CILI KASI TARUK! PEMILIHAN UMNO FORMAT BARU IDEA SIAPA SEBENARNYA? ALIES NOR? OMAR ONG? SIAPA? SIAPA?

McTHEORY sebenarnya susah hati memikirkan  Pemilihan UMNO yang akan datang. Sudah la mengunakan sistem baru, persaingan lepas PRU pula sudah tentu agak sengit.

Buat pertama kali dalam sejarahnya, Umno sebagai parti terbesar orang Melayu, akan menyaksikan pemilihan jawatan tertinggi parti dengan cara yang berbeza dan unik, melalui proses demokrasi yang lebih meluas dan sekali gus menguji kematangan akar umbi parti.

Beberapa fakta berikut yang muncul setelah tujuh pindaan dibuat terhadap perlembagaan Umno yang diluluskan perwakilan pada Oktober 2009 menjadikan pemilihan kali ini menarik perhatian ramai:

* 146,500 anggota peringkat akar umbi akan memilih secara langsung pucuk pimpinan parti berbanding 2,500 orang perwakilan sahaja sebelum ini. Mereka juga akan memilih langsung pimpinan di bahagian masing-masing.

* Hapusnya sistem kuota yang sekali gus membuka ruang seluas-luasnya kepada anggota untuk bertanding dengan syarat minimum bagi pertandingan mana-mana jawatan Majlis Tertinggi ialah pernah memegang jawatan Anggota Majlis Tertinggi atau Anggota Jawatankuasa (AJK) bahagian selama satu penggal.

* Syarat untuk bertanding AJK bahagian ialah telah menjadi anggota parti selama tiga tahun.

Sebelum pindaan perlembagaan parti, jawatan tertinggi parti memerlukan seseorang yang mahu bertanding terlebih dahulu mendapat jumlah atau kuota sokongan tertentu daripada 191 bahagian Umno iaitu:

* Presiden - 30 peratus atau sokongan daripada 57 bahagian

* Timbalan Presiden - 20 peratus atau 38 bahagian

* Naib Presiden - 10 peratus atau 19 bahagian

* Anggota Majlis Tertinggi - 5 peratus atau 10 bahagian

* Ketua Pemuda - 20 peratus atau 38 bahagian

* Ketua Wwanita - 20 peratus atau 38 bahagian

* Ketua Puteri - 20 peratus atau 38 bahagian

Selain itu, untuk jawatan naib bagi ketiga-tiga sayap parti itu pula, hanya perlu mendapat sokongan sebanyak 28 bahagian atau 15 peratus.

Persoalan yang timbul ialah sejauh manakah perwakilan mampu menunjukkan kematangan mereka dalam proses pemilihan kali ini?

Menurut penganalisis politik Dr Ibrahim Ghafar, ramai yang memerhatikan sama ada dengan penghapusan kuota itu, jawatan tertinggi akan turut direbut oleh sesiapa sahaja yang merasakan diri mereka layak.

"Jika itu terjadi tidakkah pemilihan Umno akan menjadi pentas bagi berhibur dan sesuka hati menawarkan diri atau mencuba nasib kalau-kalau terpilih atau ada yang ditaja oleh pihak luar yang mahu rakyat melihat Umno sebagai sebuah parti sarkas?," tanya beliau.

Ibrahim berkata banyak orang banyaklah pandangan peribadi termasuk mereka yang serius menawarkan diri setelah layak kerana sudah menjadi AJK bahagian dan mahu menempa nama dalam sejarah dengan bertanding sebagai presiden Umno atau timbalannya.

"Mudah-mudahan ini tidak akan terjadi dalam parti keramat bagi orang Melayu ini.

Namun kita harus lihat kemungkinannya kerana sekarang tiada lagi sebarang halangan apa pun," katanya, yang percaya jumlah kuota sokongan tertentu masih perlu diterapkan.

"Bagaimana pula kalau ada 100 atau 1,000 anggota mencalonkan diri.

Tidakkah menimbulkan masalah teknikal bagi jawatankuasa pemilihan? Jika ini terjadi dari mana Umno akan menggamit kekuatan dan kesepaduan sokongan kepada pucuk
pimpinan?" tambah beliau yang mengakui risau.

Mengakui bahawa pandangannya agak terlambat disuarakan, beliau percaya masih ada ruang dan masa bagi jawatankuasa pemilihan parti untuk memperkemas syarat atau peraturan tambahan yang logik untuk membolehkan penawaran diri sebagai calon.

Ibrahim berkata banyak cara lagi boleh dibuat untuk mencerminkan amalan demokrasi yang telus dan meluas dalam parti dan satu daripadanya telahpun dipersetujui iaitu membenarkan pemilihan langsung oleh 146,500 anggota.

Menarik juga untuk diperhatikan ialah adakah pindaan perlembagaan yang membolehkan anggota yang sebegitu ramai terlibat dalam pemilihan akan mampu menghapuskan secara total gejala politik wang?

Penganalisis politik Che Hamdan Che Mohd Razali berkata gejala politik wang mampu dikurangkan apabila Umno menambah jumlah perwakilan kepada 146,500 orang pada pemilihan kali ini.

"Ini selaras dengan apa yang dikehendaki Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Namun seperti lazimnya sesuatu yang baharu seperti pindaan kepada perlembagaan ini contohnya akan memerlukan masa untuk menghapuskan sepenuhnya politik wang," katanya.

Beliau berkata ia boleh menjadi langkah yang berkesan menghapus politik wang asalkan ada pemantauan yang ketat manakala jumlah perwakilan yang banyak itu juga dengan sendirinya menyukarkan pihak yang berniat melakukannya kerana pastinya tidak mampu dijangkau.

Pensyarah Sains Politik Universiti Teknologi Mara (UiTM) Dungun, Terengganu itu berkata sekali gus persepsi kroni atau nepotisme yang dilemparkan kepada Umno kini diserahkan kepada perwakilan yang akan memilih pucuk pimpinan parti.

"Sekiranya selepas pemilihan masih ada suara-suara yang menyatakan Umno mengamalkan nepotisme atau kroni, ini adalah salah perwakilan kerana mereka yang memilih langsung,"

Sudah semesti pengunaan wang yang dipolopor oleh Anwar Ibrahim suatu ketika dulu akan terhapus. Namun pepecahan disebabkan manusia gila kuasa pasti berlaku. Sebab ada manusia dalam UMNO ni yang tak pandai bekerja, namun rasa diri mereka hebat. Orang macam ini yang akan memecah belahkan Umno.

Waktu ni juga kita ahli Umno patut menolak Ketua Pemuda negeri atau bahagian yang dok cari projek untuk kroni sendiri, Ketua Bahagian yang berlagak taknak turun padang, turun pun masa berkempen PRU saja, Ketua Puteri negeri atau bahagian yang berasa hebat. Orang-orang macam ni yang patut kita tepis keluar dari jawatan tertinggi Umno.

Berapa lama kita nak tengok puak cari makan dalam Umno bermaharajalela? Sedangkan ada ahli Umno sendiri yang berjuang mati-matian untuk parti ditolak beransur-ansur.

Ramai lagi yang boleh buat kerja, Mc taknak la letak nama sesiapa kat blog ni. Namun kalau terpaksa, demi kebaikan Umno, Mc tak takut nak berdepan dengan puak sombong dan gila kuasa.

HOUSE PK: Ini aku petik dari blog McThoery! Beliau merupakan salah seorang bloggers UMB, apa yang ditegur beliau untuk UMNO aku setuju dan sokong sepeuhnya. Kita tegur sebab kita sayangkan partie keramat bernama UMNO ni bukan nak menjatuhkan. 

52 Responses to "CILI KASI TARUK! PEMILIHAN UMNO FORMAT BARU IDEA SIAPA SEBENARNYA? ALIES NOR? OMAR ONG? SIAPA? SIAPA?"

  1. Tegur je parpu mana mana yang kita rasa merugikan parti kita jangan dok diam

    umno style

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sial punya Omar Ong, CINA RUPANYA! Boikot Omar ONG

      Delete
  2. mari kita gerakan kempen supaya Najib berundur jika kita masih sayangkan UMNO.Najib tidak akan mendengar suara akar umbi mcm kita ni..Najib masih tetap dgn liberal dan hisap kote cina.Ayuh semua orang Melayu..pemimpin boleh diubah..tp wadah kita jangan diubah..mari gerakkan bersama2..kita rasa mcm dipariakan oleh Najib setalah kita semua melayu Umno all-out unt tgk Umno menang..lihatlah apa yg Najib lakukan sekarang?

    pemuda Umno pagoh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku setuju dgn anon diatas...selagi rosmah masih hidup n menjadi isteri Najib..peluang untuk Umno bangkit makin malap..bangkitlah semangat Umno ketika 1946..

      Delete
    2. sokong 100 peratus.memang Najib tak layak jadi presiden UMNO..promote lah calon yang sesuai yang akan turun padang mendengar suara akar umbi..yang bukan hanya mendengar kata penasihat-penasihat bodoh dia yang hidup senang lenang yang tak tau masaalah rakyat.apakata kita calonkan Dr. Mahathir sekali lagi..masa dr M jadi presiden UMNO dan PM , kita melayu tidak diperkotak katikkan oleh DAPig tapi sekarang suara bangsat ni lagi kuat dari bangsa kita..Bangsa kita pulak menikus memanjang tak sudah-sudah dipijak..

      Delete
    3. google2 jumpa ni, betul ke ni?


      http://ms.wikipedia.org/wiki/Omar_Mustapha_Ong

      Omar Mustapha Ong
      Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

      Omar Mustapha Ong merupakan rakyat Malaysia. Beliau merupakan ahli lembaga pengarah bebas bukan eksekutif Petronas.[1]

      Pada 30 Mac 2010, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa Omar Musthapha Ong bertanggungjawab membawa APCO Worldwide sebagai konsultan imej dan komunikasi kepada kerajaan Malaysia. Ia sebagai penjelasan yang dituntut oleh ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan. Pada 22 Mac 2010 Anwar mendakwa konsep 1Malaysia diciplak dari slogan 1Israel.
      Pada 28 Julai 2009 perkhidmatan Apco telah diperkenalkan oleh Omar Mustapha Ong melalui syarikat perunding beliau, Ethos & Company. Pada 4 Ogos 2009 perjanjian perkhidmatan dengan APCO disaksikan oleh Setiausaha Akhbar Perdana Menteri, Tengku Datuk Sharifuddin Tengku Ahmad.


      Alies anor
      http://www.pwtc.com.my/c/our-people/
      http://www.jalenas.com.my/Pages.aspx?name=Corporate&sub=17


      Osman Razak


      http://opapp.gov.ph/milf/news/new-malaysian-facilitator-gph-milf-talks-named
      http://greenboc.blogspot.com/2012/04/penasihat-pm-ketuai-jk-beri-ic-kepada.html

      Delete
    4. woi pemuda penjilat jubur anuar pagoh, ko jgn la cuba nak melaga2kan UMNO nie dgn teori ko yg entahbetul entah tak tue... rakyat sendiri pun tau membezakan antara org yg boleh membangunkan negara kita nie.... propaganda yg ko buat nie bg aq zaman nenek ko masih dara bolehlah pakai....

      Delete
    5. Cayalah kak bedah

      Delete
    6. Kata yang kat atas tu..

      "Namun seperti lazimnya sesuatu yang baharu seperti pindaan kepada perlembagaan ini contohnya akan memerlukan masa untuk menghapuskan sepenuhnya politik wang," katanya."

      lagi..

      "Berapa lama kita nak tengok puak cari makan dalam Umno bermaharajalela? Sedangkan ada ahli Umno sendiri yang berjuang mati-matian untuk parti ditolak beransur-ansur. "



      -kahkahkah..betul ke boleh hapuskan politik wang yang dah jadi barah dan darah daging dalam umno selama berpuluh tahun?

      Bila tiap sorang PM Umno naik, di bawa skali keluarga dan kroni-kroni mereka bermaharajalela sekali, dari Det, Pak Lah hingga ler ke Najib..jadi aku rasa kalau mau hapuskan politik wang dalam umno tu kincing ler jawabnya. Yang dok bercakap kat atas tu pun 2x5 gak, kononcakap cam hero, tapi belakang kalu, blasah gak apa yang patut. Janji masyok.kahkahkah


      Delete
    7. Takpe kalau pakai duit sendiri,
      dia nak bagi kat sapa itu kira sedekahlah

      jangan guna duit kerajaan dah le

      Delete
    8. Saya amat setuju PM Najib harus berubah sikap menjadi pemimpin tegas, berani dan mengutamakan nasib bangsa Melayu/Pribumi di setiap agenda kerajaan. Demi keamanan, kestabilan dan kesejateraan negara, beliau harus benteras segala ancaman, khususnya anasir subversive pembangkang, seperti tindakan yg telah diambil oleh Tun Abdul Razak dan Tun Mahathir.

      Selain itu, Datin Seri Rosnah janganlah terlalu menonjol kerana ini membebankan imej PM Najib.Ikutilah cara Tun Dr. Siti Hasmah Ali.

      Delete
  3. Jangan laa marah kat dia orang . Sebenar nya semua itu idea saya .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Idea aku tu sebenarnya...

      Delete
    2. Ahhh.. bleh blah la korang! Idea aku!

      Delete
    3. Hoi, mangkuk, idea aku la!

      Delete
    4. Wooi! itu idea nenek akulah, dia turunkan kat atuk aku , atuk aku turunkan kat mak saudara aku, mak saudara aku turunkan kat abang aku, abang aku turunkan kat bini dia , bini dia turunkan ke anaknya dan anaknya turunkan kat cucunya. Cucunya bagi tau kat anak Najib, anak Najib bagi tau kat Rosmah.. lepas tu barulah Rosmah bagi tau kat Nazir CIMB dan Si Nazir CIMB bagi tahu pada Najib PM dan lepas tu kita semua pun dah tahu.. ha ha ha

      Delete
    5. Woi! Idea tu nenek aku yang bagi tau nenek ko....maksudnya idea tu ialah idea nenek aku

      Delete
    6. woi anon2 pukimak semua, kot ye pun mak korangtu selalu bagi anuar barangdia jgnlah sampai semua nak mengaku tu idea korang....... hahahha

      Delete
    7. Bertenang! Sebenarnya nenek ko berguru dari atuk aku, atuk aku ler yg mengajar idea bernas tu kat nenek ko...ada faham?

      Delete
  4. Woi !!!! Kita baru saja habis PRU. Kita orang melayu kampong bersatu hati sokong Umno supaya kuasa politik tak jatuh ke tangan Cina DAP. Penat pun belum hilang lagi tahu. Ni apa cerita pulak, nak jatuh kan orang itu la nak naik kan orang ini la.

    Ini yang aku nak kata Melayu memang tak sedar diri. Tak abis nak bercakaran, nak berebutan. Kalau nak berebut atau bercakaran sesama melayu pun tunggulah selepas Cina DAP dah berjaya perintah negara ni. Pada masa tu hangpa berebut lah sebab tak dak sapa nak halang lagi dah.

    Cina duk tunggu nak NGAP melayu saja. Tapi Melayu .. hmmm MELUAT aku nak cakap.

    Hj Ariffin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabor haji,
      semua kaum dalam dunia ni pun ada problem macam melayu, mereka juga
      berkelahi sama sendiri bezanya

      kita melihat kaum kitalah yang paling teruk

      Delete
  5. Zack Ahmad KeychainMay 30, 2013 at 4:17 PM

    Sekarang pun dah mula kempen utk jadi calon tertentu dlm pemilihan diperingkat bahagian atau UMNO Malaysia. Kempenlah asal jangan main duit. Ada karang YB Wakil Rakyat, tapi tiada jawatan dlm parti sendiri.

    ReplyDelete
  6. Pukimak pnye KJ menang jwatan ketua pemuda dulu pn kerane $$ kalo xde $$,kelaut le ko,,

    ReplyDelete
  7. Pukimak punya UMNO....
    Lancau la melayu..
    Babi Najib..

    Mampus kau di atas muka bumi ini

    Bangsat la kau melayu,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. sial lu haram jadah cino sial puki mak lu rea bean babi

      Delete
    2. sial pukimak haramjadah babi sial punya anon 5.13..org mcm ko nielah hasil mak ko main dgn babi dulu .... xreti nak berterima kasih langsung dgnapa yg ko dapat.....

      Delete
    3. Nadanya bagai terang lagi bersuluh. Saya sering menemukan tulisan biadap seperti ini di Blog Malaysia Kini dan Malaysia Today. Selama 2 tahun saya dan Warisan TMK berhempas pulas menyekolahkan merekaI. Inilah pengikut tok-tok DAPster dan Anwarinas yang sangat membenci dan iri hati terhadap UMNO.

      Delete
    4. Anak2 dajal tentera kacang babi merah tempat bergantung harap kaki2 jubor sudah DIKESAN disini. Jaga2 sblm mrk menaburkan taik merah babi dan terpercik kemuka ...

      Delete
  8. Bagi aku,UMNO merupakan parti yang paling demokratik di Malaysia. PM Najib buat satu tindakan yang amat berani. Korang bayangkan, kalau nak bertanding jawatan tertinggi contoh naib presiden, timbalan presiden dan Presiden kelayakannya hanya pengalaman menteri penuh di kabinet selama 2 penggal. Pencalonan dari 2 bahagian. Maknanya Najib mempertaruhkan jawatannya sebagai Presiden. Itupun korang lanyak dia lagi. Berilah peluang dekat beliau. Dia memang kerja keras selama 4 tahun ini. Cuma Cina dah kemaruk kuasa sebab ada melayu macam Al-Juburi yang sanggup menjual apa saja asal dapat jadi PM.

    ReplyDelete
  9. Woi anjing pu ki mak parpukali blogger bodoh,anak haram,keturunan babi hutan,najib nak pilih sape x kena mengena dgn ko,ko tu anjinggggggggg,cpt gi mkn taik n menyalak la......pu ki mak.......nak haram.....papagomo pu ki mak tu dah senyap dah.....telur dah hilang,diam terus......wekekeke......hidup anuar Ibrahim--- kaki peliwat,bapa peliwat,raja peliwat.....bangsa melayu--- bangsa bangsat,anjing

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko la haram jadah babi pukimak anon 5.59... dasar anjing kurap yg x dapat puki babi, bontot anwar pun ko sanggup jilat ek.... mcm manala malaysia nie boleh ada pukimak mcm ko nie... mmg gampang tahap babi la ko.... ko ingat org yg diam tu x berani ke?????? come on la wei.... takat komen punpakai anon nak kata ada teloq... mana bukti semua ????

      Delete
    2. aq setuju sgt dgn ko kak bedah... anjing2 kurap ni klu x dapat mkn babi mcm nielah jadinya..mencari isu utk nak dapatkan taik sebagai makanan diorang...

      Delete
    3. Anom 05:59 pm (30/5/13) lain macam jee..... Jgn-jgn dia keparat Red Bean Army atau Melayu Pluralime tak. Orang PAS atau UMNO tak mungkin menggunakan bahasa bebal ala barbarian. Hati-hati wahai umat sebangsa dan seugamaku.

      Delete
  10. Anjing DAP sedang menyalak.

    ReplyDelete
  11. banyak betul anjing2 DAP yg diupah diorang utk melalak kat sini ek.. dulu sebelum PRU x de pun sebanyak nie.. mungkin diorang baru dapat barang baik kot.....

    ReplyDelete
  12. Petikan dari risalah ini yang diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu Tajuk :


    MALAYSIA, RAKYAT CINA, DAP DAN SELURUHNYA

    Rencana ini akan mengingatkan kita semua supaya menyedari hakikat matlamat perjuangan bangsa Cina Malaysia. Malaysia harus berada dalam didikan Cina mulai masa ini telah meningkat maju hingga dapat menguasai pelbagai aspek pembangunan dan ini diakui oleh pemimpin Melayu sendiri.

    Orang Cina telah banyak mencapai kejayaan dan kekayaan. Wang ringgit sudah tidak menjadi masalah lagi. Kita dapat MEMBELI KERAKYATAN DENGAN HARGA RM50 SAHAJA.

    Saya ingin menyatakan bahawa kaum Cina patut bersepadu DEMI MERUNTUHKAN BANGSA MELAYU.Dahulu kini atau masa akan datang Malaysia akan berada di dlaam tangan bangsa kita, bangsa kita bangsa Cina.

    PEMIMPIN MELAYU AMAT LEMAH DAN BANYAK YANG PANDAI BERLAGAK DARIPADA MENJAGA KEPENTINGAN BANGSA SENDIRI.

    Maka dengan adanya kesempatan ini perjuangan kita berhasil dan kemenangan dalam 20 arena politik dan tenaga sukarela kita. Ayuh... kita hapuskan hasrat murni sesetengah pemimpin Melayu agar kedudukan kita tidak terjejas dan bangsa MELAYU TERUS MUNDUR DI BAWAH TELUNJUK KITA.

    Kita tanamkan sikap boros, murah hati dan suka memberikan pinjaman wang kepada bangsa Melayu agar mereka akan memuji tindakan kita dan mereka memuji orang Cina kaya dengan ilmu psikologi dan wang ringgit yang dapat menenggelami mata orang Melayu.

    inilah antara kata2 yg cuba nak menjatuhkan kaum melayu tapi sayngnya ramai lg bangsa melayu kita yg x sedar2 sampai skang...

    ReplyDelete
  13. Pemilihan parti dah berpuluh kali, Presiden dah bertukar pat lima kali, konon memperjuang kan melayu, tapi berpuluh tahun cina gak yang kaya raya, yang melayu, kroni rapat je yang hidup senang, melayu biasa takde kroni, mampuih hidup merempat.Butoh ler umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. butoh ko ler selalu bg anwar hisap pastu salah kan org.. diri sendiri yg malas....

      Delete
    2. Bila kakbedah nak jentik telo ni

      Delete
    3. kak bedah mesti selalu kena hisap ngan mat pet kat tepi longkang kan,patut ler kak bedah suka cakap lucah. kahkahkah

      Delete
  14. Orang melayu daripada satu berpecah menjadi tiga kelompok,Sejarah orang melayu bersatu apabila nak tumbangkan malayan union,kemudian bila dah merdeka mulalah fikir nak cari keuntungan sendiri.bila tak dapat atau disekat mereka berpecah tubuhkan parti sendiri dan keadah hasut,fitnah diguna pakai untuk meraih sokongan,tanpa mereka fikir yang apa yg mereka lakukan itu memberikan kesan dan ikutan generasi sehingga kini selepas merdeka.Rata-rata orang melayu muda waktu ini yang malas membaca buta sejarah bangsanya sendiri,dengan mudah dipesongkan dan dipengaruhi oleh golongan melayu yang melebelkan diri mereka polotikus tulin dan berpelajaran tapi malangnya mereka itu tidak lain lebih bodoh dari lembu yang tidak berakal.
    Orang cina yang menghuni negara ini bersama-sama kita orang melayu,mereka mempunyai perancangan untuk mengambil alih ketuanan negara ini dari tangan kita,dan lebih malagnya dalam merialisasikan perancanganmereka itu ada pula segelintir orang melayu yang mendakwa dirinya politikus tulin dan cerdik sanggup bekerjasama membantu orang cina menjayakan hasrat mereka itu..dan lebih malang lagi segolongan orang melayu pula yang mendakwa diri mereka itu pandai ilmu agama mengeluarkan fucktwa mengesa orang melayu islam menyokong calon cina yang menggunakan lambang parti islam..katanya salah satu keadah memilih pemimpin mestilah mereka yang beriman..yang tidak pastinya hingga kini adakah orang cina itu sudah beriman kepada Allah ataupun sekadar beriman kepada pemimpin parti PAS..itu soalan hanya ulamak PAS saja yang layak menjawabnya..
    Saya ada beberapa soalan disini,harap rakan lain boleh bantu jawab.
    1.Sampai bila orangg melayu sanggup dilabel sebagai BODOH/LEMAH?
    2.Sampai bila orang melayu akan boleh bebaskan fifiran dan tidak hanya taksub pada pemimpin yang memang gunakan mereka untuk kepentingan diri sendiri?
    2.Sampai bilakah orang melayu akan berpuak-puak?
    3.Samapai bila orang melayu nak terus kekal dengan parti masing-masing..PAS<UMNO<PKR?
    4.BILAKAH ORANG MELAYU NAK BERSATU?..ATAS NAMA BANGSANYA,AGAMANYA.?

    ReplyDelete
  15. Bersatu lah atas agama, bukan atas dasar bangsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu memang dah bersatu
      aku tak nampak melayu ada dua atau tiga jenis



      Delete
    2. nak bersatu camne, dah karat umno totok kaki mencarut-carut, memfitnah jangan cerita ler, dah jadi darah daging mereka doh tiap ari.

      kalau bengang ngan anwar ke,lim kit siang ke,guan eng ke, hadi awang ke, pergi ler cari blog mereka, ni orang masuk sini mau bincang kenapa dan mengapa dan juga penyelesaiannya, si karat sibok plak memaki dan mencarut-carut.Tipikal betul karat umno yang dah jadi totok.

      Ada melayu yang undi PR, bukan ler sebab mereka sokong PR, tapi mereka dah muak ngan janji kosong umno, berpuluh tahun hidup mereka terbantut dek kerana percayakan janji kosong umno. Lebih lagi pekerja swasta yang kebanyakannya orang melayu tapi tersekat di tengah jalan di sebabkan kaum lain seperti cina memanopoli jawatan ketua di hampir setiap kompeni di Malaysia ni termasuklah di kompeni kepunyaan melayu dan islam pun bangsa cina boleh jadi boss, akhirnya melayu kat bawah rajin macammana pun tak naik, yang di naikkan adalah bangsa lain.

      Bidang HR-Human Resources juga telah di manopoli oleh kaum cina, juga menyebabkan permasalahan pada pekerja melayu yang rata-rata di tipu kenaikan pangkat bonus dan gaji, jika dapat naik pangkat pun, gaji tak sama atau tak setara dengan bangsa cina, malah ada boss melayu tapi gaji mereka lebih kurang sama je ngan cina yang dok kat bawah mereka, bila cina ni naik jadi boss sama taraf dengan boss melayu tapi gaji cina ni berganda jadinya.

      Lagi teruk Menteri Buruh di lantik orang bukan melayu, sedangkan pekerja melayu adalah paling ramai di Malaysia ni, jadi dimana pekerja-pekerja melayu mau mengadu bila di tipu. Aku rasa bukan takat ratus,ribu mungkin dah berpuluh ribua atau ratus ribu aduan pekerja melayu yang di tipu oleh majikan mereka selama ni, tapi tak di layan oleh Menteri buruh bukan melayu ni.

      Jadi aku harap Umno dapat lantik Menteri buruh dari bangsa melayu dan Menteri ini harus prihatin dang mengambil 100 peratus berat tentang permasalahan pekerja melayu ni,dan juga aku harap Umno menyediakan satu rang undang-undang atau akta mengharamkan bangsa lain meneraju HR di setiap kompeni yang staff nya maksimun orang melayu, jika tidak sekarang ni pun pekerja-pekerja melayu dah susah, esok lusa zaman anak cucu kita, jika tak berubah juga, lagi susah anak cucu kita nanti.

      Delete
  16. Tuan,

    Saya adalah seorang programmer dan ada membuat database website iaitu produkmuslim.info untuk senarai produk muslim.

    Kepada yang berminat membantu dengan memasukkan produk muslim yang anda tahu atau produk anda sendiri amat dialu-alukan.

    Sekian
    Terima Kasih

    ReplyDelete
  17. Belasah ajer ... Belasah juga si Raof

    SI RAOF tu KAKI PENGAMPU PUKIMAK yang mengekalkan budaya yang mengancurkan UMNO. Sikt-sikit jual nama Rosmah. Tak ada kena mengena dengan Rosmah pun dijual nama Rosmah sampai orang benci dengan dia.

    Dia ni memang babi!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Raof ni buat UMNO macam mak bapak dia punya, pukimak ni banyak sebat duit UMNO dan menipu pejuang-pejuang UMNO yang sejati. Raof dilantik oleh Alies untuk menjadi SUK UMNO, so mereka cuba nak control blogger-blogger, hakikatnya blogger kebanyakannnya adalah bebas dan tidak terikat dengan mana-mana pihak. Saya harap PK akan bongkar lebih banyak kebobrokan parasit dalam UMNO yang merosakkan UMNO dari dalam

      Delete
    2. baguslah ayat2 cmni.. bagus sgt.. inilah hasilnya.. TAHNIAH PARPU!!

      Delete
  18. aku rasa apa yang di buat oleh DS Najib untuk beri 140,000+++ ahli umno mengundi dah cukup baik. Dia pon letak kepala dia kat ahli umno untuk tentukan. hampa jangan la dok gaduh sangat. kalau ds najib nak selamatkan diri dia tentu dia akan kekalkan sistem lama. Aku rasa beri ds najib satu penggal lagi untuk dia buktikan transformasi.

    Kepada ketua bahagian yang dah lama tu, elok ahli2 yang bawah ni cantaslah buang mereka bila sistem ini diadakan akhir tahun ini. lagi2 ketua bahagian yang ingat fulus ja dan dah liat nak tengok grass root kat bawah ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. puas dh aku posting ingtkan diorng tp aku plak yg dituduh red bean.. inilah sikap blogger yg keras kepala.. sje nk pecah belahkan UMNO, fitnah lbh dr fakta.. PK bls dendam.. makana tk kenyang lah katakan.. HANTU RAYA..

      Delete
  19. Seorang lagi penasihat pm iaitu Idris Jala yang nak mencadangkan pelaksanaan GST.

    ReplyDelete
  20. Parpu laknatullah.. ko sengaja buka entry bodoh yg xbg hasil baik pun pd UMNO BN. Melainkan mmbuka peluang musuh-musuh masuk, caci mencarut, mengelirukan Fan UMNO. Org mcm ko bebal SAMA SAHAJA dgn Anwar Ibrahim, bila nafsu serakah kau org tidak dilayan baik, maka akan memberontak, mengamuk, mengugut, menggunakan sentimen hasutan dan kata2 kesat untuk capai kehendak.

    Sekarang puas hati ko PARPU, scrambled pembaca2 yang support UMNO.. then lastly org2 yg cari ruang ini akan tinggalkan blog ko. sendiri lihatlah posting mendadak menurun di blog ko. Bebal + Bodoh. Akal ada Tuhan bg tknak guna. Ada perkara yg sesuai di bisingkan..contoh jika UMNO/Najib jual Aqidah, hina Nabi atau perkara2 yg wajib diberitahu kerana melibatkan semua insan.

    Tp hal seperti ini hanyala bersifat dalaman, netah betul entah fitnah, sedangkan org yang ditohmah tidak boleh menjawab dan bela diri. Ko bawak perangai binatang sebenarnya wahai Parpu dan ko ajak org2 yang otak sama macam kau buat movement merugikan begini..masing2 jilat menjilat..puji memuji atas kebebalan dan kebodohan.. org yg berilmu lihat sentimen blog ko tak ubah macam samseng hingus di sekolah menengah..

    thats all..

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!