan dubor tak bersalah...yg bersalah si kote bengkok pendubor dan pemuki tu!!!

      Delete
    4. Bhai juragay..binatang tu mesti DOG AND PIG kn...

      Delete
    5. Ade jugak pejuang binatang kat sini.. binatang cam Nuar & co.

      Delete
  4. Sikit sikit ajak bedebat hahahah
    bole jalannnnnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. debat je, apa susah, bukannya benda salah , baru terjana pemikiran yang dapat menghasilkan masyarakat celik dan berwawasan

      Delete
    2. takut debat = takde telor!

      simple!

      Delete
    3. Juragan.aku nak tanya kau pasal telor....mana pg telor sorang tu yg gemar berdebat konon tp dlm mahkamah xnak beri keterangan dlm kndang saksi...tp baca nota syarahan dlm kandang tertuduh. Ini dipilh supaya x blh disoal balas....ada telor ke tu...

      Debat ni utk org @ pihak yg setaraf dan mmpnyai niat utk kepentingan negara. Jika telah diketahui isu yg akn diperdebat tiada faedah umum tp lebih kpd dakyah n publisiti...ia mmbuang masa. Skrg adalah masa bekerja majukn negara....usah layan org meroyan....cari rezeki....cari bekalan utk dunia dan akhirat....

      Delete
    4. Pendubor melayu dap tu lagi tak ada tulur...
      Sumpah laknat yg mudah pun takut ker????

      Delete
    5. Bhai 10.16 & juragay...nk debat tu utk apa.. Klu pr dah bnyk sesngt idea utk kemajuan negara...lu org pakat2 bg idea camana nk majukn kelantan setaraf dgn pp dan slngor.
      Hahaha baru pegang 2 negeri ni dh mngaku pr yg majukn 2 negeri ni...bhai rakyat bkn bodoh bhai...buktikn dulu kt kelantan baru nk sembang dasyat....

      Delete
    6. Dulu masa sekolah masuk kelab debat.. dah mmg itu je yg dia tau buat. Cuba suruh buat lain, haram berterabur..

      Delete
  5. Saya setuju . SPR tak perlu berdebat dengan lembu . Lagi pun lembu tak kan paham dengan peraturan berdebat . Maklum laa lembu .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul3...lembu Shahrizat cuma layak berak dlm kondomininium, seperti juga menteri2 lembu dicucuk hidung cuma layak melenguh di dalam kabinet....

      Delete
    2. Hahaha kmbing lak kalah diputrajaya pastu balik kelantan buat demo sbb tak dpt kuasa...kesian kn...

      Delete
    3. Menteri lembu lebih mulia disisi Allah SWT,, berbanding Datuk Seri Peliwat Negara Anuar si kote bengkok yang tidak mengerti halal dan Haram..Juga Menteri tersebut lebih mulia dari Pemakan Rasuah ( Sedekah kah kah ) bernama Datuk Nicky Ajis Al Nyanyuki...

      exPAS 2012

      Delete
  6. Mamposlah budak ni tulah nak tunjuk terror x bertempat. Aku nak tau gak pusat undi mana mamat bangang ni dpt undi 2 kali. Siap kertas undi bawak blk lg tu...sure pegawai spr dan agen parti tido...bodoh

    ReplyDelete
  7. Puak penyalak anjeng dap nie hanya layak berdebat dgn para bangla seramai 40,000 yg tak dpt mengundi..
    Rugi jer mrk dtg dari bangladesh ramai2 tapi tak dpt mengundi...
    Begitu juga berdebat dgn indon yg dicalit 2 jari telunjuknya...
    1 cucuk lubang taik 1 lagi cucuk lubang puki...pendubor ajar!!!!
    Atau mamat yg mengundi 2 kali tu...betul2 gali kubur sendiri!!!
    Atau dgn pelakon blackout bgmana cameraman boleh dibenarkan masuk???

    Ni mcm punya debat tanpa bukti kukuh...aiyaaa itu pendubur dan pemuki boleh jadi babi panggang ma!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rupe2 nyer bangla tu ahli PKR sendiri... Kantooi

      Delete
  8. Tak payah debat la....lu org pegi makan babi panggang dgn pendubor lagi bagus maa.....
    Lu debat kasi cerita tipu....manyak sial maa...
    Bagus lu makan babi panggang n kongkek amoi china lo...lu debat kasi taik sama pr saja maaa.....

    ReplyDelete
  9. Wahai bro pk, kbs ni nak promosi sukan ke nk promosi kj?? Mohon bro jentik telo ktua pmuda umno yg gila publisiti tu..

    ReplyDelete
  10. debat ni memg kegemaran puak2 pembangkang...bnyak cakap je...jgn dilayan sgt puak2 bodoh pak jubri dan peliwat tu...dia dah gila nk jadi PM..bagi je PM kat pasir berdegung..bolh adakan sidang dewan rakyat bwah pokok..dah siap bersidang pastu bolih lah pegi menutuh cina doll pulak..setopa ali kena ikut sama...

    ReplyDelete
  11. xyah la dato buang masa layan berdebat..dh mcm org jual ubt kt chow kit plak..dato lupa ke ,dato dmalukn time debat anjuran sinar dulu?yg suke berdebat2 ni org jual ubt tp jalan!hahhahaahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tui ambil iktibar dari sesi debat anjuran sinar...Mefreka sebenarnya ingin mengambil kesempatan dan bukannya mencari penyelesaiannn...

      PAS is DEAD

      Delete
  12. Mengumpat ... memang best .

    ReplyDelete
  13. Orang yang pandai debat ni sebenarnya adalah orang paling bodoh dalam dunia sbb dia hanya pandai debat tp tak pandai buat kerja kerana kerjanya debat jer kerja lain x tahu.
    Orang yang suka membangkang adalah pembangkang sbb kerja dia bannnngggkang jee kerana dah mmg kerja dia bangkang..bangkang..bangkang.. dari longkang....

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!